eitaa logo
🌱 تشکیلات توحیدی 🌱
8.9هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
529 ویدیو
103 فایل
﷽ 🎯 توانمندسازی مجموعه‌ها و افراد در راستای اقامه مکتب انقلاب اسلامی 🌱🌱🌱 #تربیتی #معرفتی #بصیرتی #تشکیلاتی ارتباط با مدیر: @razmi_H313 دوره‌های آموزشی: @seyyed_jafari پشتیبانی فروش: @poshtiban72 تارنمای پایگاه فرهنگی بعثت: besat313.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱 تشکیلات توحیدی 🌱
🌸🌼🌸🌼 بخش های مختلف کتاب تشکیلات توحیدی #تشکیلات_توحیدی ┏━━━〰️〰️━━━┓ @tashkilat_ir ┗━━━〰️〰️━━━
سلام دو تا مطلب: ۱. ان شالله فردا توضیحات اجمالی از بخش دوم کتاب تشکیلات توحیدی در کانال بارگذاری خواهد شد. ۲. سروران زیادی در خصوصی سوالاتی داشتند در مورد چاپ کتاب و همچنین دوره ها و مشاوره های مدیریتی و تشکیلاتی. ان شالله در همین کانال به همه سوالات جواب خواهیم داد و در کل هدف این کانال رو برای عزیزان توضیح میدیم. فقط اجمالا همین قدر مطلع باشید که پیگیر چاپ کتاب هستیم و الآن در مرحله‌ی صحافی است الحمدلله. به روز رسانی وبسایت هم روند خوبی داره خدارو شکر. در مورد کانال هم فعلا همینقدر بدانید که کانال کاملا متفاوتی خواهیم داشت. عید غدیر خم رو هم پیشاپیش تبریک عرض میکنیم.🌸🌸 ┏━━━〰️〰️━━━┓ @tashkilat_ir ┗━━━〰️〰️━━━┛ پایگاه فرهنگی بعثت ➖➖➖➖➖➖
💡قضاوتِ وجدان💡 🔸شهید محمد ابراهیم همت: خدا نکند به توسری‌خوردن عادت کرده باشیم و خدایی نکرده، مدام نیاز داشته باشیم، یک نفر بالای سرمان باشد تا ما کارمان را درست انجام بدهیم. بالای سرتان خدا هست؛ تک تک شما وجدان دارید. قاضی شما، وجدان شما باشد و خدا. این کافی‌ است و هیچ قاضی دیگری هم نمی‌خواهد. هیچ قاضی برای آدم بهتر از وجدان او نیست. ┏━━━〰️〰️━━━┓ @tashkilat_ir ┗━━━〰️〰️━━━┛ پایگاه فرهنگی بعثت ➖➖➖➖➖➖➖
☘🍀🌿 سرفصل های بخش دوم کتاب تشکیلات توحیدی👆👆 توضیحات اجمالی بخش دوم 👇👇 ┏━━━〰️〰️━━━┓ @tashkilat_ir ┗━━━〰️〰️━━━┛ پایگاه فرهنگی بعثت ➖➖➖➖➖➖
🌱 تشکیلات توحیدی 🌱
☘🍀🌿 سرفصل های بخش دوم کتاب تشکیلات توحیدی👆👆 توضیحات اجمالی بخش دوم 👇👇 #تشکیلات_توحیدی #معرفی_بخش‌ه
🔆🔅🔆🔅🔆 💎 نگاهی اجمالی به کتاب تشکیلات توحیدی در این بخش می‌خواهیم به سوالات زیر پاسخ دهیم: ❓اساساً جهان‌بینی چه ارتباطی با مدیریت یک مجموعه و فنون و مهارت‌های اداره‌ی آن دارد؟ ❓آیا اعتقاد به توحید صرفاً یک امر ذهنیِ خشک است یا اینکه آثار و نتایج عملیاتی هم برای تشکیلات به دنبال دارد؟ ❓ایمان به غیب چگونه می‌تواند معادلات کاری را در محیط اداری تنظیم کند؟ 🔅 یکی از مهم‌ترین انتظارات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از تشکّل‌های دانشجویی، تقویت مبانی معرفتی است. بخش دوم این کتاب درواقع به بررسیِ زیربنایی‌ترین و اساسی‌ترین مبنای معرفتی، یعنی همان جهان‌بینی توحیدی می‌پردازد. 🔅 جهان‌بینىِ هر انسانى در تشکیل شخصیت او، یک تأثیر اساسی دارد. بر اساس جهان‌بینی توحیدی، زاویه‌ی دیدِ انسان نسبت به هر موضوعی دچار تحول بنیادین و دگرگونی عمیق می‌شود. شخص موحّد، انسان‌ها و اشیاء پیرامون خود را با عینک دیگری می‌بیند و دستگاه محاسباتی او با فرمول‌های دیگری حساب‌وکتاب می‌کند. ➖➖➖➖➖➖ 🔰 سرفصل‌هایی که در بخش دوم کتاب بررسی شده‌اند، عبارت‌اند از: 1️⃣ کلیاتی پیرامون جهان‌بینی و ایمان به غیب: در این فصل، پس از مفهوم‌شناسی جهان‌بینی و تبیین جایگاه آن در تدوین علوم انسانی، آثار ایمان به غیب در بینش و کنش انسان بررسی‌ شده است. ایمان به غیب می‌تواند در بهبود عملکرد اعضای مجموعه اثرگذار باشد و کارایی نیروها را در محیط کار مضاعف کند. 2️⃣ بررسی‌ نقاط اصلی جهان‌بینی اسلامی: مهمترین محورهایی که در این فصل، کنکاش شده‌اند را میتوان اینگونه خلاصه کرد... 🔹 توحید یک حقیقتِ زندگی‌ساز و قاعده‌ی اساسیِ تمام طرح‌ها و اقدامات است نه یک امر ذهنی. 🔸 همه‌ی عالم وجود به دو منطقه تقسیم می‌شود: منطقه‌ی نفوذ توحید که باید به آن ایمان آورد و منطقه‌ی نفوذ طاغوت که باید به آن کفر ورزید. 🔹 تکریم انسان یکی از اصول اسلامی است. نیروی انسانی باید در دل کار رشد کند و هرگونه نگاه ابزاری به وی، برخلاف کرامت انسانی است. 🔸 انسان‌ استعداد بی‌پایانی در درون خود دارد و می‌تواند راه تکامل را بپیماید. سیر تعالی و تکامل انسان در خلأ نیست؛ بلکه شکوفایی استعدادهای او، ارتباط تنگاتنگی با شکوفایی استعدادهای عالم طبیعت دارد. 🔹 اعتقاد به آخرت، بزرگترین تضمین‌کننده‌ی سلامت عمل و اندیشه‌ی انسان است. آخرت‌باوری در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات ما اثرگذاری شگرفی خواهد داشت. 🔸 آخرین نقطه‌ی جهان‌بینی اسلامی، اعتقاد به غلبه‌ی جبهه‌ی حق بر جبهه‌ی باطل است. ایمان و صبر، نقش تعیین‌کننده‌ای در پیروزی مؤمنین دارند. لذا پیروزی‌ها و شکست‌های یک جمع، باید با تفسیری الهی تحلیل شوند‌. 3️⃣ تقابل و صف‌بندیِ دو دستگاه محاسباتی: 🔹در این فصل، تفاوت دستگاه محاسباتی مادی محض و دستگاه محاسباتی الهی موردِبررسی قرار گرفته است. 🔸اختلال در دستگاه محاسباتی موجب جهت‌گیری غلط و ازدست رفتن امکانات مجموعه می‌شود. یکی از خطاهای محاسباتی این است که انسان در چهارچوب عوامل محسوس و صرفاً مادی محدود بماند؛ یعنی عوامل معنوی و سنت‌های الهی را نادیده بگیرد. هرچند محاسبات عقلانی و مادی تأثیرگذارند، اما بدون اعتماد به وعده‌های الهی و هماهنگی با قوانین آفرینش، تمامی محاسبات محکوم به شکست‌اند. 🔹در پایان این فصل، به فهرستی از وعده‌های الهی اشاره شده است: _ وعده‌ی معیّت الهی _ وعده‌ی نصرت الهی _ وعده‌ی بُن‌بست‌شکنی و رزق لایُحتَسَب _ وعده‌ی هدایت و إعطای فرقان _ وعده‌ی مفتوح شدن برکات 🔆🔅🔆🔅🔆 ┏━━━〰️〰️━━━┓ @tashkilat_ir ┗━━━〰️〰️━━━┛ پایگاه فرهنگی بعثت ➖➖➖➖➖➖
🌀سازماندهی نیروها 🔹هرچه مى‏توانید سازماندهی‌ها را محكم‌تر و باکیفیت‌تر كنید. 🔹در استفاده و كاربرى نیروى انسانى، اصل، سازماندهی است. مدیران به امر سازماندهی اهمیت بدهند. 🔹رئیس و سرپرست موفق آن‌کسی است كه بتواند سروسامانی به تشكیلات بدهد و خودش به سازماندهی آن برسد. 📆 بیانات در تاریخ ۶۸/۰۴/۰۶ و ۷۴/۰۱/۳۰ 📔 منبع: کتاب تشکیلات توحیدی صفحه ۳۳۱ ┏━━━〰️〰️━━━┓ @tashkilat_ir ┗━━━〰️〰️━━━┛ پایگاه فرهنگی بعثت ➖➖➖➖➖➖
🔅عزلت و کناره‌گیری از اجتماع🔅 🔹علامه طباطبایی رضوان‌الله تعالی علیه: «خداوند بشر را اجتماعی خلق نموده تا بهره خود را از راه تمام مظاهر و موجودات برداشت نماید؛ زیرا حق ـ سبحانه ـ از دریچه همه‌ی موجودات جلوه‌گر می‌باشد. به همین جهت است که رهبانیت و کناره‌گیری از اجتماع، از نظر اسلام مطلوب نیست. آن کسی که در غاری یا جایی می‌رود و از اجتماع کناره می‌گیرد چه بهره‌ای از خدا می‌برد؟ او جز خود و در و دیوار چیزی نمی‌بیند. خدا و تجلیاتش را از راه موجودات می‌توان دید. انسان نباید به تمام معنا عنان گسیخته و در اجتماع باشد و نه از طرفی، از اجتماع به‌کلی کناره گیرد؛ بلکه «كُن فی الناسِ ولا تَكُن معهم» را باید مراعات کند؛ تا آنجایی که بهره‌ی خدایی را ـ به‌طوری‌که گفته شد ـ از اجتماع بگیرد. 🔹عرض شد: پس عزلتی که مطلوب است چیست؟ فرمودند: جریان جلوگیری از عزلت و رهبانیت، مربوط به متن آن دو در اسلام نیست؛ بلکه در حاشیه است. عزلت، گاهی جنبه دوایی دارد و برای مداوا شایسته است به کار برده شود تا نفس از هرزه بودن در بعضی از امور برکنار باشد و اعتدال پیدا کند. این همان عزلتی است که در بیت ذیل از شاه قاسم انوار آمده است: صَمْت و جوع و سَهَر و عزلت و ذکر به دوام ناتمامان جهان را کند این پنج تمام 📘 منبع: ثمرات الحیات، ج ۲، صفحه ۱۲۳ و ۱۲۴ ┏━━━〰️〰️━━━┓ @tashkilat_ir ┗━━━〰️〰️━━━┛ پایگاه فرهنگی بعثت ➖➖➖➖➖➖
8.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 عاشق شوید.... مسلمان، عاشقِ انسان‌شدن است؛ عاشقِ ملکوت است. ▶️ برشی از سخنان شهید بهشتی (ره) ┏━━━〰️〰️━━━┓ @tashkilat_ir ┗━━━〰️〰️━━━┛ پایگاه فرهنگی بعثت ➖➖➖➖➖➖
📝اهمیت پیگیری 🔹داشتیم کارهای یک ماه گذشته را بررسی می‌کردیم. بعضی کارها ناقص انجام شده بود و بعضی اصلا دنبال نشده بود. وقتی شهید میثمی سؤال کرد، چرا؟ گفتند: «ماگفته‌ایم. ابلاغ کرده‌ایم.» گفت: «ابلاغ که کافی نیست. حتماً پیگیری می‌خواهد. هر کاری را ابلاغ کردید، حتماً یک نفر هم پیگیری کند. اینطوری کارها به نتیجه می‌رسد.» ┏━━━〰️〰️━━━┓ @tashkilat_ir ┗━━━〰️〰️━━━┛ پایگاه فرهنگی بعثت ➖➖➖➖➖➖
🔸تبعیت کارهای برجسته از انگیزه‌های ممتاز «كارهاى خوب، كارهاى بزرگ، فقط با انگيزه‌هاى ممتاز و از اعماق دل برآمده انجام می‌‏گيرد. كارهاى بزرگ را به‌صورت دستورى و تشريفاتى و ادارى و اینها نمی‌‏شود انجام داد. كار مقرراتى و دستورى، در همان حد كار متعارف انجام می‌‏گيرد؛ درصورتی‌که كار برجسته و ممتاز، تابع انگيزه است... بدون انگيزه، بدون يك عامل درونى، كارهاى برجسته چه ازلحاظ كمّی، چه ازلحاظ كيفى، امكان‌پذير نيست.» 📔منبع: کتاب تشکیلات توحیدی صفحه ۴۰۱ ┏━━━〰️〰️━━━┓ @tashkilat_ir ┗━━━〰️〰️━━━┛ پایگاه فرهنگی بعثت ➖➖➖➖➖➖
🔅🔅🔅🔅🔅🔅 🔺ظهور رذائل‌اخلاقی در کار تشکیلاتی🔻 🔸تا اذان ظهر نیم ساعت مونده بود. در نمازخانه‌ی دانشگاه نشسته بودم و اطرافم رو نگاه می‌کردم. گوشه‌ی نمازخانه یکی از دوستانم رو دیدم که با خودش خلوت کرده بود. نگرانی خاصی در چهره‌اش احساس کردم، معلوم بود که مسئله‌ای ذهنش رو درگیر کرده... 🔹رفتم جلو و بابِ صحبت رو باز کردم. ازش پرسیدم: «چرا اینقدر پَکَری؟! اتفاقی افتاده؟!» گفت: «از وقتی‌که فرمانده بسیج شدم، احساس میکنم دیگه اون آدمِ سابق نیستم. چند وقتیه حس غرور بهم دست داده. انگار خودم رو کسی می‌دونم. از طرفی خودم برای فرمانده شدن، قدمی برنداشتم. از همون ابتدا سعی کردم برای خدا این مسئولیت رو قبول کنم. راستش حال عجیبی دارم. دیگه تصمیم گرفتم این مسئولیت رو ببوسم و کلاً بذارم کنار.» 🔸گفتم: «به نظر من خیلی باید خدا رو شکر کنی.» با لحن تعجب‌آمیزی پرسید: «شکر کنم؟!» گفتم: «بله. چون انسان‌ها در حالت عادی زندگی احساس میکنن هیچ عیب و نقصی ندارن. برخی از امتحانات بهانه‌ی خوبی هستن تا خودمون رو بهتر بشناسیم و بفهمیم درونمون چه خبره. این جای شکر نداره که متوجه این رذیله‌ی پنهانی در اعماق نفست شدی؟» 🔹بادقت به حرف‌هام گوش میداد و منتظر ادامه‌ی مطالبم بود. _ «تو قبل از پذیرش مسئولیت، خیال می‌کردی که خیلی آدم متواضعی هستی. درحالیکه در درون تک‌تک ماها مایه و منشأ فساد وجود داره. فکر می‌کنی غرور و تکبر توی همین چند روز در درونت ایجاد شده؟؟؟ این صفات رذیله از قبل هم وجود داشتند، اما الان ظهور پیدا کردند.» 🔸گفتم بذار یه مثال ساده برات بزنم. «یه استخر آب رو درنظر بگیر که گل و لای در اعماقش ته‌نشین شده. اگه کسی ظاهر استخر رو ببینه، میگه عجب آب زلالی داره و چقدر تمیزه!! ولی اگه با یه چوب، ته استخر رو بهم بزنی، میبینی که به تدریج آب آلوده شد و دیگه زلال نیست. این آلودگی‌ها که با زدن چوب به‌وجود نیومد. قبل از برخورد چوب هم وجود داشت اما الان به واسطه چوب ظهور پیدا کرد.» 🔹گفت: «پس تکلیف من چیه؟ مسئول بسیج بمونم و غرور داشته باشم؟!» گفتم: «نه... مسئول بسیج باش ولی سعی کن در دل همین فعالیتهای اجتماعی، با نفست مبارزه کنی. با فرار کردن از امتحان که ریشه‌ی مشکلات اخلاقی حل نمیشه، هر جای دیگه هم بری باز هم این رذیله همراهت هستش... بهترین کار اینه که همه‌مون با یک حالت اضطرار از خدا کمک بخوایم تا توفیق بده قبل از اینکه در قیامت بالإجبار عیب‌هامون رو متوجه بشیم، در همین دنیا با اختیار خودمون مشغول عیب‌یابی نفس بشیم و خودمون رو بشناسیم... 🔸کار تشکیلاتی، بستر مناسبی برای خودشناسی و خودسازیه، اما خیلی‌ها از این ظرفیت استفاده نمیکنن و غافل‌اند. هرکسی به میزانی که توجه و مراقبه و محاسبه تشکیلاتی داشته باشه، می‌تونه آرام آرام در جمع ساخته بشه. این قضیه کاملا به عزم و اراده ما بستگی داره ┏━━━〰️〰️━━━┓ @tashkilat_ir ┗━━━〰️〰️━━━┛ پایگاه فرهنگی بعثت ➖➖➖➖➖➖
✅ کشف و شکوفایی استعدادها شهید همت: 🔸 «بیایید استعدادهای همین بسیجی‌ها را کشف کنید! اگر دو بار عملیات کرده، فرمانده دسته است! بگذاریدش سر یک کلاس، توجیه کنید. بعد می‌بینیم که می‌توانیم دوره به دوره و رده به رده، فرمانده گروهان تربیت کنیم.» ┏━━━〰️〰️━━━┓ @tashkilat_ir ┗━━━〰️〰️━━━┛ پایگاه فرهنگی بعثت ➖➖➖➖➖➖
. 🔰 بخشی از درآمد کتاب تشکیلات توحیدی🔰 💎 از دیدگاه مادی، «فنون مدیریتی» علت تامّه‌ی موفقیت مدیر به‌شمار می‌آید و توجه به این اسباب و عوامل یک «توجه استقلالی»است. لذا بیشترین همّ‌و‌غم مدیر طاغوتی، به‌کارگیری فنون مدیریتی است. 💎 اما از منظر یک موحّد، فنون مدیریتی از سرچشمه‌ی «روح معنوی» مدیر می‌جوشد؛ یعنی آنچه موجب ابتکارِعمل و خلّاقیت در عملیات می‌شود، اتصال مدیر به خزینه‌ی علم الهی است و آنچه موجب قدرت و قوت قلبی او می‌شود، تکیه به قدرت الهی است. 💎 بنابراین اولین تحوّلی که توحید در نوع نگاه به مدیریت ایجاد می‌کند، مرتبط دیدن فنون مدیریتی با خود «حقیقت توحید» است. 📔 منبع: کتاب تشکیلات توحیدی صفحه ۳۱ ┏━━━〰️〰️━━━┓ @tashkilat_ir ┗━━━〰️〰️━━━┛ پایگاه فرهنگی بعثت ➖➖➖➖➖➖