eitaa logo
تاملی در تاریخ اسلام
2.1هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
162 ویدیو
276 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام علی(علیه السلام) خطاب به امام حسن(علیه السلام): «وَاعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِینَ..» 📚نهج البلاغه، نامه۳۱ ✅روزی نه چندان دورِ دور، ماهم در تاریخ، ورق خواهیم خورد. @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚مقتل : @AsnadolMasaeb
مشاهده در ایتا
دانلود
✍تربیت «اصحاب السِرّ» توسط :👇 @TarikhEslam
✅یکی از کارهای امام محمد باقر(ع) همین بود که کسانی را از شاگردان خود و از دوستان خود تربیت کند، بالا بیاورد، به‌صورت اختصاصی آنها را مورد توجه قرار بدهد -شاگردان ویژه آن حضرت- بعد آنها را به همدیگر وصل کند و در سرتاسر دنیای اسلام آنها را به‌عنوان یک قطبی، یک رکنی، به‌عنوان وکیل خود، نایب خود بگذارد که آنها کار آن حضرت(ع) را دنبال کنند و ادامه تبلیغات و تعلیمات آن حضرت(ع) را به گردن بگیرند و به عهده بگیرند. این، سازماندهی پنهانی امام باقر(ع) بود که از زمان قبل از امام باقر(ع) شروع شده بود، اما در زمان آن حضرت یک هیجان بیشتری پیدا کرد و البته در زمان امام صادق(ع) و امام موسی‌بن‌جعفر(ع) به اوج خودش رسید. این هم کار دیگر بود که کاری بود بسیار خطرناک. لذا شما می‌بینید در روایات، بعضی از اصحاب امام باقر(ع) به‌عنوان «اصحاب السر» شناخته شدند؛ مثل جابربن‌یزید جُعفی. جابر جعفی به‌عنوان اصحاب السر، رازداران [بود]. رازداران چه کسانی‌اند؟ همین افرادی هستند که در گوشه و کنار دنیای اسلام، در همه‌جا اینها حضور دارند و راهنمایی و دست‌گیری و هدایت و خلاصه اِشباعِ ذهن‌های مردمان مستعد و علاقه‌مند به عهده اینهاست. دستگاه هم هر وقت اینها را پیدا می‌کرد، این‌جور افراد را زیر سخت‌ترین فشارها قرار می‌داد.(۱) 📚منبع : ۱)انسان۲۵۰ ساله بیانات مقام معظم رهبری، ص۲۳۵ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال0️⃣5️⃣1️⃣ : آیا در کربلا حضور داشتند؟👇 @TarikhEslam
✍پاسخ : طبق تاریخ امام محمد باقر(ع) در کربلا حضور داشت. ایشان در پاسخ به سؤال فردی که از ایشان پرسید؛ آیا شما زمان امام حسین(ع) را درک کرده اید؟ فرمود : 📋《قُتِلَ جَدِّی الْحُسَینُ(ع) وَ لِی اَرْبَعُ سِنِینَ وَ اِنِّی لَاَذْكُرُ مَقْتَلَهُ وَ مَا نَالَنَا فِی ذَلِكَ الْوَقْتِ》 ♦️هنگامی كه جدّم امام حسین(ع) به شهادت رسید، من چهار ساله بودم و جریان شهادت آن حضرت(ع) و آنچه در آن روز بر ما گذشت همه را به یاد دارم.(۱) وقتی به سال ۶۱ هجری اسراء کربلا را وارد مجلس یزید کردند، یزید در طی سخنانی که امام سجاد(ع) خطاب به یزید فرمود، عصبانی شد و در این هنگام یزید؛ 📋《فَشَاوَرَ يَزِيدُ جُلَسَاءَه فِي أَمرِه، فَأشَارَوا بِقَتلِهِ!》 ♦️در مورد امام سجاد(ع) با مشاورین خود مشورت کرد، که همگی رای بر کشتن ایشان دادند! آنگاه امام باقر(ع) که خردسال بود، در جواب به يزيد فرمود : 📋《لَقَد أشَارَ عَلَيكَ هَؤُلاء بِخَلَافِ مَا أشَارَ جُلَسَاءُ فِرعَونَ عَلَيهِ، حَيثُ شَاوَرَهُم فِي مُوسَى وَ هَارُونَ، فَاِنَّهُم قَالُوا لَهُ : أَرْجِهْ وَ أخَاهُ، وَ قَد أشَارَ هَؤلاءِ عَلَيكَ بِقَتلِنَا، وَ لِهَذَا  سَبَبٌ》 ♦️اهل مجلس تو به تو اشاره‏ اى كردند كه بر خلاف اشاره اهل مجلس فرعون بود كه درباره امر موسى و هارون با آنها مشورت كرد، زيرا كه اهل مجلس فرعون به فرعون گفتند : موسى را با برادرش‏ نگاه دار! ولى اهل مجلس تو به قتل ما اشاره كردند، اين اشاره‏ اى كه اينها كردند داراى سببى است! یزید پرسید : به چه سبب؟ امام باقر(ع) فرمود : 📋《اِنَّ أَولئِكَ كَانُوا لِرِشْدَةٍ وَ هَؤلَاءِ لِغَيْرِ رِشْدَةٍ! وَ لَا يَقتُلُ الأَنبِياءَ وَ أَولَادَهُم إِِلّاَ أَولَادُ الأَدعِيَاءِ!》 ♦️اهل مجلس فرعون حلال زاده بودند ولى اهل مجلس تو حلال زاده نيستند، زيرا پيغمبران و فرزندان آنان را غير از فرزندان زنا كسى نخواهد كشت! آنگاه يزيد ساكت شد و دستور داد تا آنان را از مجلس خارج كردند.(۲) 📚منابع : ۱)تاریخ یعقوبى، ج‏۲، ص۳۲۰ ۲)اثبات الوصية مسعودی، ص۱۷۱ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍📚✍📚✍📚✍📚✍ 3️⃣7️⃣1️⃣ :📚 کتاب «سیره عملی امام باقر(ع)» شرح و بیان سیره زندگانی حضرت به همراه داستان هایی زیبا از ایشان؛ اثر استاد نظری منفرد✍📚👇 @TarikhEslam
4_5922791825675914986.pdf
726.1K
✍📚✍📚✍📚✍📚 کتاب «سیره عملی امام باقر(ع)» @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.. هفتم ذی الحجه سال ۶۰ هجری قمری، خطابه در مکه معظمه بر فراز خانه خدا!⁉️⁉️ @TarikhEslam
✍📚✍📚✍📚✍📚✍ کتاب «خطیب کعبه» شرح خطبه نورانی قمر منیر بنی هاشم بر فراز کعبه! مولف : «علی اصغر یونسیان» با تقریظ؛ «شیخ جواد کربلایی» و با مقدمه «شیخ علی اکبر مهدی پور» @TarikhEslam
✅طبق این کتاب ادعا شده است که؛ حضرت عباس(ع) در هشتم ذی الحجه سال ۶۰ هـ.قمری، قبل از حرکت کاروان امام حسین(ع) از مکه به سمت کوفه، بر بام کعبه، در دفاع از امام حسین(ع) خطبه خوانده است. مولف در ابتدای این کتاب می گوید : 《این کتاب برگرفته از کتاب «مناقب سادة الکرام» تألیف سید عین العارفین هندی است. و کتاب مذکور در کتابخانه علامه میر حامد حسین هندی صاحب کتاب «عبقات الانوار» موجود است.》(۱) و در مقدمه کتاب درباره سند خطبه نوشته شده است که؛ 《با توجه به اینکه ما به هیچ وجه به کتاب «مناقب سادة الکرام» دسترسی نداریم، برای اثبات انتساب این خطبه به قمر منیر بنی هاشم(ع) هیچ راهی نداریم، به جز تعبیرات بلند، واژه های نوارنی و محتوای بسیار والای خطبه، که این یکی از راههای اثبات نسبت یک سخن به صاحب سخن است.》(۲) 📚پاسخ : 1⃣این خطبه در هیچ یک از منابع و کتاب‌های قدیمی نقل نشده است و اصلا چگونه ممکن است خطبه‌ای بر بام کعبه ایراد شده باشد و تاکنون در هیچ کتاب تاریخی و حدیثی به ثبت نرسیده باشد و پس از سیزده قرن تازه یافت شده باشد؟! و اینکه از اصل کتاب «مناقب سادة الکرام» نیز خبری نیست و امروزه هیچ‌گونه چاپ و اطلاعی از این کتاب در دسترس نیست. 2⃣آقاى مهدى پور كه به تصريح خودشان (به هيچ وجه) به كتاب مناقب الساداة الكرام دسترس ندارند و آن را نديده و نخوانده اند، از آن به عنوان (كتاب ارزشمند) و (أثر ارزشمند) و از نويسنده اش به عنوان (محقق پرتلاش) و (فرزانه) و (پژوهشگر ارجمند) ياد كرده اند! و در جایی دیگر، هم مؤّلفِ كتاب، علی اصغر یونسیان و چه آقای مهدى پور هر دو بر صحت و أصالتِ اين متن مصر هستند و این در حالی است که هيچ يك خود كتابِ مناقب الساداة الكرام موردِ ادعا را در اختيار ندارند و طبق گفته ی مولف که در پيشگفتار آمده است که تنها رونوشت این خطبه را شخصی به نام آقاى مهندس سجادی که شخصی است مجهول دریافت کرده است. 3⃣مهدی پور برای اثبات سندیت این خطبه دست به دامان مضامین خطبه شده است که این خطبه را پر از فصاحت و بلاغت و دارای محتوای ژرف و معانی روشن و بیان شیوا و منطق استوار و تعبیر بلند و والا می داند و آن را با خطبه شقشقيّه امام علی(ع) قیاس می کند! محتوای عبارت خطبه، هر چند تا حدودی محتوایی پذیرفتنی است، ولی اگر کسی با روایات و نوع خطابه‌های عربی در آن زمان آشنا باشد، در خواهد یافت که متن عربی این خطبه نه تنها هیچ‌ گونه فصاحت و بلاغتی ندارد، بلکه اساساً از گفتاری که یک عرب زبان آن‌ را بیان می‌کند به دور است، بلکه حتی اشتباهات فاحشی نیز در متن عربی آن وجود دارد، که بر کسی که به ادبیات عرب آشنا باشد پوشیده نیست که برخی به صورت جامع به بررسی خطبه پرداخته و عدم فصاحت و بلاغت آن را به اثبات رسانده اند. و قیاس این خطبه به خطبه شقشقیه مطمئنا قياسى مع الفارق است! چنين خطبه اى كجا و خطبه مخدوش و مغلوط مورد بحث كتاب خطيب كعبه كجا؟! که ابتدای آن با عبارت《اَيُّهَاَ الْكَفَرَةُ الْفَجَرَةُ!》از زبان سقّای ادب، حضرت عباس(ع) خطاب به حجاج و مسلمانان حاضر در حال طواف، گفته شده است! 4⃣مولف کتاب(یونسیان) در ابتدای کتاب راه هر گونه نقد و انتقاد را بر همه منتقدان بسته است و به نوعی دست پیش گرفته تا پس نیافتد! او می نویسد : 《انسان به حکم عقل و شرع حق ندارد مطلبی را که نمی فهمد و یا به سند آن دسترسی ندارد رد کند، بلکه باید آن را واگزارد و گاهی دیده می شود که بعضی افراد که مختصر درسی خوانده اند، چنان به غرور علمی مبتلا شده اند که خود را اعلم علما و اعظم آنها می دانند و هیچ کس جز خودشان را قبول ندارند و به احدی هم اقتدا نمی کنند. حربه آنان فقط انکار است و بس و هیچ دلیل منطقی و متقن که اساس و پایه علمی داشته باشد در اختیار ندارند. به این گونه افراد نباید اعتنا کرد تا گذر زمان شاید آنها را از خواب غفلت و جهالت بیدار کند.》(۳) او مخاطبینش را منکر و بی سواد و بی عقل خطاب می کند و خواستار هدایت آنهاست. 5⃣آیت الله ، محقق و عاشورا پژوه درباره این اثر می گوید : «[عبارت خطبه] مطلبی است جعلی و متن خطبه هم خالی از فصاحت است!» 6⃣مقاله ای خواندنی نیز در این رابطه به همراه نقد کتاب خطیب کعبه با عنوان «گنجی نویافته یا وهمی بر بافته!» اثر جناب جویا جهانبخش نوشته شده است که می توانید از لینک های زیر آن را تهیه و مطالعه فرمایید! 🌐 https://www.civilica.com/Paper-JR_JMR-JR_JMR-20-3_004.html 🌐 http://moshaf.blogfa.com/post/99 📚منابع : ۱)۲)۳)خطیب کعبه، صص۱۳_۲۷_۴۲ @TarikhEslam
4_5845690733146671406.pdf
293.2K
✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍ 🎙متن خطبه منسوب به حضرت عباس(ع) در کتاب خطیب کعبه! @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅امام حسین(ع) با رسيدن نامه مسلم بن عقيل مبنی بر بيعت مردم کوفه با او و از سوی ديگر برای حفظ حرمت خانه خدا که تصميم به قتل آن حضرت(ع)، در آنجا گرفته بودند، عمره را به جا آورد و در هشتم ذی الحجه به رغم مخالفت بسياری از دوستان به سوی عراق روانه شد. طبق نقلی، یزید عده ‏اى را همراه با سلاح‏هاى فراوان براى ترور امام حسین(ع) به مکّه فرستاده بود‌. خود امام حسین(ع) در جواب ابوهره ازدی فرمود : 📋《اِنَّ بَنِی اُمَیَّةَ اَخَذُوا مَالِی فَصَبَرْتُ وَ شَتَمُوا عِرْضِی فَصَبرْتُ وَ طَلَبُوا دَمِی فَهَرَبْتُ!》 ♦️بنی اميّه مالم را گرفتند، صبر کردم، به آبرويم لطمه زدند صبر کردم، و خواستند خونم را بريزند، که در این هنگام گريختم.(۱) امام صادق(ع) می فرماید : آن شبى كه امام حسين(ع) تصميم گرفته بود، فرداى آن از مكه خارج شود، محمد بن حنفيه به حضور آن حضرت(ع) آمد. بینشان سخنانی رد و بدل شد. تا اینکه محمد حنفيه به امام(ع) پیشنهاد هجرت به جایی غیر از کوفه داد، که امام(ع) نپذیرفت. فردای آن روز مجدد محمد بن حنفیه قبل از بيرون آمدن امام(ع) از مكه، خدمت ایشان رسید و عرض کرد : پس چه باعث شد كه به اين زودى حركت كردى؟!! امام حسین(ع) فرمود : 📋《أَتَانِي رَسُولُ‏ اللَّهِ(ص) بَعْدَ مَا فَارَقْتُكَ فَقَالَ : يَا حُسَيْنُ(ع)! اخْرُجْ فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ شَاءَ أَنْ يَرَاكَ‏ قَتِيلًا》 ♦️وقتى از تو مفارقت كردم جدم پيامبر خدا(ص) را در عالم خواب ديدم كه به من فرمود : اى حسين(ع)! حركت كن همانا خداوند خواسته كه تو را كشته شده ببيند. محمد بن حنفيه گفت : 📋《إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ!》 و پرسید : پس اين زن و بچه را براى چه همراه خود مي برى، در صورتى كه با اين حال خارج مي شوى!؟ امام حسین خطاب به وی فرمود که جدم رسول اکرم(ص) نیز در این باره فرمود : 📋《إِنَّ اللَّهَ قَدْ شَاءَ أَنْ يَرَاهُنَّ سَبَايَا》 ♦️خداوند خواسته كه خاندان تو را نیز اسير ببيند.(۲) امام حسین(ع) در بخشی از فرمایشاتشان به بنی هاشم نوشت : 📋《بِسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمَنِ اَلرَّحِيمِ مِنَ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ إِلَى بَنِي هَاشِمٍ، أَمَّا ... بَعْدُ، فَإِنَّهُ مَنْ لَحِقَ بِي اُسْتُشْهِدَ، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنِّي لَمْ يَبْلُغِ اَلْفَتْحَ وَ اَلسَّلاَمُ》 ♦️به نام خداوند بخشنده مهربان از حسین بن علی(ع) به بنی هاشم! هر کس به ما ملحق گردد، به فیض شهادت نائل خواهد آمد، و هر کس از آمدن با ما خودداری کند، هرگز به فتح و کامیابی و پیروزی نخواهد رسید. والسلام!(۳) 📚منابع : ۱)أمالی شيخ صدوق، ص۲۱۸ ۲)اللهوف ابن طاووس، ص۶۵ ۳)اللهوف ابن طاووس، ص۶۶ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗺نقشه تقریبی مسیر کاروان امام حسین(ع) از مدینه منوره تا مکه معظمه و در نهایت کربلا :👆 🔺مسیر بعدی مسیر کاروان اسراء به کوفه و شام و در نهایت کربلا :👆 @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال1️⃣5️⃣1️⃣ : چرا قیام خود را در حالی که سیل جمعیت در مکه درحال انجام مناسک حج بودند شروع و حج خود را رها کرده و روانه کوفه شدند؟👇 @TarikhEslam
✍پاسخ : این سخن که امام حسین(ع) حجّ خود را نیمه تمام گذاشت، سخن نادرستى است؛ زیرا امام(ع) طبق آنچه گفته شد، در روز هشتم ذى حجه «یوم الترویه» از مکّه خارج شد. این در حالى‏ است که اعمال حجّ که با احرام در مکّه و وقوف در عرفات(شب نهم ذی الحجه) شروع مى‏ شود. بنابراین، امام حسین(ع) اصولاً وارد اعمال حج نشده بود، تا آن را نیمه تمام گذارد. بله، مسلماً حضرت(ع) در هنگام ورود به مکّه، عمره مفرده انجام داد. چه بسا در طول اقامت چند ماهه ی خود در مکّه و احتمالاً در فاصله ‏هاى مختلف، اقدام به انجام اعمال عمره کرده بود. اما انجام اعمال عمره مفرده، به معناى ورود در اعمال حجّ نمى ‏شود. در برخى از روایات تنها از انجام عمره مفرده از سوى امام(ع) سخن به میان آمده است.(۱) گرچه معروف و مشهور است و در برخی کتاب ها مانند الارشاد شیخ مفید آمده که حضرت(ع) حج خود را تبدیل به عمره کرد و طواف و سعی انجام داد و از احرام بیرون آمد چون نمی توانست حج خود را تکمیل کند.(۲) ولی به نظر بعید می آید که حضرت(ع) به احرام حج محرم شده باشد، چون کسی که می خواهد اعمال حج را انجام دهد، روز هشتم یا روز نهم ذی الحجه محرم می شود. جهتی برای محرم شدن زودتر از موعد مقرر نیست. برای تایید این مطلب روایاتی درکافی نقل شده که به برخی اشاره می کنیم : 1⃣امام صادق(ع) می فرماید : 📋《فَإِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ(ع) خَرَجَ قَبْلَ التَّرْوِیَةِ بِیَوْمٍ إِلَى الْعِرَاقِ وَ قَدْ کَانَ دَخَلَ مُعْتَمِراً》 ♦️امام حسین(ع) قبل از روز هشتم ذی الحجه از مکه خارج شد، در حالی که قبلا در ماه حج با احرام عمره، به قصد انجام عمره وارد مکه شده بود و عمره انجام داده بود.(۱) از این روایت بر نمی آید که امام حسین(ع) حج خود را تبدیل به عمره کرده باشد. 2⃣در روایت دیگری امام صادق(ع) فرمود : 📋《قَدِ اعْتَمَرَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ(ع) فِی ذِی الْحِجَّةِ ثُمَّ رَاحَ یَوْمَ التَّرْوِیَةِ إِلَى الْعِرَاقِ وَ النَّاسُ یَرُوحُونَ إِلَى مِنًى وَ لَا بَأْسَ بِالْعُمْرَةِ فِی ذِی الْحِجَّةِ لِمَنْ لَا یُرِیدُ الْحَجَّ》 ♦️امام حسین(ع) در ماه ذی الحجه عمره انجام داد، سپس در روز ترویه (هشتم) به سوی عراق حرکت کرد. کسی که نمی خواهد حج انجام دهد، می تواند عمره انجام دهد.(۲) پس مسلماً حضرت(ع) در هنگام ورود به مکّه، عمره مفرده انجام داده است؛ چه بسا در طول اقامت چند ماهه خود در مکّه و احتمالاً در فاصله‏ هاى مختلف، اقدام به انجام اعمال عمره کرده بود. اما انجام اعمال عمره مفرده، به معناى شروع اعمال حجّ نیست. و ادامه مطلب اینکه با وجود آن که یکى از علل انتخاب مکّه، داشتن فرصت مناسب براى تبلیغ دیدگاه و دعوت به جهاد با یزید بود؛ چرا در این شرایط زمانى ویژه که اوج حضور حاجیان از سرتاسر نقاط مختلف در مکّه، عرفات و منا است و بهترین فرصت تبلیغى براى آن حضرت(ع) فراهم آمده است، ناگهان مکّه را ترک کرد؟!! 📚منابع : ۱)۲)الکافی مرحوم کلینی، ج۴، ص۵۳۶ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال2️⃣5️⃣1️⃣ : چرا شهر کوفه رو انتخاب کرد؟👇 @TarikhEslam