eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
979 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
136 ویدیو
305 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸به مناسبت سالروز واقعه تاریخی مسجد گوهرشاد، کانال نشریه خط مطالبی در مورد این واقعه و همچنین بحث حجاب جمع‌آوری کرده که خواندن این مطالب می‌تواند برایتان مفید باشد. 🗂 پرونده ویژه دُرّ مستور🗂 💠از متن تا فرامتن مسئله گوهرشاد💠 🔰 بخشی از موضوعات پرونده 🔖 بازخوانی روند تاریخی واقعه گوهرشاد 🔖 اشتبــاه راهبردی در مقوله حجــاب 🔖 پشت‌پرده سیاست تغییر لباس 🔖 بازخـوانی نقـش شخصیـت‌ها 🔖 زنان غربی خوشبخـت‌ترند؟ 🔖 زمینه های کشف حجـاب 🔖 آیا بدحجاب‌تر شده‌ایم؟ 🔖 قوانین پوشش در دنیا 🔖 و... 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
آیا میثم تمار ایرانی بود؟ میثم تمار، گنجینة اسرار میثم تمار فرزند یحیی از سرزمین نهروان می باشد نهروان منطقه ای در عراق، بین واسط و بغداد واقع شده و جزئی از عراق می باشد که در زمانی بخشی از ایران بود و در اولین حملات مسلمین به ایران به تصرف سپاه عرب مسلمان درآمد. گروهی میثم را اهل آذربایجان می دانند که به نواحی عراق آمد و در نهروان ساکن شد.و برخی میثم را از کردان ایرانی به شمار آوردند. نهروان و آبادی های آن بلوک، قبل از قباد شهریار ایران، مسکن طوایف بود و در زمان قباد شهریار، عده ای از بزرگان و رجال ادب و اهل شرف فارس و خراسان، به عراق منتقل شده و در اطراف دجله مسکن گرفتند، عده دیگری که از نظر نسب بدان پایه نبودند به فرمان شاه به آبادی های نهروان انتقال یافتند. خانواده میثم نیز از آن جمله بود. به گفته میثم، پدرش از آبادی نهروان بود و در میان اعراب به عنوان یک نفر عجم شناخته می شده است، بطور مسلم ایرانی و به احتمال قوی از نژاد کرد و به احتمال ضعیف از اهالی فارس و خراسان می باشد.شواهد دیگری نیز بر ایرانی بودن میثم وجود دارد. از جمله: 1. هنگامی که حضرت علی(ع) در اولین ملاقات با میثم بطور صریح به او فرمود: پیامبر اکرم(ص)به من خبر داده است که مادرت تو را به عجم میثم نام نهاده است. 2. نام پدر میثم یحیی است که این اسم در میان اعراب جاهلیت مرسوم نبوده، بلکه نام یحیی بعد از شیوع اسلام و قرآن، آن هم به ندرت در میان اعراب یافت شد. 3. هنگامی که در حضور ابن زیاد از میثم سخن به میان آمد، ابن زیاد گفت: آیا این عجم شایسته حکومت است و نیز ابن زیاد در ملاقاتی خطاب به میثم گفت: تو در عجمیت خود باقی هستی، تا به آنچه می خواهی دست یابی. 4. میثم به فارسی سخن می گفت، زیرا وی اهل نهروان شرقی است و مردم آن پیش از اسلام و اندکی بعد از آن به فارسی سخن می گفتند. 📚منابع: رجال کشی، ص 55. میثم تمار، محمد حسین مظفر، ص6. میثم تمار، محمدباقر بهبودی، ص 5. سیمای میثم تمار، ص16. ┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄ 🆔@jz_mft
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به‌نام‌او از واقعه گوهرشاد تا کف خیابان‌های امروز هنگام ورق زدن صفحات تاریخ این مرز و بوم به روزهایی برمی‌خوریم که حرکت و جوشش مردم، وقایعی زیبا را به تصویر می‌کشد؛ شاید آن واقعه در بدو امر اتفاقی تلخ قلمداد شود ولی حضور مردم و واکنش آنان به اتفاقات، تاریخ نویسی را به جنبش وا‌ می‌دارد؛ زیرا آن‌چه از تاریخ مغفول مانده دقیقا همین‌جاست، تاریخی که اجتماع مردم آن را رقم می‌زنند و نه شاهان و شاهزادگان. واقعه‌ای مانند آن‌چه در گوهرشاد افتاد از همین مقوله است و اگر نام آن را تاریخ اجتماعی بگذاریم گزافه نیست. تاریخی که با حضور مردم، از مسیر اشتباه خود خارج می‌شود و راه صلاح را می‌طلبد؛مسیری از الگوبرداری خطای شاه مملکت و اشتباه محاسباتی از دین‌داری مردم. واقعه گوهرشاد برگی از تاریخ است که نشان می‌دهد مردم ایران بیش از هر مسئله‌ای دین‌دارند و اگر از تمام ناملایمات بگذرند و صبوری کنند اما درباره دین و هویت ملی‌شان کوتاه نمی‌آیند. شاید این حرف، کلام متحصنین در گوهرشاد بود که چرا لباسی که ما با آن زندگی کرده‌ایم و هویت دینی و ملی ماست را با چیز دیگری عوض کنیم؟ مگر نه این است که اسلام برای همه شئون زندگی مسلمانان حرف دارد چرا باید حرف دین را کنار حرف شاه بگذاریم، آن‌ هم شاهی که حرفی از خودش ندارد و مقلد است بدون داشتن حتی سوادی اندک از جامعه تحت فرمانش. مردم ایران این‌قدر توهین را حق خود نمی‌دانستند و بر نتافتند که به هرقیمتی زندگی کنند. واقعه گوهرشاد گذشت و نکته قابل توجه و عبرت پذیر این واقعه قطعا حضور مردم است و واکنش آنان به دین و معنویت، زیرا زندگی برخواسته از باید و نباید دینی، هرگز به بیراهه و گمراهی حل ناشدنی نمی‌رسد. هم اکنون هنگام تامل مسائل کنونی کشور، درمی‌یابیم که مسائلی از جنس عفاف و پاکدامنی مقوله فرهنگی و خواست همگانی‌ست. نمی‌شود که دین‌دار بود و از آفات این وادادگی در جامعه مصون ماند. نمی‌شود اصلاح جامعه را فراموش کرد و فقط به اصلاح خود پرداخت. مقوله حجاب در کشور ما سابقه‌ای طولانی‌دارد. باید پذيرفت که تک تک افراد جامعه در این امر دخیل هستند، چه بدانند و چه ندانند. نکته کانونی در واقعه گوهرشاد هوشیاری علما و همراهی مردم و نگرانی بسط لباس متحد الشکل به دیگر شئون زندگی مردم است که تا بن خانواده و جامعه را هرز نکند دست بردار نیست. الان هم با همین امر مواجه‌ایم، عقب نشینی از حجاب، از هر حدی و محدوده‌ای در واقع رفتن به سمت زندگانی متزلزل و دور از فرهنگ دینی و ملی ماست. این‌جاست که گوش به زنگی آحاد جامعه را می‌طلبد و حضور مردم در صحنه همانند واقعه گوهرشاد بسیار راهگشاست. مطالبه عمومی در امر حجاب، هوای جامعه را پاک‌تر و زیباتر می‌کند. رسالت همه مسئولان فرهنگی تبیین این جهاد مهم است. جهادی که ابتدا باید ضرورت و اهمیت آن از پس صدای بلند شبکه‌های معاند به گوش مخاطب هدف برسد. آن‌وقت نقش مردم همانند هر زمان از تاریخ پر گوهر ایران دیدنی و نوشتنی‌ست. 🖊ف.میری‌طایفه‌فرد -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔸۱۱ جولای، «مارش میرا» یا سالروز کشتار سربرنیتسا ۱۹۹۵ م 📗«مارش میرا» اثر صادق سلیموویچ ترجمهٔ مریم رضاییان و وحید پرست‌تاش 📌این کتاب روایتی بر مبنای واقعیت از هفت شهروند است که به امید نجات بعد از سقوط شهر عازم شهر می‌شوند. کشتار سربرنیتسا یا  سِربْرِنیتسا به قتل بیش از ۸٬۰۰۰ مرد و پسر از ساکنان شهر مسلمان‌نشین سربرنیتسا (در  امروزی) توسط ارتش جمهوری بوسنی گفته می‌شود این کشتار، بعد از جنگ جهانی دوم، بزرگ‌ترین نسل‌کشی در  به‌شمار می‌آید. @safarvaname | سفر و نامه -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
در زیر خیمه‌اش همه یک خانواده‌ایم 🚩 نشان‌نوشته شعار محرم ۱۴۰۲ 📜 شعر سروده شاعر اهل‌بیت(علیهم السلام) محمد اشرف 🖌خوشنویسی استاد محمدتقی اسدی 🔖نشان‌نوشته اثر هنرمند هیأتی احسان جعفرپیشه ✅ شعار مشترک هیأت‌های کشور در محرم ۱۴۰۲ ⏬ جهت دریافت فایل لایه باز این محصول به آدرس زیر مراجعه نمایید. 🔗 heyat.co/p/4444 💠 جامعه‌ایمانی‌مشعر ✅ @www1542org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: اگر در حوزه از اهمیت تبلیغ غفلت شود دچار استحالهٔ فرهنگی می‌شویم 🔹با اطلاعاتی که به من می‌رسد نسبت به تبلیغ نگرانم. این قدر ظرفیت تبلیغ گسترده است که ما اگر چندین برابر هم کار کنیم این ظرفیت پر نمی‌شود. 🔹امروز نگاه رایج در حوزه‌ این است که تبلیغ در مرتبهٔ دوم قرار دارد؛ ما از این نگاه باید عبور کنیم. تبلیغ مرتبه‌ٔ اول است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
» عفاف«و » حجاب«شناختی م.pdf
353.9K
🔹مبانی روان شناختی حجاب و عفاف با تأکید بر متون اسلامی 🖊 محمدرضا سالاري فر ✅ هدف این پژوهش عبارت بود از کشف و دسته بندی مبانی روانی لزوم رعایت عفاف. عفاف: خویشتنداری از رفتارهای جنسی و عاطفی خارج از حدود شرعی. ✅ حریم طلبی، حیا، پیشگیری از نگاه جنسی و جسمی، تعدیل نیاز جنسی در روابط انسان، لزوم مهار خودآرایی، نیاز به سلامت روانی و جسمی