🔰 اعتقاد به قدرت استقلالی غیرخداوند، مساوی با ادعای ربوبیت
✔️ با دقت در نصوص وهابیان، روشن میگردد که آنان مسلمانان را به مجرد نسبت آفرینش، تدبیر امور، احیاء و اماته به انبیاء و اولیاء، مشرک میخوانند؛ در حالی که اهلبیت (علیهمالسلام) این ملاک را بیان نکردهاند و بُنمایه شرک در ربوبیت را اختصاص قدرت استقلالی این امور به غیرخداوند میدانند.
❇️ شیخ صدوق (م381ق) روایتی را از مَرْوَك بن عبيد نقل کرده است، در این روایت آمده است که فردِ شیعهای، به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد که من خویشانی قدری مسلک دارم که «معتقدند ما میتوانیم فلان کار و فلان کار را انجام دهیم و میتوانیم انجام ندهیم». امام (علیهالسلام) فرمود:
قُلْ لَهُ هَلْ تَسْتَطِيعُ أَنْ لَا تَذْكُرَ مَا تَكْرَهُ وَ أَنْ لَا تَنْسَى مَا تُحِبُّ فَإِنْ قَالَ لَا فَقَدْ تَرَكَ قَوْلَهُ 👌 وَ إِنْ قَالَ نَعَمْ فَلَا تُكَلِّمْهُ أَبَداً فَقَدِ ادَّعَى الرُّبُوبِيَّةَ؛
به او بگو آیا میتوانی چیزهایی که از آنها بدت میآید را به یاد نیاوری و چیزهایی که دوست میداری را فراموش نکنی؟ اگر گفت نه، دست از اعتقاد خود کشیده و اگر گفت آری، هیچگاه با او سخن نگو که ادّعای ربوبیِّت کرده است. [1]
📌 شبیه به روایت مذکور، روایات فراوانی در منابع روایی وجود دارد که ذیل «باب استطاعۀ»، معیار یگانگی خدای متعال در ربوبیت را در مساله ذاتی و مستقل بودن خداوند در کارها تبیین کرده است. [2] 👈 در این روایات، مستقل فرض کردن غیرخدا، شرک در ربوبیت خدای متعال محسوب شده است؛ ذاتی و مستقل بودن خداوند در تدبیر همه امور عالم، خمیر مایه ربوبیت خدای متعال است.
🔘 بنابراین گفتمان وهابیت در ملاک توحید ربوبی، متضاد با مکتب اهلبیت (علیهمالسلام) است.
تضاد وهابیت با گفتمان اهلبیت (علیهمالسلام) (1)
تضاد وهابیت با گفتمان اهلبیت (علیهمالسلام) (2)
📍ادامه دارد ...
📚 منابع:
[1] حَدَّثَنَا أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ مَرْوَكِ بْنِ عُبَيْدٍ عَنْ عَمْرٍو رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَمَّنْ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ لَهُ إِنَّ لِي أَهْلَ بَيْتٍ قَدَرِيَّةً يَقُولُونَ نَسْتَطِيعُ أَنْ نَعْمَلَ كَذَا وَ كَذَا وَ نَسْتَطِيعُ أَنْ لَا نَعْمَلَ قَالَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع قُلْ لَهُ هَلْ تَسْتَطِيعُ أَنْ لَا تَذْكُرَ مَا تَكْرَهُ وَ أَنْ لَا تَنْسَى مَا تُحِبُّ فَإِنْ قَالَ لَا فَقَدْ تَرَكَ قَوْلَهُ وَ إِنْ قَالَ نَعَمْ فَلَا تُكَلِّمْهُ أَبَداً فَقَدِ ادَّعَى الرُّبُوبِيَّةَ. (صدوق، محمد بن على، التوحيد، ص352، ح22.)
[2] كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج1، ص161و162، ح2و3و4. ابن بابويه، محمد بن على، التوحيد، ص345و346، ح2و3؛ ص350ح12و13. برقى، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، ج1، ص296، ح466. منسوب به على بن موسى عليهالسلام، الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا عليه السلام، ص351و352.
#اهل_بیت (علیهمالسلام)
#توحید_ربوبی
#وهابیت
#تضاد
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔰 تشویق رسولالله (صلیاللهعلیهوآله) در تبرک به خاک پای امیرالمومنین
🔘 تبرک در اسلام، به این معناست که انسانِ موحّد از وجود انبیاء و اولیاء الهی و یا از آثار به جا مانده از آنان، خیر و فزونی طلب کند. به عبارت دیگر تبرک این است که رحمت، خیر و افزایش نعمت یا دوری از نقمت را، از طریق اسباب غیرطبیعی که در قرآن و سنت معین شده است، طلب کند.
[منبع] سبحانی، جعفر، درسنامه نقد وهابیت، ص143. الموسوعة الفقهية الكويتية، ج10، ص69.
♨️ در گفتمان وهابیت، تبرک تنها درباره رسولالله (صلیاللهعلیهوآله) و آثار متصل منصوص و درباره حجرالاسود، جایز است؛ اما تبرک به قبر و بارگاه نبوی، تبرک به قبور ائمه (علیهالسلام) و آثارشان، تبرک به ارکان و پرده کعبه (غیر از حجرالاسود)، ستونهای مسجدالنبی و منبر پیامبرخدا و حتی تبرک به قرآن و آب زمزم به غیر شرب، را بدعت و شرک تلقی کردهاند.
[منبع] محمد صفوت، التبرک المشروع و الممنوع، ریاض، چهارم،1432ق؛ و https://serajemonir.darolelam.ir/article_167255.html
🔻 در حالی که نصوص فراوانی از قرآن و روایات فریقین بر جواز و استحباب تبرک به امور یاد شده، وجود دارد. از جمله تبرکاتی که در روایات اهلبیت (علیهمالسلام) وارد شده است، تبرک به خاک پای ائمه (علیهمالسلام) است.
🔹 سلَیم بن قیس هِلالی (م۷۶ق) در روایتی از حضرت سلمان نقل میکند که گفت: پيامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) خطاب به اميرالمؤمنين (علیهالسلام) فرمود:
ای علی، اگر عده اى از امتم نبودند كه، آنچه را مسيحيان درباره عيسى بن مريم (علیهماالسلام) گفتند، درباره تو بگويند، 👌 سخنى درباره تو بیان میکردم كه امتم آثار قدمهايت را در خاك جستجو میکردند تا آن را ببوسند.
[منبع] سليم بن قيس، كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج2، ص891 و ص909.
🔹 محدث بزرگ مرحوم کلینی (م329ق) نیز در روایتی از ابوبصیر نقل میکند که امام صادق(علیهالسلام) فرمودند: روزی پيامبرخدا(صلیاللهعلیهوآله) به اميرالمؤمنين(علیهالسلام) فرمودند:
در تو شباهتی به عیسى بن مریم(علیهماالسلام)، وجود دارد؛ و اگر ترس از این نبود، که گروههایى از امتم، درباره تو آنچه مسيحيان به حضرت مسيح عيسى بن مريم گفتند، بگويند؛ 👈 امروز سخنى درباره تو مى گفتم كه از كنار هيچ گروهى عبور نمیكردى مگر آنكه خاك زير قدمهایت را، براى تبرّک برمیداشتند!
[منبع] کلینی، الكافی، ج8 ، ص57، ح18.
💥 بنابراین برخلاف گفتمان باطل وهابیت، تبرک به آثار اولیاء الهی در روایات اهلبیت (علیهمالسلام) تجویز و تشویق شده است.
📍 ادامه دارد ...
#تبرک
#وهابیت
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔻 مسامحه در تبلیغ فرد اصلح = مسئولیت نزد خدای متعال
امام خمینی ره:
در این ایام، که اعلان می کنند مسئله انتخاب رئیس جمهور [را]، 👌 آن اشخاصی که در حوزه ها هستند، باید دست از کارها بردارند و راه بیفتند توی شهرها و دهات و روستاها و آن جاهای دور افتاده و کمک کنند. و اگر نکنند، فردا مسئول اند پیش خدا و اگر مسامحه کنند، فردا مسئول اند پیش خدا. مردم را دعوت کنند به دخالت در امور، به انتخاب یک رئیس جمهور صحیح، کمک کنند برای رساندن صندوقها به روستاهای دور افتاده. اگر شما نکنید، آنهایی که بر ضد شما هستند، می کنند این کار را؛ تبلیغ می کنند آنجاها. شماها مبلغ اسلام هستید.
📘 امام خمینی، روح الله، صحیفه امام، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، 1360ش، ج15، ص15.
#ظهور_بسیار_نزدیک_است
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
#انتخابات
#مکتبامام
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 ما به عقب بر نمیگردیم
برای تحقق اجماع جبهه انقلاب، صلوات جلیلی بفرستید.
#سعید_جلیلی
#انتخابات
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 الله مولای و انا مولی المومنین الا «من کنت مولاه فهذا علی مولاه»، اللهم وال من والاه و عاد من عاده
پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) در بخشی از خطبه عید غدیر فرمودند:
خدایا تو مولای من هستی و من مولای مومنین هستم، ای مردم آگاه باشید هر که من مولا و فرمانروای اویم علی مولای او است، خدایا دوست بدار آن کس که او را دوست دارد، و دشمن دار آن کس که او را دشمن دارد.
#غدیر
#ولایت
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔰 تبرک مسلمانان به قدمگاه و آب وضوی امیرالمومنین (علیهالسلام)
♨️ در پست قبلی به صورت مستند بیان شد که گفتمان وهابیت، نفی تبرک به قبر و بارگاه پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله)، تبرک به قبور ائمه (علیهالسلام) و آثارشان، تبرک به کعبه و مسجدالنبی و حتی نفی تبرک به قرآن است؛ وهابیان چنین تبرکی را بدعت و شرک تلقی کردهاند. در حالی که نصوص فراوانی از قرآن و روایات فریقین بر جواز و استحباب تبرک به امور یاد شده، وجود دارد.
♻️ طبری آملی کبیر(م326ق)، نعمان بن محمد (م367ق) و شیخ صدوق (م381ق) در روایتی از جابر بن عبدالله انصاری (م78ق) نقل کردهاند که گفت: زمانی که امیرالمومنین على(علیهالسلام) پس از فتح خيبر، به حضور پيامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) بازگشت، رسولالله به ایشان فرمودند:
💠 لوْ لَا أَنْ تَقُولَ طَوَائِفُ مِنْ أُمَّتِي مَا قَالَتِ النَّصَارَى فِي عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ لَقُلْتُ فِيكَ الْيَوْمَ قَوْلًا لَا تَمُرُّ بِمَلَإٍ مِنَ الْمُسْلِمِينَ إِلَّا أَخَذُوا مِنْ تُرَابِ رِجْلَيْكَ وَ فَضْلِ طَهُورِكَ يَسْتَشْفُونَ بِهِ؛
🍃 اگر عدهاى از امتم نبودند كه، آنچه را مسيحيان درباره عيسى بن مريم (علیهماالسلام) گفتند، درباره تو بگويند، امروز درباره تو سخنى بیان میکردم که 👌 از بین جمعیت مسلمانان عبور نکنى، مگر آنكه خاک قدمهايت و باقیمانده آب وضويت را (به عنوان تبرک) بردارند و با آن طلب شفا و سلامتی كنند.
📘 ❶ محمد بن جريربنرستم، المسترشد في إمامة علی بن أبیطالب عليهالسلام، ص633و634، ح298. ❷ ابن حيون، نعمان بن محمد، شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار عليهم السلام، ج2، ص381. ❸ ابن بابويه، محمد بن على، الأمالي، ص96، ح1.
✔️ پس گفتمان وهابیت در تبرک به آثار اولیاء الهی متضاد با روایات اهلبیت (علیهمالسلام) است.
تضاد گفتمان وهابیت با مکتب اهلبیت (علیهمالسلام) در تبرک (1)
📍 ادامه دارد ...
#تبرک
#وهابیت
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
3.28M
﷽
✍🏻 چرا به دکتر پزشکیان رای نمی دهم!؟ در صوت ارائه شده توسط حجت الاسلام بهرامی زاد، پاسخ به این پرسش را در پنج محور زیر دنبال می کنیم:
1️⃣ مسایل فرهنگی:
🔻عدم فهم صحیح از سبک زندگی اسلامی اهلبیتی
🔹رویکرد ناقص به قضیه حجاب و ازدواج
2️⃣ مسایل اقتصادی:
🔸بی برنامه گی و عدم توجه و شناخت از ظرفیت های کشور
🔻عدم تسلط به اصول و قواعد کلی اقتصاد اجرایی
3️⃣ مباحث اعتقادی:
🔸تاثر از مصوبات جهانی حقوق بشر و بانک جهانی و ... .
🔹عدم تخصص کافی در فهم آیات و روایات و کاربست غلط آن
4️⃣ بعد نظامی امنیتی:
🔸تنفس در فضای معاهده برجام و پی ام دی و امکان زیاد لطمه به قدرت موشکی
🔹دور کردن ایران از قدرت حاف هسته ای
5️⃣ ویژگیهای شخصیتی:
🔸متأثر از باند اطرافیان
🔹تندخویی و تمسخر رقیب در موردی که در صدد ارائه برنامه بوده
⏹ برای شنیدن توضیحات این محورها صوت را گوش کنید🙏
🔻 ما به عقب بر نمیگردیم.
استاد حجهالسلام بهرامیزاد
#سعید_جلیلی
#انتخابات
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تقابل گفتمان شهید رئیسی و گفتمان روحانی
اگر می خواهی بین دکتر جلیلی یا پزشکیان کسی را انتخاب کنی، این کلیپ را حتما قبلش ببین ...
🔻 ما به عقب بر نمیگردیم
#سعید_جلیلی
#انتخابات
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«عقلانیت»
🔻 دلشوره داری که؛
🌀 نتیجهٔ انتخابات چی میشه ؟
🟢 پاسخ شهید آوینی (ره)
#توکل
#انتخابات
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
💠 حائر حسینی محبوب خداوند و متبرک
🔘گفتمان وهابیت در مساله تبرک بیان گردید که باور به بدعی بودن و شرکی بودن عمل مسلمانان در تبرک دارند. این در حالی است که اهلبیت (علیهمالسلام) به عنوان مبین دین خط بطلانی بر باورهای وهابیت دارند.
🔰 شیخ ابنقولویه(م367ق) از محدثین بزرگ شیعه است؛ وی روایات فراوانی درباره برکت خاک تربت امام حسین (علیهالسلام) و استحباب تبرک به آن را نقل کرده است. در یکی از این روایتها از ابوهاشم جعفری نقل کرده است که گفت: امام هادی (علیهالسلام) در اثر بیماری، پیوسته من و محمد بن حمزه را دستور به رفتن به حائر حسینی در کربلا میکرد. من به محمد بن حمزه گفتم: امام هادی(علیهالسلام) به من امر کرده است که به حائر حسینی (علیهالسلام) بروم؛ سپس خدمت امام رسیدم و عرض کردم فدایت شوم من به سوی حائر حسینی میروم. جریان را به علی بن بلال گفتم و او گفت برای چه به حائر بروی خود امام هادی (علیهالسلام) حائر است، با این حرفت به منزل امام برگشتم و مطلبی را که علی بن بلال گفته بود را به امام عرض کردم و امام هادی (علیهالسلام) فرمودند:
آیا به علی بن بلال نگفتی که همانا پیامبرخدا(صلیاللهعلیهوآله) دور کعبه میگردد و حجرالاسود را میبوسد در حالی که حرمت و جایگاه آن حضرت (صلیاللهعلیهوآله) و فرد مؤمن از حرمت کعبه بالاتر است و خداوند دستور داده است که در صحرای عرفات توقف کنند؛ بنابراین مکانهای وجود دارد که خدای متعال دوست میدارد در آن مکانها یاد شود؛ من نیز دوست دارم در جایی که محبوب خداوند است، مشمول دعا شوم و 👌 حائر حسینی (علیهالسلام) از آن مکانهایی است که خداوند دوست دارد نامش آنجا برده شود.
📗 أ لَا قُلْتَ لَهُ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ يَطُوفُ بِالْبَيْتِ وَ يُقَبِّلُ الْحَجَرَ وَ حُرْمَةُ النَّبِيِّ ص وَ الْمُؤْمِنِ أَعْظَمُ مِنْ حُرْمَةِ الْبَيْتِ وَ أَمَرَهُ اللَّهُ أَنْ يَقِفَ بِعَرَفَةَ إِنَّمَا هِيَ مَوَاطِنُ يُحِبُّ اللَّهُ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا فَأَنَا أُحِبُّ أَنْ يُدْعَى لِي حَيْثُ يُحِبُّ اللَّهُ أَنْ يُدْعَى فِيهَا وَ الْحَائِرُ [الْحَيْرُ] مِنْ تِلْكَ الْمَوَاضِعِ. ابنقولویه، جعفر بن محمد، كامل الزيارات، ص273، ح1 و ح2و3 و ص 274.
♻️ بر اساس این روایات استفاده میشود که کربلا از مکانهای محبوب خدای متعال و دارای برکت است و میتوان به آن تبرک کرد؛ لذا گفتمان وهابیت در مساله تبرک، متضاد با گفتمانی است که اهلبیت (علیهمالسلام) دارند.
تضاد گفتمان وهابیت با مکتب اهلبیت (علیهمالسلام) در تبرک (1)
تضاد گفتمان وهابیت با مکتب اهلبیت (علیهمالسلام) در تبرک (2)
📍 ادامه دارد ...
#تبرک
#محرم
#حائر_حسینی (علیهالسلام)
#وهابیت
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔻 تبرک و توسل به قبر معروف کرخی نزد حنابله
💢 گفتمان وهابیت درباره ( توسل ) و ( تبرک ) به قبور انبیاء و اولیاء الهی بیان شد که آنها را بدعت و شرک میدانند. اما مسلمانان با گفتمان وهابیان در توسل و تبرک به قبور انبیاء و اولیاء الهی مخالف هستند. گفتمان وهابیت با گفتمان همه مذاهب اسلامی از جمله حنابله متضاد است.
🔰 خطیب بغدادی(م463ق) و ابنابییعلی حنبلی (م526ق) درباره معروف کرخی می نویسند:
معروف بن فیرزان مشهور به معروف کرخی (م200ق) فردی است که صالحان، اطراف او را میگرفتند و 👌 عارفان با دیدار او تبرک میجُستند و کرخی به مستجاب الدعوۀ بودن توصیف میشد و کراماتی از او حکایت شده است.
📘 يغشاه الصالحون ويتبرك بلقائه العارفون وكان يوصف بأنه مجاب الدعوات وحكي عنه كرامات. خطيب بغدادي، احمد بن علي (م463ق)، تاريخ بغداد، دارالغرب الإسلامي، بيروت، اوّل1422ق. ج15، ص263. أبوالحسين ابن أبييعلى، محمد بن محمد، طبقات الحنابلة، دارالمعرفة، بيروت. ج1، 381.
🔰 ابنابییعلی حنبلی نقل میکند که احمد بن حنبل (م241ق) میگفت معروف 👈 کرخی از ابدال و مستجاب الدعوۀ است.
📘 أن أَحْمَد بن حنبل كان يقول معروف الكرخي من الأبدال وهو مجاب الدعوة. طبقات الحنابلة، ج1، 382.
🔰 خطیب بغدادی از عبدالله بن ابن المحاملی نقل میکند که گفت: قبر کرخی را مدت حدود 70 سال است که میشناسم؛ 👌 هیچ گرفتاری نزد او نرفته مگر اینکه خداوند گرفتاریاش را برطرف کرده است.
📘 أعرف قبر معروف الكرخي منذ سبعين سنة ما قصده مهموم إلا فرج الله همه. تاريخ بغداد، ج 1، ص 445.
🔰 ابنابییعلی حنبلی از ابراهیم حربی نقل میکند که 👈 قبر معروف کرخی، دارویی تجربه شده است. همچنین از عبدالله بن عباس طیالسی نقل میکند که برادرزاده معروف کرخی گفت: عمویم معروف کرخی به من گفت: 👌 زمانی که از خدای متعال حاجتی داشتی به من توسل کن.
📘 وقال ابراهیم الحربي قبر معروف الترياق المجرب. وقال عبدالله بن عباس طیالسی قال: لي ابن أخي معروف قَالَ: لي عمي معروف إذا كان لك إلى اللَّه حاجة فتوسل إليه بي. طبقات الحنابلة، ج1، 382.
🔰 ابن عساکر(م571ق) و ابن جوزی (م597ق) درباره جایگاه معروف کرخی نقل کرده اند که:
👌 کرخی داروی تجریبه شدهی مقدسی است، هرکس حاجتی از خداوند دارد، نزد قبر کرخی برود و دعا کند که به ارادهی الهی، مستجاب میشود.
📘 ذاك الترياق المقدس المجرب فمن كانت له إلى الله حاجة فليات قبره وليدع فانه يستجاب له ان شاء الله تعالى. ابن الجوزي، عبد الرحمن، صفة الصفوة، دارالحديث، قاهرة، 1421ق. ج 1، ص472؛ أبو القاسم علي بن حسن بن عساکر، تاريخ دمشق، دارالفكر، 1415ق. ج 10، ص 224.
🔰 ابن جوزی در ادامه مینویسد: معروف کرخی در سال 200 قمري وفات كرد و 👈 قبرش در بغداد مشخص و به آن تبرک میشود و ابراهیم الحربی میگفت: قبر معروف کرخی، دارویی تجربه شده، است.
📘 وتوفي سنة مائتين وقبره ظاهر ببغداد يتبرك به. وكان إبراهيم الحربي يقول: قبر معروف الترياق المجرب. ابن الجوزي، عبد الرحمن، صفة الصفوة، ج1، ص472.
♻️ بنابراین با توجه به تضادی که بین گفتمان وهابیت و حنابله در تبرک و توسل وجود دارد، وهابیان، 👈 علمای حنابله از جمله ابن ابییعلی و ابن جوزی را از اهلسنت خارج و حتی در شمار مبتدعه و مشرکین یاد خواهند کرد.
🔘 تقابل وهابیت با حنابله 🔙 (1) 🔙 (2) 🔙 (3) 🔙 (4) 🔙 (5)
📍ادامه دارد ...
#وهابیت
#تبرک
#توسل
#حنابله
#احمد_بن_حنبل
#معروف_کرخی
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔻 استقلال شرط تحقق در توحید ربوبی
🔰 اولین انحراف در گفتمان کفری وهابیت، تحریف در معنای ربوبیت است، وهابیان قید مستقل بودن و ذاتی بودن را از مفهوم ربّوبیت کم کردهاند؛ در حالی که بر اساس آیات قرآن و روایات این قید، شرط مهم در معنای ربوبیت خدای متعال است؛ لذا فرد زمانی مشرک میگردد که غیرخدا را، مستقل در کارها بداند؛ اما جریان کفری وهابیت همانطور که در پستهای قبلی بیان شد، بر اساس همین تحریف، صرف نسبت تدبیر و احیاء و اماته و ... به غیرخداوند را شرک میداند.
♻️ کنشگری در مفهوم واژه «ربّ» و «ربوبیت» یکتایی خداوند در ملک، تدبیر، تربیت و تصرف مستقل در عالم هستی است که این همان مقتضای ربوبیت خدای متعال است. چنین نتیجهای از واژه «ربّ» و مفهوم ربوبیت نه تنها در بیان لغتشناسان و نصوص قرآنی، در روایات نیز بیان شده است.
✔️ اولین معنا و مفهوم «ربّ»در روایات، مالک و صاحب بودن است. شیخ کلینی (م329ق) روایتی را از ابان بن تغلب کِندی (م141ق) نقل میکند، وی نقل میکند که امام صادق (علیهالسلام) گفتگوی حضرت عبدالمطلب با ابرهه بیان کرد و فرمود عبدالمطلب به ابرهه گفت:
أَنَا رَبُ الْإِبِلِ وَ لِهَذَا الْبَيْتِ رَبٌّ يَمْنَعُهُ؛ من صاحب و مالک شتر هستم و 👌 برای این خانه (کعبه) نیز مالکی است که مراقب آن است و مانع (ورود شما به آن) میشود. [1]
✔️ حکیم و مدبر و مربی بودن نیز معنای دیگر واژه «ربّ» است. شیخ طبرسی (م588ق) در روایتی از امام سجاد (علیهالسلام) نقل میکند که آن حضرت درباره غضب الهی نسبت به قاتلین امام حسین(علیهالسلام) و عذاب آنان فرمود:
أَمَا كَانَ رَبُّنَا عَزَّ وَ جَلَّ حَكِيماً تَدْبِيرُهُ حِكْمَةً فِيمَنْ أَهْلَكَ وَ فِيمَنِ اسْتَبْقَى؟ همانا ربّ و 👈 پروردگار ما حکیمی است که تدبیرش نسبت به ظالمانی که در دنیا هلاک کرده و یا در آخرت عذاب خوهد کرد، دارای حکمتی است. [2]
✔️ نکتهی دیگری که در مفهوم ربّ و ربوبیت، ذاتی و استقلالی بودن کارهای خدای متعال است. مرحوم کلینی از ابوهاشم جعفری نقل کرده است که امام باقر (علیهالسلام) فرمودند:
فَرَبُّنَا تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا شِبْهَ لَهُ وَ لَا ضِدَّ وَ لَا نِدَّ وَ لَا كَيْفَ وَ لَا نِهَايَةَ وَ لَا تَبْصَارَ بَصَرٍ وَ مُحَرَّمٌ عَلَى الْقُلُوبِ أَنْ تُمَثِّلَهُ وَ عَلَى الْأَوْهَامِ أَنْ تَحُدَّهُ وَ عَلَى الضَّمَائِرِ أَنْ تُكَوِّنَهُ جلوعز عَنْ أَدَاةِ خَلْقِهِ وَ سِمَاتِ بَرِيَّتِهِ وَ تَعَالَى عَنْ ذَلِكَ عُلُوّاً كَبِيراً؛ پس 👌 پروردگار بزرگ و بلندمرتبه ما هیچ شبیه نداشته و ضد و همانندی ندارد و کیفیتی برای او نبوده و نهایتی ندارد و با دیدگان، دیده نمیشود و قلبها نیز از تمثیل او محروم هستند و اوهام نیز قدرت محدود کردن او را ندارند. و جانها نیز قدرت وجود بخشیدن به او را ندارند. برتر و بزرگوارتر از آن است که دارای وسایل مخلوقاتش بوده و نامهای آفریدههایش بر او صدق نماید و از همهی این امور بسیار والاتر است. [3]
❇️ برایند این اوصاف برای خداوند، _که پروردگاری یکتا و یگانه است و مثل و مانندی ندارد_ این است که 👈 خدای سبحان در همه امور خویش مستقل و نیازی به دیگران ندارد؛ همانطور که در پستهای قبلی معیار ربوبیت خداوند یعنی مستقل و ذاتی بودن کارهای خداوند از جمله قدرت الهی بیان شد.
📌 بنابراین گفتمان وهابیت در بیان مفهوم «ربّ» متضاد با گفتمانی است که در روایات اهلبیت (علیهمالسلام) بیان شده است؛ زیرا وهابیان معنای ربوبیت را تحریف و قید استقلال را از آن کم کردهاند در حالی که این قید در روایات اهلبیت شرط مهم در ربوبیت خدای متعال است. بر اساس این نتیجه ادعای وهابیت در توحید ربوبی، منحرف و ربطی به اسلام ندارد.
🔘 تضاد گفتمانی وهابیت با اهلبیت (علیهمالسلام) 🔙 (1) 🔙 (2) 🔙 (3)
📍ادامه دارد ...
📚 منابع:
[1] كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج1، ص447، ح25.
[2] طبرسى، احمد بن على، الإحتجاج على أهل اللجاج، ج2، ص312.
[3] كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج1، ص116و117، ح7. ابن بابويه، محمد بن على، التوحيد، ص19، ح7.
#اهل_بیت (علیهمالسلام)
#توحید_ربوبی
#وهابیت
#تضاد
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔘 خاک آلود بودن پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) در روز عاشورا
✍️ یکی از سنتهای عزاداری برای امام حسین (علیهالسلام)، ریختن خاک بر روی سر، در روز عاشورا است؛ وهابیت این عمل را بدعت شمرده است؛ در حالی که طبق روایات این عمل جایز است و در روایت صحیح که علمای اهل سنت آن را نقل کردهاند، پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) در روز عاشورا بر سر و صورت خود خاک ریخته است.
🔻 احمد بن حنبل م241ق، أبو بكر النجاد م348ق، أبوالقاسم طبراني م360ق، حاکم نیشابوری م405ق، علي مغازی م483ق، ابن عساکر م571ق، ذهبي م 748ق، ابن كثير م774ق و علی هيثمی م807ق روایت مذکور را نقل کردهاند.
❇️ احمد بن حنبل مؤسس مذهب حنبلی این روایت را از عبدالله بن عباس نقل میکند که گفت:
👌 رأيت النبي صلى الله عليه وسلم، في المنام بنصف النهار أشعث أغبر معه قارورة فيها دم يلتقطه أو يتتبع فيها شيئا قال: قلت: يا رسول الله ما هذا؟ قال: دم الحسين وأصحابه لم أزل أتتبعه منذ اليوم قال عمار: فحفظنا ذلك اليوم فوجدناه قتل ذلك اليوم.
📝 ترجمه: 👈 من پیامبرخدا صلّى اللَّه علیه و آله را در نیمه روز، در خواب دیدم در حالى که سر و صورت او سرشار از غبار و گرد و خاک بود و در دست مبارکش شیشهاى پر از خون داشت، عرض کردم: یارسول الله این شیشه پر از خون چیست؟ آن حضرت فرمودند: این خون حسین و یاران اوست که از زمین جمع کردهام، من آن روز را در نظر گرفتم؛ عمار یکی از راویان روایت میگوید: ما نیز آن روز را در نظر گرفتیم درست همان روزی بود که سید الشهداء علیهالسّلام به شهادت رسیده بودند.
♻️ سند روایت
▪️حاکم نیشابوری ذیل روایت درباره اعتبار سند میگوید:
👈 هذَا حَدِيثٌ صَحِيحٌ عَلَى شَرْطِ مُسْلِمٍ، وَلَمْ يُخْرِجَاهُ، [التعليق-من تلخيص الذهبي] 8201-على شرط مسلم.
📝 ترجمه: این روایت طبق شروط صحت روایت نزد مسلم، صحیح است اما او این روایت را ذکر نکرده است؛ (محقق کتاب مستدرک میگوید: ) ذهبی نیز این روایت طبق شرط مسلم صحیح دانسته است.
📕 حاکم نیشابوری، المستدرك على الصحيحين، ح4، ص439.
▪️ شعيب الأرنؤوط محقق مسند احمد ذیل هر دو سند این روایت میگوید:
👈 إسناده قوي على شرط مسلم.
📕 مسند أحمد بن حنبل ت شعيب، ج4، ص60 و ص 337.
▪️ علی هیثمی ذیل روایت میگوید:
رواه أحمد والطبرانی و👈 رجاله أحمد رجال الصحیح.
📕 هیثمی، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد،ج9، ص194.
🔰 بنابراین عمل خاکآلود و غبارآلود کردن سر، در روز عاشورا به جهت عزاداری امام حسین علیه السلام سنتی است که از عمل رسول الله صلی الله علیه وآله گرفته شده است و علمای و محدثین آن را با اسناد صحیح در منابع شیعه و سنی نقل کردهاند؛ اما وهابیت چنین اعمالی را در عزاداری امام حسین علیه السلام بدعت محسوب میکنند.
📚 منابع:
مسند أحمد بن حنبل ت شعيب، ج4، ص 59 و60، ح 2165.
ابوبکر نجاد، ذكر من له الآيات ومن تكلم بعد الموت للنجاد ص 34 و 35، ح 39.
طبرانی، المعجم الكبير، ج3، 110، ح 2822 ؛ ج 12، ص 185، ح12837.
حاکم نیشابوری، المستدرك على الصحيحين، ح4، ص 439، ح 8201.
ابنمغازی ،مناقب علي، ص132، ح116.
ابنعساکر، تاريخ دمشق لابن عساكر،ج 14، ص 237.
ذهبی، تاريخ الإسلام ت تدمري، ج5، ص 17.
ابن کثیر، البداية والنهاية ط إحياء التراث، ج6، ص258.
هیثمی، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد،ج9، ص 193و194،ح 15141.
#امام_حسین
#عزاداری
#وهابیت
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب خطاب به شهید اسماعیل هنیه: وعده محو اسراییل قابل تحقق است
#فرمانده_آزادگان
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛