🍃✼🌷✼🍃
#تفسیرنور
⏪سوره مائده آيه 103
(بسم الله الرحمن الرحیم)
⤵️ مَا جَعَلَ اللَّهُ مِن بَحِيرَةٍ وَلَا سَآئِبَةٍ وَلَا وَصِيلَةٍ وَلَا حَامٍ وَلَكِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَأَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ
ترجمه 🔻
⤵️ خداوند، دربارهى هیچ بحیره (حیوان گوش شكافته) و هیچ سائبه (حیوانى كه به خاطر زاد و ولد زیاد او را آزاد كرده اند) و هیچ وصیله (حیوان نرى كه متّصل به ماده، دو قلو به دنیا آمده باشد) و هیچ حام (شتر نرى كه ده بار براى جفت گیرى از آن استفاده شده باشد) حكمى نكرده است
🐫 (و شما را از استفاده ى گوشت و باركشى آن منع نفرموده و این ممنوعیّتها خرافات زمان جاهلى است)، ولى كافران بر خدا دروغ مى بندند و بیشتر آنان اهل تعقّل نیستند.
┅═══🍃✼🌷✼🍃═══┅
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️قرب به خداوند باید از راههاى صحیح و معقول باشد. با هر نذرى یا از هر راهى نمى توان به خدا نزدیك شد.
💠مردم جاهلى مى پنداشتند با رها كردن حیوانات یاد شده، به خدا یا بتان نزدیك مى شوند. نظیر این احترام به حیوانات را هنوز در كشور هند دربارهى گاو مشاهده مى كنیم.
💠در روایت آمده است كه «بحیرة» به شترى مىگویند كه پنج شكم زاییده باشد، اگر پنجمى ماده بود، گوشش را چاك مى زدند و خوردن گوشت آن را حرام مى دانستند.
💠امام صادق علیه السلام فرمود: در زمان جاهلیت اگر شتر دو قلو مى زایید مى گفتند: «وصلیة» و ذبح و خوردن گوشت آن شتر را حرام مى دانستند و اگر شتر ده شكم مى زایید مى گفتند: «سائبة» است و در اینصورت سوار شدن و خوردنش را حرام مى دانستند و «حام»، شترى بود كه به عنوان «فحل» از آن استفاده مىكردند كه ذبح آن را نیز حلال نمى دانستند.
┅═══🍃✼🌷✼🍃═══┅
پيام ها ⚡📬
1-🐃 دین را باید از خرافات و بدعتها پاك نمود. «ما جعل اللّه»
2-🐂 تا از سوى خدا، قانونى نسبت به تحریم حیوانات وضع نشده، اصل حلال بودن آنهاست. «ما جعل اللّه»
3-🐄 اتلاف مال و رها كردن حیوان نوعى افترا به خدا و حرام است. «یفترون على اللّه الكذب» (رها كردن و بلا استفاده گذاردن حیوان جایز نیست، چه رسد به رها شدن انسان).
4-🐫 بدعت در دین، كفر است. «لكن الّذین كفروا یفترون...» كافر، تنها كسى نیست كه منكر خدا باشد، كسانى كه خدا را قبول دارند وبه او افترا مى بندند نیز كافرند.
5 -🐪 ریشه ى احكام الهى مصالح واقعى است، امّا خرافات، ریشه در جهل و بى عقلى دارد. «لایعقلون»
6-🐫 اگر اكثریّت جامعه اهل تعقّل باشند، بدعتها رشد نمى كند. «اكثرهم لایعقلون»
🍃 @telaavat
👆👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بدون شرح...
👇👇👇
✅ @telaavat
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📙 نام کتاب: نورالدین پسر ایران
📖 شماره صفحه: 479
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حدود پنجاه متر مربع موکت لازم داشتیم. برادر شهید رهبری، که در بنیاد پانزده خرداد مسئول بود، قضیه خریدهای ما را پرسید و ماجرا را فهمید. خودش دست به کار شد و از کارکنان آنجا پول جمع کرد برای خرید موکت. حتی وسایل ترشی هم خریده و به خانه ها داده بودیم؛ حدود چهل پنجاه دبه ترشی هفته بیجار و خیارشور، حدود دویست عدد قاشق، بشقاب، لیوان و... تهیه کردیم که البته بیشتر از نیاز گروهان بود و بچه های گروهانهای دیگر هم برای کم و کسری شان سراغ ما می آمدند. وسایلمان آنقدر زیاد بود که موقع عزیمت به منطقه در اتوبوس جا نمیشد. هر جا که فکرش را میکردیم وسیله ای گذاشته بودیم. اضافه بر این کامیونی هم از سپاه گرفته بودیم که موکت و دبه های ترشی و وسایل درشت را به مقرمان ببرد.
در دزفول طبق معمول میخواستیم چادرهای گردان را برپا کنیم که ممانعت کردند و خبر رسید که یکی دو روز باید در مسجد گردانهای دیگر سر کنیم تا به محل آموزش اعزام شویم. قبل از اعزام به آموزش پای صحبتهای فرمانده گردانمان نشستیم. برادر سیدفاطمی از شرایط آموزش جدید میگفت: «این آموزش با آموزش سد دز فرق دارد. حدود دو ماه و نیم برای این آموزش وقت پیشبینی شده. هر کس به منطقه آموزش اعزام شد دیگر حق ندارد به هیچ دلیل عقب برگردد، حتی اگر مریض شد، دکتر به منطقه خواهد آمد.» بچه ها باید فکر میکردند و تصمیم میگرفتند، هیچکس کنار نکشید. همه مشتاق و منتظر آموزش عملیات بودند.
روز حرکت، از روزهای پایانی آبان ماه سال 1365 بود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📙 نام کتاب: نورالدین پسر ایران
📖 شماره صفحه: 480
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
با اتوبوسها به سوی منطقه آموزش حرکت کردیم. آنجا روستایی در نزدیکی کارون به نام موقعیت «شهید اجاقلو» بود. روستاهای آن حوالی از اولین روزهای جنگ تحمیلی خالی شده بود و این از نظر حفاظت اطلاعات برای ما خیلی خوب بود. چند اتاق کاه گلی روستا، مخروبه بود و به درد سکونت نمیخوردند. ما در چادرها مستقر شدیم.
روز اول با قایق روی آب رفتیم. قرار بود آموزش غواصی ببینیم اما هنوز لباس غواصی نیاورده بودند. آن روزها فرماندهان میگفتند این لباسها با قیمت بالا توسط رابطه ایی از کشور کانادا خریداری میشوند.
دو روز از حضور ما در منطقه میگذشت که باران شدیدی در خوزستان بارید. شدت باران به حدی بود که در بعضی شهرهای جنوب سیل جاری شده بود. لشکرها و قرارگاهها امکاناتشان را به مناطق سیل زده می فرستادند. بیش از هفت هزار چادر برای مردم سیل زده ارسال شد. وضع به گونه ای بود که برای چند روز حتی نان هم به ما نرسید! در آن اوضاع وسایلی که از شهر خریده بودیم واقعاً به دردمان خورد. البته ما حدس نمیزدیم امکان دارد با کمبود نان هم روبه رو شویم وگرنه فکر نان را هم میکردیم. در آن شرایط باز هم کسی اجازه ترک اجاقلو را نداشت.
بارش شدید باران باعث بالا آمدن سطح آب کارون شد. آب بالا آمد، وارد نخلستان شد و جاده های منطقه را قطع کرد، از جمله جاده ای که ما در آن حرکت میکردیم. همه سعی ما این بود جلوی پیشرَوی آب را به سمت چادرهایمان بگیریم.
👇👇👇
✅ @telaavat
﷽
🌍اوقات شرعی به افق تهران🌍
🖼️️امروز یکشنبه 14 مهرماه 1398
🌞 اذان صبح: 04:40
☀️ طلوع آفتاب:06:03
🌝 اذان ظهر: 11:53
🌑 غروب آفتاب: 17:42
🌖 اذان مغرب: 18:00
🌓 نیمه شب شرعی23:11
@telaavat
🍃✼🦋✼🍃
#تفسیرنور
⏪سوره مائده آيه 104
(بسم الله الرحمن الرحیم)
⤵️ وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْاْ إِلَى مَآ أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ قَالُواْ حَسْبُنَا مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ ءَابَآءَنَآ أَوَلَوْ كَانَ ءَابَآؤُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ شَيْئاً وَلَا يَهْتَدُونَ
ترجمه 🔻
⤵️ و هرگاه به آنان گفته شود: به سوى آنچه خداوند نازل كرده و به سوى پیامبر بیایید، گویند: آنچه پدرانمان را بر آن یافتیم، ما را بس است.
💠🍃آیا هر چند پدرانشان چیزى نمىدانستند و (به حقّ) هدایت نشده بودند (و بیراهه مىرفتند، باید راه آنان را ادامه دهند؟)
┅═══🍃✼🦋✼🍃═══┅
نکته ها 🔻تفسیرنور☀️
💠🍃شاید آیه مربوط به خرافه هایى باشد كه در آیه ى قبل آمده بود كه هرگاه به آنان گفته شود دست از این خرافات بردارید مى گویند: «وجدنا علیه اباءنا»
┅═══🍃✼🦋✼🍃═══┅
پيام ها ⚡📬
1-🦋 قرآن، مردم را به پیروى از دستوراتِ خدا و رسول فرامى خواند. «تعالوا الى...»
2-🍀 پذیرفتن دعوت اسلام، سبب تعالى و رشد است. (كلمه «تَعالَوا» به معناى حركت به سمت عُلوّ و رشد است)
3-🦋 اصل، فرهنگ الهى است، نه فرهنگ پیشینیان. «ما أنزل اللّه»
4-🍀 قرآن به تنهایى كافى نیست، سنّت وسیره و حكومت رسولاللّه هم ملاك عمل است. «تعالوا الى ما انزل اللّه و الى الرسول»
5 -🦋 اهل خرافات و افراد مرتجع و واپسگرا، حاضر به شنیدن حقّ نیستند. «قالوا حسبنا»
6-🍀 نه سنّتگرایى اصل است و نه نوگرایى، اصل، علم و هدایت است. «لایعلمون، لایهتدون»
7-🦋 وجدان خود را حاكم كنیم. «أولو كان آباؤهم...»
8 -🍀 ادب و احترام به گذشتگان آرى، پیروى از افكار جاهلانه ى آنان و وفادارى نابجا خیر. «او لو كان آباؤهم لا یعلمون»
9-🦋 تقلید كوركورانه، نشانه ى بى عقلى است. «لایعقلون» در آیه ى قبل، و تعصب روى نیاكان در این آیه.
10-🍀 تقلید جاهل از جاهل بى معناست. «وجدنا علیه آباءنا... آباؤهم لایعلمون»
11-🦋 جاهل هدایتپذیر، بى خطر است. خطر آنجاست كه جاهلان، هدایتپذیر نباشند. «لایعلمون، لایهتدون»
🍃 @telaavat
تلاوت.های بیادماندنی.mp3
669.1K
گوش جان بسپاریم به:
👌تلاوت سوره مبارکه طارق
اثر به یاد ماندنی از استاد عبدالباسط
#قرآن_کریم
#تلاوت
#عبدالباسط
👇👇👇
✅ @telaavat
💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿
🌸کلام امیر
✨إنَّ أَبْغَضَ الْخَلَائِقِ إِلَى اللَّهِ [تَعَالَى] رَجُلَانِ، رَجُلٌ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَى نَفْسِهِ فَهُوَ جَائِرٌ عَنْ قَصْدِ السَّبِيلِ مَشْغُوفٌ بِكَلَامِ بِدْعَةٍ وَ دُعَاءِ ضَلَالَةٍ، فَهُوَ فِتْنَةٌ لِمَنِ افْتَتَنَ بِهِ، ضَالٌّ عَنْ هَدْيِ مَنْ كَانَ قَبْلَهُ، مُضِلٌّ لِمَنِ اقْتَدَى بِهِ فِي حَيَاتِهِ وَ بَعْدَ وَفَاتِهِ، حَمَّالٌ خَطَايَا غَيْرِهِ، رَهْنٌ بِخَطِيئَتِهِ.
🔷دشمنترين آفريده ها نزد خدا دو نفرند: مردى كه خدا او را به حال خود گذاشته، و از راه راست دور افتاده است، دل او شيفته بدعت است و مردم را گمراه كرده، به فتنه انگيزى مى كشاند و راه رستگارى گذشتگان را گم كرده و طرفداران خود و آيندگان را گمراه ساخته است.
🔷بار گناه ديگران را بر دوش كشيده و گرفتار زشتى هاى خود نيز مىباشد.
📚نهج البلاغه.شرح خطبه ۱۷
@telaavat
پیام تسلیت مهدی قره شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در پی درگذشت استاد و پیشکسوت قرآن کریم، مرحوم حاج محمدکاظم محمدزاده:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
خانواده محترم استاد پیشکسوت قرآن کریم مرحوم مغفور آقای محمدکاظم محمدزاده:
درگذشت استاد و پیشکسوت قرآن کریم مرحوم آقای حاج محمدکاظم محمدزاده را که عمر بابرکت خود را در راه ترویج قرآن کریم در جامعه سپری نمود و در این راه قله های افتخار را برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آورد تسلیت و تعزیت عرض می نمایم. ایشان استادی با اخلاق و متواضع بودند که حسن خلقشان برای همه درس و الگو بود. از خداوند منان مسئلت می نمایم تا تلاش های خالصانه ایشان در راه ترویج فرهنگ قرآن کریم را مقبول درگاهش قرار داده و روح آن مرحوم را با اولیای الهی محشور نموده و به بازماندگان صبر و اجر عنایت فرماید.
✍️ مهدی قره شیخلو
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم
👇👇👇
✅ @telaavat
📔 #حکایت_آموزنده
روزی مبلغی جوان، هیزم شکنی را در
حال کار در جنگل می بیند و با فهمیدن
اینکه هیزم شکن در تمام عمر خود
حتی اسمی از عیسی نشنیده است،
با خود می گوید:
«عجب فرصتی است برای به
دین آوردن این مرد!»
در اثنایی که هیزم شکن تمام روز به طور یکنواخت مشغول تکه کردن هیزم و حمل آنها با گاری بود، مبلغ جوان یک ریزصحبت می کرد، عاقبت از صحبت کردن باز می ایستد و می پرسد: «خب، حالا حاضری دین عیسی مسیح را بپذیری؟»
هیزم شکن پاسخ می دهد: «نمی دانم شما تمام روز درباره عیسی مسیح و اینکه وی در همه مشکلات زندگی به
یاری ما خواهد شتافت، حرف زدید،
اما خود شما هیچ کمکی به من نکردید.»
حکایت خیلی از آدماست که
فقط بلدند خوب حرف بزنند!
👇👇👇
✅ @telaavat
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📙 نام کتاب: نورالدین پسر ایران
📖 شماره صفحه: 481
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به جز گردان حبیب، گردان ولیعصر از نیروهای زنجان هم در آن موقعیت چادر زده بودند. آرام آرام آب به سمت چادرها پیش می آمد و ممکن بود با ورود آب به چادرها همه برنامه ها به هم بریزد. بیل و کلنگ هم نداشتیم که بتوانیم جلوی آب را سد کنیم. دو دستگاه لودر به سمت منطقه آمده بود که یکی از آنها داخل آب کارون افتاد و آب متلاطم رودخانه که در حال طغیان بود، لودر را با خود برد! آن روز ما به جای آموزش غواصی با بشقاب و دیگ و قابلمه و هر چه که به عقلمان میرسید مشغول درست کردن سدی جلوی آب شدیم! ظرفها را از خاک پر میکردیم تا جلوی آب را سد کنیم. شرایط سختی پیش آمده بود. سیلاب جاده ها را قطع کرده بود و غذا نمی آمد. هلیکوپترها هم نمی توانستند غذا بیاورند چون محل آموزش لو میرفت. میگفتند اگر پنج شش روز مقاومت کنیم آب فرو مینشیند و کارها درست میشود. آن روز از صبح تا شب همه مشغول کار بودیم؛ یکطرف محمد سوداگر ـ که فرمانده یکی از گروهانهای گردان حبیب بود ـ به کمک بچه ها گونیها را پر از خاک میکرد، یکطرف با ظرف و دست خالی جلوی آب سد میبستیم. تقریباً موفق شدیم جلوی آب را بگیریم. روز بعد آب آرام گرفت و ما آموزش را از سر گرفتیم.
آموزش با اشنوگر انجام میشد. در مرحله اول وقتی لباسهای غواصی را تحویل گرفتیم، فقط دو دست لباس پنج تکه بین آنها بود که بلوز، شلوار، کلاه و دو دستکش غواصی و البته کفش غواصی یا «فین» مجزا بود. باقی لباسها از شلوار تا کلاه یک تکه و پوشیدنشان سخت تر بود. یکی از لباسهای چند تکه را من برداشتم و دیگری را رحیم صارمی که آن روزها به عنوان معاون گردان کنار آقا سیدفاطمی کار میکرد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📙 نام کتاب: نورالدین پسر ایران
📖 شماره صفحه: 482
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
همه حتی خود آقا سیدفاطمی هم آموزش غواصی میدیدند. تا آن روز در عملیاتهای خیبر، بدر و والفجر 8 از نیروهای غواص استفاده شده بود ولی در آن سه عملیات نیروها روی آب شنا کرده بودند در حالی که این عملیات فرق میکرد.
وقتی با اشنوگر تمرین میکردیم با ساختارش عملاً آشنا شدیم. از طریق اشنوگر میشد نفس کشید و اگر سر دیگر آن هم زیر آب میرفت فیلترهایی که سر اشنوگر بود مانع ورود آب به داخل اشنوگر و دهان ما میشد و فقط راه هوا را میبست. اگر کمی بالا می آمدیم با حرکت بازدم، آب فرو رفته در آن بیرون میریخت و راه نفس باز میشد. قسمت بالای اشنوگر که معمولاً بیرون آب بود به همان رنگ آب بود. آب کارون هم که همیشۀ خدا گل آلود بود و رنگ خاک را داشت! حدود ده سانتیمتر از نی ها بالای آب بود و چنانچه نیروها در یک ستون حرکت میکردند با کمی دقت میشد مسیر آنها را از روی حرکت نی ها پیدا کرد. البته پیدا کردن این نیها روی آب کار ساده ای نبود.
در مورد لباس غواصی به ما میگفتند امکان غرق شدن با این لباس وجود ندارد، هر کس لباس غواصی بپوشد میتواند غیر از خودش یکی دیگر را هم روی آب نگه دارد. بعد از پوشیدن لباس به کمک وزنه های مخصوصی که به کمر بسته میشد و سنگینی آن باید متناسب با وزن هر فرد بود، غواص زیر آب میرفت. به همه گفته شده بود هر وقت احساس کردید در آب فرو میروید میتوانید یکی از وزنه هایی را که به شما وصل است با کشیدن دستگیره رها کنید تا روی آب بیایید.
👇👇👇
✅ @telaavat
﷽
🌍اوقات شرعی به افق تهران🌍
🖼️️امروز دوشنبه 15 مهرماه 1398
🌞 اذان صبح: 04:40
☀️ طلوع آفتاب:06:04
🌝 اذان ظهر: 11:53
🌑 غروب آفتاب: 17:40
🌖 اذان مغرب: 17:58
🌓 نیمه شب شرعی23:10
@telaavat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷حاج حسین یکتا
🔸مگه نمیگی به نفسی اَنت....
بعد میگی نا امنه...؟؟؟
#حب_الحسین_یجمعنا
#اربعین
#کربلا
@telaavat
🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼لحظه ای گوش جان بسپاریم به تلاوت سوره مبارکه شمس، فراز زیبایی از
قاری ممتاز : محمود شحات محمد انور
#قرآن_کریم
#تلاوت
@telaavat
☘☘☘☘