eitaa logo
تاریخ دیروز، امروز، فردا
187 دنبال‌کننده
183 عکس
47 ویدیو
0 فایل
تاریخ دیروز، روشنگر مسیر فردا توضیحی درباره هویت کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/2 فهرستی از گزیده مطالب کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/4 ارتباط با مدیر: @yahadi71
مشاهده در ایتا
دانلود
6.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☑️ لحظه ای که موذن حرم امیرالمومنین(ع) هنگام اذان، أشهد أن علیاً ولی الله را در شب شهادت مولا قرائت کرد...
«امروز همه‌ی دنیای اسلام باید قضیه‌ی را قضیه‌ی خود بداند؛ این، کلید رمزآلودی است که را به روی امت اسلامی میگشاید.» بیانات آیت الله خامنه ای در سومین کنفرانس حمایت از حقوق مردم فلسطین، ۲۵/۱/۱۳۸۵
هدایت شده از رب فلق
آیا رییسی موفق بوده است؟ 🌱به نظر شما این سؤال، سؤال درستی است؟ 🌱کلیپ یا کلیپ هایی در برخی شبکه های اجتماعی نشر داده می شوند که نمی دانم پراید چقدر بود چقدر شد و از این طور مقایسه ها. بعدش هم به خصوص گفته شده بود که روحانی کجایی؟ 🌱حرفم چیز دیگری است که دو سه خط بعد عرض می کنم ولی خدا وکیلی مواظب باشیم و از یک سوراخ دو بار گزیده نشویم. حزب اللهی ها از این جنس مباحث در برهه های دیگر و دولت های دیگر هم خورده اند. از همۀ این ها گذشته انصافا دولت روحانی به عنوان پیرترین و کم کار ترین دولت بعد انقلاب جای هیچ دفاعی ندارد. و انصافا آقای رییسی معلوم است که دارد تلاش می کند. همین که ملت تحقیر نمی شود که در صف کالا بایستد یا در اوج کرونا در صف مرغ بایستد آن هم با آن همه بدهی به بانک مرکزی که دولت قبل بالا آورده، جای تقدیر دارد. هر چند انتقادی هم اگر باشد که هست، باید گفته شود و به درستی هم رفع شود. 🌱اما حرف اصلی من این ها نیست! 🌹به نظر شما طرح اساسی بدخواهان ملت عزیز و شکست ناپذیر ایران چیست؟ 🌹من فکر می کنم اساسی ترین کاری که باید انجام بگیرد، القاء نا امیدی از بهتر شدن فضا در زندگی مادی و معنوی است. این دست کلیپ ها یا مباحثی از جنس کارهایی که امثال اشتری می کنند، خواسته یا ناخواسته در این بستر باید دیده شود. البته رفتارهای کسانی مثل قالیباف یا خانواده اش هم به همین نقشه کمک می کند و در نتیجه هیچ جای دفاع ندارد. حتی آزاد شدن یا نشدن دارایی های ایران و نحوۀ خبر رسانی آن، مذاکرات وین و نحوۀ خبر رسانی آن و... همه را این طور باید بفهمیم. به هر حال همه چیز باید به نفع نا امیدی ملت بزرگ ما تمام شود. پی نوشت: هر چقدر کار امثال اشتری در پلیس بازی و لو دادن این کار زشت است، جدا کردن جبهۀ انقلابی ها به بهانۀ دو گونه کردن عدالتخواهی و برچسب زدن هم خواسته یا نا خواسته به نا امیدی بیشتر و شقاق و دو دسته شدن کمک می کند و زشت است. انتهی https://eitaa.com/rabefalagh
هدایت شده از رب فلق
مسألۀ آرد و نان و گارد انفعالی ما 🌱برخی اشراف سیاسی، گفته اند " این که انقلاب برای نان و آب نبوده، مغالطه است" به نظر من اما! کلمة حق یراد بها الباطل! 🌱انقلاب برای آباد کردن دین و دنیا مردم بود و اساسا جوهرۀ مکتب امام همین پیوند عمیق دین و دنیا است. اما این کلمات نوعا برای رضای خدا گفته نمی شود. 🌹گرانی هست، در این فضا آرد و نان و ماکرانی و کیک هم گران می شود. پروپاگاندای رسانه ای هم زخمش را چند برابر می کند. دولت هم با مردم حرف نمی زند. دلیل اقدامش را سر وقت و قبل از هجمه های رسانه های معاند و بدخواه، با مردم در میان نمی گذارد. یکی از مخاطبان اصلی جهاد تبیین دولت است. همه و همه درست است. اما سهم ما چیست؟ خودمان را می گویم. 🌹نمی شود که فقط دم انتخابات به مردم بگوییم شرکت کنید و مشارکت حداکثری و بعد کاری نداشته باشیم. وظیفۀ ما چیست؟ 🌱دولت های به اصطلاح اصلاحات چی که سر کار می آیند، رسانه چی هاشان شروع می کنند به حمایت و تولید نظریه و... در برجام افتضاح ترین حرف ها را چنان تقریر می کردند که نگو. بندۀ خدا گفت باید برجام امضا بشه تا آب مردم درست بشه، سایت عصر ایران مقاله و یادداشت کار می کرد و این رو چنان توجیه می کرد که نگو. تو اوج بدبختی و گرونی شهرداری زمان محسن هاشمی کیک تولد 50 سالگی بهشت زهرا رو می بریدند و جشن می گرفتند، چه نظریاتی بافته می شد در باب شادی و جامعه شناسی مردم ایران. 🌱ما که این طور نیستیم لا اقل لگد نزنیم. 🌹هر وقت یک دولت از خود ما سر کار می آید هم اون ها می زنند و هم ما گارد انفعال می گیریم و شروع می کنیم زدن. 🌹توییت های امثال جلیل محبی و یاسر جبرائیلی رو ببینید! گروه های بچه های خودمان را ببینید! آدم از این همه انفعال دل زده می شود. 🌹در فضایی که اقدامات تخریبی دولت قبل در افزایش بی حساب نقدینگی و استقراض های پیاپی و خلق پول های پیایی، رخ داده، در شرایطی که جنگ اوکراین هست و یکی از بزرگترین تولید کننده های گندم درگیر جنگ، یعنی ما باید یارانه بدهیم به کارخانه ها و هولدینگ های گردن کلفت که اون ها با پول ملت ماکارونی و کیک صادر کنند به کشورهای همسایه و سود هنگفت ببرند؟ خوب طرح منتقدین چیست؟ نقش ما چیست؟ 🌹اولا به نظرم باید مطالبه کنیم که دولت کار رسانه ای و جهاد تبیینی ش را جدی تر بگیرد. باید به موقع با مردم حرف بزند. اما ما هم بایداز گارد انفعال خارج شویم. 🌹دوم این که خود ما به اندازۀ خودمان به جای القای یأس و نا امیدی و گارد منتقد منصف گرفتن، دولت و همدیگر را نزنیم. اگر می توانیم اقدامات اقتصادی را برای مردم توضیح دهیم. اگر هم نمی توانیم القای یأس نکنیم. 🌹سوم از دولت مطالبۀ جدی داشته باشیم برای حمایت جدی تر از مستضعفین. اگر دولت قبل از این تصمیم یک اعتباری اختصاص می داد برای یارانه بهتر از این بود که بعد از مرگ سهراب و باخت رسانه ای وزیر جهاد کشاورزی بگوید یارانه می دهیم. یارانه را باید قبلش می دادند ولو در حساب می ماند و مردم نمی توانستند تا دو ماه دست بزنند، مثل یارانۀ بنزین زمان احمدی نژاد. 🌹چهارم کمی هم سر از لاک دفاعی در بیاوریم و بر اساس آموزه هایی که خوانده ایم، راهکار ارائه بدهیم به نام دین. اگر هم بلد نیستیم لا اقل تمرین کنیم. https://eitaa.com/rabefalagh
◀️ مشی امام و تفاوتش با دیگر مراجع ❇️حدود سال 40 امام یک روز عصر، بحثی اخلاقی را مطرح و آیه: «يهدی به الله من اتبع الرضوانه...» را بیان کرد. با بیان این آیه، با لحنی بسیار عادی گفت: «ما راه های اسلام را نشناختیم.» یادم هست که تمام کلاس یکپارچه گریه شد. آقای را بیرون از کلاس دیدم که از بس گریه کرده بود، چشم هایش سرخ شده بود! امام خیلی عادی حرف زد، ولی همه منقلب شدیم. 🔸 در تحول اخلاقی به این شکل بود. در دوره حیات آقای ، هنوز صحبت های امام، چندان رنگ سیاسی نداشت و ایشان با درس اخلاق، فعالیتش را شروع کرده بود و همان کسانی که در درسهای اخلاقی ایشان، متحول شده بودند، وقتی جریان سیاسی پیش آمد و انجمنهای ایالتی و ولایتی را که اول حرکت بود، مطرح شد، به خودی خود همه آنها با ایشان همراه شدند. 🔹امام خیلی ظریف حرکت کرد. در آغاز شیبی که به حرکت داد، شیب ملایمی بود و حتی همراهان نمی دانستند این کار در نهایت به درگیری منجر می شود؛ منتهی امام مرتبا زاویه کار را بیشتر می کرد. بعدها امام بحث را در نجف مطرح کرد و زمینه های را فراهم ساخت. 🔸آن روزها کسی جرئت طرح این مسئله را نداشت و امام با طرح مسئله براندازی در مبارزات، روحانیت را از انزوا خارج کرد چرا که قبل از اینکه امام، مسئله براندازی را مطرح کند، دانشجوهای متدین دانشگاهها، تحت الشعاع دانشجویان متمایل به بودند. چپها برای براندازی طرح داشتند و از ۱۰۰ نفر، ۹۹ نفر به سمت آنها می رفتند. کسانی که تابع مراجع بودند، بسیار در اقلیت بودند و نماز خوان خیلی کم بود. امام با بیان طرح براندازی، این امتیاز را از جریان چپ گرفت. ❇️یک وقتی بازاری های تهران به قم آمده بودند و ابتدا نزد آقای رفتند. گمانم ایشان به آقای گفت که به نمایندگی از ایشان صحبت کند. آقای هم یک نفر را معین کرد که با آنها صحبت کند. نوبت شد که نماینده اش را معین کند، امام گفت من نماینده ندارم و خودم صحبت می کنم! 🔹بازاریها آمده بودند که خودشان را بفهمند و از همین حرکت امام فهمیدند که چه باید بکنند. آنها آمده بودند بگویند که حکومت دارد این کارها را می کند و ؟ دیگران حریم گرفتند اما امام، کرد و خودش وارد عمل شد و از همین جا تفاوت رویکرد آنها کاملا مشخص شد. 🔸یک بار هم شنیدم که جلسه مشترکی بین آقایان مراجع بود و امام قبلا نظر خودش را در اعلامیه ای نوشته و به آنجا برده و گفته بود که من این اعلامیه را صادر خواهم کرد و هیچ مسامحه ای را هم روا نخواهم داشت. ایشان از اول، مشروط حرکت نکرد. اولین تکانی هم که حوزه خورد، زمانی بود که ایشان عليه رفراندوم انقلاب سفید موضع گیری کرد. ✍️ آیت الله - با کمی تلخیص(کتاب‌ماه فرهنگی تاریخی یادآور، سال دوم، شماره 4و5، ص96) 📌پ.ن: امام قبل از آنکه به نحو جدی ورودهای سیاسی اجتماعی داشته باشد، ورودهای جدی ای در مباحث اخلاقی و عرفانی داشته و تشکیل جلساتی اخلاقی میدهد که عملا محتوای آن بوده است. نقل میکند بعد از پایان آن جلسات، تا چندین روز آن حال خوش جلسه بر ما حاکم بود. ایشان عملا ذیل این کار تهذیبی، را هم ایجاد میکنند که عملا آنها میشوند بازوان اجرایی طرح امام. عمده آنها هم شاگردان علمی امام اند و هم شاگردان اخلاقی امام. وقتی امام عملا وارد گود مبارزه با رژیم میشود، همین گروه نخبگانی است که دارد از جهات متعدد طرح را پیش میبرد، چه از حیث اجرایی و چه از حیث پشتیبانی علمی. بعد از پیروزی انقلاب نیز همچنین. برای امروز ما نیز درس ها دارد. امثال ، ، ، و... پرورش یافته همین مکتب بودند. حوزه اگر میخواهد رهبری اجتماعی را همچنان بدست داشته باشد، باید مشی امام را دنبال کند و گرنه افراد دیگری تشنه آن هستند که نقش رهبری اجتماعی حوزه را بگیرند (البته اگر تا الان نگرفته باشند) 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
12.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ مخ و مغز اساسی عرفان اسلامی 🔹 حجت الاسلام استاد امینی نژاد پیشنهاد میشود حتما کلیپ را ببینید... 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ معرفی شهید و + سیر مطالعاتی در 🔹خیلی از دوستان معمولا تو ایام نمایشگاه کتاب میپرسن چه کتاب هایی رو بخریم، برای دوستانی که بیشتر حوصله دارن پیشنهاد میکنم سلسله جلسات استاد رو گوش کنن تا هم با سیر مطالعاتی شهید مطهری با رویکردی جدید آشنا بشن، هم با سیر مطالعاتی امامین انقلاب آشنایی پیدا کنن و هم با سیر مطالعاتی 40 موضوع مهم در سه سطح آشنا بشن. کتب متعددی در این سلسله جلسات با توضیحات لازم ارائه میشه که میتونه به ما کمک کنه بدونیم کدوم کتاب ها بیشتر لازم کارمون میشه. 🔹برای دوستانی که فرصت کمتری دارند پیشنهاد میکنم تقریر این مباحث رو دنبال کنند تا با این مطالب آشنا بشوند و در فرصت باقی مانده بتونن از نمایشگاه سفارش کتاب بدهند. ◀️ صوت و تقریر این جلسات رو از اینجا میتونید دانلود کنید: https://mohyi.blog.ir/1399/11/16/12a 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
☘️حکمرانی به سبک رسول الله☘️ 🔹ماجرای ‏ و نخلش، ماجرایی است که تقریبا همه اصولیون در کتبشان به آن پرداخته و به استناد آن و دیگر روایات مشابه، قاعده ای فقهی تحت عنوان «لاضرر و لاضرار» استنباط کرده اند. روایت دارای سندی محکم بوده که جناب در کافی، ج5، ص294 نیز ذکر کرده است. علمای زیادی به تحلیل این قاعده پرداخته اند اما تحلیل متفاوت از دیگران است. 🔸ایشان از زاویه به این ماجرا نگاه کرده و به تحلیل آن با دغدغه فقهی اصولی پرداخته و میگویند پیامبر در این ماجرا صادر کرده است. اگر با همین زاویه نگاه ولی با دغدغه به روایت بنگریم، برداشت های دیگری نیز میتوان داشت. در ادامه اجمالا به شرح این ماجرا میپردازیم: 🔹جناب سمره درخت خرمايى داشت كه محصول داده بود و مسیر رفتن نزد آن درخت نيز از داخل منزل شخصی مى‌گذشت. سمره دائم پيش درختش مى‌رفت بدون اين‌ كه از آن شخص اجازه بگيرد. آن شخص به سمره گفت: هميشه به طور ناگهانى به خانه ما مى‌آيى و ما به نحوی هستیم كه دوست نداريم تو ناگهانی وارد خانه ما شوى، پس از این به بعد هنگام ورود از ما اجازه بگير. 🔸سمره گفت: براى رفتن نزد درختم تنها همین مسیر وجود دارد و برای آن اجازه نخواهم گرفت چرا که زمین تو در مسیر درخت من است. آن شخص نزد پیامبر میرود و از او شکایت کرده و ماجرا را گزارش میدهد و پیامبر نیز او را میخواهد و به او میگوید: فلانی از تو شکایت کرده و میگوید که تو برای رسیدن به درختت، بدون اذن بر او و خانواده اش وارد میشوی و این کار درستی نیست و از این به بعد باید از او اجازه ورود بخواهی اما سمره قبول نمیکند. 🔸حضرت به او میگویند اصلا این درخت را رها کن، در فلان مکان درخت دیگری به تو میدهم اما او نمیپذیرد. حضرت میفرمایند دو تا میدهم اما باز قبول نمیکند. حضرت تا ده درخت پیشنهاد میدهند اما باز قبول نمیکند. پیامبر میفرمایند ده درخت در مکان بهتری و به اصطلاح امروزی در بالاشهر به تو میدهم اما او باز نمیپذیرد. حضرت پیشنهاد میدهد که این درخت را ول کن، به جایش یک درخت در بهشت به تو میدهم اما باز هم راضی نمیشود. 🔹پیامبر به عنوان حاکم شهر، بعد از طی این همه مراحل جهت راضی کردن سمره و نپذیرفتن او، اینجاست که میگوید: تو شخص ضرر زننده و به اصطلاح امروزی انسانی مریض هستی در حالی که نمیتوان به مومن زیان زد. آنگاه حضرت با توجه به خود دستور میدهند آن درخت را از ریشه کنده و جلوی سمره بیاندازند و به او میفرمایند: این درختت را بردار و هرجا خواستی بنشان. 📌 پ.ن: مراد از ذکر این روایت، نشان دادن مدل و با مردم بود. دیدن روش برخورد پیامبر با شخصی که حقیقتا دارای مرض بود، تا آنجا که جا داشت حضرت با او همراهی کردند اما چه شده که امروزه بعضی با کوچکترین اتفاق مسئله را امنیتی کرده و روشی جز روش تو گونی کردن بلد نیستند. مثلا جمعی از مردم برای دغدغه ای حق تجمعی کرده اند اما روش آنها لزوما برخورد خشن و دور از حق است یا فلان شخص در فلان کانال نقدی کرده و حرفی زده، اما آنها تنها راهکار را شکایت و بگیر و ببند میدانند. البته اتفاقی که در افتاد چیز دیگری بود، مردم خود را از صف فتنه گران جدا کرده بودند که آن داستان دیگری دارد. حقیقتا رویکرد جمهوری اسلامی با رهبری چنین رویکردی نبوده و نیست اما بعضی به دلیل دور بودن از و سعی در بروز دادن چنین رویکردهایی بوده و هستند که باید مقابل آنها ایستاد و روش صحیح را نشان داد. اساسا مسئولین در حکومت اسلامی باید چنین برخوردی داشته باشند که لازمه اش داشتن بالاست. امروزه در جمهوری اسلامی مسئولینی را میبینیم که چون قدرتی به دستشان رسیده خود را خدای مردم میدانند، در حالی که باید حقیقتا در مقابل مردم خاضع و فروتن باشند. البته این رویکرد بعضا در ما مردم هم دیده میشود، فلان آقا با فلان سلیقه سیاسی حرفی میزند اما من تحمل شنیدن حرفش را ندارم و سریع طوماری از انگ ها برای او ردیف میکنم، البته او نیز چنین میکند یعنی این وصف صرفا برای بچه یا یا نیست بلکه وصفی است که خیلی از ما دچار آنیم و تا این حال ماست، گفتگویی بین مان شکل نمیگیرد و کار همیشه و پیش خواهد رفت. وقتی به سیره عملی رجوع میکنیم، این معنا را به معنای حقیقی کلمه میابیم اما بروز این وصف در شخص اول مملکتی کافی نیست، بلکه همه ارکان حکومتی و مسئولین دولتی باید واجد چنین وصف راهبردی ای باشند که البته این ویژگی تا حد زیادی در شخص دوم کشور یعنی رئیس جمهور محترم آقای هم دیده میشود و امیدداریم ان شاالله به معنای حقیقی کلمه در کل دولت نیز جریان داشته باشد. 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
هدایت شده از شرح حال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گاهی خیلی تلاش می‌کنیم خودمان یا محصول خودمان را تبلیغ کنیم. همه قواعد و اصول‌های کارشناسی را هم رعایت می‌کنیم تا محصول درجه یکی داشته باشیم. اما تراز اول‌ها، پر فروش‌ها همیشه ناقص‌اند! از باب اصول و قواعد کارشناسی کار خودشان ناقص هستند، کارشناس‌ها هم خیلی آنها را تحویل نمی‌گیرند. همین سلام فرمانده یک نمونه‌اش است، کتاب سلام بر ابراهیم نمونه دیگرش است که از نظر طراحی جلد و صفحه آرایی و حتی ویراستاری خیلی اشکالات دارد، اما خدا می‌خواست به همین کارهای به ظاهر ناقص برکت دهد. فیلم اخراجی‌ها نمونه دیگرش بود، اشکالات و نواقصش کم نبود اما پر فروش‌ترین فیلم تاریخ ایران تا زمان خودش شد. اصلا اگر محصول همه چیزش درست و کامل باشد که دست خدا را نمی‌شود در توسعه آن دید! بالاخره یک جا هم باید کارشناس‌ها و سحرة زمان ایمان بیاورند! ما محدودیم خیلی که کارمان خوب باشد و آن را تبلیغ کنیم یک محدوده کوچک را می‌توانیم تحت تاثیر قرار دهیم اما خدا نامحدود است و همه قلوب و مکان‌ها تحت تصرف اوست. مشک آن است که خدا به او رنگ بو دهد نه آنکه عطار بگوید یا خود ببوید! https://eitaa.com/sharhe_hal
هدایت شده از تا مردم
مسئول جمهوری اسلامی است مدافع حرم هم بوده شاید خیلی ها نمی دانستند خدایش که می داند امروز در پرایدش، درب منزلش در جنوب شهر تهران در خون خود غلطید و به آرزویش رسید و رفت پیش رفقایش جمهوری اسلامی روی دوش این مدیران گمنام و خوش غیرت پیش می رود طوبی لهم و حسن مآب
◀️ و موضع امام صادق(ع) ☘️ مرحوم در شریف،ج2،ص401 روایتی را از نقل میکند که میگوید: ☘️ من با و باهم بودیم که گفت: نظرتان درباره شخصی که را نمیشناسد چیست؟ میگوید: هر كه آن را نشناسد است. میگوید: درصورتی کافر است که حجت بر او اقامه شود و او نپذیرد. اما میگوید: سبحان اللَّه؛ اگر حجت اقامه بشود و او نپذيرد ولی انكار هم نكند كافر نیست. ☘️ خلاصه یک نزاع مهمی بین اصحاب درباره نوع نگاه به گونه های متعدد و به تبع آن تعامل با آنها شکل میگیرد. این ماجرا میگذرد تا اینکه آنها در حج محضر (ع) مشرف شده و این مسئله را مطرح میکنند. ☘️ حضرت درپاسخ میفرمایند: نظر شما درباره خدمتكاران، زنان و خاندان تان چیست؟ مگر آنها قائل به توحید و نبوت پیامبر نیستند؟ مگر نماز، روزه و حج بجا نمی آورند؟ گفتند چرا. حضرت فرمودند: آیا امام و امر امامت را میشناسند؟ گفتند خیر. امام فرمود: نظرتان درمورد آنها چیست؟ پاسخ میدهد: هر كه امر امامت را نشناسد كافر است. ☘️ حضرت فرمود: سبحان اللَّه؛ و باز همان سوالات را درباره افرادی که معمولا سر راه ها و كنار آبگاهها منزل کرده اند و همچنین درباره طواف کنندگان کعبه و اهل یمن و کسانی که خود را به پرده کعبه می آویزند پرسیدند و نیز باز همانگونه پاسخ میدهد و آنها را در صورتی که امر امامت را نشناسند، کافر میپندارد. ☘️ اینجا حضرت میفرمایند: سبحان اللَّه؛ اين تفکر است. بعد به آنها فرمود: میخواهید حقیقت و نگاه صحیح را برای شما تبیین کنم؟ در کمال بی ادبی چون میبیند نگاه امام متفاوت با نگاه خودش است میگوید خیر، نیاز به نیست. ☘️ حضرت در اینجا میفرمایند: خب چیزی که از ما نشنیده اید و سخن ما نیست را نقل نکنید چرا که برای شما شرّ و بد است. میگوید من از این نحوه مواجهه حضرت متوجه شدم که میخواهند کلام را تایید کنند و آن نگاه را قبول دارند. 📌در نوشته های بعدی اندکی به تبیین این روایت و گونه های متعدد مردم خواهیم پرداخت. 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
حرمت محور منظومه‌ی شمسی‌ است رضا(علیه السلام) این حرم منشأ پیدایش این کیهان است 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF