🔸کتاب المراجعات در میان کتاب هایی که شیعه در زمینه امامت و احتجاج با اهل سنت نوشته، بی نظیر است. ما در این زمینه کتاب های مهمی همچون «الشافی» سید مرتضی، «تلخیص الشافی» شیخ الطائفه، «عبقات الانوار»، علامه میر حامد حسین هندی و «الغدیر» علامه امینی را داریم، اما کتابی که جمع و جور باشد و به سبک جذاب و سریالی مطالب را بیان کند غیر المراجعات نبوده است. دکتر تیجانی در کتاب «ثم اهتدیت» می گوید: از اولین کتاب هایی که مرا متوجه مذهب اهل بیت کرد، کتاب المراجعات است. مستبصرین فراوانی به جهت این کتاب، مسیر درست را یافته اند. این کتاب با این همه بُردی که داشت اما سی چهل سال بدون نقد باقی ماند تا جایی که سر و صدای وهابیت در آمد.
🔸وقتی که خبر رحلت امام شرف الدین به امام خمینی (ره) رسید فرمود: درس را تعطیل کنید و برای ایشان جلسه بگیرید که هشام بن حکم زمان ما از دست رفته است. از آیت الله بروجردی نقل کرده اند که وقتی کتاب المراجعات را دیدند، فرمودند باور نمی کردم کسی پیدا شود که بعد از شیخ مفید، مطالبی با این اتقان بنویسد.
🔸ویژگی دیگر کتاب المراجعات این است که مباحث را به گونه ای بیان کرده که نیازمند بحث های سندی نیست. وهابی ها به مباحث سندی خیلی گیر می دهند. شرف الدین با کثرت طرق جلوی این مساله را گرفته اند. در میان اهل سنت این قاعده پذیرفته شده است که تعدد طرق، ضعف سند را جبران می کند؛ حتی ابن تیمیه هم این قاعده را پذیرفته است. طبق این قاعده اگر رجال روایتی درست نباشد، اما چون از طرق متعدد نقل شده است، این تعدد طرق، آن ضعف ها را جبران می کند./ حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
سلام بر راستگویان شهید
«سلام بر آنان که تا کشف حقیقت تفقه به پیش تاختند و برای قوم و ملت خود مُنذران صادقی شدند که بند بند حدیث صداقتشان را قطرات خون و قطعات پاره پاره پیکرشان گواهی کرده است و حقاً از روحانیت راستین اسلام و تشیع جز این انتظاری نمیرود که در دعوت به حق و راه خونین مبارزه مردم، خود اولین قربانیها را بدهد و مُهر ختام دفترش شهادت باشد. آنان که حلقه ذکر عارفان و دعای سحر مناجاتیان حوزهها و روحانیت را درک کردهاند در خلسه حضورشان آرزویی جز شهادت ندیدهاند و آنان از عطایای حضرت حق در میهمانی خلوص و تقرب جز عطیه شهادت نخواستهاند.»
یک نمونه از نهی از منکرهای غلط!
یکی از آقایان خطبا نقل میکرد که مردی در مشهد اصلاً با دین پیوندی نداشت؛ نه تنها نماز نمیخواند و روزه نمیگرفت، بلکه به چیزی اعتقاد نداشت، یک آدم ضد دین بود.
ما مدت زیادی با این آدم صحبت کردیم تا اینکه نرم و ملایم و واقعاً معتقد و مؤمن شد و روش خود را به کلی تغییر داد؛ نمازش را میخواند، روزهاش را میگرفت، و کارش به جایی کشید که با اینکه اداری بود و پست حساسی هم در خراسان داشت، مقید شده بود که نمازش را با جماعت بخواند. میرفت مسجد گوهرشاد پشت سر مرحوم آقای نهاوندی، لباسهایش را میکند، عبایی هم میپوشید.
در جلسات ما هم شرکت میکرد. مدتی ما دیدیم که این آقا پیدایش نیست.
گفتیم لابد رفته است مسافرت. رفقا گفتند: نه، او اینجاست و نمیآید؛ حالا چطور شده است که در جلسات ما شرکت نمیکند، نمیدانیم. بعد کاشف به عمل آمد که دیگر نماز جماعت هم نمیرود. تحقیق کردیم ببینیم که علت چیست. این مردی که آن طور به دین و مذهب رو آورده بود، چطور یکمرتبه از دین و مذهب رو برگرداند؟ رفتیم سراغش، معلوم شد قضیه از این قرار بوده است: این آقا چند روز متوالی که رفته نماز جماعت و در صف چهارم پنجم میایستاده، یک روز یکی از مقدس مآبهایی که در صف اول پشت سر امام مینشینند و تحتالحنک میاندازند و نمیدانم مسواک چه جوری میزنند و همیشه خودشان را از خدا طلبکار میدانند، در میان جمعیت، در موقع نماز، از آن صف اول بلند میشود میآید تا این آدم را پیدا میکند. روبرویش مینشیند و میگوید: آقا! میگوید: بله. یک سؤالی از شما دارم. بفرمایید. شما مسلمان هستید یا نه؟ این بیچاره درمیماند که چه جواب بدهد. میگوید: این چه سؤالی است که شما از من میکنید؟میگوید: نه، خواهش میکنم بفرمایید شما مسلمان هستید یا مسلمان نیستید؟ این بدبخت ناراحت میشود، میگوید من مسلمانم؛ اگر مسلمان نباشم، در مسجد گوهرشاد در صف جماعت چکار میکنم؟ میگوید: اگر مسلمانی، چرا ریشت را اینطور کردهای؟ از همانجا سجاده را برمیدارد و میگوید این مسجد و این نماز جماعت و این دین و مذهب مال خودتان. رفت که رفت. این هم یک جور به اصطلاح نهی از منکر کردن است، یعنی فراراندن و بیزار کردن مردم از دین. برای مخالف تراشی، برای دشمن تراشی، چیزی از این بالاتر نیست.
استاد مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص234
ساخت جامعه اسلامی پیشنیاز ترویج اسلام
آقای سید موسی صدر (سلّمه الله) در سخنرانی ای که در همین مجمع کردند و یادی از فعالیت های علامه شرفالدین نمودند گفتند مرحوم شرفالدین با آن همه کتابهای عالی و ذیقیمتی که برای معرفی شیعه و اهل بیت نوشت، وقتی که وضع شیعه را در لبنان مشاهده کرد و دید فقیر ترین مردم و جاهلترین مردم و زیر دست ترین مردم همان شیعههای لبنان هستند و در میان آنها یک استاد یا یک طبیب یا یک مهندس پیدا نمی شود و یا کمتر پیدا می شود و در عوض هر چه حمّال و حمّامی و کیسه کش وکنّاس بود شیعه بود، با خود فکر کرد که با این وضع موجود کتاب های من چه اثری می تواند داشته باشد، مردم خواهند گفت که تشیع اگر مکتب و روش خوب و نجات دهندهای بود باید شیعیان وضع بهتری داشته باشند. این بود که در فکر فعالیتهای عملی افتاد و به تاسیس مدارس و آموزشگاهها و انجمنهای خیریه افتاد تا بالاخره حرکتی و نهضتی مقدس به وجود آورد و جامعه شیعه را در لبنان بالا آورد.
مسلمانان به طور کلی نسبت به سایر مردم جهان اکنون حالت همان شیعیان لبنان را نسبت به سایر مردم لبنان در آغاز کار علامه شرفالدین دارند. ما هر اندازه راجع به اسلام، طرفداری اسلام از علم و تشویق اسلام به علم بحث کنیم، در مقابل وضع مجسّم حاضر ملل اسلامی اثری ندارد، حداکثر این است که برای طرف یک معما پیدا شود که اگر این حرف ها راست است پس چرا مسلمانان به این روز گرفتارند؟
استاد مطهری، ده گفتار، ص۱۶۶
چرا هر قدمی که در راه پیشرفت انقلاب برداریم، یک قدم به ظهور نزدیکتر شده ایم؟
با تامل در متن بالا از استاد مطهری ره ، پاسخ این سوال روشن میشود.
در حال حاضر، جمهوری اسلامی ایران نقش نمونهی عملی اسلام را در دنیا دارد و اساسا با همین هدف ارائه کارکرد اجتماعی دین خاتم بنیان نهاده شد.
جایگاه و ضرورت پیشرفتهایی که از آغاز انقلاب تا الان داشتهایم، نیز در همین نقش تعریف میشود.
البته که باید برای رسیدن به نقطه مطلوب و چشاندن شیرینی زندگی ذیل معارف اهلبیت علیهمالسلام به مردم عالم، صدها برابر تلاشهایی که تا کنون داشتهایم، کار کنیم.
پیمودن این راه مقدس تا مقصد ظهور حضرت ولی الله الاعظم اگرچه سخت ولی ارزشمندترین حرکتی است که یک انسان میتواند عمر خود را برای آن صرف کند.
🔰 #فصلنامه علمی-پژوهشی شبههپژوهی شماره سوم بهار 1403 منتشر شد.
صاحب امتیاز : مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه
سردبیر : حجت الاسلام دکتر محمد جعفری
🔻مقالات ارسالی در سطح علمی پژوهشی، گویای نوآوری در موضوعاتی پیرامون فلسفۀ شبهه مانند مفهوم شناسی، تبارشناسی، پیامدها، تبیین روانشناختی و جامعهشناختی شبهه، شیوههای القاء شبهه، پیش نیازهای شبهه پژوهی، اصول، مبانی و شیوههای شبهه پژوهی، جریان شناسی شبهه، رسانههای شبهه افکن و پاسخگو با تأکید بر نگاه درجۀ دوم و بیرونی به شبهه می باشد.
📝فهرست مقالات
1️⃣ گونهشناسی شبهات فیزیکدانان در انکار خدا_محمد حسن قدرداد قراملکی
2️⃣تبیین قرآنی روش «عبرت» در پاسخ به شبهات و سؤالات دینی_محمد جواد فلاح
3️⃣روششناسی پاسخ به شبهات در اندیشه و آثار علامه طباطبایی(ره) و نگاهی به برخی از پاسخهای ایشان به شبهات_امیرعلی حسنلو/حمید کریمی
4️⃣روش پاسخ به مبانی شبهات فقهی با بهره از رویکرد مبناشناسی_البرز محقق گرفمی/سید علی سجادیزاده
5️⃣گونهشناسی شبهات و راههای برونرفت از آن در کلام امام علی(علیه السلام) با رویکرد به نهجالبلاغه_مسعود حکیمیان
6️⃣روششناسی پاسخ به شبهات در سیره اهلبیت(علیهم السلام)_محمدصالح جباری / صفورا رضاییرادفر
بیان قابل تأمل مرحوم ابن شهرآشوب ذیل آیه ۴ سوره حجرات
قومى از سفهاى بنىتمیم نزد رسول خدا صلّیالله علیهوآلهوسلّم آمدند و از پشت حجرات با بیادبی ایشان را خطاب قرار دادند و این عمل شنیع سبب ناراحتی ایشان گردید و این آیه نازل شد:
إِنَّ الَّذِينَ يُنَادُونَكَ مِنْ وَرَاءِ الْحُجُرَاتِ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ _ حجرات/۴
مرحوم ابن شهرآشوب رضواناللهعلیه (۵۸۸ هـ) در ذیل این آیه چنین میگوید:
فكيفَ حالُ مَن دَخَلَ دارَه؟! وَضَرَبَ ابنَتَه؟! وَغَصَبَ مِلكَه؟!
به راستی اگر صدا زدن رسول خدا صلّیالله علیهوآلهوسلّم پشت حجره سبب آزرده شدن ایشان شده است، پس حال کسانی که بدون اجازه داخل خانهی پیغمبر شده و به پارهی تن او آسیب وارد کرده و ملکش را غصب کردند، چیست؟!
مثالب النواصب ، ج ۳ ، ص ۲۷۳ _ ۲۷۴
حدیث شریف فاطمة بضعة منی در منابع اهل سنت چگونه نقل شده است؟.pdf
2.08M
✍️ حدیث شریف «فاطمة بضعة منّی» به معنای «فاطمه پاره تن من است» از آقا رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم در منابع اهل سنت به چه صورتی نقل شده است؟
سوال: متن نامه خلیفه دوم به معاویه درموردحمله به خانه حضرت فاطمه(س) چیست و در چه منبعی آمده است؟
پاسخ:
مرحوم علامه مجلسی در کتاب شریف بحار الأنوار مینویسد که عبد الله بن عمر بن الخطاب ،بعداز شهادت سید الشهداء علیه السلام به دیدار یزید رفت و به او اعتراض کرد و گفت: بساطت را جمع کن تا مردم کسی را که لیاقت خلافت را داشته باشد، انتخاب کنند.
یزید جلو آمد و او را آرام کرد، بعد به او گفت : ای أبا محمد ! آیا فکرمیکنی که پدرت (عمر) هدایت شده و یاور رسول خدا بود ؟...سپس یزید دست عبدالله را گرفت و او را به یکی از اتاقهایش برد و نامه هایی را از صندوقی بیرون آورد و نامهای را به عبدالله نشان داد که عمر بن الخطاب به معاویة بن أبی سفیان نوشته بود.
در این نامه خلیفه دوم حقیقتهای بسیاری را روشن و به جنایات بسیاری اعتراف می کند. که ما لینک اصل نامه را جهت مطالعه وتحقیق در اختیار دوستان قرار میدهیم :
https://www.porseman.com/!125378
Fadaeian_Shahadat Hazrat Zahra 14020925_04.mp3
18.85M
در این روضه به نامه مذکوراشاره شده است.
تذکر: شعر روضه بسیار سنگین است.
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
💠 #سخن_بزرگان
📝علامه محمدتقی جعفری:
تاریخ ، هیچ وقت نشان نمی دهد که بشر با خنده توانسته باشد حق خود را بگیرد. تمام تحولات انقلابی خون و گریه داشته است.
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
📚 توصیه ای برای برآورده شدن حاجات
💠 سؤال: برای برآورده شدن حوائج مهم چه عملی را سفارش میفرمایید؟
✅ جواب: توصیه میشود به خواندن نماز جناب جعفر طیار (علیهالسلام) که سندی معتبر دارد و مجرب است و همچنین خواندن نماز امام زمان (علیه الصلاه و السلام) با کیفیتی که در مفاتیح الجنانِ محدث قمی (رحمه الله) در بخش نمازهای ائمه معصومین (علیهم السلام) آمده است.
#اعمال_مستحبی
#توصیه_برای_حاجات
🆔 @leader_ahkam