eitaa logo
تواصی
421 دنبال‌کننده
137 عکس
28 ویدیو
23 فایل
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ کار تواصی مساله شناسی است 🌤 عرصه ی طی شده: #رسانه 🌦 عرصه ی فعلی: #اقتصاد ☁️ عرصه های باقی مانده: #سیاست_خارجه #حقوقی_و_قضایی #فناوری #امنیت #فرهنگ 🆔 @Tavasyi | رابط کاری از طلاب حوزه علمیه مروی 🆔 @basij_marvi
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ ✅ تقریر ارائه حجت الاسلام و المسلمین عبداللهی با موضوع ضرورت پرداخت حوزه های علمیه به مسائل کشور در اولین نشست از سلسله نشست های اقتصادی تواصی: انقلاب اسلامی ظرفیتی را برای ما به عنوان عالم دین فراهم کرده است تا دین را اقامه کنیم؛ این ظرفیت در طول تاریخ وجود نداشت. اما به دلایل مختلفی چون عدم آمادگی حوزه های علمیه، ترور و جنگ های فراوان و درگیری های اجرایی برخی علما، به طور کامل در این مسیر موفق نبودیم. به لطف خدا و رهبری امامین انقلاب جریانات فعالی در حوزه به وجود آمدند تا در جهت اقامه دین قدم بردارند؛ جریان تواصی از جریانات نوپای این عرصه است. حوزه علمیه که مادر انقلاب است، اساسا به مسائل کشور به طور علمی و نظری و البته کاملا غیر انقلابی نگاه می کند. چرا؟ چون پس از انقلاب حوزه از جریانات فکری انقلابی حقیقی خالی شد و حوزه به سمت فضای سنتی گذشته خود رفت. در اوایل انقلاب به دستور امام بخش زیادی از علما و عرفا و فضلای حوزه علمیه قم در مجلس خبرگان شرکت کردند و این اولین قدم در جهت ورود حوزه به صحنه اقامه دین بود. اما متاسفانه این حرکت ادامه نیافت و حوزه نتوانست در صحنه حل مسائل و قانون گذاری کشور جلودار باشد؛ برای نمونه بحث بانکداری کشور مدت هاست که مورد انتقاد علماست و هیچ مدل جایگزین اسلامی برای آن مطرح نشده است. یا مثلا برای اداره موقوفات نتوانستیم مدل موفق اسلامی پیاده کنیم. در لایه مسائل فرهنگی آیا توانستیم یک نمونه جشن عروسی صحیح مطرح کنیم؟ ما باید در کنار کسب مبانی به صورت کامل و دقیق، مسائل کشور را نیز در کنار آنها ببینیم و برای آنها پاسخ های متقن و دینی ارائه کنیم و سپس پیگیر تحقق آن باشیم. و این اهداف با حرکت مستمر و تدریجی قابل دستیابی است ان شاءالله. 🔹کارگروه مسأله شناسی تواصی🔹
بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ ✅ تقریر ارائه حجت الاسلام و المسلمین داوودی پور با موضوع مفاهیم کلان اقتصادی در اولین نشست از سلسه نشست های اقتصادی تواصی: 🔰 بخش اول؛ جایگاه علوم انسانی اسلامی و چگونگی دستیابی به آن: مهم ترین دستور کار طلاب حوزه های علمیه، احیای تمدن اسلامی است. احیای تمدن اسلامی دو بال دارد؛ یکی بال اجرا و یکی بال علمی. جامعه اسلامی آن جامعه ای نیست که همه افرادش متقی باشند، بلکه جامعه اسلامی آن است که مناسبات حاکم بر آن اجتماع اسلامی باشد و آنچه که مناسبات حاکم بر اجتماع را می سازد، علوم انسانی اجتماعی است؛ پس برای داشتن مناسبات اسلامی بایستی به علوم انسانی اسلامی برسیم. درصورتی که مناسبات یک جامعه، اسلامی شد آنگاه حتی اگر کافر و فاسق وارد این جامعه شود لازم است که به شیوه اسلامی عمل کند و اگر این مناسبات اسلامی نشد، متدین ترین افراد نیز به شیوه غیر اسلامی و غلط عمل می کنند. در بحث تولید علوم انسانی اسلامی ۳ رویکرد وجود دارد: ۱. همان گزاره های علوم انسانی غربی را گرفته و برای آنها توجیهات قرآنی-روایی ایجاد می کند. امثال مرحوم بازرگان در این فقره هستند و در ۲۰ سال اول انقلاب غالبا اینگونه پیش رفتیم. خب این رویکرد خیلی بد است و ما در واقع کفر شویی کردیم. ۲. گزاره های علوم انسانی غربی را می گیرند و با الگوریتم فقه رساله ای، گزاره های حلال و حرام را مشخص می کنند؛ آنگاه گزاره های حرام را کنار گذاشته و گزاره های حلال را نگه می دارند. یکی از مهم ترین مثال های آن، مواجهه جمهوری اسلامی با بانک است که همان بانک ربوی غربی را گرفتند و گزاره های حرام آن را حذف کردند و قانون بانکداری اسلامی را تدوین و تصویب کردند. این رویکرد نیز رویکرد اشتباه است چراکه گزاره های علوم انسانی مانند چرخ دنده های یک ماشین است؛ اگر یکی از این چرخ دنده ها را برداریم، دیگر این ماشین حرکت نمی کند. در همان مثال بانک، میزان رشد نقدینگی که بانک در جمهوری اسلامی ایجاد می کند، بسیار بیشتر از کشورهای دیگری مانند آمریکا، ژاپن و انگلیس است. ۳. استنباط گزاره های هست شناسانه علوم انسانی از برخی از منابع دینی. گزاره های هست شناسانه با گزاره های حقوقی درون فقه ما متفاوت است؛ علم اقتصاد شامل گزاره های هست شناسانه این عرصه است اما مکاسب و متاجر و... زیر مجموعه علم حقوق قرار می گیرد. برای مثال علم اقتصاد به ما می گوید که رشد نقدینگی موجب افزایش تورم هست اما علم حقوق به ما می گوید ربا حرام است و نباید انجام شود. رویکرد مطلوب، همین رویکرد است. برای استنباط گزاره های علوم انسانی از منابع دین، احتیاج به الگوریتم متفاوت و کامل تری از الگوریتم موجود هستیم که حضرت امام رحمة الله علیه در سال پایانی عمر شریفشان در منشور روحانیت از آن به عنوان "نقش زمان و مکان در اجتهاد" تعبیر می کنند؛ همچنین شهید مطهری رحمة الله علیه تحت عنوان "ثابت و متغیر" در کتاب اسلام و نیازهای زمان بدان اشاره می کنند و شهید صدر از آن با عنوان "منطقة الفراغ" یاد می کنند. لذا الگوریتم موجود لازم است اما کافی نیست. 🔹کارگروه مسأله شناسی تواصی🔹
امروز هم گذشت... ⭕️⭕️توجه توجه ✔️عزیزانی که حضوری یا آنلاین در جلسه شرکت کرده اند نیازی به ارسال تقریر ندارند هر چند اگر بفرستند استقبال میکنیم و میتونیم به عنوان تقریر برتر در کانال انتشار بدیم😊. 🔹 عزیزانی که موفق به شرکت در جلسه حضوری نشدند گزارش صوتی جلسه رو خدمتتون تقدیم میکنیم. 💡 توجه بفرمایید که عزیزانی که صوت ها رو گوش بدهند و برای ادمین کانال تقریر بفرستند مشمول مزایایی که برای افراد حضوری و آنلاین بودند می‌شوند. نشست های تواصی ادامه دارد که در ماه های آتی اطلاع داده میشود... به امید خدا ان شا ءالله وارد پرونده های اقتصادی می‌شویم مثل پول و بانک و ارزهای دیجیتال و... البته هر نشستی بعد از پژوهش مختلف اعضای کارگروه تواصی انجام میشود... 🔹انتشار تواصی به دوستان و فعالان دیگر با شما... 🔹🔹🔹کارگروه تواصی🔹🔹🔹
📸 نشست دوم: مفاهیم کلان اقتصادی 🕌نمایشگاه گفتمان انقلاب اسلامی حوزه علمیه مروی 🆔 @Tavasyi | رابط دوره ⭕️بزودی به امید خدا گزارش صوتی و تصویری جلسه خدمتتون تقدیم خواهد شد. 🔹🔹🔹کارگروه تواصی🔹🔹🔹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ✅ با موضوع : آشنایی با مفاهیم کلان اقتصادی (جلسه دوم) ✅ با ارائه: استاد داوودی پور(طلبه سطح 4 حوزه علمیه و دانشجوی دکتری علوم اقتصادی گرایش اقتصاد اسلامی) ⏰ برای ارسال تقریر تا چهارشنبه شب 24 اسفند ساعت ۱۰ شب فرصت دارید. از دست ندید🌹 💡 🆔 @Tavasyi | رابط دوره 🔹کارگروه مسأله شناسی تواصی🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم سلام و عرض ادب خدمت عزیزان تواصی😊 👈بنا بر نظر اعضای کارگروه تواصی به توفیق الهی قرار است بیش از پیش خدمت شما در کانال تواصی برسیم. با ما همراه باشید و فعال🖐 بازخورد خودتون رو به ادمین کانال ارسال بفرمایید. @Tavasyi
🔰امام مردم نه امام آب و برق مجانی! 💰 بخش اول 🩸 رحلت (رضوان الله علیه) بایستی یادآور اندیشه و مکتب او در عرصه های مختلف باشد، برای بعضی امام و اقتصاد در آب و برق مجانی خلاصه می شود اما فارغ از اینکه این جمله در چه زمان، شرایط و به چه غرضی گفته شده برای کسانی که با بیانات مجموعی امام در صحیفه نور و کتب او آشنا هستند آشکار است که راهبرد و برنامه او برای تحول اقتصادی در کشور از دل یک دولت یا شرکت یا جناح و قشر خاص نمی گذرد بلکه او را در اقتصاد مردم میداند و بر خلاف برخی که سعی کردند مردم را از اقتصاد حذف و دولت را جایگزین انها کنند امام در زمان انقلاب اصرار دارد که تا تمام مردم دست به دست هم ندهند نمیتوانند این اقتصاد را درست کنند. 📍بیانات امام در بهشت زهرا: «تمام اقتصاد ما الان خراب است "تا تمام مردم دست به دست هم ندهند نمیتوانند این اقتصاد را درست کنند" . سال های طولانی با همت همه مردم نه یک دولت یا یک قشر از مردم میتوان این کار را کرد(خمینی، دوازدهم بهمن ۱۳۵۷)» 📍 امام پیشرفت را از دل حرکت عمومی مردم همراه با نفی مکاتب غرب و شرق و تکیه به راهبردهای اسلام میداند (خمینی،۲ بیست و چهارم آبان ۱۳۵۷) لذاست که او حتی در آخرین پیام شان به مردم در وصیت نامه سیاسی خود دوباره بر این مطلب تاکید میکند.«اسلام سرمایه داری را به طور جدی در کتاب و سنت محکوم میکند و مخالف عدالت اجتماعی میداند. یک دسته نیز با کج فهمی ها و بی اطلاعی از اسلام و اقتصاد سالم آن در طرف مقابل دسته اول قرار گرفته و با تمسک به بعضی آیات و نهج البلاغه اسلام را موافق مکتب های انحرافی مارکس معرفی نموده اند اما اسلام یک رژیم معتدل با شناخت مالکیت و احترام به ان به نحو محدود در پیدا شدن مالکیت و مصرف است که اگر بحق بدان عمل شود چرخ های اقتصاد سالم به راه می افتد و عدالت اجتماعی محقق میشود.(خمینی، وصیت نامه سیاسی)» 🩸امام حتی در این تحول اقتصادی برای علما و حوزویان نقش تعیین می کنند و از آن ها می خواهند تا "روابط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی" را آگاهانه درک کنند و با داشتن بصیرت و دید اقتصادی و اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان به اجتهاد بپردازند (خمینی، سوم اسفند ۱۳۶۷)همچنین دادن "طرح و برنامه" برای جایگزین کردن سیستم بیمار اقتصاد حاکم بر جهان را از علمای اسلام و کارشناسان اسلامی طلب میکنند (خمینی، ششم مرداد ۱۳۶۶)
💰بخش دوم 🩸امروزه بعد از سی و چند سال از درگذشت او شاگرد درجه اول او (رهبر عزیز انقلاب) دوباره همان خط و نگاه امام را امتداد می بخشد و در سال هایی با شعارهای اقتصادی همواره تحقق رشد و پیشرفت اقتصادی را در مشارکت و حرکت عمومی مردم می دانند. ایشان در دیدار رمضانی با کارگزاران نظام فرمودند : «مسئولان دولت باید به طور مشخص و عینی، زمینه را فراهم کنند تا آحاد مردم تکلیف خود را بدانند که در این صورت رشد تولید در زمینه‌های مختلفِ کوچک و بزرگ، بدون شک محقق خواهد شد(خامنه ای، پانزدهم فروردین ۱۴۰۲)» 👈همچنین در سخنرانی نوروز از صاحب نظران و دغدغه مندان به سرنوشت کشور درخواست کردند تا به "راه های مشارکت عمومی مردم "در اقتصاد فکر کنند تا بتوان به سبب آن پیشرفت اقتصادی را محقق کرد«مهم‌ترین مشکل اقتصاد ما تصدّی‌گری دولتی است. بیشترین توجّه ما در دهه‌ی ۶۰ به این مسئله بود که کلید اقتصاد کشور را به دولت بسپریم؛ این به اقتصاد ما ضربه زد؛ این مربوط به خود ما است، ما خودمان کردیم. شاید مهم‌ترین نقطه‌ضعف اقتصاد ما "تصدی گری افراطی دولت" است .امروز هم یکی از کارهای اساسی‌ای که دولتِ محترم باید انجام بدهد، این است که با دقّت، با مراقبت، با نظارت لازم مدیریّتهای اقتصادی را به خود مردم بسپارد."یکی از اشکالات مهمّی که ما داریم، این است که روی راه‌های مشارکت مردم فکر نکرده‌ایم" من همین جا به مسئولین محترم، به صاحب‌نظران اقتصادی، به کسانی که علاقه‌مند به سرنوشت کشورند توصیه میکنم بنشینند راه‌های مشارکت عموم مردم در مسائل اقتصادی را پیدا کنند. هر جا مردم وارد شده‌اند ما پیشرفت کرده‌ایم. در مسائل اقتصادی هم همین جور است؛ [اگر] مردم وارد بشوند، آحاد مردم وارد بشوند، ما پیروز خواهیم شد، موفّق خواهیم شد؛ منتها مردم چه جور وارد بشوند؟ باید نقشه‌ی ورود مردم در حوزه‌ی اقتصادی را به مردم نشان داد(خامنه ای، یکم فروردین ۱۴۰۲)» 🩸کاش در ایام رحلت امام به پرسش های واقعی برخاسته از مکتب امام در جامعه دوباره نگاهی بکنیم و با تلاش و تفکر در این مسائل، به حرکت انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب کمک کنیم. 👈به امید روزهایی که نسلی نو از عاشقان خمینی کبیر بتوانند ماموریت های او را در حوزه و دانشگاه به ثمر برسانند. 👤 یکی از اعضای کارگروه تواصی 🔹🔹🔹کارگروه تواصی🔹🔹🔹
📈شاخص 👀 نشان می‌دهد که چه مقدار توانایی دارد بدهی های خود را با دارایی هایش پوشش دهد و از پس بدهی هایش برآید. طبق آیین نامه حداقل نسبت کفایت سرمایه که بانک ها موظفند رعایت کنند برابر با ۸٪ است اما آمار شش ماهه سال ۱۴۰۱ نشان می دهد که ۱۰ بانک در سیستم بانکی با کفایت سرمایه ی منفی وجود دارد که هنوز به فعالیت های بانکی خود ادامه می‌دهند با اینکه بانک مرکزی اعلام کرده است تصمیم دارد با بانک های متخلف برخورد کند اما هنوز ابزار متناسب برای برخورد با تخلفات گسترده بانک ها را پیدا نکرده است. تصویر بالا رو مشاهده بفرمایید. امید است🙏 با انتخاب درست مسئولین بانک مرکزی و اقدام و برخورد مناسب با بانک های متخلف از فعالیت های مخرب آنها جلوگیری شود. سخنگوی دولت: دولت و بانک مرکزی درباره‌ی برخورد با بانک های متخلف برنامه دارد 👤 یکی از اعضای کارگروه تواصی 🔹کارگروه مسأله شناسی تواصی🔹
سلام🖐 در رابطه با اصل ۴۳ قانون اساسی چه میدانید؟ اصلی که میگوید وظیفه حکومت اسلامی تامین نیاز های اساسی مردم است... 🩸قانونی چالشی که متاسفانه هنوز کشور ما نتونسته کامل محققش کنه‌‌... پست بعدی که توسط یکی از اعضای کارگروه تواصی نوشته شده تا امشب در کانال قرار میگیرد با استفاده از بیانات امامین انقلاب نوشته شده شما رو با این قانون تا حدی آشنا می‌کنه نظرتون رو برای ادمین کانال بفرستید... @tavasyi
متن اول: 🩸بازخوانی قانون اساسی🩸 قانون اساسی کشور ایران به عنوان حیاتی ترین سند قانونی کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ❌برای کسی که میخواهد با مسائل اقتصادی جمهوری اسلامی ایران آشنا شود شناخت دور نما و بَنایِ اقتصادی ایران امری ناگریز محسوب میشود، چرا که هدف کلی اقتصاد کشور ما در قوانین اقتصادی قانون اساسی کشور منعکس شده است. 👈اولین اصل یا مغز اقتصادی قانون اساسی اصل 43 قانون اساسی است. 📜 این قانون به هدف ، به شرط آزادی تشکیل شده است که ضوابطش 9 بند دارد: 1⃣. تأمین‏ نیازهای‏ اساسی‏: مسکن‏، خوراک‏، پوشاک‏، بهداشت‏، درمان‏، آموزش‏ و پرورش‏ و امکانات‏ لازم‏ برای‏ تشکیل‏ خانواده‏ برای‏ همه‏. 🟢 بخشی از پیام امام به مناسبت افتتاح حساب شماره 100 به منظور خانه‏ سازى براى مستضعفان‏ را مرور میکنیم. در بخش هایی از این پیام آمده است: «از حداقل [حقوق‏] هر فرد است که باید مسکن داشته باشد. مشکل زمین باید حل شود و همه بندگان محروم خدا باید از این موهبت الهى استفاده کنند.همه محرومان باید خانه داشته باشند. هیچ کسى در هیچ گوشه مملکت نباید از داشتن خانه محروم باشد. بر دولت اسلامى است که براى این مسئله مهم چاره‏ اى بیندیشد، و بر همه مردم است که در این مورد همکارى کنند... و نیز دولت باید در طرح هاى اساسى و دراز مدت خود براى حل این مشکل در سطح عموم طرحهایى تهیه کند؛ و اکنون این‏ یک تجربه تازه از بسیج نیروى ایمان جامعه در راه تعاون اسلامى و مبارزه با محرومیت است که ملت با توفیق الهى باید از آن نیز سرفراز درآید. من با کمال تواضع از ملت عزیز در این امر حیاتى استمداد مى‏ کنم و سلامت و سعادت همگان را خواستارم.» (صحیفه امام، ج‏6،ص519_ 521) امام خمینی ره این پیام را در 21 فروردین 1358 یعنی کمتر از 2 ماه پس از پیروزی انقلاب مطرح کرده اند. 🟢 در رابطه با آموزش دولتی با کیفیت نیز در کلام امام خامنه ای که به‌ تازگی با معلمان سراسر کشور ایراد فرمودند مرور میکنیم: «تقویت مدارس دولتی مهم است.... وقتی ما به مدرسه‌ی دولتی کم‌اعتنائی بکنیم، معنایش این است که اگر کسی بنیه‌ی مالی‌اش آن قدر نبود که بتواند در آن مدرسه‌ای که شهریّه میگیرد ثبت نام بکند، ناچار است که تن به ضعف بدهد؛ معنایش این است که کسی که بنیه‌ی مالی ندارد، بنیه‌ی علمی هم نداشته باشد. این بی‌عدالتیِ محض است؛ این‌ بی‌عدالتی به هیچ وجه قابل قبول نیست. پس یکی اینکه مدرسه‌ی دولتی بایستی از آموزش خوب، از معلّم خوب، از فضای آموزشی خوب بهره‌مند بشود.» (بیانات در دیدار معلمان۱۴۰۲/۰۲/۱۲) 🔮 به روشنی در کلام امامین انقلاب مشاهده میکنیم که دولت وظیفه تامین مسکن و آموزش مردم که منحصر در اینها نیست بلکه نیاز های اساسی مردم که در قانون ذکر شده است را برعهده دارد. 🤔 حال سوالی پیش می آید که فقط دولت باید از بیت المال و اموال حکومت این تسهیلات را به مردم ارائه دهد یا میتوان از دیگر ظرفیت ها استفاده کرد؟ ✅در پاسخ باید گفت که دولت میتواند به دو روش این تسهیلات را به مردم ارائه دهد: الف) از طریق مردم: یعنی دولت با استفاده از ظرفیت مردمی و کمک های مردمی به مستضعفان خدمات دهد. 🟢 در پیام امام به وضوح این مساله دیده میشود: «به همه در کوشش برای رفاه طبقات محروم وصیت‏‎ ‎‏می کنم که خیر دنیا و آخرت شماها رسیدگی به حال‏‎ ‎‏محرومان جامعه است... وچه نیکو است که‏‎ ‎‏طبقات تمکندار به طور داوطلب برای زاغه و چپرنشینان‏‎ ‎‏مسکن و رفاه تهیه کنند. و مطمئن باشند که خیر دنیا و‏‎ ‎‏آخرت در آن است. و از انصاف به دور است که یکی‏‎ ‎‏بی خانمان و یکی دارای آپارتمانها باشد.‏» (وصیت نامه سیاسی_الهی، ص 83) ب) از طریق حکومت: یعنی حکومت از بودجه اسلامی کشور ارائه خدمت به متستضعفان را انجام میدهد. در کلام امام به روشنی این وظیفه نمایان شده است: 🟢 «بنیاد مستضعفین نیز باید به کمک این طرح بشتابد و از اموال مصادره‏ شده خاندان پهلوى و اطرافیانش در این طرح استفاده شود. و نیز دولت باید در طرح هاى اساسى و دراز مدت خود براى حل این مشکل در سطح عموم طرحهایى تهیه کند» (صحیفه امام، ج‏6، 521) 💡 امید است دولت فعلی در تحقق هر چه بیشتر اصل 43 قانون اساسی در رابطه با نیاز های اولیه و اساسی مردم بیش از پیش تلاش کند و به فرمایش بنیان گذار انقلاب دولت باید در طرح های اساسی و دراز مدت خود برای حل این مشکل اقدام کند. ادامه دارد... 👤 یکی از اعضای کارگروه تواصی 🔹کارگروه مسأله شناسی تواصی🔹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍جلسه اعضای کارگروه تواصی با استاد فیاضی (قائم مقام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی) 🟠 طلبه مطلوب کیه؟! 🟢 برای پیگیری اهداف امام باید الان چکار کنم؟ 🟡 خودآگاهی در مورد محیطی که در آن قرار داریم؟ 🔵 طلبه باید بفهمه چی نیازه! 🟢 خودآگاهی طلبه ها نسبت به آینده بزرگترین کار است 🔹کارگروه مسأله شناسی تواصی🔹
کیا میگفتن نمی‌دونیم 🤔این سازمان شانگهای😳 چی چیه؟ مطلب بعدی رو از دست ندید👌👇
🔹سازمان شانگهای سازمانی اوراسيايی و ميان دولتی است که اعضای اصلی آن را اکنون (ایران ، چین ، هند، روسیه ، قزاقستان ، قرقیزستان ، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان) تشکیل می دهند كه ایران از ۲۷ سال پیش به دنبال عضویت در آن بوده و از بزرگترین سازمان هایی است که ایران بعد انقلاب به آن پیوسته و به نوعی ائتلاف در مقابل بلوک غرب است. اما بيش از آن‌كه سازمانی با كاركردهای اقتصادی باشد غالباً سازمانی با موضوعات امنيتی و سياسی بوده مثل جلسه اخیر که موضوع جلسه افراط گرایی و امنیت در افغانستان بود‌. 👈البته كه برخی اعضای آن اين ظرفيت جمعی اعضا را برای اهداف اقتصادی خود نيز استفاده می‌كنند و به كار می‌گيرند مثل: پیشنهاد روسیه در خصوص ارز های ملی و ایران برای عدم استفاده از دلار در مبادلات 📍 حال نكته‌ای كه وجود دارد اين است كه صرف عضويت در اين سازمان‌ها و اتحاديه‌ها اعم از اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازمان اکو، جنبش عدم تعهد و شانگهای و بریکس نمی‌تواند اهداف اقتصادی جمهوری اسلامی را محقق كند و كشور با ارائه بسته های پیشنهادی و اجرایی مختص هر کشور و بالا بردن توان داخلی بايد نقشه‌ی اجرایی خود برای تعامل با هر سازمان و كشوری را بداند و اين اسناد امضا شده راهبردی با كشورها را تبديل به برنامه اجرائی گام به گام کند تا بتوانیم به شاخص های مدنظر اقتصادی در برنامه های توسعه دست پیدا کنیم. 🔹کارگروه مسأله شناسی تواصی🔹
🔹در اصل ۱۵۲ قانون اساسی آمده "سیاست خارجی ایران بر عدم تعهد برابر قدرت‌های سلطه‌ گر و روابط صلح آمیز متقابل با دول غیر محارب استوار است". 📍 این يكی از روش‌هايی است که می‌تواند استقلال همه جانبه کشور را در حین تعامل و استفاده از ظرفیت دیگر کشورها فراهم کند و ایرانی قوی با اقتصادی درون‌زا و برون‌گرا به وجود آورد 👈همان‌ طور که رهبری در سخنانشان بارها با استشهاد به آیات ۸ و ۹ سوره ممتحنه اشاره کرده‌اند، ما با کسانی که سرجنگ با ما ندارند با برّ و قسط رفتار می‌كنيم(خامنه‌ای،۱۳۹۹) كه اين نشان از حكمت در سه‌گانه‌ی "حكمت، عزت و مصلحت" سياست خارجه جمهوری اسلامی ايران است. اما عضويت در سازمان شانگهای می‌تواند تلاش های دولت برای درون‌زا شدن اقتصاد را با رشد توليد و كنار زدن موانع توليد در كنار برون‌گرایی قرار دهد؟ برای پاسخ به اين سوال بايد نگاه واقع بينانه تری نسبت به اين سازمان داشت تا توقعات هم به تناسب آن واقعيت شكل بگيرد. 👤 تهیه شده توسط یکی از اعضای کارگروه تواصی 🔹کارگروه مسأله شناسی تواصی🔹
سلام و عرض ادب🖐 تا دقایقی دیگر بند دوم 🩸اصل ۴۳ قانون اساسی🩸 تقدیمتان میشود 🙏 این متن راجع به بند دوم اصل ۴۳ که به مسأله اشتغال اشاره میکند پرداخته است. 🔹کارگروه مسأله شناسی تواصی🔹
متن دوم: 🩸بازخوانی قانون اساسی🩸 ♨️ بند دوم: 2️⃣ «تأمین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به‌ اشتغال کامل و قراردادن وسایل کار در اختیار همه کسانی که قادر به‌ کارند ولی وسایل کار ندارند، در شکل تعاونی‌، از راه وام بدون بهره ‌یا هر راه مشروع دیگر که نه به تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه های خاص منتهی شود(ضد لیبرالی) و نه دولت را به صورت یک کارفرمای ‌بزرگ مطلق درآورد(ضد کمونیستی). این اقدام باید با رعایت ضرورت های حاکم بر برنامه‌ریزی عمومی اقتصاد کشور در هر یک از مراحل رشد صورت‌ گیرد» ❌ بیکاری از نظر اسلام بسیار مورد نکوهش است. رسول اکرم (صلوات الله علیه) از بطالت و بیکاری و بیکارگی متنفر بود. در روایت داریم: اگر مرد توانا و برومندی را می‌دید می‌پرسید: آیا کار می‌کند؟ اگر می‌گفتند: خیر، می‌فرمود: سقط من عینی...(بحار، جلد 23، صفحه 6) ⁉️ حال سوالی که به ذهن خطور میکند آن است که آیا وظیفه دارد برای همه مردم شغل فراهم کند به چه دلیل؟ 📍در پاسخ به این سوال باید اهداف جمهوری اسلامی ایران را بشناسیم. طبق فرمایشات رهبری عزیز اساسی ترین اهداف جمهوری اسلامی ایران ➕ تزکیه نفس ➕ انسان سازی ➕ تدین مردم ➕ تشکیل حیات طیبه اسلامی است که نتیجه اش ➖ رفاه عمومی ➖ فقر زدایی ➖ عدالت اجتماعی است 🚫 اگر جامعه ای بیکار داشته باشد مفاسد اخلاقی و اجتماعی آن از جمله مفاسد اقتصادی از جمله دزدی، کم فروشی، قمار به شدت افزایش پیدا میکند. راه کم کردن این مفاسد ایجاد اشتغال برای مردم جامعه است. 💯 بدیهی است حل مشکل اشتغال مردم با استخدام همه مردم به دولت امکان پذیر نیست. در حال حاضر طبق آمار پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری کل کارمندان دولت از جمعیت کشور را تنها 2 میلیون نفر تشکیل میدهند. 🟢 امام خمینی(ره) فراهم نمودن کار و شغل را جزو نیاز های اساسی مردم میداند و دولت و حکومت را موظف به سیاستگذاری برای رسیدن شغل میداند.(رجوع کنید به صحیفه امام ج ۷ ص ۳۸۴) ◽️ دولت سیزدهم در راستای اقدامات موثری انجام داده است که ثبت کمترین نرخ بیکاری در دو دهه اخیر را از آن خود کرده است نرخ بیکاری با روند کاهشی در بهار امسال به 8.2 رسیده است(خبرگزاری ایرنا) 📛 اما این مقدار کاهش نرخ کافی نیست و هنوز بسیاری از افراد تحصیل کرده و آماده به کار کشورمان از درد بی کاری در حال آسیب هستند. 💡راه حل چیست؟ به فرمایش مقام معظم رهبری ایجاد شغل از راه است. 👈در تعریف ساده ای از اشتغال تعاونی یا مردمی که شهید بهشتی آن را تبلور اقتصاد اسلامی میدانست، میتوان گفت افراد سرمایه های خرد را جمع میکنند و تک تک افراد توانمند میشوند و اشتغال های مختلف در جامعه را ایجاد میکنند. 🔮 به فرمایشات رهبری توجه بفرمایید: «من خواهش می کنم از همه برادران دولت که در دولت در جهت تقویت کار تعاون نظر بدهید و بحث کنید و رای دهید. این تعاون باید تقویت شود. تعاون وجودش خیلی لازم است برای اشتغالزایی؛ به نظر من هیچ دستگاهی در این کشور امکانات و وسعت کار تعاون در بعضی از بخشها را ندارد...من با مسئولان کشور، با رئیس جمهوری محترم، با مسئولان محترم دولت - چه اقتصادی و چه دیگران - بارها این را تکرار کرده ام و گفته‌ام که نقطه بن‌بست شکن‌مان، عبارت است از ایجاد اشتغال، آن هم از منابع نو و «تعاون» می تواند یک بازوی قوی در این راه باشد...مشکل تعاون را واقعا پیش ببرید...من توقع دارم شما بگویید که پنج هزار تعاونی بوده، حالاپنجاه هزار تعاونی شده است... (گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری در مشهد، یکم فروردین ماه ۱۳۹۰) 📍با انگ های کمونیستی بخش تعاون کم رنگ و کم رنگ تر شد و عملکرد سازمان برنامه و بودجه در تخصیص منابع این بخش در سال های متمادی نزدیک به صفر رسید. با روی کار آمدن دولت سیزدهم با شعار دولت مردمی بارقه امید در دل علاقه‌مندان به بخش تعاون روشن شد. چراغی که با عملکرد تکراری سازمان برنامه و بودجه در عدم تخصیص منابع و حذف بخش تعاون از سند تحول دولت مردمی کم سوتر شد و اکنون با حذف کامل این بخش از برنامه هفتم توسعه میتوان سازمان برنامه و بودجه و بخش های سند نویسی دولت سیزدهم را پیشرو در حذف بخش تعاون از نظام جمهوری اسلامی دانست. ✅ البته این مسأله منافی پیشرفت بخش تعاون در این دولت نیست و این بخش در سال ۱۴۰۱ به طور کمی و کیفی پیشرفت های قابل توجهی داشته است. 🖼 انتظار میرود از مسئولان اهتمام جدی تری نسبت به مساله اشتغال مخصوصا از راه تعاونی که در اصل ۴۳ قانون اساسی توجه ویژه به آن شده است گام بردارند تا ان شاءالله به اساسی ترین هدف جمهوری اسلامی ایران یعنی نزدیک بشویم👌 ادامه دارد... 👤 یکی از اعضای کارگروه تواصی 🔹کارگروه مسأله شناسی تواصی🔹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙پادکست ❓حوزه علمیه برای رسیدن به تمدن اسلامی چه جایگاهی دارد؟ ❓برای تحول حوزه، راهبرد چیست؟ ❓چگونه می‌توان به وحدت حوزه و دانشگاه رسید؟ ❓آیا وظایف حوزه‌ی تهران با دیگر حوزه ها فرق دارد؟ 👤 یکی از اعضای کارگروه تواصی 🔹کارگروه مسأله شناسی تواصی🔹