eitaa logo
حامد منتظری مقدم- تشیع پژوهی
548 دنبال‌کننده
182 عکس
187 ویدیو
88 فایل
هدف از ایجاد این کانال، نشر و همفکری دربارۀ یافته ها و نکته های تشیع پژوهی است. مشتاق دریافت دیدگاه های شما: حامد منتظری مقدم (دانشیار گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی) @H_Montazeri
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️خديجه (س)، دستیار صادق پیامبر خاتم(ص) (باز نشر) دهم ماه مبارك رمضان روز درگذشت حضرت خديجه (سلام الله عليها)، همسر پيامبر اعظم (ص) و مادر فاطمه (س) در سال دهم بعثت است. چند نکته در پاسداشت اين بانويِ جاودانه تاريخ: 1. خديجه پيش از اسلام در دوران جاهليت به طاهره شهرت داشت (الطبقات الکبری، ج۸،ص۱۲)؛‌ يعني زني پاك و پاكيزه، هم پاكيزگي اخلاقي، هم جسمي. سبب شهرت آن است که رفتارهایی که زنان جاهلیت انجام می دادند، او ترک می کرد. شاخصه اي كه هم در دوران جاهليت مورد احترام، هم در دوران مدرن، مورد نياز است. 2. مورخان، خديجه را زني با هوش و خردمند، با اراده، شریفه، دارای اخلاق فاضله (الطبقات الکبری،،ج۱،ص۱۳۱)، توانمند در ضبط و ثبت كارهايش و داراي مديريت عالي در امور اقتصادي دانسته اند. از اين رو، به وي لقب «سيده قريش» نیز دادند. (دانشنامه فاطمي (س)، ج 1،‌ص 79). در منابع کهن آمده است : پیامبر اعظم(ص) به او عشق می ورزید، احترامش می کرد و در تمام امور با وی مشورت می نمود. "و کانت وزیر صدق" او دستیار صادقی برای آن حضرت بود.( تذکره الخواص، ص ۲۷۲) 3. با اين كه زني ثروتمند و مرفّه بود و بسياري از اشراف،‌ خواهان ازدواج با او بودند،‌ امّا به همه آنها پاسخ منفي داد و محمد امينِ (ص) نادار و با معنويت و اخلاق را بر ثروتمندان قریش ترجيح داد. 4. خديجه نخستين زني است كه به محمد امين (ص) ايمان آورد و او را در حالي كه ديگران تكذيب مي كردند، تصديق نمود و غبار از چهره اش زدود. به همين سبب او را صدّيقه ناميده اند (ابن كثير،‌البدايه و النهايه، ج2، ص 74) شبيه مريم (س) كه قرآن كريم (مائده/ 75) او را صدّيقه معرفي كرده است. خديجه يكي از مصاديق بارز «السّابقون السّابقون اولئك المقرّبون» است. رسول خدا (ص) او را یکی از چهار زن بهشتی معرفی کرد.(الاستیعاب، ج ۴، ص۳۸۳) 5. نخستين همسر پيامبر (ص) تمام ثروت و دارائي خود را در راه اهداف بعثت هزينه كرد. بخصوص زماني كه بني هاشم در تحريم اقتصادي و اجتماعي در شِعب ابي طالب محاصره بودند، خديجه از هيچ گونه حمايت مالي دريغ نكرد.( ذهبي،‌تاريخ الاسلام، ج 2، ص 117) با اين كه مي توانست در قبيله خود بماند و زندگي مرفّهي داشته باشد، امّا او تمام اموالش را در راه خدا و گسترش اسلام هزينه كرد.( تاريخ يعقوبي، ج2، ص 31) برخي مفسّران گفته اند : آيه« وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغْنى»‏ (الضحي/ 8) يعني « و تو را فقير يافت و بى‏نياز نمود»، به حمايت مالي خديجه از پيامبر اشاره دارد.(مجمع البيان، ج10، ص 384) او بهترين الگوي رزمايش مؤاسات و همدلي با محرومان است. 6. پيامبر اعظم (ص) بسيار به خديجه عشق مي ورزيد و تا او زنده بود با زن ديگري ازدواج نكرد. پس از درگذشت او نيز به وی وفادار بود و فراوان از او ياد مي كرد و مي فرمود: كجاست مانند خديجه؟ (اربلي، كشف الغمه،‌ ج1،‌ص 370) هر گاه او را ياد مي كرد بيادش مي گريست. به احترام او، با دوستان و خويشاوندانش بسيار مهرباني مي كرد. هر گاه گوسفندی ذبح می کرد، بخشی از آن را برای دوستان خدیجه می فرستاد.(تذکره الخواص، ص ۲۷۳) سال درگذشت او را كه اندكي پيش از درگذشت عمويش ابوطالب رخ داد،‌"عام الحزن" نام نهاد. فقدان این دو شخصیت تاثیرگذار در صدر اسلام را مصیبتی بزرگ برای امّت اسلام نامید.(تاریخ یعقوبی،ج۱،ص۳۵۵) 7. خديجه (س) در گفتار و کردار ثبات كرد كه جنسيت (زن يا مرد بودن) فقط در چارچوب زندگي زناشوئي و عمل کردن به مسئولیت پدری و مادری است؛ اما عيار انسانها فارغ از جنسيت، با انسانيت سنجيده مي شود و انسانيت مذكّر و مؤنّث نمي شناسد. إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُم‏ (الحجرات/ 13) (به قلم دوست فاضل، آقای دکتر علی غلامی دهقی/ با اندکی تلخیص) http://eitaa.Com/Rahevasat 🏴https://eitaa.com/Tashayo
صلح امام حسن عليه السلام.pdf
9.94M
🌸ميلاد امام حسن مجتبي (عليه السلام) مبارک باد. 🍀مقاله پژوهشي با عنوان: «بررسي تطبيقي دلايل صلح امام حسن(عليه السلام) در منابع روايي و تاريخي فريقين...» 🌿https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️ايام و علي (عليه السلام) تسليت باد؛ ☑️به ياد (علیه السلام)؛ گزارشي خواندنی و تامل برانگیزاز برخی از مسلمانان با حضرت: فردى از خلیل بن احمد نحوى (100-170ق) پرسید: «چرا یاران پیامبر، مناسباتشان با یکدیگر به سان فرزندان یک مادر بود و تنها على بن ابى طالب در میان آنان همانند یک فرزند نامادرى بود»؟ او در پاسخ گفت: «على بر همگان، در اسلام آوردن مقدم بود، و در شرافت برتر، و در علم والاتر، و در حلم پیش تر، و در هدایت یافتن افزون تر. پس دیگران بر او ورزیدند، و مردم به همانندها و همگون هاى خود مایل ترند (تا به کسى که از آنان برتر است)». 📖ابن شهر آشوب، مناقب آل ابى طالب، ج3، ص213. 🏴https://eitaa.com/Tashayo
☑️گزارش بالا فرازي است از مقاله اي از همين قلم. متن کامل مقاله👇
مقاله رشک بر اميرمومنان عليه السلام.pdf
561.8K
مقاله: « بر امیرمؤمنان على(علیه السلام)؛ درآمدي بر در تاريخ اسلام» (نشريه تاريخ در آينه پژوهش، ش3، سال 1383) 🏴https://eitaa.com/Tashayo
به مناسبت شهادت امیرالمؤمنین ع.docx
21.1K
☝️متنی کوتاه، مستند و خواندنی درباره: (علیه السلام) و توجه او به ◀️ در این متن به گزارشهایی اشاره میشود که برخی با توجه به ساده زیستی علی (علیه السلام)، او را معرفی کردند و حضرت با نشان دادن خود، آنان را متحیر کرد... (به قلم دوست فاضل، آقای دکتر حسینیان مقدم) 🏴https://eitaa.com/Tashayo
☑️ در ایام شهادت امیرمؤمنان (علیه السلام) دردمندانه شاهد کشتار بیرحمانه مسلمانان و شیعیان از سوی تکفیری های نامسلمان هستیم. شگفت آن که در متنی که در فضای مجازی (که متاسفانه همچنان رهاشده است...) انتشار یافته، امیرمؤمنان(علیه السلام) را که حقیقتا است، به عنوان فردی خونریز و آدمکش («»!) معرفی کردند. دو متن زیر 👇(که هر یک به قلم یکی از دوستان فاضل است) دو جداگانه به این اتهام است. متن اول نسبتا کوتاه و کلی و متن دوم ناظر به موارد ادعایی شبهه کنندگان است. 🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥قسمتی بسیار زیبا و دیدنی از مستند «هند دوستان» که توسط دکتر عباس موزون، طراح و مجری برنامه «زندگی پس از زندگی» ساخته شده 🔹زنی در هند که پدرش ایرانی بود و یک عکس جالب روی دیوار خانه‌اش داشت و... حتماً تا انتها ببینید! 🌿https://eitaa.com/Tashayo
🌺امام صادق(عليه السلام) فرمودند: 1) «... شب قدر، "قلب" ماه رمضان است...» ...قلب شهر رمضان، ليلة القدر... 📚صدوق، من لا يحضره الفقيه، ج2، ص99 2) «مقدّرات در شب نوزدهم تعیین، در شب بیست و یکم استوار و تأیید و در شب بیست و سوم ماه (رمضان) امضا می‏‌شود». قال أبوعبدالله (عليه السلام): التقدير في ليلة تسع عشرة و الابرام في ليلة إحدى وعشرين و الامضاء في ليلة ثلاث وعشرين. 📚الکافی، ج ۴، ص ۱۵۹ التماس دعا ✅کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🌿https://eitaa.com/Tashayo
🌺همراهان گرامي، سلام! طاعاتتون قبول! 🔷 دو نکته درباره شب قدر و يک خواهش براي همفکري: 🔹يک) بنا بر روايتي، امام جواد (عليه السلام) به شيعيان سفارش کردند که با مخالفان، به سورة «انا انزلناة» (قدر) استدلال کنيد. با اين توضيح که اين سوره، خبر از نزول ملائکه و روح در شب قدر هر سال مي‌دهد، بنابر اين پس از وفات پيامبر، اين نزول همچنان ادامه دارد و آنان بر امام همان عصر نازل مي شوند. يا معشر الشيعة خاصموا بسورة إنا أنزلناه تحلجوا، فوالله إنها لحجة الله تبارك وتعالى على الخلق بعد رسول الله... (الكافي، ج1، ص249). 🔹دو) بنا بر روايتي ديگر از امام جواد (عليه السلام)، در شب قدر، تفسير امور آن سال بر «ولي امر» نازل مي شود و به او، فرمانهاي (الهی) مربوط به خود او و مربوط به مردم داده (رسانده) مي‌شود. ... لينزل في ليلة القدر إلى ولي الأمر تفسير الأمور سنة سنة، يؤمر فيها في أمر نفسه بكذا وكذا و في أمر الناس بكذا وكذا... (الكافي،ج1، ص248). 🔹حال خواهشمند است که همراهان گرامي براي اين سخن که «نزول فرشتگان براي اين است که امام عصر، امور سال آينده را "امضاء" کند»، اگر مستند، تفسير و يا توضيحي دارند براي هم‌فکري بيشتر در همين کانال ارائه دهند. ✅کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🌿https://eitaa.com/Tashayo
معصوم و شب قدر.docx
16.1K
🍀الحمدلله دوست فاضل آقای دکتر محمدرضا کرمانی، فایل بالا👆 را در جهت همفکری درباره امضای امور به وسیله معصومان در شب قدر فرستادند که تقدیم میشود. در فایل ایشان متذکر شدند که دو روایت بالا از امام جواد (علیه السلام) است (اصلاح شد). به علاوه وجوهی را برای انتساب "امضاء"به معصومان بیان کرده اند؛ از جمله اینکه امضا به معنای" اجرا" باشد که این وجه، با آنچه که از امضای امور در شب قدر به ذهن تبادر میکند، متفاوت است. همچنان مشتاق دریافت همفکری دیگر همراهان هستم. التماس دعا ✅کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🌿https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اسرائیل چگونه متولد شد؟ 🔹در اواخر قرن ۱۹ میلادی، اوج گرفتن یهودستیزی در اروپا "مسئله یهود" را برای دهه‌ها تبدیل به موضوعی برای بحث در اروپا کرده بود... ✅کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🌿https://eitaa.com/Tashayo
🔹گسترۀ سرزمینی ادعایی بزرگ «از » (سرزمین موعود یهود). ✅کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🌿https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اعتراف مهم دو کارشناس نجوم عربستان سعودی در مورد رؤیت هلال ماه رمضان در این کشور! 🔺 "بیش از 30 سال است که حکام آل سعود بدون آنکه هلال ماه رمضان و یا شوال را دیده باشند اعلام می کنند روز اول رمضان و یا عید فطر است!" ✅کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🌿https://eitaa.com/Tashayo
🌸تقديم گزارشي از درس‌آموزي اميرمؤمنان (عليه السلام) از محضر رسول خدا (صلي الله عليه و آله ) در بزرگداشت روز معلم و سالروز شهادت علامه مطهري 🔹بنا به روايتي از امام علي(عليه السلام)، او هر روز و هر شب، ديداري اختصاصي با رسول خدا (صلي الله عليه و آله) داشت که حضرت با هيچ يک از مردم اين چنين نمي‌کرد. اين ديدارها، گاهي در منازل پيامبر (صلي الله عليه و آله ) بود که آنجا را خالي مي‌کرد؛ اما بيشتر در خانه علي و با حضور فاطمه و حسنَيْن(عليهم السلام) انجام مي‌شد. اگر علي(عليه السلام) از رسول خدا (صلي الله عليه و آله )مي‌پرسيد، پاسخش را مي‌داد و گرنه؛ حضرت، خود آغازکننده سخن بود. در اين روايت اذعان شده است که بر رسول خدا (صلي الله عليه و آله ) آيه‌اي از قرآن، نازل نمي‌شد؛ مگر اين‌که آن را بر علي(عليه السلام) مي‌خواند و او مي‌نوشت. همچنين پيامبر (صلي الله عليه و آله ) تفسير آيات و هر حکم حلال و حرامي را به علي (عليه السلام) تعليم مي‌داد، و به دعاي پيامبر (صلي الله عليه و آله )تمامي اين علوم و آموخته‌ها در علي(عليه السلام) ماندگار و مصون از فراموشي شد. 📖 كليني، الكافي، ج1، ص64 پيامبر از ديدگاه اهلبيت (عليهم السلام)، ص147 ✅کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🌿https://eitaa.com/Tashayo
گزارش بالا👆 نمونه‌اي از علم اکتسابي امام (علم‌آموزي معصومي از محضر معصوم ديگر) است. بخش ديگري از علم معصومان، علم خدادادي (لدنّي) است. انشاءالله در آينده نکات ديگري در اين باره تقديم خواهد شد. التماس دعا ✅کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🌿https://eitaa.com/Tashayo
✅کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🌿https://eitaa.com/Tashayo
تخریب+بقیع+به+روایت+اسناد.pdf
1.58M
● نسخه PDF 📚 تخریب بقیع به روایت اسناد ✍ سید علی قاضی عسکر 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir ✅کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🏴https://eitaa.com/Tashayo
از فردوسی بازی تا فردوسی ستیزی 25 اردیبهشت روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی است. مواجهه با حکیم طوس همچون برخی مسائل دیگر در ایران گرفتار افراط و تفریط است. رژیم پهلوی و باستان گرایان افراطی، او را ضد اسلام و بر بنیاد حکومت سلطنتی معرفی کرده و در برابر، از سوی برخی اسلامگرایان سنتی مورد بی مهری قرار گرفته، به طوری که در محافل مذهبی از این حکیم ایرانی کمتر یاد می شود. پیامد این دوگانگی، دو قطبی سازی یا بی هویتی است. در حالی که بر اساس شواهد متقن تاریخی، فردوسی، حکیمی ایرانی، مسلمان و شیعه بوده است. از نشانه های شیعه بودن فردوسی، برخورد غزنویان با او به جرم تشیع است؛ به طوری که اجازه داده نشد جنازه اش در گورستان مسلمین دفن شود و در باغی خارج شهر مدفون شد.(ربیع، علی نامه(منظومه کهن)، تصحیح رضا بیات و ابوالفضل غلامی، تهران: میراث مکتوب، چاپ اوّل، 1389، مقدمه مصحح، ص بیست) گاهی برخی در جامعه به گونه ای سخن گفته و قلم می زنند که گویا مردم مجبورند میان دو پایه اساسی هویت ایرانیان، یعنی ایران و اسلام، یکی را انتخاب کنند. باستان گرایان و ملی گرایان افراطی بر ایران و برخی مذهبیون فقط بر اسلام تأکید کرده و هر یک دیگری را نفی می کند. طرح تقابل ایران و اسلام سابقه دیرینه دارد. در تبارشناسی این تقابل، می توان به سه دوره اشاره کرد: 1. در صدر اسلام برخی از مشرکان قریش مانند نضر بن حارث برای رویارویی با اسلام به نقل داستان رستم و اسفندیار پرداخته و قرآن را اساطیر الأولین می خواندند. آیاتی از قرآن به این ماجرا اشاره کرده است. (انعام/ 25؛ انفال/ 31؛ نحل/ 24؛ مؤمنون/ 83؛ فرقان/ 5؛ نمل/ 68؛ احقاف/ 17؛ قلم/ 15؛ مطففین/ 13) این دوره چندان تأثیری در ایجاد تقابل میان اسلام و ایران نداشت. 2. دوره دوم، در قرن چهارم و پنجم هجری مسئله شاهنامه خوانی کرّامیان و ناصبیان در برابر شیعه مطرح شد. شاهنامه خوانی توطئه کرّامیان بود که می خواستند رستم و اسفندیار را جایگزین خاندان اهل بیت (ع) کنند. سرایش کتاب علی نامه توسط ربیع در همین راستا بود.(علی نامه، مقدمه مصحح، ص 23 و 24) این منظومه و حماسه شیعی، که نخستین مغازی سرای امام علی (ع) به زبان پارسی است، نیم قرن پس از شاهنامه در مناقب علی بن ابی طالب (ع) سروده شده است. شفیعی کدکنی در مقاله ای به نقش کرامیان در دامن زدن به شاهنامه خوانی و تنقیص علی (ع) اشاره کرده است. (شفیعی کدکنی، محمدرضا، «حماسه ای شیعی از قرن پنجم» تهران: مرکز پژوهشی میراث مکتوب، 1389، ضمیمه آینه میراث، ضمیمه 20، ص 93- 94.و ص 101 و 102) 3. دوره سوم، عصر پهلوی، بخصوص پهلوی دوّم، که دانسته و خواسته به این تقابل دامن زده می شد. در این دوره معرفی نادرستی از فردوسی و شاهنامه او انجام می گرفت. در حالی که خود فردوسی ایرانی دیندار، مسلمان و شیعه ای عقل گرا بود که از محدثان و متکلمان زمان خویش تأثیر پذیرفته و از نهج البلاغه علی (ع) بهره برده بود. جلال آل احمد از این دوره برای کسانی که از یاد فردوسی می خواستند مردم را اغوا کنند و بنیاد پادشاهی را تقویت نمایند، به «فردوسی بازی» تعبیر کرده است.(جلال آل احمد، در خدمت و خیانت روشنفکران، ج2 ، ص 156) سوگمندانه باید گفت امروز نیز این تقابل دانسته یا نادانسته، واقعیتی در جامعه بوده و هست. باستان گرایی در ایران در دوره قاجاریه با میرزا فتحعلی آخوندزاده و میرزاآقا خان کرمانی شروع شد و با فعالیت های ابراهیم پورداود به نقطه اوج خود رسید. پورداود از مروجان افراطی باستان گرایی بود و برگزاری جشن های دوهزار و پانصد ساله از آرزوها و پیشنهادهای او بود که پس از مرگش اجرا گردید.(رحمانیان، داریوش، تاریخ علت شناسی انحطاط و عقب ماندگی ایرانیان و مسلمانان، اصفهان، نشر خاموش، 1399، ص 245- 263) شواهد برای باستان گرایان افراطی بسیار زیاد است و بسیاری از اینان دانسته به این ستیز دامن می زنند. بی گمان، ملی گرایی جریان های مختلف دارد. برخی بکلّی در پی ستیز با اسلامند اما برخی از آنها دین و مذهب را شخصی جلوه داده و با التقاطی از ایران و اسلام، بر این باورند که ملیت بر اسلامیت تقدم دارد. (امیر مسعود شهرام نیا، تعامل و تقابل ملی گرایی و اسلام گرایی در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، فصلنامه پژوهش های راهبردی سیاست، دوره دو، شماره 5، 1392، ص 197- 217) (ادامه دارد )
(ادامه فرسته پیشین) در برابر، برخی مذهبی ها خیرخواهانه اما نسنجیده سخن می گویند. نمونه آن سخنان یکی از نظامیان است که چند سال پیش گفت: تا زمانی که شهید برونسی، کاوه و شوشتری داریم، نیازی به رستم و اسفندیار نداریم. این سخنان بازتاب و واکنش هایی را بدنبال داشت. بر خلاف سخنان این سردار نظامی، رهبر معظم انقلاب، اسفندیار را مانند بچه حزب اللهی های امروز دانسته و او را در فرهنگ شاهنامه یک حزب اللهیِ غیورِ دین خواه مبارز معرفی کرده است.( سایت بولتن نیوز، 22 شهریور 1397.) برخی فعالان مذهبی فضای مجازی نیز با استناد به سخنان رهبر انقلاب در باره حزب اللهی بودن اسفندیار شاهنامه و این که خود شاهنامه پر از حکمت است، سخنان سردار را نسنجیده و برخاسته از بی بصیرتی دانستند که برای نظام جمهوری اسلامی هزینه ساز است. به نظر نگارنده برای کاهش این تقابل و اصلاح آن، بازخوانی کتاب گرانسنگ خدمات متقابل اسلام و ایران استاد شهید مطهری پس از گذشت قریب نیم قرن از نگارش آن، هنوز بهترین راهگشاست. ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ متن از: دکتر علی غلامی دهقی http://eitaa.Com/Rahevasat ✅کانال تشيع پژوهي در ایتا👇 🌿https://eitaa.com/Tashayo