eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
20120328144042-2015-16.pdf
272K
عنوان :مدخل (ع) دائره المعارف اسلام نویسندگان: عباس احمدوند، سعید طاووسی مسرور در این ضمن آشنایی با ژوزف الیاش و آثار او، به بررسی و نقد مدخل [امام] حسن عسکری ع، تنها مقاله وی در دائره المعارف اسلام، پرداخته می شود. # امام_حسن_عسکری @tarikh_j
✅امام یا عسگری❓ 1️⃣عسکر به معنای لشکر است و «عسکری» یعنی کسی که منسوب به عسکر و لشکر است. 2️⃣به امام دهم و یازدهم، به این علت «» گفته می شود که آنان به اجبار حاکم ظالم، در یک پایگاه و منطقه نظامی در تحت نظر بودند و همانند یک تبعیدی و زندانی، هر هفته دوشنبه و پنجشنبه باید حضور و غیاب شده و امضا می دادند. 3️⃣به همین جهت علیه السلام تنها امامی است که ظاهرا به حج نرفتند. 4️⃣اما «» نوعی انگور بی دانه است. 5️⃣ دشمنان اهل بیت به این علت به امام یازدهم لقب «عسگری» دادند که بگویند امام یازدهم، عقیم و بدون فرزند بوده، پس امام دوازدهم به دنیا نیامده است. 6️⃣البته در بین مردم عادی هم بدون توجه به این معنا، از عبارت «عسگری» استفاده میشود. 7️⃣پس سعی کنیم از عبارت صحیح «» استفاده کنیم تا مورد سوء استفاده دشمنان قرار نگیرد. 8️⃣شاهد بر غلط بودن عسگری برای امام یازدهم، این است که به امام دهم نیز با داشتن پنج فرزند، عسکری گفته میشود و برای آن دو امام از عبارت «» استفاده می شود. ✍️احمد سعیدی @tarikh_j
بخش پایانی: نگرش جدید (ره) به بانوان، با نگرش‌های تازه به میدان آورد که بیش از هر چیز، به وظیفۀ الهی حضور سیاسی خویش در اجتماعات ایمان داشتند و خود را پیرو رهنمودهای امام(ره) و مرجع تقلیدشان می‌دیدند؛ بنابراین به شکل‌های مختلف همچون ، ، ، ، ، و مهم‌تر از همه با فداکار و شهادت‌طلب و... به مدد آمدند و در این راه، چنان کوشیدند که (ره) سهم آنان در پیروزی را بیش از مردان دانست و به همین دلیل، بر آنان درود فرستاد و پیروزی نهضت را مرهون شجاعت آنان شمرد. آن دسته از زنانی را که (ره) پروراند، با پیروزی انقلاب اسلامی، به‌رغم تلاش‌های بعضی از متجددین و متحجرین به خانه‌ها برنگشتند بلکه هم‌دوش مردان و گاه جلوتر از آنان به حضور خود در فعالیت‌های سیاسی، جنگ تحمیلی و تلاش‌های علمی پس از ادامه دادند. علت این همه رشادت و حضور، بهره‌مندی از تجربۀ تاریخی حضور تودۀ زنان مسلمان در اغلب قیام‌ها و حرکت‌های ضددولتی تاریخ ایران معاصر، درس‌گیری از بازدۀ منفی فعالیت و حضور زنان درباری، غرب و شرق‌زده و زنان سنتی خانه‌نشین و نیز، احیای مقام و شخصیت زن از سوی امام(ره) و بازتعریف زن مسلمان از طرف معظم له و بازتولید آن به وسیله مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی بوده است. نویسنده: دکتر مرتضی شیرودی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
20140518150843-9849-118.pdf
815.1K
: نقش (ع)و اصحاب ایشان در حدیث امامیه نویسندگان:جمال فرزند وحی،فرشته دارابی (ص)طبق سفارش آن حضرت،در کنار کریم بالاترین مرجع علمی اند که خداوند ایشان را برای هدایت ورهبری مسلمانان پس ازرسول اکرم (ص) برگزیده است.امام حسن عسکری (ع) امامی است که سکان کشتی هدایت را به دست گرفت.این پژوهش در پی آن است که با ترسیم شرایط سیاسی و اجتماعی حیات ایشان به عنوان عوامل مهم واثر گذار در مضمون و چگونگی نشر آنها ، شیوه های حفظ ونقل حدیث را وانماید ومدارس حدیثی را که در زمان ایشان رونق گرفت،معرفی کند و آثاری را که به این (ع)نسبت داده اند بررسی نماید. ع ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نشست علمی تخصصی " بررسی وضعیت گروه ها و جریان های شیعی در منطقه"☝️ @tarikh_j
گزارش «بررسی وضعیت گروه‌ها و جریان‌های شیعی در منطقه» در این مطرح شد: "برنامه‌ریزی راهبردهای تقابلی با نظام دینی تشیع از سوی دشمن" حجت‌الاسلام‌والمسلمین طباطبایی با بیان اینکه دشمن راهبردهای تقابلی با نظام دینی تشیع را برنامه‌ریزی کرده است، این سه راهبرد را «استفاده از شخصیت‌های دینی»، «تلاش برای ایجاد حکومت‌های سکولار در منطقه» و «تشدید فرقه گرایی در منطقه» برشمرد. به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، نشست علمی تخصصی «بررسی وضعیت گروه‌ها و جریان‌های شیعی در منطقه» به همت و با حضور جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سید مهدی طباطبایی برگزار شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین طباطبایی پیش از طرح بحث، عنوان کرد: موضوع این نشست ذیل جغرافیای تشیع قرارمی‌گیرد و در ادامه منابع مرتبط با موضوع را معرفی نمود. وی به عنوان مقدمه آغازین بحث به تبیین الفاظ «»، «» و «» پرداخت و تقسیم‌بندی کشورهای جهان به لحاظ جغرافیای منطقه را به «،، و (غرب_آسیا) و دور» همراه با اراِئه تصاویر مرتبط بیان کرد. استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به معرفی اجمالی کشورهای این مناطق و موقعیت جغرافیایی آنها پرداخت و نکاتی در مورد آنها مطرح کرد، به عنوان نمونه به کشورهای حوزه قفقاز، آذربایجان، ارمنستان و چچن اشاره و یکی از دلایل اهمیت این منطقه را جذب برخی جریان‌های فکری این منطقه به داعش برشمرد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین طباطبایی به تعبیر خاص «غرب آسیا» از سوی حفظه الله تعالی به جای واژه «» اشاره کرد و دلایل اهمیت را به ترتیب، حفرکانال سوئز، وجود نفت و گاز، وجود کشورهای قدرتمند مانند ، وجود ایران، شامات و عراق، منابع غنی انرژی، وجود نخستین دانشگاه‌های اسلامی از جمله (تأسیس فاطمیان) و دیوبند هند و واقع بودن در مرکز جهان اسلام (قلب تپنده جهان تشیع)، دانست. وی اضافه کرد: از جمله شخصیت‌های تأثیرگذار الازهر، (تدریس فقه شیعه)، (شاگرد سید جمال)، (در اثر تعامل با ، اجازه تدریس را در دانشگاه الازهر داد)، و غیره بودند. استاد حوزه و دانشگاه با ارائه تصاویر، نقشه ذخایر نفتی و گازی منطقه غرب آسیا را به نمایش گذاشت و آماری از آن‌ها و همچنین آماری از رشد جمعیت مسلمانان در و سایر مناطق ارائه کرد.   حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سید مهدی طباطبایی در ادامه، به نظریه و اظهار نظر ملک عبدالله پادشاه اردن و حسنی مبارک پادشاه مصر اشاره کرد و یادآور شد: دشمنان اسلام درصدد برآمده اند که راه پیشرفت تشیع را مسدود کنند، بنابراین راهبردهای تقابلی با نظام دینی تشیع از جانب دشمنان برنامه ریزی شد. وی با بیان اینکه دشمنان سه راهبرد مهم و اصلی را در تقابل با نظام دینی تشیع به کار بستند، گفت: اولین مورد، «استفاده از شخصیت‌های دینی(روحانیون)» مانند ، ، ، ، ، است. استاد حوزه و دانشگاه، توضیحات مبسوطی همراه با کلیپ‌های مرتبط درباره این شخصیت‌ها نمایش داد و افزود: دومین راهبرد دشمن، «تلاش برای ایجاد حکومت‌های سکولار در منطقه» بوده و سومین راهبرد، «تشدید فرقه گرایی در منطقه» است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
چیست؟ بخش اول: در لغت واژه به معنی اقامت گزیدن در جایی می باشد.(جوهری،1376، ج6: 2201؛ ابن منظور،1414:ج13، 402) همچنین تمدن به معنای حسن معاشرت هم گرفته شده است(جان احمدی،1386: 24) اما اصطلاح تمدن در قرن 18 میلادی به وجود آمد (توسی،1377: 15)که هر یک از نویسندگان و محققین تعریفی از آن ارائه نمودند.برخی آن را نظام اجتماعی اعم از سیاسی، اقتصادی، حقوقی و تربیتی در یک قلمرو بزرگ نامیدند.(آشوری،1381: 128)ویل دورانت هم در تعریف تمدن می نویسد: عبارت است از برقراری نظم اجتماعی و جامعه پذیری برای همکاری و تعاون میان انسان ها است که زمینه را برای مقبولیت یک فرهنگ فراهم می سازد.(دورانت،1365،ج1: 3) یا این که تمدن را مجموعه اعمال و آرایی توصیف می کند که در هر جامعه، افراد انسانی آن را از بزرگ ترها فرا می گیرند و به نسل جوان، تحویل می دهند.(لنیتون،1337: 3) نیز، در ، را مشتق از می داند و را اشخاص می داند که با انواع حرفه ها و صنعت های معیشت خود را می گذرانند.(خواجه نصیر،بی تا: 210) امروزه تمدن را مترادف با واژه و می گیرند.(آذرنگ،1390: 15) ... ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
،شاعر،محقق و مورخ نامی کرد مستوره کردستانی، ادیبی توانا، مورخی چیره دست و محقق ، به گفته ی بسیاری از ،در روزگار خویش یگانه زنی بود که به نگاشتن و تدوین همت گماشت. تنها بود در جهان اسلام، که کتاب شرعیات مذهب خویش را برای بانوان به رشته تحریر درآورد. دو قرن پیش که تعلیم و آموزش حتی برای مردان امری مشکل و برای بانوان امری محال به نظر می رسید، شرایط بسیاری باید فراهم می گشت تا شخصی چون بدان جایگاه برسد. او به عنوان یکی از متون شیوای فارسی شناخته شده‌است. آثار عبارت‌اند از: : که به فارسی سروده شده و در حدود دو هزار بیت است. :این کتاب معروفیت و ارزش علمی و اجتماعی مستوره را دو چندان نموده زیرا تا اواخر قرن نوزدهم میلادی در تمام خاورمیانه در عرصهٔ خصوصاً کردشناسی در میان زنان جز وی کسی به این کار نپرداخته‌است. : این کتاب رسالهٔ کوچکی از عقاید مستوره در مذهب اهل سنت شافعی است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
🔆رهبرانقلاب (حفظه الله تعالی): ❇️حقّ بزرگِ س، این سرچشمه نور و هدایت که یکی از ثمرات آن، تشکیل حوزه علمیه عظیم الشأن در سایه این بقعه مبارک است، چنان عظیم است که زبان و قلمِ چون من حقیر و ناتوانی را رساییِ بیان آن نیست. ۷۲/۷/۳ ❇️ما باید از س، بیشتر استفاده کنیم. ایشان است. دختر امام، خواهر امام، عمه امام، خیلی عظمت دارد. در زیارت نامه ایشان آمده: "ای فاطمه معصومه! تو برای ورود من به بهشت شفاعت کن، چون نزد خدا دارای شأن و مقام بزرگی هستی" این نشانگر عظمت مقام س است! ۷۱/۴/۲۸ ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
نمایی قدیمی از حرم س ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @tarikh_j
# تمدن چیست؟ بخش دوم: واژه از کلمه به‌معنای شهر اخذ شده که بیانگر شیوه زندگی در جامعه شهری است،از این رو،تمدن دربردارنده‌ سه مفهوم است: الف- به‌سوی عقل و انسانیت گرائیدن، ب- نظم دادن به امور زندگی، ج- به اخلاق و خصائص شهری کشیده شدن. به باور "عمید"در زبان فارسی، به‌معنای"همکاری افراد یک جامعه در امور اجتماعی، اقتصادی، دینی، سیاسی و ... "می‌باشد و در ‌جای دیگر، "تمدن به مفهوم خو‌گرفتن با اخلاق و آداب شهریان" نیز، آمده است."بیلز و هویجر" در تعریف نوشته اند:"همه تمدن‌ها و از‌جمله تمدن‌های بزرگ امروزی و عهد باستان، فقط نمونه‌های خاصی از فرهنگ به‌شمار می‌روند، که از نظر کمیت محتوایی‌شان و پیچیدگی الگوبندی‌شان از یکدیگر متمایزاند، ولی از لحاظ کیفیت، با فرهنگ‌های اقوام به‌اصطلاح نا‌متمدن فرقی ندارد.""هرسکوتیس" در تعریف تمدن گفته است." تمدن عبارت است از مجموعه دانش‌ها، هنرها و فنون و آداب و سنن، تأسیسات و نهادهای اجتماعی که در پرتو ابداعات و اختراعات و فعالیت‌های افراد و گروه‌های انسانی، طی قرون و اعصار گذشته توسعه و تکامل یافته و در تمام قسمت‌های یک جامعه و یا چند جامعه که با یکدیگر ارتباط دارند. مانند تمدن مصر، یونان، ایران و هرکدام دارای ویژگی‌هایی است که به عوامل جغرافیایی و تاریخی و تکنیکی خاص خود بستگی دارد.""ساموئل هانتینگتون" را بالاترین گروه‌بندی فرهنگی و گسترده‌ترین سطح هویت فرهنگی به‌شمار می‌آورد.""هنری لوکاس" را پدیده‌ای به‌هم‌تنیده می‌داند، که همه رویدادهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حتی هنر و ادبیات را در بر می‌گیرد. ادامه دارد.... @tarikh_j
🔺مطالعات تمدنی (جلد 1)، تحلیل نظری و تاریخی پیرامون مؤلفه‌های فرهنگ و تمدن اسلامی #معرفی_کتاب #سید_حسین_حسینی 🔻متن پشت جلد کتاب تمدن‌سازی مستلزم تمدن‌پژوهی است و امروزه فرهنگی که به سمت تمدن‌سازی حرکت نکند، قابلیت جامعه‌سازی خود را از دست خواهد‌داد و بدون تردید به لایه‌های درونی و فردی فروکاسته خواهدشد، شاید برهمین بنیان است که در دوره کنونی، تحلیل و بازکاوی مفهوم و ارزیابی منتقدانه مؤلفه‌های تمدن به یکی از ضروری‌ترین نیازهای پژوهشی جوامع علمی تبدیل شده است و مطالعات تطبیقی و میان رشته‌ای در حوزه فرهنگ و تمدن، پردامنه و پرآوازه گشته است و البته هم افقی فرهنگ‌پژوهی با تمدن‌پژوهی نیز برهمین برنهاد تأکید می‌ورزد. با این وصف، فرهنگ و تمدن از آن دست واژه‌ها و مفاهیمی هستند که به دلیل گستردگی حوزه‌های کارکردی‌شان، تلاش اندیشمندان در قرون گذشته نیز شناخت همه ابعاد آن را میسر نساخته‌است؛ و هر آینه این مشکل در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی دوچندان می‌نماید، چرا که این حوزه با پرسش‌ها و چالش‌های روزافزونی روبرو است؛ تمدنی که محتاج بازشناسی و احیاء حیات پیشینی و نیز بازتولید ساختارهای نو و پسینی است و البته که در شرایط کنونی جهان معاصر در عرصه ظهور و بروز سيطرۀ تمدن رقیب نیز قرار دارد. 🔹نویسنده: سید حسین حسینی 🔸ناشر: نقد فرهنگ 🔹سال انتشار: 1398 @tarikh_j
#تمدن_اسلامی #مقام_معظم_رهبری حفظه الله تعالی @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: بخش سوم: فوق تمدنها مسلمین آنها بودند که مجد آنها دنیا را گرفته بود؛ تمدن آنها فوق تمدنها بود؛ معنویات آنها بالاترین معنویات بود؛ رجال آنها برجسته ترین رجال بود؛ توسعه مملکتشان از همه ممالک بیشتر بود؛ سیطره حکومتشان بر دنیا غالب شده بود. دیدند که با این سیطره، با این وحدت دول اسلامی، نمی‌شود تحمیل کرد چیزهایی را که آنها می‌خواهند؛ نمی‌شود ذخایر اینها را، طلای سیاه اینها را، طلای زرد اینها را، نمی‌شود اینها را قبضه کرد. در صدد چاره برآمدند؛ چاره این بود که بین ممالک اسلامی تفرقه‌ بیندازند. (ره)؛ 18 شهریور 1343 @tarikh_j
:، چالش ها و راهبردها نویسنده: علی اصغر رجبی ناشر:نشر معارف با توجه به ماهیت تکاملی اسلام، قانونمندی تمدن اسلامی و روند پرشتاب بیداری اسلامی از سویی، و ناتوانی تمدن غرب از سوی دیگر، اندیشه احیای ، بار دیگر جوانه زده و انتظارات اسلامی نسبت به آن عینیت یافته است؛ لذا بررسی علل اعتلا و انحطاط و راه های جدید ، از دیرباز همواره در اندیشه متفکران دلسوز جاری و مطرح بوده و راه کارهای مختلفی نیز ارائه شده است. با پیروزی ، مرحله جدید تأسیس نظام سیاسی و تلاش برای اجرای احکام فردی و اجتماعی اسلام آغاز شد که بیدارگری امام خمینی(ره)، در تکوین و تداوم این ثمره، محوری بوده است. پس از ایشان با رهبری امام خامنه ای، این جریان عمیق تر گشت. وی با تأکید بر حفظ دستآوردها و ارائه و طرحهایی چون «نهضت نرم افزاری» و «تولید علم» نوید احیای تمدن نوین اسلامی را دادند تا زمینه ای برای حکومت عدل جهانی گردد. از این رو احیای تمدن نوین در دوران معاصر از مسائل سرنوشت ساز جهان اسلام است. که با درنظر داشتن روند بیداری اسلامی اهمیت دو چندان دارد. کتاب حاضر در شش فصل ارائه شده است: فصل اول: تعریف مفاهیم کلیدی پژوهش فصل دوم: ادوار تاریخی فصل سوم: بررسی زمینه های شکل گیری و افول فصل چهارم: تمدن نوین از دیدگاه فصل پنجم: آسیب ها و موانع شکل گیری تمدن نوین از دیدگاه فصل ششم: راهکارهای برون رفت از موانع شکل گیری از دیدگاه @tarikh_j