#نهج_البلاغه
حکمت 1 - روش برخورد با #فتنه ها
قَالَ علی عليهالسلام كُنْ فِي اَلْفِتْنَةِ كَابْنِ اَللَّبُونِ لاَ ظَهْرٌ فَيُرْكَبَ وَ لاَ ضَرْعٌ فَيُحْلَبَ
در فتنهها، چونان شتر دو ساله باش، نه پشتى دارد كه سوارى دهد، و نه پستانى تا او را بدوشند.
#ثقلین
━━💠🍃🌺🍃💠━━
@thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
#نهج_البلاغه حکمت 1 - روش برخورد با #فتنه ها قَالَ علی عليهالسلام كُنْ فِي اَلْفِتْنَةِ كَابْنِ ا
📎شرحی کوتاه از#حکمت_اول نهج البلاغه.
امام عليه السلام در اين حكمت پرمعنا مىفرمايد: «در فتنهها همچون شتر كم سن و سال باش؛ نه پشت او قوى شده كه سوارش شوند نه پستانى دارد كه بدوشند»؛ (قَالَ عليه السلام: كُنْ فِي الْفِتْنَةِ كَابْنِ اللَّبُونِ، لَا ظَهْرٌ فَيُرْكَبَ، وَ لَا ضَرْعٌ فَيُحْلَبَ) . براى روشن شدن محتواى اين كلام بسيار پرمعنا لازم است قبلاً دو واژۀ «فتنه» و «ابن لبون» تفسير شود: فتنه، از مادۀ «فتن» (بر وزن متن) در اصل به معناى قرار دادن طلا در كوره است تا خالص از ناخالص جدا شود سپس به معناى هرگونه آزمايش و امتحان و بلا و عذاب و حتى شرك و بتپرستى و آشوبهاى اجتماعى آمده است و در اينجا منظور همان آشوبهاى اجتماعى است. لبون، به شترى گفته مىشود كه به جهت زائيدن مكرر پيوسته در پستانش شير است (لبون به معناى شير دار است از مادۀ لبن) و ابن لبون به بچۀ چنين شترى گفته مىشود كه دو سال آن تمام شده و وارد سال سوم شده است؛ نه قوت و قدرت چندانى دارد كه بتوان بر پشت او سوار شد و نه پستان پر شيرى (زيرا هم كم سن و سال است و هم نر) و به اين ترتيب هيچ گونه استفادهاى از آن در آن سن و سال نمىتوان كرد. از اينجا روشن مىشود كه هدف امام اين است كه انسان به هنگام شورشهاى اهل باطل و فتنههاى ناشى از خصومت آنها با يكديگر نبايد آلت دست اين و آن شود؛ بايد خود را دور نگه دارد و به هيچ يك از دو طرف كه هر دو اهل باطلاند كمك نكند. در اين گونه موارد معمولاً هر كدام از طرفين به سراغ افراد بانفوذ و باشخصيت مىآيند تا از نفوذ و قدرت آنها براى كوبيدن حريف استفاده كنند. در اين هنگام بايد اين افراد بلكه تمام افراد، خواه ضعيف باشند يا قوى نهايت مراقبت را به خرج دهند كه در دام فتنهگران و غوغاسالاران نيفتند مبادا دين و يا دنياى آنها آسيب ببيند و همان گونه كه در بالا آمد در بعضى از روايات جملۀ «و لا وَبَر فَيُسْلَب» نيز به آن افزوده شده است يعنى شتر دو ساله پشمى هم ندارد كه آن را بچينند و از آن استفاده كنند./پیام امام امیرالمومنین_آیت الله مکارم
#ثقلین
━━💠🍃🌺🍃💠━━
@thaqalayn110
بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ
⏰#برنامه هفتگی محتوای کانال #ثقلین_باب_حطه
1️⃣روزانه #آیات_قرآن/#احادیث با شرح اجمالی
2️⃣تدریس اجمالی معرفت شناسی⬅️ شنبه،دوشنبه،چهارشنبه
3️⃣نکات اجمالی از #تربیت_فرزند و #همسرداری⬅️جمعه ها
4️⃣#پاسخ_به_شبهات
5️⃣تاریخ #فلسفه_اسلامی
6️⃣صوت کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن و نکات اجمالی از این کتاب.⬅️ هر روز
و...
7️⃣اجمالی از علم منطق
━━💠🍃🌺🍃💠━━
@thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️#استوری | من به هوای تو محتاجم...
۴ روز تا محرم 🚩
━━💠🍃🌺🍃💠━━
@thaqalayn110
#شبهات_محرم
2️⃣🔆متن شبهه:
چرا پس از گذشت سالیان متمادی از شهادت امام حسین همواره برای ایشان گریه و عزاداری می کنیم.
🔆پاسخ شبهه:
بعد از بیان نکاتی مقدماتی،به برخی از فلسفه عزاداری اشاره می کنیم.
1گریه و عزاداری کردن برای مصائب امام حسین علیه السلام بر اساس دستور امامان اهل بیت و تاسی به سیره آن بزرگواران می باشد .
🔮امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« هر کس مصایب ما اهل بیت برایش بازگو شود و به اندازه بال پشه ای اشک چشم از او خارج شود ، خداوند تمام گناهانش را می آمرزد اگر چه به اندازه کف روی دریاها باشد »
📚وسائل الشیعه ج14 ص501
🔮امام سجاد علیه السلام فرمود؛
« هر مومنی که چشمش برای کشته شدن حسین چنان اشک بریزد که به صورتش روان شود ، خداوند در بهشت برایش اتاق هایی فراهم می کند که روزگارانی را در آن سپری کند ...خداوند چنین فردی را در روز قیامت از خشم خود و آتش در امان نگه می دارد »
📚ثواب الاعمال ص108
📚بحار الانوار ج44 ص281
🔮امام رضا علیه السلام خطاب به ریان بن شبیب چنین عرضه داشت ؛
« اگر می خواهی گریه کنی برای حسین گریه کن زیرا او را همانند گوسفندی سر بریدند ، آسمان و زمین برای قتل او گریه کردند ، با گریه بر او خداوند تمام گناهان صغیره و کبیره و کم و زیاد را می آمرزد ، اگر می خواهی در بهشت هم درجه ما باشی ، با حزن و مصیبت ما محزون و با فرح ما شاد باش »
📚عیون الاخبار ج1 ص299
📚امالی صدوق ص112
🔮و فرمود ؛
« برای حسین باید گریه کنان گریه کنند ، زیرا گریه بر اوگناهان بزرگ را از بین می برد ، پدرم امام کاظم زمانی که ماه محرم می شد دیگر خندان دیده نمی شد و پیوسته در غم و اندوه به سر می برد تا روز دهم محرم می شد که دیگر آن روز ، روز مصیبت و گریه و حزنش بود »
📚امالی صدوق ص111
🔮امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« حسین به گریه کنانش نگاه می کند و برای آنان استغفار می کند و می گوید ای گریه کن من اگر بدانی که خدا برایت چه آماده کرده است حتما بسیار خوشحال می شدی ...»
📚کامل الزیارات ص103
🔮راوی می گوید ما در نزد امام #صادق علیه السلام بودیم که از حسین یاد کردیم و قاتلینش را لعنت کردیم .
امام صادق شروع به گریه کردن کرد و ما هم همراه با او گریه کردیم و فرمود ؛
« حسین بن علی کشته اشک است ، و هیچ مومنی او را یاد نمی کند مگر آنکه #گریه می کند »
📚بحار الانوار ج44 ص279
در نقل دیگری آمده است ؛
« هر گاه در نزد امام صادق سخن از امام حسین به میان می آمد ، دیگر کسی امام صادق را در آن روز #خندان نمی دید»
📚کامل الزیارات ص108
🔰این روایات و روایات فراوان دیگری که از ذکر آن خود داری می شود ؛
📚وسائل الشیعه ج14 ص500 باب66
📚بحار الانوار ج44 ص278 باب34
همه نشان دهنده رجحان عزاداری و گریه کردن برای حسین علیه السلام می باشد . این عزاداری ها چند فلسفه اساسی دارد ؛
1⃣با نشر معارف اهل بیت در این محافل و مجالس ، حیات تازه ای بر روح اسلام دمیده می شود و مکتب و شریعت حفظ می شود .
2⃣باورهای دینی مردم با معارف اهل بیت تحکیم می شود .
3⃣نشان دهنده پیوند عمیق عاطفی میان شیعیان و امامان است .
4⃣اعلام وفاداری به مقام امامان و تعظیم و تکریم آنان تلقی می شود .
5⃣سبب انتقال فرهنگ شیعه به نسل های آینده می باشد.
6⃣سبب ایجاد روحیه جهاد و ایثار و از خود گذشتگی در افراد می گردد .
7⃣سبب حاکم شدن آرمان های اهل بیت در جامعه می گردد .
8⃣سبب خود سازی فردی و الگو گیری از اهل بیت می باشد .
👌با توجه به این فوائد است که امام صادق علیه السلام در مورد مجالس عزاداری و نشر معارف اهل بیت فرمود ؛
« این مجالس است که من آن ها را دوست دارم ، امر ما را زنده کنید ، رحمت خدا بر کسی باد که احیاء امر ما را کند »
📚وسائل الشیعه ج14 ص501
❕در آینده بیشتر در مورد فلسفه عزاداری برای امام حسین علیه السلام توضیح خواهیم داد.
━━💠🍃🌺🍃💠━━
@thaqalayn110
📌#تفسیر آیات #قرآن در بیان امام خامنه ای
#ثقلین
💠سوره مبارکه سجدة آیه ۱۸
أَفَمَن كانَ مُؤمِنًا كَمَن كانَ فاسِقًا ۚ لا يَستَوونَ
آیا کسی که باایمان باشد همچون کسی است که فاسق است؟! نه، هرگز این دو برابر نیستند.
«اسلام رحمانی» نشئتگرفتهی از لیبرالیسم؛نه اسلام است، نه رحمانی
یکی از این الزامات[تأثیرگذاری تشکّلهای دانشجویی و جریان دانشجویی] عبارت است از کار بر روی مفاهیم اسلامی، یعنی عمقی روی مسائل کار کردن؛ سطحینگری ضرر میزند. من البتّه امروز در صحبتهایی که این دوستان کردند - در بعضی از صحبتها، حالا نمیگویم در همهی آنها - نشانههای تعمّق را مشاهده کردم. دیدم خوشبختانه جوان دانشجو به مسائل، با نگاه عمقی نگاه میکند. این شرط اوّل است.
گاهی یک شعارهایی داده میشود، شعارهای بهظاهر اسلامی که باطناً اسلامی نیست؛ از جملهی چیزهایی که اخیراً خیلی رایج شده و انسان میشنود در نوشتهها و در گفتهها، «اسلام رحمانی» [است]؛ خب، کلمهی قشنگی است، هم اسلامش قشنگ است، هم رحمانیاش قشنگ است؛ امّا یعنی چه؟ تعریف اسلام رحمانی چیست؟ خب، خدای متعال، هم رحمان و رحیم است، هم «اشدّالمعاقبین» است؛ هم دارای بهشت است، هم دارای جهنّم است. خدای متعال، مؤمنین و غیر مؤمنین را یکجور به حساب نیاورده؛ اَفَمَن کانَ مُؤمِنًا کَمَن کانَ فاسِقًا لا یَستَوون.
اسلام رحمانی که گفته میشود، قضاوتش در مورد مؤمن، در مورد غیر مؤمن، در مورد کافر، در مورد دشمن، در مورد کافرِ غیر دشمن چیست؟ همینطور پرتاب کردن یک کلمه بدون عمقیابی، کاری است غلط و احیاناً گمراهکننده. بعضیها که در حرفها و نوشتجات و اظهارات این تعبیر «اسلام رحمانی» را به کار میبرند، انسان مشاهده میکند و خوب احساس میکند که این اسلام رحمانی یک کلیدواژهای است برای معارف نشئتگرفتهی از لیبرالیسم، یعنی آن چیزی که در غرب به آن لیبرالیسم گفته میشود. البتّه تعبیر لیبرالیسم و عنوان لیبرالیسم برای تمدّن غربی و فرهنگ غربی و ایدئولوژی غربی هم تعبیر غلطی است؛ چون واقعاً آنها نه لیبرالند، نه اعتقاد به لیبرالیسم به معنای واقعی کلمه دارند؛ ولی خب حالا یک اصطلاحی است لیبرالیسم. اگر اسلام رحمانی اشارهی به این است، این، نه اسلام است، نه رحمانی است؛ مطلقا. ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
━━💠🍃🌺🍃💠━━
@thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری #روزشمار_محرم
🩸 قتیل العبرات🩸
3️⃣ سه روز تا آغاز ماه غم و اندوه صاحب الزمان ، ماه محرم باقی مانده است
🌕 امام صادق علیه السلام فرمودند:
علی بن الحسین علیه السلام بیست تا چهل سال بر -امام- حسین گریست و هر خوراکی پیشش میگذاشتند میگریست
امالی صفحه ۱۴۱
✳️ عهد امروز :
هر روز ، برای سلامتی و فرج پدرمان ، حجة بن الحسن العسکری دعا کنیم
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
التماس دعا فرج
━━💠🍃🌺🍃💠━━
@thaqalayn110
07 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - نویدها 2.mp3
18.21M
📻 پای منبر استاد سیدعلی حسینی خامنهای حفظه الله 📻
📻 #صوت_کامل سلسله جلسات طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن/جلسه هفتم
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
اجمالی از معرفت شناسی_جلسه ۸_مفهوم فلسفی.m4a
13.9M
📌اجمالی از #معرفت_شناسی
📎جلسه هشتم_ مفهوم فلسفی
▫️ابوالفضل نجفی
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
📻 پای منبر استاد سیدعلی حسینی خامنهای حفظه الله 📻 📻 #صوت_کامل سلسله جلسات طرح کلی اندیشۀ اسلامی در
بسم الله الرحمن الرحيم
نکات اجمالی از #جلسه_هفتم کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن "
✍ابوالفضل نجفی
📌الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذکرالله اَلا بذکر الله تطمئن القلوب
💠🔹️اطمینان چیست؟ حالت طمانینه ی دل_حالت #آرامش قلب و روح.
🔸️آرامش به معنای عدم تحرک و تلاش نیست!بلکه مقابل اضطراب و تشویش است..
🔹️آرامش دل یعنی جاذبه های گوناگون آن را به این سو و آن سو نکشاند و سنگینی بار ایمان ،آرام و مطمئن،آما با سرعت هرچه تمام تر به سوی مقصود انسانیت و خلقت حرکت کند.(معنای اطمینان)
💠🔸️کسی می تواند راه خدا را تا آخر برود که این اطمینان در او باشد.جاذبه ایمان و علاقه به خدا او را چنان به خدا و هدف مجذوب کند که سراغ جاذبه های پوچ و مسخره نرود.
📌و حاجی قومُهُ قال اتحاجّونِّی في الله و قد هدان و لا اخاف ماتشرکون به الا ان یشاء ربی شیئا..
💠🔹️قرآن در محاجه ابراهیم با قومش به جواب ابراهیم اشاره می کند.
🔸️و قد هدان: من هدایت شدم.یعنی از آنچه شریک خدا گرفته اید بیم ندارم.از خدا میترسم و بس.
📌کیف اخاف ما اشرکتم ولاتخافون انکم اشرکتم بالله...
▫️گویا به ابراهیم گفته اند بترس!چنین و چنان می کنیم!
🔹️ابراهیم می گوید شما باید بترسید!خدا مرا هدایت کرده.
📌فاَی الفریقین احق بالاَمن ان کنتم تعلمون الذین آمنوا و لم یلبسوا ایمانهم بظلم اولئک لهم الامن و هم مهتدون.
🔸️من سزاوار ترم امنیت روحی داشته باشم یا شما؟!
🔹️تو در راهی هستی که برایش حجت و دلیل نداری!
▫️مراد از امن در اینجا امن روحی است.
📌و ما جعلنا القبله التی کنت علیها الا لنعلم من یتبع الرسول ممن ینقلب علی عقبیه..:
💠 🔸️یک از چیزهایی که ره رو راه هدف و مقصود اگر داشته باشد بهتر حرکت می کند و الا کند تر حرکت می کند این است که بداند یا نداند کاری که انجام میدهد، ثمربخش است.
🔹️اگر بداند ثمر بخش است،حرکت او یک موجی ایجاد می کند که او را بیشتر به منزل می رساند.
🔸️مؤمن کار خودش را ثمر بخش می داند و این را قرآن به او آموخته.
💠در ماجرای تغییر قبله این آیه می گوید خواستیم شما را آزمایش بکنیم و سنت آبا و اجداد را از شما بگیریم و ببینیم چقدر حاضرید برای خدا سنت ها را زیر پا بگذارید..
━━💠🍃🌺🍃💠━━
@thaqalayn110
#شبهات_محرم
3️⃣🔆متن شبهه:
افرادی را در عزاداری می بینم که به #دروغ خود را به گریه کردن می زنند و وانمود می کنند که گریه می کنند اما گریه نمی کنند . برخی میگویند که این عمل ثواب دارد این سخن سندیت دارد؟!
🔆پاسخ شبهه:
1⃣تباکی یعنی خود را به گريه زدن، خود را گريان نشان دادن، خود را شبيه گريه كننده ساختن و حالت گريه به خود گرفتن است .
2⃣در راه احياى عاشورا و #سوگوارى بر عزاى حسين علیه السلام ، هم گريستن، هم گرياندن و هم حالت گريه داشتن ثواب دارد. حتّى اگر كسى نگريد يا گريه اش نيايد، گرفتن اين حالت، هم در خود شخص حالت اندوه و تحسّر ايجاد مى کند، هم به مجلس عزا، چهره و رنگ غم مى بخشد. تباكى، همسويى با داغداران سوگ عاشوراست و مثل گريستن و گرياندن است.
3⃣در حديث امام #صادق علیه السلام است ؛ «من انشد فى الحسين شعرا فتباكى فله الجنّة» هر كه درباره حسين، #شعرى بگويد و تباكى كند، بهشت براى اوست.»
📚بحار الانوار ج 44 ص 282
4⃣در حديثى هم كه سيد بن طاووس نقل كرده، چنين است: «من تباكى فله الجنّة» « هر کس در #مصیبت حسین تباکی کند ، بهشت برای اوست »
📚همان مدرک
5⃣ و در حديث قدسى خداوند آمده است ؛
«اى موسى هر يك از بندگانم كه در زمان شهادت فرزند مصطفى گريه كند يا حالت گريه به خود گيرد و بر #مصيبت سبط پيامبر تعزيت گويد، همواره در بهشت خواهد بود. »
📚مستدرک سفینه البحار ج 7 ص 235
6⃣البته غير از تباكى در مصيبت ابا عبد اللّه الحسين علیه السلام ، حالت گريه به خود گرفتن در #مناجات و دعا و از خوف خدا نيز مطلوب است و اين از نمونه هاى روانى تأثير ظاهر در باطن است .
7⃣ امام صادق علیه السلام درباره گريه بر گناه خويش و از خوف خدا مى فرمايد ؛
« اگر گريه ات نمى آید، خود را به حالت گريه در آور، پس اگر به اندازه سر مگسى اشك بيرون آمد، پس #مرحبا به تو.»
📚بحار الانوار ج 90 ص 344
━━💠🍃🌺🍃💠━━
@thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
#نهج_البلاغه حکمت 1 - روش برخورد با #فتنه ها قَالَ علی عليهالسلام كُنْ فِي اَلْفِتْنَةِ كَابْنِ ا
#نهج_البلاغه
حکمت 2 - عوامل ذلت و خواری
#قسمت_اول
#ثقلین
وَ قَالَ عليهالسلام أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اِسْتَشْعَرَ اَلطَّمَعَ
و درود خدا بر او، فرمود: آن كه جان را با طمع ورزى بپوشاند خود را پست كرده
━━💠🍃🌺🍃💠━━
@thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
#نهج_البلاغه حکمت 2 - عوامل ذلت و خواری #قسمت_اول #ثقلین وَ قَالَ عليهالسلام أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَن
📌شرح اجمالی از قسمت اول حکمت دوم
امام عليه السلام در اين كلام نورانىاش به پيامدها و آثار سوء سه رذيلۀ اخلاقى در عباراتى كوتاه و فشرده اشاره فرموده است. نخست مىفرمايد: «هر كس طمع را پيشه كند خود را حقير ساخته است». (أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ) . واژۀ «طمع» به معناى بيش از حق خود طالب بودن و گرفتن مواهب زندگى از دست ديگران است و تعبير به «استشعر» كه به معناى پوشيدن لباس زيرين است اشاره به اين است كه طمع را به خود چسبانده و از آن جدا نمىشود؛ بديهى است كه افراد طماع براى رسيدن به مقصود خود بايد تن به هر ذلتى بدهند و دست سؤال به سوى هركس دراز كنند و شخصيت خود را براى نيل به اهداف طمعكارانۀ خود بشكنند. در سخنان رسول خدا صلى الله عليه و آله مىخوانيم: «بِئْسَ الْعَبْدُ عَبْدٌ لَهُ طَمَعٌ يَقُودُهُ إِلَى طَبَعٍ؛ در حديث ديگرى از رسول خدا صلى الله عليه و آله دربارۀ خطر اين صفت مذموم مخصوصاً براى علما وارد شده است كه فرمود: «إن الصّفاة الزّلال الذي لاٰ تَثْبُتُ عَلَيْهِ أقْدٰامُ و عجيب اينكه هنگامى كه طمع فزونى يابد كارهايى از انسان سر مىزند كه كاملاً احمقانه است؛ شبيه آنچه دربارۀ طماع معروف عرب به نام «اشعب» نقل شده كه بسيارى از اوقات هنگامى كه راه مىرفت دامن خود را به دست مىگرفت و آن را در برابر آسمان باز نگه مىداشت و مىگفت: شنيدهام بعضى از پرندگان در حال پرواز تخم مىگذارند شايد تخم آن پرنده در دامن من بيفتد. و يا نقل مىكنند هنگامى كه گروهى از كودكان او را در كوچه و بازار آزار مىدادند براى پراكنده ساختن آنها گفت: شنيدهام در فلان خانه حلوا پخش مىكنند بچهها به سوى آن خانه دويدند ناگهان ديدند خود اشعب نيز به سوى آن خانه مىدود گفتند: تو چرا؟ گفت: شايد حرف من درست باشد. اين داستانها خواه واقعيت داشته باشد يا نه اشاره به كارهاى ننگآورى است كه انسان به جهت طمع انجام مىدهد/پیام امام امیر المؤمنین،آیت الله مکارم
━━💠🍃🌺🍃💠━━
@thaqalayn110
📌 وقتی ما سوار این اتوبوس شدیم باید به این راننده اطمینان کنیم
▫️نکته بسیار مهم مقام معظم رهبری
━━💠🍃🌺🍃💠━━
@thaqalayn110
#شبهات_محرم
4️⃣🔆متن شبهه:
چرا واقعه عاشورا اتفاق افتاد؟ امام حسین(ع) برای دین مردم قیام کرد یا برای حکومت؟! علت قیام #کربلا چه بود؟ چرا حضرت سیدالشهدا قیام کرد؟ و چرا واقعه قتل عام 72 تن از بهترین فرزندان و یاران رسول خدا(ص) رخ داد؟!
🔆پاسخ شبهه:
برخی ممکن است یکی از جوابهای زیر را به این سوال بدهند:
🔮امام حسین(ع) بخاطر #دعوت کوفیان قیام کرد. (این نظر معتقدست معاذالله حضرت سیدالشهدا، ظرفیت پیروان خود را درست محاسبه نکرده بود.(اشتباه محاسباتی!!))
🔮امام حسین(ع) صرفا برای به دست گرفتن قدرت و سلطنت و بدست گرفتن حکومت بر مسلمین علیه یزید شورید.
🔮امام حسین(ع) قیام کرد که به وصال خداوند برسد! و خداوند او را برای شهادت برگزیده بود و اختیاری نبود! (غیرارادی بودن قیام و تفسیر عاشقانه)
🔮 امام حسین(ع) از قبل می دانست که شهید میشود و از سوی جدشان دستور مستقیم داشت که به سوی کربلا حرکت کند! (مثلا نوعی خودکشی سیاسی)
🔮امام حسین(ع) برای بهشت رفتن شیعیان کشته شد. هر کاری خواستی در طول سال بکن، با گریه 10 روز محرم، پاک می شود. (رویکرد مسیحی)
🔆 اما پاسخ:👇
امام حسین(ع) به طور مشخص به دو علت زیر قیام کردند:
1⃣ امربعروف و نهی از منکر: مبارزه با #ظلم و ستم دستگاه حاکم (یزید) و اعتراض به رویکرد ضداسلامی حکومت یزید. بیعت نکردن با حکومت فاسد و غیرمشروع و نشان دادن انحراف در اسلام.
خطبه امام حسین(ع) در منا در همین مورد است تا به جامعه اعلام کند با حاکم مسلمین که علنا خلاف #اسلام عمل میکند، نباید سازش کرد.
حضرت سیدالشهدا(ع) در این مرحله موفق شد صدای اعتراض به ظلم و انحراف در سیره پیامبر(ص) را نه تنها به مردم آن زمان که به مردم همه زمانها اعلام کند. فریاد #تسلیم نشدن و #سکوت و #سازش با حکام جور را برای همیشه در جهان طنین انداز کرد تا همه بدانند برای جلوگیری از انحراف در اسلام و حکومت طاغوت تا پای جان باید ایستاد. و همرنگ ظالمان نشد. عدم بیعت امام زمینه رشد فکری و قیام های بعدی را نه تنها در بین مردم زمان که تا همیشه تاریخ، ایجاد کرد. دقیقا این ویژگی قیام امام حسین(ع) است که مسیحی و سنی و هر آزاده ای در جهان را مجذوب ایشان می کند.
2⃣ تشکیل #حکومت اجرا کننده اسلام (در صورت مهیا شدن شرایط) (نه رسیدن به قدرت و سلطنت و امارت!!)
امام در این مرحله موفق نشد... و از همین رو، شیعه، "منتظر" است تا با قیام آخرین امام، انتقام خون ایشان گرفته شود و حکومت اسلامی در سراسر جهان برپا شود.
اینکه چرا قیام ایشان به "تشکیل حکومت" که هدف دوم بود نرسید، علل و عوامل مختلفی دارد. از جمله:
1. خواب آلودگی و #انحراف تدریجی جامعه اسلامی از اسلام ناب عصر رسول الله(ص) به مرور زمان و فراموش شدن و غفلت جامعه اسلامی از آموزه های قرآنی. سرگرم شدن جامعه به امور دنیوی و فراموش کردن سلوک پیامبر. #دنیاگرایی و سست عهدی کوفیان، بعنوان مهمترین شهر اسلامی در آن زمان، معلول همین وضعیت بود. آنها به عبیدالله بن زیاد، شمشیر دادند و سکه گرفتند. (و دنیا را بر دین برگزیدند)
🔸حضرت اباعبدالله فرمود: باید خونمان را به صورت این خواب زده ها بپاشیم تا بیدار شوند.
2. #قساوت و بیرحمی حکومت اموی تا آنجا که برای خون عزیزترین فرزند رسول خدا هم ارزشی قائل نبودند و به هر شیوه ای مایل بودند ایشان را به قتل برسانند. علت خروج امام حسین با خانواده شان از مدینه و رفتن به مکه (حرم امن خدا) هم همین موضوع بود. چون به حاکم مدینه فرمان داده شده بود، یا از #امام_حسین (ع) بیعت بگیرد و یا او را به قتل برساند. اما وقتی جان امام در مکه هم در خطر بود، تصمیم به خروج از مکه و حرکت به سمت #کوفه گرفتند.
3. این نکته ناگفته نماند، امام حسین(ع) به شهادت خویش علم داشتند و #آگاهانه راه شهادت را برگزیدند. با این حال نه امام حسین(ع) نه امیرالمومنین(ع) و نه پیامبر(ص) و نه هیچکدام از اهلبیت در زندگی سیاسی خویش از دانش #غیبی استفاده نمیکردند و پیشگامی و اسوه بودن آنها مبتنی بر وضع موجود و ارزیابی ظاهری بوده است.
━━💠🍃🌺🍃💠━━
@thaqalayn110
هدایت شده از ثقلین بابِ حطه
اجمالی از معرفت شناسی_جلسه ۸_مفهوم فلسفی.m4a
13.9M
📌اجمالی از #معرفت_شناسی
📎جلسه هشتم_ مفهوم فلسفی
▫️ابوالفضل نجفی
━💠🍃🌺🍃💠━
@thaqalayn110
ثقلین بابِ حطه
📌اجمالی از #معرفت_شناسی 📎جلسه هشتم_ مفهوم فلسفی ▫️ابوالفضل نجفی ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
عزیزان ادامه جلسات طبق #برنامه تقدیم خواهد شد.
برای فهم دقیق لازم است مجموعه را به صورت کامل دنبال بفرمائید. مخصوصا به خاطر اجمالی بودن مباحث دقت و دنبال کردن سلسله مباحث ضروری است.
━━💠🍃🌺🍃💠━━
@thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹فیلم دیده نشده
از بازی شهید حججی با فرزندش💔
♦️انتشار به مناسبت سالگرد اسارت شهید
━━💠🍃🌺🍃💠━━
@thaqalayn110