داروی صفرابر – درمان با استفراغ – درمان با مسهل – درمان با خورده نانهای بیرون سفره
داروی صفرا بر
داروی خوبی است مقدار صفرا در بدن را کم میکند، غلبه صفرا را برطرف میکند، حدّت و شدّت صفرا را از بین میبرد، صفرا تند و تیز و گرم وخشک است و شاید بیشترین خلطی که در بدن خودش را نشان میدهدغلبه صفرا باشد. صفرا به شکل گُر گرفتگی و عصبانیت شدید، به شکل بیخوابی و خواب صبح، به شکل زردی صورت خود را نشان میدهد.
درمان صفرا
سویق عدس یا سرکه نیز میتواند درمان صفرا باشد. داروی صفرابر یک داروی ترکیبی از چند گیاه است اولین آنها خرفه است (دو واحد) شاید خرفه بهرتین درمان صفرا است زیرا صفرا گرم و خشک است و خرفه سرد و مرطوب است. تخم خرفه (دو واحد) تخم خرفه هم خاصیت برگ آنرا دارد. هلیله زرد (دو واحد) هلیله زرد صفرا بر است و هلیله سیاه سودابر است.کاسنی (سه واحد) صغمونیا (یک چهارم واحد). همه مواد آسیاب و سپس الک شوند.
این ترکیب خواص زیادی دارد یکی درمان صفرا، یکی درمان گرمی بدن، تکرّر ادرار، آب ریزش دهان، آب ریزش بینی، استرس، عصبانیت، درمان خشکی بدن، خشکی دهان، درمان تلخ شدن، و درمان کل بیماریهایی که مترتب بر غلبه صفرا میباشد.
در بعض شهرها بخصوص قم غلبه صفرا زیاد است درشهرهای جنوب مانند خوزستان غلبه صفرا زیاد است بنابراین مصرف صفرابر زیاد است. شاید بعد از داروی صافی خون و داروی جامع، صفرا بر مصرف زیادی داشته باشد.
صفرا چون گرم وخشک است شاید درابتدا خشکی دهان بیاورد اما چون دراین حالت آب زیاد خورده میشود رطوبت دهان را زیاد میکند.
در این دارو چند چیز وجود دارد یکی هلیله زرد که درمان صفرا است و یکی صغمونیا که صفرا را خارج میکند. صغمونیا ملین شدید است و یکی از درمانهای صفرا مشی(اسهال) است و گیاه دیگر خرفه است. خرفه استفاده میشود از باب اینکه سردی درمان گرمی است.
مقدار مصرف: شب موقع خواب اندازهی یک قاشق مربا خوری مصرف شود.
درمان با قِی (استفراغ)
یکی از راههای درمان استفراغ کردن است. استفراغ یک جور درمان است و در طب اسلامی مطرح است بلکه بعنوان درمان و داروی عمومی معرفی شده است. امروزه استفراغ به عنوان یک درمان مطرح نیست شاید در طب سنتی این درمان وجود داشته باشد اما در طب جدید مطرح نیست و در طب اسلامی و در طب عرب مطرح است. شاید یک چهارم بیماری ها را درمان کند.
روایتی از پیامبر ص داریم میفرماید:
الدَّوَاءُ فِي أَرْبَعَةٍ الْحِجَامَةِ وَ الْحُقْنَةِ وَ النُّورَةِ وَ الْقَيْء[1] یعنی درمان در چهار چیز است: حجامت و تنقیه و نوره و استفراغ.
یعنی درمان کل بیماریها در این چهار چیز است و معنایش این است که قِی میتواند یک چهارم بیماریها را درمان کند. شیخ صدوق از امام صادق ع نقل میکند:
الدَّوَاءُ أَرْبَعَةٌ الْحِجَامَةُ وَ السُّعُوطُ وَ الْحُقْنَةُ وَ الْقَيْء[2] یعنی درمان چهار چیز است: حجامت و دارویی که در بینی ریخته میشود و تنقیه و استفراغ.
بنابراین استفراغ یک چهارم درمانها است. روایت دال بر این است که قی درمان است فی الجمله و عمومیت هم تا حدودی از آن استفاده میشود. البته تئوری اسلامی درباره استفارغ اینطور نیست که کل انواع آن درمان باشد بلکه استفراغ عمدی درمان است اگر خود بخود حاصل بشود نمیتوان گفت درمان است روایتی از امام باقر ع بر این مطلب اشاره دارد:
مَنْ تَقَيَّأَ قَبْلَ أَنْ يُتَقَيَّأَ كَانَ أَفْضَلَ مِنْ سَبْعِينَ دَوَاءً وَ يُخْرِجُ الْقَيْءُ عَنْ هَذَا السَّبِيلِ كُلَّ دَاءٍ وَ عليلة [عِلَّةٍ][3] یعنی اگر کسی عمدا استفراغ کند قبل از اینکه استفراغ خود بخود حاصل شود بهتر از هفتاد دارو است و استفراغ به این شکل یعنی به شکل عمدی هرنوع بیماری و معلولیت را از بدن خارج میکند.
البته از این روایت استفاده میشود که انسان باید در معرض استفراغ باشد یعنی حالت تهو داشته باشد. البته در مورد بعضی بیماریها مانند تب شاید استفراغ غیر عمدی هم موثر باشد کلینی از امام صادق ع نقل میکند:
الْحُمَّى تَخْرُجُ فِي ثَلَاثٍ فِي الْعَرَقِ وَ الْبَطَنِ وَ الْقَيْءِ[4] یعنی تب با سه چیز از بدن خارج میشود عرق کردن، اسهال و استفراغ.
این روایت اطلاق دارد و شامل هرنوع استفراغ میشود چه عمدی یا غیر عمدی و چه حالت تهو باشد یا نباشد.
البته استفراغ درمورد درمان غلبه سودا باید عمدی باشد به دلیل این روایت:
و من أراد أن يحرق السوداء فعليه بكثرة القى و فصد العروق و مداومة النورة[5] یعنی هرکس میخواهد سودا را بسوزاند باید زیاد استفراغ کند و باید فصد کند و مدام نوره بکشد.
عليه تکلیف است بنابراین برای خارج کردن سودا باید استفراغ کند و فصد کند و نوره زیاد بکشد. "علی" دال بر تکلیف و وجوب است بنابراین استفراغ اختیاری است چون تکلیف به امور غیر اختیاری معنا ندارد پس یعنی حالت تهو هم نمیخواهد و باید قی کند در هر حالتی که دارد.
استفراغ چون سودا را درمان میکند و یک چهارم بیماریها معلول سودا است بنابراین استفراغ یک چهارمِ درمان است. معلوم میشود استفراغ ضرر هم ندارد و اگر داشته باشد خیلی کم است. بنابراین استفراغ در همه حالات خوب است و هرکس بیماری دارد میتواند با استفراغ اختیاری درمان بشود. البته روایتی بود که دلالت میکرد که فقط برای افرادی که به جهت بیماری حالت تهو دارند مفید است.
استمشاء(مشی و اسهال)
بحث بعدی استمشاء است. مشی یک سومِ درمان است بخاطر روایتی که از پیامبر خوانده شد:
الدَّاءُ ثَلَاثَةٌ وَ الدَّوَاءُ ثَلَاثَةٌ فَأَمَّا الدَّاءُ فَالدَّمُ وَ الْمِرَّةُ وَ الْبَلْغَمُ فَدَوَاءُ الدَّمِ الْحِجَامَةُ وَ دَوَاءُ الْبَلْغَمِ الْحَمَّامُ وَ دَوَاءُ الْمِرَّةِ الْمَشِيُ[6] یعنی بیماری و درمان هرکدام سه چیز است. اما بیماری همانا غلبه خون و غلبه صفرا و سودا و غلبه بلغم است و داروی غلبه خون حجامت و داروی بلغم حمام رفتن و داروی صفرا و سودا اسهال است.
مراد از الْمَشِيُ استفاده از مسهل و ملین است. بنابراین استفاده از ملین درحقیقت درمان یک سموم بیماریها است.
چون انسان مدت طولانی در غلبه مره است چون تا چهل سالگی در غلبه صفرا است و تا پنجاه یا شصت سالگی در غلبه سودا است. (از پانزده سالگی تا پنجاه یا شصت سالگی) پس مسهل میتواند درمان کل بیماریهایی باشد که در این فاصله از زندگی به وجود میآید. به عبارت دیگر مسهل درمانِ سالهای متمادی میباشد، مدتی که درحدود چهل و پنج سال است.
روایات دیگری داریم که در آنها روی سنا تاکید شده است. روایتی از پیامبر اکرم ص داریم:
تَدَاوَوْا بِالسَّنَا، فَإِنَّهُ لَوْ كَانَ شَيْءٌ يَرُدُّ الْمَوْتَ لَرَدَّهُ السَّنَا[7] یعنی با سنا مداوا کنید چرا که اگر چیزی مرگ را برگرداند همانا آن چیز سنا است.
سنا به چه علت درمان محسوب میشود؟ چون مسهل است چون سبب مشی است درمان است. دلیل آن روایات دیگری است :
بماذا كنت تَسْتَمْشِينَ؟ قلت بالشُّبْرُم. قال: حارّ حارّ، ثمّ اسْتَمْشَيْتُ بالسّنا[8] یعنی پیامبر به اسماء بنت عمیس فرمود با چه چیز شکمت را راه میاندازی عرض کرد با گیاه شبر فرمود آن شدیدا گرم است و امر فرمود که با سنا شکم را بکار اندازد.
معلوم میشود به کار افتادن شکم درمان است و سنا هم درمان است چون شکم را کار میاندازد. روایت دیگری که از طرق سنت است:
خَيْرُ مَا تَدَاوَيْتُمْ بِهِ المَشِي[9] یعنی بهترین دارویی که با آن درمان میکنید مشی است.
این روایت و روایت قبلی از کتب عامه نقل شده است به همین جهت نمیتوانیم به آن استدلال کنیم اما از روایتی که فرمود الدَّاءُ ثَلَاثَةٌ وَ الدَّوَاءُ ثَلَاثَةٌ[10] میتوان عمومیت را استفاده کرد.
درمان با خورده نان
بحث بعدی راجع به درمان با خوردن ریزغذاهایی است که از ظرف بیرون میافتد. این عمل درروایات به عنوان یک درمان عمومی است ولی این خلاف آنچه میان مردم شایع است میباشد چون میگویند که غذایی که روی زمین میافتد بیمار کننده است. ولی روایات میفرمایند آنها را بخورید که این درمان است و روی آن تاکید شده است. در روایتی آمده است:
رَأَى النَّبِيُّ ص أَبَا أَيُّوبَ الْأَنْصَارِيَّ يَلْتَقِطُ نُثَارَةَ الْمَائِدَةِ فَقَالَ ص بُورِكَ لَكَ وَ بُورِكَ عَلَيْكَ وَ بُورِكَ فِيكَ فَقَالَ أَبُو أَيُّوبَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ لِغَيْرِي قَالَ نَعَمْ مَنْ أَكَلَ مَا أَكَلْتَ فَلَهُ مَا قُلْتُ لَكَ[11] یعنی پیامبر ص ابوایوب انصاری را درحال جمع کردن خورده نان سفره دید و فرمود برکت برای تو و بر تو و در تو باد ابو ایوب عرض کرد دیگران چه؟ حضرت فرمود هرکه بخورد آنچه را که تو خوردی برای او است هرآنچه برای تو گفتم.
طب امروز میگوید چیزی از روی زمین برندارید.
پیامبر ص خودشان هم از این نانها میخوردند چون این عمل احترام به نعمتهای خداوند است و سبب میشود فقر برطرف بشود و سبب میشود اسراف نباشد البته اگر قذر و کثیف باشد باید شسته بشود.
در ورایت دیگری پیامبر ص میفرماید:
مَنْ تَتَبَّعَ مَا يَقَعُ مِنْ مَائِدَتِهِ فَأَكَلَهُ ذَهَبَ عَنْهُ الْفَقْرُ وَ عَنْ وُلْدِهِ وَ وُلْدِ وُلْدِهِ إِلَى السَّابِع[12] یعنی هرکس آنچه از سفره میافتد را بخورد فقر از او و از فرزندانش تا هفت نسل فقیر نمیشوند. در ورایت دیگری پیامبر ص میفرماید:
مَنْ وَجَدَ كِسْرَةً أَوْ تَمْرَةً مُلْقَاةً فَأَكَلَهَا لَمْ تَقِرَّ فِي جَوْفِهِ حَتَّى يَغْفِرَ اللَّهُ لَه[13] یعنی کسی که تکه نانی یا خرمایی را از زمین بردارد و بخورد، هنوز در درون او مستقر نشده است که خداوند گناهان او را میآمرزد.
در روایتی از امام صادق ع آمده است:
أَكَلْنَا عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَلَمَّا رُفِعَ الْخِوَانُ تَلَقَّطَ مَا وَقَعَ مِنْهُ فَأَكَلَهُ ثُمَّ قَالَ إِنَّهُ يَنْفِي الْفَقْرَ وَ يُكْثِرُ الْوَلَد[14] یعنی نزد امام صادق ع غذا خوردیم و هنگام جمع کردن سفره آنچه که از آن افتاده بود را خوردند و فرمود این عمل فقر را برطرف و فرزند را زیاد میکند.
زیاد کردن فرزند به معنای درمان نازایی است. کسانی که بچه نمیآوردند و یا بچه کم دارند این درمان نازایی یا کم زایی است. روایتی دیگری آمده است:
دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ ص عَلَى عَائِشَةَ فَرَأَى كِسْرَةً كَادَ أَنْ يَطَأَهَا فَأَخَذَهَا فَأَكَلَهَا وَ قَالَ يَا حُمَيْرَاءُ أَكْرِمِي جِوَارَ نِعْمَةِ اللَّهِ عَلَيْكَ فَإِنَّهَا لَمْ تَنْفِرْ عَنْ قَوْمٍ فَكَادَتْ تَعُودُ إِلَيْهِم[15] یعنی رسول خدا ص بر عائشه وارد شد و نزدیک بود تکه نانی را پا بگذارد و آن را خوردند و فرمود ای حمیرا همسایگی با نعمتهای الاهی را اکرام کند این نعمتها از قومی کوچ نمیکنند مگر اینکه نزدیک باشد که برنگردند.
تکههای نانی که از ظرف غذا یا سینی و یا سفره افتاده باشند دارو و شفا و درمان عمومی است. در روایت دیگری آمده است:
كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع وَ هُوَ يَأْكُلُ فَرَأَيْتُهُ يَتَتَبَّعُ مِثْلَ السِّمْسِمِ مِنَ الطَّعَامِ مَا سَقَطَ مِنَ الْخِوَانِ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ تَتَبَّعُ هَذَا فَقَالَ يَا عَبْدَ اللَّهِ هَذَا رِزْقُكَ فَلَا تَدَعْهُ أَمَا إِنَّ فِيهِ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاء[16] یعنی نزد امام صادق ع بودم در حالیکه مشغول غذاخوردن بود. او را دیدم که تکه غذاهایی اندازه کنجد را که از سفره افتاده بود را میخورد. عرض کردم فدایت شوم آیا اینها را میخورید؟ فرمود ای عبدالله این روزی تو است پس رهایش نکن آگاه باش که در آن شفاء از هر دردی است.
در روایت دیگری آمده است:
شَكَا رَجُلٌ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع مَا يَلْقَى مِنْ وَجَعِ الْخَاصِرَةِ فَقَالَ مَا يَمْنَعُكَ مِنْ أَكْلِ مَا يَقَعُ مِنَ الْخِوَانِ[17] یعنی شکایت کرد مردی از درد خاصره. امام صادق ع فرمود: چه چیزی مانع میشود از خوردن آنچه از سفره و ظرف غذا که بیرون از آن میریزد؟ در روایت دیگری آمده است:
شَكَوْتُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع وَجَعَ الْخَاصِرَةِ فَقَالَ عَلَيْكَ بِمَا يَسْقُطُ مِنَ الْخِوَانِ فَكُلْهُ فَفَعَلْتُ ذَلِكَ فَذَهَبَ عَنِّي[18] یعنی شکایت کردم از درد خاصره(ناحیه از پهلو تا لگن) حضرت فرمود برتو باد خوردن آنچه که از ظرف غذا و سفره بیرون میریزد. راوی میگوید آنها را خوردم و درد از من رفت.
مهم این است که صرفا بحث اسراف نیست بلکه دارو و درمان مطرح است کسی بیماری را ذکر میکند و حضرت ریزه نانها را به عنوان داروی آن بیماری بیان میکند. روایاتی که دال بر درمان بودن خوردن ریزه غذا ها است متعدد و زیاد است و قابل انکار نیست.
البته روایتی است که باید قصد درمان وجود داشته باشد. در روایتی آمده است:
كُلُوا مَا يَسْقُطُ مِنَ الْخِوَانِ فَإِنَّ فِيهِ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ بِإِذْنِ اللَّهِ لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يَسْتَشْفِيَ بِه[19] یعنی بخورید آنچه که از سفره میریزد چراکه در آن شفاء از هر درد و بیماری است به اذن خداوند برای آن کسی که از آن اراده شفاء کند.
این روایت عمومیت را ثابت میکند البته برای کسی که از آن اراده درمان کند.
از این روایت و روایات دیگر استفاده میشود کسانی که مشکل سرطان دارند و دچار بیماریهای لاعلاج هستند میتوانند با انجام این کار بهبود پیدا کنند چراکه درمان کل بیماریها است و این عمل هیچ ضرر و هزینهای ندارد.
غذاهایی که در دست میماند اگر لیس زده شود و خورده بشود هم مفید است: روایتی میفرماید:
إِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ طَعَاماً فَمَصَّ أَصَابِعَهُ الَّتِي أَكَلَ بِهَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بَارَكَ اللَّهُ فِيك[20] یعنی اگر کسی از شما غذایی را بخورد و انگشتانی که با آنها غذا خورده را بمکد و لیس بزند خداوند به او میفرماید در تو برکت باد.
ذکر دو نکته
دو مطلب باقی مانده است اول اینکه اگر در خیابان یا درصحرا خورده نان یا غذایی بریزد جمع کردن و خوردن آن مطلوب نیست بلکه تنها سفارش به خوردن خورده غذاهایی شده است که درخانه از سفره میریزد:
أَكَلْتُ بَيْنَ يَدَيْ أَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي ع حَتَّى إِذَا فَرَغْتُ وَ رُفِعَ الْخِوَانُ ذَهَبَ الْغُلَامُ يَرْفَعُ مَا وَقَعَ مِنْ فُتَاتِ الطَّعَامِ فَقَالَ لَهُ مَا كَانَ فِي الصَّحْرَاءِ فَدَعْهُ وَ لَوْ فَخِذَ شَاةٍ وَ مَا كَانَ فِي الْبَيْتِ فَتَتَبَّعْهُ وَ الْقُطْه[21] یعنی پیش امام جواد ع غذا خوردم بعد از غذا غلام ریزه غذاها را جمع کرد حضرت فرمود در صحرا اگر چیزی بیفتد آن را رها کن اگر چه ران گوسفند باشد و آنچه در خانه از سفره بیرون میریزد آن را دنبال کن و جمع کن و بخور.
در روایت دیگر آمده است:
مَنْ أَكَلَ فِي مَنْزِلِهِ طَعَاماً فَسَقَطَ مِنْهُ شَيْءٌ فَلْيَتَنَاوَلْهُ وَ مَنْ أَكَلَ فِي الصَّحْرَاءِ أَوْ خَارِجاً فَلْيَتْرُكْهُ لِلطَّيْرِ وَ السَّبُع[22] یعنی کسی که درخانه خودش غذایی بخورد و چیزی از آن غذا بیرون بریزد، آن را بخورد. و کسی که در صحرا یا بیرون خانه بخورد آن را رها کند آن روزی پرندگان و درندگان است.
مطلب دوم این است که کثیف و یا خاک داشته باشد نخورد و باید آنرا بشورد. روایتی از پیامبر ص میفرماید:
مَنْ وَجَدَ كِسْرَةً فَأَكَلَهَا كَانَتْ لَهُ سَبْعَمِائَةِ حَسَنَةٍ وَ مَنْ وَجَدَهَا فِي قَذَرٍ فَغَسَلَهَا ثُمَّ رَفَعَهَا كَانَتْ لَهُ سَبْعُونَ حَسَنَة[23] یعنی کسی که تکه نانی را بخورد برای او هفتصد حسنه است و کسی که تکه نانی در جائی کثیف پیدا کند و آن را بشوید و بردارد برای او هفتاد حسنه است.
روایتی داریم که تکه نانی در توالت افتاده بود پیامبر ص به غلام خود فرمود اینرا برای من نگه دار تا زمانیکه از توالت بیرون آمدم آنرا بخورم. بعد از برگشت از غلام پرسید آن تکه نان کجاست؟ غلام عرض کرد آنرا خوردم حضرت فرمود آزادی و فرمود شما اهل بهشتی و اهل بهشت را به بردگی نمیگیرند.
راز درمان تکه غذاهای بیرون سفره در چیست؟
شاید راز درمان تکههای غذای بیرون افتاده از سفره این باشد که یک ذره میکروب و باکتری دارد این باکتری وقتی واردبدن میشود بدن قدرت سرکوب آن را دارد و در مقابل آن میکروب واکسینه میشود.
حکمت دیگر آن این است که غذای میکروب ها همین غذاهایی است که در بیرون سفره میافتد. اگر این ریزه غذا ها را جمع شود غذایی برای میکروبها باقی نمیماند. بنابراین از زیاد شدن میکروب در خانه جلوگیری میشود.
نکته دیگر اینکه طب اسلامی برای ایجاد یک باور درست دربین مردم از همه راهها و از هر بیانی بهره میبرد. چرا که ترویج دارو خود درمان بیماری است. برای ترویج خوردن خورده غذاهای بیرون سفره ثواب و حسنه و برکت ذکر میکند. همچنین بیان میکند که خداوند به یک همچین شخصی میفرماید در تو برکت باد. این روش طب اسلامی است.
[1] دعائم الاسلام، ابن حیون، ج2 ص145.
[2] الخصال، شیخ صدوق، ج1 ص249.
[3] طب الائمه، ابن سابور زیات نیشابوری، ص67.
[4] الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج8 ص273.
[5] طب الرضا ع، امام رضا ع، ص42.
[6] من لایحضر، شیخ صدوق، ج1 ص126.
[7] قرب الاسناد، حمیری، ط حدیثه، ص110.
[8] کتاب الماء، ازدی، ج2 ص699.
[9] کتاب الماء، ازدی، ج3 ص1202.
[10] من لایحضر، شیخ صدوق، ج1 ص126.
[11] مکارم الاخلاق، طبرسی، ص146.
[12] المحاسن، برقی، ج2 ص444.
[13] المحاسن، برقی، ج2 ص445.
[14] المحاسن، برقی، ج2 ص444.
[15] المحاسن، برقی، ج2 ص445.
[16] الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج6 ص301.
[17] المحاسن، برقی، ج2 ص444.
[18] المحاسن، برقی، ج2 ص444.
[19] المحاسن، برقی، ج2 ص444.
[20] الخصال، شیخ صدوق، ج1 ص613.
[21] من لایحضر، شیخ صدوق، ج3 ص356.
[22] المحاسن، برقی، ج2 ص445.
[23] المحاسن، برقی، ج2 ص445.
#صفرابر # صفرا #غلبه_صفرا
@Tebsamin
#خلط_صفرا
صفرا خلطی گرم تر و سبک تر از خون است که رنگ زرد دارد و مزه ای تلخ، در کبد (جگر) بوجود می آید و برخی اندام مثل قلب و شش ها، ریه، شرائین، کیسه صفراء (زَهره) از آن مصرف می کنند.
صفرا بخاطر رقیق بودن و تیزی در تمامی عروق نفوذ می کند و این برای دیابتی های صفراوی، عوارض زخم پا و کوری دیده نمی شود.
همچنین افراد صفراوی سکته قلبی و مغزی نمی کنند.
صفرا بلغم را خنثی می کند. صفرا بر دو نوع است:
صفرای طبیعی در موارد بالا صرف می شود.
صفرای غیر طبیعی گاهی با خلطی (بلغم و سودا) ترکیب می شود (آمیزش) و گاهی خود خلط روند بد شدن را طی می کند (سوختن) و سودا می شود.
#علائم_غلبه_خلط_صفرا
زرد شدن پوست و چشم
زبری زبان
خشکی دهان و بینی
بی میلی نسبت به غذا
احساس لرزه در بدن
تندخوئی و بهانه گیری
جوش صورت
تعریق زیاد
خارش پوست و اگزما
ریزش موضعی مو
شوره سر
لکه های پوستی
تلخی دهان
تشنگی و سوزش جگر
کدر شدن ادرار
ناراحتی معده و تهوع
کم اشتهائی
عصبانیت آنی
درد شقیقه
استعداد نازائی
ضعف بینائی
سرسام(قرانیطس)
بی خوابی، هذیان، خیالات بد
سر گیجه
@Tebsamin
غذاهای مفید برای تنظیم خلط صفرا
غذاهای ترش، خنک و مرطوب
آلو بخار، انار، هلو
خوراک قارچ
کدو تنبل، نارگیل، اسفناج، کاهو
عدس، لیمو عمانی، پیاز، چغندر، سیر، موسیر
پونه، تره، شبدر
گوشت خروس و گاو
اسپند
چای و عسل
دارچین، زعفران، زیره، گلپر
بادام ها، پسته
انار ترش
شربت خاکشیر، بارهنگ، تخم ریحان، اسپرزه
ترشی طبیعی (شاتوت، زرشک، لیمو ترش، آب نارنج) مرکبات
سوپ جو
روغن زیتون
میوه و سبزی ها
ماست چکیده
ترب ها، شلغم، هویج، توت ها، خیار، تربچه
انگور ترش
سیب
گیلاس
کنجد
#غلبه_صفرا
#درمان_صفرا
#تنظیم_صفرا
@Tebsamin
غذاهای مضر برای افراد صفراوی
غذاهای گرم و خشک و غذاهای مضر یا کم فایده مثل
سرخ کردنی ها
شیرینی ها
غذای چرب
قند و شکر
ادویه تند
گوشت زیاد
تخم مرغ
غذای ساندویچی
غذای فریز و زودپز شده
آش رشته
ماکارونی
نوشابه
#غذاهای_مضر_صفرا
#گرم_و_خشک
@Tebsamin
درمان زود انزالی در مردان
بیضه از حداکثر 900 لوله ی پیچدار منی ساز(seminiferous tubules) تشکیل شده که در آنها اسپرم ساخته می شود و طول متوسط هریک از لوله ها بیش از 0.5 متر است. سپس اسپرم به اپیدیدیم(epididymis) تخلیه می گردد که آن نیز لوله ای پیچدار به طول حدود 6 متر است. اپیدیدیم به مجرای دفران(vas deferens) منتهی می شود و مجرای دفران درست پیش از ورود به غده ی پروستات(prostate gland) متسع می گردد و آمپول مجرای دفران را می سازد. در هر طرف پروستات یک کیسه ی منی(seminal vesicle) وجود دارد که به انتهای پروستاتی آمپول باز می شود. محتویات هم آمپول و هم کیسه ی منی وارد مجرای انزالی(ejaculatory duct) می گردد که با گذر از تنه ی غده ی پروستات ٬ به پیشابراه (اورترای) داخلی(internal urethra) تخلیه می شود. مجرای پروستاتی(prostatic ducts) هم از غده ی پروستات به مجرای انزالی و از آنجا به پیشابراهی پروستاتی تخلیه می گردد.
و بالاخره ٬ اورترا (پیشابراه) آخرین حلقه ی ارتباطی بیضه با خارج است. اورترا دارای موکوسی است که از تعداد زیادی غده ی ریز اورترال(urethral glands) در تمام طول آن ترشح می شود و به میزان بیشتری هم از غدد بولبواورترال(bulbourethral) یا غدد کوپر دو طرف در نزدیک مبدا اورترا ترشح می گردد .
حال به بررسی بیماری زود انزالی می پردازیم
مهمترین عامل برای انزال طبیعی، وجود یک سیستم عصبی طبیعی است. هر نوع آسیب به سیستم عصبی سبب اختلال در انزال می شود.
به طور کل در درمان داروئی 2 نکته رعایت می شود:
1- درمان داروئی انزال زودرس بصورت روزانه است، یعنی لازم است بیمار داروی تجویز شده را هر روز تا موقعیکه پزشک معالج صلاح می داند مصرف نماید، به عبارتی دیگر، مصرف یک داروی بخصوص چند ساعت قبل از رابطة زناشوئی، جایگاهی در درمان ریشه ای انزال زودرس ندارد.
2- درمان داروئی انزال زودرس دراز مدت است و برای ظهور اثرات درمانی داروی تجویز شده معمولاً حداقل دو هفته باید منتظر شد.
که درمان در طب سنتی تا حدودی شبیه به روش فوق است ولی اثرات آن زودتر ظهور می یابد و نیز در صورت وجود سوء مزاج شدید طبیب باید قبل از شروع به درمان به رفع سوء مزاج اقدام نماید و سپس داروی پایه ی زودانزالی را برای بیمار تجویز نماید.
البته در نسخ طب سنتی نسخه هایی نیز وجود دارد که 2 الی 3 ساعت قبل از جماع خورده می شود و اثرات امساک را در بدن بیمار ایجاد می نماید که در این نسخ معمولا از مفرداتی نظیر افیون، تاتوره، شیر برگد و ... استفاده می شود و البته باید توجه داشت که این نسخ اثر درمانی ندارند و معمولا مخدر و مجفف می باشند.
درمان به روش طب سنتی :
متاسفانه در کتب طب سنتی نظیر قانون به طور مستقیم پیرامون بیماری زودانزالی مطلبی ذکر نگردیده است و شرح داده نشده است و بیشتر مطالب موجود حاصل تحقیقات و مکتوبات اطبای نسل جدید بالاخص حکمای هند و پاکستان می باشد.
مثلا برخی ها علت این عارضه را رقت منی دانسته اند و در تجویز های خود از مغلظات نظیر بهمن، موصلی سفید، ثعلب، نشاسته و ... استفاده می کنند و نکته آن است که اگرچه رقت منی می تواند باعث این اختلال شود ولی در کل سهم آن بسیار کم است و نمی توان آن را اساس نسخه پیچی خود قرار داد.یا برخی ها آن را بیماری غدی(گرم و خشک) و دوای آن را اعصابی(سرد و تر) می دانند و ...
و نظریه صحیح عبارتست از : ضعف نیروی ماسکه، رسوب سودا در اطراف اعصاب اندام تناسلی درگیر، رقت منی، ضعف مغز و اعصاب و اضطراب می باشد که در نتیجه این مشکلات فرد نمی تواند انزال را کنترل و به تاخیر بیاندازد.
باید دانست که زمان طبیعی انزال در مردان بین 2 الی 6 دقیقه می باشد که کم تر یا بیشتر بودن آن زودانزالی یا دیر انزالی نامیده می شود . (البته اکثر افراد مبتلا به زودانزالی در جامعه ما زمان انزالشان کم تر از 30 ثانیه می باشد.) و فرد سالم باید بتواند انزال خود را تا 6 دقیقه کنترل و به تاخیر بیاندازد که برای این کار فرد باید دارای سیستم عصب محیطی و مرکزی طبیعی باشد.
متاسفانه به علت زندگی ماشینی و صنعتی، مشغلات فراوان فکری، مشکلات اقتصادی، رفتارهای ناهنجار و خلاف شرع، آلودگی صوتی، تغذیه نامناسب، فعالیت بدنی کم، آلودگی آب و هوا، امواج الکترومغناطیس فراوان و ... تمامی افراد به نوعی مبتلا به ضعف اعصاب می باشند که زمینه بروز این عارضه را دوچندان می کنند.
روش درمان:
1- در صورت ابتلا به سوء مزاج شدید، بیمار باید یک دوره پاکسازی را طی نماید.
برای تشخیص سوء مزاج دستگاه تناسلی و ابزار آب پشت به موارد زیر در بیمار توجه نمائید:
اگر دستگاه تناسلی مرد دارای مزاج گرم باشد: رگ ها در آلت تناسلی و کیسه بیضه آشکار، برجسته و کلفت می باشد، به سرعت موی بر زهار و اطراف زهار می روید که پرپشت و زبر است، به سرعت منی از آلت تناسلی خارج می شود(و این سرعت با زودانزالی متفاوت است و منظور جهش منی می باشد) و آلت تناسلی در طول رشد خوبی دارد.
اگر دستگاه تناسلی مرد دارای مزاج سرد باشد: رگ ها در آلت تناسلی و کیسه بیضه پنهان، کم حجم و نازک می باشد، به کندی موی بر زهار و اطراف زهار می روید که کم پشت و نازک است، رشد طولی آلت تناسلی مرد کم است و سرعت تخلیه منی کند می باشد.
اگر دستگاه تناسلی مرد دارای مزاج رطوبی باشد: منی کم مایه و آبکی است، حجم منی زیاد می باشد، کندی در نعوظ آلت تناسلی مشاهده می شود و رشد عرضی آلت تناسلی زیاد است.
اگر دستگاه تناسلی مرد دارای مزاج خشک باشد: منی پرمایه و غلیظ است، حجم منی کم می باشد، آلت تناسلی مرد نحیف و لاغر می باشد و به علت وجود باد زیاد، نعوظ آلت تناسلی خوب است.
اگر دستگاه تناسلی مرد دارای مزاج گرم و خشک باشد: گوهر منی محکم و نیرومند است، با کم ترین تماس با جنس مخالف یا در برخی موارد فکر جماع باعث انزال منی می شود، اسپرم ها در بیشتر موارد بارآور می باشند، خیلی سریع و با شدت آرزوی جماع می کنند و با نیرومندی هر چه تمام تر آلت تناسلی برمی خیزد، لکن از جماع نیز به سرعت فارغ می شوند.و اگر صفرا بیشتر غلبه نماید آب پشت کم می شود و آلت زیاد نعوظ می کند و موی بر عانه زیاد می روید،آلت تناسلی دراز و لاغر می باشد و بیضه ها کوچک است.
اگر دستگاه تناسلی مرد دارای مزاج گرم و تر باشند : موهای روی عانه کمتر و حجم منی بیشتر از حالت گرم و خشک است، نیروی جماع زیاد است، منی زود تخلیه می شود، بیضه ها بزرگ می باشند، قدرت نعوظ متوسط است، خواب های جنسی زیاد می بینند، آلت تناسلی دراز و کلفت می باشد(البته طول آن از مزاج گرم و خشک کم تر است)
اگر دستگاه تناسلی مرد دارای مزاج سرد و تر باشد: اطراف زهار مو نمی روید، تمایل جنسی کم است، منی کم مایه است، منی کم است و به کندی بیرون می اید، کم تر آب پشت به نطفه ی باردار می انجامد، نعوظ کم و سست است و اندازه آلت تناسلی کوچک است.
اگر دستگاه تناسلی مرد دارای مزاج سرد و خشک باشد: منی غلیظ و پرمایه است، حجم منی کم است، تمایل به جماع زیاد است لکن توانایی جنسی کم است، نعوظ خوب است، اندازه آلت تناسلی متوسط و در عرض نحیف است.
و درمانگر طب سنتی در صورت مشاهده سوء مزاج شدید عضو یا کل بدن باید بوسیله استفاده از منضج ها، مسهلات و مبدلات اقدام به پاکسازی و رفع سوء مزاج نماید. البته پاکسازی باعث ضعف می شود و متخصص طب سنتی در صورت ابتلا شدید بیمار باید اقدام به پاکسازی نماید!
تعریف منضج: دارویی است که برای پختن و به قوام آوردن خلط، جهت آماده ساختن آن برای تخلیه بوسیله داروهای مسهلبکار میرود. و به عبارتی عمل نضج به قوام آوردن اخلاط است. یعنی هر چه خلط غلیظ است (مانند بلغمو سودای غلیظ) رقیق کرده، و هر چه خلط رقیق است (مانندصفراو بلغم آبی) ، غلیظتر نموده و به غلظتی که مناسب اسهال آن است برساند و خلط دم نیاز به نضج ندارد، و فقط وقتی که خون همراه خلطهای دیگری باشد، باید آن خلطها را به پختگی و نضج رساند.
تعریف مسهل: عبارت است از عبور مدفوعی که بطور غیر طبیعی آبکی یا شکل نگرفته است و تواتر افزایش یافته ای را دارد ( از نظر علمی وزن مدفوع بیش از 200 گرم در روز را اسهال گویند) و مسهل ماده مرض را از عروق (فضای معده و روده و نواحی اطراف آن ) و از سراسر بدن به داخل روده و سپس به خارج از بدن فرو میریزد و به عنوان مثال اگر در مغز فردی ماده بلغمی تجمع پیدا کرده باشد باید ابتدا با داروی منضج آن ماده بلغمی را آماده دفع کرد و سپس با مصرف مسهل مناسب تخلیه و از طریق روده ها دفع شود. بنابراین سطح عملکرد مسهل تنها روده نیست بلکه روی مغز یا مفاصل، قلب یا کبد هم تاثیر می گذارد. بنابراین نباید به هیچ عنوان به جای ملین از آن استفاده کرد.ویژگی ملین ها این است که می توان آن را برای همه افراد از جمله کودکان، افراد مسن و حتی زنان باردار به کار برد؛ به عنوان مثال ملین گل قند ترکیب گل محمدی و عسل است و در آفتاب تهیه می شود یا برای افراد گرم مزاج می توان از آلو یا اسفرزه استفاده کرد اما مسهل ها را نمی توان به راحتی برای همه افراد از جمله زنان باردار یا کودکان و افراد مسن به کار برد.
تعریف معدل: معدلات يعنی داروهايي که پس از دفع بيماری، بيمار و اندام مربوطه را تقويت میکنند و خلط مربوطه را معتدل کرده تا بيماری عود نکند. که معمولا پس از پاکسازی تجویز می شود.
چرا نباید تجویز منضج و مسهل همزمان باشد: زیرا نضج اخلاط زمانبر می باشند و تا وقتی که اخلاط به نضج نیایند آمادگی دفع از بدن را ندارند و دادن مسهل به صورت روزانه باعث دفع رطوبات و اخلاط رقیق می شود که در اثر این فعل اخلاط غیر طبیعی مقصود ما متکاثف می گردند و تخلیه آنان سخت تر خواهد شد و نیز باید دانست که نضج اخلاط انرژی بر می باشد و حال با دادن مسهل ما در بدن ضعف ایجاد می کنیم و با این کار بدن از نضج کامل اخلاط باز خواهد ماند و نیز این کار در برخی موارد باعث حرکت ماده کامل نضج نیافته شده و ممکن است که ماده در مسیر باعث ایجاد سده و مرض شود از این روست که باید ابتدا منضج داده شود و پس از مشاهده علائم نضج خلط مربوطه، مسهل آن خلط تجویز شود.و استفاده روزانه از مسهل ها توان بیمار را کاسته و وی را از مقابله با بیماری باز می دارد و اگر از مسهل ضعیف استفاده شود اثر گذار نبوده و توانایی خروج اخلاط از سراسر بدن را نخواهد داشت و از این رو دادن مسهل ضعیف به صورت روزانه هم جایز نمی باشد.
نکته بسیار مهم: بنا بر مکتوبات مکتب مفرد اعضا، برای تخلیه صفرا به جای استفاده از مسهل از مدرات استفاده می کنند و معتقدند که با اسهال خلط صفرا به صورت کامل تخلیه نمی شود و نیز برای اخراج بلغم پس از به نضج رساندن از معرق ها استفاده می کنند و برای سودا از مسهل استفاده می کنند و بنده توصیه می کنم پس از تکمیل دوره های پاکسازی فوق از عرق یا دم کرده های مدر بول یا معرق برای پاکسازی کامل تر بلغم و صفرا استفاده نمائید.
2- استفاده روزانه از داروی پایه زودانزالی به صورت بلند مدت( زیرا تقویت اعصاب و اندام های دستگاه تناسلی بالاخص دریچه انزال زمانبر می باشد.)
همان طور که برای درمان هر بیماری در طب اخلاطی داروی پایه ای وجود دارد برای درمان زودانزالی نیز داروی پایه ای وجود دارد که برای دستیابی بدان باید هفت خان رستم را گذراند که در زیر شما را با اصول نسخه نویسی داروی پایه زودانزالی آشنا خواهیم کرد.
برای هر دارو باید موارد زیر را مشخص نمائید:
طبیعت دارو چه باشد؟
چه افعال و خواصی از دارو انتظار دارید؟
مقصد دارو کجاست؟
و ...
برای پاسخ دادن به سوالات فوق ابتدا باید اعضای درگیر را بررسی نموده و مزاج طبیعی آن ها را بدانیم.
مزاج غالب آن ها سردی و تری است پس دارویمان باید مزاج غالبش حار و یابس باشد تا بتواند سوء مزاج آن ها را درمان کند و نیز درجه آن 2 باشد.و باید در آن تدابیری پیشه کرد تا بتواند صفرای متکاثف را مهار نماید.
مقصد داروی ما اعصاب محیطی سمپاتیک خارج شده از مهره های T12 تا L5 و اندام های تناسلی فرد مذکر می باشد و نیز باید تا حدودی مغز را تقویت کند که برای رسیدن دارو به مقصد مورد نظرمان باید از داروهای بالخاصیه مقوی باه به عنوان بدرقه استفاده نمائیم تا داروهای دیگر را به هدف برسانند.
و حال به افعال خواص دارو می پردازیم که مهم ترین بخش نسخه پیچی است که باید در این مرحله بدانیم که چه افعالی را می خواهیم انجام دهیم و طبق آن ها، مفردات دارای آن افعال و خواص را طبق اصول خاصی در کنار هم بچینیم برای مثال فردی دارای ضعف یا کمبود اسپرم می باشد که برای رفع این بیماری، دارو باید دارای افعال و خواصی نظیر مولد منی، مغلظ منی، مقوی باه و ... باشد یا خانمی داریم که مبتلا به عفونت رحم و نیز چند بار سقط جنین کرده که باید برای وی از دارویی با خاصیت قابض، مجفف، آنتی بیوتیک و با مزاج سرد و خشک بدهیم و ...
و حال افعال و خواص داروی پایه ی زود انزالی به شرح زیر می باشد:
مقوی مغز و اعصاب، مُمسِک، مجفف ضعیف، مقوی باه، مسخن، محلل، مصفی خون و مفتح که طبیب می باید از مفردات فوق و سایر مفرداتی که بالخاصیه و بالفعل مناسبند، طبق دوزهای مشخص و تدابیر ویژه اقدام به نسخه نویسی و شروع به درمان نماید.
نکته: متاسفانه تا کنون نسخه داروی پایه قوی و مجرب توسط اساتید داروسازی طب سنتی کشورمان جهت درمان ریشه ای زودانزالی معرفی نگردیده است و در کتب منبع طب سنتی ایران هم نسخه مجرب یافت نمی شود و معمولا نسخ موجود در کتب حکمای هند و پاکستان نیز کامل ذکر نگردیده است و این نسخ فاقد نکات ریز (فوت ها) می باشد.(بالاخص در بخش کشته جات و تدابیر) و علاوه بر آن بیشتر نسخ بر اساس مغلظات و مخدرات چیده شده است.(که خیلی جالب نیست)
که به لطف پروردگار با تلاش و کوشش محققین طب سنتی کشور، ما در سال 1391 موفق به ساخت نسخه ای کامل در زمینه درمان این بیماری شدیم که پس از تست های بالینی و آزمایشگاهی فراوان نتایج مثبت آن به اثبات رسیده است.
که این نسخه با نام ادویه مُمسِک در بازار ایران یافت می شود که در آن از مفردات موجود در ایران، هند، پاکستان، عراق استفاده شده است.
جهت درمان ریشه ای و دائمی، بیمار باید به مدت 90 روز، هر شب حداقل نیم ساعت قبل از شام 3 گرم از ادویه فوق را با یک فنجان آب ولرم میل کند.
و اگر هدف درمان نیست و بیمار به صورت موردی صرفا برای روزهای همبستری می خواهد مصرف کند ، وی باید حداقل 20 روز پیاپی ، هر شب 3 گرم از پودر را مصرف نماید و بعد از 20 شب می تواند فقط شب های همبستری 3 ساعت قبل از جماع 3 گرم از پودر را همراه یک فنجان آب ولرم مصرف نماید . اثرات ادویه ممسک پس از 3 ساعت در بدن ظهور می کند و تا یک ساعت باقی است. و جهت کسب اطلاعات بیشتر جدول انتهای جزوه را مطالعه نمائید.
داروهای زود انزالی مردان
زمان طبیعی انزال در مردان بین 2 الی 6 دقیقه می باشد کمتر بودن آن زودانزالی نامیده می شود
تمرینی برای رهایی از زود انزالی
روشهای درمان زود انزالی در مردان
3- تقویت ماهیچه های PC با روغن زعفران (به مدت یک ماه)
برخي نقش هاي ماهيچه ها PC در اندام تناسلي عبارتند از : تأثير در مدت زمان رسيدن به انزال تأثير در لذت دريافتي از ارگاسم به هنگام رسيدن به انزال تأثير در شدت و قدرت انزال تأثيردر ميزان و توانايي نعوظ آلت تناسلي با توجه به چهار مورد مذکور، هرچه ماهيچههاي PC از قدرت بيشتري برخوردار باشند، مدت انزال طولاني تر، شدت و قدرت آن بيشتر و نعوظ آلت قويتر و شديدتر خواهد بود.
کنترل انزال با تقويت اعصاب ماهيچه هاي PC از جمله درمان های مکمل زود انزالی می باشد که البته با پاکسازی بدن و استفاده از داروی پایه زود انزالی (مقوی اعصاب) تا حدود زیادی ضعف عصبی و عضلانی این ماهیچه ها برطرف می شود.
شناخت ماهيچه هاي PC ( pubococcygeal (PC) Muscles)
مطالعات نشان ميدهد که 85 درصد از مردان به مدت کمتر از 30 ثانیه دخول به انزال مي رسند. انزال سريع به خاطر ضعف اعصاب و عدم تکامل مناسب ماهيچه PC مي باشد.
ماهيچهي PC یکی از مراکز کنترل انزال در مردان ميباشد. در واقع ماهيچهي PC ، به شما کمک مي کند که انزال خود را کنترل نموده وحتي از وقوع آن جلوگيري نماييد. با تقويت مناسب و صحيح ماهيچهي PC، شما مي توانيدوقوع، مدت زمان، شدت و قدرت ارگاسم را افزايش دهيد.ماهيچه PC ضعيف باعث نعوظ و انزال ضعيف، سريع و حتي زودرس ميشود.البته باید دانست که علت اصلی زود انزالی و به عبارتی ریشه ضعف ماهیچه های PC ضعف مغز و اعصاب و نیروی ماسکه می باشد و اختلال ماهیچه ی PC معلول است نه علت زود انزالی.
ماهيچهي PC مجموعهاي از ماهيچه هاي لگنچه ميباشد که در واقع پايه و اساس سلامت جنسي را شکل ميدهد. اين ماهيچه ها از محل استخوان عمومي در قسمت جلوي بدن شروع شده و تا قسمت پشت ادامه پيدا مي کنند. شما مي توانيد اين ماهيچه ها را در پشت بيضههاي خود و جلوي مخرج (بين مخرج و بيضهها به صورت يک مجرا)، نزديک به غدهي پروستات حس کنيد.
ماهيچهي PC علاوه بر کنترل ادرار به کمک ديگر ماهيچه هاي لگنچه، کمک ميکندکه مرد به ارگاسم برسد.تقويت ماهيچهي PC، راز توسعه و بهبود رابطهي جنسي و سلامت دستگاه تناسلي مي باشد.
راههاي مختلفي براي پيدا نمودن ماهيچهي PC در بدن وجود دارد. در زير به دو روش آن اشاره شده است.
قطع نمودن جريان ادرار
شما مي توانيد به هنگام ادرار با دست یا ارادی روي ماهيچه ي PC را فشار وارد کنيد تا جريان ادرار قطع شود. ماهيچه اي که براي قطع ادرار استفاده مي شود، ماهيچه ي PC است .
حرکت دادن آلت
با انگشت اشاره خود قسمتهاي مختلف ماهيچه ي PC را فشار دهيد تابه جايي برسيد که به هنگام فشار آن، آلت نعوظ يافته ي شما حرکت کند و بالا و پايين برود. اين قسمت همان ماهيچهي PC است.
همانطور که بيان شد به منظور کنترل انزال بايد ماهيچه ي PC را تقويت نمود. ماهيچهيPC با انجام تمرينهايي مشخص به مرور تقويت ميشود و علاوه برتأخير در انزال، توان کنترل آن را به افراد ميدهد.
سوال مهم این است که چگونه ماهیچه ی PC را تقویت نمائیم که در زیر به طور مفصل شرح داده می شود.
مهم ترین علت اختلال در عملکرد این عضو ضعف اعصاب محیطی، رسوب سودا و غلبه بلغم در ماهیچه می باشد که با گذراندن یک دوره پاکسازی و استفاده از داروی پایه زود انزالی (زیرا داروی مقوی عصب باید به موضع برسد) و نرمش و روغن مالی عضو برطرف می شود.
دو مورد اول در بالا ذکر شد و در ادامه به بررسی روغن مالی و نرمش ماهیچه های PC می پردازیم:
درخواست مجرب ترین وکلا طلاق توافقی
مشاوره تلفنی طلاق
بهترین روغن برای این کار روغن زعفران می باشد و در صورت عدم دسترسی بدان می توانید از روغن سیاه دانه یا اسفند استفاده نمائیدکه می بایستی هر روز به مدت یک ماه تمرین زیر را انجام دهید:
روغن زعفران یا سیاه دانه و یا اسفند را بین مقعد تا زیر بیضه ها و کناره های داخلی ران پا بمالید و 2 دقیقه آرام ماساژ دهید تا موضع گرم شود و روغن سریع تر جذب ماهیچه ی PC شود و سپس به مدت 7 دقیقه ماهيچهي PC را سفت و شل کنيد ( در اين مرحله باید به شکل انقباظ و انبساط ماهيچه بدون استفاده از انگشتان دست و ارادی اين کار را انجام دهيد که برای این کار به مقعد و ماهیچه PC فشار بیاورید و رها کنید که کاری بسیار آسان است ) البته در صورت خسته شدن کمی استراحت کرده و دوباره این کار را ادامه دهید و بعد از اتمام 7 دقیقه، 3 دقیقه همانطور که نشسته اید، سعي کنيد با انقباض و انبساط شدید تر ماهيچهيpc آلت خود را حرکت دهيد. چنانچه لخت باشيد، مي توانيد حرکت آلت خود را ببينيد، البته براي اين تمرين نيازي نيست که لخت شويد يا اينکه به نعوظ برسيد. در این 3 دقیقه در هر بار فشار تا آنجا که مي توانيد ماهيچه ي pc را در حالت فشار نگه داريد و بعد آنرا رها کنيد. تا کنترلتان بر روی آن بیشتر شود.
که در کل برای تقویت ماهیچه ی PC باید یک ماه هر روز 12 دقیقه وقت بگذارید که بهتر است شب ها این کار انجام شود و به ترتیب ابتدا فضای بین مفعد و بیضه ها را با روغن زعفران یا سیاه دانه و یا اسفند ماساژ داده و سپس به صورت ارادی و بدون تماس دست با انقباض و انبساط ماهیچه آن را تقویت نموده و به جذب روغن سرعت دهید.
4- یک شب در میان عضلات دور ستون فقرات را بالاخص محل چهاربند (گودی کمر ) را با روغن سیاه دانه ماساژ داده و 10 دقیقه بادکش نمائید.(15 جلسه)
با این کار باعث افزایش خون رسانی به اعصاب خارج شده از مهره های T12 تا L5 می شویم و این کار باعث تقویت اعصاب محیطی منطقه و پاکسازی سودا از جوانب آن ها می شود و نیز باعث افزایش اکسیژناسیون موضعی و گرم شدن موضع و جذب موضعی روغن سیاه دانه سوء مزاج اعصاب رفع گردیده و نیز با این کار اسپاسم های عضلانی محل چهاربند رفع شده و فشار از روی اعصاب برداشته می شود.
5- صبح ناشتا یک لیوان شیر داغ + یک زرده تخم مرغ خام + نصف قاشق چای خوری زنجبیل + 2 قاشق غذاخوری عسل میل شود (به مدت 7 روز پیاپی)
این دارو هرچند که جایگاه داروی پایه زودانزالی را ندارد لکن به عنوان درمان مکمل از آن می توان استفاده نمود این نوشیدنی، بسیار معروف می باشد و معمولا برای درد گودی کمر از قدیم الایام حتی توسط مردم عام تجویز می شده است. که ترکیب عسل و زنجبیل جهت تقویت اعصاب و تحریک می باشد و از ترکیب شیر و زرده تخم مرغ ماده ی لزجی ایجاد می شود که به خاطر غلظتی که در منی ایجاد می کند به درد ما می خورد و ...
6- و نیز می توان از داروهای مقوی باه و مقوی اعضای رئیسه استفاده نمود.
مقوی باه می دهیم زیرا اکثر این افراد دچار ضعف باه می باشند و نیز با این کار و ایجاد تحریکات جنسی به بیمار احساس خوبی دست خواهد داد و از این رو سیر درمان کاهش می یابد. مانند: تخم مرغ + روغن زیتون + پیاز + پودر انبه یا آبگوشت نخود و ...
و چرا مقوی اعضای رئیسه، زیرا با تقویت اعضای رئیسه قوه ی مدبره بدن بهتر می تواند وظایف خود را انجام دهد و نیز با تقویت این اعضا فرحی در بدن ایجاد می شود که آن باعث کاهش استرس و اضطراب بیمار و ایجاد یک حس خوب و آرامش در وی می شود.
7- افزایش فعالیت بدنی
زیرا با فزایش فعالیت بدنی جریان خون افزایش می یابد و نیز باعث افزایش مقدار سروتونین در خون شده که در به تاخیرانداختن انزال موثر است.
نکته: بیمار بهتر است در طی درمان از مصرف موادی که برای مغز و اعصاب مفید نیستند اجتناب نماید مانند آب بسیار سرد، ترشی های، سرکه، آب لیمو و غذاهای بسیار سرد مانند مرغ و ماهی هورمونی و ...
خوردن خوراکی های ترش به انزال سرعت می بخشد که از آن برای درمان دیرانزالی استفاده می شود و از این رو در شب های همبستری به هیچ وجه از خوراکی های ترش استفاده نکنید.
با رعایت موارد فوق ان شاء الله مشکل زود انزالی برطرف خواهد شد ، البته استفاده صِرف از داروی پایه زودانزالی به تنهایی کافی است و رعایت سایر موارد به سرعت و کیفیت درمان می افزاید.
ترتیب روش های درمانی فوق:
1- ابتدا پاکسازی بیمار در صورت نیاز
2 - تجویز داروی پایه (در بند دو شرح داده شد) + روغن مالی و نرمش ماهیچه های بین مقعد و زیر بیضه (ماهیچه ی PC) (که در بند 3 شرح داده شد) + بادکش کمر (در بند 4 شرح داده شد) + خوردن شیر و زرده تخم مرغ(در بند 5 شرح داده شد)
3- استفاده از داروهای مقوی باه و اعضای رئیسه + افزایش فعالیت بدنی
و در کل برای درمان زودانزالی باید به نکات زیر توجه ویژه داشت:
- مهم ترین عامل برای انزال طبیعی، وجود یک سیستم عصبی طبیعی است.
- انزال یک پدیده ایست که در آن سیستم عصبی مرکزی و محیطی دخیل می باشند و سروتونین به عنوان واسطه ی عصبی در کنترل انزال عمل می کند که با افزایش سروتونین در مغز انزال به تاخیر می افتد.
- و علت ضعف نیروی ماسکه، ضعف مغز و اعصاب می باشد.
توصیه آموزشی : یکی از علل زودانزالی عدم رعایت اصول کامل همبستری می باشد که متاسفانه بسیاری از آقایان بدون معاشقه، بازی کردن و تحریک مناطق حساس بانوان و آماده سازی آنان ، اقدام به دخول می کنند و این امر سبب دیر به ارگاسم رسیدن و ارضا نشدن همسر می شود ولی اگر مقدمات رعایت شود و زن را تا مرز ارگاسم برسانید و سپس فعل دخول انجام شود زوجین در یک زمان واحد انزال و ارضاء می شوند زیرا اگر شما حتی زودانزال هم نباشید ولی توصیه مذکور را رعایت نکیند باز زودتر از زن به انزال می رسید و این امر سبب نارضایتی شریک جنسی شما شده و در بلند مدت سبب بی میلی جنسی و عدم رضایت وی از شما می شود که متاسفانه یکی از مهم ترین علت اختلافات زناشویی به ویژه در نسل جدید رعایت نکردن همین نکات ساده و نداشتن همبستری مناسب می باشد که امیدواریم با مصرف این دارو و رعایت این اصول این مشکلات حل شود.
#زود_انزالی
#درمان_زود_انزالی
#منی
#آلت_تناسلی
@Tebsamin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درمان زود انزالی مردان حتی تا دوساعت از زبان آیت الله تبریزیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درمان زود انزالی از زبانت دکتر آیت الله ضیایی
#کشمش_بادام
✅تقویت معده و اعصاب
✅کنترل صفرا
✅ضد درد معده و درد قولنج
✅خشکی رباط که پاها را کج میکند را درمان میکند.
✅یک غذای کامل است
✅مفید برای بیماران با فشار خون بالا چه آنهایی که فشار خونشان بخاطر سودا بالاست ،و چه آنهایی که فشار عصبی دارند.
❇️طبع:معتدل
♻️هر روز 10عدد بادام را شکسته به همراه یک مشت کشمش سایه خشک میل کنید.
@Tebsamin
مراقب تبلیغات و شایعات کارخانههای واکسن سازی باشید.
#واکسن_کرونا
@Tebsamin
چند روش تصفیه ی آب
🌈 روش کوزه
جنس کوزه از خاک است ، عفونتها و سنگینی آب توسط کوزه جذب می شود...گفتیم که املاح مضر و سنگینی آب همجنس خاک است و کوزه املاح مثل خود را جذب می کند
🌈روش سنگریزه یا سنگ
تَه یک پارچ را سنگریزه های تمیز که آن را با تور پوشانده اید قرار دهید و ب تناسب فصل در یخچال یا بیرون نگه دارید
🌈روش جوشاندن
همانطور که غذاهای زود هضم و دیر هضم داریم، اب نیز سبک و سنگین دارد
با جوشاندن آب، املاح مضره ی آن دفع می شود
📌توصیه می شود آب را قبل از جوشاندن در معرض هوا قرار داد تا کلر اضافی آن خارج شود
#تصفیه_آب
@Tebsamin
4_5884219256966482706.mp3
4.59M
دعای ویژه ی روز مباهله...
دعامون کنید❤️🌹
مضرات بستنی های امروزی👇
دیسک کمر
سقط جنین
ضعیف شدن اعصاب رحم
🔻کربوکسی متیل سلولز بکار رفته دربستنی ها بجای ثعلب باعث بیماری ذیل می شود👇👇
🔻صرع
🔻دردهای قاعدگی
🔻دردهای لگن
❓حالا چی بخوریم وچکارکنیم؟؟
😊هیچی برگردید به سبک زندگی اسلامی ایرانی
#بستنی_سیب
✅سیب متوسط ۴ عدد
✅عسل یک قاشق غذا خوری
✅پودر پسته یک قاشق غذاخوری
✅پودر ثعلب یک قاشق چای خوری
✅گلاب دو قاشق غذاخوری
🔰طرز تهیه: سیب ها را پوست کنده وخرد کنید وهمراه ثعلب وعسل وگلاب داخل مخلوط کن بریزید وهم بزنید تایکنواخت شود ودرظرف مناسبی بریزید وپودر پسته روی آن بریزید ودر فریز بگذارید وهر ۲۰ دقیقیه یکبار ازفریز بیرون بیاورید وهم بزنید وداخل فریز بگذارید.این عمل را ۳ الی ۴ بار تکرار کنید تا بستنی شما قوام بیاید.
🔰خواص:
تقویت کننده قلب
نشاط آور
ضد ترس
مفید برای بیماریهای روحی وجسمی و....
✅برای تنوع بجای سیب می توانید از گیلاس،هلو،گلابی،توت،مویز بی هسته بدون تیزاب ومیوه بِه، استفاده کنید.
#بستنی
#ثعلب
@Tebsamin
🔵چه چیزهایی موجب #برص(ویتیلیگو ) می شود🔵
🔺۱-همبستر شدن در هنگام حیض همسر
🔹۲- خوردن در هنگام سیری( ریزه خواری کردن)
🔺۳- غسل و وضو و طبخ غذا با آبی که در معرض آفتاب قرار گرفته حتی غیر مستقیم.
🔹۴- استعمال نوره در روزهای چهارشنبه و جمعه(علاوه بر پیسی موجب دیوانگی هم می شود.)
🔺۵- حجامت روز جمعه و شنبه.
🔹۶- کشیدن سفال به بدن در حمام.
🔺۷- خوردن در حال جنابت.
🔹۸- خوردن شاهی(جرجیر) در شب.
🔺۹- ظلم به اهل بیت علیه السلام و تمسخر روایات ایشان
.
🔹۱۰- در اول ، وسط و آخر ماه قمری مجامعت کردن(همبستر شدن) - خطر برای مادر و فرزندان.
🔺۱۱- نگاه به باطن فرج زن.
🔹۱۲- خوردن شراب مست کننده با لبنیات - البته در طب سنتی خوردن سرکه و ماست آمده.
🔺۱۳- کوتاه نکردن شارب(سبیل) بیش از یک هفته.
🔹۱۴- دمل و جوش را از بین نبرید که امان از برص است.
@Tebsamin
هدایت شده از روی خط سلامت
14.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 کلیپ بسیار مهم در مورد #کرونا و ارتباط آن با تکنولوژی مخابراتی 5G
#زبان_اصلی
❇️ عوامل هضم کننده غذا در طب اسلامی .
✅ امام رضا علیه السلام:مصرف آب سرد بعد غذا موجب هضم غذا می شود.
♻️ نکته:مصرف آب بعد گوشت و غذای چرب بهتر است با تاخیر انجام شود.وهمچنین احتیاط برای خوردن اب سرد بعد ازغذای داغ
✅ امام صادق علیه السلام:خوردن انار به خصوص همراه پیه اش بعد غذا موجب هضم غذا می گردد.
✅ پیامبر اکرم صل الله علیه و اله:خوردن ترکیب آویشن و سیاه دانه و زنیان تاثیر قوی در هضم غذا دارد.
♻️ نکته:آویشن دو برابر بقیه استفاده می شود.
✅ امام صادق علیه السلام:پنیر موجب هضم غذای قبل می گردد.
✅ امام صادق علیه السلام:ریحان کوهی یکی از خصلت های هشت گانه ان هضم کننده گی غذاهاست.
✅ پیامبر اکرم صل الله علیه واله:خرمای برنی یکی از خصلت های نه گانه ان هضم کننده گی غذاهاست.
✅ امام رضا علیه السلام:زرده تخم مرغ موجب هضم غذا می گردد.
✅ پیامبر اکرم صل الله و اله و سلم:شیر شتربرای ناراحتی معده مفید است.
✅ امام صادق علیه السلام:ترب هضم کننده غذاهاست.
✅ پیامبراکرم صل الله علیه واله:خوردن کاهو موجب هضم غذا می شود.
✅ امام رضا علیه السلام:خوردن و جویدن کندر موجب هضم غذا می شود.
✅ امام صادق علیه السلام:خوردن گلابی بر روی غذا سنگینی سر معده را بر طرف می کند.
📚 منبع:الکافی ج 6 ص358
@Tebsamin
#سنگ_کلیه
#نسخه_درمان_سنگ _کلیه و نسخه_درمان_سنگ_مثانه در طب اسلامی
✍️ سنگ کلیه خصوصا نوع کلسیمی:
داروهای اسلامی جامع امام رضا + دو کیلو آب ترب سفید چندین بار.
داروی سنگ کلیه سه تا 5 عدد
جامع امام رضا + سداب اسلامی.
جامع + جوشانده ی برگ کاسنی
داروی #مرکب_سه طب اسلامی.
حجامت ساق دو پا.
اسارون
حب البلسان
آب فاتر. آب جوشیده سرد شده
خربزه یاهندوانه با پوست و تخم چرخ و مصرف شود بعد آن یا طناب بزند یا از پله بالا و پایین بپرد
✅#درمان_کلیه_سنگ ساز:
صاف کننده خون 5 بسته
اصلاح مزاج
رفع مشکلات معده و دستگاه گوارش
اصلاح تغذیه
✅گرم نگه داشتن کلیه ها همیشه. شالبند پشمی.
✅گردو + زنیان به اندازه هم پودر شود و یک تا دو قاشق چایخوری شبها تا سه روز
✅ داروی مسخن برای تقویت کلیه
@Tebsamin
#یا_حسین
✅ فرصتی بی نظیر و کم نظیر جهت فرزندار شدن زوج های نابارور
✨بنا به روایتی معتبر و صحیح از امام رضا علیه السلام که ایشان فرمودند: «روز #اول_محرم ، روزی است که حضرت زکریا دعا کردند که خدواند به او فرزندانی عنایت فرماید، خدواند نیز به او یحیی را بشارت داد.»
بعد حضرت فرمودند: «پس هر کس این روز را روزه بگیرد و سپس دعا کند، خداوند همان طور که دعاى زکریّا را مستجاب کرد، دعاى او را نیز مستجاب خواهد کرد.»
📚کتاب امالی و کتاب من لا يحضره الفقيه ؛ شیخ صدوق ج۲ ؛ ص۹۱
#رویای_مادری
#ناباروری
@Tebsamin
درمان #سینوزیت
روش درمان ۱:
سینوزیت را به روشهای زیر میتوان درمان نمود:
-قطره نازیل یا روغن سیاه دانه به روش زیر داخل بینی چکانده شود.
شب اول یک قطره داخل بینی سمت راست.
شب دوم یک قطره داخل بینی سمت چپ.
شب سوم دو قطره داخل بینی سمت راست.
شب چهارم دو قطره داخل بینی سمت چپ.
شب پنجم سه قطره داخل بینی سمت راست.
شب ششم سه قطره داخل بینی سمت چپ.
بعد از این شش روز یک هفته قطره را قطع کرده سپس دوباره به روش بالا یکبار دیگر ادامه دهید. سپس در هفته چهارم استنشاق آب ولرم به همراه یک قاشق مرباخوری عسل در هر دو بینی هر شب انجام شود.
📒 نکته : قطره نازیل سوزش کمتری نسبت به روغن سیاهدانه دارد ..
🔺️توجه:
مالیدن اسانس نعناع یا روغن سیاه دانه روی پیشانی در این مدت مفید است.
🔺 توجه:
در هنگام استفاده از روغن سیاهدانه سر باید کاملا رو به عقب باشد یا سر در حالت سجده قرار گیرد.
🔺 توجه:
منظور از تعداد قطره ها تعداد قطره ای است که واقعا داخل سینوس ها شود.
🔺 توجه:
استفاده از این قطره معمولا دارای سوزش و ریزش خلط پشت حلق را بیشتر میکند که امری طبیعی است
✅ روش درمان ۲:
روش دیگر درمان استفاده از ترکیب یک لیوان آب جوشیده ولرم به همراه یک قاشق مرباخوری جوش شیرین جهت استنشاق شبانگاه به مدت سه شب سپس یک هفته تعطیل دوباره سه شب این کار انجام گردد. سپس یک هفته استشاق آب و عسل به روش بالا توصیه می شود.
✅ روش درمان ۳:
روش دیگر درمان استفاده از بخور اکالیپتوس به مدت ۱۴ شب می باشد.
🔺 توجه:
در بین سه روش بالا روش اول از همه بهتر است. ضمنا اگر با روشهای بالا درمان کامل اتفاق نیفتاد باید جهت درمان تکمیلی از زالو درمانی (نزد طبیب حاذق) استفاده گردد.
https://eitaa.com/joinchat/1914503223C2492cae5dc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نمایندگان سازمان بهداشت جهانی در ایران چه کسانی هستند و چه در َر دارند؟
#نشر_حداکثری
#دین_ستیزی
@Tebsamin