✅ «از ذائقه عزاداري هايمان مراقبت کنيم...»
🔷 به ياد دارم که در اوايل طلبگي در جلسات مرحوم آيت الله احمدي ميانجي، ايشان با استفاده از عبارات حزن انگيز مقتل، روضه مي خواندند و معمولاً روضه هاي ايشان تغييري نمي کرد؛ اما هر بار از مخاطبان به شدت اشک مي گرفت. در واقع، نفس گرم و اخلاص، باعث مي شد تا روضه ها هميشه تازگي داشته باشد و گاه صرفا با شنيدن يک مصراع کوتاه و يا حتي شنيدن نام حسين (عليه السلام) اشکها جاري شود. ديگر اينکه پيشترها، روضه «مکشوف» نمي خواندند؛ يعني جزئيات وحشي گري ها و دَريدن ها و بُريدن ها را نمي گفتند. اما اکنون متأسفانه ذائقة عزاداران اين گونه نيست؛ هم بايد روضه ها جديد باشد و هم مشکوف(!).
🔹متأسفانه ذاکران و واعظان منطبق با تغيير ذائقه عزاداران، هر ساله مطالبي را با عناوين «زبان حال»، «برداشت» و...، به فهرست ذکر مصيبتها ميافزايند. درست است که مخاطبان في الحال، همراهي مي کنند و مي گريند؛ اما پس از خروج از مجلس، برايشان سؤال پيش مي آيد که اين روضه ها از کجا هر سال نو و دگرگون مي شود؟! مشکل مضاعف آن جاست که گاه برخي روضه ها ناهمخواناند و با تأمل و گاه مطالعه و پرس و جوي مخاطب، اعتماد او به روضه ها؛ بلکه به اصل ماجراي عاشورا از دست مي رود!
🔹حال از زاويه ديگر به مسأله بنگريم:
مُشتي آدم بي دين و معاند با انواع سخنان به ظاهر علمي، در فضاي بي در و پيکر مجازي، انبوهي از شبهات را سرازير مي کنند و يک سخن بينهايت خطرناکشان اين است: «حادثة عاشورا اسطوره است»؛ يعني نهايتا اگر حادثة اي هم وجود داشته، در طول زمان شاخ و برگ يافته و بزرگ شده است(!). آن وقت، اين وسط متأسفانه اضافه کردن هر سالة روضه ها و ذکر مصيبت ها و زبان حال ها، عملاً دارد خوراک و بهانه براي همين سخن به شدت خطرناک و ويرانگر فراهم مي کند.
به راستي، براي حادثه عاشورا خطري بزرگ تر از اين هست که گفته شود، «اسطوره» (داستان) است؟! در حالي که اين حادثه، با جزئيات فراوان در معتبرترين منابع تاريخي ثبت و ضبط شده؛ و بي ترديد از «تاريخي ترين» حوادث روزگار است.
🔸ما بايد: «از ذائقه عزاداري هايمان مراقبت کنيم...»
و نيز بايد: در مجالس، مسئولانه حاضر شويم و از نقل مطالب و ذکر مصيبت هاي بي پايه و سست، بازخواست کنيم...
#آسيبشناسي_عزاداري
✍️ حامد منتظری مقدم
🏴https://eitaa.com/Tashayo
تبیین وجوه مفارق اندیشه قیام در عاشوراء با زیدیه.mp3
47.45M
#بشنوید
#حامد_منتظری_مقدم؛
«تبیین وجوه مفارق اندیشه قیام در عاشوراء با زیدیه»
🎦لینک مجازی:
https://markazfeqhi.com/live
➖➖➖➖➖➖➖➖
#درسگفتار
#فقه_سیاسی
#فقه_قیام
💠 گروه فقه سیاسی؛ مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل
https://eitaa.com/joinchat/1690304590Cfccefed4e8
🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 روشنگری استاد رحیم پور ازغدی:
هزاران نفر روز عاشورا در تبریز قمه زدند، همان روز داشتند...!
👈 بسیار شنیدنی است. از دست ندهید.
🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 شاعر مشهور مسیحی لبنانی، نزار فرانسیس:
«اگر حسین را داشتیم...»
🏴https://eitaa.com/Tashayo
🏴آل بویه و نخستین باری که روز عاشورا تعطیل اعلام شد
✍از بین امرای آلبویه، احمد معزالدوله (324-356 ق) بیش از دیگران به این کار اهتمام میورزید. بیشک مهمترین اقدام معزالدوله در راستای ترویج آیینهای شیعی رسمی و علنی کردن اقامۀ عزا بر امام حسین بود.
وی در عاشورای سال 352 هجری، دستور بسته شدن بازارها و تعطیلی خرید و فروش را صادر کرد و فرمان داد تا مردم شیونکنان به خیابانها بریزند و در قالب راهاندازی دستههای سوگواری به اقامۀ عزا و نوحهخوانی بپردازند...
📚 منبع: رسانه شیعه (مجموعه اسناد تاریخی عزاداری شیعه)؛ محمد حسام مظاهری
https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436
🏴https://eitaa.com/Tashayo
✅ عقلانيت در عاشورا (۱)
👈 سؤال: کساني که دعوت حسين (عليه السلام) را پذيرفتند و یا نپذيرفتند، چه منطق و استدلالي داشتند؟
👈 پاسخ:
عبیدالله بن حُرّ جّعْفی از اشراف و دلیران کوفه بود. در مسیر مکه تا کربلا، امام حسین (علیه السلام) در یک منزلگاه با او مواجه شد. پیک فرستاد و او را دعوت کرد؛ اما عبیدالله بن حُرّ گفت: من از کوفه بیرون آمدم تا در جنگ نه طرف حسین و نه ضد او باشم.
امام حسين(ع) شخصا به خیمه او آمد و او را دعوت کرد.
عبیدالله بن حُرّ جّعْفی به امام گفت:
«به خدا سوگند میدانم کسی که با شما همراه شود، به شهادت و سعادت ابدی میرسد،
اما من احتمال نمیدهم یاری من اثری داشته باشد.
من الآن آماده مُردن نیستم؛ میخواهم زنده بمانم».
سپس او اسب راهوار خود را به امام پیشکش کرد, اما امام نپذیرفت.
بعدها او به شدت پشیمان شد و حسرت میخورد که دعوت حسین بن علی را نپذیرفت...!
👈 عبیدالله بن حُرّ جّعْفی ميدانست که همراهی با حسین علیه السلام موجب سعادت ابدی است؛ اما چون به ادامه زندگي دنيوي علاقه داشت، با حسین علیه السلام همراه نشد.
🔹 کربلا صحنه تقابل دو عقلانیت بود:
«عقلانیت مادی» که مرگ را پایان زندگی میانگارد؛
«عقلانیت معادباور» که به حیات جاوید آدمی باور دارد.
🏴https://eitaa.com/Tashayo
✅ عقلانيت در عاشورا (2)
🔷زهَیر بن قین یکی دیگر از اشراف و دلیران کوفه، در بازگشت از مکه با امام حسین(ع) هم مسیر شد. او سعی میکرد با امام(ع) مواجه نشود؛ اما در یک منزلگاه با هم فرود آمدند. امام(ع) پیک فرستاد و او را دعوت کرد. او اکراه داشت. همسرش به او نهیب زد: پسر رسول خدا تو را میخواند و تو اجابت نمیکنی!
زهیر به دیدار حسین(ع) رفت و حسینی شد...
در منزلگاه ذوحُسَم هنگامیکه امام حسین(ع) خطبه خواند و فرمود: «...من مرگ را جز سعادت، و زندگي با ظالمان را جز ننگ نميبينم... مردم بندگان دنيايند...»، زُهَيْربنقَيْن برخاست و به امام(ع) گفت: «...به خدا سوگند اگر دنيا براي ما جاودانه بود و ما در آن ماندگار بوديم و جدايي از آن، تنها به سبب ياري کردن تو بود، باز هم ياري تو و همراهی با تو را بر ماندن در دنيا، ترجيح ميداديم» (طبري، تاريخ الامم والملوک، ج5، ص404)
صبح عاشورا زهیربن قین با سپاه عمرسعد احتجاج و سعی میکرد آنان را هدایت کند. شمر مانع شد و او را تهدید کرد که به زودی کشته می شوی، زهیربن قین به شمر گفت: «تو مرا از مرگ مي ترساني؟ به خدا سوگند، مرگ در رکاب حسین(ع)، براي من از زندگي جاويدان با شما گواراتر است» (طبري، تاريخ الامم والملوک، ج5، ص426ـ427).
🔶سعیدبن عبدالله حَنَفی در ظهر عاشورا خود را سپر قرار داد تا امام حسین(ع) نماز ظهر را اقامه کند و از شدت جراحت، پس از نماز امام، به شهادت رسید.
شب عاشورا هنگامی که امام حسین(ع) به یارانش رخصت داد که بروند، او به امام(ع) گفت:
«...اگر بدانم که در راه تو کشته مي شوم و سپس زنده مي شوم و سوزانده مي شوم و سپس ذرات وجودم را به باد ميدهند و هفتاد بار با من چنين ميشود، از تو جدا نمي شوم تا آنکه در رکاب تو کشته شوم. چرا چنين نکنم بااينکه يک کشته شدن بيش نيست و بهدنبال آن عزتي جاودانه خواهد بود» (طبري، تاريخ الامم والملوک، ج5، ص418)
👈عقلانیت معادباور باعث شد تا کسانی همچون زهیر و سعید، دعوت حسین(ع) را اجابت کنند و به سعادت جاوید برسند، در مقابل کسانی با عقلانیت مادی که مرگ را پایان زندگی می دیدند، دعوت حسین(ع) را نپذیرفتند و سعادت ابدی همراهی با او را از دست دادند.
🔹به یاد دارم که در ایام مبارزه با داعش یکی از فرماندهان ارشد ارتش عراق با تمجید از سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی گفت: «سلیمانی به ما آموخت از مرگ نهَراسیم».
قطعا شهید سلیمانی عزیز نیز از مولایش حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) آموخته بود که از مرگ نَهراسد، و چه زیبا گفت: «ما ملت امام حسینیم؛ ما ملت شهادتیم».
✍️حامد منتظري مقدم
🏴https://eitaa.com/Tashayo
1⃣ فرمان «شبیخون...»
از سوی یزیدیان زمان
🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
2⃣ گوشههایی از اجرای شبیخون...❗️
(از پخش چنین تصاویری عذرخواهی میشود)
👈 افرادی که در این تصاویر دیده میشوند، لزوما از روی علم و عمد، رفتار نمیکنند. ممکن است بعضاً از روی جهل، چنین کنند. اما به هرحال، متاسفانه هنجارشکنی و قبح شکنی است!
🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حرم امام حسین (علیهالسلام) در زمان رژیم صدام
https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436
🏴https://eitaa.com/Tashayo
🎤سه فايل صوتي از مصاحبه با راديو گفتوگو که امروز دريافت شد👇
-413393152_758502088.mp3
4.24M
🎤 چهارم محرم (20 تير ماه 1403)
راديو گفتوگو
با موضوع:
1- «اني سلم لمن سالمکم»
2- «عقلانيت در عاشورا(1)»
کارشناس: حامد منتظري مقدم
🏴https://eitaa.com/Tashayo
-1634263293_244349646.mp3
7.32M
🎤 هفتم محرم (23 تير ماه 1403)
راديو گفتوگو
موضوع:
«عقلانيت در عاشورا (2)»
کارشناس: حامد منتظري مقدم
🏴https://eitaa.com/Tashayo
1084956418_278342877.mp3
2.86M
🎤 يازدهم محرم (27 تير ماه 1403)
راديو گفتوگو
موضوع:
«محبت امام حسين(ع)؛
آسيبشناسي و عبرتها»
کارشناس: حامد منتظري مقدم
🏴https://eitaa.com/Tashayo
✅ پیروزِ کربلا:
🔶 پس از ماجراي #عاشورا، هنگامی که کاروان #اهل_بيت پس از تحمل مصائب فراوان و رنج اسارت وارد مدينه شدند، ابراهيمبنطلحه در پرسشی (طعن آلود) از امام #سجاد(علیه السلام) پرسید:
«چه کسي پيروز شد»؟!
امام سجاد(عليه السلام) در پاسخی محکم و استوار فرمود:
«اگر ميخواهي بداني که چه کسي پيروز شد، چون وقت نماز شد، #اذان و اقامه بگو».
کنايه از اينکه دشمنان می خواستند نام رسول خدا(ص) را دفن کنند؛ اما آن نام و راه همچنان زنده و پایدار است.
📚طوسي، الامالي، ص677؛ پيامبر از ديدگاه اهلبيت (ع)، ص229.
🔸«آنان ميخواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند؛ ولي خدا نور خود را کامل ميکند هر چند کافران خوش نداشته باشند»؛
يُريدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ» (صف، 8).
✍️حامد منتظری مقدم
🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 سخنان جوان فلسطینی درباره امام حسین علیهالسلام و کربلا
💢 غزه کربلا عصر جدید است
♦️امام حسین فرمود برای سرکشی و خوشگذرانی قیام نکردم بلکه برای اصلاح امت جدم خروج کردم.
غزه امروز مانند کربلا است. خون این مردم مثل خون حسین علیه السلام است
شاید مردم از حرف های من احساس کنند که من مثل شیعه ها صحبت می کنم.. نه. شیعه نیستم.
درباره امام حسین مطالعه کردم. در زندان درباره امام حسین مطالعه کردم. وقتی درباره امام حسین مطالعه کردم گریه کردم...
@jahad_tabein
🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 محسن رنانی عضو شورای راهبری تعیین اعضای کابینه دولت چهاردهم:
«روحانیت شیعه دستگاه تزریق خرافه به جامعه است»!!!
👈 أين تذهبون؟!!!
🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻مایک والاس مجری آمریکایی :
«وقتی پسربچهای بودید، الهاماتی دیدید که خدا یا پیامبرش به سوی شما فرستاد؟»
شاه: «بله! با رؤیاها شروع شد. سپس الهامات و احساسات»
گفتگو با مایک والاس | شبکهٔ CBS آمریکا، ۱۹۷۶ میلادی
https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436
🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ آيا «عدالت»، قربانيِ «تبعيض مثبت» خواهد شد؟!
«تبعيض مثبت»، تعبيري است که اين روزها براي توجيه سخن آقاي ظريف درباره برخي از معيارهاي انتخاب اعضاي کابينه دولت چهاردهم به کار ميرود. آقاي ظريف گفت که در اعضاي پيشنهادي کابينه، اقليتهاي ديني و مذهبي و جنسيت زن، امتياز ويژه دارد. حالا برخي براي توجيه اين سخن، اسمش را گذاشتهاند: «تبيعيض مثبت». ميگويند: چون به اقليتها کمتوجهي يا بيتوجهي شده! حالا براي جبران، به آنان امتياز ويژه داده ميشود!
قطعا اصل اين سخن که در جمهوري اسلامي به اقليتها بيتوجهي يا کمتوجهي شده، بسيار نامصفانه است. الآن فرصت ارائه آمار و ارقام براي توجه مخصوص نظام جمهوري اسلامي به مناطق سنينشين و اعطاي آزادي براي انجام مراسم مذهبي و ديني و واگذاري مناصب به ايشان، نيست. کافي است کسي که چند دهه پيش (قبل از انقلاب يا اوائل انقلاب) به استانهاي سني نشين سفري کرده، الان برود و به طور ميداني، پيشرفتها را ببيند (البته به شکل کلان، نه با تمرکز بر صحنههاي خْرد و خاص؛ قطعا اين ليوان، در کنار بخش پُر، بخش خالي هم دارد).
اما در اين وجيزه بايد يادآور شد، تعابيري همچون: تبيعض مثبت، ترجيح مثبت، امتياز ويژه و... همگي بايد با دو مفهوم: «عدل» و «ظلم» سنجيده شوند. عدل يعني: «وضع الشيء في موضعه» و ظلم يعني: «وضع الشيء في غير موضعه». اگر چيزي به حق در جايي قرار گيرد، عدل است و اگر به ناحق باشد، ظلم خواهد بود. با اصطلاح «تبيعض مثبت»، هيچ گاه «ظلم» به «عدل» تبديل نميشود.
معناي سخن آقاي ظريف اين است:
«در شرايط برابر براي تصدي منصب وزارت در جمهوري اسلامي ايران، فردي که جزء اهل سنت يا اديان... باشد بر مسلمان شيعه اثناعشري ترجيح دارد».
اين، همان ظلم (وضع الشيء في غير موضعه) است؛ حتي اگر اسمش را بگذاريم: تبعيض مثبت...؛ اين وسط کلمة «مثبت» چيزي را عوض نميکند.
خوشبختانه از رئيس جمهور منتخب جناب آقاي دکتر پزشکيان شنيده شد که اگر در معيارهاي انتخاب کابينه، نقد داريد، بگوييد.
ما هم نقد داريم و هم اين گلايه را که چرا ايشان، کار را واگذار کرده به ديگران تا چنين مشکلاتي در همين ابتداي راه پيش آيد.
دعا ميکنيم: «عدالت»ي که آقاي پزشکيان دنبالش بود، قربانيِ اين «تبعيض»هاي مثبت و منفي نشود!
✍️حامد منتظري مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo