eitaa logo
ثقلین بابِ حطه
247 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
77 فایل
رسولُ اللَّه(ص): انّی تارکٌ فیکُمُ الثّقلَیْنِ کتابَ اللَّهِ و عترتی أهلَ بیتی؛ فإِنَّهُما لَنْ یَفْتَرِقا حَتّی‏ یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوضَ 📥ارتباط با ادمین جهت سوالات دینی و اعتقادی،مشاوره تحصیلی،خانوادگی،ازدواج و... https://eitaa.com/Saghalein313
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 حکمت ۲۴ نهج‌البلاغه:روش یاری کردن مردم(اخلاقی،اجتماعی) 📌 تفسیر اجمالی حکمت 👇 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
📌 تفسیر اجمالی ۲۴ نهج‌البلاغه ‮امام عليه السلام در اين سخن نورانى‌اش اشاره به بعضى از كفارات گناهان بزرگ مى‌كند؛ كفاره‌اى كه مى‌تواند آن گناه را جبران نمايد. مى‌فرمايد: «از جمله كفاره‌هاى گناهان بزرگ، به فرياد بيچاره و مظلوم رسيدن و تسلّى دادن به افراد غمگين است»؛ (مِنْ‌ كَفَّارَاتِ‌ الذُّنُوبِ‌ الْعِظَامِ‌ إِغَاثَةُ‌ الْمَلْهُوفِ‌، وَ التَّنْفِيسُ‌ عَنِ‌ الْمَكْرُوبِ‌) . «ملهوف» معناى وسيعى دارد كه هر فرد مظلوم و بيچاره‌اى را شامل مى‌شود؛ خواه بيمار باشد يا گرفتار طلبكار و يا فقير نادار و يا زندانى بى‌گناه. كسى كه به كمك اين‌گونه افراد بشتابد مى‌تواند عفو الهى را در برابر گناهانى كه انجام داده به خود متوجه سازد. «مكروب» به هر شخص غمگين گفته مى‌شود؛ خواه غم او در مصيبت عزيزش باشد يا غم بيمارى يا فقر يا شكست در امر تجارت و يا هر غم ديگر. «تنفيس» همان زدودن غم است. در جايى كه ممكن است عامل غم برطرف شود زدودنش از اين طريق خواهد بود؛ مانند زدودن فقر از طريق كمك مالى و آنجا كه نمى‌توان عامل آن را برطرف كرد مى‌توان از طريق تسلى دادن، غم و اندوه را سبك نمود مانند كسى كه عزيزش را از دست داده با تسليت گفتن و دلدارى دادن به وسيلۀ دوستان، غم و اندوهش كاهش مى‌يابد يا برطرف مى‌شود. اينها همه مصداق تنفيس است. در يك جمله كمك‌هاى مردمى در اسلام به هر شكل و به هر صورت اهميت فوق العاده‌اى دارد؛ هم موجب بركت در زندگى و هم سبب برطرف شدن بلاها و هم كفارۀ گناهان است. در كتاب تمام نهج‌البلاغه اين سخن حكمت‌آميز با اضافاتى آمده است. مى‌فرمايد: «مِنْ‌ كَفّٰارَاتِ‌ الذُّنُوبِ‌ الْعِظَامِ‌ إِغَاثَهُ‌ الْمَلْهُوفِ‌، وَ مِنْ‌ أَفْضَلِ‌ الْمَكَارِمِ‌ التَّنْفيسُ‌ عَنِ‌ الْمَكْرُوبِ‌، إِقْرَاءُ‌ الضُّيُوفِ‌، وَ مِنْ‌ أَفْضَلِ‌ الْفَضَائِلِ‌ اصْطِنَاعُ‌ الصَّنَائِعِ‌، وَ بَثُّ‌ الْمَعْرُوفِ‌؛ از جمله كفارات گناهان بزرگ كمك به مظلوم و از برترين فضايل اخلاقى برطرف ساختن غم اندوهگين و پذيرايى از مهمانان و از افضل فضايل، نيكى كردن و نشر كارهاى پسنديده است» ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
⭕آیا خدا ضعیف بود که حسین رفت ازش دفاع کنه اونم در برابر عبیدالله ابن زیاد که خدا خودش اونو آفریده بود؟؟ ✅اولا منظور از (ضعف)ضعف جسمی نیست زیرا خداوند جسم نیست.چون لازمه اش نقصه و حال آنکه خداوند واجب الوجود است و هیچ نقصی ندارد. ثانیا:بنا نیست که همه کارهای این جهان از راه معجزه و غیر عادی انجام شود به علاوه اهداف و فلسفه های مهمی در جریان عاشورا و شهادت امام حسین (ع) نظیر حفظ دین خدا با شهادت، الگو بودن برای مردم ، رسیدن به لقاء الهی باشهادت و... وجود داشت که تنها با جریان عادی نهضت عاشورا قابل دست رسی بود. ثالثا: خداوند یزید را یزید خلق نکرده است!همانطور که شیطان را شیطان خلق نکرده!بلکه آنها خود به اختیار خودشان عصیان کرده اند. ⭕ خدا چرا همه را مثل پیامبران معصوم نیافرید؟ دیگه هیچ احتیاجی هم نداشت به هدایت چرا بین آفریده های خودش تفاوت گذاشت؟ بقول باباطاهر که میگه: اگر دستم رسد بر چرخ گردون از او پرسم که این چین است و آن چون یکی را میدهی صدناز و نعمت یکی را نان جو آلوده درخون ✅اگر همه معصوم خلق می شدند چه نیاز به خلق بود؟!! ارزش انسان و معنای کمال او در گام برداشتنش برای رسیدن به امری است.به روشنی می توان فهمید از بین دو شخص بسیار تشنه که مشغول آب خوردن هستند شخصی که از موانع مختلف عبور کرده و آب تهیه کرده مورد تمجید قرار می گیرد نه شخصی که هیچ کاری نکرده و آب آماده می‌خورد! باید تلاش کنیم و طبق اختیاری که داریم قدمی برداریم که به امتیاز عصمت (در مراتب خاص خودش)برسیم. پیامبران به صورت جبری معصوم نشده اند!علاوه بر اینکه ایشان تلاش خود را برای دوری از گناه و آلودگی و ظلم به کار گرفته اند،خداوند با علمی که دارد می داند پیامبران راه بی گناه را انتخاب می کنند،لذا عنایت ویژه هم کرده است.حتی خدای متعال هر انسان دیگری را که بداند او بنا دارد مسیر حق را طی کند،کمک می کند. نکته دیگر این است که خداوند انتظاری که از پیامبر خودش دارد از انسان غیر معصوم ندارد!لذا نماز شب برای پیامبر واجب بود ولی برای ما واجب نشده است! ✅وقتی سخن از "تفاوت"می کنید؛گویا عدالت را به معنای تساوی می دانید!!آیا اینکه پدری برای فرزند ۲ ساله و فرزند ۱۴ ساله اش یک سایز لباس بخرد و هیچ تفاوتی بین آنها قائل،حکیمانه است؟!! ⭕خدا چرا انسان را آفرید؟ هدفش چی بود؟ به ما احتیاج داشت؟ چه مدرکی هست که خدا ما را آفریده؟ خدا را کی آفریده؟ 🔻◽1️⃣اولا خدای متعال واجب الوجود است.یعنی در وجود خودش به هیچکس و هیچ چیز تکیه نداره لذا همه کمالات را دارد. 🔻▫️2️⃣ثانيا یکی از کمالات،"فیاض" بودن است؛یعنی در عطا کردن"جواد" است و بخيل نیست. 🔻▫️3️⃣ثالثا همه خیر و کمالات از وجود است.مثل "وجود" علم در مقابل جهل.که وجود علم کمال است. 🔻▫️4️⃣پس کمال چیزی در "بودن و وجود" آن است.پس فیاض بودن خدا با آفریدن و ایجادش محقق می‌شود و در واقع لازمه فیاض بودن خدا آفریدن است. ⭕▫️اگر چیزی لایق آفریده شدن باشه ولی خدا آن را خلق نکنه نشان از بخل است و این با فیاض بودن واجب الوجود سازگار نیست. ما را یا واجب الوجود(خداوند)خلق کرده یا ممکن الوجود(موجودی پایین تر از واجب الوجود)در قسم دوم سوال می شود که ممکن الوجود را چه کسی خلق کرده؟اگر بگوییم یک ممکن الوجود دیگر بازهم سوال تکرار می شود تا برسیم به واجب الوجود.و چون واجب الوجود وجودش ضروری است،همواره بوده و خواهد بود.و سوال از خالق او بی معناست. ⭕چه کسی خدا را دیده که میگن خدا هست؟ مگه میشه چیزی را نبینی بگی هست؟  ✅آیا اراده ی خود را با چشم می بینید؟ آیا شما علم خودتان را با چشم می بینید؟ واضح است که این امور، با چشم دیده نمی شوند؛ امّا در اینکه این امور را در وجود خویش دارید، شکّ ندارید. ⭕چرا به شیطان به جای حق وحقوقش اجازه تسخیر روح ما را داده تا ما را بدبخت کنه؟ بعد میاد میگه چرامرتکب گناه شدی؟ وجالب اینجاست که قدرت و هوش و زیرکی و حقّه شیطان بیشتر از انسانه پس یعنی ما نمیتونیم از پس شیطان بربیایم. ✅نکته اول این است که شیطان قدرت تسخیر روح ما را ندارد!چون ابزار دفع او وجود دارد. می توانید به آموزه های دین مراجعه کنید. نکته دیگر این است که استعدادهایی در وجود انسان نهفته است که اگر حریفی برای انسان نباشد این استعدادها بروز نمی کنند مثلا اگر مریضی نبود،علم پزشکی انقدر پیشرفت نمی کرد. و نکته دیگر اینکه چون انسان ممکن الخطا هست و بعضا نقاط ضعف خود را فراموش می کند وسوسه های شیطان و هجوم او به انسان باعث می شود که انسان نقاط ضعف خودش را بشناسد و با آن مقابله کند. ونهایتا باید بدانیم چنین نیست که نتوانیم از پس شیطان بربیاییم!چرا که خیلی ها از پس شیطان جنی و انسی بر آمده اند. ✍ابوالفضل نجفی 📎و جواب های بسیار دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید مراجعه کنید. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امام عسکری عليه السلام:چه زشت است در مؤمن خواسته اى باشد كه او را به خوارى كشاند 📚ميزان الحكمه ج۶ صف۴۹۰ ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹زندگی زیباست اما《شهادت》از آن زیباتر است 🌷سیدرضا نریمانی ♥️زیباتر میشه زندگی وقتی سر بدی واسه اون که دوستش داری ♥️زیباتر میشه زندگی وقتی بی قراری برای روز یاری ♥️زیباتر میشه زندگی وقتی هرچی داری برا حسین ع میذاری... ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
متن درس 26.pdf
912K
📗 کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf 🔸 در پیرامون ولایت - 1 ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
26 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - در پیرامون ولایت 1.mp3
16.3M
📻 پای استاد سیدعلی حسینی حفظه الله 📻 📻 سلسله جلسات طرح کلی در قرآن/جلسه بیستم‌و‌ششم ━💠🍃🖤🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰حکمت ۲۵ نهج‌البلاغه:ترس از خدا در فزونی نعمت ها(اخلاقی) 📌 شرح اجمالی حکمت 👇 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🔻▫️ تفسیر اجمالی ۲۵ نهج‌البلاغه ‮امام عليه السلام در اين سخن حكمت‌آميزش به گنهكاران مغرور هشدار مى‌دهد و مى‌فرمايد: «اى فرزند آدم! هنگامى كه مى‌بينى پروردگارت نعمت‌هايش را پى در پى بر تو مى‌فرستد در حالى كه تو معصيت او را مى‌كنى از او بترس (مبادا مجازات سنگينش در انتظار تو باشد)»؛ (يَا بْنَ‌ آدَمَ‌، إِذَا رَأَيْتَ‌ رَبَّكَ‌ سُبْحَانَهُ‌ يُتَابِعُ‌ عَلَيْكَ‌ نِعَمَهُ‌ وَ أَنْتَ‌ تَعْصِيهِ‌ فَاحْذَرْهُ‌) . گنهكاران سه دسته‌اند: گروهى آلودگى كمى دارند و يا اعمال نيك بسيار توأم با صفاى دل. خداوند اين گروه را در همين جهان گرفتار مجازات‌هايى مى‌كند تا پاك شوند و پاك از جهان بروند. گروه ديگرى گناهان سنگين‌تر و مجازات بيشترى دارند كه خداوند به آنها فرمان توبه داده و اگر توبه نكنند در آخرت گرفتارند. گروه سومى هستند كه طغيان و سركشى را به حد اعلى رسانده‌اند خداوند آنها را در همين دنيا گرفتار عذاب استدراج مى‌كند. منظور از عذاب استدراجى اين است كه لطف و رحمت خود را از آنها مى‌گيرد و توفيق را از آنها سلب مى‌كند، ميدان را براى آنها باز مى‌گذارد، بلكه هر روز نعمت بيشترى به آنها مى‌دهد تا پشت آنها از بار گناه سنگين گردد. ناگهان مجازات سنگين و دردناكى به سراغشان مى‌آيد و آنها را در هم مى‌كوبد و به يقين مجازات در اين حالت كه در ناز و نعمت به سر مى‌برند بسيار دردناك‌تر است. اين درست به آن مى‌ماند كه شخصى ساعت به ساعت از شاخه‌هاى درختى بالا برود و هنگامى كه به انتهاى آن برسد ناگهان تعادل خود را از دست بدهد و فرو افتد و تمام استخوان‌هايش در هم بشكند. قرآن مجيد بارها به عذاب استدراجى اشاره مى‌فرمايد؛ دربارۀ گروهى از امت‌هاى پيشين مى‌گويد: ما آنها را گرفتار رنج و ناراحتى ساختيم شايد بيدار شوند و تسليم گردند... ««فَلَمّٰا نَسُوا مٰا ذُكِّرُوا بِهِ‌ فَتَحْنٰا عَلَيْهِمْ‌ أَبْوٰابَ‌ كُلِّ‌ شَيْ‌ءٍ‌ حَتّٰى إِذٰا فَرِحُوا بِمٰا أُوتُوا أَخَذْنٰاهُمْ‌ بَغْتَةً‌ فَإِذٰا هُمْ‌ مُبْلِسُونَ‌»؛ هنگامى كه آنچه را به آنها تذكر داده شده بود به فراموشى سپردند درهاى همه چيز (از نعمت‌ها) را به روى آنها گشوديم تا (كاملاً) خوشحال شدند (و به آن دل بستند) ناگهان آنها را گرفتيم (و سخت مجازات كرديم) و در اين هنگام همگى مأيوس شدند.» ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
اجمالی از معرفت شناسی،هرمنوتیک۳،ج۲۳،نجفی.m4a
9.23M
📌اجمالی از 📎جلسه بیستم‌وسوم_هرمنوتیک فلسفی۳ ▫️ابوالفضل‌ نجفی ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🔴 آیا واقعا خلیفه‌ی دوم در تاریخ ۹ ربیع الاول به قتل رسیده است؟ ♦️ به نوشته منابع تاریخی خلیفه دوم در روز ۲۳ یا ۲۷ ذی الحجة سال ۲۳ هجری توسط فیروز (یا پیروز) ملقب به «ابو لؤلؤ» غلام مغیرة بن شعبه مجروح شد و سه روز بعد کشته شد. علمای متقدّم شیعه بر اینکه وی در ذیحجه به قتل رسیده اتفاق نظر داشته اند 📚 برخی از معتبری که قتل عمر بن خطاب را در ماه ذو الحجة ذکر کرده اند، این کتب هستند: مرُوج الذَهب، علی بن حسین مسعودی(متوفی ۳۴۶)، ج ۲، ص۱۳۵۲ // تاریخ یعقوبی، یعقوبی(متوفی ۲۸۴)، ج ۲، ص ۱۵۹ // تاریخ مدینه، ابن شَبه نمیری(متوفی ۲۶۲)، ج ۳، ص۸۹۵ و ۹۴۳ // تاریخ خلیفه بن خیاط، خلیفه بن خیاط عصفری(متوفی ۲۴۰)، ص۱۰۹ // أخبار الطوال، ابوحنیفه دینوری(متوفی ۲۸۲)، ص۱۳۹ // تاریخ کبیر، بخاری(متوفی ۲۵۶)، ج ۶، ص۱۳۸ // المصنف، ابن أبی شیبه کوفی(متوفی ۲۳۵)، ج ۸، ص۴۱ // تاریخ طبری، طبری(متوفی ۳۱۰)، ج ۳، ص۲۶۵ // المعارف، ابن قُتَیبه دینَوری (متوفی ۲۷۶)، ص۱۸۳ // فتوح، أحمد بن أعثم کوفی(متوفی ۳۱۴)، ج ۲، ص۲۳۲۹ // موطأ، مالک بن انس (متوفی ۱۷۹)، ج ۲، ص۸۲۴ // الآحاد والمثانی، ضحاک(متوفی ۲۸۷)، ج ۱، ص۱۰۲ // المصنف، عبدالرزاق صنعانی(متوفی ۲۱۱)، ج ۱۱، ص۳۱۵ // مسند احمد، احمد بن حنبل(متوفی ۲۴۱)، ج ۱، ص۵۵ // طبقات الکبری، محمد بن سعد(متوفی ۲۳۰)، ج ۳، ص۳۶۴ // أنساب الأشراف، بلاذری (متوفی ۲۷۹)، ج ۱۰، ص۴۳۹ // المحبر، محمد بن حبیب هاشمی بغدادی(متوفی ۲۴۵)، ص۱۴ // الثقات، ابن حبان(متوفی ۳۵۴)، ج ۲، ص۲۳۸ // مسند ابن جعد، علی بن جعد بن عبید(متوفی ۲۳۰)، ص۱۹۵ // التنبیه والإشراف، علی بن حسین مسعودی(متوفی ۳۴۵)، ص۲۵۰ // استیعاب، ابن عبد البِرّ(متوفی ۴۶۳)، ج ۳، ص۱۱۵۲ المعجم الکبیر، طبرانی(متوفی ۳۶۰)، ج ۱، ص۷۰ // مستدرک، حاکم نیشاپوری (متوفی ۴۰۵)، ج ۳، ص۹۲ // التعدیل والتجریح، سلیمان بن خلف باجی(متوفی ۴۷۴)، ج ۳، ص۱۰۵۴ // سنن کبری، بیهقی(متوفی ۴۵۸)، ج ۸، ص۱۵۰ // البدء و التاریخ، مطهر بن طاهر مقدسی (متوفی ۵۰۷)، ج ۵، ص۱۹۱ // تاریخ مدینۀ دمشق، ابن عساکر(متوفی ۵۷۱)، ج ۴۴، ص۱۴ // صفوه الصفوه، ابن جوزی(متوفی ۵۹۷)، ج ۱، ص۲۹۱ // الإنباء، ابن عمرانی (متوفی ۵۸۰)، ص۴۸ // اُسدالغابه، ابن اثیر(متوفی ۶۳۰)، ج ۴، ص۷۷ // شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید(متوفی ۶۵۶)، ج ۱۲، ص۱۸"کانال عبرتهای عاشورا" ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 تفسیر اجمالی آیات قرآن کریم در بیان امام خامنه‌ای سوره مبارکه فصلت آیه ۲۶ وَقالَ الَّذينَ كَفَروا لا تَسمَعوا لِهٰذَا القُرآنِ وَالغَوا فيهِ لَعَلَّكُم تَغلِبونَ کافران گفتند: «گوش به این قرآن فراندهید؛ و به هنگام تلاوت آن جنجال کنید، شاید پیروز شوید!» شعار آزادی اظهار عقیده و آزادی بیان در دنیای غرب هم یک شعار واقعی نیست. یک چیزی که در صورت و ظاهرْ آزادی است، وجود دارد، اما در واقع آزادی به آن معنایی که ادعا میکنند، نیست، بلکه حتی سانسور و اختناق به شکل بسیار ظریف و موذیانه‌ای در این کشورها وجود دارد. سانسوری که در کشورهای غرب هست، تقریباً از جهاتی شبیه هست به همان سانسور و کنترلی که در دوران ظهور اسلام در مکه نسبت به افکار انقلابی رسول خدا وجود داشت. حالا آنها در دوران جاهلیت زندگی میکردند، اینها در دوران مدرنیسم زندگی میکنند. روشها تفاوت کرده، اما روح قضیه همان هست. قرآن از قول کفار نقل میکند که میگفتند: «و قال الّذین کفروا لاتسمعوا لهذا القران و الغوا فیه لعلّکم تغلبون»؛ به هم توصیه میکردند که گوش به سخن قرآن ندهید، ندای پیغمبر را نشنوید و هنگامی که پیغمبر مشغول تلاوت آیات قرآن بود، ولوله میکردند، هلهله میکردند و یک جنجال و غوغائی به وجود می‌آوردند که صدای قرآن و صوت کلام الهی از حنجره‌ی پیغمبر شنیده نشود؛ که در تواریخ هم این ذکر شده که رسول خدا در کنار کعبه مینشست و آیات قرآن را میخواند؛ عده‌ای هم مأمور بودند که جنجال کنند، غوغا راه بیندازند و نگذارند صدای قرآن به گوش دیگران برسد. آنی که امروز در رسانه‌های غرب وجود دارد، تقریباً چنین چیزی است. درست است که قانوناً کسی را از بیان کردن مانع نشدند؛ اما آن جنجال و غوغای تبلیغاتی‌ای که به راه می‌اندازند، امکان و مجال این را نمیدهد که غیر از همان چیزی که آنها اراده میکنند و میخواهند، صدایی به گوش کسی برسد.۱۳۶۶/۰۲/۰۴ خطبه‌های نماز جمعه‌ تهران ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
تبری یا تفرقه .pdf
148.1K
💠 تبری یا تفرقه ؟! 💠 آیا راه اظهار برائت از دشمنان اهل بیت در برگزاری مراسمات علنی و توهین صریح به مقدسات اهل سنت است؟ 💠 پاسخ به این سوال را در مقاله فوق 👆👆ببینید. ✍️ محمد جعفری @meshkatnoor ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥 | مهــم| اعلام توبه و استبصار بزرگترین مهره علمی فرقه یمانی در ایران 🔺سیدحسن سیدپورآذر، قدیمی‌ترین عضو و رئیس دانشکده این فرقه در ایران، ضمن اعتراف به وجود اشکالات و تناقضات اساسی در این جریان، رسماً انحرافی بودن دعوت احمدالحسن را اعلام کرد. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰حکمت ۲۶ نهج‌البلاغه:رفتار شناسی و نقش روحیات در تن ادمی(علمی،اخلاقی) 📌تفسیر اجمالی حکمت 👇 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🔻▫️ تفسیر اجمالی ۲۶ نهج‌البلاغه ‮امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه‌اش به يكى از اصول مهم روان‌شناسى اشاره كرده مى‌فرمايد: «هيچ كس چيزى را در دل پنهان نمى‌كند مگر اين‌كه در سخنان بى‌انديشه‌اى كه از او صادر مى‌شود و در صفحۀ صورتش، آشكار مى‌گردد»؛ (مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَيْئاً إِلَّا ظَهَرَ فِي فَلَتَاتِ‌ لِسَانِهِ‌، وَ صَفَحَاتِ‌ وَجْهِهِ‌) . اين نكته مسلم است كه اعمال انسان بازتاب نيات، خواسته‌ها و سجاياى اوست كه به صورت طبيعى ظاهر مى‌گردد؛ بخشى از آن اختيارى است مثل اين‌كه به هنگام ترسيدن از چيزى تصميم به فرار مى‌گيرد و بخش ديگرى غير اختيارى است كه مثلا در پريدن رنگ از صورت او احساس مى‌شود يا به هنگام غضب صورتش بى‌اختيار برافروخته مى‌گردد و گاه اندامش مى‌لرزد و نيز عكس العمل‌هايى در افعال و اعمال خود ظاهر مى‌سازد. اما گاه مى‌شود انسان چيزى در درون دارد كه نمى‌خواهد آن را آشكار كند در اين صورت سعى مى‌كند دوگانگى در ميان سخن و كردار خود با آنچه در درون دارد ايجاد كند اين دوگانگى در آنجا كه انسان هشيار و مراقب باشد ممكن است ظاهر نشود، اما به هنگام غفلت و عدم توجه، آنچه در درون است خود را در عمل يا سخن‌هاى نينديشيده ظاهر مى‌كند. به علاوه پنهان كردن بخش غير اختيارى مانند آثارى كه در چهرۀ انسان نمايان مى‌شود كار آسانى نيست. اين پديده قانونى در روان‌شناسى است كه به وسيلۀ آن بسيارى از مجرمان را به اعتراف وامى‌دارند و مطالبى را كه اصرار بر اخفايش دارند آشكار مى‌سازند. امير مؤمنان على عليه السلام اين قانون مهم را در عبارتى كوتاه و بسيار پرمعنا در بالا بيان فرموده است. در قرآن مجيد دربارۀ منافقان مى‌خوانيم: ««أَمْ‌ حَسِبَ‌ اَلَّذِينَ‌ فِي قُلُوبِهِمْ‌ مَرَضٌ‌ أَنْ‌ لَنْ‌ يُخْرِجَ‌ اَللّٰهُ‌ أَضْغٰانَهُمْ‌ * وَ لَوْ نَشٰاءُ‌ لَأَرَيْنٰاكَهُمْ‌ فَلَعَرَفْتَهُمْ‌ بِسِيمٰاهُمْ‌ وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ‌ فِي لَحْنِ‌ اَلْقَوْلِ‌ وَ اَللّٰهُ‌ يَعْلَمُ‌ أَعْمٰالَكُمْ‌»؛ آيا كسانى كه در دل‌هايشان بيمارى (نفاق) است گمان كردند خداوند كينه‌هايشان را آشكار نمى‌سازد * و اگر ما بخواهيم آنها را به تو نشان مى‌دهيم تا آنان را با قيافه‌هايشان بشناسى، هرچند مى‌توانى آنها را از طرز سخنانشان شناسايى كنى و خداوند اعمال شما را مى‌داند.» ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
27 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - در پیرامون ولایت 2.mp3
17.44M
📻 پای استاد سیدعلی حسینی حفظه الله 📻 📻 سلسله جلسات طرح کلی در قرآن/جلسه بیستم‌و‌هفتم ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
درس 27.pdf
995.1K
📗 کتاب «طرح کلّی اندیشه اسلامی در قرآن» ؛ فایل pdf 🔸 در پیرامون ولایت - 2 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 دینی و معنویت 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد 🔺جلسه اول 🔸 ✍حضرت استاد دکتر جعفری،یکی از اساتید عزیز بنده هستند.واقعا بیانات ایشون قابل استفاده است. حتما این مجموعه را دنبال کنید. http://aparat.com/hekmateislami http://instagram.com/hekmate_islami ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110