eitaa logo
توحید⁦🌦️⁩
627 دنبال‌کننده
236 عکس
25 ویدیو
6 فایل
🌸🍃🍂کانال آثار توحیدی عارف حکیم حاج آقا امامی حفظه الله #اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸 🌸 #ارتباط_با_ادمین 🕋 @serrehekmat 🌸 #لینک_سروش 🕋 https://sapp.ir/tohideahadi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از توحید⁦🌦️⁩
🌸🍃🍂یک فصل شکوفایی حیوان و نبات داریم که فروردین ماه است و یک فصل شکوفایی‌ انسانی هست که مهر ماه فصل شروع مدرسه است. و یک ماه شکوفایی آدمی است که رجب شعبان و رمضان، و ذیقعده و ذی الحجه است.✨ ۲۲_۱۲_۱۳۹۶ عارف حکیم حاج آقا امامی حفظه الله 💫 @tohideahadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃وَ مَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ: (ای پیامبر)ما تو را فرستادیم تا رحمتی براهل عالم باشی (انبیاء/۱۰۷) 🌸 🕋 @tohideahadi
🌸🍃🍂ما دو روز داریم که بهترین ایام است. یکی روز تولد پیامبر و یکی روز مبعث. هر دوی این ها عظیم روزهایی هستند و عظیم ظهور خداوند هستند. البته ما اعیادی داریم، یکی عید قربان و یکی عید فطر است. این ها عید هستند، اما این ها به واسطه تولدپیغمبر اکرم و مبعث پیدا شدند. پس ریشه همه خوبی ها در روز تولد پیغمبر اکرم است که این روز نزول روح خداوند تبارک و تعالی یعنی توحید احدی صمدی است و یکی روز مبعث که حضرت برانگیخته شد یعنی آن نزول توحید در او ظاهر شد لذا مبعث بهترین ایام است برای همه عالم چون رحمت للعالمین برای مردم حاصل شد.✨ عارف حکیم حاج آقا امامی حفظه الله 🕋 @tohideahadi
🌸🍃🍂مرحوم آقا میرزا جواد آقا نقل می کند که بهترین ایام نزد خداوند روز مبعث است. اصلا ایام دیگر که که خوب می شوند و یوم می شوند و لیل می شوند به واسطه مبعث است. اگر مبعث نباشد عالم بدون میوه است.✨ عارف حکیم حاج آقا امامی حفظه الله 🕋 @tohideahadi
🌸🍃🍂مقام پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله این است که محیط به عالم است یعنی همه عالم را او ثمر می دهد. اگر او را از عالم بگیریم جان عالم را می گیریم. پس پیغمبر جان جان ماست. یعنی آن چیزی که آدمیت ما وابسته به آن است، پیغمبر اکرم است بنابراین او جان ماست. و جان پیغمبر اکرم توحید است. پس خداوند جان جان جان ماست و پیغمبر اکرم جان جان ماست. عارف حکیم حاج آقا امامی حفظه الله 🕋 @tohideahadi
🌸🍃🍂مبعث عبارت از روزی است که ظهور خداوند تبارک و تعالی در زمین است.✨ عارف حکیم حاج آقا امامی حفظه الله 🕋 @tohideahadi
🌸🍃🍂مبعث بهترین روز عالم است،چون پیامبر اکرم آن توحید احدی صمدی را که جان عالم است، به عالم اعطا کرد و مردم را دعوت کرد این گونه جان دار شوند.✨ عارف حکیم حاج آقا امامی حفظه الله 🕋 @tohideahadi
🌸🍃🍂پیغمبر آمد تا مدرس توحید باشد. مبعث یعنی مبعوث شد به رسالت توحید تا توحید را ابلاغ کند.✨ عارف حکیم حاج آقا امامی حفظه الله 🕋 @tohideahadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
توحید⁦🌦️⁩
🥀🍃🍂پس آدم باید به دعای انبیاء علیهم السلام توجه داشته باشد. هر نبی ای که در قرآن شریف آمده دعای او ه
🥀🍃🍂آدم باید دعای پیغمبران علیهم السلام و دعای ائمه علیهم السلام را داشته باشد، لذا باید در هر مجلسی که می گیریم چه برای تولد باشد و چه برای رحلتشان از این دعایی که آن ها دارند یعنی آن چیزی که معبودشان است بهرمند شویم. چون این ها یک دعایی داشتند که غایت آن دعا معبود آدم می شود. وقتی معبود آدم شد از او فرمان می برد و عبد او می شود. آن ها عبد حقیقت بودند مانند انبیاء علیهم السلام، منتها آن که عبد کل حقیقت بود حضرت خاتم صل الله علیه و آله وسلم است. همه دعاهای قرآن شریف دعاهای خوبی است، لذا آدم باید آن دعاها را چه در قنوت یا غیر آن داشته باشد مانند: «رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا» (۱) و «رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» (۲) معنای شفاعت آن بزرگواران همین است.✨ (۱)رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ: (راسخان در علم، مي‏گويند:) پروردگارا! دلهايمان را، بعد از آنكه ما را هدايت كردي، (از راه حق) منحرف مگردان! و از سوي خود، رحمتي بر ما ببخش، زيرا تو بخشنده‏ اي! (آل عمران/۸) (۲)وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ: خدایا ما را از نعمتهای دنیا و آخرت هر دو بهره‌مند گردان و از عذاب آتش دوزخ نگاه دار. (بقره/۲۰۱) پناهگاه فاطمی 🕋 @tohideahadi
🥀🍃🍂آدم باید شفاعت را از این جا ببرد. شفیع فقط خداوند تبارک و تعالی است: «مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ» (۱) یعنی همه شفاعت می کنند، همه زمین و آسمان، همه ملائکه خداوند تبارک و تعالی و همه قوای عالم شفیع و مشفوع اند منتها شفاعت ها فرق می کند. انبیاء علیهم السلام چون آن روح الهی در آن ها ظهور کرد شفاعت روحی دارند یعنی شفاعت جان می کنند و به ما جان آدمی می دهند. جان آدمی یعنی توحید. توحید عبارت از جان آدم است. آدم وقتی که بنده خداوند تبارک و تعالی شد جان آدمی پیدا می کند. طفل و ابله و آن هایی که عقب افتاده اند و کافر و مانند این ها این جان را ندارند، البته طفل به تبع پدر و مادرش و به وسیله آن ها جان پرتویی پیدا می کند، او به طفیل آن ها جان پیدا می کند لذا با اتباع مسلمان معامله مسلمانی می شود و نمی گوییم مثلاً این ها کافرند و نجس اند، این به خاطر این است که روح پدر ‌و مادر مسلمان این ها را هم پاک کرده است. اصلاً آن روح توحید: «نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي» (۲) که آمد آدم روح پیدا کرده است. انبیاء دارای این روح اند، معنای شفاعتشان هم همین است.✨ (۱)اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ: هیچ معبودی نیست جز خداوند یگانه زنده، که قائم به ذات خویش است، و موجودات دیگر، قائم به او هستند؛ هیچگاه خواب سبک و سنگینی او را فرانمی‌گیرد؛ (و لحظه‌ای از تدبیر جهان هستی، غافل نمی‌ماند؛) آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، از آن اوست؛ کیست که در نزد او، جز به فرمان او شفاعت کند؟! (بنابراین، شفاعت شفاعت‌کنندگان، برای آنها که شایسته شفاعتند، از مالکیت مطلقه او نمی‌کاهد.) آنچه را در پیش روی آنها [= بندگان‌] و پشت سرشان است می‌داند؛ (و گذشته و آینده، در پیشگاه علم او، یکسان است.) و کسی از علم او آگاه نمی‌گردد؛ جز به مقداری که او بخواهد. (اوست که به همه چیز آگاه است؛ و علم و دانش محدود دیگران، پرتوی از علم بی‌پایان و نامحدود اوست.) تخت (حکومت) او، آسمانها و زمین را دربرگرفته؛ و نگاهداری آن دو [= آسمان و زمین]، او را خسته نمی کند. بلندی مقام و عظمت، مخصوص اوست. (۲)فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ ساجِدِينَ: پس هرگاه معتدل و استوارش ساختم و از روح خود در او دميدم، پس سجده‌كنان پيش او بيافتيد. (حجر/۲۹) پناهگاه فاطمی 🕋 @tohideahadi
🥀🍃🍂در زیارت جامعه می خوانیم: "شُفَعَاءُ دَارِ الْبَقَاءِ" (۱) شفیعان عالم قیامت. دار بقا عبارت از توحید است، اگر توحید داشتیم دار بقا را پیدا کرده ایم. توحید در عمل یعنی اطاعت از فرمان خداوند تبارک و تعالی که موجب توحد است. اطاعت خداوند برای ما توحید می آورد. توحید این است که دیگر "من" انسان در مقابل خداوند تبارک و تعالی نیست مثل سرباز با فرمانده که دیگر دو تا نیستند یعنی فقط یک دستور است آن هم فرمان فرمانده است که در تمام لشکر جاری و ساری است. فرمان خداوند تبارک و تعالی باید در همه ما ساری و جاری باشد.✨ (۱)أَنْتُمُ الصِّرَاطُ الْأَقْوَمُ (السَّبِيلُ الْأَعْظَمُ ) وَ شُهَدَاءُ دَارِ الْفَنَاءِ وَ شُفَعَاءُ دَارِ الْبَقَاءِ وَ الرَّحْمَةُ الْمَوْصُولَةُ وَ الْآيَةُ الْمَخْزُونَةُ وَ الْأَمَانَةُ الْمَحْفُوظَةُ وَ الْبَابُ الْمُبْتَلَى. (زیارت جامعه کبیره) پناهگاه فاطمی 🕋 @tohideahadi
🥀🍃🍂اگر فرمان خداوند تبارک و تعالی در آدم بود روح پیدا کرده است. چرا؟ به خاطر این که خداوند جان عالم است، حقیقت اوست و ما همه بنده ایم. آدم باید اول این را بفهمد که خودش خدا نیست یعنی خود ندارد، وقتی خود نداشت آن گاه می فهمد که به واسطه آن خود حقیقی که خداوند تبارک و تعالی و هستی بی نهایت است، این خود را پیدا کرده است. پس همه به واسطه بودن او خودی دارند نه این که خودشان مستقیما خود داشته باشند. این معنای آن توحید است. پس وقتی توحید هست من و خدا نداریم فقط خداست، این خداست که خدایی می کند لذا فرمان خداوند تبارک و تعالی باید حاکم باشد. این توحید حقیقت عالم قیامت و آخرت آدمی و آدم شدن او و ظهور روح خداوند تبارک و تعالی در انسان است، این ها همه اسماء اوست. این که می گوییم آخرتت به خیر باشد یعنی آخرتت توحید باشد.✨ پناهگاه فاطمی 🕋 @tohideahadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله ربّ العالمین 🌹🍃🍂کسی که به معرفت ذات اقدس اله راه پیدا کرد‌ و به آن ربطش توجه پیدا کرد این کمال است. این کمال را اگر کسی دارا بود آن وقت کامل شده است ولی اگر این طور دارا نبود مثل بقیه چیزهایی که ما کمال می پنداریم در این صورت انسان های ناقصی هستیم، لذا چیزهایی که ما کمال می پنداریم کمال نیستند.✨ ۶ سرّ حکمت۴ 🕋 @tohideahadi
🌹🍃🍂طفلی که بالغ نشده است از او بپرسید کمال چیست؟ آن طفل کمال را هر چیزی می داند مثلا وسایل بازی و دعوای خودش را، تفوق خودش بر دیگران یا مثلا حس انتقام جوییش را و یا محبت به اشیاء جزئی. اشیائی که ما لا یعنی است به این ها توجه دارد و این ها را کمال می داند، بعد یک مدتی که گذشت متوجه می شود که آن ها کمال نیستند. حالا شما فکر کنید که زمانی که متولد شده ایم کمالات در نظر ما مختلف بود. در هر روزی و هر ماهی و هر سالی یک چیزی را کمال می دانستیم و بعد یک مدتی که می گذشت متوجه می شدیم که کمال نبود بلکه آن پله نردبان بود و باید از آن رد می شدیم، بی خود دل به آن بسته بودیم و بعد داستان مولوی را که عرض کردیم و آن برای ما راه گشاست. این که: ✨آن هنر ها جمله غول راه بود غیر چشمی کِاو ز شه آگاه بود(۱) همه هنرهایی که ما آن را هنر می پنداریم مثلا آن کس که بازویی داشت، این بازو کمال نیست و یا آن کس که آواز سگ را می شنود و حرف سگ را می فهمد این کمال نیست با این که ما این ها را کمال می دانیم و خیلی ها دنبال‌ این چیزها هستند و خیلی ها هستند که مطلوبشان این است که بروند آواز حیوان ها را بفهمند و لذا ما می خواهیم تعریف حضرت سلیمان را بکنیم می گوییم آواز مرغان را می دانست و حکومت می کرد بین پرندگان و حیوانات دیگر، این ها را ما کمال می دانیم. البته این ها کمال است نه کمال آدمی بلکه کمالی که در راه و طریق است مثل آن عروسک که برای طفل سه چهار ساله کمال است نه برای انسان من حیث هو انسان، از جهت این که آن انسان صاحب سرّ است و از جهت این که انسان می تواند به کمال مطلق برسد لذا این ها کمال نیست. بنابراین اگر انسان آن کمالات را مورد نظرش قرار داد، آن وقت می بینید که در همان راه می ماند.✨ (۱) مولانا ۶ سرّ حکمت۴ 🕋 @tohideahadi
🌹🍃🍂مرتاض های هندی زحمت زیادی می کشند تا بتوانند نیت اشخاص را بخوانند. این خیلی زحمت دارد و چون زحمت می کشد بالاخره راه پیدا می کند. مثلا زحمت می کشد‌ روی میخ می خوابد و ده سال مرتب روی میخ می خوابد‌ به طوری که میخ ها را می کوبد به تخته و روی همان تخته می خوابند یا مثلا بعضی ها کثافات خودشان را می خورند. این ها به خاطر چه چیزی این کارها را انجام می دهند؟ به خاطر این که شما بعدا رفتید آن جا نیت شما را بخوانند و آن جا نشسته اند و جای مخصوصی هم دارند. نیتشان هم همین است و اشخاص می روند و آن هم نیتشان را می گویند مثلا یکی از این حاجی ها رفته بود آن جا بعد این دیده بود که او ازاله خودش را می خورد. این حاجی که دارد او را نگاه می کند پیش خودش گفته بود که این هم کار شد که آدم بنشیند این طور ریاضت بکشد؟ ما هم به دیدن چه کسی آمده ایم؟! آن شخصی که مشغول آن کار بود ظاهرا اسمش حاج عبدالرحیم بوده، برگشت به آن حاجی گفت این خوردن بهتر از مال یتیم خوردن است. مال یتیم را نباید خورد و الا ازاله خوردن آسان است. مال یتیم خوردن آتش است و انسان را می سوزاند و از بین می برد. اما این هم کمال نیست که این را بفهمیم یا نفهمیم چون این کار برای انسان نمی رساند که من نیت شما را بفهمم یا نفهمم یا حالا نیت تان را به من بگویید یا من خودم بفهمم نیات شما چیست؟ این چه خاصیتی برای من دارد؟ شما نیت تان را بنویسید، من اصلا حال خواندن آن را هم ندارم که ببینم نیت شما چیست تا بخواهم نگفته و بی اجازه بفهمم، این چه کاری برای من می رساند؟ این هیچ خاصیتی برای من ندارد جز این که این ها غول راه هستند. غول یعنی دیو یعنی همان شیطان که راهزنی می کند. آقایی می گفت من رفتم در هندوستان دیدم که یک کسی آن جاست و اطرافیان خیلی جمع شده اند، حتی از کشور های دیگر هم آمده اند و از آقا یک چیزی می گرفتند مثلا یکی ساعت می گرفت یکی رادیو و غیره و آن شخص دستش را بالا می برد و هر کس هر چه می خواست می گرفت می داد به آن ها و این حقیقت هم داشت و آن ها هم می گرفتند و می رفتند. اشخاصی صف بسته بودند و به ترتیب می آمدند و چیزی به دست می آوردند. این آقای بیچاره عمرش را تلف کرده بود به خاطر همین و همین هم قسمتش می شد. این ها همه مثل هنر های راهزنی می ماند. آن راهزن ها هم هنر داشتند مثلا یکی کمان می انداخت از آن دیوار ده متری بالا می رفت. آن کار کوچکی نیست اما این هنر هنریست که آدم را بعد به کشتن می دهد کما این که انسانیت آن مرتاض مرده است و خودش خبر ندارد. چیزی که با آن می توانست به معراج رود صرف کارهای بیهوده کرده است. این جز این که عمرش را تلف کرده چیز دیگری نیست.✨ ۶ سرّ حکمت۴ 🕋 @tohideahadi
🌹🍃🍂ما هر کدام انتظاراتی داریم و یک چیزهایی را به نظرمان کمال می آید. تمام این ها که به نظرمان کمال می آیند همه غول راه است. این که مولوی می فرماید این هنرها جمله غول راه بود، این از قرآن شریف گرفته شده است: «يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مالٌ وَلا بَنُونَ»(۱) اموال این چنینی غول راه اند باید آدم این ها را دور بریزد. این ها وزرند. باید سبکبار باشد و باید طوری باشد که خودش را رها کرده باشد یعنی (لا) کشیده باشد بر سر خودش تا (الا الله) حاصل شود. این چون این طور نکرده است بلکه از خودش یک خود دیگر ساخته است، این خود دیگری آخرش تسلیم جلاد شدن است.✨ (۱)وَلَا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ * يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مالٌ وَلا بَنُونَ * إِلَا مَنْ أَتَى اللّه َ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ: و روزى كه [مردم] برانگيخته مى شوند، رسوايم مكن *روزى كه هيچ مالى و فرزندى سود نمى دهد* مگر كسى كه دلى سالم به سوى خدا بياورد. (شعرا/۸۹_۸۷) ۶ سرّ حکمت۴ 🕋 @tohideahadi
🌹🍃🍂کسانی که حق را جستجو کردند و به دنبال حق بودند و خودشان را ندیدند و پاک باخته بودند مثل ائمه و انبیاء علیهم السلام که همه این چنین بودند، غیر از این ها بقیه در راه مانده اند و آن انسانیت شان از بین رفته است. این است که بعد از یک مقداری که ما تأمل کردیم در داستان مولوی، غرض این است که ما راه خودمان را بفهمیم چون آدم حالش را در حدیث دیگران می تواند تشخیص دهد و لذا همین داستان ها در قرآن شریف هم هست منتهی داستان های قرآن حقیقی است. آن وقت این داستان ها به ما می فهماند که چه کسی سعادتمند است و سعادت چیست؟ چه کسی شقاوتمند است و شقاوت چیست؟ از داستان مولوی این استفاده را کردیم که انسان غیر از معرفت ذات اله کار دیگری ندارد. آن کارها کار آدم است.✨ ۶ سرّ حکمت۴ 🕋 @tohideahadi
🌹🍃🍂از لحاظ دیگری اما انسان من حیث هو انسان یعنی جنبه آدمیت آدم ممتاز از همه موجودات است. هر موجودی یک کمال مخصوص دارد برای خودش و باید آن کمال مخصوص را پیدا کند نه کمالاتی که در راه هستند، مثلا آتش اگر سرد باشد و خاصیت آب را داشته باشد این دیگر آتش نیست یا برعکس اگر آب خاصیت آتش را داشته باشد او دیگر آب نیست. آب خاصیت خودش را داشته باشد، برودت داشته باشد و آتش آن است که حرارت داشته باشد و خاصیت خودش را داشته باشد. عقرب خاصیتش نیش زدن است، مار هم خاصیتش همین است و بلبل خاصیتش خواندن است و هیچ بلبلی مار نمی شود و هیچ ماری هم بلبل نمی شود، اگر هم شود خاصیت خودش را از دست داده است. انسان هیچ موجودی نیست الا خودش، لذا اگر در طلب دنیا باشد یا در طلب آخرت باشد ، در طلب هر کدام که باشد از جنبه آدمی او به دور است.✨ ۶ سرّ حکمت۴ 🕋 @tohideahadi
🌹🍃🍂آخرت که ما می گوییم دو اصطلاح دارد یکی اصطلاح عوام است یعنی یک دنیای ممتدی که بعداً است یعنی یک خوردنی های ممتدی و یک ازدواج هایی که در این آخرت است که مثل دنیا می ماند. یک اصطلاح آخرتی است که گاهی اوقات استعمال می کنیم که عبارت از معرفت خداست که آن آخر انسان و توحید است. اما آخرتی که جلوتر به نظر ما می آید مثل همین دنیاست. هر دو(دنیا و آخرتی که دنیای ممتد است) گذاشتنی است. آدم از هیچ کدام این دو تا نیست. آدم یک موجودی ورای این دو تاست یعنی سوای چیزهای دنیا را بخواهد یا چیزهای آخرتی ممتد را بخواهد ، هیچ کدام این ها مطلوب‌ انسان از جهت انسانیت او نیست‌‌‌‌‌.✨ ۶ سرّ حکمت۴ 🕋 @tohideahadi
🌹🍃🍂ما یک ساختمان سه طبقه در درونمان داریم، یک طبقه ما از زمین گرفته شده است یعنی از کل طبیعت عالم گرفته شده است. زمین که می گوییم نه این زمینی که در مقابل خورشید و ستاره و ماه است. زمین یعنی از عالم اجسام آن که طول و عرض و عمق دارد یک مقداری از ما که بدن ماست. بدن ما از عالم طبیعت گرفته شده است و یک عقلی داریم که از عقل کل عالم گرفته شده است، لذا ما عاقل می شویم یعنی به مجردات عالم هم راه پیدا می کنیم، عالم می شویم و علم پیدا می کنیم. آن علم مخصوص ماست. البته مجردات عالم هم عالم هستند اما حیوانات عالم نیستند. این هایی که در عالم طبیعت هستند این ها نمی توانند علم پیدا کنند، نمی توانند به مجرد راه پیدا کنند، حداقل مجرد یعنی ۴= ۲×۲ تا را نمی توانند بفهمند اما انسان می تواند بفهمد. پس ما علاوه بر این که بدن داریم و بدنمان از عالم طبیعت گرفته شده است، یک عقل هم داریم که آن را از عالم عقل گرفته اند. یک مافوق عقل هم داریم که به خداوند تبارک و تعالی راه پیدا کنند. آن هم در ما هست که ملائک ندارند، زمینی ها و آسمانی ها ندارند لذا آن سرّ ماست و این هم که در آیه شریفه است: « وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَراً مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ، فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِينَ (۱) خداوند‌ به ملائکه فرمود‌ می خواهم بشری خلق کنم که این عاقل می شود یعنی سلول ها را طوری می چینم که در چیدن این سلول ها این بشر می تواند به عقل هم راه پیدا کند و عاقل شود، لذا یک مقداری از جبرئیل گرفته شده است و یک مقداری از شیطان گرفته شده است و یک مقداری از طبیعت گرفته شده است و یک مقداری از آخرت گرفته شده است و یک مقداری هم از عالم ماده گرفته شده است.✨ (۱) وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَراً مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ، فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِينَ: و [ياد كن] هنگامى را كه پروردگار تو به فرشتگان گفت من بشرى را از گلى خشك از گلى سياه و بدبو خواهم آفريد، پس وقتى آن را درست كردم و از روح خود در آن دميدم پيش او به سجده درافتيد (حجر/ ۲۹-۲۸) ۶ سرّ حکمت۴ 🕋 @tohideahadi
🌹🍃🍂مجرد و مادی را خداوند تبارک و تعالی با دو دست خودش یعنی با جلال و جمال خودش خمیر کرده است و انسان را درست کرده است بعد وقتی درست شد روح خداوند تبارک و تعالی هم در او دمیده شده است یعنی علاوه بر این که این آسمان و زمین گرفته است خداوند تبارک و تعالی مخلوطش کرد که آن را فقط خدا می تواند انجام دهد، اما مهمتر این است که علم کجای ما قرار می گیرد و کجای ما عالم می شود؟ باید بگوییم علم جا ندارد. وقتی جا هست بی جا کجاست و چه تعلقی به ما دازد؟ که عقول همه عقلا را می بیند که حیران کرده است. بعد از این که ذات اقدس اله آن ها را با هم خمیر کرد از دم خودش هم دمید، در ما دم خداوند تبارک و تعالی هست. وقتی دمید در ما آن دم خداوند، آن موقع است که عارف به خداوند می شود.✨ ۶ سرّ حکمت۴ 🕋 @tohideahadi