🔴 جنگ هرمز
تاکنون از جنگ هرمز روایات مختلف در سفرنامههای سیاحان آمده است. روایتی که فیگوئروآ از این جنگ که هنگام بازگشت وی، از ایران و حضورش در هرمز در شرف وقوع بود، آورده است، سندی معتبر برای علل تصرف هرمز به دست ایرانیان و عقبات آن است.
آقای ژان دو پوی ناشر ترجمه فرانسوی این سفرنامه در مقدمه مبسوطی داستان سفر فیگوئروآ و عدم توفیق او را در ماموریت سیاسیش به تفصیل باز نموده است.
نویسنده سفرنامه از بسیاری دیهها، کاروانسراها و حتی شهرکهایی نام برده است که اکنون اثری از آنها بر جا نیست. به خصوص که نویسنده غالبا آنچه را که افواها و بخصوص از عوام الناس، با لهجههای محلی شنیده با املائی یادداشت کرده است که تطبیق آن با لهجه کتابی دشوار و در مواردی ممتنع است. در این گونه موارد گاه ناگزیر به حدس و قیاس متوسل شده و گاه عین املاء کتاب را تقلید کرده و اصل را نیز در پانوشت آوردهام.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📚📚 معرفی اجمالی
این کتاب تنها یک سفرنامه نیست، بلکه رسالهای سیاسی و تاریخی است که در آن علاوه بر وضع جغرافیایی چند کشور ، بسیاری حوادث سیاسی و رخدادهای مشرق زمین ذکر گردیده است که به زحمت آنها را در مآخذ دیگر میتوان یافت. رساله بر اساس خاطرات شخصیتی تدوین گردیده است که در کار سیاست، تشخیص حقایق امور و شناخت علل حوادثی که درباره آنها به بحث و ابراز نظر میپردازد، از هر گونه صلاحیت لازم برخوردار است. این شخص «دن گارسیاد سیلوا فیگوئروآ» نجیب زاده متنفذ اسپانیایی است که هنگام بیان این خاطرات ۵۷ سال از عمر وی میگذشته است، در دربار اسپانیا مشاغل مهم داشته، و بسبب تعهد ماموریتهای بزرگ از شخصیتهای والا به حساب میآمده است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📝📝 گزارش محتوا
این سفرنامه به وسیله شخص فیگوئروآ تحریر نگردیده، بلکه منحصرا بر اساس خاطرات و تقریرات وی، به وسیله یکی از همراهانش در سفر ایران تنظیم و تدوین شده است و شاید این شخص نتوانسته باشد، کمالی را که خواجه وی انتظار داشته است، بدان بدهد. در عوض نقایص آن تا حد ممکن به وسیله مترجم رفع گردیده است.
✳️ تولد
دن گارسیاد سیلوا فیگوئروآ نجیب زادهای از دودمان فریا است که در سال ۱۵۷۰ میلادی در شهر باداخوث اسپانیا به دنیا آمده است. این مرد در جوانی ندیم فیلیپ دوم (۱۵۹۶- ۱۵۵۶ م) پادشاه اسپانیا بود. سپس به سپاهی گری پرداخت و در جنگ اسپانیا و هلند فرماندهی ستونی نظامی را بر عهده داشت. فیگوئروآ در سال ۱۶۱۴ م (۱۰۱۳ ق) در سن پنجاه و هفت سالگی، به عنوان سفیر فیلیپ سوم به دربار شاه عباس بزرگ اعزام شد.
سفر وی به هند و ایران ده سال به طول انجامید که دقیقا دو سال و هفت روز آن را در ایران گذرانیده، از شهرهای لار ، شیراز ، اصفهان ، کاشان ، قم ، قزوین و دهها شهرک و دهکده دیگر در این مسیر دیدار کرده است. وی سیاستمداری پخته و مردی عالم و دقیق النظر است که در سفرنامه خویش، وضع جغرافیایی- سیاسی و اجتماعی بخشی بزرگ از ایران دوران شاه عباس اول را مورد مطالعه قرار داده و درباره خلقیات آن پادشاه و سیاست و کشورداریش و کیفیت زندگانی طبقات مختلف مردم و آداب و رسوم ایرانیان آن روزگار به اشباع سخن گفته است.
شرحی کشاف که نویسنده این سفرنامه از وضع سیاسی- اجتماعی، راهها، بناها، باغها، بازارها، مساجد، کاروانسراها و آب انبارهای نواحی جنوبی و مرکزی ایران و دیگر عجایب و غرایب زمینی و دریایی سفر ده ساله خویش آورده از هر حیث شایان مطالعه و امعان نظر است. اگر در نظر آوریم که شاه عباس بزرگ شخصیتی تاریخ ساز است که همت ، درایت و سیاست او ولو با تظاهر به مذهب آزاداندیش تشیع در برابر حکومت جابر ، متعصب و مردم کش عثمانی که سالها چشم طمع به ایران زمین دوخته بود، سدی سدید به وجود آورده و کشور ما را برای همیشه از آن بلیه هایل رهانیده است و مطالعه در احوال و اعمال او ضرورتی تاریخی است، آنچه درباره جزئیات احوال این پادشاه اعم از خصوصیات جسمی و کیفیات ضد و نقیض روحی او از شوخ طبعی و آداب دانی، غرور و فروتنی، دین داری و ریاکاری، احتیاط و شهامت ، مردم کشی و مردم داری و سرانجام گربزی و هوشمندی در این کتاب آمده است، در هیچ منبع دیگری نمیتوان یافت. عبث نیست که سفرنامه حاضر در این مورد به خصوص برای اکثریت قریب به اتفاق مورخان ایرانی و خارجی همواره از معتبرترین مآخذ به حساب آمده است.
شرحی مستوفی که نویسنده این سفرنامه درباره خرابههای چهل منار ( تخت جمشید ) آورده است، از هر حیث تازگی دارد و جای تاسف است که طرحهایی که به دستور وی از قسمتهای مختلف این بنای عظیم، که به گفته او سزاوار است، در شمار عجایب جهان به شمار آید، تدارک شده در هیچ یک از ترجمههایی که در دسترس بود، وجود ندارد.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📃🗒 مقدمه ناشر فرانسوی
همان طور که در مقدمه ناشر فرانسوی آمده است، این سفرنامه به قلم شخص سیلوا فیگوئروآ نیست، بلکه مطالب آن را که وی تقریر کرده است. یکی از همراهانش که در این سفر دور و دراز در کجاوه انیس و در حجره جلیس وی بوده است، به رشته تحریر درآورده و تنظیم کرده است.
از لحاظ تاریخی، در این سفرنامه از کیفیت بدر آوردن جزیره هرمز از تصرف پرتغالیها و بیشتر وقایعی که در این حادثه تاسف انگیز رخ داده است، آگاه میشویم. از فحوای کلام فیگوئروآ میتوان دریافت که علت اساسی این شکست بزرگ غرور و نادانی شورای دولتی هند شرقی بوده است که در زمانی که کشتیهای جنگی انگلیس در این دریا لنگر انداخته بودند و شاه عباس میتوانست از این کشتیها علیه آنان استفاده کند، نبردی سخت با این پادشاه را آغاز کردند. غرور منبعث از اقتدار نایب السلطنهها، چاپلوسی رجال مذهبی، بزدلی سکنه و بی نظمی افسران و مردان جنگی موجبات این شکست را فراهم کرد.
اما در مورد شاه عباس باید اقرار کرد که از خلال آنچه درباره رفتار، مکر و فریبها، گفت وشنودها و سرگرمی هایش در این کتاب آمده، میتوان خلقیات او را بازشناخت و همچون کسی که سالها در دربار وی زیسته باشد، به درستی درباره این پادشاه قضاوت کرد. چنانکه به مدد همین خاطرات میتوان از خصوصیات قابل اهمیت جنگهای این پادشاه علیه عثمانیها، ریشه و بنیاد دولت مقتدر مغول، و علل انحطاط و سقوط ترکمانان آگاه شد. اما خلقیات ایرانیان، آداب و سنن، البسه، خانهها، شیوه زندگی، سلاحها، و شیوه جنگ و ستیز آنان در این کتاب چنان خوب ترسیم و توصیف شده است که با خواندن آنها آدمی خود را در میان ایرانیان میبیند. اطلاعاتی که از دین گبرها میدهد، بسیار نادر و اختصاصی است. توضیح و تشریح کاروانسراها و کاخهای شاهی و باغ هایشان دست کمی از موشکافیهای دیگر مؤلف ندارد.
اما آنچه درباره شهرهای قزوین ، شیراز و اصفهان آورده بسیار دقیق تر است. من از شرح و وصفی که درباره حوادث مختلف مسیرش در این سفر آورده، یادداشتهای سودمند او درباره وضع طبیعی سرزمینها، درختان، میوهها، پرندگان و حیوانات نادر و ماهیهای غول پیکر، و همچنین چگونگی راهها و کوهسارها و جویبارها و رودخانهها سخنی نمیگویم. از نظریاتی که درباره فصولی از کتب قدما ابراز کرده است، چیزها میتوان آموخت و ملاحظاتش درباره وجود دو رودخانه ارس حاکی از قریحه سرشار اوست. توصیف دل انگیزی را که وی از خرابههای چهل منار یا کاخ شاهان باستانی ایران واقع در پرسپولیس- کاخهایی که روسپییی به نام طائیس اسکندر کبیر را واداشت تا در حال مستی در آنها آتش افکند- به دست داده در هیچ کتاب دیگری نمیتوان یافت. به طوری که بر اساس آنچه او بیان میکند با قطعیت میتوان گفت که این کاخ زیباترین یادگار و فاخرترین بناهای شاهان مشرق زمین است.
در این کتاب از ستارهای دنباله دار سخن رفته است که شاید هیچ گاه سخنی درباره آن نشنیده باشند. به گفته مصنف، این ستاره در هشتم نوامبر ۱۶۱۸ (۳۰ ذی قعده ۱۰۲۷ ق) پدیدار شده و در همان زمان ستاره دنباله دار کوچک؛ اما بسیار تابناک تری نیز در طرف چپ آن دیده شده است. ستاره نخستین عظمتی شگفت داشته و منطقة البروج میزان و عقرب را دربر میگرفته است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🗓📖 وضعیت
برای ترجمه این اثر به زبان فارسی از نخستین چاپ متن فرانسوی کتاب مورخ ۱۶۶۷ منطبعه پاریس که با رسم الخطی قدیمی تحریر گردیده، استفاده شده است.
از پانوشتها آنچه با نشانه (م) مشخص شده، از مترجم و بقیه از نویسنده است.
برای مزید فایده تصاویری متناسب با قسمتی از موضوعات مورد بحث نویسنده از سفرنامههای دیگر سیاحانی که در قرن هفدهم میلادی از ایران دیدار کردهاند، در کتاب آورده شده است. این تصاویر از کتاب ذی قیمت «اسناد مصور اروپائیان از ایران»، تالیف آقای دکتر غلامعلی همایون اقتباس گردیده است.
تنظیم: سرکار خانم خدیجه سادات حسینپور -----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#مقاله تصویرپردازی هنری در خطبه فدک(نگاهی نو به خطبه فدکیه)
نویسنده: ریحانه ملازاده نفیسه فیاض بخش
منبع: پژوهش دینی دوره ۱۸ بهار و تابستان ۱۳۹۸ شماره ۳۸ 231-255
پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی تحلیلی به بررسی جلوه های تصویری خطبه فدک پرداخته می شود تا از این رهگذر، جایگاه تصویر در کلام حضرت زهرا (س) مشخص شده و ویژگی های ادبی آن نشان داده شود. از آنجا که کلام حضرت از پاکترین احساسات صادقانه و عالی ترین عواطف انسانی سرچشمه می گیرد، تصاویر موجود در خطبه در کنار ابزاری چون خیال، حرکت و موسیقی، تابلویی تأثیرگذار و کامل از دلالت ها و معانی را برای مخاطب به تصویر می کشند. از ویژگیهای تصاویر کلامی حضرت زهرا (س) در این خطبه، استفاده فراوان از تصاویر جزئی است. صنعت استعاره در تصویرسازی خطبه، بیشترین کاربرد را داشته و متناسب با سطح درک مخاطب آن دوره آمده است. تصاویر پویا و مبتکرانه ای که در این خطبه به کار رفته، به منظور ارشاد مردم بوده و نشان از وسعت اندیشه و عمق بینش حضرت زهرا (س) دارد.
https://b2n.ir/m56011
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#مقاله خواستِ تعدیل قدرت در کردارِ سیاسیِ نخبگانِ پیشا مشروطه(به مناسبت ۲۰دی، سالروز درگذشت میرزا تقی خان امیر کبیر)
نویسنده: سید حامد اکبری یاسوج علی اکبر گرجی ازندریانی
منبع: پژوهشنامه تاریخ سال سیزدهم تابستان ۱۳۹۷ شماره ۵۱ 59 - 78
چالش های نظم سیاسی کهن با نظم جدید در آستانه ی قرن نوزدهم و بحران های نشأت گرفته از آن، نخبگان سیاسی و روشنفکران ایرانی را متوجه ضرورت تأمل در این باره و چاره اندیشی برای خروج از وضع موجود نمود. در عالمِ اندیشگی راه ها و راهکارهایی بی شمار برای خروج از این وضع پیشنهاد گردید، در ساحت عملی نیز به همان ترتیب. در این میان خواستِ تعدیل قدرت یکی از راهکارهای عمده ی نخبگان برای کارآمد نمودن نظم کهن و آماده سازی آن برای مواجهه با نظم نوین بود. نخبگان قاجاری در عصر پیشا مشروطه تلاش های اصلاح طلبانه ی کلان و عمده ای را برای تعدیل قدرتِ سیاسی حاکم انجام دادند. عباس میرزا پیشگام این اقدامات بود و قائم مقام فراهانی قوام بخش این کوشندگی ها به شمار میرفت. در این بین، میرزا تقی خان فراهانی امیر کبیر ، نماینده ی اصلی و شاخص آرمان تعدیل قدرت بود. هرچند تلاش های این سه نفر در نهایت منجر به نهادینه شدن تعدیل قدرت در ساختار حاکمیت نشد ، اما راهی که باز نمودند بعدها توسط رهروان آنان پیموده شد و در نتیجه ی آن ، انقلاب مشروطه به وقوع پیوست. این مقاله به خواستِ این سه نفر در جهت نیل به تعدیل قدرت در کارکرد سیاسی آنان در دوران پیشا مشروطه و دلایل ناکامی شان می پردازد.
https://b2n.ir/t96496
تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔴 نکات مهم مورد اشاره #رهبر_انقلاب در سخنرانی ۱۹ دی ۱۴۰۰
۱- غیرت دینی خود را حفظ کنید
این "غیرت دینی" ملت مسلمان و بزرگ ایران است که در بزنگاه ها به کمک کشور می آید و تهدید را به فرصت تبدیل می نماید مانند آنچه در شهادت #حاج_قاسم رخ داد یا آنچه در ۹ دی ۹۸ غیرت دینی مردم پدید آورد
۲- دشمن شدیداً روی حساسیت زدایی از مفاهیم دینی و اصلی مردم ایران کار می کند، جلوی این حساسیت زدایی بایستید، برای اینکار گاهاً افراد کم مایه پرمدعا را نیز بزرگ میکنند و با تمام امکانات خود در این زمینه می کوشند که باید در برابرشان ایستاد و کار کرد
۳- در حفظ وحدت کوشا باشید، اختلاف نظر در جامعه نباید انسجام و اتحاد را از بین ببرد، در اختلاف شیعه و سنی بسیار مراقبت کنید و اگر کسی حرف غلطی زد و دیگری طبق احساس وظیفه جوابش را داد دیگر از کش دادن قضیه بپرهیزید، ضمن اینکه هستند دشمنانی که باید در برابرشان ایستاد
۴- تقویت امید و چشم انداز آینده:
نه فقط در حرف که با تلاش و حرکت مسئولین و دولتمردان، باید امید به آینده را در دل جوانان زیاد کرد و جلوی کسانی که برای ناامید کردن جوانان می کوشند، بایستیم
۵- در کنار مشکلاتی که در کشور هست، از موفقیتهای بزرگی هم که جمهوری اسلامی داشته، صحبت کنیم و به یاد غفلت کنندگان بیاوریم
۶- مردمی بودن دولت خوب است و باید همچنان این در بین مردم بودن ادامه پیدا کند، ضمن اینکه دولتمردان باید در وقت خود به وعده های داده شده به مردم عمل نمایند
۷- از ظرفیت مردمی و پیشنهادات و نظرات مردم و متخصصین برای کمک به کشور و نظارت عمومی برای مقابله با فساد باید استفاده شود.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️#کلیپ
🔻ببینید و به اشتراک بگذارید.
🎙خانم دکتر اردبیلی
🔅اگر امروز برای تعدیل فرزندآوری در کشور اقدام نکنیم ممکن است فرصت طلایی جمعیت را از دست بدهیم و در آینده با سالمندی طولانی مواجه شویم.
▪️پویش ملی کتابخوانی #مثبت_سه
📄 با موضوع #فرزند_آوری
▫️جوایز :
- یکواحد آپارتمان مسکونی در استانتهران
- ۱۰۰ کارت هدیه ۱ میلیون تومانی
💢جهت شرکت در پویش و تهیه کتاب با ۳٠ درصد تخفیف و ارسال رایگان، عدد ۳ را به سامانه ۳٠٠٠۱۵۴۲ ارسال نمایید.
📎سفارش کتاب از طریق سایت:
🌐 ketabmosbat3.ir
🔻اینستاگرام پویش ملی مثبت ۳:
▪️instagram.com/ketab.mosbat3
▫️@ketabmosbat3
#ویژگی_امام_علی علیه السلام25
#برتری_صحابه
👁ان الامه ستغدربک بعدی...
📓در واگوی از #کتب _اهل_سنت
حیان اسدی می گوید که از (حضرت)علی علیه السلام شنیدم که فرمود:
پیامبر صلی الله علیه (و آله)و سلم به من فرمود:امت پس از من به تو خیانت می کنند در حالی که تو بر اساس دین من زندگی کرده و بر روش و سنت من کشته می شوی،کسی که ترا دوست دارد مرا دوست دارد و کسی که تو را دشمن دارد مرا دشمن داشته است و بزودی محاسنت از خون سرت رنگین خواهد شد.♠️
📓المستدرک علی الصحیحین،ج 3 ص 153،ط دارالکتب العلمیه
🔍حاکم نیشابوری سند روایت را صحیح می داند ،همچنین شمس الدین ذهبی رجالی مشهور اهل سنت نیز در تلخیص روایت را تصحیح کرده است...
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#فاطمیه
#مثلت_دید
○سه ضلع از #کتب_ اهل _سنت
¤ضلع اول:
پیامبر صلىاللهعليه(وآله) و سلم تا شش ماه، زمانی که برای نماز صبح از خانه خارج میشد، کنار خانه زهرا (سلام الله علیها) میایستاد و آنها را برای نماز ندا میداد و این آیه را میخواند، میفرمود: (الصلوة يا اهل البيت! إنما يريد اللّه ليذهب عنکم الرجس اهل البيت و يُطهّرکم تطهيرا).»♣️
📓المستدرک علی الصحیحین، حاكم نیشابوری، دارالکتب العلمیة، بیروت ج 3، ص 172،( باب ذكر مناقب فاطمه ح 4748)
¤ضلع دوم:
معمر از «زهری» و او از عایشه ( حضرت) زهرا (سلام الله علیها )از ابوبکر اعراض کرد و با او صحبت نکرد تا این که به شهادت رسید و بعد از پیامبر(ص)شش ماه زندگی کرد و وقتی به شهادت رسید، او را همسرش (حضرت)علی(ع)دفن کرد و به ابوبکر اجازه نداد که بر جنازه او حاضر شود و نماز بخواند»
📓ابن اثیر،الکامل فی التاریخ، جلد دوم، صفحه۱۲۶
👌گزارش اعراض #حضرت -زهرا سلام الله علیها از شیخین در اواخر عمر شریفشان با تکرار در کتب _اهل_ سنت دیده می شود . در ارائه ی بخش #مثلث_ دید سعی می شود هر هفته به یک نقل و از یک کتاب متفاوت اشاره شود.
¤ ضلع سوم:
مَنْ مات وليستْ عليه طاعة مات ميتة جاهلية
📓مجمع الزوائد، الهيثمي ، ج5 ، ص224 و كتاب السنة ، ج2 ، ص489،9 . الباني بعد از نقل حديث ميگويد : إسناده حسن، ورجاله ثقات.
👌این روایت نیز با عبارات مختلف و با فراوانی بالا در کتب اهل سنت ذکر شده است که هر هفته یک نوع از آن ها ارائه می گردد.
🔎پس سوال از پژوهش گران اهل سنت این می شود که:
حال با وجود آیه ی" تطهیر"جمع گزارش های اعراض از خلفا و وجوب اطاعت از امام چگونه خواهد بود؟
(+مطهر بودن حضرت فاطمه سلام الله علیها
+ مرگ بدون اطاعت از امام= مرگ جاهلیت +اعراض ایشان از شیخین)
&نتیجه گیری از این سه ضلع برعهده ی تبادر ذهنی خواننده است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#حضرت_فاطمه_زهرا سلام الله علیها
#آیه_تطهیر
#کتب_اهل_سنت ♣️
تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔰هفدهمین کرسی آزاد اندیشی
« بازشناخت اندیشه ی اقتصادی امام علی (علیه السلام) در مصرف» 🔴ارائه دهنده:سرکار خانم لیلا همایون فرد 🔴استاد ناقد: سرکار خانم دکتر صدیقه شاکری حسین آباد ❇️دبیر علمی: سرکار خانم نجمه صالحی
🗓زمان: شنبه 25 دی ماه ساعت 10:30 - 12 📌لینک حضور
http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📙 مروری بر کتاب «حاجقاسمی که من میشناختم»
👈🏻 از قول من بگو سلیمانی فقط یک سرباز است؛ همین!
🔻 رهبر انقلاب اسلامی در دیدار خانواده و ستاد سالگرد شهید سپهبد حاجقاسم سلیمانی، خاطرهای از شهید سلیمانی را که در کتاب «حاجقاسمی که من میشناختم» خوانده بودند با حالت تأثر اینگونه تعریف کردند: «نوه یکی از دوستان شهیدش را میخواستند عمل جراحی کنند، رفت داخل بیمارستان و ایستاد تا عمل تمام بشود. مادر آن بچه گفت که خب حاجآقا عمل تمام شد، دیگر بروید به کارتان برسید؛ گفت نه، پدر تو -یعنی پدربزرگ این بچه- بهجای من رفت شهید شد، من هم حالا بهجای او اینجا میایستم؛ ایستاد تا بچه به هوش آمد، خاطرش که جمع شد، بعد رفت.»
🔸 به همین مناسبت، پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در این یادداشت به معرفی این کتاب پرداخته است.
🔍 بخوانید👇
https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=49385
🔰اولین شماره نشریه علمی تخصصی جستارهای تاریخ اسلام به همت انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها منتشر شد.
🔻مقالات
✅ واکاوی نقش فرهنگی بانوان راوی شیعه در عصر امامین عسکریین(ع): نجمه صالحی
✅شاخصهسنجی سیره سیاسی امام صادق(ع) در مواجهه با نظامهای سیاسی با تأکید بر عنصر زمان در نظام اموی و عباسی:علی الهامی، زهرا محمدی
✅ بازشناخت سیره نگاران شیعی و بررسی عوامل رشد نگارش سیره نبوی دربین شیعیان:ناهید طیبی، زهرا بهجتی پور
✅واکاوی مؤلفههای «تهدید» در جوامع اسلامی غرب آسیا:احمد فلاح زاده، طیبه شیرزادیان
✅نقش زن در بهره وری اقتصادی خانواده در سیره معصومین( ع): زینب بختوه
✅ پوشش و آراستگی در سیره امام حسن عسکری( ع): آمنه خالقی فرد، سید ناصر موسوی
👈 آدرس ایمیل جهت ارسال آثار:
anjoman.pajohesh@jz.ac.ir
👈ایدی ایتا جهت ارسال آثار:
@salehi6
شماره تماس 32112189-025
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📚📖 معرفی اجمالی
کتاب سفرنامه فدت آفاناس یویچ کاتف که در سال هزار و سیصد و پنجاه و شش چاپ شده می باشد.این اثر توسط فدت آفاس یویچ کاتف نوشته شده است.که انتشارات آن کتابخانه ملی ایران می باشد.و با ترجمه محمدصادق همایون فرد انجام گرفته است.و با جلد شومیز منتشر شده است. یکی از سفرنامههای با حجم بسیار کم در ارتباط با به زمان صفویه و سفرنامه کاتف یکی از بازرگانان روس می باشد که به ایران سفر نموده است. فدت آفاس یویچ کاتف توضیحات دید و نظر خود را داخل ایران در سالهای هزار و ششصد و بیست و سه و هزار و ششصد و بیست و چهار میلادی به رشته تحریر درآورده می باشد.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📝🗒🗞 معرفی نویسنده وگزارش محتوا
🔷♦️🔸بازرگانی اهل روس به نام فدت آفاناس یویچ کاتف (Fedot Afanas Yevic Katof) در سال های ۱۶۲۳ و ۱۶۲۴ میلادی به ایران سفر کرد. او شرح مشاهدات خود در ایران را در سفرنامه ای کم حجم به یادگار گذاشت .
در زمان حکومت دولت صفویه، روسیه از برخورد با ایران پرهیز می کرد زیرا اگر این برخورد صورت می گرفت، امنیت گرجستان به خطر می افتاد و همچنین دشمن مشترک آنان یعنی عثمانی، از تضعیف ایران یا روسیه در جنگ، بهره می برد و بر سیطره خود بر سرزمین های اطراف می افزود. علاوه بر اینها ، ایران، بازار خوبی برای کالاهای روسیه بود و نزاع با ایران، سبب تحریم کالاهای روسی و ضرر و زیان مالی و تجاری آنها می شد. در این میان کاتف در سال ۱۶۲۳ به عنوان تاجری که اجناس تزاری را داد و ستد می کند، با کالای دولتی روسیه از طریق استرخان راهی ایران شد. او در واقع بازرگانی بود که از طرف دولت روسیه برای بازرگانی رهسپار ایران شده و به ماموریتی تجاری فرستاده شد.
مسیر حرکت او ، از مسکو آغاز شد و از قفقاز گذشت تا به اصفهان رسید. کاتف در طول مسیر خود ، آنچه از خطرهای راه، شیوه زندگی، خصوصیات اخلاقی، تجارت و صنعت مردم سر راه خود دیده را به قلم آورده و در پایان نیز از زندگی پرجنب وجوش مردم پایتخت (اصفهان) سخن گفته است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j