🌙🍃🎤آدم را از دو چیز می توان شناخت یکی از معبود او که فرمان چه کسی را می برد و چه کسی را می پرستد و حرف او را گوش می دهد. و یکی از دعای او که چه دعایی دارد.
آدم دعای هر چه را داشته باشد کمبود همان را دارد چون دعا وقتی مستجاب شود همان معبود او می شود و معبود آدم رب او می شود. اگر دعا شیطانی بود مثلا دزد دعای شیطانی دارد. شیطان معبود او می شود و می خواهد شیطان شود لذا خداوند تبارک و تعالی در قرآن می فرماید:«أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ»(۱)
یکی دعای حیوانی دارد، یکی دعای نباتی دارد و یکی دعای انسانی. و یک دعای حقیقت دارد. دعای ائمه اطهار علیهم السلام دعای حقیقت بود و الحقیقة را از خدا می خواستند: «إِلهي هَب لي کمالَ الإِنقِطاعِ إِليک وأَنِر أَبصارَ قلوبِنا بِضياءِ نَظرِها إِليک، حتّى تَخرِقَ أَبصارَ القُلوبِ حُجبَ النُّور فتَصلَ إِلى مَعدنِ العَظمه، وتَصيرَ أَرواحَنا معلَّقه بعزِّ قُدسِک»(۲) معدن عظمت همین الرحمان است. که می خواهند به آن متصل شوند و عبد او شوند و او در ایشان ظاهر شود. این سوال و نیاز ایشان است. زیرا آدم همان چیزی هست که در او ظاهر شده است.✨
(۱)أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ: اى فرزندان آدم مگر با شما عهد نكرده بودم كه شيطان را مپرستيد زيرا وى دشمن آشكار شماست (یس/۶۰)
(۲)فرازی از دعای شعبانیه
حاج آقا امامی
#جلسه_پنجم
#تفسیر_بقره۱۸۳
#یکشنبه_۱۲_۱_۱۴۰۳
#رمضان۱۴۰۳
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸
🕋 @tohideahadi
🌙🍃🎤پیغمبر آمد که دعای ما را دعای آدمی کند. پیغمبر شفیع آدم سازی است. شفاعت پیغمبر شفاعت آدمی است. آدم یعنی نور محض. پیامبر نور محض بود: «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» (۱) این جاست که الرحمن شفاعت می کند: «و آخر من يشفع هو أرحم الرّاحمين». بسم الله الرحمن الرحیم آخر من یشفع است.
مقصد ما النور است: «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنوا يُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ ۖ» (۳) ما باید از کل ظلمات یعنی هوای نفس و شیطان خارج شویم و النور شویم.
بنیه آدم از ابتدا نمی تواند النور و خاتم الانبیا شود باید از السفل السافین و کل ظلمات خارج شود و بعد به النور وارد شود.
حال چگونه از ظلمت به نور خارج شویم؟ با اطاعت از فرمان خدا. چون فرمان خدا نور است و فرمان خود و نفس ظلمت است لذا پیامبر ما را به النور
دعوت می کند.✨
(۱)اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ: خدا نور آسمانها و زمين است مثل نور او چون چراغدانى است كه در آن چراغى و آن چراغ در شيشه اى است آن شيشه گويى اخترى درخشان است كه از درخت خجسته زيتونى كه نه شرقى است و نه غربى افروخته مى شود نزديك است كه روغنش هر چند بدان آتشى نرسيده باشد روشنى بخشد روشنى بر روى روشنى است خدا هر كه را بخواهد با نور خويش هدايت مى كند و اين مثلها را خدا براى مردم مى زند و خدا به هر چيزى داناست. (نور/۳۵)
(۲)« و آخر من يشفع هو أرحم الرّاحمين» (علم الیقین، جلد۲، ص۱۳۲۵
(۳)اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنوا يُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ ۖ وَالَّذينَ كَفَروا أَولِياؤُهُمُ الطّاغوتُ يُخرِجونَهُم مِنَ النّورِ إِلَى الظُّلُماتِ ۗ أُولٰئِكَ أَصحابُ النّارِ ۖ هُم فيها خالِدونَ: خداوند، ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آوردهاند؛ آنها را از ظلمتها، به سوی نور بیرون میبرد. (اما) کسانی که کافر شدند، اولیای آنها طاغوتها هستند؛ که آنها را از نور، به سوی ظلمتها بیرون میبرند؛ آنها اهل آتشند و همیشه در آن خواهند ماند. (بقره/۲۵۷)
#جلسه_پنجم
#تفسیر_بقره۱۸۳
#یکشنبه_۱۲_۱_۱۴۰۳
#رمضان۱۴۰۳
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸
🕋 @tohideahadi
🌙🍃🎤ما توحید احدی صمدی را بر پیامبر نازل کردیم و قرآن شرح آن توحید احدی صمدی است. توحید احدی صمدی جان عالم است. این عالم عبارت از محسوسات و معقولات هستند محسوسات عبارت از ظلمات هستند که نور توحید آن ها رو روشن کرده است.
لیله القدر عبارت از بنیه آدمی است و می فرماید تو چه می دانی لیله القدر چیست.
لیل عبارت از بنیه آدمی است. لیل ظلمت نیست. همه عالم اللیل هستند اما لیله القدر نیستند، زیرا فقط بنیه آدم است که جان دار است و بنیه بقیه عالم بی جان است. لذا خداوند قرآن را در بنیه آدمی نازل کرد یعنی این جان را فقط به آدم داد.✨
#جلسه_ششم
#تفسیر_القدر
#دوشنبه_۱۳_۱_۱۴۰۳
#رمضان۱۴۰۳
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸
🕋 @tohideahadi
🌙🍃🎤یک ذکر شریفی است که ملا عبدالرزاق می گوید اکثار در این ذکر شریف «یا حَیُّ یا قیُّومُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ» که اسم اعظم خداوند است، موجب می شود مظهر الحی واقع شود و دارای حیات بی نهایت می شود.✨
#جلسه_ششم
#تفسیر_القدر
#یا_حی_یا_قیوم
#دستورالعمل
#دوشنبه_۱۳_۱_۱۴۰۳
#رمضان۱۴۰۳
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸
🕋 @tohideahadi
🌙🍃🎤ما در لیله القدر آن توحید احدی صمدی را نازل کردیم، آن قرآن را نازل کردیم البته «ه» به قرآن برمی گردد، منتهی قرآن یعنی توحید احدی صمدی، «نا» یعنی الرحمن و همه ظهورات او قرآن را در بنیه آدمی نازل کرد. لذا هر دارایی که انسان دارد الرحمن و همه ظهوراتش در بنیه آدم نازل کرده است.✨
«وَ مَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ» یعنی نمی دانی بنیه آدمی چه غوغایی است. آدم یعنی مظهر توحید احدی صمدی که الرحمن قرآن را در او نازل کرد. قرآن را توحید احدی صمدی بر پیامبر نازل کرد
«لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» یعنی لیله قدر از همه بنیه های عالم مهمتر است.
الروح همان رحمت بی نهایت و ظهورات اوست
#جلسه_هشتم
#تفسیر_القدر
#چهارشنبه_۱۵_۱_۱۴۰۳
#رمضان۱۴۰۳
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸
🕋 @tohideahadi
🌙🍃🎤اگر ما مخاطب «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» واقع شدیم یعنی اگر احد بر ما نازل شد_احد یعنی واحد القهار، یعنی آن رحمت بی نهایت با تمام ظهوراتش_ همه این ها اگر در بنیه آدمی نازل شد، همه این ها قرآن را مشایعت می کنند در نزول آن. حال تمام ملائک یعنی ما سوی الله با آن رحمت بی نهایت قرآن، یعنی آن توحید احدی صمدی را در بنیه آدمی در نزول آن بر بنیه آدمی مشایعت می کنند و با قرآن در بنیه آدمی نازل می شود.✨
#جلسه_هشتم
#تفسیر_القدر
#چهارشنبه_۱۵_۱_۱۴۰۳
#رمضان۱۴۰۳
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸
🕋 @tohideahadi
🌙🍃🎤قبل از توحید احدی صمدی همه در ضلال مبین (۱) و گمراهی آشکار هستند زیرا همه وارونه هستند و قرآن است که همه را رو می کند و سر آدم بالا می رود و با پا راه می رود. قبل قرآن همه با سر راه می رفتند.
تا «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱللَّٰهُ» نگوییم و شاهد نشویم و به « لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱللَّٰهُ» علما و عملا گواهی ندهیم وارونه هستیم، لذا هر وقت از فرمان خدا سرپیچی کردیم با سر و وارونه راه می رویم.
وقتی با سر راه رفتیم این جا عدل است یعنی همه چیز سر جای خود است چون سر برای دیدن است نه راه رفتن. وارونه راه رفتن همان حکومت شیطان است و او بر ما مسلط است یعنی هوای نفس بر ما مسلط است.
چه چیز ما را از وارونگی خارج می کند؟این که عبد و نمود آن «ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ» شویم. چگونه نمود و عبد او شویم؟ علما و عملا. این دستوراتی که پیغمبر اکرم آورد به آن عمل کنیم.
پس پیامبر این دستورات را آورد تا از نار و وارونگی خارج شویم.✨
(۱)هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ:و کسی است که در میان جمعیت درس نخوانده رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنها میخواند و آنها را تزکیه میکند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت میآموزد هر چند پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند!(جمعه/۲)
#جلسه_هشتم
#تفسیر_القدر
#چهارشنبه_۱۵_۱_۱۴۰۳
#رمضان۱۴۰۳
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸
🕋 @tohideahadi
🍀🍃🍂بسم الله الرحمن الرحیم
#اربعین_کلیمی یا موسوی
در اربعین کلیمی یعنی از اول ذیقعده و ده روز اول ذیحجه با نیت داشتن اربعین ، خود را در پناهگاه خدا دانسته و سعی شود وقت و زمان معینی را به اذکار و توجه اختصاص بدهد .
🍀ذکر مخصوص صبحها ( ما بین الطلوعین ) :
۱_ هر روز ۷۰ مرتبه استغفار کند ( اگر در نماز شب ۷۰ مرتبه استغفار شود کفایت می کند ) هر گناهی را با استغفار و زیر سپر اسمَ الغفارِ خدا از خدا طلبِ مغفرت کند در ایام دیگر هم این ذکر انجام بشود .
۲_ ذکر ۱۹ مرتبه ذکر بسم الله الرحمن الرحیم و ۱۷ مرتبه صلوات
۳_ تلاوت سوره های کافرون و فلق و ناس هر کدام ۳ مرتبه و توحید ۱۱ مرتبه و القدر ۷ مرتبه تلاوت شود . (در ایام دیگر هم این سوره ها خوانده میشود . )
۴_ آیه #سخره [ سوره مبارکه اعراف آیات ۵۴ تا ۵۶ ]
۵_ ذکر لا اله الا الله ۲۰۰ مرتبه
ذکر الحی ۷۰ مرتبه
ذکر یا الله ۷۷ مرتبه
🍀 ذکر مخصوص شبها :
۱_ پس از نماز عشاء در تعقیبات نماز #عشاء دعای : اللهم رب السماوت السبع و مااظلت و رب الارضین السبع و ما اقلت .... خوانده شود .
۲_ مُسبََحات سِتِّه [ شش سوره ای که با سَبَّح یا یُسَبِّحُ آغاز میشود تلاوت شود [ سوره های حدید ، حشر ، جمعه ، صف ، تغابن ، اعلی
۳_ سه آیه آخر سوره حشر با گذاشتن دست به روی قلب ۳ مرتبه تلاوت شود .
۴_ قبل از خواب آیه ۲۸۵ و ۲۸۶ سوره بقره تلاوت شود
این اذکار در ایام دیگر نیز خوانده می شود ولی در اربعین کلیمی با در نظر گرفتن اینکه در ایام مخصوص آدم سازی قرار دارد با توجه خاصِ ایام الحرام خوانده شود
منبع: کانال مدار حسن
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸
🕋 @tohideahadi
🌙🍃🎤آمرزیده شدن یعنی همه آنی که در آدم بالقوه است بالفعل شود. و آن چه در آدم بالقوه است توحید احدی صمدی است. توحید جان آدم است که آدمیت آدم به آن زنده است. توحید فصل آدم است که اگر در آدم نباشد آدم نیست.
پس بنیه آدمی عبارت از لیله القدر است.✨
#جلسه_یازدهم
#تفسیر_القدر
#المرحوم
#شنبه_۱۸_۱_۱۴۰۳
#رمضان۱۴۰۳
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸
🕋 @tohideahadi
🌙🍃🎤دار یعنی جایی که اندیشه آدم در او ساکن است. دار آدم بالفعل، یعنی آدمی که همه دارایی های او به فعلیت رسیده باشد، توحید احدی صمدی است، لذا دار آدم توحید احدی صمدی است. پس مقام محمدی و دار پیغمبر اکرم توحید احدی صمدی است که همان نفس رحمانی است.
نفس رحمانی جان عالم و همه کلمات وجودی است.
دار غرور عبارت از خود آدم است. دار غرور یعنی دار فریب، یعنی شیطان آدم را گول می زند و به چیزی دعوت می کند که وارونه و زینت کرده است و آدم را از بهشت آدمی بیرون می برد.
ما بی دار غرور نمی توانیم باشیم اما می توانیم از آن بیرون بیاییم.
اگر از ظاهر به مظهر و باطن رسیدیم از دار غرور بیرون آمدیم اما اگر در ظاهر ماندیم و به مظهر نرسیدیم در دار غرور ساکن شدیم.
دار خلود آن است که اندیشه آدم در حقیقت ساکن است. یعنی از عکس به صاحب عکس و از آیه به ذوللایه و از..... ظاهر به مظهر می رسیم.
تجافی یعنی نیم خیز شدن یعنی نه این است و نه آن. یعنی باید از عالم نیم خیز شد یعنی باید عالم را نردبان کرد برای بالا رفتن نه این که در آن ساکن شویم. زیرا در نردبان انسان برای بالا رفتن از آن باید نیم خیز شود.✨
#جلسه_یازدهم
#تفسیر_القدر
#تفسیر_دعای_شب_بیست_و_هفتم
#شنبه_۱۸_۱_۱۴۰۳
#رمضان۱۴۰۳
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸
🕋 @tohideahadi
🌙🍃🎤دار غرور عبارت از دنیاست. خداوند دار غرور نیافریده است بلکه دار خلود آفریده است منتهی دار خلود بدون مقدمه و حد دار غرور پیدا نمی شود. باید این دار غرور باشد، باید بدن باشد تا جان پیدا شود و آن را حمل کند. جان بدون بدن معنی ندارد. هر جانی یک بدنی دارد، لذا آدم بدن های در طول هم دارد و یک وقت است که کل ما سوی الله بدن آدم می شود که این بدن بنیه آدمی است که همه بدن ها را برداشته است و با نور بی نهایت روشن میشود و جان می گیرد و آن توحید احدی صمدی است.✨
#جلسه_یازدهم
#تفسیر_القدر
#شنبه_۱۸_۱_۱۴۰۳
#تفسیر_دعای_شب_بیست_و_هفتم
#رمضان۱۴۰۳
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸
🕋 @tohideahadi
🌙🍃🎤«اللّهُمَّ لا تَکلنی إلی نَفسی طَرفَةَ عَینٍ أبَداً»: خداوندا حتی لحظه ای مرا به خودم وا مگذار.
وامگذار یعنی چه ؟ یعنی در فرمان تو نباشم در واجب نباشم.
آدم همیشه باید در واجب باشد.
ما دو قرب داریم: قرب نوافل، قرب فرائض
آدم باید همیشه در این دو قرب ساکن باشد. این دو قرب عبارت از دار خلود است. و بیرون از این دو قرب دار غرور است.✨
#جلسه_یازدهم
#تفسیر_القدر
#تفسیر_دعای_شب_بیست_و_هفتم
#شنبه_۱۸_۱_۱۴۰۳
#رمضان۱۴۰۳
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸
🕋 @tohideahadi
🌙🍃🎤«وَ الاسْتِعْدادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ»: خدایا قبل از این که بمیرم مردن را نصیب من کن. یعنی بنده تو باشم. آدم باید مظهر الموت باشد یعنی در مقابل الحی خداوند المیت باشد. تا الحی در او ظاهر شود وقتی الحی در او ظاهر شد او المیت می شود حیات ابدی و و بی نهایت عبارت از توحید احدی صمدی است که آدم را فرا می گیرد. پس وقتی آدم می میرد چیزی از او باقی نمی ماند و فقط حکایت او باقی می ماند لذا کوه او «أَنْزَلَ النُّورَ عَلَی الطُّورِ» می شود.✨
🌙اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجافِي عَنْ دارِ الْغُرُورِ، وَ الإِنابَةَ إِلى دارِ الْخُلُودِ، وَ الاسْتِعْدادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ می شود.
#جلسه_یازدهم
#تفسیر_القدر
#تفسیر_دعای_شب_بیست_و_هفتم
#شنبه_۱۸_۱_۱۴۰۳
#رمضان۱۴۰۳
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸
🕋 @tohideahadi
🌙🍃🎤استغفار غذای آدم است. استغفار یعنی غذای ناپاک را برگرداندن تا سالم شویم. وقتی گناه می کنیم یعنی خلاف فرمان خدا انجام دهیم، ترک واجب کنیم یا مرتکب حرام شدیم غذای ناپاک و ناسالم آدمی خورده ایم و باید از این برگردیم و استفراغ کنیم مثل کسی که سم خورده و باید برگرداند تا بتواند غذای خود را هضم کند. اگر سم استفراغ نشود نمی تواند غذای خود را هضم کند لذا آدم باید غذای مسموم را برگرداند تا بدن سالم شود. استغفار هم همین طور است.
استغفار یعنی برمی گردانیم هر آن چه ملایم با آدمیت ماست. چه چیز ملایم با آدمیت ماست؟ توحید احدی صمدی و با استغفار از خدا می خواهیم که هر چه را ملایم با توحید احدی صمدی نیست برمی دارد و غفران نصیب ما شود و پاک شویم.✨
#جلسه_سیزدهم
#تفسیر_القدر
#استغفار
#دوشنبه_۲۰_۱_۱۴۰۳
#رمضان۱۴۰۳
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸
🕋 @tohideahadi
🌹🍃🍂غذای معراجی عبارت از نماز است. پس وقتی می خواهم نماز بخوانم باید به جمله ای که می خواهم آن را ادا کنم توجه داشته باشم. وقتی می خواهم بایستم در مقابل کسی که حرف مرا می شنود و این حرف را خودش یاد من داده است، حالا در مقابل او ایستادم می گویم «بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ»، این را باید بفهمم. اگر نفهمم نماز من اسقاط تکلیف است، عذاب نمی کنند اما خاصیت دیگری برای آدم ندارد.✨
#توحید_ختمی۱۴
سرّ حکمت۴
🕋 @tohideahadi
🌹🍃🍂 «بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ» یک خاصیتی دارد که همه عالم یعنی دنیا و آخرت و همه موجودات دنیا و آخرت در مقابل او هیچی اند. «وَ بِاسْمائِكَ الَّتى مَلَأَتْ ارْكانَ كُلِّ شَىء» (۱)اسمی که ارکان کل شیء را پر کرده است. این را آدم باید بفهمد. اگر نفهمید آن وقت حرف می زند با خداوند تبارک و تعالی اما آن خاصیت ها نصیبش نمی شود.✨
(۱)وَ بِاسْمائِكَ الَّتى مَلَأَتْ ارْكانَ كُلِّ شَىءٍ وَ بِعِلْمِكَ الَّذِي أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ وَ بِنُورِ وَجْهِكَ الَّذِي أَضَاءَ لَهُ كُلُّ شَيْءٍ (فرازی از دعای کمیل)
#توحید_ختمی۱۴
سرّ حکمت۴
🕋 @tohideahadi
🌹🍃🍂غرض از نماز این است که انسان متصل شود به آن مبداء اصلی که از آن جدا شده است. آدم با آن محبوب اصلی نشسته حرف می زند. حالا که دارد با او حرف می زند اگر حواسش در بازار باشد یا جای دیگر باشد یا مثلاً فرض بفرمایید که در مشاهد مشرفه باشد، هر جایی باشد، آن وقتی که انسان نماز می خواند غیر از آن ذکر نماز در جای دیگر باشد این نماز نیست.✨
#توحید_ختمی۱۴
سرّ حکمت۴
🕋 @tohideahadi
🌹🍃🍂ما باید نمازی بخوانیم که برای معراج ما خاصیت داشته باشد. نماز ما معراجی است. زبان ما که می گوید به خاطر این است که زبان ما را برای عروج آماده کند و لذا "الصلاة معراج المؤمن" یعنی نماز معراج مؤمن است. این معراج را حضرت خاتم برای ما آورده است.✨
#توحید_ختمی۱۴
سرّ حکمت۴
🕋 @tohideahadi