eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖📖 سفرنامه‌های ونیزیان در ایران ترجمه منوچهر امیری است که به زبان فارسی در سال ۱۳۴۹ ه. ش نوشته است. این کتاب مشتمل بر شش سفرنامه است که پنج تای آن را چهار تن از سفیران ونیزی و یکی را بازرگانی گمنام، از همان دیار نوشته است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📝📚 معرفی اجمالی هر یک از این نمایندگان سیاسی در طی اقامت خود در ایران ، فرصت یافتند تا به سیر و سیاحت در شهرهای ایران پرداخته و گزارش‌های سودمندی از اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی این سرزمین گردآورند، و پس از بازگشت به موطن خویش در اروپا ، یادداشت‌های شخصی خود را تحت عنوان «سفرنامه» چاپ و منتشر سازند. این سفرنامه‌ها در شکل دادن به مکتب «ایران شناسی» در غرب کمک شایانی نمود. سه سفرنامه اول این کتاب (باربارو، زنو، کنتارینی) درباره اوزون حسن و وقایع دوران حیات او اختصاص دارند. کنتارینی و باربارو شرح ماجراهای سفر خویش را در سال‌های ۸۸۱/ ۱۴۷۶ و ۸۸۲/ ۱۴۷۷ به پایان می‌برند و سفرنامه زنو با بازگشت او به ونیز در سال ۸۷۸ ه. ق خاتمه می‌یابد. نویسندگان سفرنامه‌های ونیزیان در فاصله سال‌های حکومت اوزون حسن آق قوینلو (۸۸۲- ۸۵۶ ه. ق) تا سال‌های سلطنت شاه طهماسب صفوی (۹۸۴- ۹۳۰ ه. ق) به ایران آمده‌اند. انگیزه اصلی مسافرت آنها به جز آجلوللو و بازرگان ونیزی، دلیل سیاسی بود. تا بر اثر اتحاد با ایران، امپراتوری عثمانی را تحت فشار قرار داده و از توسعه و بسط قدرت عثمانیان جلوگیری کنند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🗒🗒 سفرنامه کاترینوزنو در سفرنامه زنو، شرح مطالب جغرافیایی نسبت به سفرنامه‌های دیگران صراحت کمتری دارد. با این که روایت زنو از نظر تاریخی مقدم بر دیگر روایان است. اما بعد از سفرنامه‌های باربارو و کنتارینی قرار گرفته است. این در حالی است که باربارو و کنتارینی، جانشینان زنو بوده‌اند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
💭🗯💬 انگیزه زنو انگیزه زنو از این سفرنامه را می‌توان انگیزه سیاسی و وطن پرستی دانست تا انگیزه عشق به دین مسیحیت . کارترینو ضمن تشریح قیام اغورلو محمد، پسر اوزون حسن که علیه پدر عصیان کرده بود، انگیزه آن قیام را قدرت خواهی و جاه طلبی عنوان می‌کند. زنو معتقد است که اگر رشته عمر اغورلو محمد دراز بود، می‌توانست جانشین لایقی برای اوزون حسن باشد. وی نقل می‌کند که دولت آق قوینلو و کشور ایران می‌توانستند بواسطه حکومت اغورلو محمد صاحب جاه و مقام گردند. زنو به آن بابت از مرگ اغورلو محمد اظهار تاسف می‌کند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🗓🗒 سفرنامه جیووان ماریاآنجوللو آنجوللو که توسط سپاهیان عثمانی به اسارت درآمده بود، مجبور شد در زمره سپاه عثمانی درآید و علیه ایران وارد جنگ شود. بنابراین بیشتر حوادث تاریخی را از دیدگاه عثمانی‌ها شرح داده است. چون آنجوللو در متن وقایع قرار داشت و شاهد عینی بود، کتاب وی از اهمیت بسیاری برخوردار است. قسمت عمده کتاب آنجوللو در مسائل مربوط به تاریخ ایران، به دوران شاه اسماعیل صفوی اختصاص دارد. این اثر به ندرت به وصف مردم شهرها می‌پردازد. به آن علت اثر آنجوللو بیش از آن که یک سفرنامه باشد، به یک کتاب تاریخ شباهت دارد. در این سفرنامه، وی روی کار آمدن اوزون حسن را به اختصار بیان می‌کند و از حملات ترکان و جزئیات جنگی آنان به تفصیل سخن می‌گوید. گفته‌های او آشفتگی سیاسی ایران در دوران پس از مرگ اوزون حسن و سلطان یعقوب آق قوینلو را به ذهن متبادر می‌کند. دلیل آن آشفتگی جنگ‌های داخلی بین اعضای خاندان آق قوینلو بود. انجوللو پس از شکست شاه اسماعیل صفوی از سلطان سلیم عثمانی در جنگ چالدران ، نگارش درباره تاریخ ایران را ادامه نمی‌دهد، بلکه به شرح مفصل جنگ سلطان سلیم با مصریان می‌پردازد. توصیف لشکر سلطان محمد فاتح و ارائه گزارش دقیق از اوضاع داخلی آن سپاه، یکی از نقاط قوت سفرنامه آنجلوللو است. وی در مورد وقایع سیاسی ایران از زمان اوزوم حسن تا اوایل حکومت صفویان اطلاعات ارزنده‌ای ارائه می‌کند. همچنین در سفرنامه او به روابط ایران و عثمانی نیز اشاره شده است. تنظیم: سرکار خانم خدیجه سادات حسین‌پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅بسیج از منظر امام خامنه ای: 🌸بسیج سیاسی است اما سیاست زده نیست سیاسی کار نیست جناحی نیست. 🌸 بسیج مجاهد است اما بی انظباط نیست افراطی نیست. 🌸 بسیج عمیقا متدین و متعبد است اما متحجر نیست خرافی نیست. 🌸بسیج با بصیرت است اما از خود راضی نیست. 🌸بسیج اهل جذب است گفته ایم جذب حداکثری اما اهل تسامح در اصول نیست. 🌸 بسیج طرفدار علم است اما علم زده نیست. 🌸 بسیج در کار اباد کردن دنیاست اما خود اهل دنیا نیست. 🌸 بسیج متعلق به اخلاق اسلامی است اما ریا کار نیست. 🌸بسیج غیور است پاسدار خطوط فاصل است. ۱۳۹۰/۹/۶ تنظیم: سرکار خانم مریم صفری 🌷🌷🌷 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مبانی فکری اصل گرایان اسلامی ایران معاصر (مطالعه موردی: جمعیت فدائیان اسلام)نویسنده: فردین قریشی هادی داوودی زواره منبع: سیاست دوره ۴۶ بهار ۱۳۹۵ شماره ۱ 211 - 228 تجزیه وتحلیل مبانی مذکور با تکیه بر آرا، عقاید و اندیشه های فداییان اسلام به عنوان یکی از برجسته ترین و رادیکال ترین مصادیق اصل گرایی اسلامی در ایران معاصر وضوح بیشتری به منطق این نوع اندیشه ورزی بخشیده است. روش تحقیق مورد استفاده نیز عبارت است از روش توصیف نظری و تفسیر متون مرتبط با موضوع از طریق مراجعه به سخنان، نوشته ها و مواضع و اعلامیه های جمعیت فداییان اسلام. https://b2n.ir/g97990 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تبیین تاریخی پیدایش بسیج در ایران با تأکید بر نقش بسیج در انقلاب کبیر اسلامی ایراننویسنده: محمدشتا بدرا منبع: پژوهش های راهبردی انقلاب اسلامی سال اول زمستان ۱۳۹۷ شماره ۴ بسیج عمومی مردم اشاره به گردهم آمدن مجموعه ای از انسان ها حول محور و هدفی خاص است، که در هر کشوری و با هر آیین و مسلکی می تواند مشاهده شود. بسیج در تاریخ کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست، به این معنا که در تمام ادوار تاریخی وجود داشته است؛ اما در دوره انقلاب کبیر اسلامی به شکلی بسط یافته و ماهوی، شکل پیدا کرد. بدیهی است که به واسطه درگیری نوع حرکت بسیج مردمی بر مدار تفکر رهبران انقلابی، در انقلاب کبیر اسلامی شکل حرکت توده مردم از نضج و اتقان لازم برخوردار شد، و به طور کلی هر انقلابی لازمه اش بهره گیری از بسیج مردمی است؛ آرمانی که بسیاری در رسیدن به آن سطح از همدلی و همراهی تا رسیدن به خواسته تحقق یافته آن، ناتوان ماندند. تاریخ این سرزمین متمدن، از شیخ فضل الله نوری، میرزا کوچک خان جنگلی و رئیسعلی دلواری تنها به عنوان معدود کسانی که در راه بسیج همگانی توده مردم- در عصر معاصر- علیه استبداد طبقه حاکمه به پا خواستند، نام می برد. گروهی که در عین ایستادگی های فراوان خود، به تحقق آرمان اصلی نرسیدند، و البته زمینه سازان بزرگ آینده ای روشن بودند. https://b2n.ir/w68530 تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔰 تمدید مهلت ارسال آثار به سومین همایش ملی کتاب سال بانوان تا 30 آذر 💠 ویژه همه بانوان پژوهشگر عرصه علوم انسانی اسلامی و پژوهشگران آقا و بانو در حوزه زن و خانواده. 📚 پذیرش آثار منتشر شده بانوان در عرصه علوم انسانی اسلامی اعم از تألیف، ترجمه و تصحیح. 💻 ارسال آثار به نشانی: www.ketabebanovan.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 گرایی در اهل بیت علیهم السلام ◀️«یونس بن یعقوب» نقل می‌کند از امام (علیه‌السلام) پرسیدم که بیماران مختلفی مصرف می‌کنند که گاه نتیجه‌ای نداده و منجر به آنان می‌شود و گاه نیز درمان می‌شوند، البته درصد یافتگان بیشترند. (تکلیف ما در مقابل این داروها چیست؟) امام فرمودند: خداوند را در میان بشر قرار داده و درمان آن‌ها را نیز امکان‌پذیر کرده است و بیماری وجود ندارد، مگر این‌که درمانی نیز برای آن متصور است (خواه بشر بدان دست‌یافته باشد و خواه نیاز به پژوهش بیشتری باشد) بنابراین، ایرادی ندارد که با یاد خدا داروهای موجود را مصرف کنید. (1) ✍این روایت دقیقاً به این نکته اشاره می‌کند که انسان باید در درمان‌ها بکوشد و حتی اگر با شکست‌ها نیز مواجه شود، نباید از تلاش خود دست بردارد، اما در همه حال نباید به دانش خود مغرور شده و از یاد خدا غافل شود ◀️گزارش‌های متعددی وجود دارد که اصحاب بزرگوار آنان حتی به غیرمسلمان مراجعه می‌کردند. (2) ◀️ حتی نقل‌شده است که بعد از خوردن امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) کوفه بر بالین ایشان حاضر می‌شوند، (3) با آن‌که در آن زمان، علاوه بر حضرت علی، سه امام دیگر(که به ترتیب به مقام امامت رسیدند) نیز در کنارشان حضور داشتند. ۱و۲و۳)📚ابنا بسطام، عبدالله و حسین‏، طب الأئمة (علیهم‌السلام)، محقق/مصحح: خرسان، محمدمهدی، قم: دارالشریف الرضی، چاپ دوم، 1411 ق، ‏ص 63   ◀️هر بیماری باید به مراجعه کند و به قول امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) که فرمود: «کسی که بیماری خود را از پنهان کند، به بدن خویش کرده است». (4) ۴)📚محمدی ری‌شهری، محمد، میزان الحکمة، (دورۀ پنج‌جلدی)، چاپ اوّل، 1416 ق، حدیث 18792 (به نقل از غررالحکم، حدیث 8545) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🍂تسلط ائمه بر زبان‌های خارجی 🍃يكى از خادمان عليه السلام نقل کرده: به طور مكرّر مى ديدم و مى شنيدم كه عليه السلام در حيات پدر بزرگوارش با افراد مختلف ، به و ، ، و... سخن مى گويد. 🍃براى من بسيار تعجّب آور بود که : امام در شهر مدينه به دنيا آمده و نيز خانواده و آشنايان او عرب بوده و هستند، جائى هم كه نرفته است ، پس چگونه به تمام لغت ها و زبان ها آشنا و بر همه آن ها تسلّط كامل دارد؟! 🍃تا آن كه پدرش عليه السلام به شهادت رسيد؛ و باز هم مى ديدم كه فرزندش ،ابومحمّد با طبقات مختلف و و گوناگون سخن مى گويد!! 🍃 روزى در محضر آن حضرت نشسته بودم و بدون آن كه حرفى بزنم ، فقط در درون خود، اين فكر را گذراندم كه حضرت چگونه به همه لغت ها و زبان ها آشنا شده است ؟! 🍂 ناگهان عليه السلام به من روى كرده و فرمود: خدا به حجّت خود كه براى هدايت بندگانش تعيين کرده، امتيازهاى ويژه اى داده از جمله علم و آشنائى به تمام لهجه ها و لغت ها حتّى به زبان حيوانات را دارند. و نيز معرفت به نَسَب شناسى و آشنائى به تمام حوادث و جريانات گذشته و آينده را كه خداوند متعال از باب لطف به حجّت و خليفه خود عطا كرده است ، دارند به طورى كه هر لحظه اراده كنند، همه چيز و تمام جريانات را مى داند . 🍃سپس فرمود: چنانچه اين امتيازها و ويژگى ها نبود، فرقى بين آن ها و ديگر مخلوق وجود نداشت ؛ در حالی كه امام و حجّت خداوند بايد در تمام جهات از ديگران برتر و والاتر باشد. اصول كافى : ج 1، ص 509، ح 11، الخرايج و الجرايح : ج 1، ص ‍ 436، ح 14، إرشاد شيخ مفيد: ج 343، بحارالا نوار: ج 50، ص 268، ح 8. تنظیم: سرکار خانم لیلا همايون‌فر -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
این کتاب را حتما بخوانید .. 💗«تنها گریه کن»💗 کتابی که مقام معظم رهبری آن را اینگونه توصیف کرده و بر آن تقریظ نوشتند: 🍃 بسم الله الرّحمن الرّحیم با شوق و عطش، این کتاب شگفتی‌ساز را خواندم و چشم و دل را شستشو دادم. همه چیز در این کتاب است؛ روایت؛ راوی؛ نگارش؛ سلیقه‌ی تدوین و گردآوری ، و شهید و نگاه مرحمت سالار شهیدان به او و مادرش در نهایت علوّ و رفعت .. هیچ سرمایه‌ی معنوی برای کشور و ملّت و انقلاب برتر از اینها نیست. سرمایه‌ی باارزش دیگر، قدرت نگارش لطیف و گویایی است که این ماجرای عاشقانه‌ی مادرانه به آن نیاز داشت. از نویسنده جدّاً باید تشکّر شود🍃 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با عرض سلام شب پاییزیتون به خیر🍁 پست این هفته اشاره به بخشی از وقایع# جنگ_ خیبر پیش از حضور حضرت امام علی علیه‌السلام به صحنه ی جنگ در-اهل-سنت دارد. و از لحاظ نقش آن حضرت علیه السلام و شهرت این واقعه به این نقش در علیه‌السلام نیز کدگذاری می شود. 💢ویژگی_امام_علی علیه‌السلام 💢برتری_صحابه -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
علیه‌السلام 🖍از(حضرت )علی(علیه‌السلام) : رسول خدا صل الله علیه و(آله) و سلم به طرف خیبر رفت ،عمر را با گروهی به طرف اهل خیبر فرستاد تا با آنان بجنگد ،مدتی نگذشته بود که عمر و یارانش شکست خوردند!پس از بازگشت عمر یارانش را متهم به ترسیدن می کرد و یارانش هم او را.(می گفتند تو ترسیدی) 📌المستدرک علی الصحیحین ،للحاکم النیسابوری (المتوفی۴۰۵ه)جلد۳،ص۴۰ ،تحقیق:مصطفی عبدالقادرعطا،الناشر:دارالکتب العلمیه_بیروت،الطبعه الاولی،۱۹۹۰_۱۴۱۱)⭕️ 🖍 حضرت علی علیه‌السلام خطاب به ابو لیلی فرمودند: آیا تو در خیبر با ما بودی؟گفت:آری به خدا سوگند ،حضرت فرمودند:رسول خدا صل الله علیه (واله)و سلم عده ای را به فرماندهی ابوبکر به طرف خیبر فرستاد ولی شکست خوردند و گریختند. 📌المستدرک علی الصحیحین،للحاکم النیسابوری(المتوفی ۴۰۵ه)جلد۳ص۳۹روایت شماره ۴۳۳۸_تحقیق:مصطفی عبدالقادر عطا،الناشر:دارالکتب العلمیه_بیروت،الطبعه:الاولی،۱۴۱۱_۱۹۹۰🔴 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j