eitaa logo
توحید⁦🌦️⁩
632 دنبال‌کننده
246 عکس
26 ویدیو
6 فایل
🌸🍃🍂کانال آثار توحیدی عارف حکیم حاج آقا امامی حفظه الله #اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸 🌸 #ارتباط_با_ادمین 🕋 @serrehekmat 🌸 #لینک_سروش 🕋 https://sapp.ir/tohideahadi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥀🍃🍂انبیاء آدم بالفعل اند. مثال آدم بالفعل و آدم بالقوه مثل هسته خرما و نخل خرماست. هسته خرما نخل خرماست زیرا که درخت نخل بالاجمال در هسته خرما موجود است. آدم هم یعنی آنی که نبوت پیدا کرد ولایت پیدا کرد، قربت به حقیقت پیدا کرد، توحید بر او نازل شد. این توحید را خداوند در بنیه همه آدم ها قرار داده که به تدریج در او طالع می شود. انبیاء علیهم السلام این دارایی را به طور کامل پیدا کردند.✨ ۷_۱۱_۱۳۹۸ 🌸 🥀 @tohideahadi
🌸🍃🍂کسی مخاطب «کُمْ» واقع می شود که توجه داشته باشد که خداوند تبارک و تعالی غیر از این بدن است. منظور از بدن، بدن عالم است. بدن عالم یعنی همه دیدنی ها و ‌شنیدنی ها و ‌‌... همه خیالات و علوم‌. چرا این ها بدنند؟ زیرا جان آن ها هستی است، آن رحمت بی نهایت است که جان همه این هاست. اگر آن نباشد این ها چیزی نیستند، پس او هست که ظاهر شده و مورد رحمت واقع شده و پیدا شدند. و این جان را ولی مشاهده می کند و از آن حکایت می کند.✨ ۲۹_۱۱_۱۳۹۸ 🌸 🕋 @tohideahadi
🌸🍃🍂آدم یعنی کسی که حقیقت را دریافت می کند، یعنی دیده ای دارد که شه شناس (۱) است و شاه را در هر لباسی می شناسد. این عبارت از همان دیده قیامتی است: «وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ، إِلى‌ رَبِّها ناظِرَةٌ» (۲)یعنی در قیامت آدم هایی خوشحال هستند که رب خود را می بینند. این آدم مخاطب «کٌمْ» واقع می شود.✨ (۱)منسوب به مولوی (۲)وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ، إِلى‌ رَبِّها ناظِرَةٌ (آری) در آن روز صورتهایی شاداب و مسرور است، و به پروردگارش می‌نگرد! (قیامت/۲۳_۲۲) ۲۹_۱۱_۱۳۹۸ 🌸 🕋 @tohideahadi
✨این سبب ها بر نظرها پرده‌ها است که نه هر ديدار صنعش را سزاست ديده اي بايد سبب سوراخ كن تا حجب را بركند از بيخ و بن تا مسبب بيند اندر لامكان رزه بيند جهد و اسباب و دكان 🌸ديده اي خواهم كه باشد شه شناس تا شناسد شاه را در هر لباس  🌸مرد می‌باید که باشد شه شناس گر ببیند شاه را در صد لباس در غلط نبود که می‌داند که کیست چون همه اوست این غلط کردن ز چیست در غلط افتادن احول را بود این نظر مردی معطل را بود ای دریغا هیچ کس رانیست تاب دیدها کور و جهان پر ز آفتاب یر_نان_و_نمک_خورده_را_نکشت 🕋 @mohitesabz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
توحید⁦🌦️⁩
🌹🍃🍂شما دیدید که پوست گردو پوست اول و دوم هر دو حافظ مغز هستند. اصلا هر دو متولد شده اند که آن مغز را
🌹🍃🍂آدم یعنی همان چیزی که در او مغز است و آن مغز معرفت خداست. در این جا به دنبال خدا می رود نه این که ما خدا را در قیامت یا هر جای دیگر پیدا کنیم.✨ ۵ سرّ حکمت۴ 🌙 @tohideahadi
🌹🍃🍂امتیاز ما نسبت به سایر موجودات این است که ما خداجوییم یعنی می رویم دنبال خداوند تبارک و تعالی و این که ما می رویم دنبال خداوند تبارک و تعالی نه به خاطر دنیا و نه به خاطر آخرت. این را ما اشتباه و وارونه فهمیدیم. ما خدا را برای خود می خواهیم. همان طور که علم برای خودش مطلوب است منتهی دیگران هم می توانند استفاده کنند، وقتی خدا را پیدا کردی بدن هم استفاده می کند، اما اصل خداوند تبارک و تعالی است. او هستی غیر متناهی است و مطلوب انسان است.✨ ۵ سرّ حکمت۴ 🌙 @tohideahadi
🌹🍃🍂امام ما فرموده است: (ما عبدتك خوفاً من نارك، ولا طمعاً في جنّتك) (۱) آن امام بزرگوار فرمودند که خدایا تو را عبادت نمی کنم که از جهنم می ترسم، عبادت نمی کنم که طالب بهشتم، بلکه تو را می خواهم، تو را خواستن مقصود من است، یعنی ما یک دارایی داریم که آن امر وجدانی است و این احتیاج به برهان نظم و برهان حرکت و برهان حدوث و فرمایش متکلمین ندارد. من خدا می بینم، خدا می خواهم، این احتیاجی به برهان نظم و برهان حرکت ندارد.✨ (۱)إلهی مَا عَبَدْتُکَ خَوْفاً مِنْ نَارِکَ وَلاَ طَمَعاً فِی جَنَّتِکَ لَکِنْ وَجَدْتُکَ أَهْلاً لِلْعِبَادَةِ فَعَبَدْتُک: خدایا من تو را پرستش نکردم از ترس آتش جهنمت و پرستش نکردم به طمع بهشتت، بلکه فقط تو را شایسته پرستش می بینم. (بحار الانوار، ج 41، باب 101، ص14) ۵ سرّ حکمت۴ 🌙 @tohideahadi
🌹🍃🍂این که می بینیم خداجو هستیم، آن که من را حرکت داده و اینجا آورده است، او خداست. این را من بالوجدان می دانم. وقتی آدم تشنه است دنبال آب می گردد، در این جا کسی نمی آید استدلال کند برایش که آب را این چنین پیدا می کنند، آب این طور موجودی است، آب اینچنین و چنان است. او که جویای آب است می فهمد آب می خواهد و خودش آب را مشاهده می کند. آن که آب نمی خواهد تشنگی حرکتش نمی دهد از این طرف به آن طرف برود. پس این دلیلی نمی خواهد بلکه بالوجدان این را در خودم احساس می کنم که دارا هستم. چشمم می دانم که بینایی می خواهد اما او را نمی بینم، بنابراین یک نادیدنی و یک ناپیدایی را من دارا هستم که آن طالب ناپیدا است، آن ناپیدا می خواهد. او که عالم پرتوی از اوست و او که هستی من به طفیل اوست یعنی هستی بدن من که حواس من باشد و هم هستی عقل من که طفیل اوست: ✨صد هزاران عاشق سر گشته بینم پر امید در بیابان غمت اللّٰه گویان آمده (۱) (۱)خواجه عبدالله انصاری ۵ سرّ حکمت۴ 🌙 @tohideahadi
  ✨ای ز درت خـستـگان را بــوی درمــان آمده یاد تو مرعـاشـقان را مـونـس جـان آمده ✨صد هزاران همچو موسی مست در هرگوشه یی رب ارنی گـو شــده دیـدار جـویان آمده 🌹صـد هـزاران عاشـق سـرگشتـه بینـم پر امید بـرســـر کــوی غـمـت الله گــویان آمده ✨سینـه ها بینـم زسـوز هـجـرتـو بریان شـده دیـده هـا بینـم زدرد عشـق گــریان آمده ✨عاشـقانـت نعــرۀ الفـقر فخـری مـی زنـنـد برسـر کــوی مـلامـت پای کــوبان آمده ✨پیـر انصـار از شـراب شـوق خـورده جرعه یی همچومجنون گرد عالم مست و حیران آمده 🌙 @tohideahadi