eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
958 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
330 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹سالروز شهادت مرجع شهید، علامه شیخ فضل الله نوری(ره)زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه(مشروعه) ♦️امام خامنه ای(حفظه الله) واقعاً به شیخ فضل‌اللَّه خیلی ظلم شده است. اوایل انقلاب، یک وقت من در نماز جمعه راجع به مشروطیت ومرحوم شیخ فضل‌اللَّه صحبت کردم؛ بعد یکی... به من اعتراض کرد که چرا از شیخ فضل الله که مخالف مشروطه است صحبت میکنی! حتّی به من گفته شد که امام هم از شیخ فضل‌اللَّه خوششان نمیآید، بعد من تفحص کردم، دیدم نخیر [دروغ است] کاملاً بعکس است؛ امام نسبت به مرحوم شیخ فضل‌اللَّه خیلی تبجیل و احترام دارند و بخاطر همان تصلب و شجاعت و دین‌گرایی کاملش، بدون اغماض آن بزرگوار را تعظیم و تجلیل هم میکنند؛ که این در بیانات خود امام هم آمده است! ۸۲/۵/۱۳ ♦️امام راحل:این بزرگ مرد(شیخ فضل الله) را بشناسید و بشناسانید ابعاد عظیم علمیش را که جامع علوم معقول و منقول بود، بُعد مرجعیتش را که سعی کردند از اذهان مخفی کنند، اندیشه های والای سیاسیش را که بر گرفته ازاسلام ناب بود و... مخالفین ودشمنان مرجع شهید شیخ فضل الله نوری ره، از جاهلین و معاندین بوده و هستند 🕊شادی روحشان صلوات -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مباهله مُباهَلَه، درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ می‌دهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند. این واژه در تاریخ اسلام به ماجرایی اشاره دارد که طی آن، پیامبر اسلام(ص) پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند. با این حال مسیحیان نجران، در روز موعود از این کار خودداری کردند. جریان مباهله پیامبر(ص) نه تنها نشانگر حقانیت اصل دعوت پیامبر(ص) است، بلکه بر فضیلت همراهان او (حضرت‌علی، فاطمه و حسنین) در این ماجرا دلالت می‌کند. شیعیان بر این اساس، معتقدند امام علی(ع) بر اساس آیه مباهله، به منزلۀ نَفْس و جان پیامبر است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
روز واقعه بامداد روز مباهله، حضرت رسول(ص) به خانه حضرت علی(ع) آمد. دست امام حسن(ع) را گرفته و امام حسین(ع) را در آغوش گرفت، و به همراه حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) برای مباهله، از مدینه بیرون آمد. چون نصارا آنان را دیدند، ابوحارثه پرسید که این‌ها کیستند که با او همراهند؟ پاسخ شنید: آن که پیش روی اوست، پسر عموی او و شوهر دخترش و محبوب‌ترین خلق نزد اوست؛ آن دو طفل، فرزندان اویند از دخترش؛ و آن زن، فاطمه دختر اوست که عزیزترین خلق، نزد اوست. پیامبر(ص) برای مباهله، به دو زانو نشست. سید و عاقب، پسران خود را برای مباهله برداشتند. ابوحارثه گفت: به خدا سوگند چنان نشسته است که پیغمبران برای مباهله می‌نشستند، و سپس برگشت. سید گفت: کجا می‌روی؟ گفت: اگر محمد بر حق نبود با عزیز‌ترین افرادش نمی‌آمد و اگر با ما مباهله کند پیش از آنکه سال بر ما بگذرد، یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند. در روایتی دیگر آمده است که وی گفت: من صورت‌هایی را می‌بینم که اگر از خدا درخواست کنند کوهی را از جای خود بركَنَد، هر آینه کنده خواهد شد. پس مباهله مکنید که هلاک می‌شوید و یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
زمان واقعه درباره زمان مباهله شیخ مفید می‌نویسد این واقعه پس از فتح مکه (سال هشتم هجری) و قبل از حجة الوداع (سال دهم هجری) رخ داد.  روز مباهله را برخی ۲۴ ذی‌الحجه و برخی روز ۲۱ این ماه دانسته‌اند.  شیخ انصاری روز ۲۴ ذی الحجه را نظر مشهور دانسته و غسل در این روز را مستحب می‌داند.شیخ عباس قمی، در کتاب مفاتیح الجنان اعمال این روز را در روز ۲۴ ذی‌الحجه ذکر می‌کند، که از جمله اعمال آن، غسل و روزه است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
واقعه در منابع شیعه و اهل سنت قاضی نور الله شوشتری اینکه ابناءنا در آیه فوق اشاره به حسن و حسین و نساءنا اشاره به فاطمه(س) و انفسنا اشاره به امام علی(ع) است را مورد اجماع مفسرین دانسته است.   علامه مجلسی احادیث دلالت کننده بر اینکه آیه در شان آل عباست را متواتر دانسته است. در کتاب احقاق الحق حدود شصت منبع از منابع اهل سنت ذکر شده‏‌اند که تصریح نموده‏‌اند آیه مباهله درباره این افراد نازل شده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
معرفی کتاب محمدی ری‌شهری، محمد و موسوی جروکانی، سید رسول، فرهنگ نامه مباهله (روشی در رویارویی با دگراندیشان) ، ترجمه شیخی، حمیدرضا، قم: انتشارات دارالحدیث، ۱۳۹۵ش. این اثر ۱۵۴ صفحه‌ای از درآمد (جمع بندى مطالب) و چهار فصل تشکیل شده است. علوی، سید محمد، مباهله صادقین، قم: نغمات، ۱۳۸۳ش. ماسینیون، لویی، مباهله در مدینه، ترجمه و مقدمه: محمود افتخار زاده، تهران: رسالت قلم، ۱۳۷۸ش. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه السلام 16 صحابه 🌸جان پیامبر در مباهله ،وصی او در غدیر شد🌸 به مناسبت روز بزرگ مباهله🌄 دوقسمت باقی مانده از موضوع حدیث غدیر را به هفته های بعدی موکول کرده و به حدیث مباهله از منظر اهل سنت می پردازیم. 🖇پی نوشت پیشاپیش از پایین بودن کیفیت برخی از تصاویر پوزش می خواهیم. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🌗" فَمَنْ حَاجَّکَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّهِ عَلَي الْکاذِبينَ (آل عمران، 61) "پس هر کس با تو در مقام مجادله درباره عيسي برآيد پس از آنکه به وحي خدا بر احوال او آگاه شدي بگو که بياييد ما و شما با فرزندان و زنان خود با هم به مباهله برخيزيم تا دروغ گو و کافران را به لعن عذاب خدا گرفتار سازيم" 👤احمد بن حنبل نقل مي کند:  وَلَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ: {نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ} [آل عمران: 61] دَعَا رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلِيًّا، وَفَاطِمَةَ، وَحَسَنًا، وَحُسَيْنًا رِضْوَانُ اللهِ عَلَيْهِمْ، فَقَالَ: " اللهُمَّ هَؤُلاءِ أَهْلِي " 📙مسند الإمام أحمد بن حنبل ج3 ص160 المؤلف: أبو عبد الله أحمد بن محمد بن حنبل بن هلال بن أسد الشيباني (المتوفى: 241هـ)، المحقق: شعيب الأرنؤوط - عادل مرشد، وآخرون، إشراف: د عبد الله بن عبد المحسن التركي، الناشر: مؤسسة الرسالة، الطبعة: الأولى، 1421 هـ - 2001 م⤵️1⃣ هنگامي که اين آيه نازل شد پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) علي، فاطمه، حسن و حسين (علیهم السلام) را خواست، آن گاه عرض کرد: بار خدايا اينان اهل بيت من اند.    👤ابن کثیر در تفسیرش نقل میکند:  قَالَ جَابِرٌ: {وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ} رسولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَعَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ {وَأَبْنَاءَنَا} الْحَسَنَ وَالْحُسَيْنَ {وَنِسَاءَنَا} فَاطِمَةَ. 📙تفسير القرآن العظيم ج2 ص55 المؤلف: أبو الفداء إسماعيل بن عمر بن كثير القرشي البصري ثم الدمشقي (المتوفى: 774هـ)، المحقق: سامي بن محمد سلامة، الناشر: دار طيبة للنشر والتوزيع، الطبعة: الثانية 1420هـ - 1999 م،عدد الأجزاء: 8.⬇️2⃣ جابر میگوید: منظور از " أنفسنا وأنفسكم" پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) و امرالمومنین امام علی (علیه السلام) و مراد از ابناءنا امام حسن و امام حسین (علیهما السلام)  و مراد از نساءنا حضرت زهرا (سلام الله علیها) می باشد.     🗣بيست و چهار نفر از صحابه و تابعين اين مضمون را نقل کرده و آيه را در شأن اهل بيت (عليهم السلام) مي دانند. از قرن سوّم تا سيزدهم نيز بيش از پنجاه نفر از علماي اهل سنت اين مضمون را نقل کرده اند. 👥عده ای از علمای اهل سنت که به نزول این ایه در حق پیامبر و علی و فاطمه و حسنین (علیهم السلام) تصریح نموده و این روایت را صحیح میدانند  به شرح زیر میباشند. 📖 ـ حديث در صحيح مسلم از سعد بن ابي وقاص نقل شده.(صحيح مسلم، ج 7،ص 120)⤵️3⃣ 📖 ـ ترمذي به صحت آن تصريح نموده.(صحيح ترمذي، ج 5، ص 596) 📖 ـ حاکم به صحت آن تصريح نموده.(مستدرک حاکم، ج 3، ص 150) 📖 ـ ذهبي در تلخيص المستدرک به صحت آن تصريح کرده.(مستدرک حاکم، ج 3، ص 150) 📖 ـ ابن اثير اصل قضيه را از مسلّمات دانسته است.(کامل ابن اثير، ج 2، ص 293) 📖 ـ جصاص تصريح به عدم اختلاف در حديث نموده است.(احکام القرآن، ج 2، ص 16) 📖 ـ قاضي ايجي نيز به صحت اين حديث تصريح دارد.(شرح مواقف، ج 8، ص 367) و...  -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
علی علیه السلام تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🌠☫﷽☫🌠 ⭕️آیت الله جوادی آملی: 🔸از غريب ترين ايام زندگی ما ايام است. خيلی از ما عالمانه حرف می‌زنيم و عوامانه فكر می‌كنيم در نتیجه آن اركان ولايت را تقريباً از دست می‌دهيم در حالی که آن اجزای غير ركنی را خيلی محترم می‌شمريم مانند اول ذيحجه که سالروز ازدواج وجود مبارك حضرت امير با فاطمه زهرا(سلام الله عليهما) است اينها جزء واجبات غير ركنی است. 🔸غدير جزء واجبات ركنی امامت است، مباهله جزء واجبات ركني ولایت است ، با سالروز ازدواج فرق می‌كند. در حالی که نه رسانه‌ها از او نام می‌برند و نه حوزه‌ها خبری هست! آن وقت آن مسائل واجبات غير ركنی را خيلی دامن می‌زنيم، آنها هم واجب هست اما مثل اجزای نماز است لکن حمد و سوره كجا، ركوع و سجود كجا؟! حمد و سوره واجب غير ركنی است اما ركوع و سجود واجب ركنی است. 🔸وقتي مأمون(علیه من الرحمن ما یستحق)، به وجود مبارك امام رضا(سلام الله علیه) عرض می‌كند به چه دليل علي بن ابيطالب(سلام الله عليه) افضل است؟ ایشان ديگر نفرمود غدير، فرمود با آیه . خدا وقتی وجود مبارك حضرت امير علیه السلام را می‌داند از اين بالاتر فضيلت فرض می‌شود؟! 🔸«من كنت مولاه فهذا علي مولاه» كه گفته‌ی خود پيغمبر است هر چند آن هم از طرف خداست، کجا؛ و اینکه ذات اقدس اله خود فرموده علی جان پيغمبر است، کجا؟! و وجود مبارك امام رضا علیه السلام به اين استدلال كرد. 🗓 روز ۲۴ ذی الحجه وروزمباهله وروز اثبات حقانیت اهل بیت بر صاحب عصر وزمان وشما دوستان مبارک باشد. ╲\╭┓ ╭⁦🌺🍂🍃 ┗╯\╲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مُعجَم اَلبُلدان» کتابی است بر پایه جغرافیا، نوشته ابوعبدالله یاقوت حموی جغرافیدان و تاریخ‌نویس مشهور قرن هفتم هجری قمری. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📝📝 موضوع کتاب این کتاب شامل مهمترین مصادر جغرافی در فرهنگ اسلامی است. بیش از ۱۵۰۳۸ موضوع جغرافیایی پیرامون شهرهای عالم در آن مطرح شده است که از جانب غرب، اندلس و از جانب شرق، چین را شامل می شود. معلومات و اطلاعات این کتاب، منحصر به جغرافیا نیست بلکه یک دایرة المعارف روش مند است که به موضوعات تاریخ، علم انساب، لغت، ادب، آداب و رسوم و تراجم هم پرداخته است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
💬💭🗯اندیشه تدوین معجم البلدان اندیشه تدوین فرهنگنامه جغرافیایى معجم البلدان براى یاقوت به سال ۱۲۱۸م/۶۱۵ه. در مرو پدید آمد و رنگ خاص کتاب از اوضاعى که با تألیف آن پیوسته بود، بر ما معلوم مى شود. چنین رخ داد که یاقوت با امام سمعانى، پسر مؤلّف الأنساب معروف در مجلسى بود و از کلمه «حباشه» نام محلى در جزیرة العرب، سخن رفت که در حدیث آمده بود و یاقوت بر بنیان اشتقاق کلمه مدلّل داشت که باید آن را با ضم «ح» خواند ولى یکى از حاضران مصرّ بود که باید حباشه با فتح «ح» خوانده شود و یاقوت نتوانست مرجع موثقى به تأیید نظر خود پیدا کند و با آن که کتابخانه هاى مرو در آن هنگام پر از مراجع بود، از یافتن شاهد ناتوان ماند. در این هنگام مصمم شد تا فرهنگ جغرافیایى را توضیح کند بلکه تلفظ درست آن‌ها را نیز بدست دهد. بنابراین کتاب وى از نوع آن فرهنگ‌هاى لغوى است که از قرن نهم به بعد با آن روبرو شده ایم و این نکته از کلمات خود یاقوت به هنگام وصف کتاب در مقدمه معلوم مى شود که گوید: «کتابى است درباره نام شهرها و کوهها و دره ها و دشت‌ها و دهکده ها و جاها و وطن‌ها و دریاها و رودها و برکه ها و بت‌ها» به همین جهت آن را معجم البلدان نامیده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j