پشیمانی و تعرب بعد الهجرت
🔹 پس از انتقام ایران از اسرائیل، برخی از جریانات داخل ایران زبان به سرزنش باز کرده و ایران را ملامت کردند حال آنکه همانها بودند که قبل از انتقام میگفتند ایران از انتقامگیری میترسد. اینها همانهایی هستند که در انتخابات پشت جریان لیبرال قرار گرفتند و سپس پشیمان شدند. همان کسانی هستند که انقلاب کردند و پشیمان شدند. این افراد مصداق یکی از گناهان کبیره تحت عنوان تعرب بعد الهجرت میباشند.
🔹 از نظر لغوی، رفتن به سرزمین کفر و سکنى گزیدن در آن اگر موجب نقص دین مسلمان گردد، تعرّب بعد از هجرت محسوب شده و از گناهان کبیره است. سکونت در سرزمین کفر، ترک آموختن دین و ترک ولایت امامان برخی دیگر از مصادیق این گناه کبیره در روایات است. در زمان حاضر، اعتباردهی به علوم انسانی غربی، پذیرش فرهنگ سلبریتیسم و فرار دانشآموختگان برتر به خارج کشور، برخی دیگر از مصادیق تعرب بعد الهجرت هستند.
🔹 معنی واقعی #تعرّب بعد الهجرت در زمان حاضر، #تغرّب بعد الهجرت است. تغرب یعنی غربزدگی. بنابراین گناه کبیره تعرب بعد الهجرت در زمان امروز همان غربزدگی است: در فرهنگ، اقتصاد، سیاست، معماری و...
🔹 اساساً واژه #مهاجرت درحال حاضر به اشتباه استفاده میشود مثلاً میگویند میخواهم به آمریکا مهاجرت کنم درحالیکه مهاجرت واژهای قرآنی و فقط در معنای مثبت است. برای رفتن از ایران به غرب باید گفت میخواهم تعرّب یا تغرّب کنم به آمریکا یا اروپا.
🔹 اما چند کلیدواژهی قرآنی دیگر نیز در این چارچوب مفهومی قرار دارد: مفاهیم نکص, رکض، نکث و نقض. #نکص یعنی پشت میکنند و پس از آن #رکض یعنی فرار میکنند. ریشه و علت این امر در دو مفهوم نقض و نکث نهفته است. لذا فرایند تعرب بعد الهجرت چنین است:
نقض/نکث ⬅️ نکص ⬅️ رکض
🔹 عبارت «ینقلب علی عقبیه» در قرآن، یعنی انقلاب به عقب یعنی بازگشت به قبل انقلاب یعنی بازگشت به سنتهای #جاهلی. بعنوان مثال تمدن غرب در زمینه فحشای همجنسبازی به ۴۰۰۰ سال پیش در قوم #لوط بازگشته، در نئوپاگانیسم و سایر مولفههای فکری و وهمی نیز همینطور و این یعنی انقلاب به عقب.
🔹 مقابل جریان پشیمانها و جریان #ملامتیه که از مواضع قبلی خود عقبنشینی نموده و همیشه زبان به ملامت جریان انقلابی باز میکنند باید ایستاد. امام خامنهای فرمودند: «مقابل جریان غیرانقلابی داخل نظام باید ایستاد»
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
نظرات صریح امام خامنهای درباره پلیس امنیت اخلاقی (۱)
🔹 امام خامنهای در دیدار اخیر که آقای رادان نیز حضور داشت فرمودند: «نیروهای مسلح چهره خوبی از تواناییها و اقتدار خود و همچنین یک چهره ستودنی از ملت ایران به نمایش گذاشتند و ظهور قدرت اراده ملت ایران را به اثبات رساندند... یک لحظه هم نباید متوقف شد زیرا توقف به معنای عقبگرد است» ایشان سالهاست که از حجاب و گشت ارشاد صریحاً دفاع کردهاند لذا نباید کسانی بیایند با ادعای ارتباط با ایشان، موضع خودشان را بر امام جامعه تحمیل کنند. برخی مواضع ایشان را مرور میکنیم:
🔹 نبادا کسی تصور کند که رهبری یک نظری دارد که برخلاف آنچه که به عنوان نظر رسمی مطرح میشود، در خفا به بعضی از خواص و خلّصین، آن نظر را منتقل میکند که اجراء کنند؛ مطلقاً چنین چیزی نیست. اگر کسی چنین تصور کند، تصور خطائی است؛ اگر نسبت بدهد، گناه کبیرهای انجام داده. نظرات و مواضع رهبری همینی است که صریحاً اعلام میشود؛ همینی است که من صریحاً اعلام میکنم. ۱۳۸۹/۰۵/۳۱
🔹 فراموش نکنید که معیار، جامعهی اسلامی و انقلابی است. اگر جامعهای اسلامی و انقلابی نیست، نیروی انتظامی حساسیتهای مناسب آن جامعه را دارد؛ اما در جامعهای که معیار و ملاک اسلام است، حساسیت نیروی انتظامی باید متناسب با آن چیزی باشد که در این جامعه مورد نظر است. حساسیتهای این جامعه چه چیزهایی است؟ حفظ و حراست و عمل برطبق این حساسیتها، بدون هیچ ملاحظهیی، به شما که نیروی انتظامی هستید، برمیگردد. این کارِ سخت و سنگینی است، اما کار بسیار مؤثری است. ناامنی فقط به این نیست که دزد به خانهها یا مغازهها یا بازار یا خیابان بیابد این یک طور ناامنی است؛ ناامنی مالی است ما ناامنی عِرضی و ناموسی هم داریم؛ جلوی آن را هم شما باید بگیرید. ناامنی اخلاقی هم داریم؛ در آنجا هم شما باید وارد میدان بشوید. البته ناامنی اخلاقی، یک مرحله کار فرهنگی دارد، یک مرحلهی کار مخفی دارد، یک مرحلهی ریشهیابی دارد؛ آنها کار دستگاههای دیگر است؛ اما آنجایی که جلوی چشم قرار میگیرد و موجب عدم امنیت اخلاقی جامعه میشود، آنکه باید وارد میدان بشود، نیروی انتظامی است.۱۳۷۰/۱۱/۰۲
🔹 یک مسئلهی مهمّ [دیگری] که وجود دارد مسئلهی اقتدار نیروی انتظامی است. نیروی انتظامی در مسئولیّت خود که ایجاد امنیت است، مظهر حاکمیّت جمهوری اسلامی است. یعنی جزو وظایف جمهوری اسلامی این است که در جامعه امنیت ایجاد کند. امنیت اخلاقی، امنیت اجتماعی -همانطور که شرح دادید- جزو وظایف ما است؛ جزو وظایف جمهوری اسلامی است؛ نمیتوانیم اینها را رها کنیم. مظهر این امنیت و عامل وسطِ میدانِ این امنیت عبارت است از نیروی انتظامی؛ بنابراین بایستی اقتدار داشته باشید؛ باید بتوانید مقتدرانه عمل کنید؛ باید بتوانید با قاطعیّت عمل کنید. ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
🔹 امنیت اخلاقی در جامعه به معنای آن است كه مردم دغدغهای درخصوص احتمال انحراف اخلاقی فرزندان خود در جامعه نداشته باشند.۱۳۹۰/۰۲/۰۴
🔹 یک بخش دیگر، امنیت فرهنگی و امنیت اخلاقی است. مردم به جوانان و به فرزندان خود علاقهمندند و از اینکه آنها دچار اعتیاد بشوند، دچار فساد اخلاق بشوند، دچار وسوسههایی بشوند که آنها را از مسیر درست زندگی دور بیندازد، نگرانند؛ این نگرانی و دغدغه را چه کسی برطرف میکند؟ چه چیزی برطرف میکند؟ امنیت فرهنگی. امنیت فرهنگی را هم در بخش عظیمی، نیروهای بسیج، نیروهای مؤمن، جان بر کف، تأمین میکنند.۱۳۸۴/۰۲/۱۵
🔹 درباره موضوعات مربوط به امنیت اخلاقی، بعد از برنامه ریزی دقیق، مستحکم، عقلانی و صحیح، دیگر نباید به مخالفت برخی افراد یا فضاسازی های رسانه ای توجه شود بلکه باید با توکل بر خدا کار را پیش برد. ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
اندیشکده تثبیت| حسینی
نظرات صریح امام خامنهای درباره پلیس امنیت اخلاقی (۱) 🔹 امام خامنهای در دیدار اخیر که آقای رادان ن
نظرات صریح امام خامنهای درباره پلیس امنیت اخلاقی (۲)
🔹 ناگهان شما میبینید گروهی خواص مسئلهی «حجاب اجباری» مطرح میشود؛ معنایش این است که یک عدّهای نادانسته -حالا میگویم نادانسته؛ انشاءالله نادانسته است- همان خطّی را دنبال میکنند که دشمن با آنهمه خرج نتوانسته آن را در کشور به نتیجه برساند؛ همان خط را دارند دنبال میکنند؛ در بین اینها روزنامهنگار هست، روشنفکرنما هست، آخوند و معمّم هست. [میگویند] «امام که فرمودند باید زنها باحجاب باشند، همهی زنها را نگفتند»! حرف بیخود! ما بودیم آنوقت، ما خبر داریم؛ امام در مقابل یک منکر واضحی که بهوسیلهی پهلوی و دنبالههای پهلوی در کشور به وجود آمده بود، مثل کوه ایستاد، گفت باید حجاب وجود داشته باشد. در مقابل همهی منکرات، امام همینجور محکم ایستاد. همان وقت بحث تجارت مشروبات الکلی بود؛ ما در شورای انقلاب بودیم، جلسات مشترکی با دولت داشتیم، کسانی بودند که معتقد بودند تجارت مشروبات الکلی برای کشور فایده دارد، ما از این فایده چطور صرفنظر کنیم؛ مایل بودند این ادامه پیدا بکند، از بیرون شراب بیاورند. امام قرصومحکم ایستاد؛ در مقابل حرام الهی، امام بزرگوار میایستاد و ایستاد؛ این حرام الهی بود. حالا آقا از آن طرف درآمده [میگوید] که «آقا! این گناه که مثلاً از غیبت بزرگتر نیست؛ چرا شما در مقابل غیبت کسی را تعقیب نمیکنید، در مقابل این [کار] که مثلاً روسری را بردارد یا بیحجاب باشد، تعقیب میکنید». ببینید چه [خطایی]؟ عدم تشخیص؛ آنچه انسان [از آن] رنج میبرد، این است که تشخیص نیست. ما که نگفتیم اگر کسی در خانهی خودش در مقابل نامحرم روسریاش را برداشت، ما او را تعقیب میکنیم؛ [خیر] ما او را تعقیب نمیکنیم، در خانهی خودش است، کار شخصی میکند. آن کاری که در ملأ انجام میگیرد، در خیابان انجام میگیرد، یک کار عمومی است، یک کار اجتماعی است، یک تعلیم عمومی است؛ این [خطا]، برای حکومتی که به نام اسلام بر سرِ کار آمده است تکلیف ایجاد میکند. حرام کوچک و بزرگ ندارد؛ آنچه حرام شرعی است نبایستی بهصورت آشکار در کشور انجام بگیرد. حالا یک نفر یک غلطی برای خودش میکند، [به] کنار، آن بین خودش و خدا است؛ امّا آنچه در مقابل چشم مردم است، در محیط جامعه است، حکومت اسلامی -مثل حکومت امیرالمؤمنین، مثل حکومت پیغمبر- وظیفه دارد در مقابل آن بایستد. این منطقی که میگوید «آقا شما اجازه بدهید مردم خودشان انتخاب بکنند»، خب در مورد شرابفروشی هم هست؛ شراب را هم آزاد کنیم در کشور، هر کسی خودش دلش میخواهد بخورد، هر کس نمیخواهد نخورد! این حرف شد؟ در مورد همهی گناهان بزرگ اجتماعی، این حرف وجود دارد؛ این حرف شد؟ شارع مقدّس بر حکومت اسلامی تکلیف کرده است که مانع از رواج حرام الهی در جامعه بشود؛ حکومت اسلامی موظّف است در مقابل حرام بایستد، در مقابل گناه بایستد. امروز ما در داخل کشور، مفتخریم به حجاب زنانمان؛ ... اینکه ما بیاییم قوانین را همینطور دائم دُور بزنیم برای اینکه یک جوری میل غلط انحرافی فرهنگ غربی را در کشورمان ایجاد کنیم، خطای بزرگی است؛ یک عدّهای این خطا را میکنند.۱۳۹۶/۱۲/۱۷
🔹 مسئلهی حجاب محدودیّتِ شرعی و قانونی است؛ کشف حجاب، هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی است. خیلی از کسانی که کشف حجاب میکنند نمیدانند این را؛ اگر بدانند که پشت این کاری که اینها دارند میکنند چه کسانی هستند، قطعاً نمیکنند؛ جاسوسهای دشمن، دستگاههای جاسوسی دشمن، دنبال این قضیّه هستند. اگر بدانند، حتماً نمیکنند. امام، در اوّلین هفتههای انقلاب، مسئلهی حجاب را الزاماً و قاطعاً بیان کردند؛ جزو کارهای اوایلِ امامِ راحل (رضوان الله علیه) این بود. ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
🔹 مسئلهی حجاب تبدیل شده به یک چالش و بر کشور ما تحمیل شده؛ این را تحمیل کردند. کسانی نقشه کشیدند، برنامهریزی کردند که حجاب بشود یک مسئله در کشور ما؛ در حالی که چنین مسئلهای در کشور وجود نداشت؛ مردم با شکلهای مختلف زندگی میکردند. بنده نظر قاطع خودم را عرض میکنم: حجاب یک حکم مسلّم شرعی است؛ یعنی برای بانوان، پوشاندنِ غیر از صورت و دو دست ــ وجه و کفّین ــ واجب است؛ از آن صرفنظر نمیشود کرد. مردم ما مسلمانند، مقیّدند، متعبّدند، باید رعایت کنند این را؛ حکم شرع است. یک نگاه، نگاه قانونی است؛ قانون واجبالاطاعه است و در این زمینه، حکم قانونی وجود دارد؛ رعایت حکم قانون برای همه واجب است. چه آن کسانی که به شرع معتقدند، چه حتّی آن کسانی که به شرع هم معتقد نیستند، قانون را بایستی رعایت کنند. ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
از بیداری آمریکایی تا «کار» توحیدی
🔹 این هفته که هفته کار و کارگر بود شاهد قیام جوانانی بود که سالها در زیر امواج ظلمانی معرفت مشرکانهی دانشگاههای آمریکا خفته بودند. در این موج #بیداری_آمریکایی شاهد این بودیم که ذهن همان اساتید لیبرالیسم و کپیتالیسم که سالهای سال، نظریاتِ استثمار و بهرهکشی از کارگران را به ذهن جوانان غربی تزریق نموده بودند، در زیر پوتینهای گارد ملی آمریکا لگدمال شدند. اما نگاه اقتصاد سرمایهداری به کار و #کارگر چیست؟ ریشه ظلم جهانی به کارگران و استثمار از آنان به کجا برمیگردد؟ و راهکار خروج از این نظام فرعونی چگونه است؟
🔹 نگاه غرب به کارگر، کاملاً مادی، حیوانانگارانه و کالاانگارانه است. غرب، کارگر را درکنار پول و زمین، صرفاً یکی از عوامل تولید میداند و لذا دستمزد به کارگر معادل بهره پول و اجاره زمین است. در این نگاه، کارگر طبقهای است که بعلت ضعف درآمد، جزو طبقات ضعیف جامعه قرار میگیرد و لذا تحقیر میشود. حداکثر کاری که برای تکریم کارگر انجام میدهند افزایش حداقلی دستمزد و مزایاست.
🔹 اما نگاه اسلام به کارگر کاملاً متفاوت است. اولاً کارگر طبقهای مادون کارآفرین نیست زیرا در اینجا همه کارگرند حتی کارآفرینان. ثانیاً کارگر طبقهای مادون کارمند هم نیست زیرا کارمند و کارگر همه در ذیل بحث «عمل» و «عامل» در قرآن قرار میگیرند. ازسوی دیگر اجیر شدن و مزدوری کراهت دارد و همه این تقسیمبندیهای موجود در اسلام مردود است. لذا همه کارگرند و این فخر ماست. ضمن اینکه کارگر در اسلام، #خلیفه_الله است و مسجود ملائکه و خداوند او را با نفخ روح خودش در او، اکرام نموده و غایت کار در اسلام، همان رسیدن به #حیات_طیبه میباشد.
🔹 در غرب، کارگر #قیمت دارد زیرا صرفاً بهمثابه کالا به او نگریسته میشود و لذا قیمتگذاری میشود اما در اسلام کارگر #بها دارد و بهای کارش خود خداوند است و لذا برکت موضوعیت دارد. ضمن اینکه کار و عمل در اسلام دو نوع است: صالح و فاسد. لذا هر کاری ممدوح نیست. کاری ارزشمند است که در راستای #صلاح و فلاح فرد و جامعه باشد. ضمن اینکه صِرف عمل صالح هم موضوعیت ندارد بلکه تلازم آن با #ایمان است که میتواند انسان را به حیات طیبه برساند.
🔹 فرقی نمیکند مثل حمیدرضا #الداغی، طراح #معمار باشی یا مثل برونسی، کارگر بنا باشی! مهم مشغولیت نیست؛ #مسئولیت است! الداغی فراتر از اینکه دغدغه کار و شغل و درآمد داشته باشد، از این مؤلفهها هجرت کرد و طبق مسئولیت انسانیاش، دغدغه #معماری_غیرت و #احیای_حیا در جامعه را داشت. اگرچه هنوز هم کسانی با تضعیف #طرح_نور و صورتیبازیهای لیبرالیستی موجب پایمال شدن خون این شهید و تضعیف عمل صالح در جامعه میشوند، اما خون الداغیها درس احیای مفاهیمی چون #عمل_صالح و زدودن مفاهیمی چون Labor را میدهد.
🔹 پس اسلام آمده تا غل و زنجیرهای اسارت جوانان را از دستها و اذهان آنان باز نموده و آنان را به سطوح بالاتر از وهم و فهم و ورود به تفقه، رهنمون گردد. در #معرفت_توحیدی، #هجرت از Labor (نیروی کار) به عامل صالح و هجرت از wage (دستمزد) به اجرت و هجرت از business به کسب، از مؤلفههایی هستند که تحقق آنها لازمهی تحقق #گام_دوم انقلاب اسلامی و رسیدن به جامعهی هجری است. و تحقق این گامها منوط به عزم جوانان روشنفطر در قرن جدید اسلام و ایران است. انشاءالله
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
مراتب هجرت از خواب به بیداری
🔹 موج هفتم #بیداری_آمریکایی (پس از موج ششم آن در سال ۲۰۲۰ بهتبع قتل جرج فلوید) شروع شده و این بیداری، اولاً کوس رسوایی آمریکا در مسأله زن زندگی آزادی؛ ثانیاً رسوایی سران اعراب در اسلام قشری و ظاهری؛ و ثالثا مایه رسوایی دانشگاههای ایران در سکوت و خوابآلودگی است. اما خواب و بیداری ازمنظر قرآن چه مراتبی دارد و چگونه است؟
🔹 مراحل خواب:
سنه ⬅️ نعاس ⬅️ نوم ⬅️ رقده.
سنه یعنی خوابآلودگی؛ نعاس یعنی چرت کوتاه؛ نوم یعنی خواب؛ و رقده یعنی خواب طولانی.
مراحل بیداری:
انتباه ⬅️ صحوه ⬅️ یقظه ⬅️ قیام
انتباه یعنی تلنگری برای بیدار شدن؛ صحوه یعنی آغاز بیداری اما بدون هشیاری؛ یقظه یعنی بیداری و هوشیاری کامل؛ و قیام هم برخاستن بعد از بیداری است. (البته هجوع و هجود هم از مولفههای مربوطه است. هجوع خواب مقطعی است و هجود بیداری مقطعی)
🔹 هر فرد، هر جامعه و هر سیستمی در یکی از مراتب فوق قرار دارد و متأسفانه سیستم دانشگاهی ما در نوشیدن سمّ علوم انسانی غرب، در خوابی عمیق فرو رفته. #هجرت از مراتب خواب (سنه و نعاس و نوم و رقده) به مراتب بیداری (انتباه و صحوه و یقظه و قیام)، از لوازم #معرفت_توحیدی است.
🔹 اگر ۷۵۰۰ سال هبوط بشر را بعنوان یک شب طولانی بدانیم که بشر در خواب بود، انقلاب اسلامی، #فجر اول بود و طلوع خورشید ولایت و تحقق جامعه هجری، فجر دوم است. قبل از فجر، زمان هجرت است و گرچه نمیتوان توقیت کرد اما هماکنون در بینالطلوعین قرار داریم و خواب بینالطلوعین پسندیده نیست.
🔹 موج هفتم بیداری آمریکایی، بیداری از #رؤیای_کاذب آمریکایی بود. سران آمریکا رؤیای کاذبی دیدند و هماکنون که مردمش بیدار میشوند میفهمند آن رؤیا کاذب بود؛ و ترامپ مرگ رؤیای آمریکایی را اعلام کرد. اما امامین انقلاب، رؤیای صادقهای دیدند و بیداری جریان روشنفطری ناشی از آن #رؤیای_صادقه است.
🔹 اما چگونه میتوان از مراتب خواب به مراتب بیداری هجرت کرد؟ پاسخ آن در مبحث «نور» است. همانطورکه در عالم خلق، روشنایی مایه بیداری است، در عالم جعل نیز هرچه از ظلمات به سمت #نور هجرت کنیم، بیدارتر میشویم و هرچه توسط اولیای طاغوت، به سمت ظلمات برویم، اولیای طاغوت ما را دچار خوابها و توهمات میکنند و اساساً هدف طواغیت از این نظامهای توهمی، همانا خواباندن و غفلت مردم جهان است.
🔹 سه سطح معرفت وجود دارد: توهم، تفهم و تفقه. نظام آموزشی باید کودکان و جوانان را از توهم به تفهم هجرت دهد و بعد به تفقه. این امر موجب نورانی شدن جامعه و بیداری ملتها میگردد. آغاز این سیر، از #آیت_مداری است وگرنه به وادی تفهم و توهم میافتیم.
🔹 هرچه در جامعه ضریب نفوذ توهم بیشتر باشد بسط ید ولی فقیه کم میشود و دچار #غل_ید میگردد. اما دشمن اگرچه بسط ید دارد اما دچار #غل_اعناق است یعنی توان اجرایی دارد اما افق فکریاش کوتاه است و نمیتواند برای خودش رؤیا تعریف کند.
🔹 در روز معلم، باید نظام آموزشی جمهوری اسلامی در خودش تجدیدنظر کند تا به جای به خواب و توهم بردن کودکان، آنها را به تفقه و بیداری رسانده و موجبات معرفت توحیدی را فراهم آورد و این تحول نیز تنها با مشارکت خود #مردم صورت میگیرد و مردم نباید منتظر اقدامات دولتها باشند. انشاءالله
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
ایده امام خامنهای برای مشارکت دانشآموزان در طرح نور
🔹 یکی از بخشهای مهم بیانات امام خامنهای در دیدار اخیر معلمان، پیشنهادی بود که ایشان کلیت آن را مطرح نمودند و وارد جزئیات نشدند اما در هیچ رسانهای، این قسمت از بیانات موردتوجه قرار نگرفت. ایشان فرمودند:
🔹 «اوّلین کار معاونت پرورشی این است که از ایجاد و رواج و شیوع آسیبهای اخلاقی و اجتماعی در میان خود جوانها جلوگیری کند. بنده میخواهم #پیشنهاد کنم که جوانهایمان ــ که در مجموعهی میلیونی دانشآموز، یک تعداد خیلی زیادی جوان و نوجوان فعّال هستند ــ باید بروند جلوی آسیبهای اجتماعی را بگیرند؛ خب، مقدّمهاش این است که در داخل خود مدارس آسیبهای اجتماعی وجود نداشته باشد؛ این کار معاونت فرهنگی است. حالا البتّه آمارهایی میدهند که اینقدر [آسیبها] زیاد شده؛ بنده به این آمارها خیلی اعتماد نمیکنم، اینها خیلی مورد اعتماد نیست امّا آسیبها وجود دارد؛ یعنی رفتار خشن، روابط نامناسب اخلاقی و خیلی چیزهای دیگر که نمیخواهم اسم بیاورم. معاونت پرورشی بایستی به اینها برسد.» ۱۴۰۳/۲/۱۲
🔹 اگرچه ایشان صراحتاً اسم طرح نور یا موارد دیگری را نبردند اما کلیت ایده ایشان این هست که دانشآموزان در مقابله با آسیبهای اجتماعی ورود کنند. اینکه جزئیات این مشارکت چگونه باشد یقیناً با تشخیص مسئولین مربوطه است اما کوتاهی در انجام امر ولی روا نیست.
🔹 سابقاً طرحی به نام #همیار_پلیس ایجاد شد که نتایج خوبی داشت. طرح همیار پلیس در سال ۱۳۷۴ با هدف ارتقای امنیت اجتماعی و جلب مشارکت مردم در امر پیشگیری از جرم و جنایت، به ابتکار نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا) اجرا شد. این طرح در ابتدا در مدارس و با هدف آموزش دانشآموزان در زمینههای مختلف ایمنی و ترافیکی آغاز شد. با گذشت زمان، این طرح گسترش یافت و به سایر اقشار جامعه نیز تعمیم داده شد. اما پیشنهاد اخیر امام خامنهای برای مشارکت دانشآموزان میتواند در قالب «همیار اجتماعی پلیس» یا «طرح نور دانشآموزی» یا عناوین و جزئیات دیگری پیادهسازی شود.
🔹 هرکسی که این مطلب را مطالعه مینماید و در هرجای کشور با نیروی انتظامی ارتباط دارد، میتواند این مطلب را در کانالهای پرمخاطب ارسال نماید یا این ایده را با مسئولین مربوطه به اشتراک بگذارد یا در شهرستان خودش پیگیری کند و در سطح کشور هم پیادهسازی گردد.
🔹 هماکنون مخاطرات اجتماعی در اطراف دبیرستانهای دخترانه و پسرانه در شهرهای بزرگ تشدید شده و این امر همتی میطلبد که خود #مردم مشارکت کنند و با پیگیری و توسعه کمّی و کیفی طرح نور یا موارد مشابه، جلوی #ظلمانی شدن فضای جامعه و انحطاط اخلاقی نسل جوان را بگیرند. مشارکت دانشآموزان در طرح نور میتواند حداقل محیط اطراف دبیرستانها را نهتنها از بیحجابی بلکه از سایر مخاطرات اجتماعی نیز سالمسازی نماید. ضمن اینکه برکات مختلفی برای خود دانشآموزان نیز خواهد داشت. انشاءالله
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
موانع جهش تولید(۱): نظام آموزشی
🔹 امام خامنهای شعار امسال را جهش تولید با مشارکت مردم عنوان کردند. اوایل سال گذشته نیز تهیه نقشه ورود مردم به اقتصاد را مطالبه نمودند. برای این امر، در قدم اول باید موانع این مشارکت را شناسایی نمود.
🔹 یکی از موانع مهم مشارکت #مردم در اقتصاد، سیستم آموزشی موجود است. در این سالها انتقادات بسیار زیادی از جانب امام جامعه و از سوی دلسوزان علم و فرهنگ جامعه درباره مدارس و سیستم تدریس و تعلیم جامعه انجام شده است که این متن درصدد تکرار آن نیست. بیفایده بودن محتوای دروس، غلبه خروجیهای بیادب و بیتربیت، مبنای حیوانانگارانه علوم، ناظر نبودن دروس به فضای کسبوکار، و... صرفاً بخشی از این انتقادات بود.
🔹 مدتزمانی که این سیستم آموزشی از عمر کودکان و جوانان تلف میکند، بسیار زیاد است و همه این محتواها با حذف زوائد در مدت بسیار کوتاهتری قابل تدریس است. ضمن اینکه چه کسی گفته سطوح مدارک و مدارج معرفتی اینگونه باشد؟ برچه مبنایی؟ چه کسی گفته دبستان، راهنمایی و دبیرستان؟ برچه مبنایی لیسانس، فوق لیسانس و دکترا؟
🔹محتوای این سیستم آموزشی، فارغ از تثلیثی بودن، داروینیستی و نچرالیستی بودن و الحادی بودن، هیچ ارتباطی به فضای اشتغال و کسب درآمد و هیچ ارتباطی به تولید کالا، یا محتوا یا ایجاد یک خدمت برای جامعه ندارد.
🔹 هماکنون بیش از ۱۶ میلیون دانشآموز در ایران وجود دارند و این رقم حجم بالای ظرفیتهای پنهانی را نشان میدهد که در این نظام آموزشی نابود یا مغفول واقع میشود. در این راستا برای استفاده از این ظرفیت پنهان و بلااستفاده، تدابیر زیر پیشنهاد میگردد:
🔹 اولاً در کوتاهمدت، طرحهایی باید اجرا شود که به دانشآموزان تولید و کسب #مهارت را آموزش دهد. این موارد میتواند شامل تولید محصولات کشاورزی و دامداری تا محصولات نرمافزاری و انیمیشن و موشن گرافیک و فیلم و مستند و همچنین کارهای فنی ماشین و تعمیر لوازم خانگی و بسیاری دیگر از مهارتهای واقعاً مفید باشد.
🔹 ثانیاً در میانمدت طرح «مدرسه در #خانه» اجرا گردد. هماکنون جریانهایی در جهان و در ایران وجود دارند که کودکانشان را به مدرسه نمیفرستند و در همان منزلشان هرچه واقعاً موردنیاز کودک هست را به او آموزش میدهند. «مدرسه در #مسجد» نیز طرحی است که در برخی مناطق اجرایی شده و برکات خوبی داشته و میتواند گسترش یابد.
🔹 ثالثاً در بلندمدت باید سطوح مدارک آموزشی تغییر یابد. سطوح معرفتی در اسلام منطبق بر نقشه انسان در قرآن است و سطوحی دارد: سمیعت، بصیرت، و رؤیت. که درنتیجه رشد و اصطناعت انسان رقم میخورد و انسان به حکمت، تفقه و #معرفت_توحیدی میرسد.
🔹 امام جامعه فرمودند «دانشآموز را تشویق کنید به فعّالیّتهای اجتماعی. ما کارهای اجتماعیِ زیادی الان داریم: همین فعّالیّتهایی که در مساجد هست، همین کمکهای مؤمنانه، همین جشنهای خیابانی نیمهی شعبان، عید غدیر و امثال اینها، این فعّالیّتهای اجتماعیِ مربوط به سازندگی، راهیان نور، راهیان پیشرفت، یا همین جوانانی که میروند روستاهای دوردست فعّالیّت میکنند؛ جوان را تشویق کنید به اینجور فعّالیّتها؛ این او را کارآزموده میکند. بعلاوه گرههای زیادی را هم در کشور باز میکند. ما الان نزدیک به هفده میلیون دانشآموز داریم؛ از این هفده میلیون، اقلّاً هفت میلیونشان جوان و نوجوانی هستند که میتوانند در میدانهای مختلف نقشآفرینی کنند؛ از این نیرو حدّاکثر استفاده را باید بکنید تا کشور را پیش ببرید و کار را جلو ببرید.»
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
ولیجکها و ملیجکها علیه حجاب!
🔹 اخیراً آقای علی علیزاده که از همان چندسال پیش نوکر انگلیس بودنش واضح بود، گفته است که «با نگاه فرهنگی و اقتصادی علی خامنهای مخالف هستم؛ حجاب اجباری و گشت ارشاد را قبول ندارم! نه مادرم باحجاب، بوده نه زنم.» و همچنین با ایجاد یک دوقطبی کاذب بین حجاب و مبارزه با اسرائیل، سعی کرده طرح نور را تضعیف نماید. اما این افراد نفوذی ازمنظر قرآن چگونهاند و قرآن چه تحلیلی درباره آنها دارد؟ برای پاسخ به بیاناتی از آیتالله مصباح مراجعه میکنیم. ایشان میفرمایند:
✳️ «معادل واژه «نفوذ» در قرآن دو واژه است که هر کدام یک بار در قرآن ذکر شده: یکی واژه «بطانه» است و دیگری واژه «ولیجه». در سوره آلعمران آیه 118 خطاب به مؤمنین میفرماید: یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ بِطَانَةً مِّن دُونِکُمْ لاَ یأْلُونَکُمْ خَبَالاً وَدُّواْ مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ ؛ یعنی افراد محرمی از غیر خدا و پیغمبر و مانند اینها اتخاذ نکنید. این دوستانی که محرمانه با آنها ارتباط پیدا میکنید و سَر و سِرّی با هم دارید و احیانا در کارها با آنها مشورت میکنید و از همدیگر کمک میگیرید اینها کسانی هستند که لاَ یأْلُونَکُمْ خَبَالاً؛ هر اذیتی بتوانند درباره شما اعمال میکنند و از هیچ چیز کوتاهی نمیکنند؛ وَدُّواْ مَا عَنِتُّمْ دوست دارند شما به رنج و زحمت بیفتید، از گرفتاری شما خوششان میآید.»
✳️ «قدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ؛ حتی در میان حرفهایشان هم آثاری از دشمنی خواهید دید؛ یعنی حتی نمیتوانند دشمنیشان را در مقام صحبتکردن هم مخفی کنند؛ اما وَمَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ؛ دشمنیشان به همان حدی نیست که در کلامشان ظاهر میشود؛ آنچه در دل دارند خیلی بیشتر است. این کلمه «بطانه» جهت پذیرش را میگوید، یعنی از این جهت که شما اینها را اهل راز خودتان قرار دادید، از این جهت میشوند «بطانه»، اما از آن جهتی که آنها تلاش میکنند بین شما وارد شوند، میشوند «نفوذی». اینها بطانه هستند یعنی در باطن و پنهان با آنها سر و کار دارید؛ و در ظاهر معلوم نیست. آنها میگویند ما با شماییم. آیه بعد هم میفرماید: وقتی در جمع شما قرار میگیرند میگویند ما هم ایمان داریم. میگویند ما اهل وحدتیم و همه یک هدف داریم؛ ولی اینها همهشان راست نمیگویند. آن وقتی معلوم میشود راست میگویند که با دیگران سر و سرّ نداشته باشند.»
✳️ «کلمه «ولیجه» که در آیه 16 سوره توبه هست، با این معنای «نفوذی» در اصطلاح خودمان بیشتر مناسبت دارد. میفرماید: أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تُتْرَکُواْ وَلَمَّا یعْلَمِ اللهُ الَّذِینَ جَاهَدُواْ مِنکُمْ وَلَمْ یتَّخِذُواْ مِن دُونِ اللهِ وَلاَ رَسُولِهِ وَلاَ الْمُؤْمِنِینَ وَلِیجَةً . در مقام توبیخ، میگوید: چرا این طور فکر میکنید؛ مگر پنداشتید که خدا دست از سر شما میکشد و شما را رها میکند؟! وَلَمَّا یعْلَمِ اللهُ الَّذِینَ جَاهَدُواْ مِنکُمْ وَلَمْ یتَّخِذُواْ مِن دُونِ اللهِ وَلاَ رَسُولِهِ وَلاَ الْمُؤْمِنِینَ وَلِیجَةً؛ در حالیکه معلوم نشده چه کسانی اهل جهادند و ولیجه اتخاذ نمیکنند؛ یعنی به دوستانی مخفی که سعی میکنند خودشان را وارد کنند و نفوذ کنند، اجازه ورود و نفوذ نمیدهند. «ولوج» یعنی ورود. تا خدا شرایطی پیش نیاورد که معلوم بشود چه کسانی مقاوم هستند و زیر بار نفوذیها نمیروند، دست از سر جامعه شما نمیکشد.»
✳️ «بعضی از نفوذیها اصلا میخواهند سر به تن شما نباشد؛ با ارزشهای دینیتان مخالفند؛ میگویند این ارزشها گذشت؛ امروز فقط ارزشها همان ارزشهای غربی است. میگویند اینها که دنبال حلال و حرام و عفاف و حجابند سادهاند؛ امروز این حرفها را باید کنار بگذاریم.میگویند ما میخواهیم ایران مثل لبنان باشد؛ که اگر خانمی میخواهد بیحجاب باشد، و خانمی میخواهد صورتش هم پوشیده باشد و نقاب بزند هر دو آزاد باشند؛ اینکه حتما باید حجاب داشته باشند، خلاف آزادی و خلاف حقوق بشر و خلاف حقوق شهروندی است. در خیابان دختر و پسر هر طور میخواهند با هم رفتار کنند، حقّشان است و آزادند ... پس ولیجه یعنی نفوذی.»
🔹بیانات فوق، کلام آیتالله مصباح بود. پس راه نجات در آخرالزمان، عدم محبت به ولیجهها و راه ندادن به آنها درون قلبمان است. البته شخصی مثل علی علیزاده حتی ولیجک (ولیجه کوچک) هم نیست چه رسد به ولیجه. او در حد یک ملیجک برای دربار ملکه انگلیس است. و اگر نبودند مذهبیهای غافلی که این ولیجهها را به درون قلبشان راه میدهند، حتی بخاطر وقت گذاشتن برای انتقاد از این ولیجکها و ملیجکها باید طلب استغفار کنیم چون اینها حتی ارزش وقت گذاشتن هم ندارند. یاعلی
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
عفو و صفو؛ ترازهای توحیدی انتخابات
🔹 دور دوم #انتخابات نزدیک است و هرکسی معیاری برای انتخاب دارد اما معیار قرآنی رأی دادن چیست؟ یک معیار مهم رأی دادن را آیه ۱۵۹ آل عمران میفرماید: فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ. در این آیه، عفو و غفران از ویژگیهای فرد مورد مشورت شمرده شده است. طبق این آیه کسانی باید در مجلس شورا ورود کنند که جامعه را مشمول عفو و استغفار اجتماعی کنند.
🔹 امام خامنهای فرمودند: «ممکن است فرضاً در یک مسئلهِی فرهنگی، یک مسئلهِی سیاسی، یک مسئله یک حرکت نظامی خطایی کرده باشیم، وقتی که #زخم_اجتماعی بوجود میآید به این شکل استغفارش به این است که برگردیم توبه کنیم برگردیم اصلاح کنیم.» این یعنی کسی که میخواهیم انتخاب کنیم باید به دنبال #استغفار_اجتماعی برای جبران زخمها و گناهان اجتماعی باشد. زخمهایی نظیر بیحجابی و بیحیایی، زخم اجتماعی رباخواری، زخم اجتماعی #سلبریتیسم، زخم اجتماعی علوم #تثلیثی، زخم اجتماعی مالسازی و... .
🔹 #معرفت_توحیدی مستلزم دو بخش تسبیح و تحمید است. لازمه تسبیح نیز استغفار است. لذا استغفار اجتماعی بخشی از معرفت توحیدی و منطق توحیدی در انتخابات است. توحید یک اقدام عملی است که به معنای هجرت از مولفههای باطل به مؤلفههای حق میباشد. عفو اجتماعی نیز یک اقدام عملی (و نه تئوریک) است که به معنای جبران زخمهای اجتماعی و جبران گناهان سیستماتیکی است که مثل غل و زنجیر، دست و پای جامعه را گرفته و از حرکت بازداشته است.
🔹 و اما از سویی دیگر، چهارچوب مفهومی «انتخاب» ازمنظر قرآن کریم، دارای چند واژه است بهطوریکه اجتباء و #اصطفاء و اختیار هرسه به معنی انتخاب هستند که بهترتیب مراتب انتخاب برتر توسط خداوند را بیان میکنند: اجتباء ⬅️ اصطفاء ⬅️ اختیار.
🔹 تأکید ما در اینجا بر روی اصطفاء است. اصطفاء از ریشه «#صفو» است و بهمعنای برگزیدن و خالص کردن میباشد. مطابق روایات، هنگامی خداوند کسی را مجتبی میکند که شخص به مقام «صبر» رسیده باشد و هنگامی خداوند کسی را مصطفی میکند که شخص به مقام «رضا» رسیده باشد و این مقام بالاتر از مقام «صبر» است. پس «صفو» یکی از ویژگیهای فردی است که باید انتخاب شود.
🔹 البته شاخص «صفو» از شاخص «عفو» بالاتر است بهگونهای که اگر شاخص «عفو» را برای انتخاب نمایندگان مجلس شورا مدنظر قرار دهیم، شاخص «صفو» در سطح بالاتری و برای انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان باید مدنظر قرار بگیرد.
🔹 مطابق این سنجههای #توحیدی، آیا نامزدی که اصلاً دغدغه جبران زخم اجتماعی بیحجابی را ندارد، شایسته راهیافتن به مجلس است؟ آیا نامزدی که دغدغه جبران زخم اجتماعی عدم #اقامه_قسط را ندارد، شایسته راهیافتن به مجلس است؟ آیا نامزدی که بهدنبال تحقق اهداف توسعه پایدار است شایسته راهیافتن به مجلس است؟ آیا نامزدی که نزدیکانش در خارج کشور اقامت دارند و سبک زندگی مستضعفان را ندارد و بهدنبال جبران زخم اجتماعی مالسازی نیست شایسته راهیافتن به مجلس است؟
🔹 نسل جدید جوانان روشنفطر باید خود را با این سنجههای توحیدی تطبیق داده و سعی کنند در محضر الهی مراتب اجتباء و اصطفاء و اختیار را طی کنند و در عرصه اجتماعی نیز امید آناست که دست از معیارهای پوچ برداریم و فقط سنجههای توحیدی را میزان انتخاب خود قرار دهیم. انشاءالله
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
دهه تکریم و چله تکلیم
🔹از ابتدای ذیقعده تا دهم ذیقعده که مابین میلاد حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) واقع شده تحت عنوان دهه کرامت نامگذاری شده است. کارکرد این دهه، تکریم است که فرمود: وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ (70 اسراء). تأکید بر رزق کریم، اجر کریم، قول کریم، مقام کریم، عرش کریم و رسول کریم، در قرآن کریم و تأکید بر اینکه إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ (13 حجرات) نشان از جایگاه عظیم کرامت در نظام #معرفت_توحیدی دارد.
🔹 از همان ابتدای ذیقعده تا دهم ذیحجه یعنی روز عید قربان، اربعین #کلیمی نامگذاری شده است که زمان خاصی است که مورد توجه اولیای الهی برای تقرب به ذات باریتعالی است و کارکرد این چله، تکلیم است یعنی کلیمالله شدن و همصحبت با خداوند شدن؛ چرا که موسای کلیم در این چهل روز به کوه طور رفت و خداوند او را به رسالت برگزید و او را «#صفو» و «اصطفاء» نمود.
🔹 اساساً #اربعین و عدد چهل در معارف اسلامی و توحیدی جایگاه خاصی دارد. این چهل روز اگر انسان با خداوند خالص باشد و گناه را ترک نماید، چشمههای حکمت از قلبش بر زبانش جاری میشود. تأکید فراوانی توسط اولیای الهی بر مراقبت بر واجبات و محرمات در این ایام شده از قبیل تأکید مضاعف بر کنترل خشم، نماز یکشنبههای ذیقعده، نمازشب و وظیفهمحور بودن و اینکه اگر این چهل روز بر یک عادت خوب استمرار صورت بگیرد، آن عادت ملکه وجود انسان میشود.
🔹تکریم، لازمه و پیشمقدمه تکلیم است؛ و اساساً هدف از اکرام و تکریم انسان و #نفخ_روح الهی در آن، رسیدن به همان مقام تکلیم است؛ و این چهل روز که منتهی به روز عرفه و سپس عید قربان میشود، در حکم جایگزین برای کسانی دارد که از درک ماه رمضان بازماندهاند چرا که روز عرفه به منزله شب قدر و عید قربان به منزله عید فطر است. پس این چهل روز برای کسانی که میخواهند جزو «#اوتاد» یا اهل معرفت توحیدی شوند و با عبور از حجب نور، از مقام مخلِصین به مقام مخلَصین برسند، اوقاتی مغتنم است. و مشخص است که چلهگرفتن در اسلام به معنای گوشهنشینی نیست بلکه به معنای مراقبه و جهاد با نفس در عین #جهاد علمی و عملی با شیاطین بیرونی است.
🔹اینکه حاج قاسم در آخرین دستنوشتهاش نوشته بود «خداوندا مرا بپذیر؛ خداوندا عاشق دیدارتم؛ همان دیداری که موسی را ناتوان از ایستادن و نفس کشیدن نمود»، این امر و این حالت و مقام، مقدمهای دارد و آن همان است که گفتهاند حاج قاسم، برات شهادتش را روز #عرفه از امام رضا علیهالسلام گرفت. و رسیدن به چنین جایگاهی حاصل مراقبهها و محاسبههایی است که یکی از لوازمش درک همین ایام اربعین کلیمی است.
🔹پس روش حاج قاسم شدن، تکریم و تکلیم است و تلاش برای درک معنای عمیق این دو کلمه! والسلام.
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
تعطیلی شنبه و غضب الهی
🔹 مجلس به تعطیلی شنبه رأی داد اما در این رابطه نکاتی حایز اهمیت است:
1⃣ بعنوان یک کارشناس اقتصادی با قاطعیت عرض میکنم که تعطیلی شنبه حتی ریالی به اقتصاد ایران کمک نمیکند و اساساً هیچ ارتباطی به این قضیه ندارد و اهداف طراحان این قضیه، اهدافی پنهان در راستای گلوبالیسم و جهانیسازی مناسبات لیبرالیسم است.
2⃣ یکی از گناهان کبیره، گناه تشبه به کفار است. شبیه کفار شدن و شبیه یهود شدن در مناسبات اجتماعی و اقتصادی، یکی از راههای نفوذ آنها و تسلط آنها بر جامعه ماست. علت تحریم تشبه به کفار نیز همین است و تعطیلی شنبه از منظر قاعده تشبه به کفار کاملاً مردود است.
3⃣ تأکید اتاق بازرگانی بر تعطیلی شنبه موید همه استدلالهای سابق مبنی بر نفوذ جریان یهود در این ارگان است. اگر هشدارهای قبلی راجع به اتاق بازرگانی جدی گرفته میشد کار به اینجا نمیکشید. تعطیلی شنبه از منظر قاعده نفی سبیل نیز کاملاً مردود است.
4⃣ قرآن ما را برحذر میدارد از اینکه از خطوات شیطان تبعیت کنیم. به رسمیت شناختن تعطیلی شنبه یکی از این خطوهها و گامهای شیطان برای اتمام رنسانس اقتصادی و سپس رنسانس فرهنگی و سیاسی است. تعطیلی شنبه از منظر قاعده خطوات شیطان نیز کاملاً مردود است. طبیعتاً وقتی شنبه تعطیل باشد بسیاری از اقشار ناچارند بخشی از روز جمعه را به کسب درآمد اختصاص دهند و آهسته آهسته تعطیلی روز جمعه ازبین میرود.
5⃣ یکی از گناهان بزرگ، حرام کردن حلالهای الهی است. اینکه خداوند کسبوکار در روز شنبه را حلال کرده و ما آن را بر خود و جامعه حرام کنیم در تضاد با احکام الهی است. لذا تعطیلی شنبه از منظر قاعده تحریم حلالهای الهی مردود است.
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
اندیشکده تثبیت| حسینی
تعطیلی شنبه و غضب الهی 🔹 مجلس به تعطیلی شنبه رأی داد اما در این رابطه نکاتی حایز اهمیت است: 1⃣ بعن
تعطیلی شنبه و غضب الهی (۲)
6⃣ زمانها و مکانها در معارف دینی دارای اهمیت هستند. قرآن کریم از ایام الله نام میبرد و یادآوری ایام الله را ابزاری برای خروج از ظلمات به سمت نور برمیشمارد. یکی از ایام الله، روز جمعه است که باید بزرگ داشته شود. با تعطیلی شنبه، عملاً روز تعطیلی اصلی شنبه خواهد بود و آیینهای دینی روز جمعه به محاق میرود.
7⃣ اگر طراحان این طرح میخواهند برای همگامی با اقتصاد جهانی، شنبه را تعطیل کنند و روزها را تغییر دهند، درباره مکانها نیز این امر صادق است. فردا همین افراد خواهند گفت برای همگامی با اقتصاد جهانی، مکانهای مقدسه و زیارتی را تعطیل کنیم بعنوان مثال با استدلالهای این افراد، آیین دینی اربعین و سایر آیینهای دینی باید تعطیل شوند چون با بازارهای بورس جهان همگام نیستند.
8⃣ بازارهای جهانی در برخی دیگر از روزها نیز تعطیل اند: روز مارتین لوتر کینگ، روز رئیس جمهور، دوشنبه عید پاک، اول ماه مه، روز یادبود، روز استقلال، روز کارگر، روز شکرگزاری و روز کریسمس، برخی از این روزها هستند. با استدلال این افراد، این روزها نیز باید تعطیل شود و از سوی دیگر، روزهایی نظیر نیمه شعبان، روز مبعث، روز عید فطر و قربان، روز میلاد پیامبر اسلام و سایر روزهای مذهبی، در ایران تعطیل اند اما بازارهای جهانی باز هستند. پس با این استدلال منحط، این روزها نباید تعطیل شوند!
9⃣ امیرالمومنین در نهجالبلاغه میفرمایند: نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ سُبَاتِ الْعَقْلِ وَ قُبْحِ الزَّلَلِ. پناه میبریم به خدا از تعطیلی عقل و زشتی لغزشهای دنیایی. مبتنیبر این روایت، مشکل این آقایان، تعطیلی شنبه نیست. مشکلشان این است که عقلشان تعطیل است. والسلام
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444