eitaa logo
ثقلین بابِ حطه
247 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
77 فایل
رسولُ اللَّه(ص): انّی تارکٌ فیکُمُ الثّقلَیْنِ کتابَ اللَّهِ و عترتی أهلَ بیتی؛ فإِنَّهُما لَنْ یَفْتَرِقا حَتّی‏ یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوضَ 📥ارتباط با ادمین جهت سوالات دینی و اعتقادی،مشاوره تحصیلی،خانوادگی،ازدواج و... https://eitaa.com/Saghalein313
مشاهده در ایتا
دانلود
معاشرت با مردم ۳.mp3
7.18M
🍂🍂🔷️ جلسه پنجم: ویژگی های دوست خوب 🔸️تاریخ: ۱۳۹۹/۲/۱۸ 🔹️زمان: ۷ دقیقه 🔸️حجت الاسلام نجفی #@thaqalayn110🍂🍂
معاشرت با مردم۲.mp3
1.44M
🍂🍂مهارت های زندگی در نهج البلاغه 🔷️ جلسه سوم: معاشرت با مردم 🔸️تاریخ: ۱۳۹۹/۲/۲۴ 🔹️زمان: ۱ دقیقه 🔸️حجت الاسلام نجفی @thaqalayn110🍂🍂
معاشرت.mp3
1.68M
🍂🍂مهارت های زندگی در نهج البلاغه 🔷️ جلسه سوم: معاشرت با مردم 🔸️تاریخ: ۱۳۹۹/۲/۲۴ 🔹️زمان: ۱ دقیقه 🔸️ @thaqalayn110🍂🍂
🍂🍂مهارت های زندگی در نهج البلاغه 🔷️ جلسه هشتم: شاه کلید استثنائی،اصلاح زندگی 🔸️تاریخ: ۱۳۹۹/۲/۳۰ 🔹️زمان: ۲ دقیقه 🔸️حجت الاسلام نجفی #@thaqalayn110🍂🍂
شاه کلید استثنائی اصلاح زندگی.mp3
2.13M
🍂🍂مهارت های زندگی در نهج البلاغه 🔷️ جلسه هشتم: شاه کلید استثنائی،اصلاح زندگی 🔸️تاریخ: ۱۳۹۹/۲/۳۰ 🔹️زمان: ۲ دقیقه 🔸️حجت الاسلام نجفی #@thaqalayn110🍂🍂
🔴🚩شبهه:من موندم چطور مرجع تقلید بلده هر سال فطریه بر اساس تورم بالا ببره که گیر خودش بیشتر بیاد بلد نیست فتوا بده به دولت اعلام کنه یارانه رو مثل فطریه حساب کنه ملت احمق حساب کردن وجدانن پول ندید اگر هم میخواین پول بدین،بدید به اقوام ضعیف خودتان میخوام این مفت خورو نفت خورها چیزی نخورن! ⚪🏳پاسخ: 🔸️فطریه معادل ۳ کیلو گندم یا برنج یا مانند آن است.طبیعتا با بالا رفتن قیمت برنج،قیمت فطریه هم بالاتر خواهد رفت. 🔸️نکته دیگر اینکه شما این پول را به مراجع نمی دهید که آنها از بالارفتن قیمت ها نفعی ببرند.هرکس می تواند قیمت برنج یا گندم را در شهر خود حساب کرده و به فقرای شهر خود بدهد ⬅️ زکات فطریه جهت مستمندان در نظر گرفته شده حتی موسسات حمایتی و خیریه ها تنها پلی ارتباطی بین نیازمندان جامعه و پرداخت کنندگان فطریه هستند. @GhararGahShayeat yon.ir/88zg ⬅️ و مبالغ صندوقهای کمیته امداد یک منطقه، صرفا برای محرومین همان منطقه استفاده می شود. shayeaat.ir/post/44 ⬅️حتی درآمد صندوق های یک شهر، برای شهر دیگر قابل استفاده نیست. yon.ir/ei3M ⬅️ در دادن زكات فطره مستحب است خويشان فقير را بر ديگران مقدم داریم، بعد همسايگان فقير، بعد اهل علم فقير، ولی اگر ديگری از جهتی برتری داشت، مستحب است او را مقدم بداریم. yon.ir/F7qQ تدوین: 🍂#@thaqalayn110
💠ادامه پاسخ💠 ⭕در مورد اینکه مراجع و روحانیت میخواهند خودشان از این امور نفع ببرند،علاوه بر گفته های پیشین، توجه به این نکته لازم است که تخصص و وظیفه اصلی روحانیون در حوزه علوم انسانی و تعلیم دین است. ⬅️آنها که با روحانیون ارتباط دارند، شاهد تهیه و توزیع نذری توسط آنها بوده اند. هم در داخل و هم در سایر کشورها، آنها پای ثابت این امور هستند. http://yon.ir/Nazrr ⬅️اکثریت روحانیون فاقد شغل رسمی و ثابت هستند و ضمن مشکلات معیشتی اما با ساده زیستی و توکل به خدا زندگی می کنند. ⭕نویسنده شبهه با اتهاماتی که به مراجع وارد می کند نا آگاهی و بعضا اغماض خود را در برابر ایشان ابرازمیدارد.چگونه است که یک عالم دینی به امور دین اشتهار داشته و خود عمل نکند؟؟!کمترین کار مرجعیت عمل به دستورات دین و الگویی برای جامعه دینی بودن است. 🔹️و اینکه گفته شد،علما به مسولین تذکر نمی دهند و.. ،افراد آگاه خوب می دانند،علما با ارتباط با مردم در تمامی امور دینی، سیاسی،‌فرهنگی، اجتماعی و ... نقش بسزایی را ایفا کرده و با آگاهی رسانی و هدایت آحاد مردم ضمن بصیرت افزایی راه هرگونه انحراف و کژ اندیشی از اصول و آرمانهای انقلاب را سد می نمایند. مشکل بیکاری و وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم آن قدر اهمیت دارد که مراجع تقلیدی بارها از مشکل بیکاری و وضعیت نامطلوب اقتصادی انتقاد کرده اند 🔶️🔷️به عنوان نمونه می توان از تذکرات و هشدار های مراجع عظام تقلید پیرامون معضلات و مشکلات فرهنگی یا اقتصادی ، اجتماعی موجود به مسئولین مربوطه یا در بیانات عمومی اشاره نمود. و حتی در مواردی می توان به تحصّن و اجتماع اعتراض آمیز علما و طلاب حوزه علمیه قم، در قبال اوضاع اسفناک فرهنگی جامعه در سالهای گذشته اشاره کرد. این اقدام با حضور تعدادی از مراجع تقلید همراه بود و منجر به استعفا و کناره گیری وزیر فرهنگ و ارشاد وقت شد. 🔻🔻برخی اقدامات و توصیه ها و تذکرات مراجع تقلید به مسئولان: 🔹️اذر۹۶/ ایت‌الله نوری همدانی: ( https://www.tasnimnews.com/fa/news/۱۳۹۶/۰۹/۲۹/۱۶۰۶۲۷۳/مردم-از-گرانی-رنج-می-برند) 🔹️اذر ۹۶: آیت‌الله مکارم شیرازی: مشکل مردم حضور بانوان در ورزشگاه‌ها نیست/.( www.farsnews.com/۱۳۹۶۰۹۰۸۰۰۰۵۴۷) 🔹️-اسفند۹۵: آیت‌الله حسین نوری‌همدانی در درس خارج فقه گفتند: مردم به سه مورد امنیت فکری و مالی، عدالت و مراعات حقوق و فراوانی نعمت و معیشت محتاج هستند و حکام باید آنها را فراهم کنند. وی با اشاره به مشکل معیشت در مملکت گفت: گرانی بیداد می‌کند، طبقات متوسط از گرانی رنج می‌برند نامه‌هایی ارسال می‌شود که اشخاص از فقر می‌نالند؛. مصیبتی در مملکت برای کسانی است که در سطح متوسط هستند بین حقوق ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومانی یا یک میلیون تومانی تفاوت است و این تفاوت نباید وجود داشته باشد.( http://www.mashreghnews.ir/news/۶۹۹۳۲۷آیت-الله-نوری-همدانی-گرانی-بیداد-می-کند) 🔹️«مردم از مراجع گله نكنند كه چرا سكوت كرده‌ايد؛ صداوسيما تذكرات مراجع را انعكاس نمي‌دهد» http://www.jebhepaydari.ir/main/index.php?Page=definition&UID=1837698 🔹️«تذکر مراجع تقلید به رئیس‌جمهور به جای حاشیه‌سازی مشکلات مردم را حل کنید.https://www.magiran.com/article/3694084 🔹️- واکنش آیت‌الله مکارم به اختلاس بانکی (اذر۹۳، http://javanonline.ir/fa/news/۶۹۱۶۰۷/ و.... تدوین: 🍂#@thaqalayn110
عید فطر،روز حسابرسی اعمال و روز جوائز.mp3
5.96M
🍂🍂مهارت های زندگی در نهج البلاغه 🔷️ جلسه یازدهم:عید فطر،روز حسابرسی،روز جوائز... 🔸️تاریخ: ۱۳۹۹/۳/۴ 🔹️زمان: ۶ دقیقه 🔸️حجت الاسلام نجفی #@thaqalayn110🍂🍂
🔴🚩شبهه: چرا پدر را به خاطر قتل فرزند قصاص نمي‎كنند؟ ⚪🏳پاسخ:«چرا پدر را به خاطر قتل فرزند قصاص نمي‎كنند؟» سؤالي است كه لازم است مورد بررسي قرار گيرد.درمورد این سوال جواب های مختلفی داده شده،به بعضی از آنها اشاره می کنیم. 🔸️قصاص داراي دو جنبه است. حق‎الله و حق‎الناس. جنبة حق الهي در اين مورد بخشيده شده است امّا مواردي هست كه اگر جنبة حق‎الناس نيز مورد بخشش قرار گيرد باز هم حكم اجراء مي‎شود. نباید چنین گمان کرد كه قتل فرزند توسط پدر، هيچ‎گونه مجازات ندارد!!زیرا با مراجعه به قوانين مربوطه پي مي‎بريم كه 4 نوع جريمه براي جرم تعيين شده است: 1. پدر ديه فرزند را پرداخت كند. و خود حقي در آن ندارد. 2. به دستور قاضي پدر بايد تبعيد شود. 3. تعريز، اين مورد به صلاحديد قاضي معين مي‎شود. 4. كفّاره، (گرفتن دو ماه روزه). 🔹️به این نکته توجه کنیم:اگر اين شخص پسر 4 ساله همسايه را بكشد قصاص مي‎شود؟!در پاسخ بايد گفت: حكم قصاص زماني قابل اجراء است كه ولي دم، مطالبه قصاص كند. ولي دم مخيّر است كه مطالبه قصاص كند يا ديه بگيرد بنابراين قاضي نمي‎تواند قبل از تقاضاي قصاص از طرف ولي دم، حكم قصاص را اجرا كند. امّا در جايي كه ولي، خود قاتل است، به تعبير ديگر بوجود آورنده، فرزند خود قاتل است، عقلاً‌ صحيح به نظر نمي‎رسد كه ولي دم مطالبه قصاص خود كند. تقاضاي قتل خود مشكل امكان وقوعي نيز دارد. به همين دليل شارع به پرداخت ديه بسنده كرده است. در ضمير مطالبه، طرفين نهفته است لذا مطالبه از خود معنا ندارد. 🔸️ازشبهه کننده سوال می پرسیم که آيا اقدام پدر به قتل فرزند به خاطر علم و آگاهي او به قوانين جزائي بوده است؟ آيا پدر داغدار در سوگ فرزند، با خاتمه يافتن جلسه دادگاه مجدداً اقدام به كشتن ساير فرزندان مي‎كند؟ كدام پدر سراغ داريد كه پس از ارتكاب جرم حتي نسبت به آن بي‎تفاوت باشد؟ و چه مجازاتي از اين سخت‎تر كه پدر را در غم فرزند رها كرده تا او هر روز شاهد جاي خالي فرزندش باشد. آيا قصاص مي‎تواند تسكين‎دهنده و اصلاح‎گر چنين پدري باشد؟ 🔹️نقش پدر و جايگاه او در نظام خانواده آنقدر رفيع است كه مانع بزرگي در اجراي حكم قصاص است. همچنین تحكيم نظام خانواده حكم مي‎كند در چنين مواردي ركن مهم خانواده صيانت شده و به پرداخت ديه اكتفاء شود. 🔸️دليل ديگري كه در قتل فرزند قابل ملاحظه است، رابطه عشق و علاقة پدر و فرزندي است كه اقدام به قتل فرزند را امري عجيب و ناباورانه كرده است. همين عشق و علاقه باعث ورود شبهاتي در عمدي بودن قتل مي‎كند كه در نهايت مانع اجراء حكم قصاص مي‎شود. 💠عنصر ديگري كه در وضع قانون دخيل است موارد غالب و اكثر در يك قضيه است به اين صورت كه هرگاه يك قضيه به طور نادر اتفاق بيفتد قانوني براي آن وضع نمي‎كنند امّا اگر همان قضيه و يا مشابه آن جنبه غالب به خود بگيرد در عرف عقلا براي آن قانون قرار مي‎دهند. در اين‎جا نيز اقدام پدر در قتل فرزند امري كاملاً‌ نادر است لذا در هيچ كجا براي چنين مواردي حكم قصاص وضع نمي‎كنند.در واقع قانون اسلام كامل‎تر از قوانين ساير كشورها است. زيرا اسلام پدر را در زمره ساير قاتلين قرار نداده است. 🔹️دليل ديگر در عدم قصاص پدر به قتل فرزند، ماهيت حكم قصاص است. جنبة حق‎الناس قصاص، همان جبران خسارت است كه ولي دم آنرا مطالبه مي‎كند. بنابراين اجراء حكم قصاص نسبت به پدر، نه تنها جبران خسارت نيست بلكه وارد كردن خسارت شديدتر بر يك خانواده است. با اين بيان فلسفه قصاص در اين مورد مصداق ندارد به هر حال اگر چارچوب حكم قصاص بر اساس مصالح است، آن مصالح در مورد پدر جريان ندارد. در خاتمه به صورت فهرست‎وار مهم‎ترين ادله را بر مي‎شمريم: 🔻1. حدّ قصاص با كم‎ترين شبهه از بين خواهد رفت. احتمال دارد پدر قصد جدي نداشته است. 🔺️2. قتل فرزند امري كاملاً نادر است و در عرف عقلا براي موارد نادر قانون وضع نمي‎كنند. 🔻3. در ماهيت قصاص علاوه بر حق الناس، جنبه حق‎الله هم هست كه خداوند از آن صرف نظر كرده است. 🔺️4. حكم قصاص در صورت مطالبه قابل اجرا است و در مورد قتل فرزند شرط مطالبه معدوم است. 🔻5. رابطه ابوّت و نبوّت در نزد خداوند بسي مهم است و خداوند آنرا مانع اجراء قصاص كرده است. 🔺️6. همانطور كه صاحب مال نسبت به اتلاف آن مجازات نمي‎شود طبق حديث «انت و مالك لابيك» حكم قصاص جاري نمي‎شود. 🔻7. قصاص راه انحصاري نيست بلكه در ساير موارد نيز اختياري است و سفارش به عفو نيز مي‎رساند كه راه زيبائي نيست. 🔺️8. حكم قصاص به لحاظ وجود مصالح و جبران خسارت است، و در اين‎جا اين مصلحت معدوم است. ⬅️جهت مطالعه بيشتر ۱. مجازات پدر و مادر در جرم كشتن فرزند، دكتر محمد اسحاقي، نشر، سفير صبح، چاپ اول 80. ۲فلسفه قصاص در اسلام،قدرت الله خسروشاهی،دفتر تبلیغات اسلامی،بوستان کتاب قم. تدوین: 🍂#@thaqalayn110
🔴🚩شبهه: ارزش زن در اسلام ناب محمدی که جمهوری اسلامی گوشه‌ای از قوانین آن را اجرا می‌کند: 🔹زن‌ها را کتک بزنید(نساء/۳۴) 🔹مرد بالاتر از زن است(بقره/۲۲۸) 🔹زن‌ها را در خانه حبس کنید(نساء/۱۵) 🔹حجاب کنید(نور/۳۱) 🔹شهادت ۲ زن برابر یک مرد است(بقره/۲۸۲) 🔹سهم ارث دختر نصف پسر است(نساء/۱۱) 🔹مرد می‌تواند ۴ زن بگیرد(نساء/۳) 🔹تجاوز به زن شوهردار حرام است، به جز آن‌‌هایی که به غنیمت گرفتید(نساء/۲۴) 🔹زن خو‌د را بعد از ۳ طلاقه کردن باید به دیگری بدهیدتا دوباره بتوانید بگیرید، محلل(بقره/۲۳۰) 🔹برادر از خواهر کامل ارث می‌برد ولی خواهر از برادر نصف(نساء/۱۷۶) 🔹زنان شما، دشمنانتان هستند(تغابن/۱۴) 🔹مردان باید بر زنان مسلط باشند(نساء/۳۲) 🔹می‌توانید زن‌ها را تحت فشار بگذارید(نساء/۱۹) 🔹مرد ۲ برابر زن ارث می‌برد(نساء/۱۲) 🔹زنان کشتزار شما هستند، هر زمان و هر جا خواستید می‌تونید با آنها رابطه زناشویی برقرارکنید(بقره/۲۲۳) 🔹زن‌ها بعد از طلاق برای ازدواج مجدد باید ۳ ماه صبر کنند ولی مردها نه(بقره/۲۲۸) ⬅️ این مصیبت‌نامه‌ و عذاب الهی که ۱۴۰۰ سال پیش بر سر ایرانیان نازل شد همچنان ادامه دارد. ⚪🏳پاسخ:در ارتباط با این دسته از آیات توجه به چند نکته گره گشاست 🔆علت بسیاری از احکام برای ما مشخص نیست. لذا با پذیرش قانون گذاری به نام خداوند باید به قوانین او نیز گردن نهاد. به بیان دیگر یک پاسخ به این دسته اشکالات بحث مطرح کردن مباحث مبنایی است. نتیجه اینکه برخورد ما با بسیاری از احکام الهی تعبدی است. و این نکته ی بسیار مهمی است. 🔆 احکام اسلام بر اساس مصالح و مفاسد بیان شده اند لذا در برخورد با آنها باید تلاش کرد مصالح و مفاسد را شناخت. مثلا در بحث ارث، حکمت افزایش بیشتر ارث برای مرد این است که هزینه های زندگی به طور کلی اعم از خرج زندگی یا پرداخت خسارات به عنوان ولی خانواده و ... به عهده مرد است بر خلاف زن که همان نصف را در جیب مبارک گذاشته و هیچ وظیفه ای ندارد. در بحث دیه هم همینطور. وقتی دیه زن نصف مرد است اتفاقا حمایت از زن است. زیرا اگر زن بمیرد باید پرسید پول دیه را چه کسی دریافت می کند؟ مسلما شوهر او. اسلام می گوید به شوهر او دیه زنش مرده اش را یعنی نصف دیه را پرداخت کنید. ولی اگر مرد بمیرد چون دیه را زنش تحویل می گیرد اسلام می گوید دیه کامل پرداخت کنید. حال آیا این به نفع زن است یا به ضرر او؟ 🔆 نگاه اسلام به این تفاوت ها نگاه ارزشی نیست. بلکه نیازی بر اساس مصالح و مفاسد است. لذا اگر شرایط تغیر کند این احکام نیز تغیر می کنند. یعنی اگر مثلا هزینه های زندکی بر عهده عموم زنها باشد حتما ارث زن دو برابر مردها خواهد بود. 🔆 با آیات و روایات جزیره ای برخورد کردن بی انصافی است. در کنار چنین آیاتی باید آیات مدح زنان مانند آیات آخر سوره آل عمران یا دیگر آیاتی که با نگاه ارزشی مرد و زن را برابر می دانند را نیز دید. برخی آیات برخی زنان را الگو قرار می دهند. سوال این است باید با این دسته آیات چگونه برخورد کرد؟ 🔆 روایات زیادی نیز در مدح زن وجود دارد که باید آنها را نیز مورد توجه قرار داد. 🔆 در این زمینه و برای قضاوتی منصفانه باید رفتار رهبران دین را با زنان را نیز مورد توجه قرار داد. وقتی خاتم الانبیاء تمام قد مقابل زنی به نام حضرت صدیقه سلام الله علیها بلند می شود آیا نشانه عظمت دادن نیست؟ 🔴 اینک گوشه کوچکی از پاسخ ها را در مورد آیات ادعا شده مرور می کنیم: 🔹زن‌ها را کتک بزنید(نساء/۳۴) اولا:زدن در آیه به غیر مبرح(دردآور نبودن)تفسیر شده.لذا مقید شده که با تازیانه وچوب و.‌.نباشد مگر با چوب مسواک که در واقع زدن نیست!پس حق تنبیه بدنی منتفی است. ثانیا:در روایات‌از زدن، به شدت نهی شده!به شکلی که مرتکب این عمل از اشرار الناس است! ثالثا:توصیه های بسیاری از پیشوایان دین از جمله حفظ حرمت و مهربانی به او و..حتی دوری از سخت گیری درباره اشتباهات و کوتاهی او،نسبت به زن وارد شده است. 🔹مرد بالاتر از زن است(بقره/ ۲۲۸) پله برتری مرد،نظر به سرپرستی مرد بر خانواده را دارد و این به ویژگی های وجودی مرد و وظایفی که عرف زندگی زناشویی بر عهده او می گذارد بر می گردد. 🔹زن‌ها را در خانه حبس کنید(نساء/۱۵) این آیه مربوط به مجازات زنای محصنه است و به وسیله آیه دیگر نسخ شده. 🔹حجاب کنید(نور آیه ۳۱) فلسفه حجاب در اسلام امر پنهانی نیست!از جمله حفظ شرافت و عزت زن_ایجاد جامعه سالم و پاک_عدم تحریک مردان_جلوگیری از متلاشی شدن خانواده ها_گسترش فحشاء که در جوامع غربی کاملا نمایان است و ... 🔹شهادت ۲ زن برابر یک مرد است(بقره/۲۸۲) ۱)زنان به خاطر عواطف قوی ممکن است تحت تاثیر واقع شوند،و به هنگام اداء شهادت به خاطر فراموشی یا جهات دیگر،مسیر صحیح را طی نکنند و لذا یکی ،دیگری را یادآوری می کند. ۲)در برخی امور،شهادت زن به تنهایی کافی است.
🔹سهم ارث دختر نصف پسر است(نساء/۱۱)برادر از خواهر کامل ارث می‌برد ولی خواهر از برادر نصف(نساء/ ۱۷۶)مرد ۲ برابر زن ارث می برد(نساء/۱۲) ۱موضوع نصف شدن ارث زنان(در برخی موارد)به معنای ناقص بودن شخصیت زنان نیست بلکه در اسلام،در رسیدن به درجات کمال،فرقی بین مرد و زن نیست و آیات قرآن به وضوح گویای این مطلب است. ۲از آنچه در روایات آمده است می توان استفاده نمود که چون مرد،هزینه و مخارج بیشتری بردعهده دارد و هزینه های اقتصادی دیگری مثل؛مهریه زن،نفقه زن و فرزندان،نفقه نزدیکان مثل پدر و مادر(در صورت فقر) و..بر عهده مرد است،سهم مرد دو برابر سهم ارث زن است. 🔹مرد می‌تواند ۴ زن بگیرد(نساء/ ۳) ۱تعدد زوجات اختصاص به اسلام ندارد و در جامعه عرب قبل از اسلام، این بحث وجود داشته است ولی اسلام آن را در چارچوب ضرورت های زندگی انسانی محدود ساخته و برای آن قیود و شرائط سنگینی قائل شده است. ۲با توجه به در خطر مرگ قرار گرفتن مردان،بیش از زنان،طولانی تر بودن غریزه جنسی مردان،ممنوعیت جنسی در زنان در برخی اوقات و‌...این امر با ضرورت و شرایط سنگین، ودر حدود معینی مجاز(نه واجب) شمرده شده است. ۳دین اسلام،در این مساله شرایط سختی برای مرد گذاشته،و رعایت انواع عدالت اعم از عدالت مالی و رفتاری و..را ضروری می داند.بنابر این اگر مردی،حتی گمان این را داشته باشد که نمی تواند عدالت را در مورد همسران مراعات نماید حق ازدواج مجدد را ندارد. ۴اگر اسلام،چند شوهری را برای زنان جایز نمی داند به خاطر آن است که اولا؛چند همسری خلاف طبیعت و روحیات است.ثانیا؛بهداشت و سلامت نسل به خطر می افتد.ثالثا؛شناخت انساب از بین می رود و‌.. 🔹تجاوز به زن شوهردار حرام است، به جز آن‌‌هایی که به غنیمت گرفتید(نساء/۲۴) ۱منظور آیه زنان غیر مسلمانی است که به اسارت مسلمانان در جنگ ها در می آیند که به منزله طلاق از شوهران سابق است و بعد از تمام شدن عده آنها،ازدواج با آنها ممکن است. ۲فلسفه این حکم از این قرار است که این زنان یاباید به محیط کفر بازگشت داده شوند(بر خلاف اصول تربیتی اسلام).یا بدون شوهر در بین مسلمانان بمانند(ظالمانه است) و یا رابطه آنها باشوهران سابق قطع شود و ازدواج جدیدی بکنند. 🔹زن خو‌د را بعد از ۳ طلاقه کردن باید به دیگری بدهید تا دوباره بتوانید او را بگیرید، محلل(بقره/ ۲۳۰) ۱در روایت هست که دلیل چنین حکمی توبیخ مردان است تا طلاق بین آنها سبک شمرده نشود و زن ها مورد آزار و اذیت قرار نگیرند. ۲مانعی است بر سر راه مردان حوس باز و فریبکار تا زن را بازیچه هوی و هوس خود نسازند و به شکل نامحدود از قانون طلاق و رجوع استفاده نکنند. 🔹زنان شما،دشمنانتان هستن(تغابن/۱۴) اولا؛در آیه فرزندان نیز دشمن حساب شده اند و اکتفا به ذکر زنان نشان از مغرض بودن شبهه افکن دارد. ثانیا؛(مِن)در آیه،تبعیضیه است.یعنی بعضی از زنان نه همه آنها. ثالثا؛مراد دشمن ایمان مومنین است که آنها را وادار بر دست برداشتن از ایمان به خدا و انجام ندادن برخی اعمال صالحه یا ارتکاب گناهان کبیره می کنند.و به خاطر محبتی که انسان به زن و فرزند دارد چه بسا از آنها اطاعت کند. 🔹مردان باید بر زنان مسلط باشند(نساء/۳۲) ترجمه کاملا غلط است و نشان از مغرض بودن شبهه افکن دارد. 🔹می‌توانید زن‌ها را تحت فشار بگذارید(نساء/ ۱۹) این ترجمه کذب و دروغ محض است.
🔹زنان کشتزار شما هستند، هر زمان و هر جا خواستید می‌تونید با آنها رابطه زناشویی داشته باشید(بقره/۲۲۳) ۱مراد از کشتزار خود زنان نیستند!بلکه رحم و جایگاه نطفه مراد است و قرآن برای رعایت عفت کلام از نام بردن رحم پرهیز کرده است. ۲این تشبیه ضرورت وجود زن در جامعه را نشان می دهد که زن وسیله هوسدانی مرد نیست بلکه وسیله حفظ حیات نوع بشری است.همانطور که برای ادامه زندگی به تغذیه نیاز است،برای ادامه نوع خود نیازمند به وجود زن است. 🔹زن‌ها بعد از طلاق برای ازدواج مجدد باید ۳ ماه صبر کنند ولی مردها نه(بقره/۲۲۸) اگر به حکمت های این مساله توجه شود روشن است که این حکم به نفع جامعه و سلامت آن و نیز سلامت زن است.چراکه اولا؛اگر زن در این مدت حامله باشد پدر بچه معلوم می شود.ثانیا؛از نظر بهداشت و سلامت رحم برای زن مفید است.ثالثا؛این محدودیت تا حدودی جلوی بوالهوسی ها را می گیرد و.. تدوین: 🍂#@thaqalayn110
🍂🍂◀️یک سوال و یک پاسخ ناب ⬅️تفکر روزانه در قسمتی از جواب تا ادامه آن... 📚 پرسش ها و پاسخ ها ج۱(حضرت علامه مصباح) درباره سه نظريه نخست اشكالات خاص و جزيى ديگرى مطرح است كه براى دورى از اطاله كلام از بيان آنها خوددارى مى‌كنيم. عدالت يا مطلق ارزشهاى اخلاقى اگر معيار مشروعيت حكومت را عدالت و يا ارزشهاى اخلاقى بدانيم آن گونه كه در نظريه چهارم و پنجم بيان شد مشروعيت دستورها و اوامر حكومت توجيه شده است، ولى نسبت به دليل اعتبار حاكم يا گروه حاكم سخنى گفته نشده است؛ يعنى اگر قانونى عادلانه و يا تأمين كننده ارزشهاى اخلاقى بود، اعتبار و مشروعيت مى‌يابد، همان‌گونه كه در نظريه چهارم و پنجم مطرح شده است. با اين سخن اعتبار قانون تثبيت شده است ولى سخن در اعتبار و مشروعيت حاكم است؛ يعنى در بحث مشروعيت حكومت سخن در اين است كه به چه معيارى حاكم يا گروه حاكم حق فرمان دادن و دستور صادر كردن دارند. به عبارت ديگر: وقتى قانون و دستورى عادلانه بود، لازم الاجر است، ولى چرا اجراى اين قانون به دست شخص حاكم باشد؟ عادلانه بودن فرمان، توجيه‌گر حكومت به دست شخص يا گروه خاصى نيست. اين ايراد در نظريه چهارم و پنجم مسكوت مانده است. حكومت دينى و الهى اگر نظريه ششم را بپذيريم، اشكالات وارده بر نظريات قبلى، بر اين نظريه وارد نيست. چون همه كسانى كه به وجود خدا معتقد هستند، خدا را مالك و سلطان (داراى تسلط تكوينى برمردم) مى‌دانند. اگر خدا آفريدگار انسانهاست، چرا حقّ دستور دادن و حكم كردن نداشته باشد؟! از سوى ديگر كسانى كه معتقد به وجود خدا هستند، بر اين باورند كه احكام الهى به سود خدا نيست، بلكه در جهت مصالح مردم است، همچنين اين احكام عادلانه و مطابق با ارزشهاى اخلاقى است. پس اگر خدا حكم كند، لزوم اطاعت از آن بدون اشكال است. اگر خدا كسى را براى اجراى حكم الهى معيّن كند، او حق حاكميت دارد. و حكومت او با اشكالى رو به رو نخواهد شد. حكومت پيامبر(صلى الله عليه وآله) و امامان معصوم(عليهم السلام) با نصب خاص الهى صورت گرفته است و حكومت ولى فقيه در زمان غيبت امام معصوم(عليه السلام) با نصب عامّ از طرف امام معصوم انجام شده است كه خود وى منصوب خداست. ━━💠🍃🌺🍃💠━━ @thaqalayn110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
منبر مجازی 🔷 حجت‌الاسلام والمسلمین 🔷 ابولفضل نجفی 🔷 موضوع: استقبال محرم_یاری حضرت زهرا(سلام الله علیها) 🔷 چهار شنبه: ۹۹/۵/۳۰
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠🔹️💠 منبر مجازی💠🔹️💠 🔷🔸️ حجت‌الاسلام والمسلمین 🔷🔸️ ابولفضل نجفی 🔷🔸️ موضوع: رضایت مردم یا رضایت خدا؟؟!!امام حسین کدام را می‌پسندد؟! 🔷️🔸️ زمان: ۵ دقیقه 🔷🔸️ چهار شنبه: ۹۹/۵/۳۱ ━━💠🍃🌺🍃💠━━ @thaqalayn110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠🔹️💠 منبر مجازی💠🔹️💠 🔷🔸️ حجت‌الاسلام والمسلمین 🔷🔸️ ابولفضل نجفی 🔷🔸️ موضوع: آیا مثل مولایت حسین هستی..؟؟! 🔷️🔸️ زمان: ۵ دقیقه 🔷🔸️ یک شنبه: ۹۹/۶/۲
هدایت شده از مهدوی ارفع
آثار طمع ورزی در نهج البلاغه_شرح حکمت٢.mp3
6.09M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 /بخش اول ⭕️ طمع ورزی 1⃣ 🎙حجت الاسلام 🆔 @mahdavi_arfae
لام یلدا_و میلاد حضرت زینب._حجت الاسلام نجفی.m4a
11.38M
💠🔹️💠 منبر مجازی💠🔹️💠 🔷🔸️ حجت‌الاسلام والمسلمین 🔷🔸️ ابولفضل نجفی 🔷🔸️ موضوع: لام یلدا_و میلاد حضرت زینب @thaqalayn110🍂🍂
💥فوری و مهم بیانیه صریح و قابل تقدیر علیه هتک حرمت اخیر نسبت به رهبر معظم و حکیم انقلاب اسلامی بسم‌الله الرحمن الرحیم و یکی از خودباختگان ساده لوح که چندی است در برخی رسانه‌های مجازی منتشرشده، چیزی جز خاک‌پاشی بر آفتاب نیست. دشمنان برای ضربه زدن به‌نظام اسلامی به جایگاه حیاتی و پراهمیت ولایت پی برده‌اند و در تلاشی نامبارک می‌کوشند و خود را با تیرهایی مسموم به سمت ولایت پرتاب کنند. در این میان فردی جاهل و حیران غفلت زده، خود را هیزم آتش دشمن کرده و کشتزار اعمال سابق خود را نیز به آتش کشیده است. تا جایی که در دفاع از یک مهره اصلی دشمن متخاصم و سرویس جاسوسی در جنگ اطلاعاتی و تروریستی رسانه‌ای تمام قد وارد میدان شده و چون خوارج برای ولی و امام جامعه خط و نشان می‌کشد. فساد روح و قلب مریض دشمنان ولایت در هرزگی زبان آنان آشکار است و شیطان بر عمق وجود آنان چنان تیری زده است که چشمانشان قادر بر دیدن راه و صلاح نیست. آنان که در فضای غبارآلود در کشتزار خود بذر انحراف از حقیقت پاشيدند و بر آن هرز آبهای متعفن را جاری ساختند امروز سقوط و بدبختی خود را درو می‌کنند. این اباطیل از کسانی که در فتنه، سرگردان و حيران شده بودند و حيله شيطان، آنان را ربوده بود عجیب و بعید نیست و مهر تأییدی بر این حقیقت است که دوری از ولایت، غوطه خوردن در جهالت را به همراه خواهد آورد. فقیهی آگاه با روحی بلند و نفسی مزکی سالهاست با ترویج معارف اسلام ناب، جبهه استکبار را ذلیل و منزوی کرده است و عمق نفوذ را تا پشت مرزهای جبهه کفر هدایت کرده است. این و راهبر امین هم در نگاه مؤمنین و مستضعفان جهان و هم در نگاه دشمنان به‌عنوان مقتدرترین مدیر و سیاستمدارترین فقیه شناخته شده است و تدبیرها و هدایت‌هایش تحلیلگران جهانی را مدهوش و متعجب کرده است. تدبیرهایی که سنگین‌ترین توطئه‌ها را خنثی و عمیق‌ترین فتنه‌ها را ناکام گذاشته است. چه نادان و شب زده‌اند کسانی که چشم خود را بر این حقایق تابناک می‌بندند و زبان خود را به جسارت می‌آلایند. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اعلام می‌دارد؛ پیوند عمیق مردم و امت امام شناس محکم‌تر از آن است که این سبک‌مغزی‌ها ضربه به آن وارد کند و ولایت، نقطه وفاق و کانون وحدت ملت مسلمان ایران است. خویشتن‌داری‌ها در مقابل كلام درشت و لغزش‌های فراوان برخی از نفس‌های ناپاک، نشان از سعه‌صدر مؤمنین دارد و مجالی برای بازگشت و حق‌شناسی است. امید داریم خداوند عبرت‌های روزگار و كيفرهاى پيش رويش را بر ولی نشناسان آشكار كند و تقوا، آنان را از درافتادن در اشتباهات و لغزش در پرتگاه‌ها مانع گردد. ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوأَىٰ أَنْ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَكَانُوا بِهَا يَسْتَهْزِئُونَ و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته سید هاشم حسینی بوشهری/ رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم @thaqalayn110🍂🍂 ━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ یلدای مهدوی آفتاب شب یلدای همه گریه پشت تمنای همه مهدی جان! بی تو دارند همه می‌میرند زود برگرد مسیحای همه همه شهر به چاه افتادند مددی یوسف زهرای همه @thaqalayn110🍂🍂 ━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا