eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
1هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
139 ویدیو
310 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ : آشنایی با و در حوزه 🔹 برخی از مهم ترین دانشگاه ها و مراکز علمی جهان غرب که دارای کرسی تخصصی شیعه شناسی هستند و یا دروس مربوط به تشیع، از جایگاه و اهمیت خاصی در آنها برخوردارند، عبارتند از: 1. (بیت المقدس/ رژیم اشغالگر قدس) www.ol.huji.ac.il دانشگاه عبری اورشلیم دارای کرسی تخصصی شیعه شناسی است. «تشیع(ساختار سنتی دنیای اسلام)» و «اندیشمند مسلمان مؤثر سده های میانه: ابن طاووس و کتابخانه اش» و «کلام و فقه در شیعه امامیه» به قلم «اتان کولبرگ» و «کتاب مقدس و تفاسیر آن در شیعه امامیه اولیه» به قلم براشر، از جمله آثار منتشر شده توسط انتشارات این دانشگاه است. 2. (رژیم اشغالگر قدس) www.haifa.ac.il توجه این دانشگاه بیشتر بر زبان و ادبیات عرب است و در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد. یکی از دروس آن «ابوالفرج اصفهانی»(صاحب الاغانی) است. جهت گیری مقالات و اخبار این دانشگاه به سمت ایران، عراق، لبنان و شیعیان این مناطق است که عناوین بعضی از آنها عبارتند از: حزب الله کیست؟، قبایل عراقی و نظام پس از صدام. 3. (رژیم اشغالگر قدس) www.biu.ac.il تمرکز تحقیقات بخش مطالعات عربی ـ اسلامی این دانشگاه و دانشکده زبان عربی، بر مسائل مربوط به ایران به عنوان مدل عینی حکومت شیعه است. در این دانشگاه مجله «مریا» در حوزه مذهب، فلسفه، کلام و عرفان منتشر می شود. از جمله طرح های مطالعاتی این دانشگاه عبارتند از: انتخابات سال 2000م (2 خرداد 1376) ایران؛ انتقال نظام سیاسی ایران به سمت مدلی جدید؛ تلاش برای ایجاد دموکراسی در جمهوری اسلامی ایران؛ ارزیابی نیروهای مسلح و نظامی جمهوری اسلامی ایران؛ مطالعه بر عکس العمل ایران نسبت به تحریم اقتصادی؛ ایران حل معما(نیکی کدی). 4. (آمریکا) www.harvard.edu تمرکز این دانشگاه بر حقوق اسلامی در عصر معاصر است که با افتتاح برنامه «مطالعات حقوق اسلامی» در دانشکده حقوق این دانشگاه از سال 1991م به صورت جدی پیگیری می شود. دروس این دانشگاه نیز عمدتاً درباره نظام قضایی و حقوقی اسلام بوده و سمینارهای آن نیز اکثراً حول موضوعات حقوق اسلامی است؛ ولی به تأثیر از وقایع 11سپتامبر همایش هایی مرتبط با آن برگزار کرده اند. در این دانشگاه در باره «مفهوم سلطان عادل در جامعه چند حزبی دینی» مناظراتی میان دکتر عبدالکریم سروش و دکتر محسن کدیور در سال 2001م برگزار شد. @ThrillofPeace 5. (آمریکا) www.princeton.edu هدف بخش مطالعات اسلامی این دانشگاه توسعه و پیشرفت مطالعات در حوزه عقاید و آداب اسلامی با تأکید بر تاریخ و فرهنگ خاورمیانه است. برخی از مواد درسی این دانشگاه عبارتند از: شیعه در دوران میانه، درآمدی بر اسلام، زیارت و سفر به اماکن مقدس اسلام،. ... از کتاب های الکترونیکی درباره خاورمیانه و اسلام این دانشگاه می توان به «دشمن در آینه بنیادگرایی اسلامی و محدوده های عقل گرایی مدرن» نوشته «ایبان» اشاره کرد. 6. (UCLA آمریکا) www.ucla.edu «مرکز مطالعات خاور نزدیک گوستاو وون گرانبوم» این دانشگاه به مطالعات اسلامی و بررسی مسائل مختلف فرهنگی ـ اجتماعی خاورمیانه مشغول است. اولین پایگاه اطلاعاتی خاورمیانه در این دانشگاه با عنوان MEORO جهت دستیابی به منابع و اطلاعات در رابطه با خاورمیانه فعال است. عناوین بعضی از دروس کارشناسی ارشد و دکتری عبارتند از: متون اسلامی، مشکلات موجود در هنر اسلامی، بررسی خاورمیانه، نهادهای نخستین اسلامی، مردم و حکومت در خاورمیانه، و مقدمه ای بر اسلام. از پژوهش های انجام شده در این مرکز می توان به این موارد اشاره کرد: «مطالعات اسلامی و آینده اسلام» (فضل الرحمن) و «تصوف و شهادت» (آنه ماری شیمل). 7. (آمریکا) www.yale.edu این دانشگاه در زمینه مطالعات اسلامی در مقطع دکتری پذیرش دارد. برخی از مواد درسی آن عبارتند از: شیعیان کلاسیک، توسعه افکار شیعی، جهاد و بنیادگرایی اسلامی (با تمرکز بر ایران، لبنان و مصر)، ساختار ایران مدرن. از موضوعات و پروژه های تحقیقی مرتبط با تشیع در این دانشگاه می توان به این موارد اشاره کرد: درآمدی بر تشیع (تاریخ و دکترین شیعیان دوازده امامی)، ریشه های انقلاب (تاریخ تشریحی ایران مدرن)، اسلام تندرو، اسلام و انقلاب در خاور میانه. در سایت دانشگاه مقالات متعددی در مورد شیعه موجود است. ... @tarikh_j
✳️ بخش دوم: 8. (دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا) http://mec.sas.upen.edu/studies.html این مرکز بیشتر مطالعات خود را معطوف به جهان عرب نموده و در کنار آن، زبان های شرقی مانند: عربی، فارسی، ترکی، پشتو، ازبکی و ترکمنی نیز مطالعه و تدریس می شود. در موزه انسان شناسی و باستان شناسی این دانشگاه آثار و مطالبی درباره تشیع و تسنن وجود دارد. از تحقیقات و مقالات این دانشگاه می توان به این موارد اشاره کرد: «تسنن در برابر سفاهت تشیع(!!)»، «معماری قدرت در آیین تشیع: میان تعبد و تعقل»، «محرم و مناسک آن: آیین مذهبی برای روایت تاریخ مقدس در میان شیعیان آمریکا». 9. (آمریکا) www.asu.edu تحقیقات این دانشگاه بیشتر در جهت مقایسه میان ادیان است که این قانون درباره دین اسلام نیز صدق می کند. عناوین برخی از دروس این دانشگاه عبارتند از: درآمدی بر اسلام؛ مذاهب جهان؛ بررسی دین اسلام؛ اسلام و دنیای مدرن؛ تمدن اسلامی؛ زن در اسلام؛ مذهب و حکومت در ایران. عناوین برخی از کنفرانس های این دانشگاه عبارتند از: نقش اسلام در کشورهای مختلف؛ آیا آمریکا می تواند از اسلام بیاموزد؟؛ آیا مسیح مسلمان بود؟؛ از تراژدی تا استنباط، گفتمان علمی در ارتباط با جهان اسلام.مقالات و تحقیقات قابل توجهی در این دانشگاه انجام شده که اکثراً به بحث شیعه و سنی در پاکستان پرداخته اند. 10. (انگلستان) WWW.iis.ac.uk این مؤسسه به دنبال توسعه تحقیقات و آموزش درباره اسلام، با تأکید بر شیعه و به خصوص فرقه اسماعیلیه، متمرکز شده است. برنامه های مؤسسه مطالعات اسماعیلی، توجه خاصی به موضوعات تجددگرایی و مدرنیسم مبذول می دارد. ترجمه «دایره المعارف بزرگ اسلامی» به زبان انگلیسی از کارهای مهم این مؤسسه است. 11. (انگلستان) www.bristol.ac.uk بخش اسلام شناسی این دانشگاه زیر نظر رابرت گلیو متخصص تشیع اداره می شود که هر سه پایان نامه خود را در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری درباره تشیع نگاشته است. دروس اصلی و مهم مرتبط با تشیع در این دانشگاه عبارتند از: اندیشه کلاسیک اسلامی، مذهب و آیین اسلام، جنبش های مذهبی مدرن در ایران، فلسفه اسلامی، شیعه (که در این درس فرق شیعی به ویژه اثنی عشریه، اسماعیله و زیدیه، مورد مطالعه عمیق قرار گرفته و دکترین رفتار افراطیون شیعه بازنگری می شود). 12. (انگلستان) www.cam.ac.uk این دانشگاه دارای «کرسی تخصصی شیعه شناسی جان (یحیی) کوپر» است. کنفرانس های این دانشگاه بیشتر درباره مسائل جهان عرب و حوزه ادبیات است که برای نمونه می توان به کنفرانس هایی در مورد «نظامی گنجوی» و «شاهنامه فردوسی» اشاره کرد.از مهم ترین مقالات ارائه شده در این دانشگاه عبارتند از: «بررسی تشیع دوازده امامی در دوره جدید: فرهنگ دینی و تاریخ سیاسی»، «عوامل مؤثر بر سیاسی شدن تشیع لبنان و ظهور حزب الله»، «شیعیان اثنی عشری به عنوان یک اقلیت مسلمان در هند»، «خطابه اشک». 13. (انگلستان) www.sheffield.ac.uk موضوع اصلی مرکز مطالعات اسلامی این دانشگاه «فقه اسلامی» است که البته هم در ضمن تحقیقات فقهی و هم غیر آن به تشیع نظر دارند؛ از این جمله می توان به پژوهش کاملی که درباره تشیع در این دانشگاه و توسط مرکز مطالعات دینی انجام شد، اشاره کرد. 14. (دانشگاه لندن) www.soas.ac.uk مرکز مطالعات اسلامی این دانشگاه به مدیریت پروفسور عبدالحکیم از سال 1995م شروع به کار نمود. در زمینه قرآن پژوهی، این مدرسه نشریه ای را با عنوان «مجله مطالعات قرآنی» منتشر می کند. بعضی از دروس این مرکز نظیر درس «عصر فاطمیان در قرون 10 تا 12میلادی» با تشیع مرتبط است. «مباحث مذهبی در تشیع معاصر» و «عناصر شیعی در معماری پاکستان» از طرح های تحقیقاتی این مدرسه مطالعاتی است. 15. (انگلستان) www.mmu.ac.uk مستشرق مشهور «نورمن کالدر» استاد فقه شیعی و درگذشته در سال 1998م، دارای کرسی در این دانشگاه بود. دروس مقطع کارشناسی این دانشگاه در دو بخش 120واحدی ارائه می شود و یکی از دروس بخش دوم، درسی است با عنوان «تشیع». از جمله پایان نامه های دفاع شده در این دانشگاه می توان به «ظهور شیعه در ایران در عصر صفوی» اشاره کرد. ادامه دارد... @tarikh_j
✳️بخش آخر: 16. (انگلستان) Relstud@lancaster.ac.uk این مرکز اولین مرکز مطالعات دینی در انگلستان بوده و تحقیقات، دروس و مطالعات آن متمرکز بر ادیان اصلی و زنده جهان از جمله اسلام است. دوره اسلام شناسی این دانشگاه با عنوان «اسلام کلاسیک» در تابستان 2005م برگزار شد که بخشی از آن به طور خاص به «تشیع و فرقه های آن» پرداخته است. از جمله اهداف برگزاری این دوره می توان به آشنایی با «شریعت و کلام در تفکر اهل سنت، شیعه و صوفیه» اشاره کرد. 17. (انگلستان) www.gla.ac.uk جهت گیری مرکز مطالعات اسلامی دانشکده الهیات و مطالعات دینی این دانشگاه در راستای اسلام شناسی است. در میان مقالات ارائه شده در کنفرانس های برگزار شده در این دانشگاه و تحقیقات و پایان نامه های دفاع شده و رویکردهای فارغ التحصیلان آن «گرایش های شیعی» دیده می شود که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد: «وارثان محمد نبی(ص) و ریشه های افتراق تشیع و تسنن» و «اخطارهای رهبر تشیع». 18. (کانادا) این مؤسسه زیرمجموعه دانشکده هنر این دانشگاه بوده و تمرکز اصلی آن بر فرهنگ و تمدن اسلامی با توجه به محدوده جغرافیایی آن است. «ولیفرد کنت ول اسمیت» مؤسس این مرکز معتقد است تاریخ اسلام بدون در نظر گرفتن «مذهب» به عنوان یک عامل مهم و اثر گذار در رشد و شکل گیری تمدن اسلامی قابل فهم نخواهد بود. برخی از دروس در حال تدریس و مرتبط با مذهب تشیع در این مرکز عبارتند از: تفکر شیعه در ایران، اسلام و سیاست: ایران، مشکلات تفکر شیعه. از جمله آثار منتشر شده این مرکز می توان از «دین و قدرت در صفویه» و «محمدباقر مجلسی» را نام برد. 19. (کانادا) www.utoronto.ca این دانشگاه دارای مواد درسی و دوره های آموزشی مرتبط با تشیع است؛ مانند: «اسلام شیعی» (که در این درس توجه خاصی به شیعه گری سیاسی، فاطمیان، صفویه و ایران معاصر می شود)، «مباحثی درباره اندیشه عرفانی در اسلام»، «درآمدی بر دین اسلام»، «تاریخ اسلامی تا زمان سقوط بغداد». در این دانشگاه یک طرح تحقیقاتی در مورد فتوای امام خمینی(ره) در مورد اعدام سلمان رشدی انجام شد که حاصل آن مقاله ای است با عنوان «فتوا همچنان باقی است». 20. (کانادا) www.concordia.ca در این دانشگاه طرح های تحقیقاتی در زمینه شیعه صورت گرفته است؛ مانند: «تفسیر نوین از حقوق شیعه در ایران، عراق و لبنان»، «سفرنامه جمهوری اسلامی ایران»، «شیعه نوین و پیشین». «لیندا کلارک» از شیعه پژوهان برجسته غرب، از اساتید این دانشگاه است. 21. (استرالیا) www.unimelb.edu.au این دانشگاه بیشتر مطالعات اسلام شناسی دارد. با توجه به آنکه این دوره در زیرمجموعه دوره های تاریخی گنجانده شده، در ضمن فرقه ها، به مذهب «تشیع» پرداخته می شود. https://t.me/Allah4all منبع: مجله معارف، مهر و آبانماه سال 1391 ، شماره۹۴ @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#تازه_های_نشر مراکز تشیع در دوران اسلامی و شیعه در جهان امروز/ تالیف مرتضی اکبری و اشرف اکبری/ انتشارات هاوار (ایلام)/ 1398/ 450 صفحه. اثر حاضر به معرفی مراکز شیعه نشین در دوران اسلامی می پردازد. همچنین اوضاع شیعیان در جهان امروز را بررسی کرده است. در فصل اول کتاب به مراکز تشیع و اوضاع شیعیان در عربستان، عراق، بحرین، یمن و امارات متحده عربی اشاره شده است. فصل دوم به مراکز شیعه نشین ایران در دوران اسلامی پرداخته است. فصل سوم در خصوص مراکز تشیع و اوضاع شیعیان در سوریه، لبنان، ترکیه و جمهوری آذربایجان است. فصل چهارم به مراکز و وضعیت شیعیان افغانستان، پاکستان و هند می پردازد. فصل پنجم نیز به مراکز و اوضاع شیعیان شمال افریقا و اندلس پرداخته است. #تشیع #شیعه #شیعیان @tarikh_j
یکی از منابعی که (ره) در و_ایران در بخش ،بسیاراز آن نام می برد، کتاب ریحانه الادب است.👇👇 نویسنده:محمد علی مدرس تبریزی موضوع:شرح حال و آثار اندیشمندان اسلامی ...زبان:فارسی... تعداد جلد:۹ ج تاریخ نشر:۱۳۲۶ش "رَیحانَةُ الاَدَب فی تَراجِمِ المَعروفینَ بالکُنیةِ اَوِ اللّقَب یا كنی و القاب"، نوشته محمد علی مدرس تبریزی(۱۲۹۶-۱۳۷۳ق) كتابی به زبان فارسی در شرح حال و آثار دانشمندان، عارفان، فیلسوفان، ادیبان و شاعران اسلامی است که به لقب و کنیه شهرت دارند. نویسنده در این کتاب افزون بر ترجمه اشخاص، گاهی اصطلاحات دیگر چون شیخین، صحاح سته و برخی فرق را توضیح داده است. نویسنده این کتاب محمدعلی بن محمد طاهر تبریزی خیابانی معروف به (۱۲۹۶-۱۳۷۳ق)از دانشمندان و عالمان روحانی است، مدرس در سال ۱۲۹۶ق در تبریز زاده شد و در ۱۳۷۳ق/۱۳۳۳ش در همانجا درگذشت. به ترتیب الفبایی کنیه و لقب اشخاص در هشت مجلد است، مشتمل بر مقدمه، پنج باب، و خاتمه است. مقدمه: حاوی اطلاعاتی درباره شیوه تنظیم کتاب و نگارش آن و آگاهی‌هایی کلی درباره کنیه و لقب افراد صاحب شرح حال است. بخش دیگر مقدمه به مطالبی درباره اهمیت با استناد به آیات قرآنی اختصاص دارد. باب اول این کتاب، مفصّل‌ترین قسمت آن و مشتمل بر شش مجلد نخستین آن است. این باب حاوی شرح زندگی کسانی است که شهرت آنان به لقب و نَسَب است. باب دوم مختص احوال کسانی است که نام مشهور آنان با ابو شروع می‌شود. مؤلف در سرآغاز این باب مقدمه‌ای درباب علت تقسیم‌بندی به این شکل آورده است. باب سوم شامل شرح حال دانشمندان و عالمانی است که اسامی آنها با ابن آغاز می‌گردد. باب چهارم احوال کسانی است که نام آنها با ام و بنت شروع می‌شود. خاتمه در پایان کتاب دارای دو فصل است: فصل اول در شرح خانواده‌ها و قبایلی است که شهرت آنان به بنی بوده است چون: بنی احمر، بنی اسرائیل، و بنی اسد. البته پاره‌ای از عنوان‌ها که به نام‌های دیگر مشهورترند در ذیل همین فصل آمده است، مانند اشکانیان که با عنوان بنی اشکان از آن یاد شده است. فصل دوم مقدمه در بیان قبایل و خاندان‌هایی است که واژه آل در آغاز نام آنان قرار گرفته است. در این کتاب، گذشته از احوال دانشمندان، گاه عنوان‌هایی درخصوص فرقه‌های مذهبی چون اثنی عشریه، اسماعیلیه، و فطحیه وجود دارد و افزون بر آن، اصطلاحاتی همچون اصحاب اجماع، اصحاب صحاح ستّه، اصحاب کتب اربعه، مشایخ و...به‌تفصیل معرفی شده است؛ و مؤلف در توجیه آن می‌گوید که چون دانستن برخی عقاید مذهبی که غالبآ در ضمن تراجم احوال مذکور می‌گردد محلّ توجه است، به معرفی آنها می‌پردازد. در ریحانه‌الادب شرح حال‌ها تقریبآ مشتمل بر اطلاعات زیر است: زندگانی صاحب شرح حال به‌طور خلاصه شرح آثار، که مؤلف سعی کرده تقریباً کلیه آثار او، حتی نوشته‌های کم‌اهمیت، را نیز معرفی کند. توصیف تأسیسات و آثار خیریه (هرگاه صاحب شرح حال چنین آثاری از خود بر جای نهاده) گاه بخش کوتاهی از آثار شاعران در ذکر احوال برخی عارفان نامدار، چون ابراهیم ادهم، ابیاتی از مثنوی مولوی نیز درباره وی به‌عنوان شاهد نقل شده است. منابع مدرس در تألیف این اثر از آثار و منابع متعددی بهره برده است. این منابع شامل کتب رجال و تذکره و جز آن است و فهرست تفصیلی آنها که بالغ بر هفتادو سه اثر مهم می‌گردد در مقدمه کتاب آمده و برای هر یک اختصاری درنظر گرفته شده که جمع آنها در آخر مقدمه درج گردیده است. شیوه کار مؤلف آن است که در ذیل هر عنوان، منابع خود را با استفاده از اختصار آنها معرفی می‌کند. از این رو، آگاهی بر اصل منابع و مراجعه به آنها، درصورت نیاز، برای هر خواننده ممکن است. مدرس در مقدمه بیش از ۷۳ اثر را نام می‌برد که از آنها در تدوین این کتاب استفاده کرده است. برخی از این منابع عبارتند از: الذریعه ریاض‌العلما رجال کشی رجال نجاشی روضات‌الجنات اعیان الشیعه معالم العلماء مناقب ابن شهر آشوب خلاصه الاقوال امل الآمل تنقیح المقال مستدرک الوسائل وی از منابع دیگری چون روزنامه‌ها و جراید ایران و کشورهای عربی، مجلات، و کتاب‌های روز دیگر نیز استفاده کرده، گرچه در مقدمه نامی از آنها نیاورده است. @tarikh_j
#معرفی_کتاب خاطرات سفیر ، کتابی است که #رهبر انقلاب(حفظه الله تعالی) توصیه کرده اند خانم ها بخوانند ، خاطرات دختر مسلمانی که در کشور فرانسه، هرچند برای ادامه‌ی تحصیل در مقطع دکتری حضور دارد اما سفیری شده است برای دفاع از حقیقت اسلام. مواجهه‌ی او با آدم‌های مختلف و اتفاقات متفاوت این خاطرات را جذاب‌تر می‌کند. @tarikh_j
یکی از مباحثی که در عصر حاضر مطرح است عنصر نژادپرستی و ملی گرایی است و مسائلی بین ایرانیان به عنوان دغدغه مطرح میشود از جمله پذیرفتن اسلام با شمشیر و سکوت ایرانیان در دو قرن اول هجری و سوالات مختلف در مورد خدمات ایرانیان و ... ⭕️ آیا می دانید جمع و تدوین قرآن توسط چه کسانی انجام گرفته ؟ ⭕️ آیا می دانید منشاء اختلاف بین مسلمانان چیست ؟ ⭕️ آیا می دانید نگارش قرآن کریم توسط چه کسانی انجام گرفته ؟ ⭕️ آیا می دانید اِعراب گذاری قرآن در چه زمانی و توسط چه کسانی صورت گرفته ؟ ⭕️آیا می دانید علمای معروف فلسفه،کلام و...از کدام ملیت ها هستند؟ 💢 یکی از بهترین و جامع ترین کتبی که در این زمینه پاسخگوی این سؤالات می باشد، و ایران استاد (ره) است. @tarikh_j
✳️خانم آنه در سال 1922 میلادی در به دنیا آمد. در دانشگاه برلین به تحصیل زبان و ادبیات عرب و اسلام شناسی پرداخت و در سن 19 سالگی با اخذ درجه دکترا، فارغ التحصیل شد. 🔸وی یکی از محققان بزرگ در علوم و در جهان غرب محسوب می شود که کتابهای متعددی در این زمینه تألیف کرده است. 🔹پروفسور «شیمل» علاوه بر زبانهای عربی، ترکی، فارسی، سندی و پشتو، با زبانهای انگلیسی، فرانسه و سوئدی به خوبی آشنا است. 🔸رئیس جمهور سابق آلمان در مراسم گرامیداشت شیمل می گوید: «اگر شیمل نبود، آلمانی ها نمی فهمیدند تصویری که از به آن ها ارائه می شود، صحیح نمی باشد.» 🔹آنه ماری؛درباره عشق و علاقه‌اش به اسلام اینگونه می‌گوید: «من خود همواره دعاها، احادیث و اخبار اسلامی را از اصل عربی آن می خوانم و به ترجمه ای مراجعه نمی کنم. من خودم بخشی کوچک از کتاب مبارک صحیفه سجادیه را به آلمانی ترجمه و منتشر کرده ام» 👈👈 او همچنین وصیت می‌کند که بعد از وفاتش این حدیث امیرالمؤمنین (ع) را بر سنگ قبرش حک کنند: «الناس نیام فاذا ماتوا انتبهوا» @tarikh_j
بسیاری از روحانیون عالی قدر ما صرفا می خواهند با طرد هر گونه « ایسمی » اسلام را خالص عرضه کنند و حال آنکه خلوص اسلام زمانی به دست می آید که اسلام با ایسم های دیگر مقایسه شده و فراز ها و برتری ها و تباین ها و اختلاف ها و احیاناً توافق ها و تطابق هایش با دیگران مشخص شود . هر کلمه را به صرف اینکه خارجی است ، نفهمیده و تحقیق نکرده دور نیندازیم . اشتباه نشود، نمی خواهیم حقانیت خود را با مقیاس و فرهنگ غرب بیان کنیم . می خواهیم عجز آن فرهنگ را در قیاس با خود بنمایانیم و احیاناً نکات مثبتی را که در بعضی مطالب آن ها باشد « که حتماً هم هست » به شکل عالی تر و صحیح آن را در اسلام نشان دهیم . 📚 مباحث اقتصادی ، ، ص 16 @tarikh_j
# برشی_از_کتاب_آینده انقلاب اسلامی ایران☝️_ شهید #مرتضی_مطهری @tarikh_j
#معرفی_کتاب غرب‌شناسی انتقادی مسلمین/ به کوشش ذبیح‌الله نعیمیان/ به اهتمام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی/ انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/ 1397/ 855 صفحه. در قسمتی از نوشتار حاضر می خوانیم: "غرب‌شناسی در میان ایرانیان معاصر تنوع بسیاری داشته و تطورات مختلفی را پشت سر گذاشته است. در ایران با رویکردی غرب باورانه و در قالب‌های غرب ستایی رونق گرفت و غرب‌زدگی بر فرهنگ ایرانیان سایه انداخت. به‌رغم تنگناهای حاصل از غرب‌زدگی، «غرب‌شناسی اصالت گرا» با گام‌های تدریجی به رقابت با «غرب‌شناسی‌های تجدد باور» برخاست. آنگاه با پیدایی نهضت اسلامی امام خمینی (ره) در دهه چهل نوعی از «غرب‌شناسی چندضلعی» به وجود آمد و بازنگری در غرب اندیشی و غرب‌شناسی را باعث گردید. سرانجام «ارتقای غرب‌شناسی» در «افق انقلاب اسلامی» ظرفیت‌های مهمی را در افق گشایی برای «غرب‌شناسی تمدنی» موجب گشت. نوشتار حاضر عهده‌ دار مطالعه بخشی از تجربه فکری اندیشمندان معاصری است که غرب‌شناسی‌شان با رویکردی اصالت گرا و انتقادی شکل‌گرفته است". این کتاب شامل 19 مقاله در حوزه غرب‌شناسی است که توسط نویسندگان مختلف تالیف گردیده و به کوشش حجت الاسلام دکتر ذبیح الله نعیمیان تدوین شده است. #غرب_شناسی #مسلمانان #اسلام_و_غرب @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روش مطالعه و تحقيق تاريخ اسلام‏ 1 🖍التأريخ قبل الإسلام: لم يكن للناس قبل الإسلام مادّة للتأريخ، اللّهمّ إلّا ما توارثوه بالرواية، ممّا كان شائعا بينهم من أخبار آبائهم و أجدادهم و أنسابهم و شعوبهم و قبائلهم و ملوكهم، و ما في حياة اولئك من قصص فيها البطولة و الكرم و الوفاء، و ما كان من خبر الأسر الّتي تناوبت الإمرة على الناس و ما قاموا به من تجهيز الجيوش و إقامة الحروف و بناء المدن و القصور، إلى أمثال ذلك، ممّا قامت فيه الذاكرة مقام الكتاب و اللسان مقام القلم، يعي الناس منه و يحفظون ثم يؤدّونها كما هي أو بإضافة أو نقيصة، و كثيرا ما كان بإضافات و تحريفات. كان هذا عند الفرس المجوس، و اليهود الإسرائيليين، و العرب الجاهليين المشركين، و اختص هؤلاء بأخبار الجاهلية الاولى و أنسابها، و ما فيها من قصص عن البيت و زمزم و جرهم، و ما كان من أمرها، ثم ما كان من خبر الاسر الّتي تناوبت الزعامة و الإمرة على قريش، و ما جرى قبل‏ ذلك لسدّ مأرب في اليمن، و ما تبعه من تفرّق الناس في البلاد. 📗منبع: موسوعة التاريخ الإسلامى، اليوسفي الغروي ،ج‏1،ص:14 ✏️تاريخ قبل از اسلام‏ 📍عرب‏هاى پيش از اسلام چيزى به نام تاريخ نداشتند، مگر مطالبى را كه سينه به سينه براى يكديگر نقل مى‏ كردند. آنان درباره اخبار آباء و اجداد و انساب و اقوام و قبايل و پادشاهانشان صحبت مى‏ كردند و در قصه‏ هايى، پهلوانى و كرم و وفاى آنها را به تصوير مى‏ كشيدند. هم چنين در خصوص خاندانى كه إمارت را يكى بعد از ديگرى به دست گرفته و به تجهيز سپاه و برپايى جنگ‏ها و آبادانى شهرها و بنيان‏گذارى قصرها مى‏ پرداختند، حكايت‏ها بر جاى گذاشته‏ اند. در نقل اين داستان‏ها حافظه به جاى كتاب و زبان جانشين قلم بوده است و مردم آنها را جمع‏ آورى و حفظ كرده و سپس آن را به همان صورت يا با حذف و اضافه‏ هايى نقل كرده‏ اند. اين شيوه نزد فارس‏ها و يهوديان و عرب‏هاى مشرك جاهليّت رايج بود و عرب‏ها به خصوص اخبار جاهليت و أنساب را نيز داشتند كه در آن قصه‏ هاى مربوط به خانه خدا و چاه زمزم و قبيله جرهم و مسائل مربوط به آنها وجود داشت و اخبار خاندان‏ هايى كه يكى پس از ديگرى زعامت و رياست قريش را به عهده گرفته و حوادثى كه قبل از آن براى سدّ مأرب در يمن رخ داده بود براى همديگر نقل مى‏ كردند. @Yusufi_Gharawi @tarikh_j
اسلامی ✳️ آنه ماری شیمل، شیفته «صحیفه سجادیه» «آنه ماری شیمل» طی اسلامی خود، با ادعیه مذهب و به ویژه، دعاهای عارفانه امام سجاد(ع) آشنا شد و با اشتیاق فراوان آنها را ترجمه و به اروپاییان علاقه‌مند معرفی کرد. او درباره تأثیر ترجمه دعاهای (ع) بر اروپاییانی که آن را مطالعه کرده اند، گفته است: «من خود همواره دعاها، احادیث و اخبار اسلامی را از اصل عربی آن می‌خوانم و به ترجمه دیگران مراجعه نمی‌کنم. من بخشی کوچک از کتاب مبارک صحیفه سجادیه را، به آلمانی ترجمه و منتشر کرده‌ام و از جمله، دعای رؤیت هلال ماه مبارک رمضان و دعای وداع با آن ماه را. وقتی مشغول ترجمه این دعاها بودم، مادرم در بیمارستان بستری بود و من که به او سر می‌زدم، پس از آنکه او به خواب می‌رفت، در گوشه‌ای از آن اتاق، به کار پاکنویس کردن ترجمه‌ها مشغول می‌شدم. اتاق مادرم دو تختی بود. در تخت دیگر، خانمی بسیار فاضله بستری بود که کاتولیکی مؤمن و راسخ‌العقیده و حتی متعصب بود. وقتی فهمید که من دعاهای اسلامی را ترجمه می‌کنم، دلگیر شد که مگر در مسیحیت و در کتب مقدسه خودمان، کمبودی داریم که تو به ادعیه اسلامی روی آورده ای؟ وقتی کتابم چاپ شد، یک نسخه برای او فرستادم. یک ماه بعد، او به من تلفن زد و گفت: صمیمانه از هدیه این کتاب متشکرم، زیرا هر روز به جای دعا، آن را می خوانم. بله! واقعا ترجمه ادعیه (ع)، به ویژه صحیفه حضرت زین‌العابدین(ع)، برای بسیاری از مردم مغرب زمین، کارساز است.» @tarikh_j
#تازه_های_نشر سیره معصومان (ع) در کتاب‌های چهارگانه شیعه/ تالیف علی‌اکبر ذاکری/ به اهتمام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)/ انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/ 1398/ 2 جلد. کتاب های چهارگانه شیعه الکافی، من لا یحضره الفقیه، تهذیب الاحکام و استبصار از مهم ترین و ارزشمندترین آثار مکتوب شیعه است؛ از زمان تدوین تاکنون به عنوان منابع اولیه مسائل عقیدتی و فقهی مطرح بوده و برای اولین بار است که سیره در این آثار مورد واکاوی قرار می گیرد. کتاب حاضر مقدمه ای بر تبیین ابعاد مختلف سیره در این کتاب‌ها می باشد و کوشیده است تا سیره بزرگان دین، رسول خدا(ص) و اهل‌بیت(ع) را از مهم‌ترین و معتبرترین کتاب‌های شیعه (کتب اربعه) در نظرگاه خوانندگان قرار دهد. همچنین، نویسنده دراین کتاب ابتدا مفهوم سیره و سنت و دلائل پیروی از آن را بیان کرده، سپس ساختار و ویژگی های هریک از این چهار کتاب تبیین و نسخه ها و شروح و مؤلفان آنها معرفی شده اند؛ بعلاوه، علت اعتماد به آنها و منابعشان که اصول چهارصدگانه شیعه است و نیز سیر تدوین حدیث و نگارش اصول و جوامع حدیثی اولیه بیان شده است. کتاب حاضر در 2 مجلد به زیور طبع آراسته شده که مندرجات آن به شرح ذیل می باشد: جلد اول: زندگانی، سیره فرهنگی، عبادی و اجتماعی؛ جلد دوم: سیره سیاسی، اقتصادی و نظامی #چهارده_معصوم (ع) #اهل_بیت (ع) #سیره_نبوی #کتب_اربعه_شیعه @tarikh_j
#تازه_های_نشر تاریخ تحول حقوق زن در اسلام/ تالیف عزت السادات میرخانی/ انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)/ 1398/ 2 جلد. هدف از تالیف این کتاب پاسخ به ابهامات و پرسش هایی است که در طول تاریخ نسبت به حقوق زنان وجود داشته است. این نوشتار اگر چه با محوریت تحلیل تاریخی است، اما گستره و دامنه آن غور و بررسی مسائل تاریخی در عصر تشریع (عصر نبوی) در جلد اول و سپس عصر تکمیل (عصر علوی) در جلد دوم می باشد. #حقوق_زنان #زن_در_اسلام @tarikh_j
#تازه_های_نشر تاریخ کلام امامیه در ماوراءالنهر تا پایان قرن پنجم هجری و مقایسه آن با مکتب کلامی کوفه و قم/ تالیف علیرضا زکی‌زاده رنانی/ انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی (مشهد)/ 1398/ 197 صفحه. حوزه‌ي علميه شيعه در ماوراء النهر (بخشي از آسياي ميانه) که مناطق گسترده‌اي همچون بخارا، سمرقند، سغد، اشروسنه، چاچ، کش، فرغانه و ايلاق را در بر دارد تا کنون مورد بررسي جامعي قرار نگرفته و در باب تاريخ علم کلام امامي کمتر پژوهشي در مورد آن سامان يافته است. از جمله مطالب ضروري در مورد اين منطقه جغرافيايي، شناسايي شخصيت‌هاي برجسته کلامي و گونه‌شناسي آثار ايشان، نحوه‌ي تعامل ايشان با ديگر مکاتب کلامي امامي به خصوص کوفه، قم و بغداد و در پايان علل رکود و از بين رفتن اين مدرسه کلامي مي‌باشد، که در اين نوشتار به روش توصيفي تحليلي در مورد بحث قرار گرفته است. بر این اساس، کتاب حاضر به جز مقدمه و نتیجه‌گیری شامل 4 فصل می باشد: 1. متکلمان ماوراءالنهر تا پایان قرن پنجم هجری.2. جریان‌شناسی فکری امامیه در ماوراءالنهر (تا پایان قرن پنجم هجری).3. آثار کلامی مدرسه ماوراءالنهر.4. مقایسه مدرسه کلامی ماوراءالنهر با مکتب کلامی کوفه و قم. #کلام_شیعه_امامیه #کلام_امامیه #ماوراءالنهر #مکتب_کلامی_کوفه #مکتب_کلامی_قم #متکلمان_شیعه #محدثان_شیعه @tarikh_j
شناختن نام مبارک و نام والدین او ، تاریخ تولد ، آغاز و مدت امامت و نکاتی از این دست ، معرفت به حَسَب و نَسَب علیه السلام است و این مرتبه از شناخت ، پایین ترین مرتبه شناخت مقام منیع امام و امامت است . این دانستنی ها گرچه تا اندازه ای لازم و در بعضی موارد ضروری است ، اما چندان و نیست . حقیقت معرفت به امام علیه السلام آن است که از راه معرفت به دست می آید . 📚 امام مهدی ، موجودِ موعود ، عبدالله جوادی آملی ، ص ۴۱ @tarikh_j