eitaa logo
تنهامسیری های تهران
3.7هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
4.7هزار ویدیو
85 فایل
سلام به کانال تنها مسیر آرامش تهران خوش آمدید💐 ما برای رسیدن به لذت های عمیق ازعلاقه های سطحی خود عبور خواهیم کرد 🫡 جهت ارائه نظرات و پیشنهادات و انتقادات @Faraju
مشاهده در ایتا
دانلود
دوستان عزیزی که میخوان یک در صد طلایی رو بریزندبرای ماه جدید اگه پول دستشون امشب یا فردا بریزند ثوابش چندین برابر است . شب زنده داری شما مورد قبول خداوند ان شاءالله. اللهم عجل لولیک الفرج به حق این شبهای عزیز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
-بیست وسوم آیت الله مجتهدی ره شرح مختصر دعای روز بیست وسوم ماه مبارک رمضان..... @TehranTanhamasiri
۵ بر اساس مباحث 🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🌸 امام باقر علیه السلام میفرماید: کسی که در زندگی دنیایی خودش کسالت داشته باشد، در ارتباط با امر آخرت و کارهای بندگی خدا کسالتش بیشتر است! ❓❓ تو که حالِ زندگی کردن نداری ،چطور میخوای حال بندگی پیدا کنی؟! 👌اگر کسی در زندگی ش حال و نشاط نداشته باشه مطمئن باشه نماز خوب و به درد بخوری هم نمی خونه . اصلا نمازش خرابتر از زندگیشه 👌👌 اگر بخواهی نماز باحال بخونی، حتماً باید دو برابرش زندگیت با نشاط باشه! شما چرا نمازت خوب نیست؟ برای اینکه در زندگی، حالت خوب نیست! «که تو در برون چه کردی که درون خانه آیی؟!» ❤️ عارفانه ترین و عالیترین سطح عبادت، است که معطوف به گذشته است. یعنی خدایا! من لذت بُرده‌ام، و آمده ام از تو تشکر کنم؛ این یعنی عبادت برآمده از نشاط در زندگی. 👈 عالیترین نوع عبادت اینه که انتظاری در آینده نداشته باشی، بلکه به خاطر اینکه به تو خیلی داده اند و از زندگی ات احساس نشاط پیدا کرده ای، آمده ای از خدا تشکر کنی. البته کسی که عبادت شاکرانه داره، طبعاً طمع به آینده هم پیدا میکنه. 🍃🍃🍃🍃🍃 😍خانوم خونه تو اگه قدر نعمت هایی که خدا بهت داده رو ندونی در نتیجه شکرش رو به جا نمی یاری و حالت خوب نیست، زندگی ت نشاط نداره و نماز و بندگی ت هم از زندگی ت بی نشاط تره ♦️ 👇 پست بعدی👇👌 @TehranTanhamasiri
۵ بر اساس مباحث ♦️ ✏️برای خودت بنویس خدا چه نعمت‌هایی بهت داده و این نعمت ها رو هر روز به یاد بیار و خدا رو شکر کن ، اگه دوست داشتی برای ما هم بفرست تا در کانال بگذاریم 🔔 برای هر نعمت بنویس بنویس خدایا شکرت که این نعمت را به من دادی @TehranTanhamasiri
۶ بر اساس مباحث 🍃🍃🍃🍃🍃🍃 ♦️ حال خوش معنوی چیه ؟ 😭 یه نفر توی عبادتش زیاد گریه می کنه می گن حال خوش معنوی داره در واقع مردم غم معنوی رو حال خوش معنوی می دونند در صورتیکه هر گریه ای نشانه حال خوش معنوی نیست. 🔔 این گریه باید ناشی از یک قلب شاد و خوشحالی عمیق باشه. به قول معروف باید باشه. 🤔 این گریه از سر شوق و شادی کجا و اون گریه از سر ناشکری و کفران نعمت و بی ایمانی کجا؟! ☹️ از سر حسادت و مقایسه نابه جا ، دلت گرفته تا صبح در خونه خدا گریه می کنی، نه تنها دلت وا نمی شه بلکه از خدا دور می شی. 🙈 به جای اینکه خودمون رو قوی کنیم و صفات زشت درونی خودمون رو از بین ببریم به عیوب دیگران می پردازیم، غصه می خوریم و گریه می کنیم. این گریه ها فایده ای نداره. 👶 گریه بچه ها ، گریه بدون غم و غصه ست. بچه چون نگران فرداش نیست، سر حال و سرزنده ست. ✅ آیت الله بهجت می فرمودند ؛ اگر همان‌قدر که بچه به والدینش اطمینان داره ما به خدا اطمینان داشتیم که روزی می رسه، ما هم مثل کودکان هیچ مشکل و غمی نداشتیم 👌اولین قدم برای رسیدن به نشاط و حال خوش معنوی اینه که 👈 به خدا اطمینان پیدا کنی 🍃 الا بذکر الله تطمئن القلوب یعنی با یاد و ذکر خدا آروم شو تا نگرانی هات برطرف بشه ♦️نشاط و حال خوش معنوی با سه چیز به دست می یاد ؛ 1⃣ شکر گزار باش 2⃣ نگرانی بیهوده نداشته باش 3⃣ زیبایی هایی که خدا آفریده رو ببین •┈••✾🍃🌼🌺🌼🍃✾••┈ @TehranTanhamasiri
۷ بر اساس مباحث 🍃🍃🍃🍃🍃🍃 👈 آدما به هم انرژی مثبت یا منفی می فرستند مثلاً با حسادت و غیبت ، انرژی منفی میفرستند و با خیرخواهی انرژی مثبت. 👌این انرژی ها باعث می شه حال آدم خوب یا بد بشه. علم هم اینو ثابت کرده 😍 حالا در رابطه ی خدا با انسان هم همینطوره، خدا اگه از کار بنده ای خوشش بیاد و به قولی بهش لبخند بزنه و انرژی مثبت برای بنده ش بفرسته ، آیا این بنده متوجه لبخند خدا می شه یا نه ؟ بله متوجه می شه ✅ یعنی حس قشنگی که در پس لبخند خدا برای ما به وجود می یاد. 🌸 می فرمایند ؛ وقتی بنده ای گناه رو ترک می کنه خدا به جای لذت کاذب اون گناه، بهش لذتی می چشاند که شیرینی اش رو حس می کنه. 😍😍 این لبخند خدا از کار خوبی که انجام دادی و این انرژی مثبتی که خدا برات می فرسته، باعث می شه حال دلت خوب می شه 🤲 مثلاً اگه مودبانه نماز بخونی و خدا خوشش بیاد ، بعدش می تونی حال خوش معنوی رو حس کنی 😊 یا اگه استغغار کنی حالت خوب می شه، غم و غصه از دلت بیرون می ره. چرا ؟ چون خدا توبه کننده ها رو دوست داره. ادامه در پیام بعدی👇 •┈••✾🍃🌼🌺🌼🍃✾••┈ @TehranTanhamasiri
۷ بر اساس مباحث 🍃🍃🍃🍃🍃🍃 ☹️ حالا اگه استغغار کردی ولی حالت خوب نشد ، باید بدونی که..... باید بدونی که استغفارت ایراد داره . بگرد گناهت رو پیدا کن و پیش خدا بهش اعتراف کن اونوقت حالت خوب می شه. 🔥 بزرگترین عذاب روز قیامت اینه که خدا به انسان نگاه نکنه ❓❓با این حساب بزرگترین نعمت چیه ؟ 👈 اینکه خدا به انسان نگاه کنه و لبخند بزنه. 👌اینو توی همین دنیا می شه تجربه کرد و حس کرد. برای ما از تجربه هاتون بنویسید ، از یه موقعی که چندان با نشاط نبودین، دلتون گرفته و غمگین بودین ، یه کار خوب و یا استغفار انجام دادین و حالتون خوب شده. •┈••✾🍃🌼🌺🌼🍃✾••┈ @TehranTanhamasiri
ان شاءالله فردا درس ولایت بارگزاری میشه تا دوستان تازه وارد بتونن قبلیا رو بخونن🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
-بیست و چهارم آیت الله مجتهدی ره شرح مختصر دعای روز بیست وچهارم ماه مبارک رمضان..... @TehranTanhamasiri
تنهامسیری های تهران
✅✅بسیاری از دردهایی که بر ما خانم‌ها عارض می شود به واسطه این است که شاکر وجود همسرمان نیستیم و در ا
✅✅بسم الله الرحمن الرحیم درس ولایت حواسمان جمع باشد ضمن رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی و مراقبتی، ذهن و دلمان را خیلی درگیر بیماری هایی که وجود داره نکنیم . تا زمانی که دلهایمان در شکر باشد این ظواهر بر جسممان عمل نمی‌کند و آنجا که در ناشکری و اکراهات قرار می گیریم جسممان هم درگیر مریضی یا ویروس و یا مشکلی خواهد شد. در هر زمان هر اتفاقی پیش آید باید معرفتمان به صاحب ولایت آنقدر بالا باشد که یقین داشته باشیم ما در آغوش مادرمان هستیم ،او مراقب ماست ،اگر این معیت را باور داشته باشیم این ظواهر درما تاثیری نخواهد داشت . حقیقت این است که هیچ چیز به هیچ شیعه ای آسیب نمی زند مگر نفس خودش، پس از اکراه هات و قضاوتها و ناشکری های نفسمان پرهیز کنیم تا دچار آسیب نشویم. @TehranTanhamasiri
✅✅خداوند متعال به رسول اکرم صلوات الله علیه و سلم می فرماید: ( قل اعوذ برب ناس- قل هو الله احد- قل یا ایها الکافرون-قل اعوذ برب الفلق) این چهار قل که این همه روایت و حدیث داریم شبها هنگام خواب یا در هر موقعیتی هستید بخوانید کلید های رحمت الهی هستند. چرا رسول اکرم کلمه قل را بر نمی دارد و بگوید اعوذ برب الناس یا اعوذ برب الفلق ؟ خداوند متعال به پیامبر فرموده بگو لزومی ندارد من پیامبر کلمه بگو را تکرار کنم. کلید کارگشایی در همین کلمه قل نهفته است . خداوند به رسولش می‌گوید کلام وحی را بدون کم و کاست به مردم بیان کن . حتی همین کلمه قل را هم بگو آن چیزی که در چهار قل به آن اشاره شده پناه بردن به خداوند متعال از نفس خودت است . حتی وقتی در سوره مبارکه فلق می فرماید: (و من شرغاسق اذا وقب) و از شر شب تار وقتی که هجوم می‌آورد . منظور ظلمات و تاریکی های دل انسان است هر کسی دلش در ظلمات نفسانی خودش پیچیده شده است. @TehranTanhamasiri
✅✅به مثال جیرجیرک و گنجشک توجه بفرمایید: همه ما از صدای جیرجیرک خیلی اذیت می شویم اما از صدای جیک جیک گنجشکان اذیت نمی شویم دلیلش این است که گنجشک آسمانی است و جای جیرجیرک در جاهای تاریک و زیرزمین هاست. جیرجیرک زمینی و ارضی است و گنجشک سماوی و آسمانی با عنایت به این مثال هر میزان که عرضی و زمینی باشیم بلاهای آسمانها و زمین بر ما وارد می‌شود و هر میزان که آسمانی شویم هر میزان که سماوی و فاطمی شویم از بلا و آسیب ها دور خواهیم بود. سوال چگونه فاطمی بشویم؟ با معرفت به حضرت زهرا سلام الله علیها هر میزان که این شناخت و معرفت به انسان عنایت می شود متوجه می شویم بی اختیار بی اکراه می شویم‌. تابه حال سعی می‌کردیم که دچار اکراه نشویم. اما هر میزان که به معرفت مقام حضرت زهرا میرسیم بی اختیار بی اکراه می شویم . برای فهم این مطلب مثالی از درک معرفت مقام شهید عرض می کنم تا در جایگاه بالاتر بفهمیم درک معرفت مقام حضرت زهرا ما را به چه نقطه ای می رساند. @TehranTanhamasiri
✅✅مثال : اگر در ماه مبارک رمضان به هر دلیل مجبور شویم از خانه خارج شویم خصوصا اگر نزدیک ظهر باشد دچار تشنگی می شویم و قطعاً در سختی و اذیت خواهیم بود. اما در روز تشییع جنازه شهید پاشاپور جمعیت در گرمای نزدیک ظهر و بعد از اذان هیچکس در اکراه و اذیت نبود و هیچ کلامی نداشتند کسی هم که با اجبار به این مراسم نیامده بود. علیرغم گرما و روزه بودن هیچ اکراه و کلامی نبود. اما اگر در این ساعت ناچاربه حضور در تشیع جنازه میتی بودید، قطعاً اطرافیان دچار اکراه و کلام می شدند که چرا این ساعت ظهر مردم را اذیت می‌کنند‌. دلیل عدم اکراه در مراسم تشییع جنازه شهید چه بود؟ مشایعت کنندگان شهید به این معرفت رسیده اند که این مقام شهید و معیت با شهید نجات دهنده است. و سختیها در مسیر تشییع جنازه به دست خود شهید آسان میشود و حاجات مستجاب است. این شهید که همرزم سردار سلیمانی سال های سال در آفتاب سوزان سوریه خدمت کرد و اعتراض و درخواستی نداشت گویی تحمل این سال ها تقسیم شد بین تک تک مشایعت کنندگان که نه، روزه بودن و نه ،گرمای ظهر تاثیری در عظم حضور جمعیت تشییع کننده نداشت‌ معرفت به مقام شهید باعث شد سختی و گرما و روزه بودن هیچکدام باعث اذیت و اکراه در مشارکت کنندگان نشود و اعتراضی هم نکنند. کسی که به درک این مقام معرفت می‌رسد هر گونه با شهید صحبت می کند و هر درخواستی که داشته باشد شهید می شنود و اجابت می کندو او را مایوس و ناامید نمی‌کند. مثلاً خودم وقتی که خبر شهادت شهید پاشاپور را شنیدم و به خاطر بازسازی خانه در شهرری نبودم. با شهید صحبت می کردم که اگر تشییع پیکر تان در شهر ری انجام شود و من به خاطر دوری مسیر نتوانم در مسیر مراسم تشییع حاضر شوم و به همه سپرده بودم که حتماً به من خبر دهند. با سپری شدن زمان شرایط طوری شد که درزمان تشییع جنازه شهید من در شهرری بودم. و اینگونه شهید خواسته ام را اجابت کرد برای مراسم خاکسپاری لحظه خاکسپاری یکی از همراهان باید در محل کارش حاضر می شد و ما باید زود برمی‌گشتیم همان لحظه که به شهید متوسل شدم و علیرغم میل باطنی برگشتم که اطرافیان معطل نشوند با تابوت خالی شهید در جلوی پایم مواجه شدم گویی این شهید والامقام نمی خواست با ناامیدی یا دلخوری برگردم. @TehranTanhamasiri
✅✅روح شهدا در کالبد جان دیگران قرار میگیرد آنها را دعوت می‌کند. مثال :در منطقه نارمک در سالهای جنگ شهید مفقودالاثری داشتیم. همانطور که ما به دلیلی از آن منطقه محل سکونتمان را تغییر دادیم بسیاری از همسایگان هم دیگر ساکن آن محله نبودند و به شهرها یا مکان های دیگر رفته بودند. در یکی از عملیات هایی که با رمز یا زهرا انجام شد تعدادی شهید پیدا شدند که نامشان ابوالفضل بود نام شهید مفقودالاثر محله ما هم ابوالفضل بود زمانی که قرار بود این شهید را برای تشییع جنازه به محل سکونتش بیاورند در خواب به من گفت فلان روز تشییع جنازه من است و برای استقبال مرا دعوت کرد و گفت: بیا .وقتی برای تشییع پیکر این شهید رفتم متوجه شدم همه همسایگانی که از آن محل رفته بودند همه در مراسم حضور داشتند و همه خواب شهید را دیده بودند که برای مراسم دعوت شده بودند. مثال‌هایی که از درک مقام معرفت شهید زده شد برای فهم و درک این مطلب است که اگر معرفت حضرت زهرا به جان انسان بنشیند متوجه می‌شویم همانطور که آن شهید مفقود الاثر حواسش به همسایگان بود حضرت زهرا هم شیعیان را رها نمی‌کند شیعه گناه و خطا می کند لطف صاحب ولایت شامل حالش می شود دچار آسیب و سختی و در زندگی می شود تا از اکراه و اشتباهش برگردد . پس در هر سختی و دردی فضل صاحب ولایت شامل حال ما می‌شود. اگر شاکر آن درد باشیم واز دل آن درد متوجه اکراه و خطای خود بشویم و با استغفار برگردیم و جبران کنیم. در هر اکراه و ناراحتی وقتی از هر کسی که در مقابلمان است بدمان می آید در حقیقت از خود صاحب ولایت ناراحت شده ایم . باید به این یقین برسیم به خاطر نهایت عشقی که حضرت زهرا و اهل بیت به ما شیعیان دارند ما را رها نمی کنند و با تلنگرها و سختی ها و دردها می‌خواهند ما را متوجه اشتباهات و اکراهاتمان بکنند تا با استغفار از مسیر اشتباه برگردیم . حضرت زهرا سلام الله علیها به خاطر عشق به امت رسول الله و شیعیان از سختی ها و دردها برای زندگی خودش و فرزندانش استقبال کرد. حضرت مادر ، در دوران بارداری امام حسین علیه السلام به واقعه عاشورا برای فرزندش رضایت داد به دردهای تک تک فرزندانش رضایت داد تا بتواند مقام شفاعت را برای شیعه دریافت کند . پس ای شیعه با هر اکراهی در گیر هستی دنیایی از درد و صدمه و لطمه را به سمت خودت میکشی . در خطاها و اشتباهات و بدی که دیگران رو به شما دارند متوقف نشوید به فرض اینکه حقی از شما ضایع شده یا مال و آبروی تان توسط دیگری دچار آسیب شده در تمامی موارد اگر از اکراه دور باشید و سعی کنید در دل نسبت به آن افراد اکراه و قضاوت نداشته باشیم صاحب ولایت آن خلأ را برایمان جبران می کند‌ اما من شیعه راضی هستم که با همین اکراه هاتم زندگی کنم. @TehranTanhamasiri
✅✅خداوند در سوره حج آیه ۱۱ می فرماید: ( و من الناس من یعبد الله علی حرف) و از مردم کسانی هستند که خدا را از روی مصلحت خود و تنها با زبان عبادت می کنند . خدا را به شرط مصلحت دنیای خود می خواهند و اگر چیزی مطابق میل شان نبود ناراحت و دچار اکراه و قضاوت می‌شوند . بیاییم در این روزهای پایانی ماه مبارک هر حرف بیهوده ای از هرکس در دل داریم همه این کلام های بیهوده را از دلمان دور کنیم . مستحب است در شب و روز ۲۷ ماه رمضان این دعا را بسیار با خود تکرار کنیم. (اللهم الرزقنی التجافی عن دارالغرور والانابه الی دارلخلود والاستعدادللموت قبل حلول الفوت) اللهم ارزقنی التجافی عن دار الغرور خدایا روزی کن به من تجافی از دار غرور( دار غرور یعنی نکاههای دنیایی وباور کردن ظاهر دنیا) در نگاه های دنیایی متوقف نشویم و بلافاصله عبور کنیم. خدایا به من توفیق نیم خیز نشستن از دار غرور را عنایت کن.( نیم خیز نشستن مانند زمانی است که شما دیربه نماز جماعت میرسی در رکعتی که امام جماعت تشهد می‌خواند شما فقط یک رکعت خواندی باید نیم خیز بنشینید و تشهدامام تمام شود) چرا تجافی و نیم خیز بودن؟ تجافی یعنی اینکه مدت کوتاهی در مشکل خودت و دیگری بمان اما دلت در آن مشکل متوقف نماند . سریع از دلت رهایش کن .مانندمثال برخورد بسیاری از افراد که آنقدر ذهن و دل جسم خود را درگیر بیماری کرونا کرده‌ بودند که گویی گنجی پیدا کرده اند. از متوقف شدن در مشکل پرهیز کنیم سریع رهایش کنیم اگر دقت کنیم بیشتر افرادی که نسبت به بیماری حساسیت و وسواس به خرج دادند بیشتر دچار آسیب شدند. البته هر چه برایمان مقدور است به دستورالعمل های بهداشتی عمل می‌کنیم اما مهم این است که دل و ذهنمان متوقف در این مشکل نباشد. به دلت بگو اسیر این موضوع نباش .تجافی یعنی اندکی متوجه مشکل بشو و رهایش کن. دختری که ازدواج می کند اگر کلام یا رفتاری از خانواده همسر ببیند یا بشنود و ناراحت شود در این ناراحتی متوقف می ماند و نگاهش به خانواده همسر منفی باقی می ماند. اکراهات را در دلمان سال‌های سال نگهداری می‌کنیم و حاضر به رها کردن آنها نیستیم . فرض کنیم خانواده همسر حقیقتاً به شما بدی کرده اند بازهم شما از خداوند خواهان تجافی باشید و بدی ها را به دل نسپارید در ادامه دعا می فرماید: (والانابه الی دارالخلود ) تجافی زمانی حاصل می‌شود که من بتوانم به دارماندگار و همیشگی بازگردم دار خلود چه داری است؟ داره محبت صدیقیه مطهره دو عالم خانم حضرت زهرا سلام الله علیها است. وقتی وارد محبتشان می شوید و عشقشان را به شما نشان می‌دهند از شما قول می گیرند فقط در طول زندگی از من بدت نیاید. امام حسین علیه السلام در بازگشت از کربلا از تک تک زائرانش این قول را می‌گیرد که از این به بعد سعی کن از من بدت نیاید. از من ناراحت نشو. در تمام عمرت از طفولیت تا کنون هرچه به سرت آمده من امام حسین برای رشد خودت این مسیر را برایت خواستم. هر چه کشیدی با دست من بوده اینقدر از دیگران بدت نیاید . برای فهم این موضوع به مثال لحظات بازگشتم از تشییع جنازه شهید پاشاپور توجه کنید: @TehranTanhamasiri
✅✅مثال: در بازگشت از تشییع جنازه شهید پاشاپور در دلم با شهید حرف میزدم و به ایشان میگفتم جایگاه شما کجا و جایگاه حضرت زهرا کجاست. تو با همین جایگاهت لحظه به لحظه حواست به من بود که نگذاشتی با غصه و حسرت از تو جدا شوم. آیا این توان را داری که دلم را در حب خودت نگه داری و مانع شوی که دلم به اکراه برسد؟ ( اکرایعنی کلام داشتن رو به هر کس و هر چیز ) در همین حین به شهر ری رسیدیم. چشمم به گنبد حضرت عبدالعظیم علیه السلام افتاد لحظه‌ای که سلام و عرض ادب به محضرشان داشتم این کلام از دلم عبور کرد که حیف که فعلا نمی توانیم ضریح حضرت را از نزدیک زیارت کنیم .(همین کلام یعنی اکراه) اینکه من دست خدا و صاحب ولایت را در کاری بسته ببینم و تصور کنم که این کار نمی‌شود حال اینکه اگر خدای علی کل شیء قدیر و صاحب ولایت که مظهر اسما و صفات خداوند هستند اراده کنند هر ناممکنی ممکن می شود . روز بعد همسرم می‌خواستند برای پرداخت خمس به دفتر آستانه حرم بروند من هم برای خرید با ایشان رفتم درب مخصوص دریافت وجوهات را زدیم نگهبان راهنمایی کرد وارد شدیم. زمانی که همسرم وارد اتاق شد فرصتی برای من ایجاد شد و خادمین به راحتی اجازه دادند زیارت سه بزرگوار را انجام دادم. خادمین به راحتی اجازه زیارت دادند و نایب الزیاره بودم اما خوب متوجه شدم که من اشتباه گفتم و من بد گفتم . گویا در این زیارت هر سه بزرگوار این توفیق را دادند که به من بفهمانند این حرف‌هایی که می‌گویید درب حرم بسته شده و دیگر نمی‌شود زیارت کرد و ....... همه این حرف‌ها لایق خودتان است. ببینیم در کل عمرمان چه میزان به صاحب ولایت بد گفته ایم در هر حاجتی که گیر کردیم و حاجت برآورده نشد اصلاً راضی نشدیم بفهمیم و بپذیریم اینکه مشکلم حل نشده به واسطه اکراهات خودم می باشد . و اگر اکراه شناسی کنم واکراهاتم را بردارم این حاجت برآورده خواهد شد. فقط راضی شدیم به اینکه اکراهات در دلمان باقی بماند. به خدا هم می گوییم خدایا من اکراهم را زمین نمی گذارم تو اگر می توانی حاجتم را بده. @TehranTanhamasiri
✅✅هر مقدار اکراه داشته باشیم همان مقدار از صاحب ولایت دور هستیم. تمامی حوادثی که بر ما رخ می‌دهد همه ناشی از اکراهات ماست. همانطور که حمله آمریکا و عربستان به یمن ظاهراً این طور به نظر می‌رسد مردم یمن مورد ظلم واقع شده اند و به یمن حمله شده ولی همان طور که حضرت آیت الله انصاریان در سخنانشان فرمودند : یمن سرزمینی بود که افرادی مثل کمیل بن زیاد و اویس قرنی را در دل خود پرورش داده بود . سرزمین یمن نباید مهد فساد و گناه می شد. در حقیقت گناه و فساد خودشان عامل اصلی بلایی بود که بر سرشان نازل شد. همه ما در مواردی مانند مثال مردم سرزمین یمن عمل میکنیم در بسیاری از موارد ازعشق به صاحب ولایت اهل بیت دوری می کنیم (به واسطه اکراهاتی که بر ما حاصل می شود ) اکراهات وحوائجی داریم و میخواهیم بدون سختی مشکلمان حل شود. در حالی که قرآن کریم می فرماید:( فان مع العسر یسرا) خداوند تاکید می‌کند یسر و آسانی شما را در عسر وسختی تان قرار داده‌ام . باید عسر و سختی را بکشید تا به یسر برسید. هر میزان که عسرو سختی را نپذیریدواز سختی در ناراحتی و اذیت و فشار باشید به همان میزان از همه ابواب رحمت الهی فاصله میگیرید. ولی زمانی که در سختی ها به جای ناراحت شدن و غصه خوردن مسیر استغفار را در پیش می گیریم خداوند یسر و آسانی را برایمان مهیا می کند . گاهی هم از عسر تعبیر به گناهان است که در زندگی داریم میخواهیم گناه را از زندگیمان برنداریم ولی مشکلاتمان حل شود. در مواردی مانند بزاق دهان عمل می‌کنیم که مراقبت می‌کند تا آنهایی که خوشمان می‌آید را بخوریم و هر طعمی که به مذاقمان خوش نیامد رد می‌کند. ما هم این گونه عمل میکنیم . خیلی چیزها به مذاقمان خوش نمی آید و از عالم و آدم در اکراه هستیم و اگر حقیقت و ملکوت این دلمان آشکار شود می بینیم به واسطه هر بد آمدنی چه سختی و فشاری را در زندگی خود رقم زدیم و فقط خودمان به خودمان بد کردیم تازه آن زمان میفهمیم اگر بدمان نمی آمد این سختی ها پیش نمی آمد . حضرت آیت الله انصاریان در مضمون حدیثی اینطور می فرمایند: وقتی خداوند متعال رحمت واسعه اش را به حضرت رسول نشان داد حضرت رسول اکرم به خداوند فرمودند: خدایا تو که همه را می بخشی پس این جریان بهشت و جهنم چه بود؟ نمی شد مردم گناه نمی کردند ؟خداوند در جواب فرمودند : اگر این بهشت و دوزخ را قرار نمی‌دادم دو چیز هدر می شد: اول: باب رحمت من -دوم: شفاعت تو و اهل بیت تو (ولایت ) منظور حدیث این نیست که در آخر، خدا همه را می بخشد پس ما خیالمان راحت باشد. محتوای حدیث می‌خواهد توجه ما را به این امر مهم جلب کند که ظاهر این دنیا روی هیچ چیز تاثیر ندارد. هر اتفاقی فقط از دلهای ما رقم می خورد. پس در فشار و سختی دنبال مقصر نشان دادن یک عامل بیرونی نباشیم . (لیس للانسان الا ما سعی) به مقداری که وظیفه داریم در سعی و تلاش باشیم ولی حرص و بدخواهی نسبت به دیگری و اینکه دیگران چه کردند و چه گفته اند را از درون جانمان دور کنیم . و در این ایام از خداوند توفیق تجافی یعنی نیم خیز نشستن نسبت به دیگران و سریع عبور کردن از اشتباهات دیگران را بسیار طلب کنیم و بازگشت به دار خلود و دار شکر را از خداوند درخواست کنیم . در مثالی که از شهید پاشاپور بیان شد میببینیم که شهیدی که در طول زندگی در دریای شکر غوطه ور شده در شکر مخلد می شود و به مقام شکر وارد می شود و در تشییع جنازه اش هم فقط شکردر دل های ما وارد می شود. @TehranTanhamasiri
✅✅در رابطه با موضوعات مطرح شده سوره مبارکه فرقان آیات ۵۳ تا پایان سوره را ملاحظه بفرمایید. خداوند در آیه ۶۳ از این سوره می فرماید:( و عباد الرحمن الذین یمشون علی الارض هونا واذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما) بندگان خدای رحمان کسانی هستند که روی زمین به فروتنی راه می‌روند و چون جاهلان به ناروا خطابشان می کنند سلام گویند ودرگذرند . عبادالرحمان چه کسانی هستند؟ معنای بسم الله الرحمن الرحیم یعنی یا امام حسن مجتبی علیه السلام. شما هم بنده و پیرو امام حسن مجتبی علیه السلام بشوید تا در زمره عبادالرحمان باشید عبادالرحمان یعنی کسانی که عبد بسم الله الرحمن الرحیم هستند. یعنی می‌فهمند اهل بیت بسم الله الرحمن الرحیم هستند. اینها لذت حقیقت رحمانیت و رحیم بودن خدا را با تمام وجود درک کرده‌اند. این ها کسانی هستند که (یمشون علی الارض هونا)هستند منظور از عرض یعنی تمامی افراد و وقایعی که در زمین در کنار من و در مقابل من هستند یعنی از کنار این رفتار و گفتار و نوع زندگی دیگران سبکبال و بدون برداشتن اکراه و قضاوت عبور می کنند و شاکر وجود اطرافیان هستند. در آیه بعد می فرماید: (والذین یبیتون لربهم سجدا وقیاما) و آنان که شب را در حال سجده و قیام به روز می‌آورند. بیتوته یعنی در جایی شب را به صبح رساندن. آیه می‌فرماید سجدا وقیاما و نمی فرماید سجدا او قیاما یعنی در قیام که هستند گویی که در سجده هستند. قیام تو عین سجده ات باشد .و سجده ات عین قیامت یعنی: بیتوته در این ظلمت کده دنیا در هر عملی که هستید در هر موقعیتی که هستید رو به هر فردی که قرار میگیرید مانند زمانی باشد که در سجده رو به خدای خود عرضه می کنی خدایا تو و همه مخلوقاتت از هر بدی دور هستند و با پذیرفتن خطای خود بدون اکراه از بندگان و مخلوقات در رضایت و حمد و شکر الهی قرار بگیرید. والسلام @TehranTanhamasiri
✅✅در ادامه دعا این درخواست را می کنیم: (والاستعداد للموت قبل حلول الفوت) و آمادگی برای مردن پیش از وارد شدن مرگ را به من عنایت کن . یعنی همانند حضرت علی علیه السلام با ضربه ای که بر او وارد شد با اشتیاق کلمه فزت و رب الکعبه را به زبان جاری کرد . حالا اگر الان زمان مرگمان فرا برسد می‌بینیم در دلمان هزار و یک غصه داریم چون خود را در اطرافیان و زندگی موثر می بینیم با خود می گوییم اگر من نباشم اینها چه میشوند. در عبارت( موتو قبل ان تموتو ) یعنی همانطور که مرده دیگر این توانایی را ندارد که از کسی ناراحت شود یا کسی را قضاوت کند شما هم قبل از این که مرگ را دریابید مانند جایگاه آن مرده عمل کنید و از هیچ کس و هیچ چیز در اکراه و قضاوت نباشید در این صورت است که انسان سبکبال می شود و هر لحظه برای مرگ آمادگی و رضایت دارد. چون حقیقت مرگ را ( موثر نبودن من در این عالم هستی و ناراحت نشدن و قضاوت نکردن دیگران) در دنیا تجربه کرده است به همین دلیل است که حضرت علی علیه السلام می فرماید: اشتیاق من به مرگ از اشتیاق فرزند به سینه مادر برای شیر خوردن بیشتر است و ما از خداوند در این دعا رسیدن به این مقام را طلب می‌کنیم. مقام معظم رهبری در رابطه با زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا توصیه های بسیاری داشته‌اند به این دلیل که هر میزان که با این خانواده‌ها مانوس و هم کلام می‌شویم می‌بینیم رزمندگان علیرغم اینکه در دل سختی‌ها و فشارهای عظیم قرار می گرفتند با قدرت ایمان و تقوای الهی و فهم معرفت جایگاه اهل بیت حس حضور و معیت اهل بیت سختی‌ها را ندیدند و از دار غرور یعنی دنیای به ظاهر سخت و پر مشکل عبور کردند و به دار خلود یعنی مقام شکر رسیدند و قبل از فرا رسیدن زمان مرگ از کالبد جسم خود خارج شده بودند و نگاه ارضی و دنیایی نداشتند. چنان که مقام معظم رهبری در دیدار با خانواده شهید سلیمانی اعلی الله مقامه فرموند : روح متعالی ایشان به زحمت این کالبد جسم را تحمل میکرد. @TehranTanhamasiri
نکته قابل توجه یک دختر افغانستانی درباره امنیتی که در مراسمات شب احیا در ایران وجود داره تا ناامنی رو نچشیده باشی، قدر امنیت رو نمیدونی. توو خیلی از کشورها نمیتونی اینطوری مراسم بگیری و راحت باخدا مناجات کنی 🔻همین حکومت اسلامی با تمام کاستی‌ها، ایرادات و نقص‌هایی که باید برطرف شود، آرزوی هزارو چهارصد ساله حتی امامان ما بوده @TehranTanhamasiri