eitaa logo
طلاب پاسخگو
1.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.2هزار ویدیو
218 فایل
🌼مدیر @seyyed_110 🌹پاسخگو شبهه @S_dastlan @Sarbazvelayat5 @Mhgholamalian ✅پاسخگو #احکام @Mhgholamalian @kiani_sulduz 🟣مشاور خانواده: @pasokhgo313 💢پاسخگو #بانوان @askbanoo @kanommousavi ☎️ پاسخگوی تلفنی 👈(096400)
مشاهده در ایتا
دانلود
مناظره علماي بغداد01.mp3
12.55M
🎙صوت علمای بغداد: 📌مناظره علمای و اهلسنت👆 ❗️قسمت اول❗️ ⭕️ @tollabe_pasokhgoo
این صوت 👆قسمت اول از متن کتاب مؤتمر علمای بغداد هست که مناظره‌اي مشهور بين دو عالم بزرگ شيعه و اهل سنت در حضور ملکشاه سلجوقی و خواجه نظام الملک در قرن 5 هجري را شرح می دهد.
❓چرا گروهی از مسلمانان را شیعه و گروه دیگر را سنی نامیده اند؟ ✍️پاسخ 1- نام شیعه برای اولین بار توسط پیامبر اکرم (ص) برای پیروان حضرت علی (ع) بکار رفته است ، این مطلب در روایات تشیع [1] و اهل سنت [2] فراوان دیده می شود. کلمه سنی منسوب به سنت بوده و عملی را گویند که منطبق بر سنت باشد. و در اصطلاح آن دسته از مسلمین اند که به سنت رسول خدا(ص) پایبند بوده و بدان عمل کنند. 2- اساس پیدایش این عنوان به صورت نام برای گروهی از مسلمانان، در قرنهای دوم و سوم هجری بود که مکتب متکلمین اسلامی مانند اشاعره و معتزله و جبریه و قدریه و مانند این ها بنیان شد که جمعی از فقهاء و محدثین آن عصر به عنوان استنکار از آن گروهها گفتند: ما جز سنت رسول خدا(ص) چیزی را به نام اسلام نمی پذیریم (فمن لم یعمل بسنتی فلیس منی) پیامبر(ص) فرمود: هر کس به سنت من عمل نکند از من نیست. پس از گذشت زمان و گرایش اکثر مسلمانان به این مکاتب، این نام در مقابل نام شیعی شناخته شد. آن گروه که پس از پیغمبر(ص) ابوبکر، عمر، عثمان و علی(ع) را خلفای راشدین آن حضرت می دانند و عمل آنها را حجت می شناسند و هر کس بر مسلمانها حکومت کند اطاعت آن را اطاعت اولی الأمر و واجب می دانند سنی نامیده شدند و گروی که سنت را تنها از طریق عترت پیامبر(ص) و ائمه اهل البیت او معتبر و قابل اتباع دانستند، شیعه می گویند. 3- بنا بر روایات معتبر پیامبر اکرم(ص)، شیعه به نام سنی شایسته تر است، زمخشری صاحب کشاف، واحدی صاحب الوسیط و فخر رازی صاحب تفسیر کبیر و ثعلبی مفسر بزرگ اهل سنت هر کدام در ذیل آیه 23 سوره شوری این روایت را آورده اند که پیامبر(ص) فرمود:(الا من مات علی حب آل محمد مات علی السنة و الجماعة ، یعنی هرکس با عشق و محبت آل محمد از دنیا برود براساس سنت و دین جماعت اسلام از دنیا رفته است). و بدیهی است که محبت صرف ادعا نیست و بهترین نشانه برای محبت واقعی اینست که عملا از آنان پیروی کنیم علاوه اگر سنی بودن بمعنای عمل کردن به سنت پیامبر اسلام باشد شیعه در این جهت سزاوارتر ایت که سنی لقب بگیرد زیرا دستورات و سنت پیامبراکرم را از اهلبیت (ع) گرفته است که آنان از هر جهت ( مقام و رتبه و زمان ) به پیامبر نزدیکتر هستند و سنت را مستقیما یا با واسطه کمتری از آن حضرت نقل نموده اند. پس با امعان نظر در دیدگاه شیعه و سنی در می یابیم که تفاوت اصلی در این است که اهل سنت اعتقادات خود را نوعاً از ابوالحسن اشعری قرن چهارم (270 ـ 330 ـ یا 360 ـ 320 ه ق) اخذ کرده و احکام فقهی خود را از رؤسای مذاهب اربعه اخذ می کنند که از صحابه محسوب نمی شوند اما شیعه دیدگاههای اعتقادی و فقهی خود را از امامان(ع) و اهل بیت پیامبر اکرم (ص) اخذ می کند و مستند آن روایاتی مانند حدیث ثقلین و مانند آن است. [1] وسائل‏الشیعة ج : 16 ص : 183. [2] الدر المنثور: 8/ 598 📚مطالعه بیشتر👇 yon.ir/m5HMV 🔰 طلاب پاسخگو 🔰 http://eitaa.com/joinchat/3691249664Cffea7a2f5a
🌹اعمال روز 🔰 طلاب پاسخگو 🔰 http://eitaa.com/joinchat/3691249664Cffea7a2f5a
مناظره علماي بغداد02.mp3
14.04M
🎙صوت علمای بغداد: 📌مناظره علمای و اهلسنت👆 ❗️قسمت دوم(اخر)❗️ ⭕️ @tollabe_pasokhgoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢گوشه ای از زحمات استاد شهید سید عبدالکریم هاشمی نژاد در مقابله با جریانهای انحرافی در بین جوانان و دانشجویان 🌹کانال استاد 👇 @shahid_hashemi_nejad ✅ طلاب پاسخگو ✅ http://eitaa.com/joinchat/3691249664Cffea7a2f5a
❓می‌خواستم بدانم ملاک‌های مهم و مناسب جهت انتخاب همسر ایده‌آل چیست تا زندگی موفّقی داشته باشم؟ ✍پاسخ: همسر گزینی و تشکیل خانواده، مهم‌ترین رویداد زندگی در دوره جوانی است که تا پایان عمر بر جریان حیات دنیوی و سعادت اخروی فرد تأثیر مستقیم می‌گذارد. امام صادق(علیه السلام) در این زمینه می‌فرماید: 🔹«همانا زن طوق (گردنبند) است؛ پس بنگر که چه طوقی به گردن می‌افکنی. برای زن ارزش و بهایی نمی‌توان تعیین کرد، نه برای خوب آنها و نه برای بدشان. زن خوب، ارزشش طلا ونقره نیست، بلکه از طلا و نقره هم بهتر و ارزشمندتر است و زن بد، ارزشش خاک نیست، بلکه خاک از او ارزشمندتر است» 🔹برخی معیارها نقش برجسته‌تری دارند که شرح و تفصیل آن‌ها عبارت است از: 🔷 ملاک‌های اساسی و کلیدی 1️⃣ ایمان و دین‌داری 2️⃣ اخلاق نیک 3️⃣ سلامت جسمانی و روانی 4️⃣ شرافت و اصالت خانوادگی: رسول گرامی اسلام (ص) می‌فرماید: با زن صالح از خانواده خوب ازدواج کنید؛ زیرا که اخلاق پدر و مادر به فرزندان می‌رسد». 5️⃣ عقل و فهم 🔷 ملاک‌های درجه دوم 1️⃣تناسب اجتماعی و فرهنگی 2️⃣کفویت در زیبایی 3️⃣تحصیلات 4️⃣تناسب سن ✅ طلاب پاسخگو ✅ http://eitaa.com/joinchat/3691249664Cffea7a2f5a
❓چگونه انسان می تواند محبوب خداوند واقع شود؟ ✍پاسخ اجمالی: ◀️ "محبت" از ریشه "حب" به معنای دوستی است. محبت خداوند به بندگان به معنای متفاهم عرفی نیست؛ زیرا لازمه این معنای عرفی انفعال نفسانی است که خداوند از آن پاک و منزه است، بلکه حب خداوند به بندگان، ناشی از حب او به ذات خویش است. خداوند افعال خویش را دوست می دارد و چون مخلوقاتش، نتیجه فعل اویند، آنها را نیز دوست دارد. 👈 راه های رسیدن به محبت الاهی چنان که در قرآن کریم در اوصاف محبوبانش بیان کرده است راه هایی؛ مانند صبر، تقوا، توبه، احسان، پاکی، جهاد و مبارزه و ... است که انسان می تواند با پیمودن این راه ها و متصف شدن به این اوصاف، مورد محبت خدای متعال قرار گیرد. ☘️ در قرآن کریم گروهایی معرفی شده اند که مورد محبت خدایند و خداوند آنان را دوست دارد. در زیر برخی از آنان به عنوان نمونه بیان می شود. 1️⃣ صابران، "... والله یحب الصابرین"؛[3] خداوند استقامت کنندگان را دوست دارد. 2️⃣ پرهیزکاران، "... فان الله یحب المتقین"؛[4] خداوند پرهیزکاران را دوست دارد. 3️⃣ توکل کنندگان، "... ان الله یحب المتوکلین"؛[5] خداوند متوکلان را دوست دارد. 4️⃣ توبه کنندگان و پاکان، "... ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین"؛[6] خداوند توبه کنندگان را دوست دارد و پاکان را (نیز) دوست دارد. 5️⃣ نیکوکاران، "... ان الله یحب المحسنین"؛[7] خداوند، نیکوکاران را دوست دارد. 🔴پاسخ تفصیلی: yon.ir/ZqylL ✴️کانال ما👇 http://eitaa.com/joinchat/3691249664Cffea7a2f5a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢امروز ۱۵آگوست، روز ملی است. به عبارت دقیق تر: جدایی بحرین از ایران🇮🇷 . 💥کاش کسی هم فیلم « » رو میساخت... بحرین، قرون متمادی جزئی از ایران بود حتی پیش از اسلام تحت سیطره شاهنشاهی ایران بود. تا آنکه پرتغالی ها در قرن ۱۶میلادی اون رو تصرف کردند و شاه عباس صفوی اون رو بازپس گرفت. اما خوی چپاولگر استعمار در اوایل قرن۱۹ دوباره اون رو به زیر یوغ خودش کشید و اسم این استعمار رو گذاشت: تحت الحمایه انگلستان. این کار هم مثل استعمار فلسطین توسط بریتانیا، غیر قانونی بود. و در نهایت و در کمال ناباوری شاهنشاه آریامهر! با سخاوتی بی دریغ از جیب همایونی، این منطقه راهبردی رو به نام استقلال، به کام انگلستان داد و اکنون به یکی از مقرّهای نظامی آمریکا و نقاط تهدید علیه ایران تبدیل شده است. زیبا نیست؟! واقعا! خدا رحمتت کنه محمدرضا...!! 🔖تصویر، اشاره ای به نشریه مربوط به دوران پیش از بخشش همایونی ست؛ به تاریخ نشریه دقت شود. ✍ نگارنده: 🔰 طلاب پاسخگو 🔰 http://eitaa.com/joinchat/3691249664Cffea7a2f5a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓آیا در زمان ظهور عجل الله تعالی فرجه الشریف عقل انسان ها کامل است و وسوسه های شیطانی وجود ندارد؟! 📽پاسخ 👆 http://eitaa.com/joinchat/3691249664Cffea7a2f5a
هستي بخش.pdf
743.9K
📚فایل pdf هستی بخش 🌹کانال استاد شهیدهاشمی نژاد👇 @shahid_hashemi_nejad
💢 از منظر البانی «البانی » عالم سلفی برجسته در «سلسله الأحادیث الصحیحه» ، پس از آنکه روایت را از ۱۰ با طرق گوناگون نقل می‌کند می‌گوید: . هر دو جزء روایت غدیر: «من کنت مولاه فعلى مولاه» و «اللهم وال من والاه، و عاد من عاداه» صحیح است، بلکه قسمت اول آن متواتر است! . 📚 سلسلة الأحادیث الصحیحه ج۴ ص۳۳۰و۳۴۳ 🌺 @tollabe_pasokhgoo
❓معنای کلمۀ «مولی» در خطبه چیست و آیا دلالت بر امامت سیاسی امام علی (علیه السلام) می کند؟ ✍پاسخ : 🔹 از خلال بحث دربارۀ صیغه های مختلف حدیث صحیح، صریح و متّفق علیه «غدیر» مشخص می شود که برای کلمۀ «مولی» دو معنا می توان در نظر گرفت. 1⃣ معنای اوّل: "الأولی" به معنای اولی به تصرّف «اولی» به تصرّف، معنایی است که ما از قول نبی اکرم (ص) می فهمیم: «یا بریدة ألست أولی بالمؤمنین من انفسهم؟ قلت: بلی یا رسول الله. قال: من کنت مولاه فعلیّ مولاه». شعیب ارنئوط در این باره گفته است: «اسناد آن صحیح است بر اساس شرط شیخین" (مسند الامام احمد بن حنبل، تحقیق: شعیب الارنئوط، ج 38، ص 32). 2⃣ معنای دوّم: "الولی" به معنای سرپرست «ولی» هم به معنای سرپرست، چیزی است که از سخنان رسول الله (ص) متوجه می شویم: «إنّ الله عزّ وجلّ مولای وأنا ولیّ کلّ مؤمن، ثمّ أخذ بید علی: من کنت ولیّه فهذا ولیّه». طحاوی در این باره چنین آورده است: «رجال آن ثقه شیخین هستند» (مشکل الآثار للامام الطحاوی، ج 5، ص 18). این دو کلمه، امامت سیاسی را برای امام علی (ع) به شکل واضح و صریح اثبات می کنند. 💢 دلالت کلمۀ اولی بر امامت سیاسی کسی که در اصل حدیث غدیر تدبّر کند، به خوبی در می یابد که رسول اکرم (ص) مراد خود را از کلمۀ "مولی" در همین حدیث بیان نموده اند و با وجود بیان خود رسول الله (ص)، نیازی به رجوع به کتب لغت – و غیره - باقی نمی ماند. در احادیث فراوانی وارد شده است نبی اکرم (ص) از جمعی که در غدیر خم حضور داشتند اقرار گرفتند بر اینکه رسول خدا (ص) از خود ایشان به خودشان اولی هستند و سپس عبارت "فمن کنت مولاه فعلی مولاه" را بر آن تفریع نمودند. به عنوان نمونه: "یا بریدة ألست أولی بالمؤمنین من انفسهم؟ قلت: بلی یا رسول الله. قال: من کنت مولاه فعلیّ مولاه" (مسند الامام احمد بن حنبل، تحقیق: شعیب الارنئوط، ج 38، ص 32). بر این اساس، رسول اکرم (ص) پس از اینکه از مردم اقرار گرفتند که از خودشان بر ایشان اولی هستند، دست امام علی (ع) را گرفته و فرمودند علی (ع) نیز مولای شماست. معنای این عبارت و فعل رسول خدا (ص) آن است که ولایت منصوص علی بن ابی طالب (ع) در حدیث غدیر، متفرع است بر همان ولایت منصوص پیامبر (ص) که قرآن بدان تصریح نموده است: "النبی اولی بالمومنین من انفسهم" (احزاب/ 6). حال از آن جهت که "اولویت" مطرح شده در سوره احزاب به دلیل حذف متعلق آن عام است، اثبات می شود که این ولایت همه امور اعم از رهبری سیاسی و غیره را به نحو مطلق در بر می گیرد. ✔️ بنابراین همان ولایت و اولویتی که قرآن کریم برای رسول اکرم (ص) ثابت نموده و آن را به نحو عام و مطلق ذکر کرده، برای امام علی (ع) هم ثابت است، به این دلیل که رسول اکرم (ص) ولایت علی (ع) را بر آن تفریع نموده است. 📚آیت الله کمال حیدری ، مطارحات فی الإمامة ، ص 427 - 432. 🔻 طلاب پاسخگو 🔻 http://eitaa.com/joinchat/3691249664Cffea7a2f5a
غدیر.pdf
1.16M
📒 پاسخ به شبهه 💥 ❓اگر خم واقع شده است، چرا خود (ع) بدان استناد نکرده است؟ چرا در کلامی از امام علی(ع) در این باره وجود ندارد؟ ✍نوشته: (پاسخگوی شبهات کانال) ✅ طلاب پاسخگو ✅ http://eitaa.com/joinchat/3691249664Cffea7a2f5a
💢طرح ادامه دارد... مردی که بنا بود با مذاکره و برداشتن تحریم ها، قهرمان واقعی ملت گردد ولی با تحریم شدن خودش به دست برخی زردنگاران در دست قهرمان سازی مجازی ست. هم اکنون وی + دوستان با در دست داشتن موز(: ۷۵۰سکه) از جلسه خارج شدند... کاش سردبیر مجله کتاب مرحوم که سالها پیش از انقلاب نوشته بودند -یعنی کتاب «امیرکبیر، قهرمان مبارزه با استعمار»- را خوانده بودند تا هیچگاه با فقر مطالعاتی -حتی از منابع مورد قبول شان-، اینچنین از ارج بزرگان نمی کاستند و چنین مقایسه ای نمیکردند؛ هر چند آن مرحوم هم با اشتباهی بزرگ در اواخر عمر به نظریه «امضای کری تضمین است» رسیدند... دانه فلفل، سیاه و حال مه رویان، سیاه هر دو جان سوزند، اما این کجا و آن کجا ؟! و کاش آقای و همکاران شان هم حداقل آن ۷۵۰سکه بی زبان را بازگشت به بیت المال می‌دادند تا این اظهار نظرشان را که «ایشان و دولتی ها پولی برای ساخت سریال و تبلیغ ندارند» کمی باور پذیر تر بنماید... ⚠️این نگاشته علیرغم انتقاد به مجله و شخص آقای ظریف، احترام به ایشان را به عنوان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران لازم میداند. انتقاد به معنای عدم احترام نیست. ✍نگارنده: ✅ طلاب پاسخگو ✅ http://eitaa.com/joinchat/3691249664Cffea7a2f5a
⁉️انسان؛ یا ؟! 1⃣ فارغ از پاسخ های ذهنی -اعم از درونی و برونی- انسان در درون خود چند چیز را -نه می‌داند- بلکه می‌یابد: ۱. انسان بودن خود ۲. فرق داشتن ماهیت انسان با خاک و گیاهان و جانوران؛ البته فرقی نه مانند فرق حیوانات با یکدیگر بلکه فرقی فراتر. ۳. فرق داشتن مراتب انسانی انسانها با یکدیگر 2⃣ انسان در درون خود این را نیز می‌یابد که هم انسان و هم کیهان در حرکت است. 3⃣ خواب، غفلت از حرکت و بیداری، توجه به حرکت و حرکت کردن است. کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش کی روی ره ز که پرسی چه کنی چون باشی ... اما سؤال اینجاست: ۱. مبدأ حرکت؟ ۲. مسیر حرکت؟ ۳. مقصد حرکت؟ ❓ آیا پاسخ این سؤال‌ها را نیز در درون خود می‌یابیم...؟ شبی در بیابان مکه از بی خوابی پای رفتنم نماند سر بنهادم و شتربان را گفتم:« دست از من بدار: پای مسکین پیاده چند رود / کز تحمل ستوه شد بُختی تا شود جسم فربهی لاغر / لاغری مرده باشد از سختی». گفت: «ای برادر حرم در پیش است و حرامی در پس اگر رفتی بردی و گر خفتی مردی؛ خوشست زیر مغیلان به ره بادیه خفت / شب رحیل ولی ترک جان بباید گفت». ✍نگارنده: ⭕️ طلاب پاسخگو ⭕️ http://eitaa.com/joinchat/3691249664Cffea7a2f5a
❓پوشیدن جوراب نازک در انظار عمومی توسط بانوان چه حکمی دارد؟👆 #حجاب #احکام #زن 🌹 @tollabe_pasokhgoo
کتاب برای تربیت اسلامی.mp3
555.6K
❓چند برای تربیت دینی فرزندان معرفی می کنید؟ 🎙پاسخ 👆 ⭕️ طلاب پاسخگو 🔰 http://eitaa.com/joinchat/3691249664Cffea7a2f5a
🚫پيشرفت اسلام در سايه شمشير نبود ! ✍️ استاد : پيشرفت اسلام به اعتراف دانشمندان بزرگ اروپا در سايه شمشير نبود. براى آنكه دوستان عزيز بيشتر به غرض ورزى کشيشان از خدا بى خبر نسبت به دين مقدس اسلام مطلع گردند، علل و موجبات سرعت پيشرفت اسلام را از گفتار دانشمندان بزرگ مسيحى مذهب اروپا نقل مى کنم: ✅دکتر فرانسوى در کتاب تمدن اسلام و عرب مى نويسد: «اسلام با يك طريق ساده و سهلى پيش مى رود که واقعاً حيرت انگيز است و بايد آن را جزء اختصاصات اسلام شمرد ، در هر جايى که مسلمين قدم گذاردند اسلام در آنجا ريشه دوانده و براى هميشه باقى است، در چين و آفريقا مرکزی و روسيه ، نه بطور حمله و طرز لشگرگيرى ، بلكه با لباس تجارت وارد شده ولى حاليه (امروزه) در آنجا کرورها (تعداد زیادی) مسلمان وجود دارد و در واقع نه بطور تطميع و با تهديد ، بلكه به اختيار و از روى رضا و رغبت ، داخل در دين اسلام شده اند و تاکنون شنيده نشده است که نيرويى هم به کمك آن تجار به آن بلاد اعزام شده باشد، عجيب تر اينکه در هر کجا همين که تخم اين مذهب ريخته شد، بعد خود بناى رشد و نمو را گذارد. مثلاً چند قرن است که اين مذهب در روسيه شايع شده است، در هندوستان فعلاً بیش از صد کرور مسلمان وجود دارد و کشيشان پروتستان با مبالغ هنگفتى که صرف تبليغات آنها مى شود هنوز نتوانسته اند پيشرفتى حاصل کنند، چين در تبديل مذهب يك سرزمين سختى است که کشيشان اروپا با وسايل زيادى که براى آنها فراهم است معهذا صراحتاً بعجز خود اعتراف مى نمايند ولى مذهب اسلام با فقدان وسايل خارجى روزانه توسعه پيدا مى کند چنانچه امروزه بیش از چهل کرور مسلمان در تمام چين و در پكن تنها صدهزار مسلمان الساعه وجود دارد.» ✅سپس دکتر گوستاولوبون فرانسوى در طرز رفتار مسلمين با ملل مغلوبه و در اينكه جمعيت نصارى در تحت حمايت مستقيم مسلمين تا چه درجه آزادى داشتند چنين مى نويسد: «رفتار عرب با مردم اندلس (اسپانيا) که به دست مسلمين فتح شده بود همان رفتارى بود که با مردم مصر و شام نمودند، اختيار اموال و معابد و قوانين آنها را به خودشان واگذار کرده و نيز آنها را مختار نمودند که زير نظر حكومت حكام و قضات هم کيش خود باقى مانده، مطابق شروط چندى ساليانه جزیه بدهند و آن شروط هم به قدرى سبك و سهل و ساده بود که مردم همه آنها را بدون درنگ قبول نمودند، سلوك مسلمين با اقوام مغلوبه تا حدى ملايم بود که رؤساى اساقفه اجازه داشتند براى خود مجلس مذهبى هم تشكيل بدهند». 📚کتاب دکتر و پیر، ص۱۸۸ و ۱۸۹ 🌹کانال استاد شهید هاشمی نژاد👇 @shahid_hashemi_nejad ⭕️ طلاب پاسخگو 🔰 http://eitaa.com/joinchat/3691249664Cffea7a2f5a