شیوه دفاعی حضرت زهرا(س)در برابر اهل سقیفه
حضرت زهرا(س)در مقابل این بدعت تاریخی و انحراف از مسیر اصلی ولایت،تدابیری را اندیشیدندکه به طور کلی می توان به دو دسته دفاع مستقیم وغیر مستقیم تقسیم بندی کرد:
در دفاع مستقیم میتوان به اقدامات ایشان درباره جانانه که منجر به شهادت ایشان و فرزندشان شد و دفاع غیرمستقیم را به اقدامات و روشهای تبلیغی ایشان که برای اظهار نارضایتی خود از وضع موجود انجام دادند را می توان نام برد. به طوری که این سؤال در طول تاریخ ذهنها را به خود جلب میکند که چرا پارهتن پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) شبانه دفن شد و قبرشان بعد از این همه سال هنوز ناپیداست. در این مقاله سعی شده به این ابعاد از زندگی حضرتزهراء(سلاماللهعلیها) پرداخته شود.
🏴🏴🏴🏴🏴🏴
۱)دفاع مستقیم:
-ایستادگی در مقابل عمر پشت درب منزل و سقط حضرت محسن(علیهالسلام).
ابوبکر اشخاصی را به درب خانه حضرت علی(ع)فرستاد تا از آن حضرت بیعت بگیرد. ولی حضرت علی(علیهالسلام) نپذیرفتند و فرمودند: سوگند به خدا که ابوبکر میداند خلافت برای من است همانا ابوبکر هفتمین کسی بود که در غدیرخم امامت بعد ازپیامبر(ص)را به من تبریک گفت. ابوبکر به پیشنهاد عمر، قنفذ رابه همراه جماعتی فرمان داد تا به درب خانه علی(علیهالسلام) بروند و از علی(علیهالسلام) بیعت بگیرند. اما حضرت زهراء(سلاماللهعلیها) مانع شد و گفت هرگز اجازه نخواهم داد که شما وارد خانه من شوید.عمر عصبانی شد و گفت: مالنا و للنساء(ما را با زنان چه کار است؟) خودش و عدهای به سوی خانه علی(علیهالسلام) حملهور شدند و عمر پشت در فریاد زد که بیرون بیا و با خلیفه بیعت کن وگرنه با زبانه آتش به خانه میآیم، حضرت زهراء(سلاماللهعلیها) فرمود: چرا دشمنی میکنی؟از خدا نمیترسی که بیاجازه من به خانه من میخواهی بیایی؟! عمرمی دانست که کسی درب را به روی او باز نمیکندپس فرمان داد هیزم زیادی فراهمکنند، تا درب را به آتش بکشند عمر فریاد زد: این خانه را با اهلش به آتش بکشید. (شهرستانی،بی تا ج1 ص57).
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
- رفتن حضرت زهراء(سلاماللهعلیها) به دنبال امام علی(علیهالسلام)
حضرت زهراء(سلاماللهعلیها) باوجود جراحات وارده که به دنبال علی(علیهالسلام) به سمت مسجد میرود. در مسجد ابوبکر و عدهای با شمشیر ایستاندهاند، ابوبکر به علی(علیهالسلام) میگوید من خلیفه پیامبر هستم تو چارهای نداری باید با من بیعت کنی علی(علیهالسلام) در پاسخ میگوید: «تو مردم را به دلیل خویشاوندی با پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) به بیعت فراخواندی اکنون من هم به همان دلیل تو را به بیعت فرامیخوانم و خود میدانی من از همه به پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) نزدیکترم». ابوبکر فریاد میزند «ای علی! برخیز و بیعت کن وگرنه گردن تو را میزنیم».ناگهان فریادی بلند میشود: «پسرعمویم علی(علیهالسلام) را رها کنید، به خدا قسم اگر او را رها نکنید نفرین میکنم.»حال جسمانی فاطمه(سلام الله علیها) مساعد نیست ولی باز دست از وظیفه خود نمیکشد، کار به جایی میرسد که فاطمه(سلاماللهعلیها) آماده نفرین میشود. سلمان(به دستور علی(علیهالسلام)) بهسوی فاطمه(سلاماللهعلیها) میدود و با او سخن میگوید، فاطمه(سلاماللهعلیها) را به یاد مهربانی پدر میافتد و دستها را پائین میآورد. (مجلسی1412ه ق،، ج 28، ص 206).
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
*بسمه تعالی*
انجمن علمی دانشکده شیعه شناسی برگزار میکند
عنوان:
*شناخت اندیشه های اعتقادی و کلامی زنان فعال در تاریخ با تمرکز بر مادران ائمه(علیهم السلام)*
سخنران: *سرکار خانم دکتر ناهید طیبی*
زمان: *یکشنبه ۱۹ دی ماه ساعت ۱۹:۳۰*
لینک ورود:👇🏻
https://b2n.ir/r03234
*کد دسترسی:۲۲
ارتباط با مدیر انجمن در پیام رسان ایتا:
*@Namazi_FN*
وقتی در خانۀ علی میلرزد
دنیا به بهانۀ علی میلرزد
هرچند که کوه بوده یک عمر ولی
بی فاطمه شانۀ علی میلرزد
📝 #مهدی_مردانی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
♦️🔹🔸سفرنامه دن گارسیاد سیلوا فیگوئروآ، مترجم کتاب از زبان اسپانیایی به زبان فرانسوی مردی زباندان و فاضل است، به نام ویکفور که بسیاری سفرنامههای معتبر دیگر نیز به قلم او به زبان فرانسوی در آمده است. سپس توسط آقای غلامرضا سمیعی از زبان فرانسوی به فارسی ترجمه شده است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📖📝 ساختار
پس از ذکر فهرست مطالب، یادداشتی از مترجم و مقدمه ناشر فرانسوی، سفرنامه دن گارسیاد شروع میگردد که به ترتیب شهرهایی که سفر کرده، به ذکر اوصاف و خاطرات و تحلیلهای خود میپردازد.
🔴 جنگ هرمز
تاکنون از جنگ هرمز روایات مختلف در سفرنامههای سیاحان آمده است. روایتی که فیگوئروآ از این جنگ که هنگام بازگشت وی، از ایران و حضورش در هرمز در شرف وقوع بود، آورده است، سندی معتبر برای علل تصرف هرمز به دست ایرانیان و عقبات آن است.
آقای ژان دو پوی ناشر ترجمه فرانسوی این سفرنامه در مقدمه مبسوطی داستان سفر فیگوئروآ و عدم توفیق او را در ماموریت سیاسیش به تفصیل باز نموده است.
نویسنده سفرنامه از بسیاری دیهها، کاروانسراها و حتی شهرکهایی نام برده است که اکنون اثری از آنها بر جا نیست. به خصوص که نویسنده غالبا آنچه را که افواها و بخصوص از عوام الناس، با لهجههای محلی شنیده با املائی یادداشت کرده است که تطبیق آن با لهجه کتابی دشوار و در مواردی ممتنع است. در این گونه موارد گاه ناگزیر به حدس و قیاس متوسل شده و گاه عین املاء کتاب را تقلید کرده و اصل را نیز در پانوشت آوردهام.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📚📚 معرفی اجمالی
این کتاب تنها یک سفرنامه نیست، بلکه رسالهای سیاسی و تاریخی است که در آن علاوه بر وضع جغرافیایی چند کشور ، بسیاری حوادث سیاسی و رخدادهای مشرق زمین ذکر گردیده است که به زحمت آنها را در مآخذ دیگر میتوان یافت. رساله بر اساس خاطرات شخصیتی تدوین گردیده است که در کار سیاست، تشخیص حقایق امور و شناخت علل حوادثی که درباره آنها به بحث و ابراز نظر میپردازد، از هر گونه صلاحیت لازم برخوردار است. این شخص «دن گارسیاد سیلوا فیگوئروآ» نجیب زاده متنفذ اسپانیایی است که هنگام بیان این خاطرات ۵۷ سال از عمر وی میگذشته است، در دربار اسپانیا مشاغل مهم داشته، و بسبب تعهد ماموریتهای بزرگ از شخصیتهای والا به حساب میآمده است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📝📝 گزارش محتوا
این سفرنامه به وسیله شخص فیگوئروآ تحریر نگردیده، بلکه منحصرا بر اساس خاطرات و تقریرات وی، به وسیله یکی از همراهانش در سفر ایران تنظیم و تدوین شده است و شاید این شخص نتوانسته باشد، کمالی را که خواجه وی انتظار داشته است، بدان بدهد. در عوض نقایص آن تا حد ممکن به وسیله مترجم رفع گردیده است.
✳️ تولد
دن گارسیاد سیلوا فیگوئروآ نجیب زادهای از دودمان فریا است که در سال ۱۵۷۰ میلادی در شهر باداخوث اسپانیا به دنیا آمده است. این مرد در جوانی ندیم فیلیپ دوم (۱۵۹۶- ۱۵۵۶ م) پادشاه اسپانیا بود. سپس به سپاهی گری پرداخت و در جنگ اسپانیا و هلند فرماندهی ستونی نظامی را بر عهده داشت. فیگوئروآ در سال ۱۶۱۴ م (۱۰۱۳ ق) در سن پنجاه و هفت سالگی، به عنوان سفیر فیلیپ سوم به دربار شاه عباس بزرگ اعزام شد.
سفر وی به هند و ایران ده سال به طول انجامید که دقیقا دو سال و هفت روز آن را در ایران گذرانیده، از شهرهای لار ، شیراز ، اصفهان ، کاشان ، قم ، قزوین و دهها شهرک و دهکده دیگر در این مسیر دیدار کرده است. وی سیاستمداری پخته و مردی عالم و دقیق النظر است که در سفرنامه خویش، وضع جغرافیایی- سیاسی و اجتماعی بخشی بزرگ از ایران دوران شاه عباس اول را مورد مطالعه قرار داده و درباره خلقیات آن پادشاه و سیاست و کشورداریش و کیفیت زندگانی طبقات مختلف مردم و آداب و رسوم ایرانیان آن روزگار به اشباع سخن گفته است.
شرحی کشاف که نویسنده این سفرنامه از وضع سیاسی- اجتماعی، راهها، بناها، باغها، بازارها، مساجد، کاروانسراها و آب انبارهای نواحی جنوبی و مرکزی ایران و دیگر عجایب و غرایب زمینی و دریایی سفر ده ساله خویش آورده از هر حیث شایان مطالعه و امعان نظر است. اگر در نظر آوریم که شاه عباس بزرگ شخصیتی تاریخ ساز است که همت ، درایت و سیاست او ولو با تظاهر به مذهب آزاداندیش تشیع در برابر حکومت جابر ، متعصب و مردم کش عثمانی که سالها چشم طمع به ایران زمین دوخته بود، سدی سدید به وجود آورده و کشور ما را برای همیشه از آن بلیه هایل رهانیده است و مطالعه در احوال و اعمال او ضرورتی تاریخی است، آنچه درباره جزئیات احوال این پادشاه اعم از خصوصیات جسمی و کیفیات ضد و نقیض روحی او از شوخ طبعی و آداب دانی، غرور و فروتنی، دین داری و ریاکاری، احتیاط و شهامت ، مردم کشی و مردم داری و سرانجام گربزی و هوشمندی در این کتاب آمده است، در هیچ منبع دیگری نمیتوان یافت. عبث نیست که سفرنامه حاضر در این مورد به خصوص برای اکثریت قریب به اتفاق مورخان ایرانی و خارجی همواره از معتبرترین مآخذ به حساب آمده است.
شرحی مستوفی که نویسنده این سفرنامه درباره خرابههای چهل منار ( تخت جمشید ) آورده است، از هر حیث تازگی دارد و جای تاسف است که طرحهایی که به دستور وی از قسمتهای مختلف این بنای عظیم، که به گفته او سزاوار است، در شمار عجایب جهان به شمار آید، تدارک شده در هیچ یک از ترجمههایی که در دسترس بود، وجود ندارد.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📃🗒 مقدمه ناشر فرانسوی
همان طور که در مقدمه ناشر فرانسوی آمده است، این سفرنامه به قلم شخص سیلوا فیگوئروآ نیست، بلکه مطالب آن را که وی تقریر کرده است. یکی از همراهانش که در این سفر دور و دراز در کجاوه انیس و در حجره جلیس وی بوده است، به رشته تحریر درآورده و تنظیم کرده است.
از لحاظ تاریخی، در این سفرنامه از کیفیت بدر آوردن جزیره هرمز از تصرف پرتغالیها و بیشتر وقایعی که در این حادثه تاسف انگیز رخ داده است، آگاه میشویم. از فحوای کلام فیگوئروآ میتوان دریافت که علت اساسی این شکست بزرگ غرور و نادانی شورای دولتی هند شرقی بوده است که در زمانی که کشتیهای جنگی انگلیس در این دریا لنگر انداخته بودند و شاه عباس میتوانست از این کشتیها علیه آنان استفاده کند، نبردی سخت با این پادشاه را آغاز کردند. غرور منبعث از اقتدار نایب السلطنهها، چاپلوسی رجال مذهبی، بزدلی سکنه و بی نظمی افسران و مردان جنگی موجبات این شکست را فراهم کرد.
اما در مورد شاه عباس باید اقرار کرد که از خلال آنچه درباره رفتار، مکر و فریبها، گفت وشنودها و سرگرمی هایش در این کتاب آمده، میتوان خلقیات او را بازشناخت و همچون کسی که سالها در دربار وی زیسته باشد، به درستی درباره این پادشاه قضاوت کرد. چنانکه به مدد همین خاطرات میتوان از خصوصیات قابل اهمیت جنگهای این پادشاه علیه عثمانیها، ریشه و بنیاد دولت مقتدر مغول، و علل انحطاط و سقوط ترکمانان آگاه شد. اما خلقیات ایرانیان، آداب و سنن، البسه، خانهها، شیوه زندگی، سلاحها، و شیوه جنگ و ستیز آنان در این کتاب چنان خوب ترسیم و توصیف شده است که با خواندن آنها آدمی خود را در میان ایرانیان میبیند. اطلاعاتی که از دین گبرها میدهد، بسیار نادر و اختصاصی است. توضیح و تشریح کاروانسراها و کاخهای شاهی و باغ هایشان دست کمی از موشکافیهای دیگر مؤلف ندارد.
اما آنچه درباره شهرهای قزوین ، شیراز و اصفهان آورده بسیار دقیق تر است. من از شرح و وصفی که درباره حوادث مختلف مسیرش در این سفر آورده، یادداشتهای سودمند او درباره وضع طبیعی سرزمینها، درختان، میوهها، پرندگان و حیوانات نادر و ماهیهای غول پیکر، و همچنین چگونگی راهها و کوهسارها و جویبارها و رودخانهها سخنی نمیگویم. از نظریاتی که درباره فصولی از کتب قدما ابراز کرده است، چیزها میتوان آموخت و ملاحظاتش درباره وجود دو رودخانه ارس حاکی از قریحه سرشار اوست. توصیف دل انگیزی را که وی از خرابههای چهل منار یا کاخ شاهان باستانی ایران واقع در پرسپولیس- کاخهایی که روسپییی به نام طائیس اسکندر کبیر را واداشت تا در حال مستی در آنها آتش افکند- به دست داده در هیچ کتاب دیگری نمیتوان یافت. به طوری که بر اساس آنچه او بیان میکند با قطعیت میتوان گفت که این کاخ زیباترین یادگار و فاخرترین بناهای شاهان مشرق زمین است.
در این کتاب از ستارهای دنباله دار سخن رفته است که شاید هیچ گاه سخنی درباره آن نشنیده باشند. به گفته مصنف، این ستاره در هشتم نوامبر ۱۶۱۸ (۳۰ ذی قعده ۱۰۲۷ ق) پدیدار شده و در همان زمان ستاره دنباله دار کوچک؛ اما بسیار تابناک تری نیز در طرف چپ آن دیده شده است. ستاره نخستین عظمتی شگفت داشته و منطقة البروج میزان و عقرب را دربر میگرفته است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🗓📖 وضعیت
برای ترجمه این اثر به زبان فارسی از نخستین چاپ متن فرانسوی کتاب مورخ ۱۶۶۷ منطبعه پاریس که با رسم الخطی قدیمی تحریر گردیده، استفاده شده است.
از پانوشتها آنچه با نشانه (م) مشخص شده، از مترجم و بقیه از نویسنده است.
برای مزید فایده تصاویری متناسب با قسمتی از موضوعات مورد بحث نویسنده از سفرنامههای دیگر سیاحانی که در قرن هفدهم میلادی از ایران دیدار کردهاند، در کتاب آورده شده است. این تصاویر از کتاب ذی قیمت «اسناد مصور اروپائیان از ایران»، تالیف آقای دکتر غلامعلی همایون اقتباس گردیده است.
تنظیم: سرکار خانم خدیجه سادات حسینپور -----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#مقاله تصویرپردازی هنری در خطبه فدک(نگاهی نو به خطبه فدکیه)
نویسنده: ریحانه ملازاده نفیسه فیاض بخش
منبع: پژوهش دینی دوره ۱۸ بهار و تابستان ۱۳۹۸ شماره ۳۸ 231-255
پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی تحلیلی به بررسی جلوه های تصویری خطبه فدک پرداخته می شود تا از این رهگذر، جایگاه تصویر در کلام حضرت زهرا (س) مشخص شده و ویژگی های ادبی آن نشان داده شود. از آنجا که کلام حضرت از پاکترین احساسات صادقانه و عالی ترین عواطف انسانی سرچشمه می گیرد، تصاویر موجود در خطبه در کنار ابزاری چون خیال، حرکت و موسیقی، تابلویی تأثیرگذار و کامل از دلالت ها و معانی را برای مخاطب به تصویر می کشند. از ویژگیهای تصاویر کلامی حضرت زهرا (س) در این خطبه، استفاده فراوان از تصاویر جزئی است. صنعت استعاره در تصویرسازی خطبه، بیشترین کاربرد را داشته و متناسب با سطح درک مخاطب آن دوره آمده است. تصاویر پویا و مبتکرانه ای که در این خطبه به کار رفته، به منظور ارشاد مردم بوده و نشان از وسعت اندیشه و عمق بینش حضرت زهرا (س) دارد.
https://b2n.ir/m56011
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#مقاله خواستِ تعدیل قدرت در کردارِ سیاسیِ نخبگانِ پیشا مشروطه(به مناسبت ۲۰دی، سالروز درگذشت میرزا تقی خان امیر کبیر)
نویسنده: سید حامد اکبری یاسوج علی اکبر گرجی ازندریانی
منبع: پژوهشنامه تاریخ سال سیزدهم تابستان ۱۳۹۷ شماره ۵۱ 59 - 78
چالش های نظم سیاسی کهن با نظم جدید در آستانه ی قرن نوزدهم و بحران های نشأت گرفته از آن، نخبگان سیاسی و روشنفکران ایرانی را متوجه ضرورت تأمل در این باره و چاره اندیشی برای خروج از وضع موجود نمود. در عالمِ اندیشگی راه ها و راهکارهایی بی شمار برای خروج از این وضع پیشنهاد گردید، در ساحت عملی نیز به همان ترتیب. در این میان خواستِ تعدیل قدرت یکی از راهکارهای عمده ی نخبگان برای کارآمد نمودن نظم کهن و آماده سازی آن برای مواجهه با نظم نوین بود. نخبگان قاجاری در عصر پیشا مشروطه تلاش های اصلاح طلبانه ی کلان و عمده ای را برای تعدیل قدرتِ سیاسی حاکم انجام دادند. عباس میرزا پیشگام این اقدامات بود و قائم مقام فراهانی قوام بخش این کوشندگی ها به شمار میرفت. در این بین، میرزا تقی خان فراهانی امیر کبیر ، نماینده ی اصلی و شاخص آرمان تعدیل قدرت بود. هرچند تلاش های این سه نفر در نهایت منجر به نهادینه شدن تعدیل قدرت در ساختار حاکمیت نشد ، اما راهی که باز نمودند بعدها توسط رهروان آنان پیموده شد و در نتیجه ی آن ، انقلاب مشروطه به وقوع پیوست. این مقاله به خواستِ این سه نفر در جهت نیل به تعدیل قدرت در کارکرد سیاسی آنان در دوران پیشا مشروطه و دلایل ناکامی شان می پردازد.
https://b2n.ir/t96496
تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔴 نکات مهم مورد اشاره #رهبر_انقلاب در سخنرانی ۱۹ دی ۱۴۰۰
۱- غیرت دینی خود را حفظ کنید
این "غیرت دینی" ملت مسلمان و بزرگ ایران است که در بزنگاه ها به کمک کشور می آید و تهدید را به فرصت تبدیل می نماید مانند آنچه در شهادت #حاج_قاسم رخ داد یا آنچه در ۹ دی ۹۸ غیرت دینی مردم پدید آورد
۲- دشمن شدیداً روی حساسیت زدایی از مفاهیم دینی و اصلی مردم ایران کار می کند، جلوی این حساسیت زدایی بایستید، برای اینکار گاهاً افراد کم مایه پرمدعا را نیز بزرگ میکنند و با تمام امکانات خود در این زمینه می کوشند که باید در برابرشان ایستاد و کار کرد
۳- در حفظ وحدت کوشا باشید، اختلاف نظر در جامعه نباید انسجام و اتحاد را از بین ببرد، در اختلاف شیعه و سنی بسیار مراقبت کنید و اگر کسی حرف غلطی زد و دیگری طبق احساس وظیفه جوابش را داد دیگر از کش دادن قضیه بپرهیزید، ضمن اینکه هستند دشمنانی که باید در برابرشان ایستاد
۴- تقویت امید و چشم انداز آینده:
نه فقط در حرف که با تلاش و حرکت مسئولین و دولتمردان، باید امید به آینده را در دل جوانان زیاد کرد و جلوی کسانی که برای ناامید کردن جوانان می کوشند، بایستیم
۵- در کنار مشکلاتی که در کشور هست، از موفقیتهای بزرگی هم که جمهوری اسلامی داشته، صحبت کنیم و به یاد غفلت کنندگان بیاوریم
۶- مردمی بودن دولت خوب است و باید همچنان این در بین مردم بودن ادامه پیدا کند، ضمن اینکه دولتمردان باید در وقت خود به وعده های داده شده به مردم عمل نمایند
۷- از ظرفیت مردمی و پیشنهادات و نظرات مردم و متخصصین برای کمک به کشور و نظارت عمومی برای مقابله با فساد باید استفاده شود.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️#کلیپ
🔻ببینید و به اشتراک بگذارید.
🎙خانم دکتر اردبیلی
🔅اگر امروز برای تعدیل فرزندآوری در کشور اقدام نکنیم ممکن است فرصت طلایی جمعیت را از دست بدهیم و در آینده با سالمندی طولانی مواجه شویم.
▪️پویش ملی کتابخوانی #مثبت_سه
📄 با موضوع #فرزند_آوری
▫️جوایز :
- یکواحد آپارتمان مسکونی در استانتهران
- ۱۰۰ کارت هدیه ۱ میلیون تومانی
💢جهت شرکت در پویش و تهیه کتاب با ۳٠ درصد تخفیف و ارسال رایگان، عدد ۳ را به سامانه ۳٠٠٠۱۵۴۲ ارسال نمایید.
📎سفارش کتاب از طریق سایت:
🌐 ketabmosbat3.ir
🔻اینستاگرام پویش ملی مثبت ۳:
▪️instagram.com/ketab.mosbat3
▫️@ketabmosbat3
#ویژگی_امام_علی علیه السلام25
#برتری_صحابه
👁ان الامه ستغدربک بعدی...
📓در واگوی از #کتب _اهل_سنت
حیان اسدی می گوید که از (حضرت)علی علیه السلام شنیدم که فرمود:
پیامبر صلی الله علیه (و آله)و سلم به من فرمود:امت پس از من به تو خیانت می کنند در حالی که تو بر اساس دین من زندگی کرده و بر روش و سنت من کشته می شوی،کسی که ترا دوست دارد مرا دوست دارد و کسی که تو را دشمن دارد مرا دشمن داشته است و بزودی محاسنت از خون سرت رنگین خواهد شد.♠️
📓المستدرک علی الصحیحین،ج 3 ص 153،ط دارالکتب العلمیه
🔍حاکم نیشابوری سند روایت را صحیح می داند ،همچنین شمس الدین ذهبی رجالی مشهور اهل سنت نیز در تلخیص روایت را تصحیح کرده است...
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#فاطمیه
#مثلت_دید
○سه ضلع از #کتب_ اهل _سنت
¤ضلع اول:
پیامبر صلىاللهعليه(وآله) و سلم تا شش ماه، زمانی که برای نماز صبح از خانه خارج میشد، کنار خانه زهرا (سلام الله علیها) میایستاد و آنها را برای نماز ندا میداد و این آیه را میخواند، میفرمود: (الصلوة يا اهل البيت! إنما يريد اللّه ليذهب عنکم الرجس اهل البيت و يُطهّرکم تطهيرا).»♣️
📓المستدرک علی الصحیحین، حاكم نیشابوری، دارالکتب العلمیة، بیروت ج 3، ص 172،( باب ذكر مناقب فاطمه ح 4748)
¤ضلع دوم:
معمر از «زهری» و او از عایشه ( حضرت) زهرا (سلام الله علیها )از ابوبکر اعراض کرد و با او صحبت نکرد تا این که به شهادت رسید و بعد از پیامبر(ص)شش ماه زندگی کرد و وقتی به شهادت رسید، او را همسرش (حضرت)علی(ع)دفن کرد و به ابوبکر اجازه نداد که بر جنازه او حاضر شود و نماز بخواند»
📓ابن اثیر،الکامل فی التاریخ، جلد دوم، صفحه۱۲۶
👌گزارش اعراض #حضرت -زهرا سلام الله علیها از شیخین در اواخر عمر شریفشان با تکرار در کتب _اهل_ سنت دیده می شود . در ارائه ی بخش #مثلث_ دید سعی می شود هر هفته به یک نقل و از یک کتاب متفاوت اشاره شود.
¤ ضلع سوم:
مَنْ مات وليستْ عليه طاعة مات ميتة جاهلية
📓مجمع الزوائد، الهيثمي ، ج5 ، ص224 و كتاب السنة ، ج2 ، ص489،9 . الباني بعد از نقل حديث ميگويد : إسناده حسن، ورجاله ثقات.
👌این روایت نیز با عبارات مختلف و با فراوانی بالا در کتب اهل سنت ذکر شده است که هر هفته یک نوع از آن ها ارائه می گردد.
🔎پس سوال از پژوهش گران اهل سنت این می شود که:
حال با وجود آیه ی" تطهیر"جمع گزارش های اعراض از خلفا و وجوب اطاعت از امام چگونه خواهد بود؟
(+مطهر بودن حضرت فاطمه سلام الله علیها
+ مرگ بدون اطاعت از امام= مرگ جاهلیت +اعراض ایشان از شیخین)
&نتیجه گیری از این سه ضلع برعهده ی تبادر ذهنی خواننده است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j