eitaa logo
الاهیات اصلاح|[آسپین آف انگاشت]
13 دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
0 فایل
💠رهیافتی پژوهشی درباره پروژه اصلاح اجتماعی در نسبت الهیات و فرهنگ (وابسته به نشریه انگاشت): @enegasht_ir 👤اندیشه ورزی های یک #دهه_هشتادی ارتباط با سردبیر: @Mojshik
مشاهده در ایتا
دانلود
📢خبر مباحث الهیات اصلاح از این پس در این کانال بارگذاری می شود: https://eitaa.com/theologyofreform_ir الاهیات اصلاح پروژه اخیر من در طول دو سال اخیر بود. اما حجم مطالب، روند بحث و خروجی آن من را بر آن داشت تا در مشورتی که با استاد قائمی نیا داشتم این طرح را در عنوانی مجزا از انگاشت پیش ببرم. مسلما از این پس کانال انگاشت به مسائل روز و اخبار کلی و دیگر موضوعات متمرکز خواهد شد. الاهیات اصلاح نیز عهده دار رهیافت های الهیاتی با فرهنگ و موضوعات مبنایی و دیگر اخبار مرتبط با آن-هر چند تحت چهارچوب انگاشت- خواهد بود. @enegasht_ir @theologyofreform_ir
🔹بالاخره بعد از مدتی طولانی این دو کتاب استاد علیرضا قائمی‌نیا به دستم رسید. 🔸کتاب الهیات سایبر ایشان در اسفند سال ۱۴۰۰ رونمایی شد. کتاب دین و مدل‌های فرهنگی نیز اثر اخیر ایشان در امتداد نگاه فرهنگی استاد در اثر پیشین ایشان انتشار یافت. 🔹پایه‌های اصلی این دو اثر برگرفته از تلفیق حوزه های فلسفی، دینی و علوم شناختی و شاخه‌های مرتبط میان این ها چون انسان شناسی، زبان شناسی و کلام است. 🔸هرچند هنوز نتوانستم این دو اثر را کامل بخوانم اما در اینجا قصد ندارم تا با فشردگویی محتوای این دو اثر را ذبح کنم. بنابراین تنها به این دو نکته موجز بسنده می‌کنم: ۱. استاد قائمی‌نیا در الهیات سایبر جامعه امروز را نه صنعتی بلکه اطلاعاتی فهم می‌کنند جامعه اطلاعاتی جامعه چند فرهنگی است و جریان‌های اطلاعاتی در بستر دیجیتال بینش اصیلی به انسان نمی‌دهند. همین مسئله باور دانش و حتی ایمان را به مخاطره می‌اندازد. ۲. ایشان در اثر جدید خود بر همان پایه به تحلیل فرهنگی جامعه می‌پردازند. استاد در تحلیل‌های خود از جامعه شناسی کلاسیک که جهان را صنعتی فهم می‌کند گذر کرده‌اند و به نوعی به بدیل آن یعنی مطالعات فرهنگی گرایش دارند. در همین پایه به نسبت دین و تحلیل مدل‌های فرهنگی می‌پردازند. @enegasht_ir @theologyofreform_ir
از آنجایی که بناست الهیات اصلاح را در قالبی منسجم بیان شود پس این چند روز اخیر؛ هم برای مرور دوستان قبلی و هم عمده عزیزانی که جدید الورود اند مقاله الهیات اصلاح را باز ارسال می کنیم. سپس به بیان ساده و کوتاه موضوعات مختلف این تئوری در صوت و متن می پردازیم.
مقاله📃 مقدمه سال پیش مقاله ای در عنوان شیعه الهیات رهایی بخش اسلام نگاشته شد. تتبع افزون بر این امر ما را به این نظر رسانید که عنوان رهایی بخش رهیافتی التقاتی به موضوع است. اساس رهایی بخشی مأخوذ از الهیات مسیحی تحت نجات الهی بواسطه تجسد مسیح علیه السلام است. با این وجود باید نام گذاری و تعیین پارادایم هر نوع الهیات اجتماعی از اسلام بر خواسته از شبکه مفهومی وحی و سنت باشد. از این رو به تمسک از روایات؛ با اندکی دگرگونی در نظریه پیشین نام الهیات اصلاح را برگزیدیم. حال نوشتار پیش رو تفصیل این نظام الهیاتی را دستور کار خود دارد. (۱) @enegasht_ir @theologyofreform_ir
الاهیات اصلاح|[آسپین آف انگاشت]
مقاله📃 مقدمه سال پیش مقاله ای در عنوان شیعه الهیات رهایی بخش اسلام نگاشته شد. تتبع افزون بر این ام
نگارش این بخش از مقاله در ۱۶ آبان ۱۴۰۱ شروع شد یعنی سال پیش. مقاله الهیات رهایی بخش اسلام نیز در ۷ آبان ۱۴۰۰ نگاشته شد. از این رو امسال حدودا دومین سالگرد پروژه الهیات اصلاح می باشد!
🔸در مرحله اول پژوهش باید عنوان مقاله نقد شود. نام مقاله در تفاوت با کتاب حاوی یک نقطه زنی است. یعنی مقاله موضوعی را تخصصی، موردی و جزئی بررسی می کند. کتاب از این رو جامعیت بیشتری دارد. از طرفی نیز کتاب برای توضیح نظریه ای اثبات شده است و مقاله برای اثبات آن. 🔹حال ما به نقد عنوان مقاله می پردازیم. اول کار عناوینی را برای تقابل با عنوان اصلی می آوریم: 🔸مبانی نظری روش بازتنظیم فرهنگی حوزه عمومی در الاهیات اصلاح این عنوان هم دارای حشو در عنوان با قید مبانی نظری است. البته می توانیم ایراد را با حصر معنایی عنوان رد کنیم. ولی در آن صورت عنوان مقاله ریشه های تاریخی بحث را از مقاله خارج می کند. 🔹اثبات نظریه الهیات اصلاح این امر اگرچه اشکال تاریخی را شامل نمی شود اما بحث در امتداد های اجتماعی را از مقاله می زداید. 🔸نتیجه: دو نتیجه را از این بحث می توان مطرح کرد. اول اینکه اصلا بحث الهیات اصلاح از دایره یک مقاله خارج است. دیگر نیز مقاله در عنوان و محتوا قابلیت گسترش در یک کتاب را دارد که این دومی بهتر است. @theologyofreform_ir