eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
958 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
152 ویدیو
329 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام _علی علیه السلام 29 📩 نیز حتی پاسخ می دهد.... 📮چگونه آیه ای در قرآن وجود دارد که تنها یک مصداق دارد؟ 📌یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نَاجَیتُمُ الرَّ‌سُولَ فَقَدِّمُوا بَینَ یدَی نَجْوَاکمْ صَدَقَةً ۚ ذَٰلِک خَیرٌ‌ لَّکمْ وَأَطْهَرُ‌ ۚ فَإِن لَّمْ تَجِدُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ‌ رَّ‌حِیمٌ مجادله ﴿۱۲﴾ مجادله 🔺آیه نجوا به مسلمانان خطاب می‌کند که قبل از نجوا با رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم، باید صدقه پرداخت کنند. بر اساس روایات شیعه و اهل سنت غیر از یک نفر دیگر مسلمانان از انجام این دستور خودداری کردند. به همین دلیل در آیه بعد، خداوند ضمن توبیخ مسلمانان، وجوب پرداخت صدقه به هنگام نجوای با پیامبر صلى الله عليه و آله و سلم را نسخ کرد. 🔺حال این کلام مهم را ببینید: «اگر گفته شود: در دستور به دادن صدقه قبل از نجوا با پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم و همچنین منسوخ شدن این دستور قبل از عمل صحابه به آن، چه فایده‌ای نهفته است؟ می‌گویم: در این کار علاوه بر بیان رحمت خداوند بر بندگان و آشکار کردن منت خداوند بر آنها، برتری، تفاوت و تمایز یک ولیّ از اولیاء الهی - به وسیله‌ی فضیلتی که خداوند آن را فقط به او اختصاص داده و دیگران را از آن محروم کرده - نهفته است، و این ولیّ خدا، همان علی علیه السلام است‌.»♦️ 📍کلامی از عَلَمُ الدين أبوالحسن علي بن محمد السخاوی از علمای اهل‌سنت قرن ششم و هفتم (۵۵۸_۶۴۳ ق) در بحث نسخ آیه‌ی نجوا. 📕 نسخه نفیس جمال القراء _ابو الحسن السخاوي، نگه‌داری شده در کتابخانه أسعد أفندی ترکیه، شماره ۱۵ 💢 آیه‌ای که فقط حضرت امام علی علیه السلام علیه السلام به آن عمل کرد.💢-----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
قسمت سوم 🅾پاسخ به افسانه ی تاریخی _امام _علی علیه السلام از دختر 🅾 👌 در کتب_ اهل_ سنت 👈 از 2. از جهت متن و دلالت در قسمت اول کوتاه به متعارض بودن متن این گزارش در نقل های متفاوت حتی در یک سند واحد در کتاب های اهل سنت اشاره کردیم اما چند علت متنی دیگر در بطلان این رویداد را می توان این گونه نام برد. 🔻التزامات عقلی پذیرش این حدیث برای _سنت.... 1.غیر از حضرت خدیجه سلام الله علیها دیگر همسران پیامبر صل الله علیه و آله و سلم قابل جمع با دختر دشمن خدا هستند➿ (شیعه در تحلیل شخصیت و جایگاه همسران پیامبر صل الله علیه و آله دلایل زیاد کلامی و تاریخی دارد که قبول یا رد این حدیث به تغییر داده ای منجر نمی شود اما طبق باور اهل سنت غیر از حضرت خدیجه سلام الله علیها که در زمان حیاتشان تک همسر پیامبر صل الله علیه و اله و سلم بودند ،افراد دیگر هم زمان با یکدیگر همسر پیامبر صل الله علیه و آله و سلم بودند ،بنابر این حدیث دلالت می کند که آنان کسانی هستند که قابل جمع با دختر دشمن رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم یعنی حیی بن اخطب می باشند.(او از سران یهود است و کسی که دستور قتل آن توسط پیامبر مهربانی صادر شده است.) ضمن پوزش بی نهایت از ساحت وجود معصوم و مقدس حضرت امام علی علیه السلام 2.در زمان صدر اسلام خواستگاری از زن شوهر دار بلامانع ........ چرا که دختر ابوجهل طبق همین کتاب ها در هفت سالگی شوهر می کند و در آن زمان متاهل است و در این حدیث هیچ گونه اعتراضی و اشاره ای به این مسئله نمی شود. ضمن پوزش از ساحت اهل البیت علیهم السلام و قرآن شریف 3.آیه ی "تطهیر"گرچه از اراده ی خدا سخن می گوید اما (نستجیربالله) تحقق پیدا نکرده است از آن جا که این حدیث دلالت به خلاف واقع گفتن اهل آیه ی تطهیر ..... (نعوذبالله )؟! حال آن که در متن برخی گزارش ها آمده است که دختر پیامبر صل الله علیه و آله و سلم به هنگام شکایت عنوان می کنند که این عقد اتفاق افتاده است در حالی که به حتی همین احادیث ساختگی نیز از خواستگاری می گوید . آیا نعوذبالله چنین خلاف واقعی آن هم در مقام شکایت از یک انسان مسلمان متشرع و یا حتی عاقل صادر خواهد شد چه برسد به اهل آیه ی تطهیر!!!!! در تعارض بین این حدیث با وجود شمولیت قطعی آیه ی تطهیر به وجود مقدس حضرت امام علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها و حتی در کتب خود اهل سنت (واقعه ی توقف 6 ماه پیامبر صل الله علیه و آله و سلم بر خانه ی حضرت سلام الله علیها و تلاوت آیه ی تطهیر) باید کدام را انتخاب کرد؟ 4.عمل کرد امیرالمومنین ، حضرت امام علی علیه السلام بنابر روایات این کتاب ها به شکل مسلم مشمول فضایلی عجیبی هستند چون معیار حق وآیه تطهیر وبسیار موارد فراوانی دیگر که گوشه ی بسیار کوچک آن ارائه شد . آیا در این حدیث خبری از این شخصیت علیه السلام با آن صفات عجیب وجود دارد؟ 🔺و دلایل فراوان دیگری که با وجود احراز عقلی بطلان سندی و دلالتی حدیث با مبانی خود اهل سنت،مجال ذکر آن ها نیست. 👌فقط یک پرده ی مبهم در این افسانه ی تاریخی آن جاست که به راستی چه انگیزه در جعل و پردازش چنین وقایعی وجود دارد ؟ 👌چرا حدیث بضعه که حکایت سرنوشت کسانی است که وجود مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها را اذیت می کنند باید بلافاصله پس از این واقعه ی تخیلی ذکر شود؟ 👌یعنی قرار است این حدیث رهزن ذهن و قلب تاریخ از کدام واقعه ی آن باشد که چنین تلاشی را می طلبد؟ و در نهایت 👌 مگر اذیت کنندگان حضرت زهرا سلام الله علیها چه کسانی هستند و چه کرده اند؟ ❌نقطه چین های موجود درمتن جهت حفظ شئونات اسلامی حکایت از افعالی می کند که از ذکر آن معذوریم❌ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🖇 _نوشت ⏯گرچه رسالت این پست در حد مبانی و # کتب _اهل_سنت است اما اگر گفته شد این حدیث در کتاب های شیعه نیز موجود است غیرمغایرت با چارچوب متقن کلامی شیعه حتی از نظر حدیثی و تاریخی به طور خلاصه می توان جواب داد: 📎 هیچ حدیث صحیح السندی در کتب ما موجود نیست وحتی آن حدیثی که با این روایت تاریخی اشتباه گرفته شده است به میزانی اشکال دارد که قابل اعتناء نیست از جمله این که راوی بدون ذکر سلسله ی افراد این زنجیره از شخصی روایت می کند که سال ها پیش از او زندگی کرده و از دنیا رفته است و یا دیگر روات نیز هم در نزد ما "ثقه" نیستند. 📎حتی در همان حدیث ضعیف هم این گونه آمده است که:شقیی از اشقیاء آمد و....(ادامه ی حدیث) و در انتهاء آن ذکر می شود که حضرت امام علی علیه السلام در دفاع از خودشان فرمودند که به خدا قسم (این خواستگاری)حتی به ذهنم نیز خطور نکرده بود.پس حتی پذیرش آن نیز هدف نویسندگان این داستان را تامین نمی کند. ⏪ر.ک: امالی شیخ صدوق چاپ موسسه بیروت ،مجلس 22، ص 83 حدیث 3 📎 و حتی بر خلاف تصور این افراد احادیثی و نص صریح به بطلان این داستان داریم آن جا که افرادی از دیگر امامان معصوم علیهم السلام درباره ی تهمت ها و حرف های که پشت آن ها زده می شود پرسش می کنند و امام در جواب می فرمایند که به داوود تهمت زدند که ....و به مریم تهمت زدند که ....و از ابتدای تاریخ نام منتخبین الهی را می آورند که چگونه مورد تهمت از سوی مردم واقع شدند و یکی از مواردی که نام می برند همین تهمت به وجود مقدس امام علی علیه السلام است. ⏪ر.ک.صدوق،محمد بن علی،الامالی،ص 165،تحقیق و نشر:قسم الدراسات الاسلامیه،موسسه البعثه،قم،الطبعه: الاولی 1417ه 🌱و شاید این نیز ورقی دیگر از کتاب "مظلومیت قدرتمندترین مرد تاریخ" است.🌱 تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
پژوهشکده علوم اسلامی گروه تاریخ اسلام با همکاری بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار می کند: ✅ کرسی ترویجی «تاثیر گذاری ناحیه جوین خراسان در تحولات جغرافیای، تاریخی، سیاسی، علمی و فرهنگی در سرزمین اسلامی تا عصر قاجار» ⭕️ارائه کننده: حجت الاسلام حسین مرادی نسب، هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ ⭕️ ناقدین: ◀️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابوالفضل هادی منش، پژوهشگر بنیاد پژوهش های اسلامی؛ ◀️ دکتر رضا نقدی، پژوهشگر بنیاد پژوهش های اسلامی ⭕️ دبیر علمی: دکتر رسول قلیچ، پژوهشگر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ ✅یکشنبه 24 بهمن 1400 ✅ساعت 13 تا 15 لینک فضای مجازی: https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting3 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۲بهمن در حیات تاریخی و ملی کشور و هدایت سرنوشت ملت ایران به سوی حق و صلاح نقش بزرگی داشته است. مقام معظم رهبری، ۱۳۷۸/۱۱/۰۶ #۲۲بهمن ─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زیبایی‌های ایران (۱۳۵۳) ترجمه محسن صبا. تهران: انجمن دوستداران کتاب
آندره دولیه دلاند (به فرانسوی: André Deslandes Daulier) (۱۷۱۵–۱۶۲۱) جهانگرد فرانسوی است که در سال ۱۶۶۴ (۱۰۴۳ ه‍.ش / ۱۰۷۵ ه‍.ق) اواخر سلطنت شاه عباس دوم، در آخرین مسافرت تاورنیه (ششمین سفر) به همراه او و ۷ نفر دیگر شامل یک پزشک جراح به ایران آمدند. 📝📒 ویژگیهای سفرنامه این سفرنامه اگر چه مختصر و کوتاه است اما اطلاعات سودمندی از شهرهای ایران، فواصل و زیبایی‌ها آن‌ها در روزگاران صفویان را توضیح می‌دهد. تاورنیه که آشنایی با ایران داشته، نقاشی‌ها و نقشه‌های کتاب را مورد قضاوت و تأیید قرار داده و حکاکی آن‌ها هم به دست افراد متخصص انجام گرفته. از آن جهت، این کتاب دارای تصاویر جالب و دقیقی در رابطه با برخی از اماکن ایران است که دارای کیفیت ترسیم و جزئیات مناسب و دقت در چاپ و کیفیت آن‌ها می‌باشند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
☝️عنوان صفحه اول کتاب زیبایی‌های ایران☝️
🐎🐎سفر به ایران سفر آن‌ها از بندر مارسی در تاریخ ۱۰ ژانویه ۱۶۶۴ شروع شد و در ۱۴ دسامبر ۱۶۶۴ به اصفهان رسیدند. در طول مسیر از تبریز گذشتند که زمین لرزه ای در ان رخ داده بود. پس از دیدار با شاه عباس دوم و اقامت بیش از ۲ ماه در اصفهان، آن‌ها به شیراز رفتند و ۳ هفته در آنجا بودند و سپس به بندرعباس رفتند. در بندرعباس، تاورنیه از گروه جدا شد و به سمت قندهار و هندوستان رفت. دولیه دلند از بندر عباس به اتفاق ژان ته ونو (به فرانسوی: Jean de Thévenot) فرانسوی که یک شرق‌شناس بود به سمت شیراز و بازدید از تخت جمشید برگشتند و از آنجا دولیه دلند به تبریز رفت و ژان ته ونو به سمت هندوستان سفر کرد. پس از اقامت در تبریز، دولیه دلند به قسطنطنیه و ازمیر سفر کرد و از آنجا با کشتی پس از ۲ سال و نیم سفر به بندر مارسی و سپس پاریس بازگشت. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
☝️نقشه سفر دولیه دلاند در ایران☝️ تنظیم: سرکار خانم خدیجه سادات حسین‌پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
پژوهشکده علوم اسلامی گروه تاریخ اسلام با همکاری بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار می کند: ✅ کرسی ترویجی «تاثیر گذاری ناحیه جوین خراسان در تحولات جغرافیای، تاریخی، سیاسی، علمی و فرهنگی در سرزمین اسلامی تا عصر قاجار» ⭕️ارائه کننده: حجت الاسلام حسین مرادی نسب، هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ ⭕️ ناقدین: ◀️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابوالفضل هادی منش، پژوهشگر بنیاد پژوهش های اسلامی؛ ◀️ دکتر رضا نقدی، پژوهشگر بنیاد پژوهش های اسلامی ⭕️ دبیر علمی: دکتر رسول قلیچ، پژوهشگر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ ✅یکشنبه 24 بهمن 1400 ✅ساعت 13 تا 15 لینک فضای مجازی: https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting3 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تبیین میدان معنا شناسی مفهوم «تاریخ» در نهج البلاغه نویسنده: حسن شفیعی کمال آبادی محمدحسین دانش کیا محمدعلی مجد فقیهی منبع: تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی سال دوازدهم پاییز ۱۴۰۰ شماره ۴۴ ۸۷-۱۱۰ امیرالمومنین(ع) تاریخ را برای هدایت بشر و جامعه بشری بسیار حیاتی می دانند، چراکه با تلفیق مشاهدات شخصی و تجارب تاریخی پیشینیان مجموعه ای از دانستنی ها و سرمایه های فکری را پیش روی انسان قرار می دهد. کشف و استخراج میدان معنایی واژه تاریخ در نظام فکری امام(ع)، پیشینه هر مطالعه ای درباره مسائل و معرفت های تاریخ از نظرگاه ایشان است. این مقاله با روش تحلیل معناشناختی در صدد شناسایی الفاظ هم معنا با تاریخ در بیانات امام علی(ع) با تاکید بر نهج البلاغه است. برای این کار ضروری است ابتدا مفهوم و موضوع تاریخ مشخص شده و در گام بعد الفاظی که در مظان هم نشینی معنایی با تاریخ هستند، شناسایی شود و سپس با جانشینی معنا و موضوع تاریخ صحت ترادف معنایی الفاظ انتخابی، محک زده شود. یافته های پژوهش، حاکی از آن است که واژه هایی چون؛ قصص، ماضین، امم و اسامی تاریخی دارای معنی و مفهوم تاریخی می باشند و در برخی از ساختار ها و عبارات با معنا و موضوع «تاریخ» در یک میدان معنایی مشترک قرار می گیرند و همان تعاملی که با واژه تاریخ می شود را می توان با این واژه ها انجام داد. https://b2n.ir/m60688 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
تبیین تاریخی مؤلفه های همگرایی از منظر امام جواد (علیه السلام) نویسنده: زهرا سلیمانی اصغر منتظرالقائم مصطفی پیرمرادیان منبع: پژوهش های تاریخی دوره جدید سال سیزدهم بهار ۱۴۰۰ شماره ۱ (پیاپی ۴۹) 1 - 18 دوره امامت امام جواد(ع) (203تا220ق/825تا882م) نیز فصل رونق فرقه گرایی، جریان سازی فکری ، قیام ها، شورش های داخلی و تعرض های خارجی علیه خلافت اسلامی بود. فعالیت این گروه ها در شبهه افکنی، امت اسلامی را تهدید می کرد. یکی از تهدیدها، تفرﻗﮥ امت بود. مواﺟﻬﮥ امام جواد(ع) با عوامل تفرقه انگیز، در تقویت و ایجاد همگرایی نقش بسزایی داشت. این مقاله با پرسش چیستی مؤلفه های راهبردی همگرایی از منظر امام جواد(ع)، به شیوه توصیفی تحلیلی و با استناد به کتاب های تاریخی و حدیثی و رجالی، درصدد است با شناخت این مؤلفه ها در سیره امام در موقعیت هایی نظیر مناظره ها و مواجهه با خلفا و جریان های فکری، الگویی از روش های نیل به همگرایی اسلامی ارائه کند. آموزه های حضرت در قالب مؤلفه های تصحیح باورهای کلامی توأم با احترام، نداشتن تنش در مناسبات سیاسی، حُسن خُلق، تمسک به قرآن و سنت و برائت از افراط گرایی اسلامی نمود یافت. فرﺿیﮥ مقاله آن است که امام جواد(ع) بر مبنای اندیشه های بنیادین اسلامی، ریشه های واگرایی را در درک نکردن حقیقت دین و برتری جویی و تمایلات جدایی طلبانه می دانستند. https://b2n.ir/b52863 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
شناخت شخصیت امیرالمومنین علی(ع) بر مبنای خودپنداره ایشان در نهج البلاغه، استراتژی تئوری داده بنیاد متنی نویسنده: اصغر کریمی رکن آبادی علی حسین زاده یاسر رضاپور میرصالح محمد اخوان منبع: پژوهشنامه علوی سال یازدهم پاییز و زمستان ۱۳۹۹ شماره ۲ (پیاپی ۲۲) 109-133 شناخت نگرشها و تصورات هر فرد درباره خود که با اصطلاح «خودپنداره» مطرح میشود، به عنوان سازهای روانشناختی و بنیادی در سبک زندگی، تاثیر زیادی در رشد و سازندگی فکری و اجتماعی انسان و تعلیم و تربیت او دارد. به نحوی که ریشه تمام افعال و رفتار انسان به خودپنداره وی برمیگردد و اگر هر اندازه خودپنداره انسان مثبت باشد، کمتر تحت نفوذ عوامل خارجی قرار میگیرد. هدف نوشتار پیش رواین است که با رویکردی توصیفی- تحلیلی و با اتکا به راهبرد «نظریه داده بنیاد»، خطبه ها، نامه ها و حکمتهای نهج البلاغه را واکاوی نموده تا به چگونگی خودپنداره امام علی(ع) در رابطه با دیگران دست یابیم. به نظر می رسد می توان با تامل در سخنان ایشان در نهج البلاغه به معیاری دست یافت تا بتوان درستی و نادرستی دعاوی موافقان غلو کننده و مخالفان را ارزیابی نمود. این امر به فرد کمک می نماید تا با معرفی ابعاد ناشناخته شخصیت ایشان و ارائه الگو به عنوان موفق ترین و موثرترین روش تربیتی، بتواند با تمسک به راه و روش ایشان و با آگاهی از ماهیت و شخصیت خود، در زندگی خلّاق، کارآمد وخودشکوفا شود. https://b2n.ir/e72412 تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
مجموعه مقالات چهار جلدی همایش بین‌المللی سیره و زمانه امام هادی، ابن الرضا علیهماالسلام که در سال 1396 برگزار شد. جهت استفاده علاقمندان در این کانال بارگذاری می‌شود. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
جلد اول.pdf
2.34M
مجموعه مقالات همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی، ابن الرضا علیهماالسلام، جلد اول -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
جلد چهارم.pdf
3.3M
مجموعه مقالات همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی، ابن الرضا علیهماالسلام، جلد چهارم -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
جلد سوم.pdf
3.35M
مجموعه مقالات همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی، ابن الرضا علیهماالسلام، جلد سوم -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
جلد دوم.pdf
2.55M
مجموعه مقالات همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی، ابن الرضا علیهماالسلام، جلد دوم -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j