ویژه محققین
اثبات انتساب کتاب، السنة، به عبدالله بن احمد.
مشاهده سایت 👉
#الزام به جهت طعوناتی که در ان جا به ابوحنیفه وارد شده است.
یک نکته زیبا و مفید از حضرت امیرالمومنین علیه السلام.
در حکمت ۹۳ نهج البلاغه ایشان میفرمایند:
فردى از شما نگويد: خدايا از فتنه به تو پناه مى برم، زيرا كسى نيست كه در فتنه اى نباشد، لكن آن كه مى خواهد به خدا پناه برد، از آزمايش هاى گمراه كننده پناه ببرد، همانا خداى سبحان مى فرمايد: «بدانيد كه اموال و فرزندان شما فتنه شمايند» معنى اين آيه آن است كه خدا انسان ها را با اموال و فرزندانشان مى آزمايد، تا آن كس كه از روزى خود ناخشنود، و آن كه خرسند است، شناخته شوند، گر چه خداوند به احوالاتشان از خودشان آگاه تر است، تا كردارى كه استحقاق پاداش يا كيفر دارد آشكار نمايد، چه آن كه بعضى مردم فرزند پسر را دوست دارند و فرزند دختر را نمى پسندند، و بعضى ديگر فراوانى اموال را دوست دارند و از كاهش سرمايه نگرانند.
لَا يَقُولَنَّ أَحَدُكُمْ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْفِتْنَةِ لِأَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ إِلَّا وَ هُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَى فِتْنَةٍ وَ لَكِنْ مَنِ اسْتَعَاذَ فَلْيَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلَّاتِ الْفِتَنِ فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يَقُولُ وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ وَ مَعْنَى ذَلِكَ أَنَّهُ يَخْتَبِرُهُمْ بِالْأَمْوَالِ وَ الْأَوْلَادِ لِيَتَبَيَّنَ السَّاخِطَ لِرِزْقِهِ وَ الرَّاضِيَ بِقِسْمِهِ وَ إِنْ كَانَ سُبْحَانَهُ أَعْلَمَ بِهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ لَكِنْ لِتَظْهَرَ الْأَفْعَالُ الَّتِي بِهَا يُسْتَحَقُّ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ لِأَنَّ بَعْضَهُمْ يُحِبُّ الذُّكُورَ وَ يَكْرَهُ الْإِنَاثَ وَ بَعْضَهُمْ يُحِبُّ تَثْمِيرَ الْمَالِ وَ يَكْرَهُ انْثِلَامَ الْحَالِ
✅ نکته:
۱_حتمی بودن امتحانات:
چون ادمی همیشه رو به کمال یا انزوا هست.
احسب الناس ان یترکوا ان یقولوا آمنا
و هم لا یفتنون👉
📌خود آمنا مصداق دارد، در هر درجه به نسبت ایمان ازمایش میشوند، و ازمایش حضرت ایوب ع رو برای ازمایش یه مومن ضعیف نمیفرستن.
این یقولو میتواند میتواند اقرار باشد لکن ازمایش سنجش؛ ایمان(اقرار ➕عمل) هست چنانکه
امام علی عليه السلام فرمود:
امام علي عليه السلام :اَلاِْيْمانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ، وَ اِقْرارٌ بِاللِّسانِ، وَ عَمَلٌ بِالاَْرْكانِ.
ايـمـان مـعـرفـت اسـت از روى دل ، اقـرار اسـت بـه زبـان و عمل است به اركان (اعضا و جوارح)
📖نهج البلاغه ، حکمت۲۱۸
✅نکته دوم:
ازمایش حتمی که مد نظر مولا علیه السلام هست،اینه که این ازمایش ناخالصی رو برطرف کند از دل ها.
📌و اذ ابتلی ابراهیم ربه بکلمات فاتمهن قال انی جاعلک للناس اماما»
بیاد آر زمانی را که خداوند ابراهیم را با یک رشته امور آزمایش کرد و او نیز به خوبی از عهده آنها برآمد، و به او گفت من تو را پیشوای مردم قرار میدهم.
⭕حضرت ابراهیم علیه السلام مورد امتحان قرار گرفت و یکی از انها قربانگاه بود، پس ان امتحان از نوع بروز استعداد است و طبق کلام حضرت امیر علیه السلام ان فتنه مذموم نیست
هدایت شده از اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🟢 وقتی ابوحنیفه رسوا میشود!
👈 مناظره جنجالی "حَنَفیها" و "شافِعیها"؛ در حضور سلطان محمود غزنوی!
💥حضرت استاد ابوالحسنی (مُنذِر)🔻
1⃣ براي نخستين بار بود كه عالمان دو مذهب «حنفي» و «شافعي»، اينچنين روياروی هم، در حضور سلطان محمود غزنوی به بحث و جدل میپرداختند و از اعتبار مذهب خويش در برابر خصم دفاع مي كردند: نقطۀ قوّت هر يك، آنجا بود كه به انتقاد از حريف ميپرداختند، و نقطۀ ضعفشان، جايي كه از آيين خويش دفاع میكردند!
2⃣ در آن ميان، امّا، برگ برنده در دستهای قَفّالِ مَروَزي بود؛ عالم بزرگ شافعي كه با ابتكاري شگفت، به مصاف كرّاميان حنفي آمده بود:نخست دو ركعت نماز خواند كه در آن، همۀ شرايط و اجزاي نماز، تماماً، رعايت شده بود. و در پايان گفت:
ـ اين نمازي است كه امام شافعي... جز آن را جايز نمي داند. سپس نماز ديگري گزارد كه «مسلمان نشنود، كافر نبيند»!
پوست سگ دباغي شده اي بر تن كرد و يك چهارمش را به پليدي آلود. سپس با شرابي كه از خرما به دست آيد وضو گرفت.
3⃣ تابستان بود و صحرا، ولاجرم، پشه و مگس بسياري بر پيكر او نشستند! وضويش نيز وارونه بود. آنگاه روي به قبله آورد و احرام نماز بست، بي آنكه در وضو نيت آن كند و در پي آن افزود: دو برگك سبز (ترجمۀ فارسي آيه «مُدهامَّتان» ـ از سورة الرحمن ـ به جاي سورۀ حمد)! سپس، همچون خروس كه دانه برچيند، دوبار سر به زمين زد، بدون فصل و ركوع و تشهد. در آخر نيز تيزي رها كرد و سپس گفت:
ـ سلطان به سلامت باشد، اين نيز نماز ابوحنيفه است، كه مَشرَب فقهي وي آن را مُجزي مي شمارد!
4⃣ محمود، درحاليكه چين بر ابرو افكنده بود، راست نشست و گفت:
ـ اگر اين نماز ابوحنيفه نباشد، ترا خواهم كشت؛ زيرا هيچ دينداري، چنين نمازي را روا نمي دارد.
حنفيان نيز، كه در مجلس بودند، به اتفاق، منكر شدند كه ابوحنيفه چنين نمازي را جايز شمرده باشد. قفّال تعظيمي كرد و گفت:
ـ قربان! اينكه نقلي نيست، بفرماييد كتابهاي ابوحنيفه را بياورند تا صدق ادّعاي مخلص معلوم شود. كتابهاي ابوحنيفه را آوردند و سلطان، مردي ترسا را كه نويسنده بود، دستور داد تا كتب فقهي هر دو فرقه را بخواند و صحّت و سقم ادعاي قفّال را از خلال آنها معلوم دارد. صدق سخن قفّال آشكار گشت و محمود (كه راه تخلّصي از كرّ وفرّ كرّاميان مي جست) از مرام حنفي روي گرداند و به آيين شافعي درآمد.
[این داستان گوشهای از انحرافات عظیم تاریخی را که در سایه دوری از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام شکل گرفته، نشان میدهد]
📚 منبع: کتاب بوسه بر خاک پی حیدر (ع)، بحثی در ایمان و آرمان فردوسی، اثر استاد ابوالحسنی (منذر) به نقل از ابن خلّکان در وفیات الاعیان، طبق گزارش امام الحرمین عبدالملک جوینی در مغیث الخلق فی اختیار الأحق، ص 57-58.
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯