eitaa logo
تزکیه عملی
1.6هزار دنبال‌کننده
215 عکس
26 ویدیو
8 فایل
نشربیانات،تألیفات،ودروس اخلاق ازعالم فرزانه،عارف واصل،حضرت آیت الله العظمی محمدشجاعی(ره) این کانال ارتباطی با بیت معظم له ندارد. آرشیوصوتی تزکیه عملی @tazkiyehamaly_arshiv کانال تزکیه عملی درسروش http://sapp.ir/tazkiyehamaly
مشاهده در ایتا
دانلود
cheragh_hedayatpart18.mp3
21.19M
📢 ⚜بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(ره): قسمت۱۸ ⚜موضوع: تبیین شخصیت ومقام والای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) 〰〰🌹〰〰 ⚜کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly @tazkiyehamaly_arshiv
🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) : موضوع : قسمت * ۸ * 🌳 برای یک عبارت دیگر عرض می‌کنم شما توجه دارید برای سالک اوّلین چیزی که از همان مرحله‌ی اوّل شروع به سلوک و قدم گذاشتن در طریق مطرح است کوبیدن من خود در برابر حضرت است و این درست جلوه‌ی شدید من انسان است این با سلوک اصلاً نمی‌سازد یعنی از ریشه راه سلوک را به هم می‌زند و انسان را به هم می‌زند و لذا اگر برای سلوک عامل بوده باشید، اگر در طریق سلوک قدم گذاشته باشید و عصبانی هم شده باشید و بعد از عصبانیت مثلاً ظهر عصبانی شدید یک ساعت بعد از آن یا شب حالت خود را ملاحظه کرده باشید دیده‌اید که دیگر همه‌ی آنچه که در باطن شما بود مثل این که خبری از آن‌ها نیست. 🌳 یک ظلمت خاص، یک تیرگی خاص و لطمه‌ای که حالا به این زودی‌ها هم جبران نمی‌شود ممکن است شما در مقام سلوک خیلی خطا کنید و بعد از خطا برگردید و خدا را غفّار بیابید امّا در خطای عصبانیت و تندی بعد از این‌که نادم شدید و برگشتید حالا خدا را غفّار نمی‌یابید یعنی خدا به این زودی‌ها پوشش نمی‌کند، سِتر نمی‌کند. @tazkiyehamaly 🌳 که یک مسئله است، یک واقعیت است ان‌شاءالله در راه آن بهتر متوجه می‌شوید می‌آید باطن انسان آنچه باید در باطن انسان بکند را می‌کند آن غفران بعد از عصبانیت و غضب که انسان کرد و برگشت حالا به این زودی‌ها غفران متوجه باطن انسان نمی‌شود امّا در خطاهای دیگر می‌شود. خیلی‌ها هستند بعضی از خطاها را خیلی مهم می‌بیند امّا عصبانیت و تندی را چندان مهم نمی‌بینند و در محاسبه‌ی خود خیلی خطای بزرگی می‌کنند اصلاً غفران خدا را دوباره به دست آوردن خیلی سخت است. 🌳 باز به این نکته دوباره اشاره می‌کنم غفران یک حالتی است که انسان بعد از این‌که در مقام سلوک خطا کرد سالک در هر منزلتی باشد خطا کرد، نادم شد، برگشت و عنایت خدا را دوباره در باطن خود دید آن را غفران که از طرف خدا می‌آید می‌گویند و این گاهی زود به دست می‌آید، گاهی دیر و در عصبانیت خیلی دیر به دست می‌آید و احیاناً آن‌طور که باید به دست بیاید یعنی آن حالات که اوّل داشت ممکن است اصلاً به دست نیاید و خیلی مدّت‌ها طول بکشد. خوب غیر از عفو خدا است که به آن غفران می‌گویند باز ان‌شاءالله تأمل می‌کنید و الفاظ را در مواد آن به کار می‌برید. [۱]- سوره‌ی توبه، آیه ۷۳. [۲]- بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۲۶۶. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
cheragh_hedayatpart19.mp3
16.71M
📢 ⚜بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(ره): قسمت۱۹ ⚜موضوع: تبیین شخصیت ومقام والای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) 〰〰🌹〰〰 ⚜کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly @tazkiyehamaly_arshiv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) : موضوع : قسمت * ۹ * أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِيعِ الْعَلِيمِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ» بِسْمِ اللََّهِ الرَّحْمََنِ الرَّحِيمِ 🍀 در این زمینه چه بهتر به یک تحلیل دیگری که الآن عرض می‌کنم دقت بکنیم و بعد هم به روایتی از رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم). تحلیل دیگر این است که ما و عالم ما یعنی عالم ما در درون یعنی باطن ما در درون ما امّا بهتر است بگوییم عالم ما در درون عالمی است. این عالمی که داریم آنچه به عالم ما وارد می‌شود این‌ها متفاوت هستند گاهی انسان به دست خودش و با اختیار خود چیزی وارد درون و باطن خود می‌کند که درون و عالم دورنی انسان را به کلی به هم می‌ریزد مثل این‌که نظام درونی انسان مختل شد. 🍀 شما حساب کنید اگر درون انسان را به یکی از عوالم ظاهری در این دنیا تشبیه کنید ممکن است شما در عوالم ظاهری یک چیزی را وارد بکنید ولی بعضی چیزها در یک محیط خیلی فساد ایجاد کند امّا بعضی چیزها فساد زیاد ایجاد نکند. من و شما نمی‌دانیم باطن ما چگونه است و چه چیزی اگر وارد این عالم درونی ما بشود عالم درونی ما را خیلی به هم می‌زند که به این زودی‌ها درست نخواهد شد این را خدا بهتر می‌داند چون باطن ما محجوب است این مسئله را رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بهتر می‌داند. @tazkiyehamaly 🍀 ما در عالم درونی خود ارتباطی با خدا داریم از همان روز اوّل که آورده‌ایم این ایمان ما در عالم درونی ما، ما را با ذات مقدس حق مرتبط کرده است. ایمان یک ارتباط است من و شما از همان روز اوّل که ایمان آورده‌ایم در عالم درون، در درون خود ،عالم درون ما با حضرت حق مرتبط شده است این یک ارتباط به خصوصی است البته ارتباط من و شما هم با هم فرق می‌کند هر قدر ایمان شما کامل‌تر باشد ارتباط شما قوی‌تر است و ایمان من هر چقدر ضعیف باشد این ارتباط ضعیف‌تر است. 🍀 به هر صورت هر کسی به اندازه‌ی ایمان خود در درون خود ارتباطی با حضرت حق دارد این ارتباط بعد از مردن برای ما روشن خواهد شد اگر این‌جا هم پرده کنار برود برای انسان‌ها روشن می‌شود. بیشتر از این‌که در این جملات و تعبیرات بشود گفت دیگر چیز دیگری نمی‌شود گفت ارتباط به خصوصی با حضرت حق است. 🍀 درون ما، عالم درون ما ارتباط خاصی با ذات مقدس حق دارد که نام آن را ایمان می‌گوییم که ارتباط ما یک ارتباط تکوینی است قرارداد نیست، حرف نیست، واقعیتی در عالم روح ما است یک واقعیت است در این ارتباط آنچه به باطن ما وارد می‌شود از اعمال بد، از خصلت‌های بد، از حرکات بد کلاً متوجه درون ما می‌شود. یک سری از این چیزها که به باطن ما وارد می‌شود درست متوجه کدام نکته می‌شود درست متوجه آن ارتباط درون ما با حضرت حق می‌شود و آن ارتباط را خراب می‌کند و این‌جاها موارد به خصوصی است. 🍀 گفتم باید این‌ها را فقط از راه وحی بگیریم من چه می‌دانم کدام خصلت متوجه باطن من با حضرت حق می‌شود کدام خصلت نه، شما از کجا می‌دانید کدام خصلت متوجه ارتباط شما با حضرت حق در درون می‌شود کدام عمل نه؟ یعنی به سراغ ارتباط شما و ارتباط ما در درون با خدا می‌رود و می‌خواهد آن ارتباط را به هم بزند این را خدا می‌داند و رسول اکرم (صلوات الله علیه) می‌داند. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) : موضوع : قسمت * ۱۰ * 🍂 این تحلیل که عرض کردم هر چه می‌توانید روی آن فکر کنید و فراموش هم نکنید بعد از این‌که آن را هضم کردید توجه داشته باشید که رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و ائمّه‌ی اطهار (سلام الله علیهم اجمعین) که حقایق را از خدا گرفتند و این حقایق و برای آن‌ها به اذن الله مکشوف بود پرده از روی این مسئله در موارد مختلف برداشتند و به شما گفتند تا ما بفهمیم. متأسفانه خیلی‌ها نمی‌فهمند مثلاً یک کسی می‌بیند که رسول الله می‌‌‌فرماید کسی که غضبناک شد غضب چطور سرکه عسل را خراب می‌کند هم چه چیزی را خراب می‌کند؟ ایمان را. 🍂 فکر می‌کند رسول الله همین‌طور به زبان آمده و گفته است «وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى * إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْيٌ يُوحی»[۱] این کلام رسول الله است حرف من نیست هر چه به زبانش آمد حرفی بزند، نه قرآن به صراحت می‌گوید رسول اکرم (صلوات الله علیه) «وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى * إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْيٌ يُوحی» همه‌ی گفتارهای رسول اکرم به غیر از قرآن هر چه که گفته است و با روایات به ما رسیده است یا از طرق ائمّه (صلوات الله اجمعین) یا به طرق دیگر هر چه رسول الله (صلوات الله علیه) فرموده «وَحْيٌ يُوحی» است وحی خدا است یعنی واقعیت است. @tazkiyehamaly 🍂 وقتی رسول الله می‌فرماید که غضب در باطن انسان ارتباط انسان را با خدا خراب می‌کند طوری که سرکه عسل را خراب می‌کند این بیان رسول الله رمز دارد، وحی است به طوری که ما از تعبیرات باید دقت کنیم که چرا این کلمه را آورده است، چرا این تشبیه را آورده است در بیانات رسول اکرم (صلوات الله علیه) و در بیانات ائمّه هم باید این دقت را داشته باشیم این بیان رسول الله با بیانات دیگر ایشان درباره‌‌ی اوصافی دیگری که دارد فرق می‌کند می‌خواهد برای کسانی که اهل اشارت هستند بگوید که در عالم درون که ارتباطی با حق دارید مسئله‌ی عصبانیّت و تندی و غضب به سراغ همان ارتباط می‌رود، هشدار می‌دهد اصل ارتباط تو را با ذات مقدس حق خراب می‌کند و رمز این‌که وقتی انسان بعد از عصبانیت برمی‌گردد حالا حالا حالش درست نمی‌شود رمز آن چیست؟ ارتباط اصلی او خراب شده است. 🍂 اگر ارتباط اصلی محفوظ باشد من یک گناهی کردم، یک خطایی کردم ارتباط من محفوظ بود بر اساس حفظ آن ارتباط متوجه خدا می‌شوم، می‌کنم، زاری می‌کنم، می‌کنم، شرم می‌کنم غفران خدا هم زود شامل حال من می‌شود امّا مسئله این است که من در این خطا زدم اصل ارتباط را خراب کردم و لذا وقتی نادم می‌شوم، پشیمان می‌شوم، برمی‌گردم و از خدا می‌خواهم چون ارتباط مختل شده است اصلاً حرف و ندای من خوب به خدا نمی‌رسد و غفران خدا هم به این زود‌ی‌ها به من نمی‌رسد. 🍂 ان‌شاءالله رمز مطالب به یادتان باشد. این اشارات که گفتم و خدا هم ان‌شاءالله عنایت کند که بیشتر از بیشتر آنچه که در اشارات، روایات و آیات هست را بفهمیم. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
cheragh_hedayatpart20.mp3
26.15M
📢 ⚜بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(ره): قسمت۲۰ ⚜موضوع: تبیین شخصیت ومقام والای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) 〰〰🌹〰〰 ⚜کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly @tazkiyehamaly_arshiv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) : موضوع : قسمت * ۱۱ * 🍃 حالا این روایت که عرض می‌کنم در اصول کافی، جلد سوم، باب دقت بکنید «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سلّم)» رسول اکرم (صلوات الله علیه) فرمود «الْغَضَبُ يُفْسِدُ الْإِيمَانَ كَمَا يُفْسِدُ الْخَلُّ الْعَسَل‏» غضب ایمان را، ارتباط درونی انسان با ذات مقدس حق را، ارتباط را فاسد می‌کند به طوری که سرکه عسل را فاسد می‌کند. 🍃 خوب، این یک بیان بود حالا به روایت دوم از حضرت باقر (سلام الله علیه) در باب غضب که آن هم نکات دیگری دارد اشاره می‌کنیم این روایت در اصول کافی است جلد سوم، باب غضب «قَالَ الْبَاقِرُ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِنَّ هذَا الْغَضَبَ جَمْرَةٌ مِنَ الشَّيْطَانِ، تُوقَدُ فِي قَلْبِ ابْنِ آدَم‏» الآن من دو تحلیل برای شما کردم بر اساس آن دو تحلیل روایات را می‌خوانم. روایت اوّل را که خواندم در تحلیل قبلی هم گفتم که شما هر جا به سراغ غضب خودتان بروید می‌بینید که هر چه آن‌جا هست و سبز می‌شود چه بود؟ من بود. این همان منی است که گفتم ابزار شیطان در نظام وجود است بعدها که ان‌شاءالله شیطان را خوب فهمیدید من در این جلسه مکرر به شما گفتم البته من گفتم از روایات اتخاذ کردیم و گفتیم که من و شما باید دعا کنیم که خدا را بشناسیم در رده‌ی بعد باید دعا کنیم شیطان را هم بشناسیم این موجب می‌شود انسان یک مقدار هوشیار بشود و عدم شناخت موجب می‌شود سر انسان کلاه برود. 🍃 در این نظام وجود شیطان چیست؟ خیلی اسرارآمیز است چیزی است، موجودی است، ملعون هم است و مأموریت او همان است که می‌دانید امّا این نفوذ خاصی که در انسان دارد در غیر انسان هم نفوذ دارد، در جاهای دیگر هم کار می‌کند مأموریت او فقط مختص به انسان نیست چگونه نیرویی‌ای است به همه نفوذ دارد، با همه است، با همه از بهشت آمده است چیزهای عجیبی است. ان‌شاءالله خدا فهم آن را به همه روزی بکند فهم آن هم لذّت دارد بفهمیم که چه بود آمدن ما از بهشت، رانده شدن ما از بهشت، چه بود آمدن شیطان با ما از آن‌جا به این این‌جا و خدا ما را با هم فرستاده است، ما چه به سر شیطان آورده‌ایم، شیطان چه می‌خواهد به سر ما بیاورد؟ @tazkiyehamaly 🍃 انسان باید این‌ها را بفهمد، ما کاری را که باید با می‌کردیم کردیم حالا نوبت او است کاری که ما کردیم این است که او را به این‌جا آوردیم حالا نوبت شیطان تا قیامت است و او هم گفته است که من آن‌چنان از انسان انتقام می‌گیریم که به اصطلاح همه احسنت بگویند. 🍃 ما باید بفهمیم این‌ها چیست این مسائلی را که می‌گویم فراموش نکنید ما موجب شدیم شیطان را به این‌جا آوردیم حالا او می‌خواهد از ما انتقام بگیرد و تا قیامت خواهد گرفت. به هر صورت گفتم که عصبانیت به هر جا می‌رسد به منیّت و من انسان که مرکب شیطان است، جند اصلی شیطان است می‌رسد هر کجا من پیدا کردید شیطان را در آن‌جا جویا باشید، هر جا منی نیست دیگر در آن‌جا خبری از شیطان نیست. چیزی است که با من قائم است تکرار می‌کنم ان‌شاءالله شما اهل ذوق هستید فکر می‌کنید من دعا می‌کنم هم برای خودم هم برای شما که اهل ذوق باشید من فکر می‌کنم شما اهل درد و ذوق هستید اصلاً درد شما این است که این چیزها را بفهمید و هر وقت فرصت داشتید در خصوص این چیزها فکر کنید و از حضرات معصومین (سلام الله علیهم اجمعین) استمداد طلب کنید. 🍃 به هر صورت هر جا من است شیطان آن‌جا است هر جا که از من خبری نیست شیطان نیست، شیطان تسلیم است. رسول اکرم (صلوات الله علیه) فرمود شیطان من به دست من تسلیم من است. حالا به سراغ نتیجه‌گیری از آن تحلیل برویم وقتی عصبانیّت جلوه‌ی شدید من است این خلاصه یک شعله‌ای از آتش شیطان در وجود انسان است آن عصبانیّت یا آن غضبی که در وجود شما شعله‌ور می‌شود در حقیقت شعله‌ی من است به یک نظر شعله‌ی آتش شیطان است. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) : موضوع : قسمت * ۱۲ * 🌿 حالا به این روایت دقت کنید: اصول کافی، جلد سوم، باب غضب «قَالَ الْبَاقِرُ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) إِنَّ هذَا الْغَضَبَ جَمْرَةٌ مِنَ الشَّيْطَانِ» این غضب که می‌بینید این شعله‌ای از آتش شیطان «توقَدُ فِي قَلْبِ ابْنِ آدَم‏» در قلب فرزند آدم روشن می‌شود «وَ إِنَّ أَحَدَكُمْ إِذَا غَضِبَ» می‌فرماید وقتی یکی از شما غضبناک می‌شود «احْمَرَّتْ عَيْنَاه‏» چشم‌های او سرخ می‌شود این‌ها علامت این است که آن شعله‌ی آتش شیطان است که سرخی هم از آن‌جا خبر می‌دهد «وَ انْتَفَخَتْ أَوْدَاجُه‏» وقتی عصبانی و غضبناک می شود رگ‌های گردن او نفخ می‌کند «وَ دَخَلَ الشَّيْطَانُ فِيه‏» و شیطان داخل در این اوداج می‌شود گفتم فهم این‌ها مشکل است آن‌جا که چشم سرخ می‌شود، رگ‌های گردن انتفاخ پیدا می‌کند «دَخَلَ الشَّيْطَانُ فِيه‏» شیطان آن‌جا راه پیدا کرد و داخل اوداج شد حالا یعنی چه؟ ان‌شاءالله خدا کند که بفهمیم یعنی چه؟ 🌿 بعد می‌فرماید «فَإِذَا خَافَ أَحَدُكُمْ ذلِكَ» اگر زمانی به این حالت نیافتی، اگر افتادی که هیجان تو را گرفت و چشم‌ها سرخ شد و به اصطلاح رگ‌های گردن انتفاخ پیدا کرد فوراً برای این‌که از وسط کار برگردی «فَلْيَلْزَمِ الْأَرْض‏» هر چه می‌توانی دراز بکشید ملزم بر ارض بشوید، هر چه می‌توانید به زمین بچسبید حالا سرّ آن چیست باز ان‌شاءالله از خدا می‌خواهیم که بفهمیم که در این صورت یک مقدار شیطان از انسان دور می‌شود راه او به انسان کمتر باز می‌شود وقتی انسان به زمین چسبید دیگر نمی‌تواند کار خودش را بکند سرّ آن چیست؟ نمی دانیم «فَإِنَّ رِجْزَ الشَّيْطَانِ لَيَذْهَبُ عَنْهُ عِنْدَ ذلِك‏» در این صورت که انسان فوراً به زمین چسبید نشست یا دراز کشید به قدری که به زمین مرتبط باشد آن خطر شیطان کنار می‌رود. 🌿 در بعضی از دستورات است که اگر از آن طرف که عصبانی شدید رحم شما است کاری کنید که فوراً دستی به او بزنید که اگر محرم است بالاخره با او تماس بگیرید که فوراً وسیله‌ی باز کوتاه می‌شود و برای شیطان مانع ایجاد می‌شود باز یعنی چه؟ نمی‌فهمیم ولی حتمی است اگر آن طرف که عصبانی شدید می‌خواهید به او خشم کنید اگر رحم شما است یعنی حالا برادر، خواهر، پدر، مادر، عموزاده، دایی‌زاده رحم باشد اگر رحم است نزدیک بشوید و بدن را به بدن او تماس بدهید که تماس گرفتید رحم به فریاد شما می‌‌رسد یعنی این‌جا کمک می‌شود که شیطان دور شود. این هم یک نکته... @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
با عرض سلام و ادب و آرزوی قبولی عزاداریهای همه شما همراهان گرامی احتراما به اطلاع می رسانم اینجانب عازم سفر کربلا هستم. ان شاءالله دعاگوی همه شما عزیزان خواهم بود.و از همگی التماس دعای ویژه دارم. احتمال دارد بعلت سفر و حرکت در مسیر زائرین اربعین ، مطالب کانال با تأخیر ارسال شود.لذا پیشاپیش عذرخواهم. التماس دعا ادمین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با عرض سلام و ادب و آرزوی قبولی طاعات و عبادات و عزاداریهای همه شما همراهان گرامی سفر اینجانب به کربلای معلای به پایان رسید و دعاگوی همه شما بزرگواران بودم‌. واز همه شما عزیزان که در مدت سفر اینجانب در کانال حضور داشتید متشکرم و به اطلاع می رسانم ان شاءالله ارائه مطالب در کانال کما فی السابق ادامه خواهد داشت. از صبوری شما بزرگواران بسیار سپاسگزارم. التماس دعا ادمین
🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) : موضوع : قسمت * ۱۳ * 🌾 یک تحلیل دیگر نزد شما عرض کنم و بعد هم یک روایت دیگر اشاره می‌کنیم ان‌شاءالله شما اگر چنانچه از ارباب کشف و شهود بودید، از ارباب کشف و مشاهده بودید ممکن است به این سر هم توجه پیدا کنید،.. 🌾 وقتی انسان غضبناک می‌شود در درون... این تحلیل ما ناظر بر درون انسان است یعنی انسان در دورن چه کار می‌کند درونی که بعد از مردن در برزخ روشن می‌شود و اگر کسی از اهل کشف باشد و در این‌جا پرده کنار برود و بتواند برزخ را ببیند آن هم این حقیقت را می‌یابد. ما در عالم ظاهر می‌گوییم که شروع کرده حالا از اوّل عصبانیت را حساب کنیم او مدام شدّت پیدا می‌کند و می‌گوید و عصبانیت آرام آرام اوج می‌گیرد تا به آن آخر برسد. 🌾 ظاهر آن این‌طور است که می‌بینیم امّا در باطن یک سیر خاصی دارد از یک مسیری با حالت اضطراب تمثل برزخی آن را عرض می‌کنم از یک مسیر ظلمانی به اصطلاح پر فراز و نشیب توأم با یک اضطراب، هیجان و سرگردانی یعنی مانند راه رفتن یک دیوانه مثلاً آن مریض‌هایی که ما نام آن‌ها را دیوانه می‌گوییم چون اصل دیوانه ها همین آدم‌های سالمی هستند که در راه کج می‌روند اصل دیوانه همین‌ها هستند که روایاتی از رسول اکرم (صلوات الله علیه) و از حضرات معصومین رسیده و عقل هم بر این مسئله قاضی است و واقعاً اصل دیوانه این‌ها هستند. @tazkiyehamaly 🌾 به هر صورت آن مریض‌هایی که ما نام آن‌ها را دیوانه می‌گوییم چطور است که با یک حالت خاص و مضطرب راه می‌روند با عجله هم می‌رود مقابل او هم آتش است خودش هم می‌ترسد ولی می‌رود و خود را به آن آتش می‌زند در برزخ این‌طور است یعنی اگر کسی در برزخ پرده از جلوی روی شما برداشته بشود او را این‌طور می‌بینید اوّلاً در یک عالمی تاریک، در یک راه پر فراز و نشیب، با یک سرگردانی، با تحیّر، با اضطراب می‌رود و می‌رود تا داخل آتش می‌شود این صورت برزخی حالت غضب است یعنی انسان در برزخ این‌طور است. 🌾 روایتی از حضرت باقر (سلام الله علیه) است در این زمینه بعد از این تحلیل اشاره می‌کنیم تحلیل را که گفتم به بیان امام باقر (سلام الله علیه) اشاره می‌کنم امّا ما این تحلیلی را که داشتم از بیان امام باقر (سلام الله علیه) به ذوق خود استنباط می‌کنیم شما ممکن است قبول کنید، ممکن است که قبول نکنید، الحمدلله که شما اهل اشارت و ذوق هستید خودتان بعد از این تحلیل مطلب این روایت را می‌فهمید امّا ممکن است کسانی اهل جمود باشند و این چیزها را قبول نکنند بگویند امام باقر مانند همین جملات بگویند. آن‌هایی که این اشارت‌ها و این‌ها را نمی‌فهمند از این حرف‌ها می‌گویند. 🌾 این جزئی از بیانات امام باقر (سلام الله علیه) است همه را برای رعایت اختصار نیاوردم. اصول کافی، جلد سوم، باب غضب «قَالَ الْبَاقِرُ (عَلَيْهِ السَّلَام)» امام باقر (سلام الله علیه) فرمود «إِنَّ الرَّجُلَ لَيَغْضَبُ فَمَا يَرْضَى أَبَداً حَتَّى يَدْخُلَ النَّار» می‌فرماید که مرد غضبناک می‌شود یا شخص غضبناک می‌شود «إِنَّ الرَّجُلَ لَيَغْضَبُ فَمَا يَرْضَى أَبَداً» شخص غضبناک می‌شود ابداً راضی نمی‌شود «حَتَّى يَدْخُلَ النَّار» تا داخل آتش بشود. خوب شما باشید این بیان امام باقر را چگونه معنا می‌کنید؟ چه می‌خواهد بگوید؟ می‌فرماید مرد غضبناک می‌شود و غضب او اوج می‌گیرد دست بردار نمی‌شود، غضب خود را ختم نمی‌دهد راضی نمی‌شود تا وارد آتش بشود. 🌾 می‌خواهد چه بگوید؟ می‌خواهد صورت برزخی را بگوید. شخصی که به غضب افتاد راضی نمی‌شود تا برود به آتش وارد بشود این همان صورت برزخی غضب است که اگر مکشوف بشود همین‌طور است. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از منتظر
🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) : موضوع : قسمت * ١۴ * 🍁 صحبت ما در باب است اصولاً ما مضرات هر کدام از مهلکات و را معمولاً در سلوک بررسی می‌کنیم. برای یک حکیم لازم است یعنی قلبی داشته باشد که از هر اشارتی در نظام وجود چیزی بفهمد در آن طریقی که در پیش گرفته است چیزی بفهمد اگر سالک بی‌شعور باشد راه به جایی نمی‌برد یادتان باشد من مکرر هم گفتم سالک بی‌شعور یعنی سالک نباشد سالک باید سر تا پا شعور باشد از هر چیزی در رابطه با آن راهی که در پیش گرفته است و در رابطه با مقصدی که در طلب آن است باید درس بگیرد باید یک قلب حکیم داشته باشد وقتی می‌بینیم سالک به ظاهر ساکت است و در فکر فرو رفته است مدام به نفع خود از این نظام، از این حرکت‌ها، از همه‌ی اشارت‌ها، از همه‌ی این موجودات، از همه‌ی این برخوردها در رابطه با مقصد خود برای خود درس بگیرد. 🍁 قلب حکیم لازم دارد اگر سالک گرفتار غضب بود یکی لطمات غضب یعنی یکی دیگر از لطمات غضب که به سالک وارد می‌کند این است که حکمت را از قلب او می‌گیرد این است که سالک بی‌شعور باید سعی می‌کند ولی راه به جایی نمی‌برد چون شعور ندارد مدام از طرفی ذکر می‌گوید چون قلب حکیم ندارد نمی‌تواند محاسبه کند، نمی‌تواند راه را خوب بفهمد زحمت هم می‌کشد ذکر می‌گوید، شب‌زنده‌داری می‌کند، روزه هم می‌گیرد، اوراد و این‌طور مسائل هم دارد، مجاهدت هم دارد، با نفس خود هم مبارزه می‌کند ولی از طرفی خراب می‌کند چون قلب حکیم ندارد. 🍁 از یک طرف کارهایی انجام می‌دهد چون توجه ندارد، چون حکمت ندارد، چون شعور ندارد، چون شعور برای سالک تفقه می‌دهد آن را ندارد. هم زحمت می‌کشد و هم خراب می‌کند چه چیزی این حکمت را از قلب سالک می‌گیرد؟ آن غضب است. خوب این یک لطمه‌ی دیگر غضب که به سالک وارد می‌کند اصول کافی، جلد سوم، باب غضب «قَالَ الصَّادِقُ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)» با حذف سند حضرت امام صادق فرمود «الْغَضَبُ مَمْحَقَةٌ لِقَلْبِ الْحَكِيم»[٢] غضب قلب حکیم را نابود می‌کند یعنی حکمت را از او می‌گیرد. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از منتظر
فرا رسیدن سالروز شهادت پیامبر گرامی اسلام (ص) ، و امام حسن مجتبی (ع) را خدمت همه شما همراهان گرامی تسلیت عرض می نماییم. التماس دعا 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از منتظر
شهادت امام الرئوف ، حضرت علی بن موسی الرضا(ع) را خدمت همه شما همراهان گرامی تسلیت عرض می نماییم. در حرم مطهرامام مهربانیها، امام رضا (ع)،نایب الزیاره ودعاگوی شما عزیزان هستیم...ان شاءالله التماس دعا @tazkiyehamaly
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) : موضوع : قسمت * ۱۵ * 🌲مسئله‌ی دیگر که باید در غضب به آن توجه کرد در باب و عصبانیت این است غضب با آن توضیحی که گفتیم مشخص شد که در سلوک چقدر برای ما مضرات دارد امّا باید به این هم توجه بکنیم فقط این‌ها نیست. خود غضب چه و غیر سالک مخصوصاً سالک را به مهلکات دیگری می‌اندازد که اگر غضب نباشد معمولاً سعی می‌کند از آن غضب‌ها اجتناب کند ولی غضب آمد به آن‌ها هم گرفتار می‌شود. سالکی که این اراده را دارد و معمولاً از بعضی مهلکات اجتناب می‌کند اگر غضب خود را معالجه نکرد همین غضب او را وادار می‌کند زمان غضب به بعضی مهلکات دیگر که معمولاً از آن‌ها کاربرد و به آن‌ها گرفتار می‌شود مانند غیبت، مانند فحش، مانند لعن، مانند حرف لغو زدن، جملات رکیک گفتن، مانند نسبت دادن، تهمت گفتن، بهتان گفتن که همه از مهلکات اعظم است و اسرار فاش کردن مخصوصاً این مسئله‌ی اسرار فاش کردن است. 🌲اکثراً سالکین به توفیق خدا از این‌طور مسائل اجتناب می‌کنند امّا وقتی غضب آمد همه‌ی این‌ها را می‌‌آورند یک دفعه می‌بینید غضبناک که شد سرّ کسی را که در نزد او بود پوشانیده بود امّا شروع به هتک اسرار و افشاء اسرار کرد که از مهلکات اعظم است بعد گاهی به اصطلاح از این هم بالاتر می‌رود کتک می‌زند، لطمه‌ی جانی، لطمه‌ی بدنی، لطمه‌ی بدنی به دیگران و به خود وارد می‌کند. چیزهایی که معمولاً از آن‌ها اجتناب می‌کرد ولی در غضب که اوج گرفت تا قتل پیش می‌رود. خوب، بنابراین فقط خود غضب نیست که مهلک است خود غضب سوق دهنده به سوی مهلکات است که آن‌ها را شمردم باید توجه داشته باشید که به طوری که از علی (سلام الله علیه) خواندیم فرمود غضب نوعی جنون است، غضب اختلال در عقل است شما خودتان اگر بخواهید در همین کلمه دقت کنید که اختلال در عقل انسان پیدا شد آیا در یک سفر مهمی مانند سفر آخرت یا به بیان معمول سفر الی الله که در سلوک سفر مهمی است و پر مخاطره‌ترین سفر، پر فراز و نشیب‌ترین سفر، دورترین سفر و سفری که هیچ سفری به به این سفر نمی‌رسد هر کسی که سلوک را شروع کرد قدم به سفری گذاشته است که سرتاپا مخاطره است، بسیار طولانی است، آذوقه‌ی آن را ندارد در یک چنین سفری انسانی که عقل کامل، عقل صحیح ندارد دیگر نمی‌شود گفت که در این سفر موفق است. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨