eitaa logo
🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
2هزار دنبال‌کننده
74.8هزار عکس
78.4هزار ویدیو
2.9هزار فایل
اسیرزمان شده ایم! مرکب شهادت ازافق می آیدتاسوارخویش رابه سفرابدی کربلاببرد اماواماندگان وادی حیرانی هنوزبین عقل وعشق جامانده اند اگراسیرزمان نشوی زمان شهادتت فراخواهدرسید. @tofirmo
مشاهده در ایتا
دانلود
https://ia801804.us.archive.org/11/items/MisharyRasyidPerJuz/Mishary/25.mp3 تلاوت جز۲۵قرآن بدون دانلود 🌺🌺🌺 التماس دعا ═══✼🍃✨🍃✼══ ✨ ✨ ✨✨✨✨ 🕊┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄   @tofirmo     🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کلام رهبر معظّم انقلاب اسلامی دام‌ظلّه * هر کسی به جمهوری اسلامی ضربه بزند ضربه بزرگتر را خواهد خورد ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 با «قرآن کریم» نورانی شویم سوره مبارکه اسراء آیه ۲۸ وَإِمَّا تُعْرِضَنَّ عَنْهُمُ ابْتِغَاء رَحْمَةٍ مِّن رَّبِّكَ تَرْجُوهَا فَقُل لَّهُمْ قَوْلًا مَّيْسُورًا ﻭ ﺍﮔﺮ (ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺗﻬﻴﺪستی ﻭ ﻓﻘﺮ) ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ (ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﺣﻘّﺸﺎﻥ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﺷﺪه‌ای) ﺭﻭی ﺑﮕﺮﺩﺍنی (ﻭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭی ﮔﺮﺩﺍنی) بخاطر ﻃﻠﺐ ﺭﺯقی ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺳﻮی ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ، ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﻣﻴﺪ ﺩﺍﺭی ﭘﺲ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ (ﺗﺎ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺭﺯﻕ ﺧﺪﺍ) ، سخنی ﻧﺮم ﻭ ﺍﻣﻴﺪﻭﺍﺭ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺑﮕﻮ.
💠بدبینی و بدگمانی و روش های درمان آن در روایات معصومین( قسمت دوم ) 7️⃣ استعاذه باید در برابر وسوسه بدبینی به خداوند پناه برد و آیه ها و دعاهای استعاذه را خواند. همچون دعای زیر: أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّیاطِینِ وَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ یحْضُرُونِ إِنَّ اللَّهَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ به خدای شنوای دانا پناه می برم از وسوسه های پنهانی شیاطین و باز به خدا پناه می برم از اینکه بر من حاضر شوند که خدا البته شنوا و دانا است. 8️⃣دوستی با افراد خودساخته برای مبارزه با رذایل اخلاقی از جمله سوء ظن، انسان نیاز دارد به داشتن دوستی، خودساخته و مشاور امین که با مشورت، خود را از سوء ظن و قضاوت های بی جا حفظ کند. امام صادق علیه السلام فرمود: هَلَک مَنْ لَیسَ لَهُ حَکیمٌ یرْشِدُه[9] هلاک شد کسی که حکیمی ندارد که راهنمائیش کند. 9️⃣برخورد صادقانه سعی کنید با افراد با صداقت برخورد کنید یعنی اگر احساس بدی نسبت به آنها پیدا کردید، خیلی ساده به آنها بگویید تا اگر آنها دلیل موجهی دارند برای شما بگویند ودیگر نیازی به بدگمانی نباشد. همچنین اجازه بدهید دیگران نیز احساسشان را به شما بگویند، حتی گاهی از آنها بخواهید در مواقعی که علل رفتارهای شما مشخص نیست از شما پرس و جو کنند و بی جهت به شما گمان بد نبرند، شما نیز این طور باشید. 🔟رویارویی با واقعیت روبرو کردن فرد با واقعیت، یکی از راهکارهای مقابله با سوء ظن است. برای نمونه اگر کسی با تکیه بر دلایل سست، می گوید: فلانی در امتحان قبول نشده است، باید کارنامه قبولی وی را به او نشان داد، اگر چندین بار چنین برخوردی با این گونه افراد صورت گیرد، کم کم در شیوه اندیشدن خود تجدید نظر می کنند و هر سخنی را به آسانی نمی پذیرند. 1️⃣1️⃣دلیل خواستن 2️⃣1️⃣از بین بردن ریشه ها و زمینه ها سوءظن عارضه ای است که ممکن است تحت تأثیر عوامل متعددی بروز کند، برای رفع آن باید با زمینه ها و عوامل مقابله نمود. 3️⃣1️⃣رعایت احکام و مسائل شرعی همچون رعایت حریم و شئونات در گفتگو، پوشش، نگاه، ابراز علاقه و. . . با نامحرمان. 4️⃣1️⃣توجه به آفت ها و پیامدهای سوءظن نیز می تواند عامل رهایی از بدگمانی باشد. امام علی علیه السلام می فرماید: الفِکرُ فِی العَواقِب ینجِی مِنَ المَعاطِب[10] تفکر در عواقب امور، انسان را از مهالک و سختی ها نجات می دهد. 5️⃣1️⃣درک حساسیت های طرف مقابل، مثلًا اگر همسر به تعریف کردن نامحرم حسّاس است نباید در حضور او از نامحرم تعریف کرد و یا اگر شوهر حسّاس است نباید زن با نامحرمان به گفتگو بنشیند. 6️⃣1️⃣برنامه ریزی و پر کردن فرصت ها، زمینه ای برای افکار شیطانی و بدگمانی باقی نمی گذارد. بر فرد بدگمان لازم است افکار خود را با گفتن ذکر و خواندن دعا و اشتغالات دیگر از گمان های بد منحرف سازد. 7️⃣1️⃣خواندن معوذتین (سوره ناس و فلق) 8️⃣1️⃣همنشینی با کسانی که سوءظن ندارند. 9️⃣1️⃣دوری گزیدن از موجبات و زمینه های سوء ظن همچون اجتناب از گروه گرایی، پیش داوری، دوستان ناسالم، بدبین و…. ⭕️پی نوشت ها: 1-کنز العمال، ج ۳، ص ۴۹۷، ح ۷۵۸۵ 2-بحار الانوار ج ۷۵، صفحه ۱۶۹ 3-ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص ۲۴۷) 4-معراج السعاده، ص ۱۶۴. 5-مصباح الشریعه، ص ۲۵۲. 6-نور/ ۱۲. 7- نهج‏البلاغه، قصار ۱۴۱. 8-لغتنامه دهخدا، ج ۱، ص ۱۵۲. 9- بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۱۵۹. 10- غررالحکم، ج ۱، ص ۳۸۰..
قرآن و سنت هاي الهي سنت هاي خداوند که گفته مي شود تغييري در آن ها نيست، کدامند و ويژگي هاي آن ها در قرآن چيست؟ طبق آيات قرآن کريم، برخي ويژگي هاي سنت هاي الهي چنين است: تغيير، تبديل و دگرگوني در آن ها نيست.(1) سنت و فرمان الهي، روى حساب و برنامه دقيقى است.(2) اين سنت هاي الهي، در گذشته و براي اقوام گذشته نيز بوده است.(3) ـ چند نکته توضيحي در باره جاري شدن سنت الهي: 1. خداوند متعال، در نهاد همه انسان ها و در فطرت و سرشت آن ها، زمينه ‌ها و امكانات هدايت را قرار داده است؛ يعني همه انسان ها، هم مي‌توانند در مسير هدايت قرار بگيرند و هم اين كه خود را در مسير گمراهي و انحراف بيندازند. 2. هر كس دچار انحراف و خطا شود، و سپس توبه و بازگشت به خدا داشته و آن را جبران نمايد، او به هدايت باز مي ‌گردد و رحمت الهي شامل حال او مي ‌شود. 3. اگر كسي خطا و انحرافاتش زياد شد و درصدد توبه و جبران آن ها هم برنيامد، اگر از يک حدي گذشت، ديگر قابليت هدايت شدن را در خود از بين برده و ديگر هدايت نمي شود. 4. کسي که به اين مرحله برسد يعني در اثر پافشاري بر گناه و نافرماني، زمينه هدايت را در خود از بي ببرد، سنت الهي در مورد او به اجرا در مي ‌آيد. 5. البته اين سنت الهي با توجه به علم خداوندي است؛ يعني‌ خداوند مي‌ داند اگر كسي از اين حد عبور كند، همه روزنه‌ هاي هدايت را به روي خود بسته است و ديگر قابليت هدايت را ندارد؛ يعني اگر هزار سال هم عمر به او داده شود، باز هم او بر خطاهاي خود مي ‌افزايد و از هدايت دورتر مي ‌شود. ـ نمونه هايي از سنت الهي 1. سنت استيصال(4) 2. سنت انتقام از مجرمين(5) 3. ياري و نصرت مؤمنين(6) 4. اجل مسمي، سنتي قطعي(7) 5. مرگ، سنتي قطعي(8) 6. سنت الهي در هدايت نيکوکاران تلاشگر(9) 7. سنت در تنگنا قرار دادن مجرمين، به اميد بازگشت(10) 8. سنت اظلال، مختص اهل باطل(مشروط)(11) 9. سنت تدافع حق و باطل(12) 10. سنت آزمايش و ابتلا(13) 11. سنت‏ ترف و مترفين(14) 12. سنت استدراج(15) 13. و... ـ معرفي کتاب جهت مطالعه: «سنت هاي الهي»، عبدالكريم زيدان، ترجمه مصطفي ذوالفقار طلب، تهران: نشر نويسنده. «قرآن و اسرار آفرينش»، جعفر سبحاني، قم: بوستان كتاب. «سنت هاي تاريخ در قرآن»، سيد محمد باقر صدر، ترجمه موسوي اصفهاني، تهران: تفاهم. پی نوشت: 1. اسراء: 17/ 77؛ احزاب: 33/ 62؛ فتح: 48/ 23؛ غافر: 40/ 43. 2. احزاب: 33/ 38. 3. احزاب: 33/ 62؛ فتح: 48/ 23؛ غافر: 40/ 85. 4. طه: 20/ 128. 5. سجده: 32/ 22. 6. روم: 30/ 47. 7. نحل: 16/ 61. 8. عنکبوت: 29/ 57. 9. ابراهيم: 14/ 69. 10. روم: 30/ 41. 11. روم: 30/ 9. 12. شوري: 42/ 24. 13. بقره: 2/ 155. 14. اسراء: 17/ 16. 15. اعراف: 7/ 182.
ولخرجي اسلام همگان را بهاعتدال توصيه نموده و خداوند ما را امت ميانهرو قرار داده است(1). ولخرجي همان تبذير و به معناي بيهوده خرج کردن است. قرآن ولخرجها را شبيه شياطين خوانده است؛ «إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُواْ إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا. (2) ولخرجها شبيه شياطيناند و شيطان در برابر خداي خويش کفرپيشه است.» اين کار مورد نهي اهل بيت (عليهمالسلام) نيز قرار گرفته است. درباره ولخرجي از اميرالمومنين (عليهالسلام) چنين نقلشده است: «بخشنده باش اما ولخرج مباش؛ و صرفهجو باش ليكن خسيس مباش.»(3) در حديثي ديگر اين امام بزرگوار ولخرجي را آغازگر فقر و نداري مي داند.(4) در روايتي ديگر نيز افتخار به ولخرجي موجب تهيدستي و فلاکت دانسته شده است.(5) بنابراين ازنظر معارف اسلامي و احاديث معصومان (عليهمالسلام) ولخرجي ممنوع و نکوهش شده است. پی نوشت: 1. سوره بقره، آيه 143. 2. سوره اسراء، آيه 27. 3. سيد رضى، نهج البلاغة، هجرت، ص 474. 4. ليثي، عيون الحكم و المواعظ، دارالحديث، ص 41، ح 934. 5. همان، ص 464، ح 8452.
💠تارک الصلاه در روايات ▪️حکم کسي که نماز نمي خواند، چيست؟ نماز ستون و اساس دين است. امام باقر (عليه السلام) به نقل از رسول خدا (صلي الله عليه و آله) مي فرمايد: « بين مسلمان و كافر فاصله‏اى نيست، مگر اين كه مسلمان نماز واجب را عمدا ترك كند يا آن را بى ‏اهميت بداند و نخواند».(1) حرمت ترک نماز، از انجام بسياري از اعمال حرام سنگين تر است. چون انسان در ارتکاب بعضي از اعمال حرام، قصد بي حرمتي به خداي متعال و دين را ندارد، بلکه جنبه حيواني انسان بر او غلبه کرده و چه بسا بعد از مبتلا شدن به فعل حرام، به شدت از خداي متعال مي ترسد و توبه مي کند. در حالي که رها کردن نماز، موثر از غلبه شهوات بر انسان نيست. بلکه ناشي از ضعف ايمان و بي توجهي به دستور الهي است. از حضرت صادق (عليه السلام) سؤال شد كه چرا فردي که مرتکب زنا مي شود كافر نيست، ولى كسى كه نماز نمى ‏گذارد كافر مى ‏باشد؟ امام (عليه السلام) فرمود: چون زناكار براى‏ شهوت اين كار را مى‏ كند ولى آن كس كه نماز را ترك مى‏ كند براى اين است كه به آن اهميت نمى ‏دهد. زناكار براى لذت دنبال زنى را مى ‏گيرد و از او كامجوئى مى ‏كند، ولى آن كس كه نماز را ترك كرده و آن را انجام نمى ‏دهد قصدش لذت نيست، بلكه فقط نظرش بى‏ اهميت شمردن آن مى ‏باشد و هر گاه كسى نظرش استخفاف باشد كافر مى ‏گردد. (2) البته اين کفر تا زماني که همراه با انکار نماز نباشد، سبب جاري شدن احکام کافر، مثل عدم طهارت، عدم پاک بودن ذبايح او و حرمت ازدواج با او و ... نمي شود. و تنها در جايي که انکار نماز به شکل انکار ضروري دين باشد، اين احکام براي شخص لازم است. اما به هر حال ترک نماز، مساله اي کوچکي نيست و شخص در صورتي که نسبت به نماز سهل انگاري کند، مشمول نفرين الهي مي شود.(3) ⭕️پی نوشت: 1. ابن بابويه، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، دارالشريف الرضي، ص231. 2. مجلسي، بحارالانوار، دار الاحيا التراث العربي، ج‏66، ص: 66. 3. سوره ماعون، آيه 4و5.
مردی خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله رسید و عرض کرد آیا به من اجازه می دهید که آرزوی مرگ بکنم؟🥲 🌸حضرت فرمود: چیزی است که چاره ای از آن نیست و مسافرتی است طولانی که سزاوار است برای کسی که بخواهد به این سفر برود ده هدیه با خود ببرد.(ایا هدایا را اماده کردی)☄️ 👤پرسید آن هدایا کدام ند؟ 🌸رسول اکرم صلی الله علیه وآله فرمود: ۱- هدیه عزرائیل ۲- هدیه قبر ۳- هدیه نکیر و منکر ۴- هدیه میزان ۵- هدیه پل صراط ۶- هدیه مالک (خزانه دار جهنم) ۷- هدیه رضوان (خزانه دار بهشت) ۸- هدیه پیامبر ۹- هدیه جبرئیل ۱۰- و هدیه خداوند متعال 🧚🏼‍♀اما هدیه عزائیل چهار چیزاست: ۱. رضایت حق داران. ۲. قضای نمازها. ۳. اشتیاق به خداوند. ۴.آرزوی مرگ. 🖤هدیه قبر چهار چیزاست : ۱. ترک سخن چینی. ۲. استبراء. ۳. تلاوت قرآن. ۴. نماز شب. 📋اما هدیه نکیر و منکر چهار چیزاست : ۱. راستگویی. ۲. ترک غیبت. ۳. حق گویی. ۴. تواضع در برابر همه. 🎁اما هدیه میزان چهار چیزاست : ۱. فرو خوردن خشم. ۲. تقوای راستین. ۳. رفتن به سوی جماعت. ۴. دعوت به سوی آمرزش الهی 🛣هدیه صراط چهار چیزاست : ۱. اخلاص در عمل. ۲. زیاد به یاد الله تعالی بودن. ۳. خوش اخلاقی. ۴. تحمل کردن آزار دیگران 🔥اما هدیه مالک(خزانه دار جهنم) چهار چیزاست : ۱. گریه از ترس خداوند. ۲. صدقه مخفی. ۳.ترک گناهان. ۴.خوش رفتاری با پدر و مادر 💚اما هدیه رضوان(خزانه دار بهشت) چهار چیزاست : ۱. صبر در ناملایمات. ۲. شکر بر نعمت. ۳.انفاق مال در راه اطاعت خداوند. ۴.رعایت امانت در مال وقفی 🌻اما هدیه رسول اکرم صلی الله علیه و آله چهار چیزاست : ۱. دوست داشتن او. ۲. پیروی از سنت او. ۳. دوست داشتن اهل بیت او. ۴. زبان را از بدی ها حفظ کردن 🎯اما هدیه جبرئیل چهار چیزاست : ۱. کم حرف زدن. ۲.کم خوردن. ۳. کم خوابیدن. ۴. مداومت بر حمد 💓اما هدیه خداوند متعال چهار چیزاست : ۱. امر به نیکی. ۲. نهی از بدی. ۳. نصیحت و خیر خواهی برای مردم. ۴. و مهربانی کردن با همه 📚کتاب المواعظ العدیه .احادیث ده گانه. 🤍 👆👆👆👆👆👆
🟡🟢 پاسخ کامل شبهه ↘️↘️ 🔸اتفاقاً ما هم این سوال را از اونایی داریم که مرسی و اوکی و .... از دهنشون نمی افته، اما نوبت سلام که میشه یادشون می‌افته ایرانی‌ان و می‌گن درود!! 👈🔸 اما در پاسخ باید دانست کلماتی که در فارسی به کار می‌بریم اما به نظر عربی می‌رسد، چند دسته‌اند: 1⃣بعضی از آنها کلمات "فارسی شده" ای هستند که مفهوم آنها در زبان فارسی با آنچه در عربی مطرح می‌شود، به طور کلی متفاوت است؛ مانند، ملت، انقلاب، ازدواج، مراجعه (مثلاً مراجعه در عربی یعنی بازگشت اما وقتی میگید به پزشک مراجعه کردم، اصلا منظور بازگشت از پزشک نیست) و... 2⃣یک دسته دیگر از الفاظ در حقیقت مربوط به فرهنگ اسلامی است نه فرهنگ عربی. این دو تا با هم فرق دارند. مثلاً همین سلام یک فرهنگ اسلامی است و لذا عربهایی که مذهبی نیستند هنگام دیدار یکدیگر از کلمات دیگری مثل اهلا و سهلا استفاده میکنند. جالب اینکه اصلاً سلام یکی از اسامی خود خداوند سبحان هست( سوره حشر آیه ۲۳) و طبق آیات قرآن، مومنان در بهشت با این لفظ به یکدیگر سلام و درود می‌فرستند. مثلاً در آیه ۱۰ سوره یونس و در وصف مواجهه مومنان بهشتی با یکدیگر چنین آمده است: ... وَتَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلَامٌ... ⬅️بنابراین استفاده از این کلمات منافاتی با فرهنگ ما ندارد، چون فرهنگ ما از دو بخشی ملیت و اعتقادی تشکیل شده در حالی که زبان انگلیسی هیچ جایگاهی در فرهنگ ما ندارند نه ملیت و نه دینمون 3⃣بله دسته سومی هستند که ممکن است همان معنای عربی در آن باشد و ربطی به دین و اعتقادات هم نداشته باشد. ما نیز در جایگزین کردن کلمات فارسی با آنها مشکلی نداریم. اما چیزی که هست اینکه اصرار بر حذف آنها از زبان فارسی مساوی است با حذف بخش بزرگی از میراث، فرهنگ و ادبیات ملی ما. چون ادب فارسی مملو از این کلمات است. یعنی اگر شما بخواهید این گونه کلمات را از ادبیات فارسی حذف کنید، باید آثار بزرگی مانند اشعار حافظ، گلستان و بوستان سعدی ، مثنوی مولوی ، آثار خیام ، آثار صائب تبریزی و.... را از پهنه ادب فارسی حذف کنید! 👈چون عدم استفاده از آن‌ها باعث می‌شود نسل های آینده به طور کلی با آن کلمات بیگانه شود و در نتیجه وقتی نسل های بعدی حافظ و سعدی می‌خوانند، گویی یک زبان خارجی و نامفهوم می‌خوانند! 🟡 نهایتاً اینکه باید بدانیم زبان و ادبیات یکی از شیوه‌های مهم تاثیر گذاری فرهنگی است. یعنی برای تغییر در ذائقه و نگرش فکری افراد، کافی است ادبیات آنها را تغییر دهید، کم‌کم و به تبع ادبیات جدید، فکر جدید ایجاد می‌شود، مرسی و اوکی و پرفکت و..... تنها الفاظ نیستند، حامل و نمادی از یک فرهنگ و نگرشی متفاوتند.
دستور خدا به از چه چیزی و عدم تبعیت از چه چیزی است؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: از کتابی که از سوى خدا بر شما نازل شده، كنيد. اما از هیچ اربابی غير از خدا نکنيد. البته شما کم متنبّه می شوید. ✍️ شرح: از قرآن یعنی اطاعت از دستورات و آن. 📖 اتَّبِعُوا ما أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَ لا تَتَّبِعُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءَ قَليلاً ما تَذَكَّرُونَ (اعراف، 3) آیه شماره 141 📱
🔹 از علی آموز ... ✅ خوشحالی و غصه مؤمن در چیست؟ 🌷 امام علی (ع): خوشحالی یک مؤمن در اطاعتش از دستورات و خداست و غصه اش بر گناهانی است که کرده. 📖 سرُورُ الْمُؤْمِنِ بِطَاعَةِ رَبِّهِ وَ حُزْنُهُ عَلَى ذَنْبِهِ. 📚 تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 181 📱
📣 داستان کوتاه (14) ✅ علم امام زمان به اعمال ما در محضر امام صادق (ع) بودم. بدون اینکه سخنی بگویم، فرمود: «اي داود رقّی! روز پنج شنبه هنگامی که برنامه اعمالتان را پیش من آوردند، در آن دیدم که تو درباره پسر عمویت، فلانی، خوبی کرده اي. از این کار تو خوشحال شدم و فهمیدم همین صله رحم تو با وي (و قطع صله رحم از جانب او) باعث مرگ زودرس پسر عمویت خواهد شد.» من پسر عمویی داشتم بسیار بدفطرت و دشمن سرسختم بود. هنگامی که شنیدم او و خانواده اش در فقر و ناداري شدید، روزگار بدي را به سر می برند، برایش مقداري مخارج فرستادم و سپس به سوي مکه حرکت نمودم ـ او بعد از من فوت شده بود ـ موقعی که در مدینه خدمت امام صادق (ع) رسیدم، بدون اینکه حرفی بزنم، امام (ع) آن جریان را به من خبر داد . 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 5 ص 110 📱
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 😃 چقدر شوخی؟ س: در بعضی از روایات از کردن نهی شده. از طرفی در روایات دیگر درباره ادخال سرور، فضیلت زیادی قائل شده‌اند. در نهایت ما باید کنیم یا نه؟ ج: ما باید اول خودمان را یعنی را تربیت کنیم که اگر هم کردیم، به دستورالعملهای خدا لطمه نخورد. این یعنی با تحفّظ از دستور خدا شوخی کنیم. دروغ نگوییم. مردم آزاری نکنیم. به کسی تهمت نزنیم. دلی را نشکنیم. همه اینها را باید مراعات کنیم. آن وقت شوخی کنیم. اما اگر شما عادت کردی به این گناهان و نمی‌توانی مثلاً بدون کِنِف کردن یک نفر، دیگران را بخندانی، حق نداری شوخی کنی. در این صورت مرتکب می شوی. بنابراین معنایش این است که ابتدا خودت را تربیت کن و بعد در جای مخصوص خودش شوخی کردن، بسیار اثر خوبی دارد.
✅ چه کنیم که از امتحانات الهی سربلند بیرون آییم؟ 🌹 امام خامنه ای: اى مؤمنينى كه در سخت ترين شرايط، سوار كشتى نوح شديد! مواظب باشيد از امتحان، سربلند بيرون آييد. راهش هم اين است كه را در خودتان ذخيره كنيد. يعنى همين كه مواظب رفتار خودتان باشيد كه خلاف و خدا رفتار نكنيد. اين، معناى . يك وقت ممكن است سرِ رشته از دست انسان خارج شود و گناهى هم از او سر بزند. مهم اين است كه شما مراقب باشيد و بنا داشته باشيد كه ‏ نكنيد. اين، آن روحيه . (‏ 29/ 11/ 1372) پند 37
❤️ برای فرج امام زمانمان دعا کنیم امام عسکری درباره فرزندشان فرمودند: "بخدا قسم او قطعا غیبتی طولانی خواهد داشت که هیچ کس در آن از هلاکت نجات نمی یابد مگر کسیکه: خداوند بزرگ او را در اعتقاد به امامتش ثابت بدارد؛ و به او توفیق دعا برای تعجیل فرجش بدهد." (کمال الدین و تمام النعمة، باب۳۸) منظور از هلاکت در این کلام نورانی، انحراف از مسیر حق و خروج از جاده مستقیم ایمان است. بر اساس روایات، این هلاکت و انحراف در دوران غیبت بسیار شدید و فراگیر است؛ تا آنجا که فردی صبحگاه مؤمن است ولی شبانگاه از دین خارج شده و کافر می گردد و بالعکس. 📚 (غیبت نعمانی باب۱۲) ♥️ امام عسکری «دعا کردن برای فرج» را به عنوان نسخه ای شفابخش برای نجات از این ورطه هولناک در اختیار ما قرار داده و آن را «تنها راه رهایی» معرفی نموده اند. ═ೋ❅🖋☕️❅ೋ═ ❥↬
🔴 قول مردانه (داستان تشرفات) صدای اذان از رادیوی ماشین به گوش رسید، جوانی که در کنارم نشسته بود بلند شد به طرف راننده رفت و به اوگفت: آقای راننده لطف کنید نگه دارید تا نمازم را بخوانم. راننده با بی تفاوتی گفت: برو بابا حالا کی نماز می خواند صبر کن ساعتی دیگر در قهوه خانه برای ناهار ونماز نگه می دارم. جوان ول کن نبود آن قدر اصرار کرد تا راننده ماشین را نگه داشت و او با آرامش دو رکعت نماز ظهرش را که شکسته هم بود خواند.وقتی سوار ماشین شد پرسیدم: چرا آنقدر به نماز اول وقت اهمیت می دهی؟ گفت: من به آقایی قول داده ام همیشه نمازم را اول وقت بخوانم. گفتم: به چه کسی قول داده ای که اینقدر مهم است. گفت: من در یکی از کشورهای اروپایی درس می خواندم. چند سالی بود که آنجا بودم محل سکونتم در یک بخش کوچک بود و تا شهری که دانشگاه در آن قرار داشت فاصله ی زیادی بود که با یک اتوبوس که هر روز از آن بخش به شهر می رفت من هم می رفتم. برای فارغ التحصیل شدنم باید آخرین امتحانم را می دادم. پس از سال ها رنج و سختی و تحمل غربت، خلاصه روز موعود فرا رسید درس هایم را خوب خوانده بودم. سوار اتوبوس شدم پس از چند دقیقه اتوبوس که پر از مسافر بود راه افتاد. نیمی از راه را آمده بودیم که یکباره اتوبوس خاموش شد. راننده پایین رفت و کاپوت ماشین را بالا زد... ❌ ادامه در پست های بعدی... ═ೋ❅🖋☕️❅ೋ═ ❥↬
مقداری موتور ماشین را دستکاری کرد اما ماشین روشن نشد. مسافران کنار جاده آمده بودند و من هم دلم برای امتحانم شور می زد و ناراحت بودم. چیز دیگری به امتحان نمانده بود. وسیله ی نقلیه ی دیگری هم از جاده عبور نمی کرد نمی دانستم چه کنم همه ی تلاش های چندساله ام به این امتحان بستگی داشت خیلی نگران بودم یکباره جرقه ای در مغزم زد به یاد امام زمان(عج) افتادم. دلم شکست اشکم جاری شد با خودم گفتم: یا بقیه الله! اگر امروز کمک کنی به امتحانم برسم، قول می دهم تا آخر عمر نمازم را اول وقت بخوانم. چند لحظه ی بیشتر نگذشته بود که آقایی از دور نمایان شد و به سمت راننده آمد و با زبان فرانسوی به راننده گفت: چی شده؟ راننده گفت: نمی دانم هرکاری می کنم روشن نمی شود. مقداری ماشین را دستکاری کرد و به راننده گفت: «استارت بزن» ماشین روشن شد همه خوشحال سوار ماشین شدند.من هم که عجله داشتم سوار ماشین شدم همین که اتوبوس می خواست راه بیفتد، همان آقا پا روی پله ی اول اتوبوس گذاشت مرا به اسم صدا زد و گفت: قولی که داده ای یادت نرود نماز اول وقت! و به پشت اتوبوس رفت و من هرچه نگاه کردم دیگر او را ندیدم و تا دانشگاه، همین طور اشک می ریختم. 1)پورسید آقایی، میرمهری، ص 344 ═ೋ❅🖋☕️❅ೋ═ ❥↬
❤️ اهتمام به عبادت بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم زمانی که امام حسن عسکری علیه السلام در زندان صالح بن وصیف بسر می برد عباسیون و صالح بن علی و کسانی که از مذهب تشیع منحرف بودند نزد صالح رفتند تا از او بخواهند بر امام حسن علیه السلام سختگیری کند. صالح گفت: چه کنم؟ من دو نفر از شرورترین افراد را بر او گماشتم اما در اثر مشاهده رفتار او هر دو در نماز و عبادت خود بسیار کوشا شدند. به آنها گفتم چه خصلتی در حسن بن علی است که این گونه در شما تاثیر گذارده است؟ گفتند: چه می گویی درباره مردی که روز را روزه می گیرد و شب را عبادت می کند، نه سخن می گوید و نه به چیزی سر گرم می شود، وقتی به او نگاه می کنیم رگهای گردن ما می لرزد و حالی به ما دست می دهد که نمی توانیم خود را نگه داریم. وقتی این سخنان را از صالح بن وصیف شنیدند ناامید برگشتند. اصول کافی، باب مولد ابی الحسن بن علی علیه السلام، ح 23. ═ೋ❅🖋☕️❅ೋ═ ❥
اسب سواری ، مرد افلیجی را سر راه خود دید ڪه عصا به‌دست پیاده می‌رود ، افلیج از او کمک خواست، مرد سوار دلش به حال او سوخت ، از اسب پیاده شد او را از جا بلند ڪرد و بر روی اسب گذاشت تا او را به مقصد برساند! مرد افلیج ڪه اڪنون خود را سوار بر اسب می‌دید دهنه ی اسب را ڪشید و گفت: اسب را بردم ... و با اسب گریخت! پیش از آنڪه دور شود صاحب اسب داد زد: تو تنها اسب را نبردی ، جوانمردی را هم بردی، اسب مال تو ؛ اما گوش ڪن ببین چه می‌گویم؛ مرد افلیج اسب را نگه داشت! مرد سوار گفت: هرگز به هیچ ڪس نگو چگونه اسب را به دست آوردی! می‌ترسم ڪه دیگر "هیچ سواری" به پیاده‌ای رحم نڪند. «كليله و دمنه» حڪایت ، حڪایت روزگار ماست!! به قدرتمندان و ثروت اندوزان و ڪاخ نشینان بگویید: شما ڪه با جلب اعتماد مستمندان و بیچارگان و ستمدیدگان ؛ اسب قدرت به‌دستتان افتاده ... شماها ؛ نه فقط اسب ، ڪه ایمان ، اعتماد ، اعتقاد و... نان سفره‌مان را بردید... فقط به ڪسی نگوئید چگونه سوار اسب قدرت شدید!!! افسوس... ڪه دیگر نه بر اعتمادها اعتقادیست و نه بر اعتقادها اعتمادی!‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ═ೋ❅🖋☕️❅ೋ═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 قضاوت‌های اجتماعی برداشت‌های ما از دیگران چگونه شکل می‌گیرد؟ ═ೋ❅🖋☕️❅ೋ═ ❥↬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عجز و ناتوانی حتی در تهیه مواد غذایی. اینجا آمریکاست، همان کشوری که با یک سال کار کردن در آن می‌شد که صاحب خانه شد!