eitaa logo
تزکیه عملی
1.6هزار دنبال‌کننده
215 عکس
26 ویدیو
8 فایل
نشربیانات،تألیفات،ودروس اخلاق ازعالم فرزانه،عارف واصل،حضرت آیت الله العظمی محمدشجاعی(ره) این کانال ارتباطی با بیت معظم له ندارد. آرشیوصوتی تزکیه عملی @tazkiyehamaly_arshiv کانال تزکیه عملی درسروش http://sapp.ir/tazkiyehamaly
مشاهده در ایتا
دانلود
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۹۵ * ⚜ترک و کم کردن مباحات⚜ حالا باید طبعاً خیلى مراقبت کرد که انسان یک ماه گرفته است و رقّتى در به ظهور رسیده، دل رقیق شده است، قساوتش تا حدودى برطرف شده است. باید مواظبت کرد [که] این را اضافه کرد، کم نکرد. مواظبتش بر این است که: اولاً انسان ترک گناه را ادامه بدهد. ثانیاً مراقبت در این که در هواهاى مباح نفسانى، خوردنها و آشامیدنها و آن چیزهایى که شرعاً حلال است مباح است، در آنها انسان زیاد غوطه ور نشود. ـ این نکته دوم را ممکن است شما متذکر نباشید، می خواهم تذکر بدهم: ـ فکر نکنید چون مباح است و خدا حلال کرده است، بى قیدوشرط انسان غوطه ور بشود و اشکالى ندارد، نه خیر! قسوت می آورد. حتماً قساوت می آورد. @tazkiyehamaly شما پیش خودتان فکر کنید می فهمید که انبیاء و از همه بالاتر، رسول الله صلی الله علیه و آله، حضرات معصومین علیهمالسلام، اینها [چرا] این قدر از این مباحها اجتناب می کردند، از حلالها اجتناب می کردند. یکى حضرت امیر علیه السلام [است] که در حالاتش هست. لابد شنیده‌ اید همیشه نان جو می خورد، آن هم نان جو خشک، گاهى با نمک و خیلى کم می شد که مثلاً با سرکه و یا با شیر بخورد! بیشتر، خوراکش نان جو با نمک بود. این مسئله را که شنید، در حالاتش هست که بعضى از نزدیکان از راه دلسوزى می خواستند نان جو را روغنى بزنند، آن انبان نان جو خودش را مهر و موم کرد، که کسى دست نزند! این درس است براى ما! معلوم است [این] که کسى از مباحات هم بى قیدوشرط اجتناب کند، چیز ساده ای نیست، اینها ریاضت شرعى است. داریم، داریم. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۹۶ * ⚜لقمه تبدیل به و مى شود⚜ 🍀 جمله ای [را] پسر خود من و آن همراهى که با او بود از آقاى بهجت نقل کردند که من هم یاد گرفتم، گفتند که هر لقمه ای که به دهانتان می گذارید، آن را لقمه ندانید، [بلکه] ایمان است، عقل است، است، روش است، عمل است! 🍀 البته این برداشت از آیات و روایات است، اما جمله را به این شکل گفتن، گاهى از بزرگان هست که انسان خیلى به دلش می نشیند: غذایى که می خورى نگو غذاست، می خورى! یا ایمانت خراب خواهد شد یا ایمانت خوب خواهد شد، است [که] می خورى که عقلِ کج خواهد بود یا عقلِ درست خواهد بود، است که می خورى، یعنى مبدل به فکر و عقل و ایمان خواهد شد. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۹۷ * ⚜جلوگیری از حال و استجابت ⚜ 🌸 بعید نشمارید، خیلى از عدم موفقیتهای ما معلول همین مسئله است. شما بعید نشمارید، من به نوبه خودم یقین دارم که این یکى از آن مسائل اساسى است که نمی گذارد ما حالى پیدا بکنیم، حسابى پیدا بکنیم، حتى و تضرّعمان هم به جایى نمی رسد، از بیخ راه بسته می شود، حتى دعا می کنیم، به خدا مى گوئیم: خدایا ما را به سوى خودت بخوان! دعایى است که حتماً باید کرد، ولى این دعا هم بجایى نمی رسد! این هم یک رو آوردن به خداست، ولى حتى این دعا هم مستجاب نمی شود. از همه جا راه بسته می شود، دعا مستجاب نمی شود، مستجاب نمی شود [چرا] که ، روح تیره است، روح ظلمانى است، از خدا محجوب است. @tazkiyehamaly 🌸 انسان وقتى غوطه ور در حرام و مشتبه شد، چه در کسب و کار خودش، چه در مراوده ها، چه در معامله ها چه در معاوضاتش، الى آخر، [اگر] در حرام و مشتبه غوطه ور شد، اگرچه به ظاهر هم مشروع است، ولى چون این انسان دقیق نیست، ظلمتى و تیرگى از این لحاظ عاید و می شود که دیگر این قلب بیچاره نمی تواند کارى انجام بدهد، که از همین ظلمت و تیرگیهاست. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۹۸ * (قسمت آخر) ⚜تیرگی ⚜ 🍀 در اینجا من یک تحلیل خیلى سربسته براى شما می کنم و بقیه اش را به ذهن شما واگذار می کنم. ببینید: من و شما یک غذاى حرامى یا مشتبهى خوردیم، مجلسى رفتیم و یک دوستى، یک چایى یا شیرینى آورد [دقت نکردیم و] خوردیم، این غذا جزء بدن ما می شود. حالا این غذا چگونه است و به چه نحوى خراب است، از این غذا بدن درست می شود. بدن مجراى است، بدنى که از این جور غذاها، از مشتبهات و حرامها ساخته می شود، [روح از آن تاثیر می گیرد.] ولو یک بار انسان غذاى حرام بخورد، بى نقش نیست. حالا روح ما که می خواهد به سوى خدا حرکت کند، [نمی تواند]. 🍀 توجه داشته باشید که نسبت روح به بدن مانند یک نورى است که از یک جسمى مثلاً تا حدى صیقلى، می تابد و به آن ور عبور می کند. این جسم صیقلى هر چه تیرگى و رنگ داشته باشد، این نور بى رنگ، آن تیرگى و رنگ را بخودش برمی دارد. یک تشبیه خیلى ساده و خلاصه گفتم و بقیه فکر و تامل را به عهده شما مى گذارم. @tazkiyehamaly 🍀 من اگر غذاى مشتبه می خورم، بکنید چه ربطى به روح من دارد و چرا نمی گذارد روح من برود. روح من درست مانند نورى است که از یک جسمى بر یک جسمى می تابد و از آن عبور می کند و رنگین می شود. حالا رنگین شدن چیست؟ چه تیرگى هست؟ آن غذاهاى حرام و مشتبه که آلودگى آنها در جسم پیاده می شود، در گذر روح از مضیق ماده و بدن، در روح هم این رنگ به تناسب روح پیاده می شود. آن وقت ببینید که به چه روزگارى می افتد. فلذا هیچ وقت شما بعید نشمارید که چرا من و شما گاهى حرکاتى انجام می دهیم، تلاشها می کنیم، تصمیمها می گیریم، همتها صرف می کنیم ولى بجایى نمی رسیم! این را بعید نشمارید که این از آلودگى به حرامها و یا اقلاً به مشتبهات باشد. مشتبهات یعنى آنها که نمی دانیم چگونه به دست آمده و می خوریم و تصرف می کنیم. اگر خوب دقت کنید همه [اینها] براى شما اقلاً مشتبه می شود. 🍀 البته به قول مرحوم نراقى، راه به دست آوردن حلال براى انسان بسته نیست، ولى خیلى سخت است. هر کسى به اندازه همت خودش می تواند لقمه خود و مال خود را و تصرّفاتى را که در آنها دارد، حلال کند. [اگر] انسان همت مصروف کند، می تواند به این نعمت بزرگ برسد. 🍀 باز این نکته را دقت کنید که بعید نشمارید که خیلى از عدم موفقیتهای ما معلول همین مسئله باشد. 🍀 خدا من و شما را هم به مبارکى این عید نجات بدهد! خدا مظلومان را نجات بدهد! هیچ دعایى بدون دعا به مظلومان قبول نمی شود! برای تعجیل فرج دعا کنید. خدا به ما توفیق بدهد که با خروج ماه مبارک، دیگر برنگردیم و اثر ماه مبارک را خراب نکنیم. @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
همراهان گرامی سلام و عرض ادب🌹 با حول و قوه الهی مطالب مربوط به بیانات حضرت آیت الله شجاعی(ره) در خصوص به پایان رسید.امیدواریم که ان شاءالله توانسته باشیم از برکات ماه مبارک حداکثر استفاده معنوی را برده باشیم. ضمن تشکر از همراهی همه شما همراهان عزیز و گرامی، ان شاءالله در روزهای آینده درکنار مباحث قبلی، با مبحث جدیددیگری نیز در خدمت شما خواهیم بود. ادمین التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با عرض سلام و ادب همراهان گرامی ان شاءالله با عنایت خداوند متعال، از امروز با مبحث جدیدی از سری مباحث تحت عنوان در خدمت همه شما عزیزان خواهیم بود. التماس دعا ادمین اولین قسمت از این مبحث مهم، زیبا و کاربردی تقدیم حضور محترم همه شما عزیزان👇👇👇
🌷🍃✨🌷 🍃✨ ✨ 🌷 حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) : ⚜ قسمت * ۱ * 🍁 هرکسی که متذکّر طولانی بودن سفری که در پیش است باشد مستعد آن می‌شود، بفهمد چه سفری در پیش است مستعد آن می‌شود، نفهمد نمی‌شود. من در باب همین، در خصوص همین مورد به تعبیری دیگر در خصوص استعداد و آمادگی برای آن طرف توضیحی عرض می‌کنم، اصل آنچه که داعی این بود که من این موضوع را ؟؟ همین سؤال مکرّر بود. 🍁 احیاناً سؤال می‌کنند که کسانی که فکر عبودی و عبودی را دارند، چیزهایی فهمیده‌اند و سعی‌ها می‌کنند، به گمان خود معمولاً این سؤال را دارند که هیچ پیشرفتی در مقام و در خود نمی‌بینند، این سؤال را دارند، برنامه‌هایی را از برنامه‌های عبودی ‌یعنی از دعاها، تلاوت‌ها، ذکرها، نمازها و امثال این‌ها از مستحبات این‌گونه برای خود هم انتخاب می‌کنند، به آن‌ها مداومت هم می‌کنند، امّا هر چه روز‌ها می‌گذردهروقت به خود که برمی‌گردند، می‌بینند که در حقیقت حرکتی نیست، همان هستند که اوّل بوده‌اند ‌یا بدتر. و طبعاً این سؤال برای آن‌ها پیش می‌آید به گمان این‌که به آن نحو که برنامه‌ی عبودی برای خود اتّخاذ کرده‌اند، چندتا از مستحبات این‌گونه را در اوقات مختلف ادامه داده‌اند، این سلوک عبودی است، این حرکت عبودی است، چون این‌‌طور گمان می‌کنند، این سؤال برای آن‌ها پیش می‌آید که ما هیچ حرکتی نکردیم یا هیچ آدم نشدیم إلی آخر، تعبیراتی که می‌شود. @tazkiyehamaly 🍁 این گمان است که سلوک عبودی این است. اشتباه این‌ها، همه‌ی شما متوجّه باشید ممکن است برای خیلی از شما همین سؤال باشد که سؤال نکرده باشید ولی در وجود شما باشد، در ذهن شما باشد. 🍁 سلوک عبودی این نیست،‌ یک چیزی به عنوان سلوک عبودی به تعبیر دیگر، حرکت عبودی است و اصل مسئله همان است و ما برای همان هستیم و برای آن خلق شدیم، برای آن این‌جا آمدیم، برای آن این مهلت را به ما دادند و این امکانات را، مهلت دنیا وجود دارد. امّا این نیست که انسان چندتا از مستحباتی را به نحوی که انجام می‌دهیم، این دعا را، آن توسّل را، آن نماز را، آن ذکر و آن تلاوت را در اوقات معیّنی به همان نحوی که ما انجام می‌دهیم، انجام بدهد و کار دیگری نداشته باشد و این انتظار را داشته باشد که مدارج عبودیت را طی کند، در منازل توحید پیش برود، درست بشود، این نیست. 🍁 البته این‌ها کار خوبی است، این‌ها جزئی است از آنچه که به نام سلوک عبودی است، اصل آن چیز دیگری است و این‌ها با آن اصل داخل در سلوک عبودی می‌شود و الّا آن اصل نباشد، حتّی این‌ها را نمی‌شود ‌یک سلوک نامید. ادامه دارد... @tazkiyehamaly 🌷🍃✨🌷🍃✨🌷🍃✨🌷🍃✨ کانال تزکیه عملی ایتا : @tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly
با عرض سلام و ادب خدمت همه شما همراهان گرامی از اینکه بعلت کسالت بنده مدتی در ارسال مطالب کانال تاخیر افتاده است، از همه شما عزیزان پوزش می طلبم و از صبوری شما بسیار سپاسگزارم. التماس دعا🙏 ادمین
🌷🍃✨🌷 🍃✨ ✨ 🌷 حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) : ⚜ قسمت * ۲ * 🍂 سلوک رفتن است، حرکت کردن است، پیش رفتن است، مدارج طی کردن است، منازل پشت سر گذاشتن است، معنی این است. 🍂 این سؤال خیلی می‌شود، این سؤال داعی شد که این موضوع را امروز من عنوان بکنم، خواستم برای شما سلوک را با‌ یک بیان کلّی که همه‌ی کسانی که این سؤال در باطن آن‌ها است متوجّه باشند که چه باید کنند، توضیح دهم. البته به ‌یک بیان اجمالی که در این‌گونه صحبت‌ها می‌توان گنجانید. ما در مرحله‌ای افتاده‌ایم، من این‌گونه شروع می‌کنم، مطلب گفتنی زیاد است نمی‌توان در این خلاصه‌گویی‌ها گفت، ولی این تصویر را که عرض می‌کنم و این بیان را اگر خوب دقّت کنید، بالاخره چه باید کنید و حقیقت چیست را متوجّه می‌شوید. 🍂 اگر آیات قرآن را دقّت کنید، خلاصه‌ی آن این است که ما از مرحله‌ی بالایی آمدیم در اسفل السافلین افتادیم. بسیار نقائص و عیوب و حجوب در وجود ما پیدا شده است و به وجود آورده‌ایم، آن وقت ما در برگشت به سوی آن‌ موطن اصلی و آن‌جا که باید برویم، باید حرکت کنیم.‌ یک حرکت تکاملی است به اصطلاح فلسفی، ‌یک صعود وجودی است، ‌یک عروج روحی است که انسان باید در این حیات دنیوی که فرصتی است که برای او داده‌اند شروع کند و پیش برود. آن سلسله از عیوب را، نقائص را، اشکالات را، اجحاف‌ها را که در وجود اوست قدم به قدم، روز به روز از خود دور کند. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌷🍃✨🌷🍃✨🌷🍃✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly
🌷🍃✨🌷 🍃✨ ✨ 🌷 حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) : ⚜ قسمت * ۳ * 🍀 ...فلذا قرآنی را به تعبیر تزکیه نامیده. یعنی چه؟ ✨ تزکیه‌ یعنی خود را پاک کردن. خود را پاک کردن این نیست که انسان بخواهد با لقلقه چیز‌هایی به زبان آورد. ‌یک کار است،‌ یک حرکت است. 🍀 تزکیه «وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها * فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها * قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها * وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها» ‌یا آیات دیگر. آیات زیاد است که تعبیر تزکیه است «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى * وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى»[۲] فلاح پیدا می‌کند کسی که تزکیه کند خود را از آنچه که باید پاک کند، تطهیر کند، پاک کند، تطهیر کند و با تطهیر خود از آنچه باید تطهیر کند با اصلاح معایب وجودی خود، با اصلاح نقایص وجودی خود به ‌یاد خدا باشد و عروج به سوی او را شروع کند «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ» اوّل می‌گوید: «تَزَكَّى» و بعد می‌گوید «وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى» ما آن «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى» را نادیده می‌گیریم، چه می‌کنیم؟ @tazkiyehamaly 🍀 می‌آییم «ذَکَرَ» را هم به آن معنا که خودمان تصویر کردیم و الّا آن «ذَکَرَ» که در قرآن است آن نیست که ما‌می‌خوانیم، یک لقلقه‌ی زبانی، یک حرکت صوری، این‌طور کرده‌ایم.‌ 🍀 یک حرکت است تا آماده شویم برای ‌یک سرفصل که نام آن موت است، مردن است در این سیر و سفری که داریم‌. یک آمادگی مخصوصی باید حاصل کنیم با تزکیه‌ی خود، در نتیجه‌ی تطبیق خود با آن میزانی که خدای متعال فرستاده است و ارائه فرموده است که کتاب و عترت است، خود را با آن معیار و آن میزان تطبیق کنیم، اصلاح کنیم برای‌ یک سرفصل،‌ یک آمادگی مخصوص را تحصیل کنیم و اسم آن سرفصل اسم چیست؟ 🍀 سرفصلی که در پیش است، سرفصلی است، سر یک فصل است، بعد از آن فصول است، تا به جوار خدا برسید برای تا آن سرفصل ‌یک آمادگی مخصوص باید تحصیل کرد با تطبیق خود به موازین و با تزکیه، حرکت، و با اصلاح و برطرف کردن عیوب و حجوب. معنای آن را هم گفتم،با طبیق با میزان می‌شود که کتاب و عترت است،‌ یعنی روز به روز باید حرکت کنیم برسیم موقع مردن، برسیم به یک جایی که رسیده باشیم، آماده باشیم برای ورود به ‌یک مرحله‌ی دیگر و افتادن در صراطی که منتهی می‌شود به جوار خدا، به جوار حق و به نیل به حیات طیّبه‌ی ابدی و به بقاء. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌷🍃✨🌷🍃✨🌷🍃✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly
🌷🍃✨🌷 🍃✨ ✨ 🌷 حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) : قسمت * ۴ * 🌿 مثال بزنم برای شما؛ این مثال‌ها چه در نظام وجود است که خدا... دعوت می‌کند که در آیات خلقت دقّت کنیم. مثال می‌زنم برای شما، به این مثال خوب دقّت کنید تا بفهمید که آماده شدن برای آن سرفصل که اسم آن است با به چه شکلی می‌شود و اصولاً عبودی وتزکیه چیست؟ 🌿 لقلقه‌ی زبان نیست. ساخته شدن است، عیوب را از خود برطرف کردن است، آماده شدن است، رنگ عوض کردن است به رنگی در آمدن که مناسب آن عالم بعدی شدن، مستعد شدن. «مَنْ تَذَكَّرَ بُعْدَ السَّفَرِ اسْتَعَدَّ»[۳] @tazkiyehamaly 🌿 مثال می‌زنم برای شما، مطلب به صورت یک مطلب فرضی است، امّا خیلی ساده برای شما عرض می‌کنم؛ خاک در حرکت کمالی‌ یا تکاملی خود که حرکت می‌کند، در آن مسیر که می‌خواهد بیاید وارد عالم انسانیّت شود، جزء ‌یک انسان شود، بشود انسان و در مسیر انسانی برود به سوی خدای متعال. خاک در این مسیر نمی‌شود آن‌جا فرض کنیم زبان هم داشته باشد، حرف‌ها بگوید، بگوید که من خوبم، من طعم این‌گونه دارم، من با تو می‌سازم، مثل انسان بشود. اگر مرا بخوری درست است، من غذای تو می‌شوم، طعم خوبی دارم، رنگ خوبی دارم، جزء وجود تو می‌شوم، با تو به عروج می‌پردازم، در تو خانه می‌شوم، این‌ها را به زبان بگوید ولی در همان مرحله‌ی خاکی بماند. 🌿 این با گفتن آن آمادگی آن را دارد که من و شما خاک را بخوریم و وارد عالم انسانیّت بشود ‌یا نمی‌شود؟ نمی‌شود، چه باید بکند؟ حرکت بکند، خیلی چیزها را از خود دور کند، به صورت گندم بیاید، به صورت سیب بیاید، به صورتی بیاید که متناسب و مستعد شود برای ورود به عالم انسانیّت. این‌طور است... @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌷🍃✨🌷🍃✨🌷🍃✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly
🌷🍃✨🌷 🍃✨ ✨ 🌷 حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) : قسمت * ۵ * 🌾 ببینید خاک چه می‌کند. خا ک اگر زبان داشت و گفت: من مستعدم، من با تو می‌سازم، من تو را می‌خواهم، هم‌رنگ تو هستم، به این زبان او کسی گوش نمی‌کند که این است. باید به وجود پیش بیاید. آن وقت زبان او هم حرکت بکند. بشود سیب بگوید: من آماده‌ام جزء وجود شما بشوم، بشود گندم بعد بگوید امّا صادق، راستگو، این استعداد است، استعداد پیدا کرد برای ورود به یک سرفصل دیگر، ورود به‌ یک عالم دیگر و شروع کردن ‌یک حرکتی دیگر در عالم انسانیّت به سوی آن مبدأ کمال. @tazkiyehamaly 🌾 مسئله‌ی عبودی این‌گونه است، ‌یک حرکتی است من و شما از آن وقت که به خود آمدیم باید این حرکت را شروع کنیم و روز به روز هم پیش برویم، روز به روز هم تحصیل هم‌رنگی با آن عوالم بعدی و آن راهی که در پیش است، هم‌رنگی را به دست بیاوریم. 🌾 من از شما سؤال می‌کنم؛ این تغییر وجودی می‌خواهد ‌یا نفس است؟ تغییر وجودی می‌خواهد. مرگ آمادگی وجودی می‌خواهد، مرگی که مرگ است، نه آن مرگی که سرفصلی است به سوی ثبوت بیشتر، مرگی که برای ‌یک انسان است، آمادگی آن را به زبان نمی‌شود گفت. و از آن وقتی که ما، اگر چنانچه و آنچه را می‌گوید بشناسیم، شروع به می‌کنیم باید دو روز ما ‌یکی نباشد، جان مسئله این است، باید دو روز ما با هم ‌یکی نباشد، از چه لحاظ؟! @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌷🍃✨🌷🍃✨🌷🍃✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly
🌷🍃✨🌷 🍃✨ ✨ 🌷 حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) : قسمت * ۶ * 🌾 آن‌که می‌گویدکه همواره این برنامه‌ها را ادامه می‌دهیم و آدم نمی‌شویم، آدم شدن این‌طوری است که الآن عرض می‌کنم. روز به روز، هر روزی که پیش می‌آید به‌ اندازه‌ای که عنایات خدا را کسب کرده‌، به ‌اندازه‌ای که همّت دارد، به ‌اندازه‌ای که اراده‌ی بالا دارد، هر روز جدیدی که می‌آید خود را با موازین منطبق‌تر می‌کند، هر شب فکر می‌کند، هر روز فکر می‌کند که امروز در نگاه او چقدر خطا بود، فردا این خطاها را کم کند. درگفتاراو چقدر خطا بود، کم بکند. در استماع خود، در گوش دادن‌های خود کم کند. در حرکات اعضا و جوارح به ظاهر کم بکند، در برخورد او امروز بر اساس موازین چقدر اشکال بود؟ @tazkiyehamaly 🌾 فردا تصمیم ‌بگیرد که آن اشکالات را برطرف کند. در نیّت او چقدر اشکال بود، در فکری که داشت چقدر بود، درمحبّت‌ها که در باطن خود داشت چقدر اشکال بود، در عداوت‌ها، در تعلّق‌ها، در تمایل‌ها، در خوش شدن‌ها، ناخوش شدن‌ها، همه‌ی آن حتّی در خوردن‌ها، در خوابیدن‌ها، در نشستن‌ها، چقدر انطباق داشت با موازین، چقدر نداشت. فردا سعی کند این اشکالات را در حدّی که عنایات خدا را به دست آورده، همّت بالا دارد اصلاح کند. امروز سعی کند دیروز که زبان او ده بار خطا کرد، امروز نکند، اگر هم این سعی او خوب موفّق نشد، اقلاً این ده تا برسد به پنج تا، یعنی یک خرده کم بکند، پس فردا برسد به سه تا، آن‌ یکی روز همین‌طور. 🌾 در تمام مراتب ، در تمام مواضع، یک جمله در وسط گفتم اوّل‌ برای چنین آدمی یک شناخت خوب از لازم است، اصلاً صراط چیست؟ تا در مقام تطبیق بتواند خود را با صراط تطبیق کند. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌷🍃✨🌷🍃✨🌷🍃✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly
🌷🍃✨🌷 🍃✨ ✨ 🌷 حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) : قسمت * ۷ * 🍀 هر وقت کسی این آیه را مستمسک قرار داد برای غوطه‌ور شدن در شهوات، اوّلاً این را بگوییم شما جایتان خالی که نبوده در زمان ائمّه و در زمان انبیاء و رسول الله به آن‌هابگویید چرا آن‌ها به این آیه عمل نکردند، اوّلاً این را بگویید و آرزو کنید آن‌ها بودند آن زمان. 🍀 ثانیاً این روایت را برای آن‌ها بخوانید. روایت اوّلاً جلد ۷۱ بحار است، صفحه‌ی ۱۷۷، روایت این‌طور است از امالی نقل کرده، از جامع الاخبار هم نقل کرده با سند، سند آن را نمی‌خوانم. از موسی بن جعفر، موسی بن جعفر از پدر بزرگوار خود امام باقر او هم از جدّ خود، از پدران خود، از امیر المؤمنین (صلوات الله علیه) در تفسیر این آیه‌ی «وَ لا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيا»،[۴] «عَنْ عَلِيٍّ (عَلَیْهِ السَّلَام) فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» از علی (علیه السّلام) @tazkiyehamaly 🍀 در خصوص این آیه که خدا می‌فرماید: «و لا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيا»، که تفسیر آن چیست؟ امیر المؤمنین در تفسیر آیه «قَالَ» فرمود: «لَا تَنْسَ صِحَّتَكَ وَ قُوَّتَكَ وَ فَرَاغَكَ وَ شَبَابَكَ وَ نَشَاطَكَ أَنْ تَطْلُبَ بِهَا الْآخِرَةَ» به این فرصتی داده‌اند از دنیا آن‌که سهم تو است برای آمادگی، برای آن سرفصل از این دنیا استفاده‌ی خودت را بکن، فرصت را ضایع نکن. آیه چیز دیگری می‌گوید. 🍀 حضرت امیر می‌فرماید، می‌فرماید:‌ یعنی صحّت خود را فراموش نکن، از صحّت خود، از قوّت خود، از فراغت خود، از جوانی خود، از نشاط خود استفاده بکن، آنچه در دنیا در اختیار تو قرار داده‌اند استفاده بکن که «أَنْ تَطْلُبَ بِهَا الْآخِرَةَ» که از این‌ها برای آخرت خود آمادگی را تحصیل کنی. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌷🍃✨🌷🍃✨🌷🍃✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly
🌷🍃✨🌷 🍃✨ ✨ 🌷 حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) : قسمت * ۸ * 🍃 هر روزی که می‌آید عبودی این است، با معرفت و میزان انسان باید خود را مرتّب تطبیق بکند به موازین، مرتّب از این نظر، از آن‌ها نباشد که این‌طور را تفسیر کند، این‌طور سواد دارد، این‌طور معلومات دارد. 🍃 کسی که می‌خواهد به عبودی بپردازد روز به روز حرکت بکند، روز به روز تحصیل آمادگی بکند، نقایص را از خود برطرف بکند با آن توضیحی که گفتم، با تطبیق خود به میزان که کتاب و است باید اوّل خوب بداند که کتاب و عترت راه را چگونه ارائه می‌کند. در تمام جهات هر روز که می‌آید خود را تطبیق کند با آن. 🍃 من این جمله را چرا تأکید می‌کنم؟ می‌ترسم شما از این بحث هم فردا بروید از این بحث‌ها باز خوب نتیجه نگیرید. چندتا چیز که‌ یاد گرفتید کنید، آن‌ها را اصلاح کنید. در خصوص ، مراتب توحید، ، مراتب شرک هزاران مسئله است. حتّی گفتم در خصوص آداب خوردن و خوابیدن باید همه‌ی آن‌ها را یاد بگیرید. اگر بنا باشد شما در جهات دیگر اصلاح کنید، حرکت چشم و و گوش و اعضا و جوارح و باطن و ظاهر را آن‌ اندازه که می‌فهمید، چون آن را خوب نفهمیدید در مراتب ، همین‌طور بمانید درجا بزنید، آمادگی لازم را تحصیل نکرده‌اید. @tazkiyehamaly 🍃 اگر ندانید شرک خفی چیست، چه مراتبی دارد، باید انسان روز به روز خود را از آن‌ها پاک بکند اگر این را ندانید در شرک خفی هر روز غوطه‌ور بشوید، برای دنیا هر روز خضوع کنید، هر روز شریک‌ها برای خدا قرار دهید شما از لحاظ توحیدی و پاک شدن از شرک در مقام ، تغییر وجود نکردید، آماده نیستید خیلی عوام مؤمنین همه‌ی این‌ها را ساده می‌گیرند. 🍃 می‌بینیم شب و روز غوطه‌ور در تملّق و شرک است، شب و روز برای دنیا تذلّل می‌کند، آن وقت با قرائت به قول معروف می‌خواند، با آهنگ دعای کمیل می‌خواند. بنده‌ی خدا وقتی لا اله الا الله گفتی همان وقت باید این‌ها را، هر روز به ‌اندازه‌ی همّت خود صرف می‌کردی. راه را خوب بشناسد، هر روز که می‌گذرد، تمام حرکات خود را تطبیق کند با راه و هر روز ‌یک مقدار از نقایص خود را کم کند، این سلوک عبودی است. نه این‌که چند برنامه‌ی مستحبی را به صورت ظاهر و حرکات ظاهری و حرکت زبان انجام دادن «مَنْ تَذَكَّرَ بُعْدَ السَّفَرِ اسْتَعَدَّ» @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌷🍃✨🌷🍃✨🌷🍃✨ کانال تزکیه عملی ايتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly
🌷🍃✨🌷 🍃✨ ✨ 🌷 حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) : قسمت * ۹ * 🍂 یک بیان دیگر به شما عرض کنم که حضرت امیر (صلوات الله علیه) کسی در نهج البلاغه خوب تأمّل کرده باشد، اکثر همّت حضرت امیر المؤمنین ‌یا نظر آن حضرت (صلوات الله علیه) در خطب و در همه‌ی خطب نهج البلاغه و در همه‌ی حکمی‌ که، یعنی آن حکمت‌هایی که در نهج البلاغه نقل شده است، در همه‌ی آن‌ها مجموعاً این مطلب به چشم می‌خورد که می‌خواهد مؤمنین را، بندگان خدا را متوجّه همین حقیقت کند که آماده‌ی سفر باشید، تحصیل آمادگی کنید. 🍂 در اکثر خطب‌ یا می‌شود گفت به یک نظر در همه‌ی خطب و حکمی که از آن حضرت نقل شده جان مسئله همین است که خواسته متوجّه بکند که ما تحصیل آمادگی می‌خواهیم. شما از اوّل بلوغ خود تا الآن چقدر تغییر پیدا کردید، این‌که می‌بینید راه است؟ کدام تعلّق را کنار گذاشتید، کدام شرک را کنار گذاشتید، کدام اصلاح را؟ مگر خیلی جزئی باشد، اگر هنر داشته باشیم من و شما چندتا از بزرگان، از گناهان بزرگ را آن هم اگر چند روز کنار گذاشتیم، تغییر وجود،... @tazkiyehamaly 🍂 ‌یک جمله هم از حضرت امیر المؤمنین (صلوات الله علیه) برای شما بخوانم، این جمله که اوّل خواندم یک جمله‌ی دیگر هم که بسیار آن هم انسان را تکان می‌دهد، جمله‌ای است که وقتی حضرت گفت، خیلی خلاصه گفت و در آخر هم گفت: «وَ السَّلَامُ». یعنی معلوم بوده ‌یک حالت خاصّی داشته است. «أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خُلِقْنَا وَ إِيَّاكُمْ لِلْبَقَاءِ لَا لِلْفَنَاءِ»[۵] مردم، ما، شما، همه خلق شدیم برای بقاء نه برای از میان رفتن «وَ لَكِنَّكُمْ» و لکن شما، یعنی همه‌ی ما «مِنْ دَارٍ إِلَى دَارٍ تُنْقَلُونَ» آن سرفصل که می‌گفتم، از ‌یک منزلی به‌ یک منزل دیگر، از ‌یک مرتبه‌ای به‌ یک مرتبه‌ی دیگر، مسئله‌ی مرگ نیست، از ‌یک عالمی به ‌یک عالم دیگر، از یک منزلتی به‌ یک منزلت دیگر، از ‌یک مقطعی به‌ یک مقطعی دیگر، آن خاک و مثالی که گفتم به ‌یاد بیاورد خاک شروع می‌کند، وقتی سیر شد تمام نشد، عالم آن فعلاً تغییر‌ یافت، دنباله‌ی آن مسیر اوّل را باید در پیش بگیرد. «وَ لَكِنَّكُمْ مِنْ دَارٍ إِلَى دَارٍ تُنْقَلُونَ» شما از ‌یک منزلتی به‌ یک منزلت دیگر منتقل می‌شوید «فَتَزَوَّدُوا لِمَا أَنْتُمْ صَائِرُونَ إِلَيْهِ» پس آن آمادگی لازم و توشه‌، منظور توشه‌ی وجودی است. 🍂 توشه را که به خورجین نمی‌ریزند ببرند، توشه‌ای که در این‌جا است آن است که در وجود انسان کسب می‌کند. معمولاً می‌گویند توشه‌ی آخرت، توشه‌ی آخرت در وجود ما است. اراده‌ی خدا بیاید، اراده‌ی خودم برود. اعمال من طبق اراده‌ی او باشد، اخلاق من اخلاق الله باشد، نیّت من او باشد، قصد من او باشد، تمایلاتی نداشته باشم، منقطع باشم الی آخر... این همان توشه است 🍂 «فَتَزَوَّدُوا» پس زاد را اتّخاذ کنید «لِمَا أَنْتُمْ صَائِرُونَ إِلَيْهِ» زاد و آمادگی اتّخاذ بکنید برای «لِمَا أَنْتُمْ صَائِرُونَ إِلَيْهِ» برای آنچه که شما به سوی آن حرکت می‌کنید «وَ خَالِدُونَ فِيهِ» برای ابدیّت در آن‌جا باقی خواهید ماند «وَ السَّلَامُ» دیگر این‌جا حرف را تمام کرد، گفت: «وَ السَّلَامُ» می‌گویم آمادگی تحصیل کنید. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌷🍃✨🌷🍃✨🌷🍃✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly
🌷🍃✨🌷 🍃✨ ✨ 🌷 حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) : قسمت * ۱۰ * 🌿 از امام باقر (صلوات الله علیه) است که امام باقر فرمایشاتی دارد و می‌فرماید که «سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) أَيُّ الْمُؤْمِنِينَ أَكْيَسُ»[۶] از رسول الله سؤال کردند از مؤمنان چه کسی زرنگ‌تر است؟ «قَالَ أَكْثَرُهُمْ ذِكْراً لِلْمَوْتِ وَ أَشَدُّهُمْ لَهُ اسْتِعْدَاداً» آن‌ انسانی زرنگ است که زیاد به آن سرفصل باشد و شب و روز تلاش کند خود را آماده‌ی آن سرفصل کند، این زرنگ است، زیرک است،... 🌿 دوباره بخوانم: «سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) أَيُّ الْمُؤْمِنِينَ أَكْيَسُ» سؤال شد که از مؤمنین چه کسی کیاست دارد، زیرک است؟ چه کسی بُرده است، چه کسی فهمیده است؟ «قَالَ» فرمود: «أَكْثَرُهُمْ ذِكْراً لِلْمَوْتِ وَ أَشَدُّهُمْ لَهُ اسْتِعْدَاداً» آن‌ کسی که زیاد به فکر آن سرفصل باشد و تحصیل آمادگی بالاتر برای آن سرفصل.‌ 🌿 یک حقیقت را فهمیدید که آن در ذیل آن جمله بود که از حضرت امیر (صلوات الله علیه) اوّل خواندیم «مَنْ تَذَكَّرَ بُعْدَ السَّفَرِ اسْتَعَدَّ» حالا دیگر من نخواستم از بُعد سفر برای شما بگویم، همین‌قدر که «اسْتَعَدَّ» را برای شما معنی کردم و ضمناً معلوم هم شد برای شما که عبودی‌ یک حرکت روزانه است. دو روز ‌یکی شد!!!... @tazkiyehamaly 🌿 یک سؤالی هم این‌جا بکنم؛ گفته می‌شود من و شما می‌فهمیم، ممکن است شما خوش‌تان نیاید اگر کسی بگوید نمی‌فهمید، آن وقت انسان می‌فهمد که بفهمد نمی‌فهمد، سؤال می‌کنم از شما آن خاکی که حرکت می‌کرد آماده بشود برای ورود به عالم انسانیّت، استعداد حاصل می‌کند، می‌شود نه تنها دو روز، شما دو ساعت پیدا کنید که این در توقّف باشد؟ چنین چیزی در حرکت تکاملی وجود دارد؟ اگر توقّف کند به ضرر او خواهد بود ‌یا نه؟ اگر لحظه‌ای پیش بیاید حتماً به ضرر حرکت تکاملی این خاک است به سوی سیب شدن و گندم شدن،... 🌿 فلذا من قبلاً این روایت را خوانده‌ام امّا امروز هم می‌خوانم. روایت عجیبی است، باید دو روز با هم ‌یکی نباشد تأکید می‌کنم برای شما، هر صبح که بیدار می‌شوید با حسابی که روز قبل، شب قبل داشتید که روز و شب قبل چه خطاهایی داشتید و چه عدم انطباق‌ها بود، صبح بیدار شدید تا شب همّت شما بر این مصروف باشد که‌ یک قدم جدید بردارید در اصلاح؟!!! پس فردا هم همین‌طور... @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌷🍃✨🌷🍃✨🌷🍃✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly
🌷🍃✨🌷 🍃✨ ✨ 🌷 حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) : قسمت * ۱۱ * 🌴 در صفحه‌ی ۱۷۳، جلد ۷۱ بحار طبع جدید است از امالی صدوق نقل کرده با سند، از مفضّل «قَالَ» مفضّلِ معروف گفت: «قَالَ الصَّادِقُ (عَلَیْهِ السَّلَام)» امام صادق فرمود، «عَنِ الْمُفَضَّلِ قَالَ قَالَ الصَّادِقُ (عَلَیْهِ السَّلَام) مَنِ اسْتَوَى يَوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ»، «مَنِ اسْتَوَى» استوی‌ یعنی مساوی شد «مَنِ اسْتَوَى يَوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ» هر کسی که دو روز او با هم‌ یکی باشد، او مغبون است. 🌴 «مَنِ اسْتَوَى يَوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ وَ مَنْ كَانَ آخِرُ» یا «آخَرُ يَوْمِهِ شَرَّهُمَا فَهُوَ مَلْعُونٌ» و هر کسی که روز بعد او از روز قبل او بدتر باشد، دیروز اگر ده‌تا اشتباه و خطا داشت امروز شد پانزده‌تا، فردا شد بیست‌تا، تا رسید به آن‌جا که باید برسد «فَهُوَ مَلْعُونٌ» او طرد شده. خوب معلوم است، اگر بنا باشد‌ یک خاکی که آماده شده بود، ولی نرسیده بود هنوز آمادگی کامل را تحصیل نکرده بود، به لحاظ‌های مختلف، از لحاظ نرسیدن آب و الی آخر، به علل مختلف. @tazkiyehamaly 🌴 اگر او شروع کرد کم کم به تنزّل، این چیست؟ سیر رفتن است، از آن مسیر رد شد، رد شد، نه جلو، نگذاشتند جلو برود، معلون یعنی رد شد. 🌴 این جمله‌ی بعدی کاملاً واضح است «وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفِ الزِّيَادَةَ فِي نَفْسِهِ» و هر کسی که... زیاد شدن در طریق کمال است زیاد شدن یعنی خوب شدن، روز به روز اصلاح شدن «وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفِ الزِّيَادَةَ فِي نَفْسِهِ» کسی که هر روز جدید که می‌آید در خود‌ یک تازگی‌ها، قدم‌های جدیدی در مقام و اصلاح و نشناخت، در خود چیزی ندید، قلم جدیدی ندید، ‌یعنی پیشرفتی احساس نکرد «كَانَ إِلَى النُّقْصَانِ أَقْرَبَ» این بداند که اوّلاً توقّف هم نکرده، بلکه تنزل می‌کند، این عجیب است متأسفانه وقت ندارم این را به شما توضیح بدهم، خیلی‌ها می‌کنند متوقّف هستند، فکر می‌کنند اگر یک جایی درجا هم بزنند، این درجا هم نیست، این سیر قهقرایی است. 🌴 «كَانَ إِلَى النُّقْصَانِ أَقْرَبَ» این‌ها به نقصان نزدیک‌تر هستند هر روز که پیشرفتی احساس نمی‌کنند، بعد می‌فرماید: «وَ مَنْ كَانَ إِلَى النُّقْصَانِ أَقْرَبَ» کسی که به سوی نقصان می‌رود و نزدیک‌تر می‌شود «فَالْمَوْتُ خَيْرٌ لَهُ مِنَ الْحَيَاةِ» این زود بمیرد بهتر است، این‌که شنیده‌اید عرفا می‌گویند که برای انسان‌هایی که روز به روز درست نمی‌شوند، گفته می‌شود مردن رحمت است، به خاطر دارم که مرحوم امام هم یک وقتی این جمله را گفتند. 🌴 متوجّه شدید سلوک عبودی چیست، امیدوارم کسانی که می‌خواهند سالک باشند هر روز به تطبیق خود با موازین بیشتر بپردازند و اصلاح بیشتر و بالاتر، آن‌گاه آن مستحباتی که انجام می‌دهید آن‌ها دیگر آن‌ نخواهد بود که بدون این برنامه تکرار کنید، د‌یگر هر نماز، نماز جدیدی خواهد بود. هر دعا عروج جدیدی خواهد آورد، هر روز، هر دعا حال دیگری خواهد داشت، هر نماز حساب دیگری خواهد داشت و إلی آخر، آن ‌هم به جای خود. @tazkiyehamaly 🌷🍃✨🌷🍃✨🌷🍃✨ کانال تزکیه عملی ایتا : t.me/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly
36.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بخشی از بیانات حضرت آیت الله شجاعی(ره) در شب رحلت پیامبر اکرم(ص) سال ۱۳۶۷ هجری شمسی 🏴🏴🏴🏴🏴 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly
فرا رسیدن سالروز شهادت پیامبر گرامی اسلام (ص) ، و امام حسن مجتبی (ع) را خدمت همه شما همراهان گرامی تسلیت عرض می نماییم. التماس دعا 〰〰〰〰〰🥀〰〰〰〰〰 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با عرض سلام و ادب خدمت همه شما همراهان گرامی ؛ با توجه به ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره ،فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از امروز ان شاءالله مبحث " " از مجموعه بیانات ارزشمند حضرت آیت الله شجاعی (قدس سره الشریف) در زمینه مقام و منزلت حضرت زهرا (سلام الله علیها) ،به تدریج در کانال قرار خواهد گرفت. امید است که از معارف عمیق این مبحث مفید و زیبا نیز بهره مند شویم. التماس دعا 🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿 تزکیه عملی @tazkiyehamaly
‍ 🌷🍂🌷🍂🌷🍂 🍂🌷 🌷 🍂 🔸 پیاده شده از فایل های صوتی حضرت استاد آیت الله شجاعی، با عنوان ✨ جلسه اول-بخش اول 🍃  أللهم صلّ علی فاطمةَ و أبیها و بعلِها و بَنیها و السّرِ المُستَودَعِ فیها بعدد ما أحاط َ بهِ علمُک. 🍃 و صَلِ علَی الجوهرةِ القُدسیَّة فی تعیُّنِ الإنسیّة ، صورةِ النَّفسِ الکُلیّةِ ، جوادِ العالمِ العَقلیّةِ ، بِضعَةِ الحَقیقةِ النَّبویّةِ ، مطلع الأنوارِ العلویّةِ ، عینِ عیونِ الأسرارِ الفاطمیّة ، النّاجیةِ المُنجیّةِ لِمُحبّیها عن النّار ، ثمرة شَجَرة الیقین ، سیدة نساء العالمین ، المعروفة بالقَدْر ، المجهولةِ بِالْقَبرِ ، قُرّةِ عین الرَّسولِ ، الزَّهراءِ البتول 🌻 در خصوص حضرت زهرا سلام الله علیها و فضائل آن حضرت، آنچه که در روایات آمده بسیار زیاد است و آنچه نیامده است را هم خدا می داند؛ و آنچه که آمده است را هم ، حقایقش را ما به اندازه ظرفیت خودمان خواهیم فهمید و آنچه که فهمیده می شود همه اش گفته نمی شود. @tazkiyehamaly ☀️ در خصوص ولادت حضرت، بیستم جمادی الثانی ؛ وفات و یا شهادت حضرت هم یا ۱۳ جمادی الأولی یا ۳ جمادی الثانی که به لحاظ روایات، معتبرتر و روشن تر است. 🌸 سن حضرت زهرا سلام الله علیها، آنجور که از روایات استفاده می شود ، زیاد طولانی نبوده، در سال پنجم مبعث رسول اکرم صلّی الله علیه و آله به دنیا آمده است. در ۱۸ سالگی وفات کرده و بعد از رسول اکرم بنا به اشعر روایات، ۷۵ روز زنده بوده است؛ عمر آن حضرت، ۱۸ سال و ۷۵ روز بوده است. 🌿 در سال اول یا دوم هجرت، با حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام ازدواج کرده و اولین فرزند ایشان ، امام حسن ، در دوازده سالگی آن حضرت ، متولد شده است. امام حسن و امام حسین و زینب کبرا و صغرا و محسن که سقط شده است از فرزندان آن حضرت اند. ادامه دارد... @tazkiyehamaly ✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟 ⚜ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (قدس سره الشریف) ⚜ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟
‍ 🌷🍂🌷🍂🌷🍂 🍂🌷 🌷 🍂 🔸 پیاده شده از فایل های صوتی حضرت استاد آیت الله شجاعی، با عنوان ✨ جلسه اول-بخش دوم 🌼 بر اساس روایتی که در امالی آمده است ، اسماء حضرت، متعدد است: فاطمه، صدیقه کبری، مبارکه، طاهره، زکیه، راضیه، مرضیه، محدثه و زهراء و مریم کبری هم در برخی روایات استفاده می شود. 🍁 از کنیه های حضرت: أم الحسن، أم الحسین، أم المحسن، أم الأئمه، و أم أبیها. ✨ زوج ایشان حضرت علی علیه السلام است که حضرت امام صادق علیه السلام فرمود: « لولا أنّ علی أمیرالمؤمنین علیه السلام تزوّجها ، لما کان لها کفوٌ إلی یوم القیامة علی وجه الأرض آدم فمن دونه»؛ 🌼 اگر نبود امیرالمؤمنین علیه السلام، که ازدواج کند با حضرت زهرا، برای او کفوی که مناسب با او باشد تا روز قیامت روی زمین نبود؛ از آدم تا آخر. 🍂 فاطمه، از اسماء معروف آن حضرت است و زهرا که زیاد مشهور است. ⭐️ فاطمه یعنی دور شده از بدی ها؛ از آتش و از جهنم؛ هم خودش و هم مریدان و شیعه هایش. زهراء گفته می شود به معنای در اصل، نور بسیار روشن و درخشنده ای که می تابد و همه جا را روشن می کند. در چنین وقتهایی به زَهَرَ تعبیر می شود. @tazkiyehamaly 💐 حقیقت نوری حضرت زهرا، روشنگر همه ی عوالم است؛ چه آسمان، چه زمین. ⭐️ حقیقت نوری حضرت را عرض می کنیم برای آنها که می توانند به حقیقت نوری حضرت راه یابند و توجه کنند و بیابند و بفهمند. 🔸 حقیقت حضرت زهرا، یک حقیقت نوری بالاست؛نور منشعب و حقیقت منشعب است؛ حقیقت رسول و حقیقت محمدیّه است؛ تبعاً به این لحاظ ، زهراست؛ مخصوصاً بر عوالم ملکوتی و بالا. 🍁 این نور بسیار روشنگری خاصی دارد و حتی در روایات، از امام صادق علیه السلام آمده است که : « خدای تعالی حضرت زهرا علیها سلام را از نور عظمت خود خلق کرد؛ وقتی خلق کرد، همه ی آسمانها و زمین، با اشراق آن نور، روشن شدند ؛ حتی ملائک. سؤال کردند: این چه نوری است؟ گفته شد: نوری است از نور عظمت حق. وحی آمد، سخن آمد از ناحیه ی خدا به ملائکه که این نوری است از عظمت من که من در آسمانها جا داده ام و آن را به زودی از صلب یکی از انبیایم که رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم باشد، در عالم دنیا هم به ظهور خواهم رسانید حقیقت زهرا را.» ادامه دارد... ✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟 ⚜ بیانات حضرت آیت الله شجاعی (قدس سره الشریف) ⚜ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟
‍ 🌷🍂🌷🍂🌷🍂 🍂🌷 🌷 🍂 ‍ ▪️ پیاده شده از فایل های صوتی حضرت استاد آیت الله شجاعی(قدس سره)،با عنوان 🍀 قسمت دوم 💎آن صلواتی که برایتان خواندم، أللهم صلّ علی الجوهرة القدسیة، فی تعیّن الإنسیّة صورة النّفسِ الکُلّیّة؛ این تعبیرات اشاره است بر این که حقیقت حضرت زهرا سلام الله علیها بسیار بالاست. گفتم آنچه که می گوییم همه جزئی خواهد بود. حقیقتش بسیار بالاست. حقیقتش یک جوهره ی انسیه ی قدسیه است که در تعیّن انسانی ظهور کرده است. 💎در اینجا یک جوهره ی قدسی است؛ یک نور بسیار بالاست که در این عالم مادّه، به شکل یک انسان، یا در تعیّن یک انسان ظهور پیدا کرده است و همان نفس کلیّه است. 💎این صلوات، منسوب به محی الدین عربی است؛ محی الدین عربی معروف که عارف است. این صلوات خوبی است. 💎« صلّ علی الجوهرة القدسیّة...» ؛ در حقیقت، یک جوهره ی قدسیه است؛ یک نور الهی و ملکوتی است؛ حقیقت بسیار بالاست در مقام تعیّن و ظهور در دنیا، در تعیّن انسیه و انسانی و در صورت بشری به ظهور رسیده است؛ مانند حقیقت رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم؛ مانند حقیقت حضرت امیر سلام الله علیه یا حقیقت بقیه حضرات ائمه صلوات الله علیهم اجمعین. و مسأله به صورت یک مسأله ی عادی نیست. @tazkiyehamaly 💎 در روایات، به تناسب " زهراء" ( که چرا زهرا نامیده شد؟) گفته شده که : « آن وقتی که حضرت زهرا قیام به عبادت می کرد، زیاد به عبادت مشغول بود در محراب خودش، وقتی در محراب خود قرار می گرفت، و به عبادت مشغول می شد، نور او - البته نه در نظر این افراد محجوب - برای آنها که حقایق برایشان مکشوف است، برای آنها نور او ، آسمانها را روشن می کرد، یعنی می تابید به همه ی عوالم بالا و ملکوت؛ مقصود از آسمانها، ملکوت است.» 💎 اسماء دیگر حضرت هم برای خود حجتی دارد. مثلاً: محدّثه برای این است که ملائکه نازل می شدند و با او تکلم می کردند؛ حتی جبرئیل می آمده، نه برای وحی آوردن؛ برای تکلم با حضرت زهرا می آمده، تکلم می کرده، صحبت می کرده، از جریانات بعدی می گفته به حضرت زهرا سلام الله علیها و احیاناً حضرت امیر هم آنها را کتابت می کرده؛ البته این نه به آن معناست که مقام حضرت زهرا سلام الله علیها بالاتر از حضرت امیر باشد؛ به آن معنا نیست. 💎 در هر صورت، محدّثه به آن معناست که یعنی با ملائکه گفتگو داشته است. ملائکه دائماً می آمدند ؛ حتی جبرئیل دائماً می آمده و گفتگو داشته است. 💎 در عبادت و جهات عبودی، من چیزی عرض نمی کنم، چون روایات که آمده است در عبادات آن حضرت، هرچه ماها بگوییم و آنها را بخوانیم، در اینجا ذهنمان خواهد رفت به صورت ظاهر آن عبادات، که برای آن حضرت بوده است. 💎 اصل آن عبادت، آن حالت باطنی آن حضرت، آن انقطاع و آن سیر باطنی که آن حضرت داشته است، آنها را که ما نمی توانیم بگوییم یا اصلاً بفهمیم. تبعاً آنقدر در روایات هست که زیاد به عبادت می پرداخت و گاهی آنقدر به عبادت می ایستاد که پاهای مبارکشان ورم می کرد، در محراب عبادت، اکثراً مشغول بود، زیاد خوف داشت از خدای متعال. خوف و خشیتش بسیار بالا بود. ادامه دارد... ✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟 ⚜ بیانات حضرت آیت الله شجاعی (قدس سره الشریف) ⚜ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟
‍ 🌷🍂🌷🍂🌷🍂 🍂🌷 🌷 🍂 ‍ ▪️ پیاده شده از فایل های صوتی حضرت استاد آیت الله شجاعی(قدس سره)،با عنوان 🌾 قسمت سوم ✴️ حضرت زهرا خوف و خشیتش بسیار بالا بود، با آن مجاهدت و با آن منزلت بالا که داشته، با این وصف، گاهی آنچنان خوف بر وجود حضرت زهرا غلبه می کرد که گاهی سؤالات خاصی از حضرت رسول خدا داشته که این ناشی از خوف و خشیت بالای او بوده است. تبعاً گاهی از رسول الله سؤال می کرد، سؤالات خاص. فلذا این روایت به این مسأله اشاره می کند. ➖ در امالی صدوق آمده است که : از حضرت امیر سلام الله علیه است که می فرماید: فاطمه به پدرش رسول اکرم صلوات الله علیه فرمود:"یا أبتاه، أینَ ألقاکَ یومَ المَوقِفِ الأعظم، یومَ الأهوال و یومَ الفَزَعِ الأکبَر؟" ✴️از این جملات پیداست که بسیار می ترسیده. به رسول الله گفت که: پدر؟ من تو را در روز موقف اعظم، کجا ببینم؟ ➖اینجا شدّت خشیتش بوده. از نظر و شفاعت و در پناه رسول صلوات الله علیه بود، در آن روز موقف اعظم و روز اهوال یعنی روز ترسها و روز فزع اکبر که همه به فزع می آیند. ➖« و قال: یا فاطمة ؟ » رسول الله گفت که: دخترم فاطمه، « عندَ بابِ الجَنَّةِ وَ مَعی لِواءُ الحَمدِ للهِ » مرا می بینی در باب جنّت، یعنی در بهشت که بدستم لواء حمد هم هست. (حالا لواء حمد در بهشت چیست؟ این خودش یک توضیح طولانی لازم دارد.) ✴️« وَ أنا الشّفیعُ لِأمَّتی، إلی رَبّی » ؛ آنجا هم می توانی مرا ببینی که من شفاعت می کنم در باب جنت، آنهایی را که اهل شفاعتند؛ مسلمانها و مؤمنین. @tazkiyehamaly ➖فاطمه ( به واسطه ی ظهور همان خشیت بالا) فرمود: « یا أبتاه، فإن لَم ألقاکَ هناک؟» ؛ اگر آنجا ندیدم چطور؟ یعنی راه نیافتم که آنجا ببینم تو را. « قال: ألقینی علی الحَوضِ و أنا أسقی أمّتی »؛ مرا در کنارحوض می توانی ببینی. حوض هم، یک عالم بالای حیات است که ساقی اش حضرت امیر سلام الله علیه است. حوض مخصوص رسول الله است و صاحبان اهلش از آن شراب کوثر، سیراب می شوند. گفت که مرا در حوض ملاقات کن. مرا می توانی ببینی و من امتم را سیراب می کنم. ➖گفت که: « یا أبتاه، فإن لَم ألقاکَ هُناکَ؟» ؛ اگر آنجا هم ندیدم چطور؟ « قال: ألقینی علی الصراط»؛ در صراط هم می توانی ببینی؛ « وَ أنا قائمٌ» ؛ من در صراط ایستاده ام؛ « أقول » ؛ می گویم و دعا می کنم و شفاعت می کنم که " « رَبِّ سَلِّم أمَّتی» ؛ خدایا امّتم را سالم از اینجا بگذران. قالت: «فإن لَم ألقاکَ هناک؟» ؛ اگر آنجا هم ندیدم چطور؟ قال: « ألقینی وَ أنا عندَ المیزان» ؛ مرا نزد میزان ببین. که آنجا باز دعا می کنم و شفاعت «لأمّتی. أقولُ : ربّ سَلِّم أمّتی». قال: « فَإن لم ألقک هناک؟» ؛ اگر ملاقات نکردم چطور? ➖گفت: « ألقینی علی شَفیرِ جهنّم» ؛ گفت: دیگر مرا در لبه ی جهنم هم می توانی ببینی؛ آنجا هم هستم که : « أمنَعُ شَرَرَها وَ لَهَبَها عَن أمّتی»؛ که شرر و لهب آن آتش را از امتم، یعنی از آنها که باید شفاعت کنم، نمی گذارم به آنها برسد. « إستَبشَرَت » ؛ حرف که به اینجا رسید: « فَاستَبشَرَت فاطِمَةُ بِذلکَ »؛ مستبشر شد؛ خوشحال شد. چرا؟ یعنی اگر نهایتاً بنا شد به جهنم بروم، رسول الله آنجا هم هست؛ می تواند از شفاعت او، از نظر او استفاده کند؛ وقتی در شفیر جهنم هم می توانی او را ببینی. « فاستبشرت فاطمة بذلک» ؛ فاطمه با شنیدن این سخن مستبشر شد، شاد شد، مسرور شد، که اگر هر جا هم نتواند ببیند، یعنی به جهنم برود، به جهنم بیندازند او را، آنجا باز رسول الله هست إن شاء الله؛ نظر می کند او را. صلّی الله علیها و علی أبیها و علی بعلها و بنیها. ادامه دارد... ✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟 ⚜ بیانات حضرت آیت الله شجاعی (قدس سره الشریف) ⚜ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟
‍ 🌷🍂🌷🍂🌷🍂 🍂🌷 🌷 🍂 ▪️ پیاده شده از فایل های صوتی حضرت استاد آیت الله شجاعی(قدس سره)،با عنوان 🌸 قسمت_چهارم 🌅در مورد حالات خاص حضرت زهرا سلام الله علیها، حرف زیاد است که بگوییم. ➖گریه های حضرت زهرا، و این که نسبت به حضرت رسول اکرم صلّی الله علیه و آله وسلمّ بسیار ارادت داشت؛ نسبت به پدرش بسیار ارادت داشت؛ بسیار بالا، در حدّ این عقول نمی گنجد. خیلی مواظب این ارادتش بود و احیاناً گاهی مسائلی شده است که حکایت از شدت ارادتش به رسول الله می کند. البته از آن طرف هم هست. شدّت محبت رسول الله را هم عرض خواهم کرد که شدّت ارادتش به رسول الله آنقدر زیاد بود که گاهی بعضی چیزها از او به ظهور رسیده؛ من یکی اش را می خوانم؛ ➖در اینجا باز از امالی نقل کرده است: حضرت امیر می فرماید: « إنّ رسول الله صلّی الله علیه و آله خلا علی ابنته فاطمه علیها سلام»؛ رسول الله وارد شد بر منزل فاطمه؛ « و إذاً فی عُنُقِها قلادةٌ » ؛ بعد حالا چجور بوده؟ این هدیه بوده یا چی بود؟ ولی در یک مقطعی، یک چنین چیزی بوده است؛ « وَ إذاً » یعنی دفعتاً وارد شد به منزل دخترش؛ در گردن حضرت زهرا گردنبندی بود؛ « فَأعرض عنها » ؛ رسول الله که این را دید رویش را برگرداند؛ یعنی اعراض کرد؛ طوری که حضرت زهرا متوجه شد، از آن ارادت سخت و حساسیت خاصی که از ارادتش نسبت به رسول الله داشت؛ @tazkiyehamaly « فَقَطَعَتها و رَمت بِها »؛ این که رسول الله اعراض کرد؛ یعنی رفتارش با همیشه فرق کرد؛ فوری حضرت زهرا آن را قطع کرد و انداخت کنار. « فقال رسول الله : » رسول الله روی به حضرت زهرا کرد و فرمود: « أنتِ منّی یا فاطمة » ؛ تو از منی یا فاطمه. « ثُمّ بعد » ؛ بعد در همین حال، سائلی آمد، فقیری آمد، که حضرت زهرا « فناولَتهُ القلادة » ؛ آن گردنبند را داد به آن سائل. اینجا این کار را که کرد، رسول الله دوباره جمله ی دیگری فرمود؛ گفت که: « اشتد غضب اللّه و غضبى على من اهرق دمى وآذانى فى عترتى .»؛ رسول الله اینجا از شدّت حبّش به حضرت زهرا گفت که: « غضب خدا و غضب من شدت می یابد بر کسی که خون مرا بریزد و مرا و عترت مرا اذیت کند.» ➖مقصودش اشاره بر اذیتهایی بود که بر حضرت زهرا بعداً متوجه می شد. تبعاً این ارادت سخت از این طرف بود، از آن طرف هم بوده است. ➖جمله ای است که رسول الله فرموده است؛ معروف است؛ فریقین هم از شیعیان نقل کرده اند هم سنی ها؛ که رسول الله می فرمود: « فاطمة بِضعَةٌ منّی » ؛ این را سنّی ها هم نقل کرده اند. فاطمه قطعه ای از من است؛ جزئی از من است؛ یعنی عین نیست؛ بضعة مِنّی. می فرمود: « مَن سَرَّها فقد سَرَّنی » ؛ هر کس او را مسرور کند، مرا مسرور کرده است؛ « و من ساءَها فقد ساءَنی »؛ هر کس او را بدحال کند، مرا بدحال کرده است. « فاطمةُ أعزُّ النّاس عَلَیَّ » ؛ فاطمه عزیزترین مردم نزد من است. ➖ البته این به لحاظ این نبود که دخترش بود؛ به لحاظ چه بود?به لحاظ همان مقام و منزلت عبودی فاطمه بود. ادامه دارد... ✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟 ⚜ بیانات حضرت آیت الله شجاعی (قدس سره الشریف) ⚜ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟✨🌟