eitaa logo
تذكرة المتقين
199 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
891 ویدیو
12 فایل
نشر معارف دین ارتباط با ادمین @Hassanshojaei6774
مشاهده در ایتا
دانلود
14.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ نکاتی زیبا برای در آخرین شب قدرِ عمر مبارک حضرت آیت الله خوشوقت(ره): 🌹 امشب به احتمال قوی، آخرین شبیست که احتمال شب قدر بودنش از همه شبهای گذشته بیشتره... 🌹... ۲ عامل وجود داره که جلوی مشکلات امکان داره بگیره.... 🆔 @masjed_emamHasanmojtaba
راه‌کار اهل‌البیت علیهم‌السلام برای بیدار نگه داشتن‌کودکان در شب‌های قدر 🛑عَنْهُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ : أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَانَ يَطْوِي فِرَاشَهُ وَ يَشُدُّ مِئْزَرَهُ فِي اَلْعَشْرِ اَلْأَوَاخِرِ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ كَانَ يُوقِظُ أَهْلَهُ لَيْلَةَ ثَلاَثٍ وَ عِشْرِينَ وَ كَانَ يَرُشُّ وُجُوهَ اَلنِّيَامِ بِالْمَاءِ فِي تِلْكَ اَللَّيْلَةِ وَ كَانَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلاَمُ لاَ تَدَعُ أَحَداً مِنْ أَهْلِهَا يَنَامُ تِلْكَ اَللَّيْلَةَ وَ تُدَاوِيهِمْ بِقِلَّةِ اَلطَّعَامِ وَ تَتَأَهَّبُ لَهَا مِنَ اَلنَّهَارِ وَ تَقُولُ مَحْرُومٌ مَنْ حُرِمَ خَيْرَهَا . 🔰رسول خدا صلي ‏الله‏ عليه‏ و ‏آله [اين چنين] بود که رخت‏‌خواب خويش را جمع مي‌کرد و کمر [همّت براى عبادت] را در دهه آخر از ماه رمضان محکم مي‌بست و هميشه اين گونه بود که اهل و عيالش را در شب بيست و سوم بيدار نگه مي‌داشت و بر روى خواب رفتگان در آن شب آب مي‌پاشيد تا از درک شب قدر، و درک شب زنده‏‌دارى محروم نشوند. و حضرت فاطمه(سلام الله علیها) نمى‌گذاشت کسى از اهل خانه در شب‌هاى قدر به خواب رود. به آنان غذاى کم مى‌داد و از روز قبل براى احیاى شب قدر آماده مى‌شد و مى‌فرمود: محروم کسى است که از برکات این شب محروم باشد. 📚:دعائم الإسلام ج ۱، ص ۲۸۲ ♻️کانال: تذکرة المتقين https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
ثواب قرائت سوره و در شب بیست و سوم عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: مَنْ قَرَأَ سُورَهًَْ الْعَنْکَبُوتِ وَ الرُّومِ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ لَیْلَهًَْ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِینَ فَهُوَ وَ اللَّهِ یَا بَا مُحَمَّدٍ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّهًِْ وَ لَا أَسْتَثْنِی فِیهِ أَبَداً وَ لَا أَخَافُ أَنْ یَکْتُبَ اللَّهُ عَلَیَ فِی یَمِینِی إِثْماً وَ إِنَّ لِهَاتَیْنِ السُّورَتَیْنِ مِنَ اللَّهِ مَکَاناً. ابوبصیر نقل می‌کند: امام صادق (علیه السلام) فرمود: هرکس سوره‌ی عنکبوت و روم را در شب بیست‌وسوّم ماه رمضان بخواند، به خدا سوگند ای ابامحمّد! از بهشتیان است و هرگز هیچ استثنایی هم قائل نمی‌شوم و از آن بیم ندارم که بابت این سخن، گناهی بر من نوشته شود؛ زیرا این دو سوره نزد خدا جایگاهی والا دارند. 📗وسائل الشیعة، ج۱۰، ص۳۶۱ https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
📚 مقدار و مبلغ فطریه 💠 سؤال: مقدار فطریه برای هر نفر چه مقدار است و چه چیزی باید به عنوان فطریه پرداخت شود؟ ✅ جواب: مکلف باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریباً سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند این ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از این ها را هم بدهد کافی است. ضمنا مبلغ زکات فطره امسال (۱۴۰۳) به قیمت گندم برای هر نفر، «شصت و پنج هزار تومان» و به قیمت برنج برای هر نفر « یکصد و هشتاد هزار تومان» اعلام شده است. 🆔 @leader_ahkam https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
اهمیت روزِ شب قدر 🛑روِيَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: «صَبِيحَةُ يَوْمِ لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ مِثْلُ لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ فَاعْمَلْ وَ اِجْتَهِدْ.» 🔰از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: «صبح روزِ (بعدِ) شب قدر، مثل شب قدر است؛ پس به عبادت مشغول باش و به‌شدت (در این امر) تلاش کن.» 📚الأمالی(للصدوق)، ج۱، ص۶۵۴ ♻️کانال: تذکرة المتقين https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
🌾 قیمت فطریه رمضان ۱۴۴۵ از سوی دفتر رهبر انقلاب اعلام شد ◻️ قیمت گندم برای هر نفر ۶۵۰۰۰ تومان و قیمت برنج برای هر نفر ۱۸۰۰۰۰ تومان می‌باشد. 🔻همچنین لیست وجوهات شرعی که از سوی دفتر معظم له اعلام شده، بدین شرح است: یک سال نماز قضا: ۸.۰۰۰.۰۰۰ تومان یک ماه روزه: ۴.۰۰۰.۰۰۰ تومان کفاره یک روز روزه عمد: ۹۶۰.۰۰۰ تومان کفاره یک روز روزه عذر: ۱۶.۰۰۰ تومان حداقل فطریه هر نفر: ۶۵.۰۰۰ تومان (گندم) کفاره عهد برای هر مورد (اطعام ۶٠ فقیر): ۹۶۰.۰۰۰ تومان کفاره قسم یا نذر برای هر مورد (اطعام ۱۰ فقیر): ۱۶۰.۰۰۰ تومان یک دوره ختم قرآن: ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان قربانی: ۹.۰۰۰.۰۰۰ تومان عقیقه: ۹.۰۰۰.۰۰۰ تومان https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
📚 کمک به مردم غزه از طریق وجوهات شرعی 💠 سؤال: آیا می‌توان وجوهاتی نظیر خمس و یا کفاره (عمدی و یا عذری) و یا زکات فطره را جهت کمک و یاری مردم مظلوم غزه اعطاء کرد؟ ✅ جواب: از صدقات مستحبی و تبرعات به مردم مظلوم غزه کمک کنيد. 🆔 @leader_ahkam https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
فرازی زیبا از دعای سحر أَسْتَغْفِرُكَ لِكُلِّ خَيْرٍ أَرَدْتُ بِهِ وَجْهَكَ فَخالَطَنِى فِيهِ مَا لَيْسَ لَكَ. از تو طلب بخشش می‌کنم، برای هر عمل خیری که خالصانه برای تو انجام دادم، ولی آنچه برای رضای تو نبود آمیخته به آن شد. https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🌺🍃🌸 🌸 💠نهی از عطر زدن زن در جائیکه مرد نامحرم حضور دارد 🌺🌺قال رسول اللَّه صلی الله علیه و آله: «ای إمْرَئَةٍ تَطَیبَتْ ثُمَّ خَرَجَتْ مِنْ بَیتِها فَهِی تُلْعَنُ حَتّی تَرْجِعَ الی بَیتِها مَتی رَجَعَتْ» 📚عقاب الاعمال- صفحه 590. 🌿🌿🌿🌹🌹🌿🌿🌿 🔰پیامبر عظیم الشان صلی الله علیه و آله و سلم:هر زنی که خود را به عطر خوشبو کرده و از خانه اش بیرون رود، پیوسته از رحمت الهی  به دوراست و مورد لعن واقع میشود تا اینکه به خانه بازگردد هر چند که بطول انجامد. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 کانال تذکرة المتقين https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774 🌸 🌺🍃🌸 🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺
🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🌺🍃🌸 🌸 💠اگر ضرورت بر صحبت شد زن بیش از ۵کلمه با نامحرم حرف نزند 🌺🌺الامام الصادق علیه السلام: «نَهَى نَبیِ أَنْ تَتَكَلَّمَ الْمَرْأَةُ عِنْدَ غَیْرِ زَوْجِهَا أَوْ غَیْرِ ذِی مَحْرَمٍ مِنْهَا أَكْثَرَ مِنْ خَمْسِ كَلِمَاتٍ مِمَّا لَا بُدَّ لَهَا مِنْه. 📚من لا یحضره الفقیه؛ج4، ص6 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🔰امام صادق (علیه السلام) می فرماید: پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) نهى فرمودند كه زن، نزد غیر همسرش یا غیر خویشان محرمش بیش از پنج كلمه صحبت كند، آن مقدار هم برای ضرورت است.»  ✍بیان حضرت (۵ کلمه) کنایه از دقت در حرف زدن با نامحرم و رعایت اختصار برای جلوگیری از مفاسد گرم گرفتن با نامحرم میباشد. 🌿🌿🌿🌹🌹🌿🌿🌿 کانال تذکرة المتقين https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774 🌸 🌺🍃🌸 🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺
قرآن را از حفظ بخوانیم یا از رُو 🛑عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي أَحْفَظُ الْقُرْآنَ عَلَى ظَهْرِ قَلْبِي فَأَقْرَؤُهُ عَلَى ظَهْرِ قَلْبِي أَفْضَلُ أَوْ أَنْظُرُ فِي الْمُصْحَفِ قَالَ فَقَالَ لِي بَلِ اقْرَأْهُ وَ انْظُرْ فِي الْمُصْحَفِ فَهُوَ أَفْضَلُ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ النَّظَرَ فِي الْمُصْحَفِ عِبَادَةٌ 🔰 از اسحاق بن عمار روايت شده كه فرمود: به امام صادق عليه السّلام عرضه داشتم: فدايت شوم.من قرآن را حفظ‍‌ هستم آيا از حفظ‍‌ بخوانم بهتر است و يا از روى قرآن بخوانم‌؟ اسحاق بن عمار گفت:امام در پاسخ من فرمود:نه بلكه قرآن را بخوان و در كتاب نگاه كن!و اين بهتر است آيا نمى‌دانى كه نگاه به قرآن عبادت است‌؟ 📚:الكافي ج2ص613 ♻️کانال: تذکرة المتقين https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
🌕 احکام روزه ۱۷ 🌺 کفّاره افطار عمدی ❇️ مسأله ۸۸۷. کفّاره افطار عمدی روزه ماه مبارک رمضان در شرع مقدّس اسلام یکی از سه مورد زیر است: ۱. آزاد کردن یک برده؛ ۲. گرفتن دو ماه روزه؛ ۳. غذا دادن به شصت فقیر. به جهت این‌که در این دوران برده‌ای وجود ندارد که بتوان آزاد کرد، مکلّف باید یکی از دو کار دیگر را انجام دهد. 🍃 عن أبِي عَبْدِاللهِ (عليه‌السّلام):‏... يُعْتِقُ نَسَمَةً، أو يَصُومُ شَهرَينِ مُتَتَابِعَينِ، أو يُطعِمُ سِتِّينَ مِسْكِيناً... (الكافي) ❇️ مسأله ۸۸۸. کسی که می‌خواهد دو ماه کفّاره روزه ماه رمضان را بگیرد، باید یک ماه تمام و حدّاقل یک روز از ماه دوم را پی‌درپی روزه بگیرد، و اگر بقیه ماه دوم پی‌‌در‌‌پی نباشد، اشکال ندارد. ❇️ مسأله ۸۸۹. کسی که باید پی‌‌در‌‌پی روزه بگیرد، اگر در بین آن بدون عذر یک روز روزه نگیرد یا زمانی شروع کند که در بین آن به روزی برخورد کند که مانند عید قربان روزه آن حرام است و یا روزی باشد که روزه آن واجب است، مثلاً به روزی برسد که نذر کرده آن روز را روزه بگیرد، ایامی را که روزه گرفته، حساب نبوده و باید دوباره از ابتدا روزه بگیرد. ❇️ مسأله ۸۹۰. کسی‌‌که می‌‌خواهد شصت روز روزه بگیرد، اگر بین آن به واسطه عذری؛ مانند بیماری یا حیض، نتواند روزه بگیرد، بعد از برطرف شدن عذر می‌‌تواند بقیه روزه‌ها را بگیرد و لازم نیست از ابتدا شروع کند. ❇️ مسأله ۸۹۱. غذا دادن به شصت فقیر را می‌توان به دو صورت انجام داد: ۱. با غذای آماده آنان را سیر کرد. ۲. به هر نفر ۷۵۰ گرم (یک مُد) گندم، آرد، نان، برنج یا سایر مواد غذایی (جو، ماکارونی، عدس، لپه، سایر حبوبات، کشمش، خرما و مانند اين‌ها) داد. 🍃 دادن پول به فقیر كافى نيست، ولى اگر فقير را در خريد آن جنس از طرف مؤدّی کفّاره، و تملیک آن به خود وكيل كند، و فقير نيز اين کار را انجام دهد كافى است. 🍃 کفّاره افطار عمدی با موارد دیگر کفّاره، مثل کفّاره تأخیر، فدیه بیمار و... ۲ تفاوت اصلی دارد: 🌱 ۱. در کفّاره افطار عمدی باید ۶۰ فقیر مختلف اطعام شوند، و نمی‌شود یک فقیر را چندبار اطعام کرد، امّا در فدیه و کفّاره تأخیر می‌شود تمام کفّاره را به یک فقیر داد. 🌱 ۲. در کفّاره افطار عمدی به هر دو صورت مذکور در مسأله می‌توان فقیر را اطعام کرد، امّا در کفّاره تأخیر و فدیه فقط صورت دوم، یعنی ۷۵۰ گرم طعام دادن باید انجام گیرد، و سیر کردن کافی نیست. ❇️ مسأله ۸۹۲. فقیر کسی است که مخارج سال خود و خانواده‌‌اش را ندارد، و نمی‌‌تواند به‌‌دست آورد. ❇️ مسأله ۸۹۳. اگر کسی هیچ یک از سه موردی را که برای کفّاره عمد مخیّر است، نتواند انجام دهد، باید به هر تعداد فقیر که قادر است غذا بدهد، و احتیاط آن است که استغفار هم بکند، و اگر به هیچ وجه قادر بر غذا دادن به فقرا نیست، کافی است که استغفار کند، یعنی با دل و زبان بگوید: اَستَغفِرُ اللهَ (از خداوند بخشایش می‌طلبم). 🍃 اختلاف کمی در ترتیب این مسأله وجود دارد: 🌱 امام و آیت‌الله سیستانی: هر چند مد كه مى‌تواند به فقرا طعام بدهد، و اگر نتواند طعام بدهد بايد استغفار كند، اگرچه مثلاً يک مرتبه بگويد «اَستغفرُ اللهَ» 🌱 آیت‌الله مكارم: هر چند «مد» كه مى‌تواند به فقرا اطعام كند، و اگر نتواند بايد (۱۸) روز روزه بگيرد، و اگر نتواند هر چند روز كه مى‌تواند به جا آورد، و اگر نتواند استغفار كند، و همين اندازه كه در قلب بگويد: «استغفر الله» كافى است. ❇️ مسأله ۸۹۴. کسی که به دلیل عدم توانایی بر روزه و غذا دادن به فقیر وظیفه‌اش استغفار است، اگر بعدها بتواند روزه بگیرد یا به فقرا غذا دهد، احتیاط مستحب آن است که انجام دهد. 🌱 امام و آیت‌الله سیستانی: احتياط واجب هر وقت بتواند، كفاره را بدهد. 🌱 آیت‌الله مكارم و آقا: واجب نيست بعداً كه قدرت پيدا كرد كفّاره را بدهد. ❇️ مسأله ۸۹۵. کسی که برای کفّاره عمدی می‌خواهد به شصت فقیر غذا دهد، اگر به شصت فقیر دسترسی دارد، نمی‌تواند سهم دو نفر یا بیشتر را به یک نفر بدهد، بلکه لازم است به تمام شصت نفر به اندازه سهم هر یک غذا بدهد. البته می‌تواند سهم افراد خانواده شخص فقیر را به او واگذار کند که برای آنان مصرف کند و در فقیر، تفاوتی میان بچه و بزرگ یا زن و مرد نیست. ❇️ مسأله ۸۹۸. کسی که کفّاره بر او واجب شده، لازم نیست آن را فوراً انجام دهد، ولی نباید آن را به قدری تأخیر بیندازد که کوتاهی در ادای واجب شمرده شود. ❇️ مسأله ۸۹۹. اگر چند سال بگذرد و کفّاره واجب را ندهد، چیزی بر آن اضافه نمی‌شود. 🍃 این‌که بعد از گذشت چند سال قیمت اجناس گران‌تر می‌شود، ارتباطی به زیاد شدن کفّاره ندارد، بلکه محصول تورّم است. ❇️ مسأله ۹۰۰. در انجام قضای روزه و کفاره آن، ترتیبی وجود ندارد، و می‌‌توان هر کدام را بر دیگری مقدّم کرد. بر محور «رساله نماز و روزه» حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (دام ظلّه العالی) https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
هر قلب و وجدانی که برای رنج‌های اهل غزه به درد نیاید یقینا در مکان اشتباه قرار گرفته است. قلبم به درد میاید وقتی رنج‌های اهل غزه رو نگاه می‌کنم. در کتاب «الکافی» مرحوم کلینی، بخشی با عنوان: «بابُ الاهْتِمامِ بِأُمورِ الْمُسْلمین» آمده است. اولین روایت این باب، نقلی است از امام صادق (علیه السلام) از پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) که فرمودند: قَالَ رَسُولُ اللهِ(صلی الله علیه و آله): مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ «هر کسی که، صبح کند و اهتمامی به امور مسلمانان نداشته باشد، مسلمان نیست» 😭یا صاحب العصر و الزمان عجل بحق امک الزهراء سلام الله علیها ♻️کانال: تذکرة المتقين https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🎥رهبر انقلاب: روز قدس امسال،خروش بین المللی علیه رژیم غاصب صهیونیستی خواهد بود‌. ✅اگر سال های قبل، روز قدس را فقط کشورهای اسلامی برگزار می کردند، امسال به احتمال زیاد در کشور های غیر اسلامی نیز، روز قدس با عظمت برگزار خواهد شد‌. 🇮🇷امیدواریم ملت ایران مثل همه موارد این بار هم در این روز بدرخشد، به حرمت محمد و آل محمد صل الله علیه و آله https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
❤️ امشب در حسینیه امام خمینی؛ فرزند نوجوان شهید در آغوش پدرانه رهبر انقلاب https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍀نکات اخلاقی از علما🍀 💠 حضرت آیت الله العظمی خامنه ای دامت برکاته 🔷مناجات با امام زمان عجل الله فرجه الشریف https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
دلیل مخفی بودن قبر مبارک و مطهر امیرالمومنین علیه‌السلام قسمت چهارم با توجه به مطالب سه قسمت قبل روشن شد 👈امیرالمومنین علیه‌السلام بخاطر دشمنی دو گروه وصیت کردند که مضجع شریف و مطهرشان مخفی بماند 1: خوارج 2: بنی امیه 👈دلیل این وصیت امیرالمومنین علیه السلام نیز این بود: 1: جلوگیری از نبش مضجع شریف توسط خوارج و بنی‌امیه 2: اگر بنی امیه یا خوارج این عمل شنیع را انجام می دادند بنی هاشم لاجرم باید دفاع می‌کردن و خون‌ریزی ایجاد می‌شد لذا امیرالمومنین علیه السلام‌با این وصیت از خون‌ریزی جلوگیری کردند 👈برای اجرای این وصیت بنی هاشم دو کار انجام دادند 1: کندن چهار قبر در چهار جای مختلف 2: بنی هاشم بدن پاک و مطهر امیرالمومنین علیه السلام را به نحوی تجهیز کردند که اهالی کوفه گمان کردند عازم مدینه هستند تا بدن پاک و مطهر امام علیه السلام را در کنار حضرت زهرا سلام‌الله علیها دفن شود. ابن ابی الحدید به این مورد اشاره می‌کند👇 يوهمون انهم يحملونه الى المدينة يدفنونه عند فاطمة (عليها السلام)  ج ٤ ص٨١ 👇 اما سوال اساسی👇 آیا دشمنان اهل‌البیت علیهم‌السلام این عمل شنیع را انجام‌ می‌دادند⁉️ 👈برای پاسخ به این سوال دو گزارش تاریخی عرض می‌کنم ( قسمت پنجم جواب ان شاءالله) ♻️کانال: تذکرة المتقين https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
فضیلت خاص روزه داران 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى مُوسَى‌ ع مَا يَمْنَعُكَ مِنْ مُنَاجَاتِي فَقَالَ يَا رَبِّ أُجِلُّكَ عَنِ الْمُنَاجَاةِ لِخُلُوفِ‌[1] فَمِ الصَّائِمِ فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ يَا مُوسَى لَخُلُوفُ فَمِ الصَّائِمِ أَطْيَبُ عِنْدِي مِنْ رِيحِ الْمِسْكِ. 🔰از امام صادق علیه السلام نقل شده است: خداوند به حضرت موسى وحى فرستادند كه چرا با من مناجات نمى كنى ؟ عرض كرد خدايا روزه دارم و در حال روزه دهان خيلى معطر نيست . خداوند فرموداى موسى بوى دهان روزه دار پيش خدا از مشك بالاتر است 📚: الکافی ج ۴ ص ۶۴ ♻️کانال: تذکرة المتقين https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
🌕 احکام روزه ۱۸ 🌺 مواردی که فقط قضای روزه واجب است ❇️ مسأله ۹۰۱. کسی که در روز ماه رمضان نیّت روزه نمی‌کند، یا از روی ریا روزه می‌گیرد یا قصد می‌كند كه روزه نباشد، ولی هیچ یک از کارهایی را که موجب باطل شدن روزه است انجام نمی‌دهد، قضای آن روز بر او واجب است، ولی کفاره واجب نیست. 🍃 نیّت رکن عمل عبادی مثل روزه است، و اگر به هر نحوی به آن اخلال وارد شود چه عمداً چه سهواً، چه با برگشتن از نیّت، چه با تردید و قصد قاطع بنابر احتیاط، عمل باطل است، امّا اگر مبطل دیگری انجام نگیرد فقط قضاء لازم دارد. ❇️ مسأله ۹۰۲. اگر کسی در شب ماه رمضان جنب باشد و به تفصیلی که در مساله ۸۴۴ گفته شد تا اذان صبح از خواب دوّم بیدار نشود، فقط قضای روزه بر او واجب است، البته تا مغرب باید از انجام کارهایی که روزه را باطل می‌‌کند، خودداری کند. ❇️ مسأله ۹۰۳. کسی که در ماه رمضان غسل جنابت را فراموش کرده و با حال جنابت چند روز روزه بگیرد، فقط قضای آن روزه‌ها بر او واجب است. ❇️مسأله ۹۰۴. در سحر ماه رمضان تا وقتی یقین به طلوع فجر نکرده است، می‌تواند کارهایی را که موجب باطل شدن روزه است انجام دهد. 🍃 طبق آیه شریفه و روایات تا وقتی که احراز طلوع فجر نشده است امساک لازم نیست، و خوردن و آشامیدن جایز است، وقتی که طلوع فجر ثابت شد دیگر نباید خورد👇 «وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ... » (البقرة - ١٨٧) ❇️ مسأله ۹۰۵. اگر در سحر ماه رمضان بدون این‌که تحقیق کند صبح شده یا نه، کاری که روزه را باطل می‌کند انجام دهد، و سپس معلوم شود که آن هنگام صبح بوده است، باید قضای آن روز را بگیرد، ولی اگر با تحقیق و علم به این‌که صبح نشده، انجام داده باشد، و بعد معلوم شود که صبح بوده است، قضای آن روز بر او واجب نیست. 🍃 برخی از مراجع بین اطمینان حاصل از تحقیق، و اطمینان از طریق رادیو و ساعت و... فرق می‌گذارند، مثل آیت‌الله سیستانی، و تنها در صورتی که تحقیق صورت گرفته باشد (صورت اول) قضا را لازم نمی‌دانند، اما حضرت آقا فرقی نمی‌گذارند و در هر دو صورت می‌فرمایند قضا لازم نیست. ❇️ مسأله ۹۰۶. در روز ماه رمضان تا وقتی یقین به مغرب نکرده است، نمی‌تواند افطار کند. 🍃 بین طلوع فجر و مغرب تفاوت اساسی وجود دارد: 🌱 در طلوع فجر حکم جواز خوردن و آشامیدن است تا احراز شود طلوع فجر (استصحاب لیل)، 🌱 امّا در مغرب حکم وجوب امساک و حرمت خوردن و آشامیدن است تا احراز شود مغرب شده است (استصحاب نهار و بقاء روزه)؛ لذا تا دلیل معتبر شرعی بر مغرب نباشد، خوردن و آشامیدن جایز نیست، و در صورت ارتکاب قضا و کفّاره واجب است👇 ❇️ مسأله ۸۸۴. اگر در ماه رمضان به گفته کسی که می‌گوید مغرب شده و اعتمادی به گفته او نیست، افطار کند، سپس متوجه شود مغرب نبوده، قضا و کفّاره بر او واجب می‌شود. ❇️ مسأله ۹۰۷. اگر در روز ماه رمضان به خاطر تاریکی هوا یقین کند مغرب شده یا کسانی که خبر آن‌ها شرعاً حجت است بگویند مغرب شده و افطار کند، سپس معلوم شود آن هنگام مغرب نبوده است، باید قضای آن روز را به‌جا آورد. 🍃 در مغرب ولو با تحقیق هم یقین به مغرب نماید، اما بعداً بفهمد اشتباه بوده، قضا لازم است، مگر در مورد هوای ابری، که روایت داریم و ظنّ هم در آن‌جا متّبع است👇 ❇️ مسأله ۹۰۸. اگر بر اثر ابری بودن آسمان گمان کند مغرب شده و افطار کند، بعد معلوم شود مغرب نبوده است، قضای آن روز واجب نیست. ❇️ مسأله ۹۰۹. اگر به دلیلی باطل کردن روزه جایز یا واجب شود، مانند این‌که او را مجبور کنند کاری که روزه را باطل می‌کند انجام دهد، یا برای نجات جان غریق، خود را در آب بیندازد، در این صورت، کفّاره بر او واجب نیست، ولی باید قضای آن روز را بگیرد. 🍃 در مسائل قبل بیان شد که برای وجوب کفّاره سه شرط اساسی است: ۱. عمد؛ ۲. اختیار؛ ۳. بدون عذر لذا در مسأله فوق که فرد معذور است، فقط قضا دارد، و کفّاره واجب نیست. بر محور «رساله نماز و روزه» حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (دام ظلّه العالی) https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
امام صادق (علیه السلام): 🔹ايّاكُمْ اَنْ يَحْـسُدَ بَعْضُكُمْ بَعْضا فَاِنَّ الْكُفْرَ اَصْلُهُ الْحَـسَدُ. 🔸 مبـادا با يكديـگر حسـد ورزيـد، زيرا كفر و بى دينى از حسد بر مى خيزد. 📚 الکافی (باب الروضة) جلد ۸ صفحه ۲ https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
دلیل مخفی بودن قبر مبارک و مطهر امیرالمومنین علیه‌السلام قسمت پنجم ✍آیا دشمنان اهل‌البیت علیهم السلام دست به عمل شنیع نبش قبر می‌زدند؟ برای پاسخ به این سوال به سه گزارش تاریخی اشاره می‌شود 🔺وَ قَدْ كَانَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَسَرَهُ يَوْمَ اَلْجَمَلِ ، فَمَنَّ عَلَيْهِ وَ أَطْلَقَهُ، فَمَا رَاعَى ذَلِكَ وَ لاَ حَفِظَهُ بَلْ قَدْ شَاوَرَ مُعَاوِيَةَ اَللَّعِينَ فِي نَبْشِ قَبْرِ عَلِيٍّ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ لَمَّا غَلَبَ عَلَى اَلْأَمْرِ، فَتَمَثَّلَ بِقَوْلِ اَلْأَوَّلِ: أَجْنَوْا أَخَاهُمْ فِي اَلْحَفِيرِ وَ وَسَّدُوا أَخَاهُمْ وَ أَلْقَوْا عَامِراً لَمْ يُوَسَّدْ يُحَرِّضُهُ بِذَلِكَ عَلَى نَبْشِ قَبْرِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ، وَ يُذَكِّرُهُ قَتْلَى بَدْرٍ مِنْ بَنِي عَبْدِ اَلشَّمْسِ ، وَ مَنْ قُتِلَ مِنْهُمْ عَلَى اَلْكُفْرِ غَيْرَ مُوَسَّدٍ وَ لاَ مَدْفُونٍ. ثُمَّ اِسْتَشَارَ مُعَاوِيَةُ فِي نَبْشِ قَبْرِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَبْدَ اَللَّهِ بْنَ عَامِرِ بْنِ كَرِيزٍ . فَقَالَ: مَا أُحِبُّ أَنْ تُعْلَمَ مَكَانُ قَبْرِهِ، وَ لاَ أَنْ تُسْأَلَ عَنْهُ، وَ لاَ أُحِبُّ أَنْ تَكُونَ هَذِهِ اَلْعُقُوبَةُ بَيْنَنَا وَ بَيْنَ قَوْمِنَا. فَقَبِلَ مُعَاوِيَةُ مِنْ عَبْدِ اَللَّهِ مَا أَشَارَ بِهِ عَلَيْهِ، وَ أَعْرَضَ عَنْ رَأْيِ مَرْوَانَ اَللَّعِينِ فِيمَا أَشَارَ بِهِ مِنْ نَبْشِ قَبْرِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اَلَّذِي اِسْتَحْبَاهُ وَ مَنَّ عَلَيْهِ، وَ أَطْلَقَهُ مِنْ اَلْأَسْرِ)1 🔸قاضی ابی‌حنیفه نعمان مغربی درباره مروان می‌نویسد: علی (علیه‌السّلام) مروان را در جنگ جمل اسیر نمود، حضرت بر او منت گذاشت و او را آزاد کرد، اما او این کار حضرت را در نظر نداشت و مراعات نکرد، بلکه هنگامی که قدرت یافت با معاویه درباره بر نبش قبر علی (علیه‌السّلام) مشورت کرد... معاویه را بر نبش قبر علی (علیه‌السّلام) تحریک می‌کرد و برای او یادآوری می‌کرد کشته‌شدگان بدر از خاندان بنی عبدالشمس و کسانی را که بر طریقه کفر کشته شده بودند و بدون دفن مانده بودند.  سپس معاویه، در این‌باره با عبدالله بن عامر به مشاوره پرداخت؛ اما او معاویه را از این کار باز داشت: معاویه درباره نبش قبر علی (علیه‌السّلام) با عبدالله بن عامر به مشاوره نشست. او گفت: دوست ندارم که موضع قبر علی را بدانم و نه از آن سؤال کنم و دوست ندارم این عقوبت بین ما و قوم ما باشد. معاویه حرف او را پذیرفت و از رای مروان که نظرش بر نبش قبر حضرت بود اعراض کرد.  👇گزارش دوم👇 🔺قال: حدثنا الحارث بن خضرة، قال: حفر صاحب شرطة الحجاج حفيرا فأستخرج شيخا ابيض الرأس واللحية، فكتب الى الحجاج: اني حفرت فأستخرجت شيخا ابيض الرأس واللحية، وهو علي بن أبي طالب، فكتب إليه الحجاج: كذبت أعد الرجل من حيث استخرجته، فأن الحسن بن علي حمل أباه من حيث خرج إلى المدينة )2 🔸حارث بن خضره نقل می‌کند: مامورین حجاج ملعون زمینی را کَندن و از آن یک پیرمرد محاسن سفید خارج کردند. به حجاج ملعون نامه نوشتند: ما زمینی را حفر کردیم و پیرمرد محاسن سفیدی را نبش قبر کردیم که آن پیرمرد علی بن ابی طالب علیهما السلام است. حجاج در جواب نوشت: شما دورغ می‌گوید و آن میت را در جای خود برگردانید زیرا حسن بن علی، پدر خود را به سوی مدینه برده است. 👇توضیح👇 با توجه به 👈بعد از اینکه عمل مامورین حجاج آن پیرمرد را نبش قبر کردند به حجاج نامه نوشتند و خبر دادند، نشان از این دارد که این عمل شنیع طبق دستور حجاج ملعون بوده است 👇گزارش سوم👇 سران سقیفه این عمل شنیع را قرار بود برای پیدا کردن مضجع شریف حضرت زهرا سلام الله علیها انجام بدهند 3 📚:منابع 1: شرح الأخبارج ۳، ص ۱۵۶ 2:فرحة الغری ج 1  ص 48 3:عيون المعجزات ج 1 ص48 ♻️کانال: تذکرة المتقين https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
Mirzamohamadi_doa_ramazan95.mp3
1.98M
دعای برای هر شب ماه مبارک رمضان 🛑عَنْ بَعْضِ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: مَنْ قَالَ هَذَا اَلدُّعَاءَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ غُفِرَتْ لَهُ ذُنُوبُ أَرْبَعِينَ سَنَةً اَللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ اَلَّذِي أَنْزَلْتَ فِيهِ اَلْقُرْآنَ وَ اِفْتَرَضْتَ عَلَى عِبَادِكَ فِيهِ اَلصِّيَامَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اُرْزُقْنِي حَجَّ بَيْتِكَ اَلْحَرَامِ فِي عَامِي هَذَا وَ فِي كُلِّ عَامٍ وَ اِغْفِرْ لِي تِلْكَ اَلذُّنُوبَ اَلْعِظَامَ فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُهَا غَيْرُكَ يَا رَحْمَانُ يَا عَلاَّمُ . 🔰 از ائمه علیهم السلام توصیه شده است هر کسی در ماه مبارک این دعاء را هر شب بخواند گناهان ۴۰ سال وی بخشیده می‌شود: خدايا اى پروردگار ماه رمضان كه در آن قرآن را فرستادى و بر بندگان روزه را در اين ماه واجب كردى درود فرست بر محمد و آل محمدو روزيم گردان حج خانه محترم خود كعبه را در اين سال و در هر سال و بيامرز برايم اين گناهان بزرگ را كه براستى نيامرزد آن ها را جز تو اى بخشاينده و اى بسيار دانا. 📚إقبال الأعمال ج ۱، ص ۶۱ ♻️کانال: تذکرة المتقين https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
🛑سفارش رسول خدا صلی الله علیه وآله درآخرین جمعه ماه رمضان عن جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلِه فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَمَّا بَصُرَ بِي قَالَ لِي: يَا جَابِرُ! هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَوَدِّعْهُ وَ قُلِ: «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إيَّاهُ ، فَإنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً». فَإنَّهُ مَنْ قَالَ ذَلِكَ ظَفِرَ بِإحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ: إمَّا بِبُلُوغِ شَهْرِ رَمَضَانَ مِنْ قَابِلٍ، وَ إمَّا بِغُفْرَانِ اللَّهِ وَ رَحْمَتِهِ. 🔰جابربن عبدالله انصاری نقل می‌کند که در آخرین جمعه ماه رمضان بر رسول خدا صلّی الله علیه وآله وارد شدم. وقتی حضرتش مرا دید، فرمود: ای جابر! امروز آخرین جمعه ماه رمضان است، پس با آن وداع کن و بگو: «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إيَّاهُ، فَإنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً» همانا کسی که این ذکر را بگوید، یکی از این‌دو نتیجه نیکو شامل حالش خواهد شد: یا ماه رمضان سال بعد را درک می کند، و یا به غفران الهی و رحمتش می‌رسد. 📚وسائل ‏الشيعة، ج ۱۰ ،ص ۳۶۵ https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سید حسن نصرالله: در رسانه‌های عربی مدام می‌گویند حزب‌الله و مقاومت گروهِ ایران است؛ هرچه دلتان می‌خواهد بنویسید. باید بدانید که ارتباط با ایران عنوان فخر و شرف در این زمان است 🔹کسانی که باید خجالت بکشند که رابطۀ دوستی با اسرائیل دارند. آمریکا عامل اصلی کشتار فلسطینی‌هاست. شما از رابطه با قاتلان و چپاولگران خجالت بکشید. این رابطه ننگ است. https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
دلیل مخفی بودن قبر مبارک و مطهر امیرالمومنین علیه‌السلام قسمت ششم ✍درمطالب قبل بیان شد که بنی‌امیه خصوصا حجاج ملعون درصدد پیدا کردن مضجع شریف امیرالمومنین "علیه‌السلام"بودند. بطوریکه حجاج ملعون صد جا رو به امید پیدا کردن قبر مطهر امیرالمومنین کَند ولی به قبر مطهر دست نیافت. تا به بدن مبارک و مطهر جسارت کنند اما موفق به پیدا کردن مضجع شریف علی‌بن‌ابی‌طالب علیهما‌السلام نشدند. 👇سوال اساسی 👇 〰 اگر بنی‌امیه به مضجع شریف دست پیدا می‌کردند آیا افکارعمومی جامعه‌ی آن زمان چنین جراتی به آنان می‌داد⁉️ برای پاسخ به این سوال به سرگذشت زیدالشهید "رحمه الله علیه"دقت کنید که چگونه توسط ایادی بنی‌امیه نبش قبر شد، به صلیب کشیده شد و راس مبارک آن شهید نیز جدا شد 🔺زيد الذى كان دفن فيه - و كان دفن في نهر يعقوب فيما قيل، و كان اصحابه قد سكروا النهر ثم حفروا له في بطنه، فدفنوه في ثيابه ثم اجروا عليه الماء - عبد قصار كان به، فاستجعل جعلا على ان يدلهم على موضعه، ثم دلهم، فاستخرجوه، فقطعوا راسه، و صلبوا جسده) 1 🔸تاریخ طبری نقل می‌کند: زمانی که زید شهید شد در رودخانه‌ای به نام یعقوب دفن شد، به این‌ نحو که اصحاب زید الشهید جلوی آب رودخانه را گرفتند سپس در وسط رودخانه قبری حفر کردند و زید الشهید را با لباس‌هایش دفن کردند بعد از آن بر قبر آب جاری کردند، یکی از خائنین، دشمنان شیعه را از مکان دفن زید الشهید آگاه کرد. و بنی امیه نیز بدن پاک زید الشهید را از قبر بیرون آوردند و سَر مبارک آن شهید را جدا کردند و بدن مطهرشان را به صلیب کشیدند ( این اتفاق در سال ۱۲۲ اتفاق افتاد) 👈باید توجه کرد که بنی‌امیه برای دستیابی به اهداف شوم خود از هیچ عملی دریغ نمی‌کردند حتی اگر آن عمل برخلاف شرافت عرب جاهلیت باشد: 1: به اسارت گرفتن زنان)2 2: به اسارت گرفتن اطفال)3 📚منابع: 1:تاریخ طبری ج۷ص۱۸۸ 2:بلاغات النساء،ج۱،ص۶۴ 3:انساب الاشراف، ج۵،ص۱۸۹ ♻️کانال: تذکرة المتقين https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
دلیل مخفی بودن قبر مبارک و مطهر امیرالمومنین علیه‌السلام قسمت هفتم 👈مضجع شریف و مطهر امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) همواره در میان اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) مشهور بود. ولی برای عموم شیعیان تا زمان امام صادق علیه‌السلام مخفی بوده است. 🔺قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ فَخَرَجَ سَلاَمُ اَللَّهِ عَلَيْهِ مُتَوَجِّهاً إِلَى اَلْعِرَاقِ لِزِيَارَةِ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ أَنَا مَعَهُ وَ لَيْسَ مَعَنَا ذُو رُوحٍ إِلاَّ اَلنَّاقَتَيْنِ 🔸امام باقر علیه السلام‌نقل می‌کند: بعد از حادثه دردناک کربلاء گاهی با پدرم یعنی امام سجاد علیه‌السلام عازم‌نجف اشرف می‌شدیم برای زیارت مضجع شریف امیرالمومنین‌علیه السلام، هیچ صاحب روحی بغیر از دو ناقه، همراه ما نبود. (فرحة الغري ج۱ص۴۳) 👈لذا در باب آشکار شدن مضجع مطهر و پاک امیرالمومنین علیه‌السلام دو مرحله طی شد. 1: ابتداء معرفی به اصحاب خاص و مورد اعتماد 2: معرفی به عموم شیعیان به طور علنی 👇چرا علنی شد👇 با ضعیف شدن حکومت بنی‌امیه و پس از به حکومت رسیدن عباسیان، ترسی که از دشمنی بنی‌امیه و خوارج وجود داشت، و ائمه و شیعیان در اوائل دوره بنی‌العباس آزادی بیشتری داشتند. در ادامه مستندات بحث رو عرض میکنم ان شاءالله ♻️کانال: تذکرة المتقين https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
🌕 احکام روزه ۱۹ 🌺 احکام قضای روزه ۱ ❇️ مسأله ۹۱۲. کسی که یک یا چند روز بی‌هوش و در حال اغما بوده و روزه واجب از او فوت شده است، لازم نیست قضای روزه آن روزها را بگیرد. 🍃 ظاهراً مقصود بی‌هوشی غیر اختیاری است، و إلا در بی‌هوشی اختیاری بنابر احتیاط قضاء نماید، (آیت‌الله سیستانی هم در رساله جامع به این مطلب تصریح نمودند)؛ شبیه به این مسأله در نماز هم هست👇 ❇️ مسأله ۶۳۰. اگر مکلّف در تمام وقت نماز بی‌هوش باشد، قضای آن واجب نیست؛ مگر این‌که بی‌هوشی به اختیار خودش بوده باشد، که بنابر احتیاط واجب باید نماز را قضا کند. ❇️ مسأله ۹۱۳. کسی که به خاطر مستی روزه از او فوت شده است، مانند این‌که نیّت روزه نکرده، هر چند تمام روز را امساک کرده باشد، روزه‌‌اش صحیح نیست، و قضای آن واجب است. 🍃 در اخلال به نيّت بدون انجام هیچ مبطلی، تنها قضا لازم بود، و کفّاره ندارد. ❇️ مسأله ۹۱۴. کسی که نیّت روزه کرده، سپس مست شده و همه یا بخشی از روز را با حال مستی گذرانیده بنابر احتیاط واجب باید روزه آن روز را قضا کند، مخصوصاً در مستی های شدید که موجب زایل شدن عقل است. ❇️ مسأله ۹۱۵. در دو مسأله قبل فرقی نمی‌کند که خوردن مادّه مست کننده برای او حرام باشد، یا به خاطر بیماری یا بی‌اطّلاعی از موضوع (یعنی نمی‌‌دانسته مایعی که می‌‌نوشد شراب است)، حرام نباشد. ❇️ مسأله ۹۱۶. روزهایی را که زن به خاطر عادت ماهانه یا زایمان روزه نگرفته است، باید پس از ماه رمضان قضا کند. ❇️ مسأله ۹۱۷. اگر كسى بر اثر بیمارى یا عادت ماهانه یا خونریزى زایمان (نفاس) روزه ماه رمضان را نگیرد، و پیش از تمام شدن ماه رمضان از دنیا برود، لازم نیست روزه‏هایى را كه نگرفته است، به نیابت از او قضا کنند. 🍃 زیرا بعد از ماه مبارک رمضان تکلیف قضا متوجّه او می‌شود، و فرد قبل از توجّه‌ تکلیف فوت کرده است، لذا قضا واجب نیست. 🍃 اگر فرد در ماه مبارک بیمار باشد، و بعد از آن هم بیماری ادامه یابد، و قبل از ماه مبارکِ آینده فوت کند، ورثه تکلیفی ندارند، نه نسبت به قضاء، و نه نسبت به فدیه؛ امّا اگر در ماه مبارک بعد فوت کند، ورثه از اموال او باید فدیه سال قبل را پرداخت نمایند. بر محور «رساله نماز و روزه» حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (دام ظلّه العالی) https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
🌕 احکام روزه ۲۰ 🌺 احکام قضای روزه ۲ ❇️ مسأله ۹۱۸. کسی که چند روز از ماه رمضان را به خاطر عذری روزه نگرفته و تعداد آن‌ها را نمی‌داند، چنان‌چه شروع عذر را نمی‌‌داند؛ مثلاً نمی‌داند بیست و پنجم ماه رمضان به سفر رفته تا روزه‌های فوت شده شش روز باشد یا بیست و ششم رفته تا پنج روز باشد، می‌تواند مقدار کمتر را قضا کند، امّا در صورتی‌‌که زمان شروع عذر را می‌داند، مثلاً می‌داند روز پنجم ماه به سفر رفته ولی نمی‌داند شب دهم برگشته تا پنج روزه فوت شده باشد یا شب یازدهم برگشته تا شش روزه فوت شده باشد، در این صورت احتیاط واجب آن است که مقدار بیشتر را قضا کند. 🍃 در مورد فردی که تعداد روزهایی که قضا شده را نمی‌داند، و دوران بین اقلّ و اکثر است معمول مراجع می‌فرمایند: كافی است مقدارى كه يقين دارد قضا كند، و اضافه بر آن واجب نيست، هر چند احتياط مستحب است. 🌱 اما حضرت آقا تفصیل می‌دهند: و در مواردی که زمان شروع عذر را مى‌داند، استصحاب موضوعی را جاری می‌کنند، و در نتیجه بنابر احتياط واجب بايد مقدار بیشتر را قضا كند. ❇️ مسأله ۹۱۹. اگر کسی از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضای هر کدام را اول بگیرد صحیح است، ولی اگر وقت قضای آخرین ماه رمضان تنگ باشد، مانند این‌که پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به ماه رمضان مانده باشد، در این صورت احتیاط واجب آن است که قضای رمضان آخر را بگیرد. 🍃 قضای روزه ماه مبارک واجب فوری نیست، "لايجب الفور في القضاء"، و تا ماه مبارک آینده فرصت دارد که قضاء نماید. و اگر وقت تنگ شود اختلاف است: 🌱 حضرت آقا و آیت‌الله مكارم: بايد بنابر احتياط واجب اوّل قضاى رمضان آخر را بگيرد. 🌱 آیت‌الله سيستانى: احتیاط مستحبّ است كه اوّل قضاى رمضان آخر را بگيرد. ❇️ مسأله ۹۲۰. کسی که قضای روزه ماه رمضان را می‌گیرد، اگر وقت قضای او تنگ نباشد، می‌تواند پیش از ظهر روزه خود را باطل کند، و اگر وقت تنگ است؛ یعنی فقط به تعداد روزه‌‌های قضا تا ماه رمضان آینده وقت دارد، احتیاط آن است که روزه را پیش از ظهر هم باطل نکند. ❇️ مسأله ۹۲۱. کسی که قضای روزه ماه رمضان را گرفته، اگر بعد از ظهر عمداً روزه خود را باطل کند باید ده فقیر را غذا بدهد، و اگر نمی‌تواند سه روز روزه بگیرد. 🍃 در مورد پی‌درپی بودن سه روز روزه کفّاره اختلاف است: 🌱 امام: بنابر احتياط پی‌درپی باشد 🌱 آیت‌الله مکارم: بايد پی‌درپی باشد 🌱 آیت‌الله سیستانی و آقا: لازم نیست پی‌درپی باشد ❇️ مسأله ۹۲۲. اگر قضاى چند ماه رمضان واجب باشد و در نیت معیّن نكند قضاى كدام یک را مى‏گیرد، قضاى سال اول حساب مى‏شود. 🍃 و قضای آخرين سال حساب نمى‌شود، كه كفّاره تأخير از او ساقط شود. ❇️ مسأله ۹۲۳. اگر انسان به دلیل عذر (مانند بیماری و مسافرت) روزه نگرفته است، اگر قبل از رمضان سال بعد عذر برطرف شود، باید آن‌ها را قضا کند. ❇️ مسأله ۹۲۴. کسی که به‌خاطر بیماری روزه ماه رمضان را نگرفته، اگر بیماری‌اش تا ماه رمضان آینده ادامه یابد، قضای روزه‌ها از او ساقط می‌شود، و باید برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد. 🍃 توجّه: در صورتی‌‌که هم عذر ماه مبارک بیماری باشد، و هم عذر قضا در یازده ماه بعد، قضا ساقط می‌شود، و باید فدیه دهد، اما اگر تنها یکی از عذرها بیماری باشد قضا هم‌چنان باقی است و ساقط نمی‌شود👇 ❇️ مسأله ۹۲۵. اگر انسان بر اثر بیمارى روزه ماه رمضان را نگیرد و پس از ماه رمضان بیمارى‏اش برطرف شود ولى بلافاصله عذر دیگرى پیدا كند و نتواند تا ماه رمضان بعد قضاى روزه را بگیرد، باید قضاى آن روزه‏ها را در سال‌‌های بعد بگیرد، هم‌چنین اگر عذر دیگرى غیر از بیمارى در ماه رمضان داشته باشد و پس از ماه رمضان برطرف شود، ولی تا ماه رمضان بعد بر اثر بیمارى نتواند روزه بگیرد، باید آن روزه‌‌ها را قضا کند. ❇️ مسأله ۹۲۶. کسی که به خاطر سفر روزه ماه رمضان را نگرفته، اگر تا ماه رمضان سال بعد در وضعیت سفر باشد قضای رمضان گذشته از او ساقط نمی‌شود، و باید بعداً آن را به‌جا آورد، و احتیاط مستحب آن است که کفّاره تأخیر نیز بدهد. ❇️ مسأله ۹۲۷. اگر به دلیل ضعف جسمانی قادر به گرفتن روزه در ماه رمضان و نیز قضای آن تا رمضان سال آینده نباشد، قضا ساقط نمی‌شود، و هر زمان که بتواند باید قضا کند، هم‌چنین کسی که چند سال روزه نگرفته و توبه کرده و تصمیم بر جبران آن‌ها دارد، واجب است تمام روزه‌های فوت شده را قضا کند، و چنان‌چه نتواند، قضای روزه‌ها از او ساقط نمی‌شود، و بر عهده‌اش باقی می‌ماند. 🍃 در مورد روزه حرجی و روزه اوّلی‌ها در احکام روزه ۶ نکات و اختلافات به‌صورت مستوفی بیان شد. بر محور «رساله نماز و روزه» حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (دام ظلّه العالی) https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774