eitaa logo
ثقلین بابِ حطه
255 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1هزار ویدیو
77 فایل
رسولُ اللَّه(ص): انّی تارکٌ فیکُمُ الثّقلَیْنِ کتابَ اللَّهِ و عترتی أهلَ بیتی؛ فإِنَّهُما لَنْ یَفْتَرِقا حَتّی‏ یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوضَ 📥ارتباط با ادمین جهت سوالات دینی و اعتقادی،مشاوره تحصیلی،خانوادگی،ازدواج و... https://eitaa.com/Saghalein313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ۲۶ روز تا اربعین سیدالشهدا علیه السلام باقیست... قیامت سایه ای از قامت او صراط و حشر و میزانم حسین است اگر هیچم تمام هستی ام اوست اگر مورم، سلیمانم حسین است ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ايران و رعب 🔹 مقايسه فعلي و دهه اول از نگاه مالکوم نانس، مدیر پروژه ترور نامتقارن به فرموده قرآن: فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا وَقَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ متعال از جایی که کافران گمان نمی‌کردند به سراغشان آمد یعنی از درون دل‌هایشان، در دل‌هایشان رعب و وحشت افکند. 🔹 به دليل پيشرفتهاي نظامي كه به لطف الهي داشته ايم، امروزه دشمن از نااميد است 👈🏼 و اما نبرد ناتمام❗️ 🔹دشمنان ما تمام همت خود را در (تغيير ، ، باورها، ارزشها و گرايشات ) قرار داده اند. ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
14 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - فلسفۀ نبوت.mp3
15.49M
📻 پای استاد سیدعلی حسینی حفظه الله 📻 📻 سلسله جلسات طرح کلی در قرآن/جلسه چهاردهم ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
متن درس چهاردهم.pdf
909.8K
📗 کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf 🔸 فلسفۀ ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
اجمالی از معرفت شناسی،ج۱۲،ارزش تصدیقات بدیهی.m4a
12.94M
📌اجمالی از 📎جلسه دوازدهم_ارزش تصدیقات۲ ▫️ابوالفضل‌ نجفی ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
▪️بسم الله الرحمن الرحيم ▪️ 📌نکات اجمالی از درس کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن " ✍ابوالفضل نجفی 🔰دانش بشری برای هدایت کافی نیست. 💠نبوت یکی از اصول همه ادیان است.بلکه بالاتر از اصل. ◽🔻اصلا دین بدون اعتقاد به نبوت معنا ندارد. ◽🔻دین یعنی آن ای،آن مسلکی،آن ،آیینی که به وسیله پیام آوری از طرف خدای متعال رسیده. 🔻◽حواس ظاهری و غرایز نهانی و دانش و معرفت بشر برای هدایت وی به سر منزل سعادت بسنده نیست و آدمی به هدایتی فراتر از هدایت خِرد که راهبر خِرد باشد؛نیازمند است.و این هدایت است. ◽🔻نبی به موجب این نیاز، مبعوث می‌گردد و برنامه ای را که برآورنده این نیاز است اجرا می کند. ❗◽پیغمبرها با نیروی وحی ای که دارند، به جنگ نمی‌روند. آنی که خیال می کند با منافات دارد، یا دین را نمی‌شناسد یا عقل ندارد. ▫️آیه ۲۱۳ سوره مبارکه بقره ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت ۶ نهج البلاغه ؛ ارزش هاى رازدارى و خوشرویی و... صَدْرُ الْعَاقِلِ‌ صُنْدُوقُ‌ سِرِّهِ‌ 📌شرح اجمالی👇👇 ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
امام عليه السلام در اين عبارات نورانى و آنچه در ذيل آن آمده بر چهار مطلب تأكيد مى‌كند: نخست مى‌فرمايد: «سينۀ عاقل گنجينۀ اسرار اوست»؛ (صَدْرُ الْعَاقِلِ‌ صُنْدُوقُ‌ سِرِّهِ‌) . يعنى همان‌گونه كه صاحبان ثروت اشياء قيمتى را در صندوق‌هاى محكم نگاه‌دارى مى‌كنند، انسان عاقل نيز بايد اسرارش را در دل خود پنهان دارد، چرا كه اسرار او اگر به دست دوست بيفتد گاه سبب ناراحتى اوست و اگر به دست دشمن بيفتد ممكن است سبب آبروريزى او شود. به علاوه بعضى از اسرار ممكن است با سرنوشت ملتى ارتباط داشته باشد كه اگر بى‌موقع فاش شود سبب خسارت عظيمى براى جامعه گردد. به همين دليل در حالات پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل شده است: هنگامى كه تصميم بر غزوه و پيكارى با دشمن مى‌گرفت كاملاً آن را پنهان مى‌داشت. به عنوان نمونه مسئلۀ فتح مكه بود كه رسول خدا صلى الله عليه و آله حد اكثر پنهان‌كارى را در آن به خرج داد كه اگر اين كار را نمى‌كرد و خبر به اهل مكه مى‌رسيد آنها بسيج مى‌شدند و خون‌هاى زيادى در حرم امن خدا ريخته مى‌شد؛ ولى پرده‌پوشى پيغمبر صلى الله عليه و آله بر اين سرّ سبب شد كه مكه بدون هيچ‌گونه مقاومت و خون‌ريزى تسخير شود و فصل تازه‌اى در پيشرفت اسلام و بازگشت مخالفان به سوى حق گشوده گردد. مرحوم مغنيه در شرح نهج البلاغۀ خود به اينجا كه مى‌رسد نكوهش شديدى از وضع دنياى امروز مى‌كند كه انواع اسباب و وسايل براى تجسس و كشف اسرار افراد اختراع شده و به طرز وحشتناكى اسرار همگان فاش مى‌گردد. زمانى مرحوم مغنيه چنين سخنى را گفت كه هنوز مسائل امروزى اختراع نشده بود. شرايط امروز چنان است كه از طريق شنودها، ماهواره‌ها، دوربين‌ها و وسايلى كه مخفيانه در همه جا ممكن است به كار گذاشته شود تقريبا همۀ اسرار مردم را مى‌توان فاش كرد و اين ناامنى عجيبى است براى دنياى امروز و برخلاف آنچه شعار داده مى‌شود آزادى انسان‌ها را سخت تهديد مى‌كند ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
متن درس پانزدهم.pdf
992.5K
📗 کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf 🔸 بعثت در نبوّت ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
15 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - بعثت در نبوت.mp3
17.56M
📻 پای استاد سیدعلی حسینی حفظه الله 📻 📻 سلسله جلسات طرح کلی در قرآن/جلسه پانزدهم ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
جایگاه خداباوری ... - دکتر گلشنی 1.mp3
44.75M
💥فایل صوتی جلسه جایگاه خداباوری در دهه های اخیر در غرب (نسخه ای برای تعمیق خداباوری در دانشگاه های ایران) 🎤پروفسور مهدی 1400/06/08 ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
اجمالی از علم منطق،ج۱،ابوالفضل نجفی.m4a
16.98M
📌اجمالی از 📎(کاربرد منطق،تفکر،حیطه منطق،موضوع منطق و...) ▫️ابوالفضل‌ نجفی ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
🌹هرگز نگذاشت تا ابد شب باشد 🌹او ماند که در کنار زینب باشد 🏴 وارث نهضت حضرت (علیه السلام) را تسلیت می‌گوییم. ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲 | خودم دیدم بابامو سر بریدن ...💔 مثل گرگا لباسش رو دریدن ...💔 (ع)🥀 🏴 ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
▫️بسم الله الرحمن الرحيم ▫️ 📌اجمالی از درس کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن " 🔰بعثت در نبوت ✍ابوالفضل نجفی ▫️🔻بعثت به معنای برانگیختگی است...یعنی تحرک بعد از رخوت و سستی و رکود. ▪️بعثت در شخص نبی مقدم بر برانگیختگی جامعه است. 🔻▫️نبی با مایه هایی سرشار و بالاتر از مردم عادی،آماده تحمل بار مسئولیتی بدان عظمت و سنگینی است ولی تا بیش از بعثت این مایه ها هنوز به ظهور و فعلیت نینجامیده و او همچون یکی از افراد معمولیِ دیگر در مسیر عادی اجتماع به تلاش و فعالیت مشغول است؛.(مراد آیه ۶تا۸ سوره ضحی،این بیان است) وحی الهی در او تحول و انگیزش و انقلابی به وجود آورد.(آیه ۱ سوره علق(اقرا باسم ربک..) آتش به جان پیامبر می زند،تحولی به وجود می آورد؛ناگهان در این تنسان متفکر یک انقلابی به وجود می‌آورد؛یک رستاخیزی. 🔻💠دو تحول وجود دارد؛یکی در وجود خود نبی.و بعد از آن تحول در جامعه. ▫️نکات این جلسه ناظر بر آیات سوره ضحی،علق و نجم هست. ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت ۶ نهج البلاغه ؛ ارزش هاى رازدارى و خوشرویی و... وَ الْبَشَاشَةُ‌ حِبَالَةُ‌ الْمَوَدَّةِ‌ 📌شرح اجمالی👇👇 ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
سپس امام در دومين جمله مى‌فرمايد: «خوشرويى و بشاشت، دام محبت است»؛ (وَ الْبَشَاشَةُ‌ حِبَالَةُ‌ الْمَوَدَّةِ‌) . بدون شك افراد خوشرو و خوش‌برخورد كه با چهرۀ گشاده و لب‌هاى پرتبسم با ديگران برخورد مى‌كنند، دوستان زيادى خواهند داشت و به عكس، افرادى كه با قيافۀ در هم كشيده و عبوس و خشم‌آلود با ديگران روبه‌رو مى‌شوند مردم از آنها متنفر مى‌گردند. از آنجا كه جلب محبت باعث اتحاد صفوف و وحدت كلمه مى‌شود، در روايات اسلامى ثواب‌هاى زيادى براى خوشرويى و بشاشت نقل شده است؛ از جمله در حديثى از امير مؤمنان على عليه السلام در بحارالانوار مى‌خوانيم كه فرمود: «إِذَا لَقِيتُمْ‌ إِخْوَانَكُمْ‌ فَتَصَافَحُوا وَ أَظْهِرُوا لَهُمُ‌ الْبَشَاشَةَ‌ وَ الْبِشْرَ تَفَرَّقُوا وَ مَا عَلَيْكُمْ‌ مِنَ‌ الْأَوْزَارِ قَدْ ذَهَبَ‌؛ هنگامى كه برادران دينى‌خود را ملاقات مى‌كنيد با هم مصافحه كنيد و بشاشت و مسرت را در برابر آنها اظهار كنيد و در نتيجه هنگامى كه از هم جدا مى‌شويد گناهان شما بخشوده خواهد شد». در روايت معروفى از پيامبر صلى الله عليه و آله آمده است كه فرمود: «يَا بَنِي عَبْدِالْمُطَّلِبِ‌ إِنَّكُمْ‌ لَنْ‌ تَسَعُوا النَّاسَ‌ بِأَمْوَالِكُمْ‌ فَالْقَوْهُمْ‌ بِطَلَاقَةِ‌ الْوَجْهِ‌ وَ حُسْنِ‌ الْبِشْرِ؛ شما نمى‌توانيد همۀ مردم را با اموال خود راضى كنيد (چرا كه نيازها بسيار زياد و اموال كم است) بنابراين آنها را با چهرۀ گشاده و خوشرويى ملاقات كنيد (كه سرمايه‌اى فنا ناپذير و مايۀ خوشنودى مردم است)». تعبير به «حبالة» (دام) اشاره به اين است كه حتى افرادى كه از انسان گريزانند با اظهار محبت و خوشرويى به سوى وى مى‌آيند و كينه‌ها از سينه‌ها شسته مى‌شود. در بعضى از كلمات حكما آمده است كه سه چيز است كه محبت را در دل برادران دينى آشكار مى‌سازد: با چهرۀ گشاده با آنها روبه‌رو شدن و پيش‌دستى در سلام و جاى مناسب را در مجالس براى آنها مهيا ساختن. ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
هدایت شده از ثقلین بابِ حطه
🔴 زیارت امام زمان (عج) در روز جمعه 🔵 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَاُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَاَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ، وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَاَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، َالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَاَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَاَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ. ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
متن درس شانزدهم.pdf
1.08M
📗 کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf 🔸 رستاخیز اجتماعی نبوّت ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
16 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - رستاخیز اجتماعی نبوت.mp3
22.36M
📻 پای استاد سیدعلی حسینی حفظه الله 📻 📻 سلسله جلسات طرح کلی در قرآن/جلسه شانزدهم ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌در سومين جمله مى‌فرمايد: «تحمل ناراحتى‌ها گور عيب‌هاست»؛ (وَ الْاِحْتِمَالُ‌ قَبْرُ الْعُيُوبِ‌) . اشاره به اين‌كه بسيار مى‌شود انسان از رفتار بعضى از دوستان و آشنايان و يا حتى افراد عادى ناراحت مى‌گردد و يا مشكلات و مسائلى در زندگى پيش مى‌آيد كه انسان را نگران مى‌سازد. كسانى كه اين‌گونه ناملايمات را تحمل كنند به فضيلت بزرگى دست يافته‌اند كه عيوب انسان را مى‌پوشاند و به عكس، افراد ناصبور و بى‌حوصله داد و فرياد بر مى‌آورند و به سخنان يا كارهايى آلوده مى‌شوند كه سر تا پا عيب است. اين احتمال در تفسير اين جمله نيز هست كه بسيارى از بى‌تابى‌هاى انسان بر اثر شكست‌هايى است كه در زندگى براى او پيش آمده كه اگر بى‌تابى نكند ديگران از اين شكست‌ها كه بر اثر ندانم‌كارى‌ها به وجود آمده باخبر نمى‌شوند و به اين ترتيب عيوب او پوشانيده خواهد شد. در غير اين صورت همه از نقطه‌هاى ضعف او باخبر مى‌گردند. مرحوم سيّد رضى به دنبال اين سه جملۀ حكمت‌آميز اضافه مى‌كند كه در روايتى از امام عليه السلام تعبير ديگرى در اين باره ديده مى‌شود كه فرمود: «مسالمت‌جويى وسيلۀ پوشاندن عيب‌هاست»؛ (وَ رُوِيَ‌ أَنَّهُ‌ قَالَ‌ فِي الْعِبَارَةِ‌ عَنْ‌ هَذَا الْمَعْنَى أَيْضاً: «الْمُسالِمَةُ‌ خِبَاءُ‌ الْعُيُوبِ‌») . «خباء» به معناى خيمه است و محلى كه چيزى را در آن مى‌توان پيدا كرد. گر چه تعبير به «مسالمت» با «احتمال» تفاوت زيادى ندارد ولى «احتمال» اشاره به خويشتن‌دارى و «مسالمت» اشاره به خوش‌رفتارى با مردم است. در واقع «احتمال» مفهومى در رابطه با خويشتن دارد و «مسالمت» در رابطه با ديگران ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
🔻سوال: چرا اصلا خدا ما رو آفریده؟ خدا تو قرآن میگه جن و انس رو نیافریدم جزء برا عبادت، ولی متاسفانه قانع نمیشم و باز سوال میشه برام که مثلا عبادت کنیم که آخرش چی بشه؟به کمال برسیم؟ حالا فرضا به کمال هم رسیدم بعدش چی؟ ✅پاسخ: در این خصوص باید گفت: 🔻◽1️⃣اولا خدای متعال واجب الوجود است.یعنی در وجود خودش به هیچکس و هیچ چیز تکیه نداره لذا همه کمالات را دارد. 🔻▫️2️⃣ثانيا یکی از کمالات،"فیاض" بودن است؛یعنی در عطا کردن"جواد" است و بخيل نیست. 🔻▫️3️⃣ثالثا همه خیر و کمالات از وجود است.مثل "وجود" علم در مقابل جهل.که وجود علم کمال است. 🔻▫️4️⃣پس کمال چیزی در "بودن و وجود" آن است.پس فیاض بودن خدا با آفریدن و ایجادش محقق می‌شود و در واقع لازمه فیاض بودن خدا آفریدن است. ⭕▫️اگر چیزی لایق آفریده شدن باشه ولی خدا آن را خلق نکنه نشان از بخل است و این با فیاض بودن واجب الوجود سازگار نیست. ✅پس فیاض بودن خدا باعث شده بیافریند.اگر انتظار داشته باشیم فیاض نیافریند مثل این است که به خورشید تابان بگوییم چرا نور میدهی؟!!خب خورشید در نور دادن بخيل نیست اگر هم به جایی نور نمی‌رسد به خاطر خود آن چیز است که خود را از آن نور و آن تابش دور کرده است و لیاقت ندارد و الا ما چه خانه هایمان را پشت به خورشید بسازیم و چه رو به خورشید،خورشید خورشید است. 💠پس به کمال رسیدن، رسیدن به همان حقیقت انسانی است که‌ واجب الوجود از آن انتظار دارد.خدای متعال میخواهد ما به بیشترین خوشی و راحتی برسیم.راحتی که ذره ای ملالت و خستگی و ناراحتی جسمی و روحی در آن بی معناست.وآن نهایت و قرب الهی و خوشی و راحتی محض، دیگر سوال ندارد.معقول نیست بپرسیم "به راحتی محض برسیم که چی شود؟!" ✍ابوالفضل‌ نجفی ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110