eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زندیه کریم‌خان زند محمد کریم بهادرخان زند(۱۰۸۶ خورشیدی - ۱۱۵۷ خورشیدی) وزیر اعظم شاه  سوم صفوی و فرمانروای ایران از سال ۱۱۲۸ تا ۱۱۵۷ خورشیدی و بنیان‌گذار دودمان  بود. وی از طوایف  زاگرس‌نشین ایران محسوب می‌شد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
کریم‌خان زند (وکیل‌الرعایا) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
عوامل افول افشاریه و روی کار آمدن زندیه پس از مرگ ، جانشینان او درگیری فراوانی بر سر قدرت نمودند. در این شرایط، ایران وارد مرحله‌ای از عدم ثبات سیاسی و اقتصادی شدیدی گردید و به دلیل خلع قدرت دولت مرکزی، خوانین و حکام نواحی طغیان نموده و در صدد کسب استقلال بیشتر یا رسیدن به منصب پادشاهی برآمدند. قلی خان، خان، و دوم هر کدام مدت کوتاهی سلطنت کردند.  درانی از سرداران افغان نادر در شرق ایران،  قاجار در  و  افغان در نواحی شمال ایران در صدد تشکیل حکومت و کسب قدرت بودند. در میان این آشفتگی‌ها، کریم خان زند نیز به دنبال چنین هدفی بود. او  و  را تصرف کرد و توانست محمد علی خان حاکم  و حسنعلی خان حاکم  را شکست دهد و حامیانی پیدا کند. کریم خان پس از پیروزی بر دشمنان خود شهرت زیادی کسب نمود و عنوان #«کریم خان» یافت. کریم خان پس از پیروزی‌های متعدد و کسب آوازه با  خان بختیاری متحد شد و بنا بر پیشنهاد علی‌مردان‌خان تصمیم گرفتند به  بختیاری حاکم  و  که منصوب  افشار بود، حمله کرده و او را شکست دهند. آن‌ها توانستند ابوالفتح را شکست دهند اما پس از این پیروزی پیمان اتحاد سه جانبه‌ای منعقد نمودند تا برای نجات ایران از هرج و مرج چاره‌ای بیندیشند. متحدین ، نوه مادری  سلطان حسین را با نام  سوم بر تخت نشاندند و مناصب را بین خود تقسیم کردند. علی‌مردان‌خان به علت سن کم شاه جدید نایب السلطنه او، کریم خان زند سردار کل سپاه و ابوالفتح خان نیز حاکم اصفهان شد. بعد از این پیمان کریم خان عازم فتح نواحی غربی ایران گردید. هنگامی که وی مشغول فتوحات بود، علی‌مردان‌خان با استفاده از غیبت وی، خان حاکم اصفهان را کور و مقتول و عمویش باباخان بختیاری را حاکم اصفهان نمود و خود عازم دفع خان حاکم  گشت. علی‌مردان‌خان خود را پادشاه واقعی ایران می‌دانست و  اسماعیل سوم برایش آلت دستی بیش نبود. کریم خان بعد از اطلاع از موضوع در یک شورای مشورتی با سرداران خود تصمیم گرفت با علی‌مردان‌خان بجنگد. او با ۳۰٬۰۰۰ سپاهی به اصفهان حمله برد و شهر را تصرف کرد. هم که را تصرف و در آنجا ستم زیادی کرده بود بعد از اطلاع از این وقایع به سوی اصفهان حرکت کرد. خان زند نیز فوراً با سپاه خود راهی جنوب شد. در  بختیاری دو سپاه رو به روی هم صف آراستند. در آن نبرد خان مغلوب شد و با به جا گذاشتن کلیهٔ لوازم خود به  گریخت تا با کمک حاکم آنجا بتواند دوباره علیه کریم خان قد علم کند. کریم‌خان توانست پس از فروپاشی حکومت  افشار، تمام بخش‌های مرکزی، شمالی، غربی و جنوبی ایران را تحت حکومت خود درآورد. همچنین برادر وی،  زند، نیز موفق شد در سال ۱۱۸۹ ه‍.ق  را از امپراتوری  جدا کرده و به ایران پیوست نماید و از این طریق، نفوذ ایران را بر سراسر ،  و جزایر جنوبی  فارس مسلم گرداند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
کریم‌خان در دوران اوج حکومت خود تقریباً بر تمام ایران حکومت می‌کرد اما از تاج‌گذاری خودداری نمود و پس از پیروزی بر  خان قاجار در دیوانخانه قدیم تهران  داد و خود را  الرعایا خواند. برخی ایل‌های لک نظیر  و  در شکل‌گیری حکومت به کریم‌خان کمک کرده و همراه وی به  رفتند. متحدان زندیه پس از انقراض سلسله زندیه به  بازگشتند.وی پیش از به قدرت رسیدن، رئیس  زند و از فرماندهان سپاه  بود. حکومت او دوره‌ای آرام در تاریخ ایران به‌شمار می‌رود. وی اجازه داد تا بعضی از اقوام ساکن شمال ایران مستقل از حکومت باقی بمانند و یکی از همان‌ها، به نام طایفه ، با شکست  خان زند دودمان را برانداختند. از آن نمونه مدارا با  مهنا و خوانین  و مدیریت محلی او در مرکز و جنوب ایران و نیز در شمال ایران بود. تنظیم:سرکار خانم زهرا صفرزاده -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
بررسی پادرمیانی رخداد مباهله در فرود آمدن سوره آل عمران نویسنده: رضا حاجیان حسین آبادی پرویز رستگارجزی منبع: حدیث پژوهی سال دوازدهم پاییز و زمستان ۱۳۹۹ شماره ۲۴ ۱۴۹-۱۷۲ این نوشتار برای بررسی ارتباط آیات اولیه سوره آل عمران و رخداد مباهله در سه بخش با طرح تاریخ گذاری سوره آل عمران و رخداد تاریخی مباهله، بررسی دلالی و سندی آیات و روایات، نامه نگاری و ورود قبایل به مدینه، فهمی روشن و صحیح از عدم هم زمانی نزول آیات سوره آل عمران و رخداد مباهله به دست دهد. هم مضمونی آیه 61 آل عمران با رخداد مباهله، سبب خلط سبب نزول و هم زمانی در نزول شده است. با بررسی سندی و دلالی، در نظر گرفتن روایات ترتیب نزول و رخدادهای قطعیِ تاریخی در آیات، سوره آل عمران در سال سوم نازل شده است. به رغم اینکه مباهله از اتفاقات قطعیِ تاریخی است، با نزول آل عمران هم زمان نیست. مقاله با روش توصیفی تحلیلی و با بهره گیری از آیات، روایات و مستندات تاریخی نگاشته شده است. https://b2n.ir/e14146 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
منش سیاسی امام کاظم(ع) در برخورد با خلفای هم عصرشان نویسنده: نجمه رضوی منبع: رهیافت فرهنگ دینی سال اول زمستان ۱۳۹۷ شماره ۴ امام موسی کاظم(ع) به عنوان یکی از پیشوایان و امامان معصوم، منشِ سیاسی منحصربه فردی داشتند. نظر به اهمیت این موضوع و جایگاه کاربردی آن در هر برهه زمانی مشابه، این مقاله ابتدا به بررسی شرایط خاص حکومتی در زمان هر خلیفه هم عصر با امام موسی کاظم(ع) پرداخته است و سپس منش سیاسی و مقابله امام کاظم(ع) با خلفا را بیان کرده است. نظر به تاریخی و اعتقادی بودن بحث، روش پژوهش این مقاله کتابخانه ای و با رویکرد توصیفی و تحلیلی بوده است. تفاوت منش سیاسی امام کاظم(ع) زمانی بهتر مشخص می شود که دانسته شود امامت ایشان با حکومت چهار خلیفه عباسی (منصور، هادی، مهدی و هارون عباسی) هم زمان است؛ زیرا آنچه عامل تمایز ِحکومت عباسی از سایر حکومت های قبل از آن است، این نکته است که حکومت عباسی برخلاف سلف خود که آشکارا اسلام را تحقیر می کرد، با فریب افکار عمومی و دایه انتساب به اهل بیت و پیامبر اکرم(ص) روی کار آمد. آنان با تحریک افکار عمومی و برگزاری جلسات مناظره، مکارانه قصد جمع آرای مردم و خراب کردن چهره ائمه اطهار (علیهم السلام) را داشتند. https://b2n.ir/t87723 تنظیم:سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔷اعلام طرح پرچم رسمي جمهوري اسلامي ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي(1359 ش) 🌸پس از گذشت بيش از يك سال از شكل‏گيري و تثبيت نظام جمهوري اسلامي ايران، از طرف دولت وقت، مشخصات فني و ظاهري پرچم رسمي كشور اعلام شد. اين طرح كه پيش از اين، در نيمه تيرماه 59 از تصويب شوراي انقلاب و رييس جمهور گذشته بود، پرچم كشور را در رنگ‏هاي سبز در بالا، سفيد در وسط و سرخ در پايين همراه با علامت مخصوص جمهوري اسلامي و شعار اللَّه اكبر مشخص كرده بود. در توضيح مشخصات فني و هندسي اين طرح آمده است: علامت مخصوص جمهوري اسلامي به رنگ سرخ در وسط پرچم قرار مي‏گيرد. همچنين شعار اللَّه اكبر به رنگ سفيد و با خط كوفي بنّايي به نشانه روز پيروزي انقلاب، بيست و دو بار به صورت حاشيه در مرز رنگ سبز و سفيد و نيز مرز سرخ و سفيد تكرار مي‏گردد. اين طرح بيان كننده محتواي حكومت اسلامي به شمار مي‏رفت و نقش كلمه اللَّه در آن اشاره‏اي به مبدأ و منتهاي آفرينش داشت. در پرچم جمهوري اسلامي ايران، رنگ سبز به عنوان نشانه مذهب شيعه، رنگ سفيد به نشانه صلح دوستي و آرامش‏طلبي ملت ايران و رنگ قرمز به نشانه آمادگي ملت براي دفاع از استقلال و آزادي به قيمت ريخته شدن خون فرزندان اين مرز و بوم تفسير شده است.
@sokhanetarikh «ماهیت مشروطه؛ استعماری یا مردمی؟» با ارائه محمدامیر احمدزاده 11 مرداد 1400 برگزار می گردد. 👉 https://b2n.ir/g91383 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🌹سالروز شهادت مرجع شهید، علامه شیخ فضل الله نوری(ره)زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه(مشروعه) ♦️امام خامنه ای(حفظه الله) واقعاً به شیخ فضل‌اللَّه خیلی ظلم شده است. اوایل انقلاب، یک وقت من در نماز جمعه راجع به مشروطیت ومرحوم شیخ فضل‌اللَّه صحبت کردم؛ بعد یکی... به من اعتراض کرد که چرا از شیخ فضل الله که مخالف مشروطه است صحبت میکنی! حتّی به من گفته شد که امام هم از شیخ فضل‌اللَّه خوششان نمیآید، بعد من تفحص کردم، دیدم نخیر [دروغ است] کاملاً بعکس است؛ امام نسبت به مرحوم شیخ فضل‌اللَّه خیلی تبجیل و احترام دارند و بخاطر همان تصلب و شجاعت و دین‌گرایی کاملش، بدون اغماض آن بزرگوار را تعظیم و تجلیل هم میکنند؛ که این در بیانات خود امام هم آمده است! ۸۲/۵/۱۳ ♦️امام راحل:این بزرگ مرد(شیخ فضل الله) را بشناسید و بشناسانید ابعاد عظیم علمیش را که جامع علوم معقول و منقول بود، بُعد مرجعیتش را که سعی کردند از اذهان مخفی کنند، اندیشه های والای سیاسیش را که بر گرفته ازاسلام ناب بود و... مخالفین ودشمنان مرجع شهید شیخ فضل الله نوری ره، از جاهلین و معاندین بوده و هستند 🕊شادی روحشان صلوات -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مباهله مُباهَلَه، درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ می‌دهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند. این واژه در تاریخ اسلام به ماجرایی اشاره دارد که طی آن، پیامبر اسلام(ص) پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند. با این حال مسیحیان نجران، در روز موعود از این کار خودداری کردند. جریان مباهله پیامبر(ص) نه تنها نشانگر حقانیت اصل دعوت پیامبر(ص) است، بلکه بر فضیلت همراهان او (حضرت‌علی، فاطمه و حسنین) در این ماجرا دلالت می‌کند. شیعیان بر این اساس، معتقدند امام علی(ع) بر اساس آیه مباهله، به منزلۀ نَفْس و جان پیامبر است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
روز واقعه بامداد روز مباهله، حضرت رسول(ص) به خانه حضرت علی(ع) آمد. دست امام حسن(ع) را گرفته و امام حسین(ع) را در آغوش گرفت، و به همراه حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) برای مباهله، از مدینه بیرون آمد. چون نصارا آنان را دیدند، ابوحارثه پرسید که این‌ها کیستند که با او همراهند؟ پاسخ شنید: آن که پیش روی اوست، پسر عموی او و شوهر دخترش و محبوب‌ترین خلق نزد اوست؛ آن دو طفل، فرزندان اویند از دخترش؛ و آن زن، فاطمه دختر اوست که عزیزترین خلق، نزد اوست. پیامبر(ص) برای مباهله، به دو زانو نشست. سید و عاقب، پسران خود را برای مباهله برداشتند. ابوحارثه گفت: به خدا سوگند چنان نشسته است که پیغمبران برای مباهله می‌نشستند، و سپس برگشت. سید گفت: کجا می‌روی؟ گفت: اگر محمد بر حق نبود با عزیز‌ترین افرادش نمی‌آمد و اگر با ما مباهله کند پیش از آنکه سال بر ما بگذرد، یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند. در روایتی دیگر آمده است که وی گفت: من صورت‌هایی را می‌بینم که اگر از خدا درخواست کنند کوهی را از جای خود بركَنَد، هر آینه کنده خواهد شد. پس مباهله مکنید که هلاک می‌شوید و یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
زمان واقعه درباره زمان مباهله شیخ مفید می‌نویسد این واقعه پس از فتح مکه (سال هشتم هجری) و قبل از حجة الوداع (سال دهم هجری) رخ داد.  روز مباهله را برخی ۲۴ ذی‌الحجه و برخی روز ۲۱ این ماه دانسته‌اند.  شیخ انصاری روز ۲۴ ذی الحجه را نظر مشهور دانسته و غسل در این روز را مستحب می‌داند.شیخ عباس قمی، در کتاب مفاتیح الجنان اعمال این روز را در روز ۲۴ ذی‌الحجه ذکر می‌کند، که از جمله اعمال آن، غسل و روزه است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
واقعه در منابع شیعه و اهل سنت قاضی نور الله شوشتری اینکه ابناءنا در آیه فوق اشاره به حسن و حسین و نساءنا اشاره به فاطمه(س) و انفسنا اشاره به امام علی(ع) است را مورد اجماع مفسرین دانسته است.   علامه مجلسی احادیث دلالت کننده بر اینکه آیه در شان آل عباست را متواتر دانسته است. در کتاب احقاق الحق حدود شصت منبع از منابع اهل سنت ذکر شده‏‌اند که تصریح نموده‏‌اند آیه مباهله درباره این افراد نازل شده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
معرفی کتاب محمدی ری‌شهری، محمد و موسوی جروکانی، سید رسول، فرهنگ نامه مباهله (روشی در رویارویی با دگراندیشان) ، ترجمه شیخی، حمیدرضا، قم: انتشارات دارالحدیث، ۱۳۹۵ش. این اثر ۱۵۴ صفحه‌ای از درآمد (جمع بندى مطالب) و چهار فصل تشکیل شده است. علوی، سید محمد، مباهله صادقین، قم: نغمات، ۱۳۸۳ش. ماسینیون، لویی، مباهله در مدینه، ترجمه و مقدمه: محمود افتخار زاده، تهران: رسالت قلم، ۱۳۷۸ش. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه السلام 16 صحابه 🌸جان پیامبر در مباهله ،وصی او در غدیر شد🌸 به مناسبت روز بزرگ مباهله🌄 دوقسمت باقی مانده از موضوع حدیث غدیر را به هفته های بعدی موکول کرده و به حدیث مباهله از منظر اهل سنت می پردازیم. 🖇پی نوشت پیشاپیش از پایین بودن کیفیت برخی از تصاویر پوزش می خواهیم. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🌗" فَمَنْ حَاجَّکَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّهِ عَلَي الْکاذِبينَ (آل عمران، 61) "پس هر کس با تو در مقام مجادله درباره عيسي برآيد پس از آنکه به وحي خدا بر احوال او آگاه شدي بگو که بياييد ما و شما با فرزندان و زنان خود با هم به مباهله برخيزيم تا دروغ گو و کافران را به لعن عذاب خدا گرفتار سازيم" 👤احمد بن حنبل نقل مي کند:  وَلَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ: {نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ} [آل عمران: 61] دَعَا رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلِيًّا، وَفَاطِمَةَ، وَحَسَنًا، وَحُسَيْنًا رِضْوَانُ اللهِ عَلَيْهِمْ، فَقَالَ: " اللهُمَّ هَؤُلاءِ أَهْلِي " 📙مسند الإمام أحمد بن حنبل ج3 ص160 المؤلف: أبو عبد الله أحمد بن محمد بن حنبل بن هلال بن أسد الشيباني (المتوفى: 241هـ)، المحقق: شعيب الأرنؤوط - عادل مرشد، وآخرون، إشراف: د عبد الله بن عبد المحسن التركي، الناشر: مؤسسة الرسالة، الطبعة: الأولى، 1421 هـ - 2001 م⤵️1⃣ هنگامي که اين آيه نازل شد پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) علي، فاطمه، حسن و حسين (علیهم السلام) را خواست، آن گاه عرض کرد: بار خدايا اينان اهل بيت من اند.    👤ابن کثیر در تفسیرش نقل میکند:  قَالَ جَابِرٌ: {وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ} رسولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَعَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ {وَأَبْنَاءَنَا} الْحَسَنَ وَالْحُسَيْنَ {وَنِسَاءَنَا} فَاطِمَةَ. 📙تفسير القرآن العظيم ج2 ص55 المؤلف: أبو الفداء إسماعيل بن عمر بن كثير القرشي البصري ثم الدمشقي (المتوفى: 774هـ)، المحقق: سامي بن محمد سلامة، الناشر: دار طيبة للنشر والتوزيع، الطبعة: الثانية 1420هـ - 1999 م،عدد الأجزاء: 8.⬇️2⃣ جابر میگوید: منظور از " أنفسنا وأنفسكم" پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) و امرالمومنین امام علی (علیه السلام) و مراد از ابناءنا امام حسن و امام حسین (علیهما السلام)  و مراد از نساءنا حضرت زهرا (سلام الله علیها) می باشد.     🗣بيست و چهار نفر از صحابه و تابعين اين مضمون را نقل کرده و آيه را در شأن اهل بيت (عليهم السلام) مي دانند. از قرن سوّم تا سيزدهم نيز بيش از پنجاه نفر از علماي اهل سنت اين مضمون را نقل کرده اند. 👥عده ای از علمای اهل سنت که به نزول این ایه در حق پیامبر و علی و فاطمه و حسنین (علیهم السلام) تصریح نموده و این روایت را صحیح میدانند  به شرح زیر میباشند. 📖 ـ حديث در صحيح مسلم از سعد بن ابي وقاص نقل شده.(صحيح مسلم، ج 7،ص 120)⤵️3⃣ 📖 ـ ترمذي به صحت آن تصريح نموده.(صحيح ترمذي، ج 5، ص 596) 📖 ـ حاکم به صحت آن تصريح نموده.(مستدرک حاکم، ج 3، ص 150) 📖 ـ ذهبي در تلخيص المستدرک به صحت آن تصريح کرده.(مستدرک حاکم، ج 3، ص 150) 📖 ـ ابن اثير اصل قضيه را از مسلّمات دانسته است.(کامل ابن اثير، ج 2، ص 293) 📖 ـ جصاص تصريح به عدم اختلاف در حديث نموده است.(احکام القرآن، ج 2، ص 16) 📖 ـ قاضي ايجي نيز به صحت اين حديث تصريح دارد.(شرح مواقف، ج 8، ص 367) و...  -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j