eitaa logo
تـسـ﷽ـنیـم تفسیرقطره‌ای‌نور،حجة الاسلام قرائتی‌ #فقط‌به عشق‌علی‌ع
1.7هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
3.4هزار ویدیو
146 فایل
کانال برهان درتلکرام https://t.me/joinchat/PyZlA2oWvG-fieBb آرشیو کانال تسنیم، شروع مجدد آیات قرآن درایتا @ARSIVTASNiM کانال دیگرما درایتا @Darmahzareghora نظرات 👇-کپی+صلوات نذرظهور https://eitaa.com/joinchat/97321157Gf8faec81aa
مشاهده در ایتا
دانلود
1_20483806.mp3
7.74M
💠 حجت الاسلام رفیعی 🔸موضوع: تفسیر قرآن کریم ( بهانه جویی مشرکین برای مسلمان نشدن) 🔸چهارشنبه 10 مرداد 97 🔸حجم: 8 مگابایت 🍃 🌸 @Tasniim ╰━═━⊰🍃🌹🍃⊱━═━╯ کانال حرم حضرت معصومه (س)
4_516474296994890289.mp3
2M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 🔻الحمدالله رب العالمین🔻 🔉 245 ♥️ ۲٤٥ 👤حجة الاسلام قرائتي 🌦 @Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
┅════🍃 ✼🌺✼ 🍃════┅ ⏪سوره 2. بقره آيه 245 آيه 🔻 ⤵️مَنْ ذَا الَّذِى يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضعِفَهُ لَهُ أَضْعَافاً كَثِيرَةً وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْصُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ‏ ترجمه🔻 ⤵️كیست كه به خداوند وام دهد، وامى نیكو تا خداوند آن را براى او چندین برابر بیافزاید و خداوند (روزى بندگان را) محدود و گسترده مى‏‌سازد، و به سوى او بازگردانده مى‏‌شوید. ┅════🍃 ✼🌺✼ 🍃════┅ نکته ها،🔻تفسیرنور☀️ ⤵️در تفاسیر مختلف آمده است كه این آیه به دنیال آیه قبل كه مردم را به جهاد تشویق مى‏كرد، مؤمنان را به انفاق و وام ترغیب مى ‏نماید. 🍀 زیرا همانگونه كه براى امنیّت و صیانت جامعه، نیاز به جهاد و تلاش مخلصانه است، همچنین براى تأمین محرومان و تهیه وسایل جهاد، نیاز به كمك‏هاى مادّى مى‏باشد. 🌸موضوع وام دادن به خدا، هفت بار در قرآن آمده است. تفسیر مجمع ‏البیان شرایطى را براى قرض‏الحسنه بیان كرده است. از آن جمله: 1-🌱 از مال حلال باشد. 2-🌱 از مال سالم باشد. 3-🌱 براى مصرف ضرورى باشد. 4-🌱 بى‏ منّت باشد. 5 -🌱بى‏ ریا باشد. 6-🌱 مخفیانه باشد. 7-🌱 با عشق وایثار پرداخت شود. 8 -🌱 سریع پرداخت شود. 9-🌱 قرض دهنده خداوند را بر این توفیق شكرگزار باشد. 10-🌱 آبروى گیرنده وام حفظ شود. ☘«قرض»، در زبان عربى به معناى بریدن است و اینكه به وام، قرض مى‏‌گویند بخاطر آن است كه بخشى از مال بریده وبه دیگران داده مى‏ شود تا دوباره باز پس گرفته شود. 🌸كلمه «بسط» به معناى گشایش و وسعت است و «بساط» به اجناسى گفته مى‏ شود كه در زمین پهن شده باشد. ☘جهاد، گاهى با جان است كه در آیه قبل مطرح شد وگاهى با مال است كه در این آیه مطرح شده است. 🌸كلمه «كثیر» در كنار كلمه «اضعاف»، نشانه ‏ى پاداش بسیار زیاد است. و جمله «یضاعفه» بجاى «یضعفه» رمز مبالغه و ازدیاد است. تعبیرِ قرض به خداوند، نشان دهنده آن است كه پاداش قرض الحسنة بر عهده خداوند است. ☘به جاى فرمان به قرض دادن، سؤال مى‏كند كه كیست كه به خداوند قرض دهد، تا مردم احساس اكراه و اجبار در خود نكنند، بلكه با میل و رغبت و تشویق به دیگران قرض دهند. 🌸از آنجا كه انسان غریزه منفعت طلبى دارد، لذا خداوند براى تحریك انسان، از این غریزه استفاده كرده و مى‏‌فرماید: «فیض اعفه اضعافاً» به جاى «قرض به مردم» فرمود: ☘ «به خداوند قرض دهید»، تا فقرا احساس كنند خداوند خودش را به جاى آنان گذاشته و احساس ضعف و ذلّت نكنند. 🌸با اینكه وجود ما و هرچه داریم از خداوند است، امّا خداوند گاهى خود را مشترى و گاهى قرض گیرنده معرفى مى‏كند تا ما را به این كار تشویق نماید. ☘حضرت على علیه السلام فرمودند: جنود آسمان‏ها و زمین از آن خداست، پس آیه قرض براى آزمایش شماست. 🌸امام كاظم علیه السلام فرمود: از مصادیق قرض به خداوند، كمك مالى به امام معصوم است. ☘گر چه در آیه، قبض و بسط به خداوند نسبت داده شده است، ولى در روایات مى‏‌خوانیم: هر كه با مردم گشاده دست باشد، خداوند به او بسط مى‏‌دهد و هر كس با مردم بخل ورزد، خداوند نسبت به او تنگ مى‏‌گیرد. 🌸در روایات، پاداش قرض الحسنة هیجده برابر، ولى پاداش صدقه ده ‏برابر آمده است. ☘و دلیل این تفاوت چنین بیان شده است كه قرض را افراد محتاج مى‏‌گیرند، ولى هدیه و بخشش گاهى به غیر محتاج نیز داده مى‏‌شود. 🌸به فرموده‏ى روایات: هركس بتواند قرض بدهد و ندهد، خداوند بوى بهشت را بر او حرام مى‏‌كند. ☘هنگامى كه این آیه نازل شد: «من جاء بالحسنة فله خیر منها» هر كس كار خوبى آورد، بهتر از آن را پاداش مى‏‌گیرد. پیامبر صلى الله علیه وآله از خداوند تقاضاى ازدیاد كرد، آیه نازل شد: «فله عشر امثالها» ده برابر داده مى‏‌شود. 🌸 باز درخواست نمود، آیه قرض الحسنه با جمله ‏ى «اضعافاً كثیرة» نازل شد. پیامبر متوجّه شد كه كثیرى كه خداوند مقدّر كند، قابل شماره نیست. ☘پاداش خدا به قرض دهندگان، هم در دنیا وهم در آخرت است. زیرا در كنار «اضعافاً كثیرة» مى‏‌فرماید: «والیه یرجعون» گویا حساب قیامت، جدا از پاداش‏هاى دنیوى است. 📡جلوى بدآموزى و سوء برداشت باید گرفته شود. اگر در اوّل آیه خداوند با لحنى عاطفى از مردم قرض مى‏‌خواهد، بدنبال آن مى‏‌فرماید: ☘ «واللّه یقبض و یبسط» تا مبادا گروهى همچون یهود خیال كنند كه خداوند فقیر است و بگویند: «انّ اللّه فقیر و نحن اغنیاء» و همچنین بدانند كه قرض گرفتن خدا، براى رشد انسان است، نه به خاطر نیاز او. ┅════🍃 ✼🌺✼ 🍃════┅ پيام ها ⚡📫 1-⚘ كمك به خلق خدا، كمك به خداست. «یقرض اللّه» بجاى «یقرض الناس» 2-⚘ براى ترغیب مردم به كارهاى خیر، تشویق لازم است. «فیضاعفه اضعافاً كثیرة» 3-⚘ اگر ما گشایش و تنگ دستى را بدست خدا بدانیم، راحت انفاق مى‏‌كنیم. «واللّه یقبض و یبصط»
4-⚘ اگر بدانیم كه ما به سوى او باز مى‏‌گردیم و هرچه داده ‏ایم پس مى ‏گیریم، راحت‌انفاق خواهیم كرد. «الیه ترجعون» 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ــــــــــــــــــــــــــــــــــ🌦ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🔷 🌦eitaa.com/Tasniim 🌦 ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ . ‌
🔰حضرت لقمان علیه السلام : 🔴«خدايا! مرا از قرار مده؛ آنان كه هر گاه يادت كنم، يارى ام نكنند و هر گاه كنم، [تو را] به نياورن و هر گاه فرمان دهم، نكنن
⭕️«تقوای قبل از مسلمانی» چیست؟ ⭕️بعضی‌ها دین‌دار نیستند اما «تقوای عمومی» دارند 💎 -ج۱ 📌تقوا در یک دسته‌بندی، به «تقوای قبل از ایمان» و «تقوای بعد از ایمان» تقسیم می‌شود. 🔻تقوای قبل از مسلمانی و ایمان یعنی: اساساً «اهل مراقبت هستی؟ یا اینکه ولنگار زندگی می‌کنی؟ اصلاً اهل حساب‌وکتاب و دقت هستی؟ یا اینکه بی‌نظم و بی‌دقت زندگی می‌کنی؟ 📌بعضی‌ها مسلمان نیستند اما «تقوای عمومی» دارند؛ یعنی در زندگی‌شان اهل مراعات‌ها و مراقبت‌هایی هستند. اینها-در صورت مراجعه به قرآن- بلاشک از قرآن هدایت خواهند گرفت و مؤمن خواهند شد، چون می‌فرماید: «ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُدىً لِلْمُتَّقينَ» (بقره/۲) 🔻کسی که مؤمن باشد اما تقوا نداشته باشد، احتمالاً در ایمانش هم پایدار نخواهد بود. آدم هواپرستی که اصلاً قدرت کنترل نفس ندارد، اگر دین‌دار هم بشود، دین نمی‌تواند از او دستگیری کند! 🚩 هیئت نور ۹۶.۰۶.۳۰ 📢صوت: @Panahian_mp3 👈متن کامل: @Panahian_text 🍃 🌸 @Tasniim ╰━═━⊰🍃🌹🍃⊱━═━╯
1_20423726.mp3
11.17M
۲۶ ⚜ فرشته ها هیچ فاصله ی زمانی و مکانی با ما ندارند... همینجا، کنار ما هستند! فقط نسبت ما در می باشند! یعنی ظهور ندارند.... 🍃 @Tasniim
4_516474296994890412.mp3
2.1M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 🔻الحمدالله رب العالمین🔻 🔉 246 ♥️ ۲٤٦ 👤حجة الاسلام قرائتي 🌦 @Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
┅════🍃 ✼🌹✼ 🍃════┅ ⏪سوره 2. بقره آيه 246 آيه 🔻 ⤵️أَلَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِنْ بَنِى إِسْرَءِيلَ مِنْ بَعْدِ مُوسَى إِذْ قَالُواْ لِنَبِىٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِكاً نُقَتِلْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ قَالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ أَلَّا تُقَتِلُواْ قَالُوا وَمَا لَنَآ أَلَّا نُقَتِلَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَ قَدْ أُخْرِجْنَا مِنْ دِيرِنَا وَأَبْنَآئِنَا فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ تَوَلَّوْاْ إِلَّا قَلِيلاً مِّنْهُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بَالْظَّلِمِينَ ترجمه 🔻 ⤵️آیا ندیدى گروهى از بزرگان بنى اسرائیل را كه بعد از موسى به پیامبر خود گفتند: براى ما زمامدار (و فرماندهى) برانگیز تا (تحت فرماندهى او) در راه خدا پیكار كنیم، 🌾او گفت: آیا احتمال مى‌دهید كه اگر دستور جنگ به شما داده شود (نافرمانى كرده و) پیكار و جهاد نكنید؟ گفتند: چگونه ممكن است در راه خدا پیكار نكنیم، در حالى كه از خانه و فرزندانمان رانده شده ایم؟ 🌾پس چون دستور جنگ بر آنان مقرّر گشت، جز عدّه اندكى، سرپیچى كردند و خداوند به ظالمان آگاه است. ┅════🍃 ✼🌹✼ 🍃════┅ نکته ها 🔻تفسیرنور☀️ ⤵️«مَلأ» به بزرگان واشرافى گفته مى‌شود كه هیبت آنها چشم وسینه ها را پر مىكند. ♻بنى اسرائیل بعد از حضرت موسى علیه السلام، به خاطر قانون شكنى و رفاه طلبى، مجدّداً تحت سلطه و فشار طاغوت قرار گرفته، آزادى و سرزمین خود را از دست دادند. ♻ آنها براى نجات از آوارگى و خارج شدن از زیر یوغ طاغوت، تصمیم به مبارزه گرفتند و از پیامبر خویش اشموئیل خواستند براى آنها فرمانده و امیرى را انتخاب كند تا به رهبرى او با طاغوت مبارزه كنند، ♻ولى با همه این ادعاها وقتى دستور صادر شد، همه آنها جز اندكى به میدان نبرد پشت كرده و از آن دستور سرپیچى نمودند. ┅════🍃 ✼🌹✼ 🍃════┅ پيام ها ⚡📫 1-🍁 مسلمانان باید با دقّت تاریخ بنى اسرائیل را بنگرند و پند بگیرند. «ألم تَر» 2-🍃 وجود رهبر الهى، مانع پراكندگى، آوارگى و ستم پذیرى است. «من بعد موسى» 3-🍁 بعضى از انبیا، تنها براى گروهى از مردم رسالت داشتند، نه همه ى مردم. «اذ قالوا لنبىّ لهم» 4-🍃 فرمانده نظامى باید از سوى رهبر آسمانى انتخاب و نصب شود. «ابعث لنا» پس دین از سیاست جدا نیست. 5 - 🍁جنگ موفق، فرمانده لایق مى خواهد. «ابعث لنا ملكا» 6-🍃 براى نجات از طاغوتها باید به انبیاى الهى پناه برد. «قالوالنبى لهم» 7-🍁 تعهّد گرفتن از كسانى كه پیشنهادات اصلاحى دارند لازم است. «هل عسیتم» 8 -🍃 رهبر باید آینده نگر باشد و احتمال پیمان شكنى و فرار از مسئولیّت را از سوى مردم بدهد. «هل عسیتم» 9-🍁 جهاد براى رفع ظلم و دفاع از وطن، جهاد در راه خداست. «ومالنا الاّ نقاتل فى سبیل اللّه و قد اخرجنا من دیارنا وابنائنا» 10-🍃 پیدایش مشكلات، سبب بیدارى وحركت براى رهایى است. «اخرجنا» 11-🍁 میدان مبارزه، عامل ارزیابى افراد پر ادّعا است. «توّلوا» خوش بود گرمحك تجربه آید به میان تا سیه روى شود هر كه در او غش باشد 12-🍃 پیمان شكنان و شعار دهندگان بى عمل، ظالمند. «علیم بالظالمین» 13-🍁 خداوند آگاه است، پس این همه تظاهر براى چه؟! «واللّه علیمٌ» اگر مى فرمود: »نبیّهم« اشاره كمترى داشت كه پیامبر خاصّى است و همین كه فرمود: »لنبىّ لهم« این اشاره تشدید مى شود. 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ــــــــــــــــــــــــــــــــــ🌦ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🔷 🌦eitaa.com/Tasniim 🌦 ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ ‌