🔰 بوعلی و شراب
📝 منبع: کانال وزین تصحیح الاعتقاد
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
1⃣ ملاصدرا بحثی را حول اسباب عروض عوارض بدنیه مطرح میکند که متأثر از تکیّف نفس به کیفیات مختلفه است. برخی از این کیفیات نفسانیه وابسته به تغیر الدم میباشد زیرا که دم در مباحث طبیعیاتِ فلسفه حامل روح بخاری لهذا حامل آثار این کیفیات است.
2⃣ ملاصدرا در بحث از سببِ شدت فرح در شارب الخمر به قول بوعلی سینا استناد میکند که میگوید:
«اگر شراب به اعتدال نوشیده شود باعث تولید روح کثیر و معتدل میگردد نتيجتا شدت صفا و نورانیت را در پی دارد» (اسفار، ج۴، ص۱۶۰)
3⃣ بحث ملاصدرا برگرفته از "رسالة فی الأدویة القلبیة" بوعلی است. (پیوست اول)
4⃣ بوعلی خود نیز عادت به شرب خمر داشته و در مدح آن اکثار در کتابت کرده و در رساله مختصره "دعاء القدیس/التقدیس" مشهور به "خطبة فی الخمر" میگوید:
«نشربها و ذلک لامرین شراب مینوشم به دو دلیل ۱-اينکه در شهرهای وبا خيز و ناسازگار...ناگزيرم ۲-اينکه دريابم که گفته خداوند «و منافع للناس» راست است و بدان گواهی دهم» (پیوست دوم)
🔰 مطالعه بیشتر: نگرش ابنسینا درباره شراب
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
⏮ مؤسسه طِبُنا
🌐 تلگرام | ایتا | سایت
🔰 تخمتره، کرم زایید! 🪱
🌐@tebona
•┈┈┈••✾••┈┈┈•
▪️در منابع حدیثی منسوب به امامیه، دو عبارت مبنی بر وجود کرم در دندان یافت میشود. حدیث اول، بدون ذکر سند و طریق مشخص در کتاب مکارم الاخلاق و نیز با اندکی اختلاف در کتاب طب الائمه آمده است. به این بیان که جبرئیل دندان مبارک امام حسین ع را اینگونه تعویذ کرد که ایشان قطعه آهنى را بر دندان بگذارند و هفت مرتبه بر آن بخوانند: «...دودة تكون في الفم تأكل العظم... / ...دابَّة تكون في الفم تأكل العظم...» (رک: مکارم الاخلاق، ص406 - طب الائمه، ص25).
▫️عبارت دوم، بدون ذکر سند، در کتاب طب الصادقین ع آمده است. این گزارش صرفاً یک تدبیر طبی، در حاشیه یک کتاب حدیثی محسوب میشود و با توجه به اینکه شاهد روشنی برای انتساب به معصوم ندارد حتی نمیتوان آن را ذیل عنوان روایت مرسل قرار داد! (رک: طب الصادقین، ص184، شماره 289 - پاورقی محقق: «لم نعثر علیه فی المصادر المتوفرة لدینا»)
▪️خلاصه این تدبیر چنین است که اگر تخمتره، روی آهنِ گداخته حرارت ببیند و دود آن از طریق یک قیف آهنی به دندان برسد، کرمهای موجود در دندان خارج شده و درون ظرف آب میافتد!. «...تُخرج ما في الضِّرس مِن الدُّود حتي تقع في الماء»
▫️با توجه به ضعف منابع و اشکال در طریق این دو عبارت و ایضاً مخالفت قطعی با مشاهدات و دادههای تجربی (مبنی بر اینکه اساساً کرمی در دندان سکونت ندارد) روشن است که این دو عبارت از معصوم صادر نشده و از این منظر چندان بحثی باقی نمیماند و حقیقتاً ساحت دین و علم معصومین ع از چنین خرافاتی مُنزه است!
▪️اما تمام نکته اینجاست! عدهای از سادهانگاران طب اسلامی به خیال خامشان، تدبیر طبی موجود در کتاب طب الصادقین ع را تجربه کرده و خروج کرم از دندان را به چشم دیدهاند! (فیلم مربوطه)
برخی نیز دُکان دونبش خود را در فجازی باز کردهاند و با فروش پَک متشکل از تخمترهِ اَعلای مکی و قیف آهنیِ فولادمبارکه، به احادیث باب «فَضل التِّجارة و المُواظَبة عَليها» جامه عمل پوشاندهاند. (نمونه مشابه)
▫️اما ماجرا چیست؟ کل حکایت این است که تخمتره (و ایضاً برخی بذرهای دیگر) هنگام حرارت دیدن از خود شیره سفیدی خارج میکند که بسیار شبیه به یک کرم سفید است. همین مسئله موجب شده، امر بر بیمار و شخص کرمزُدا مشتبه شود و بر ایشان چنین بگذرد که گویی اینها همان کرمهای وعده داده شده است!
تنها کافی بود که این ایدئولوگهای طب اسلامی، پیش از شروع پروسه کرمزدایی، چند لحظهای درنگ کرده و با کنار نهادن قیف مربوطه و بستن دهان مبارک، فقط شاهد گداخته شدن تخمتره و باز شدن مغز آن میبودند، تا دریابند که چگونه تخمتره برایشان کرم میزاید!
▪️البته خرافه کرم دندان محدود به این دو عبارت در منابع حدیثی نیست! تقریباً تمام منابع طبقدیم، از کرم دندان و تدابیر خروج آن سخن گفتهاند (رک: القانون فی الطب، ج2، ص451 - كناش في الطب، ص148 - الموجز، ص220) و عجب آنکه حتی حکمای طب قدیم نیز این تدابیر را در خروج کرم از دندان مجرب شمردهاند!!! 😳 (رک: داود الأنطاكي، ثلاث رسائل طبية، ص٢٤٣ – اعظمخان، اكسير اعظم، ج2، ص49)
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
⏮ مؤسسه طِبُنا
🌐 تلگرام | ایتا | سایت
هدایت شده از علی امیری
📔 جلسه دفاع پایاننامه
📝 موضوع:
علم امام به طب و طبابت، از منظر کلامی، روایی و تاریخی
🆔 @ali_amiry_ir
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
👨🏻🎓 ارائه: علی امیری
✍🏻 استاد راهنما:
حجت الاسلام دکتر محمد تقی سبحانی
⚖ استاد داور:
حجت الاسلام دکتر قدردان قراملکی
⏱ زمان:
یکشنبه ششم خرداد، رأس ساعت 4 عصر
🏠 مکان:
قم، فیضیه، روبهروی ساختمان اداری دارالشفا، سالن جلسات دفاعیه
🔰 حضور طلاب و دانشجویان در جلسه دفاع بلامانع است.
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🌐 تلگرام | ایتا | سایت
7.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#چرندوپرندهای_طبی (20)
🌐@tebona
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔹 تو اگر واقعاً تجربه را برای رسیدن به اثربخشی ادویه معتبر میدانستی، نباید بین روایت نامعتبر و طبسنتی فرق میگذاشتی!
وقتی تجربه قرار است در عرض «وحی»، ملاک و معیارِ اثربخشی قلمداد شود، چرا کثیری از ادویه غیررواییِ موثر، قطعی تلقی نشود؟ بائک تجر بائی لاتجر؟!
🔸 پس اگر اقرار به «واقعنمایی تجربه» دروغ نباشد، در عمل باید به همه لوازم سخنت پایبند باشی (که نیستی)! چرا که اگر روغن بنفشه اثرگذاری قطعی دارد، دهها داروی گیاهی و غیرروایی دیگر نیز اثربخشی قطعی دارد!
🔹 وقتی «تجربه» قرار است سنگِ محک نهایی ما باشد دیگر چه فرقی دارد که فرضیهی مورد مطالعه از کجا اخذ شده باشد؟ فرضیه چه متخذ از روایتی ضعیف باشد، چه برگرفته از تجربه و خواب و شهود و قیاس و مشاهده! چه فرق است بین اینها وقتی داوری نهایی بر دوش تجربه نهاده شده؟! 🤔
🔸 واقعیت ماجرا این است که این جماعت، هیچ شأن و آبرو و جایگاهی برای تجربه قائل نبوده و نیستند! هدف از دخیل بستن به تجربه نیز، تنها گربهشور کردن مرویات نامعتبر طبی خودشان است و الا نه تجربهی روشمندی برای اثربخشی داروهایشان دارند و نه حتی از اَولیاتِ آدابِ آزمون و خطای تجربی مطلع هستند!
🔹 از این رو، چارهای جز این ندارند که برای فرار از پاسخ به اشکالات گسترده منبعی، سندی و متنی مرویاتِ نامعتبر طبی، به طناب بیصاحب تجربه چنگ بزنند! و الا تجربه کیلویی چند؟! 😏
تأسّف...!
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
⏮ مؤسسه طِبُنا
🌐 تلگرام | ایتا | سایت
کتاب دویست و هفتاد درمان.pdf
6.87M
💠 کتاب "دویست و هفتاد درمان"
📚 ترجمه ۲۷۰ روایت منحصربهفرد از کتاب طبالصادقین ع
✍ مسئول ترجمه: محمد سعادتمند
✅ منبع انتشار: کانال مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
🌐@tebona
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
⏮ لازم به ذکر است که انتشار این فایل به معنای تایید مطاوی آن نیست. صرفا جهت تسهیل در امر تحقیق پژوهشگران و ناقدان منتشر شده است.
🔰 اصل انتساب کتاب به مولف (ادعای انتساب به ابنهمام و تلعکبری)، وجود برخی اشکالات در طرق و اسناد کتاب، ارسال بسیاری از متفردات حدیثی، وجود غرائب طبی و... همگی اعتبار متفردات این کتاب را با ابهامات جدی روبهرو کرده و طبعا انتساب متفردات آن به صادقین ع فاقد پیشنیازهای فقاهی و اعتبارسنجی است.
انشا الله ضمن پژوهشهایی اشکالات آن نشان داده خواهد شد.
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
⏮ مؤسسه طِبُنا
🌐 تلگرام | ایتا | سایت