حذف روایت سبّ حضرت امیر المومنین علیه السلام توسط مغیرة بن شعبة (علیه الهاویه) از کتاب:
📚سنن ترمذی ✂️⛔
❌قَالَ: كُنْتُ قَاعِدًا عِنْدَ فُلَانٍ فِي الْكُوفَةِ فِي الْمَسْجِدِ، وَعِنْدَهُ أَهْلُ الْكُوفَةِ، فَجَاءَ سَعِيدُ بْنُ زَيْدِ بْنِ عَمْرِو بْنِ نُفَيْلٍ، فَرَحَّبَ بِهِ وَحَيَّاهُ وَأَقْعَدَهُ عَلَى السَّرِيرِ، فَجَاءَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْكُوفَةِ يُقَالُ لَهُ قَيْسُ بْنُ عَلْقَمَةَ، فَاسْتَقْبَلَهُ فَسَبَّ وَسَبَّ، فَقَالَ سَعِيدٌ: مَنْ يَسُبُّ هَذَا الرَّجُلُ؟ فَقَالَ: يَسُبُّ عَلِيًّا. فَقَالَ: لَا أَرَى أَصْحَابَ النَّبِيِّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - يُسَبُّونَ عِنْدَكَ ثُمَّ لَا تُنْكِرُ وَلَا تُغَيِّرُ..... ✂️
📌این روایت از چند طریق وارد شده، مثلا از:
عبدالله بن ظالم_سعید بن زید_رِيَاحُ بْنُ الْحَارِثِ و...
این روایت از طریق؛
[رِيَاحُ بْنُ الْحَارِثِ] می باشد
دلائل«↓↓↓»
📚لوامع الانوار، سفارینی. م ۱۱۸۸ هجری
. رَوَاهُ التِّرْمِذِيُّ، وَأَخْرَجَ أَبُو دَاوُدَ وَالتِّرْمِذِيُّ عَنْ رَبَاحِ بْنِ الْحَارِثِ قَالَ:
http://lib.efatwa.ir/41599/2/361
📚جامع الاصول، ابن اثیر. م ۶۰۶ هجری
- (د ت) سعيد بن زيد - رضي الله عنه - قال رِياح بن الحارث:
( ت=سنن ترمذی)
http://lib.efatwa.ir/43307/8/557/
❗منظور از فلانی مغیرة بن شعبة هست👇👇
📚جامع المسانید، ابن کثیر:
https://lib.efatwa.ir/43308/3/442
... رياح بن الحارث: أن المغيرة بن شعبة كان فى المسجد .... فاستقبل المغيرة، فسب وسب، فقال: من يسب هذا يا مغيرة؟ قال: يسب على بن أبى طالب. قال...
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔰لازم به ذکر است بالای ۴۰۰ مورد
تحریف و حذف در کانال تلگرامی گذاشته شده، و این من باب نمونه بود.
اگر حس کردی بحث جایی میرود که در ان از جانب خود؛ اظهار فضلی یا تحقیر شخصیت دیگری، یا تکبر،
پس بحثُ ول کن یا بعدا ادمه بده چون رذیله ای است.
چنانچه که ریا قبیح نزد الهی است و آن طلب منزلت و مقامی در قلب هاى مردم به وسیله عبادات و طاعات خداوند متعال است.
پس این کار(موارد مذکور در بالا) مثل ریا قبیح است و ممکن است نتیجه ان گناهی نیز باشد.
در نتیجه این فشار نفس بر ماست.
نیکو آن است که ترک شود
کمترین کار این است که به این حدیث گهربار عمل کنیم:
🔵 امام حسن مجتبی علیه السلام:
كَانَ إِذَا ابْتَزَّهُ أَمْرَانِ لَا يَدْرِي أَيُّهُمَا أَفْضَلٌ، نَظَرَ إِلَى أَقْرَبِهِمَا إِلَى الْهَوَى فَخَالَفَهُ
آنگاه که دو امر او را احاطه میکرد و نمیدانست کدامیک از آن دو برتر است، مینگریست که کدامیک به هوای نفسش نزدیکتر است. سپس با آن مخالفت میکرد و دیگری را انجام میداد
📚اصول کافی
#اخلاق
نسبت دورغ عمر بن الخطاب به پیامبر عظیم الشان، صلوات الله علیه و ال و سلم.
💠بخش اول💠
239 -... عَنِ الْأَشْعَثِ بْنِ قَيْسٍ قَالَ: تَضَيَّفْتُ عُمَرَ، فَلَمَّا كَانَ فِي بَعْضِ اللَّيْلِ قَامَ إِلَى امْرَأَتِهِ يَضْرِبُهَا فَحَجَزْتُ بَيْنَهُمَا، فَلَمَّا رَجَعَ إِلَى فِرَاشِهِ وَأَخَذَ مَضْجَعَهُ قَالَ: يَا أَشْعَثُ احْفَظْ عَنِّي شَيْئًا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: " لَا يُسْأَلُ الرَّجُلُ: فِيمَا يَضْرِبُ امْرَأَتَهُ
عمر بن خطاب، زنش را میزند و سه چیز ادعا میکند، یکیش این هست که از رسول الله ص شنیدم که اگر کسی همسرش رو بزنه، ازش سوال نمیکنن که چرا زدیش.
پ. ن:
طبق ادعایش از سه چیز دو چیز یادش مونده، پس احتمال نیسان در حدیث منتفیه❌
و از فقره؛ فَحَجَزْتُ بَيْنَهُمَا، در جمله نوع زدن عمر بن خطاب معلومه و یک شخصی حایل شده. ❌
عمر ادعا میکند نباید پرسید چرا زدی
پس تالی کلامش عصمت را می رساند. ❌
http://lib.efatwa.ir/45398/1/356
👈 مشاهده سند 👉
💠بخش دوم💠
در حالی که در سیره نبوی مشاهده نشده کسی یا همسری را کتک بزند.
أَخْبَرَنَا وَكِيعُ بْنُ الْجَرَّاحِ عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عائشة. رضي الله عَنْهَا. قَالَتْ: مَا ضَرَبَ رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - خَادِمًا لَهُ وَلا امْرَأَةً وَلا ضَرَبَ بِيَدِهِ شَيْئًا قَطُّ إِلا أَنْ يُجَاهِدَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ.(رجال موثق)
عایشه میگوید حضرت رسول الله (صلی الله علیه و ال و سلم) ... زنی را نزد
http://lib.eshia.ir/40237/1/276/
🔵نتیجه:
عمر توجیه فعل شنیع خود را به حضرت رسول الله ص نسبت میدهد.
چون کلام عمر، منوط به یکبار نیس،لا یسأل الرجل پس دفعات بعدی رو هم شامل میشود، اگر چنین شد، جواز کتک زدن اثبات میشه،و اما چون افراد ممکنه در این فعل نسبیت بخرج بدن، یکی محکم یکی کمی محکم(احتمال آسیب) پس این عمل از سنت رسول الله ص قابل دریافت نیس و غیر ممکنه. چون حدیث نبوی عبس و بیهوده نیس، و از هوای نفس سخن نمیگوید(ایات اولیه سوره نجم)
چراغ مومن چیست؟💡⁉️
قال الصادق علیه السلام:...سِرَاجُ الْمُؤْمِنِ مَعْرِفَةُ حَقِّنَا أَشَدُّ الْعَمَی مَنْ عَمِیَ عَنْ فَضْلِنَا...
امام صادق علیه السلام...چراغ مومن شناخت حق ما اهل بیت علیهم السلام است و بدترین کوری، کوری از فضائل ما می باشد...
📚بحارالانوار ج ۱۰ ص ۸۹ به نقل از الخصال
نبرد جمل - شیخ مفید.pdf
5.9M
کتاب: •نبرد جمل•که شیخ مفید نوشته اند. رضوان الله علیه.
📚«الجَمَل وَ النُّصرة لِسید العترَة في حَربِ البَصرَة»
به فارسی ترجمه شده است ✅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اقای خامنه ای : کسی که امروز با انقلاب و جناب خمینی بیعت می کند با پیغمبر (ص) بیعت کرده!
#غلو
📌پ. ن: این از اساس اشتباه هست، به فرض هم راستا بودن، اصل قضیه حجیت ندارد
امام صادق علیه السلام♥
إِنَّ مِنَ التَّوَاضُعِ أَنْ يَرْضَى الرَّجُلُ بِالْمَجْلِسِ دُونَ الْمَجْلِسِ وَ أَنْ يُسَلِّمَ عَلَى مَنْ يَلْقَى وَ أَنْ يَتْرُكَ الْمِرَاءَ وَ إِنْ كَانَ مُحِقّاً وَ لَا يُحِبَّ أَنْ يُحْمَدَ عَلَى التَّقْوَى
همانا از نشانههای فروتنی آن است که آدمی به نشستن در جایی پستتر از جایی که دیگران نشستهاند خوشنود باشد، و به هر که رسد سلام دهد، بگومگو را ترک کند اگر چه بر حق باشد، و دوست نداشته باشد به خاطر تقوایش ستایش گردد.
📚بحار الانوار، ج ۷۳، ص: ۶
#اخلاق
┅➵✺𖣐﴾﷽﴿𖣐✺➵━
❇️ #بخاری ناصبی
▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬
✍ بخاری در چند جای کتب خودش مطالبی را بیان میکند اما در آن مطالب به هیچ وجه اشاره به #خلافت حضرت علی علیه السلام نمیکند چرا که ایشان اصلا اعتقادی به خلافت حضرت علی علیه السلام نداشته است👇
❇️ ما عاش أبوبکر بعد أن استخلف سنتین وأشهرا وعمر عشر سنین حجها کلها وعثمان اثنتی عشرة سنة حجها کلها إلا سنتین ومعاویة عشرین سنة إلا أشهرا حج حجتین ویزید ثلاث سنین وأشهرا وعبد الملک بعد الجماعة بضع عشرة سنة إلا أشهرا حج حجة والولید عشر سنین إلا شهرا حج حجة؛
❇️ابوبکر پس از به خلافت رسیدن دو سال وچند ماه زندگی کرد وعمر ده سال وهمه ای آن را حج نمود وعثمان دوازده سال و در همه جز دو سال حج نمود ومعاویه بیست سال و دو حج انجام داد ویزید سه سال وچند ماه وعبدالملک ده سال مگر چند ماه ویک حج انجام داد وولید ده سال مگر چند ماه ویک حج انجام داد.
📘تاریخ الصغیر بخاری، ج ۱، ص ۵۷.
🌐https://lib.eshia.ir/22004/1/57
▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬
❇️در خبر دیگر بخاری از قتاده چنین نقل کرده است:
✅ولی أبوبکر سنتین وستة أشهر وولی عمر عشر سنین وست ة أشهر وثمانیة عشر یو ما وولی عثمان ثنتی عشرة سنة غیر اثنتی عشر یو ما وکانت الفتنة خمس سنین وولی معاویة عشرین سنة وولی یزید بن معاویة ثلاث سنین وأشهر سماه قتادة وکانت فتنة ابن الزبیر ثمان سنین وولی الولید تسع سنین؛
✅ابوبکر دو سال وشش ماه خلافت نمود وعمر ده سال وشش ماه وعثمان دوازده سال خلافت نمود وپنج سال فتنه بود ومعاویه بیست سال خلافت نمود ویزید سه سال و سپس هشت سال فتنه ابن زبیر بود وولید نه سال خلافت نمود.
📘تاریخ الصغیر بخاری، ج ۱، ص ۱۱۸
🌐https://lib.eshia.ir/22004/1/118
▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬
❇️ باز بخاری از نافع چنین نقل کرده است:
وکان عثمان ثنتی عشرة سنة وکانت فتنة معاویة بینه وبین علی أربع سنین ثم ولی معاویة عشرین سنة إلّا شهرین... ؛
عثمان دوازده سال خلافت نمود و سپس چهار سال فتنه معاویه بین او وعلی بود، سپس معاویه دو ماه کمتر از بیست سال خلافت را بر عهده داشت.
📘نام کتاب : التاريخ الصغير نویسنده : البخاري جلد : 1 صفحه : 58
🌐https://lib.eshia.ir/22004/1/58
▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬
✍حتی بخاری از عمیر بن سعید نخعی نقل کرده است که به مطرف گفته است: آیا تمام کسانی را که تا زمان مرگ معاویه به ما (در کوفه) امیر شدند برایت ذکر کنم؟(( قال قص علينا مطرف قال لي عمير بن سعيد الا أخبرك بكل أمير....)) و سپس یک به یک کسانی را که در زمان خلفا از جانب آنها تا مرگ معاویه امیر کوفه شده اند ذکر میکند و هیچ اشاره به امیرالمؤمنین علیه السلام و نماینده آن حضرت نمی کند و از عثمان به معاویه میرسد. (( كان علينا حتى مات معاوية كان أول من أتانا سعد استعمله عمر ثم أتانا بعده عمار ثم أتانا بعده المغيرة وقتل عمر وهو علينا ثم أتانا سعد استعمله عثمان..)) و این در حالی است کهشظ حتی حکومت مرکزی امیرالمؤمنین علیه السلام در کوفه بود.
📘نام کتاب : التاريخ الكبير للبخاري بحواشي المطبوع نویسنده : البخاري جلد : 6 صفحه : 532، رقم ۳۲۲۸؛
🌐https://lib.eshia.ir/40189/6/532
📘 تاریخ الصغیر بخاری، ج ۱، ص ۱۳۴
🌐https://lib.eshia.ir/22004/1/134
▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬
✍حالا نکتهی ای جالب ماجرا انجاست که احمد حنبل چنین اشخاصی را گمراه تر از الاغ میداند👇
👳♂ احمد بن حنبل میگوید:
من لم یربع بعلی فی الخلافة فهو اضل من حمار اهله
هر که علی را خلیفه چهارم نداند گمراه تر از الاغ خانه اش است.
📘[نام کتاب : منهاج السنة النبوية في نقض كلام الشيعة القدرية نویسنده : أحمد بن عبد الحليم بن عبد السلام بن تيمية الحراني أبو العباس تقي الدين جلد : 4 صفحه : 402
🌐https://pdf.lib.efatwa.ir/93654/4/402
✍سمعت أحمد بن حنبل يقول: من لم يُثبت الإمامة لعلي, فهو أضل من حمار أهله.
📘نام کتاب : مناقب الإمام أحمد نویسنده : ابن الجوزي جلد : 1 صفحه : 220
🌐https://lib.efatwa.ir/47032/1/220/
👳♂باز احمد بن حنبل گفته است:
✍وَقَالَ: مَنْ لَمْ يُرَبِّعْ بِعَلِيِّ فِي الْخِلَافَةِ، فَلَا تُنَاكِحُوهُ، وَلَا تُكَلِّمُوهُ
✍ هر که علی را خلیفه چهارم نداند، به او دختر ندهید و با او سخن نگویید
📘نام کتاب : المغني نویسنده : ابن قدامة المقدسي جلد : 7 صفحه : 39
🌐https://lib.efatwa.ir/43902/7/39/
❌بخاری و عدم اعتقاد به خلافت امام علی علیه السلام❌
از کار خوب مؤمن تشکر نمیکنند
عَنْ عَلِیِّ بْنِ حَاتِمٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِیلَ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ مُوسَی عَنْ أَبِیهِ عَنْ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ علیه السلامَنْ أَبِیهِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیهم السلام قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله مُکَفَّراً لَا یُشْکَرُ مَعْرُوفُهُ وَ لَقَدْ کَانَ مَعْرُوفُهُ عَلَی الْقُرَشِیِّ وَ الْعَرَبِیِّ وَ الْعَجَمِیِّ وَ مَنْ کَانَ أَعْظَمَ مَعْرُوفاً مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله عَلَی هَذَا الْخَلْقِ وَ کَذَلِکَ نَحْنُ أَهْلَ الْبَیْتِ مُکَفَّرُونَ لَا یُشْکَرُ مَعْرُوفُنَا وَ خِیَارُ الْمُؤْمِنِینَ مُکَفَّرُونَ لَا یُشْکَرُ مَعْرُوفُهُمْ
📕بحار کتاب ایمان و کفر
امام علی علیه السلام فرمود: «رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله زیر پرده بود و نیکویی او تقدیر نمی شد و نیکی و احسانش بر قریشی و عربی و عجمی، همه شایان بود، و احسان چه کسی بزرگ تر است از رسول خدا صلّی اللَّه علیه وآله بر این مردم، و همچنین ما خاندان زیر پرده نهان هستیم و از احسان ما قدردانی نمی شود و خوبان مومنان هم زیر پرده هستند و از احسانشان قدردانی نمی شود. »
عَنِ ابْنِ الْمُتَوَکِّلِ عَنِ السَّعْدَآبَادِیِّ عَنِ الْبَرْقِیِّ بِإِسْنَادِهِ یَرْفَعُهُ إِلَی أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: الْمُؤْمِنُ مُکَفَّرٌ وَ ذَلِکَ أَنَّ مَعْرُوفَهُ یَصْعَدُ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَا یَنْتَشِرُ فِی النَّاسِ وَ الْکَافِرَ مَشْهُورٌ وَ ذَلِکَ أَنَّ مَعْرُوفَهُ لِلنَّاسِ یَنْتَشِرُ فِی النَّاسِ وَ لَا یَصْعَدُ إِلَی السَّمَاءِ
📕همان
امام صادق علیه السلام فرمود: «مومن مکفر است و زیر پرده، برای آنکه نیکی او به سوی خدای عزوجل بالا رود و در میان مردم منتشر نمی شود؛ و کافر مشهور میشود، زیرا نیکی او در میان مردم منتشر میشود و به آسمان بالا نمی رود.
علامه مجلسي مینویسد:
المؤمن مکفر علی بناء المفعول من التفعیل أی لا یشکر الناس معروفه
«المومن مکفّر»: مکفّر به صیغه مجهول از باب تفعیل است؛ یعنی مردم از کار خوب او تقدیر و تشکر نمی کنند.
📌نیک بنگر چگونه باید از نعمت معرفت الله و ولایت حجت های الهی تقدیر به عمل آوری...
فضیلتی بی نظیر برای امام علی ع در جنگ خیبر
در سنن کبری نسایی امده که:
8354 - أَخْبَرَنَا إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ قَالَ: أَخْبَرَنَا النَّضْرُ بْنُ شُمَيْلٍ قَالَ: حَدَّثَنَا يُونُسُ، عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ، عَنْ هُبَيْرَةَ بْنِ يَرِيمَ قَالَ: §خَرَجَ إِلَيْنَا الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ، وَعَلَيْهِ عِمَامَةٌ سَوْدَاءُ فَقَالَ: «لَقَدْ كَانَ فِيكُمْ بِالْأَمْسِ رَجُلٌ مَا سَبَقَهُ الْأَوَّلُونَ، وَلَا يُدْرِكُهُ الْآخِرُونَ» وَإِنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «لَأُعْطِيَنَّ الرَّايَةَ غَدًا رَجُلًا يُحِبُّ اللهَ وَرَسُولَهُ، وَيُحِبُّهُ اللهُ وَرَسُولُهُ» فَقَاتَلَ جِبْرِيلُ عَنْ يَمِينِهِ، وَمِيكَائِيلُ عَنْ يَسَارِهِ، ثُمَّ لَا تُرَدُّ - يَعْنِي رَايَتَهُ - حَتَّى يَفْتَحَ اللهُ عَلَيْهِ، مَا تَرَكَ دِينَارًا، وَلَا دِرْهَمًا إِلَّا سَبْعَمِائَةِ دِرْهَمٍ أَخَذَهَا مِنْ عَطَائِهِ، كَانَ أَرَادَ أَنْ يَبْتَاعَ بِهَا خَادِمًا لِأَهْلِهِ
🔰 امام حسن ع میفرمایند در جنگ خیبر جبرییل از سمت راست ایشان و میکاییل از سمت چپ ایشان میجنگید
📚سنن کبری، نسایی
در حالی که این منقبت قبل از ان دز جنگ احد برای حضرت رسول الله ص بود
📚در صحیح بخاری امده؛
حَدَّثَنَا عَبْدُ العَزِيزِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ سَعْدٍ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ جَدِّهِ، عَنْ سَعْدِ بْنِ أَبِي وَقَّاصٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: «رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ أُحُدٍ، وَمَعَهُ رَجُلاَنِ يُقَاتِلاَنِ عَنْهُ، عَلَيْهِمَا ثِيَابٌ بِيضٌ، كَأَشَدِّ القِتَالِ مَا رَأَيْتُهُمَا قَبْلُ وَلاَ بعدُ
📌نووی عالم بزرگ اهل سنت در شرح حدیث مسلم میگوید اینها جبرییل و میکاییل بوده اند که کنار حضرت رسول الله صلی الله علیه و ال میجنگیدن
اینجا جهت مشاهده کلیک کنید→
اینجاست که این فقره از حدیث از معنای حقیقی خود را اشکار میکند:
«لَأَبْعَثَنَّ إِلَيْهِمْ رَجُلًا يُحِبُّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيُحِبُّهُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ ,👈 يُقَاتِلُهُمْ حَتَّى يَفْتَحَ اللَّهُ لَهُ 👉; لَيْسَ بِفَرَّارٍ
⭕الله تعالی میداند پرچم را به دست چه کسی بدهد تا اینکه پیروزی را رقم بزند و بر چه کسی جبرییل و میکاییل را بفرستد و بر چه کسی نفرستد.
#فضیلت_برتر
قران به سر گذاشتن بدعت نیست!
در کتب اهل سقیفه(بخوانید نفوذ یهود) چنین امده؛
شکایت مولا علی علی علیه السلام به الله متعال از غصب حق خویش :
33376- عن أبى صالح الحنفى قال : رأيت على بن أبى طالب أخذ المصحف فوضعه على رأسه ثم قال اللهم إنهم #منعونى ما فيه فأعطنى ما فيه ثم قال اللهم إنى قد مللتهم وملونى وأبغضتهم وأبغضونى وحملونى على غير طبيعتى وخلقى وأخلاق لم تكن تعرف لى فأبدلنى بهم خيرا منهم وأبدلهم بى شرا منى اللهم أمت قلوبهم ميت الملح فى الماء يعنى أهل الكوفة
📚(ابن عساكر) [كنز العمال 36581]
📚أخرجه ابن عساكر (42/534) .
شعبة: أنبأنا محمد بن عبيد (2) الله الثقفي، سمع أبا صالح يقول: شهدت عليا وضع المصحف على رأسه، حتى سمعت تقعقع الورق فقال: اللهم إنى سألتهم ما فيه، #فمنعوني، اللهم إني قد مللتهم وملوني، وأبغضتهم وأبغضوني، وحملوني على غير أخلاقي، فأبدلهم بي شرامني، وأبدلني بهم خيرا منهم، ومث (3) قلوبهم ميثه الملح في الماء
📚سیر اعلام نبلاء
وبلفظ منعونی ان اقوم ؛ یعنی نگذاشتند احکام قران را اجرا کنم :
وقال يعقوب بن أبي سفيان: ثنا عبد العزيز بن عبد الله الاريسي ثنا إبراهيم بن سعيد، عن شعبة عن أبي عون - محمد بن عبد الله الثقفي - عن أبي صالح الحنفي قال: رأيت علي بن أبي طالب أخذ المصحف فوضعه على رأسه حتى أني لارى ورقه يتقعقع قال ثم قال: اللهم إنهم منعوني أن أقوم في الامة بما فيه فأعطني ثواب ما فيه، ثم قال: اللهم إني قد مللتهم وملوني وأبغضتهم وأبغضوني، وحملوني على غير طبيعتي وخلقي وأخلاق لم تكن تعرف لي، اللهم فأبدلني بهم خيرا منهم، وأبدلهم بي شرا مني، اللهم أمت قلوبهم موت الملح في الماء.
📚البداية والنهاية - ابن كثير
💠ابو صالح حنفی میگه دیدم علی بن ابی طالب علیه السلام را که قرآن را گرفت و بر سر گذاشت، بطوریکه ورقه هایش حرکت میکرد پس میفرمود: خدایا آنها مانع شدند که من در میان امت آنچه که درآنست را اجرا کنم پس خدایا ثواب آن را به من عطا فرما ، خدایا همانا اینان از من ملول و مبغوض گشتند ومن هم از انان و مرا متهم ساختند بارالها بهتر از آنان را به جای آنان بر من عنایت فرما و بدتر از من را به جای من نصیب آنان بنما. بارخدایا، دلهای آنان را بگداز و آب کن، چنان که نمک در آب منحل میشود .
📌رجاله رجال الصحیحین
امام علی علیه السلام طبق حدیث بخاری، بهترینه بهترین مردم روی زمین است✅
روایتی در بخاری بدین وجه امده؛
عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِاللَّهِ رَضِیَ اَللهُ عَنْهُمَا قَالَ: قَالَ لَنَا رسول الله صلی الله علیه و ال يَوْمَ الْحُدَيْبِيَةِ؛
«أَنْتُمْ خَيْرُ أَهْلِ الأرْضِ». وَكُنَّا أَلْفًا وَأَرْبَعَ مِائَةٍ، وَلَوْ كُنْتُ أُبْصِرُ الْيَوْمَ لأرَيْتُكُمْ مَكَانَ الشَّجَرَةِ».
(بخارى: 4155)
جابر بن عبد الله رضی الله عنه میگوید: رسول الله صلی الله علیه و ال روز حدیبیه، خطاب به ما كه هزار و چهار صد نفر بودیم، فرمود:👈 «شما، بهترین مردم روی زمین هستید».👉 جابر میگوید: اگر امروز میدیدم (نابینا نبودم) جای آن درخت را به شما نشان میدادم
📌از طرفی در صحیح مسلم هست که بیعت بر عدم فرار بوده:
وَأخرج مُسلم وَابْن جرير وَابْن مرْدَوَيْه عَن جَابر رَضِي الله عَنهُ قَالَ: كُنَّا يَوْم الْحُدَيْبِيَة ألفا وَأَرْبَعمِائَة فَبَايَعْنَاهُ وَعمر رَضِي الله عَنهُ آخذ بِيَدِهِ تَحت الشَّجَرَة وَهِي سَمُرَة وَقَالَ: بَايَعْنَاهُ على أَن لَا نفر وَلم نُبَايِعهُ على الْمَوْت
----------------
بعد از این بیعت بود که الله تبارک و تعالی ایه فتح را نازل کردند:
قَدْ رَضِيَ اللهُ عَنِ الْمُؤْمِنينَ إِذْ يُبايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ ما في قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكينَةَ عَلَيْهِمْ وَ أَثابَهُمْ فَتْحاً قَريباً
و در تفسیر این ایه جنگ خیبر امده:
( أَثابَهُمْ فَتْحاً قَريباً)
حدثنا ابن المثنى، قال: ثنا محمد بن جعفر، قال: ثنا شعبة، عن الحكم، عن ابن أبي ليلى (وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا) قال: خيبر.
حدثنا بشر، قال: ثنا يزيد، قال: ثنا سعيد، عن قتادة (وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا) وهي خيبر.
حدثنا ابن عبد الأعلى، قال: ثنا ابن ثور، عن معمر، عن قتادة، قوله (وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا) قال: بلغني أنها خيبر.
تفسیر طبری📚
--------------
ولی تا انجا که الحمدالله ابوبکر و عمر در جنگ خیبر فرار کردند
و بطریق اولی، حدیث مذکور
«أَنْتُمْ خَيْرُ أَهْلِ الأرْضِ» شامل این دو نمیشه
۳۶۸۷۹... عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ بِالنَّاسِ فَلَقِيَ أَهْلَ خَيْبَرَ , فَرَدُّوهُ وَكَشَفُوهُ هُوَ وَأَصْحَابَهُ فَرَجَعُوا إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُجِبْنَ أَصْحَابَهُ وَيُجِبْنَهُ أَصْحَابُهُ , قَالَ: فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «§لَأُعْطِيَنَّ اللِّوَاءَ غَدًا رَجُلًا يُحِبُّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيُحِبُّهُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ» قَالَ
📚مصنف، ابن ابی شیبة
⭕عمر بن الخطاب مومن نیست
عن فَضَالَة بْن عُبَيْدٍ ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي حَجَّةِ الْوَدَاعِ:
أَلَا أُخْبِرُكُمْ بِالْمُؤْمِنِ؟ مَنْ أَمِنَهُ النَّاسُ عَلَى أَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ ، وَالْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ النَّاسُ مِنْ لِسَانِهِ وَيَدِهِ ، وَالْمُجَاهِدُ مَنْ جَاهَدَ نَفْسَهُ فِي طَاعَةِ اللهِ ، وَالْمُهَاجِرُ مَنْ هَجَرَ الْخَطَايَا وَالذَّنُوبَ
إسناده صحيح✅
✍ایا شما را باخبر سازم از اینکه مومن چه کسی است؟کسی است که مردم او را بر مال و جانشان امین (بی آزار و امانت دار) بدانند.
و مسلمان کسی است که مردم از دست و زبانش در امان باشند.و مجاهد کسی است که بر علیه نفسش در اطاعت اوامر الله جهاد می کند (بر سختی هایش صبر می کند)و مهاجر کسی است که از گناهان و اشتباهات هجرت و دوری گزیند.
سنن ابن ماجه📚
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حال سیره عمر بن الخطاب: ↓↓↓
یَا ابْنَ الْخَطَّابِ فَلَا تَکُونَنَّ عَذَابًا عَلَى أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ .
📚صحیح مسلم ، ج ۶ ، ص۱۷۹، کتاب الآداب، باب الاستیذان
❌ای پسر خطاب ! بر اصحاب رسول خدا عذاب نباش .
مشاهده تواتر اخلاق عمر بن الخطاب•← اینجا
⛔️ صوفیه و روزهٔ روزِ عاشورا
🔹 روزهٔ روز عاشورا، طبق برخی احادیث نهی شدید شده و روزه گرفتن و مبارک داشتن این روز را مساوی با محشور شدن با خاندان زیاد لعنهم الله دانستند، که آل زیاد و پسر مرجانه این روز را روزه گرفته و به شادی و سرور میپرداختند. از امام رضا علیهالسلام درباره روزه گرفتن در روز عاشورا سؤال کردند که حضرت فرمودند:
«فَقَالَ عَنْ صَوْمِ ابْنِ مَرْجَانَةَ تَسْأَلُنِي ذَلِكَ يَوْمٌ صَامَهُ الْأَدْعِيَاءُ مِنْ آلِ زِيَادٍ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ علیهالسلام. فَمَنْ صَامَهُمَا أَوْ تَبَرَّكَ بِهِمَا لَقِيَ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَمْسُوخَ الْقَلْبِ وَ كَانَ حَشْرُهُ مَعَ الَّذِينَ سَنُّوا صَوْمَهُمَا وَ التَّبَرُّكَ بِهِمَا.»
✍🏻 از روزهٔ فرزند مرجانه از من سؤال میكنی؟ اين روزی است كه زنازادگان از آل زياد بخاطر شهادت امام حسين (عليهالسلام) روزه گرفتند. هركس روز عاشورا و روز شهادت امام حسين (علیهالسلام) را روزه بگيرد، در نزد خدای عالم فردای قيامت، ممسوخ القلب بوده و با دودمان يزيد و آل مرجانه محشور میشود كه در اين روز روزه میگرفتند و آن را سنت کردند و مبارکش پنداشتند❗️
📚 الکافی، ط_الاسلامیه، ۴/۱۴۶
➖علامه مجلسی رحمه الله ذیل این روایت، پس از نقل قول فقهای شیعه درباره روزه روزِ عاشورا، مینویسد:
«الأظهر عندي: أن الأخبار الواردة بفضل صومه محمولة على التقية. و إنما المستحب الإمساك على وجه الحزن إلى العصر لا الصوم.»
📚 مرآة العقول، ١٦/٣٦١
🚫 شیوخ صوفیه مانند #ابن_عربی و #غزالی و #عبدالقادر_گیلانی و غیرهم، روزه گرفتن در روز عاشورا را جایز و حتی روزه این روز را بعد از روزه ماه رمضان، از با فضیلتترین روزها دانستهاند! بعنوان مثال ابنعربی در فتوحات مکیه گفته:
👈🏻 «برای کسی که روز عاشورا روزه بگیرد دو شهود و تجلی میباشد. پس کسی که بمقام احدیت ذات برسد، روز دهم (محرم) را روزه میگیرد و کسی که در مقام اسم آخر الهی باشد روز نهم (محرم) را روزه میگیرد و روزهگرفتن در روز عاشورا بسیار بافضیلت میباشد و وجوب آن قبل از وجوب روزه ماه رمضان تشریع شده است...»
📚 الفتوحات المکیه، ۴ جلدی، ۱/۶۳۴، فصل روزه روز عاشورا
✅ اما طبق روایات شیعی، باید روز عاشورا از صبح، از خوردن و آشامیدن امساک نمود و فقط عصر عاشورا مثلا جرعهای آب نوشید تا روزه محقق نشود. زیرا امام مظلوم ما تشنه و گرسنه بشهادت رسیدند.
📌خرقه تزویر