eitaa logo
مدرسه تولید محتوا
1.7هزار دنبال‌کننده
446 عکس
180 ویدیو
2 فایل
آموزش #ایده_پردازی #سناریو_نویسی و #فیلمنامه #تصویربرداری #تدوین #کارگردانی #سواد_رسانه #معرفی و #نقد_فیلم @mostafagoodarzi تلگرام https://t.me/+iAWtk-Y2Cz9iMTRk اینستاگرام instagram.com/madrese_toolid_mohtava instagram.com/mostafagoodarziofficial
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه تولید محتوا
🛑 گره رو زدم حالا چکارش کنم 🔻 بعد از گره‌افکنی نوبت کشمکش داستانه یعنی اینکه شخصیت داستان رو برای ب
🛑 کشمکش تعریف ندارد اما قابل تشخیص است 🔻بعضی ناقدان سینما معتقدن هیچ تعریفی از کش‌مکش وجود نداره که همهٔ دانشگاه‌ها پذیرفته باشند. 🔻اما میشه کشمکش رو از نوع اختلاف در رفتار یا وضعیت تشخیص داد. ◀️ سه عنصر برای این تشخیص هست که در صورت وجود می‌گیم کش‌مکشی روی داده: 1⃣ باید وجود مخالفت میان اعضا، شناسایی شده باشه یعنی شما به عنوان مخاطب بتونید این مخالفت رو با جریان اصلی تشخیص بدید. 2⃣ باید یک باوری بین افراد باشه که یکیشون خلاف اون رو می‌خواد یا رفتار می‌کنه. 3⃣ این باور باید در رفتار افراد نمود پیدا کنه و رفتار افراد بیانگر اون باشه. ✅ به بیان ساده تر وضعیت پایدار قابل تشخیص باشه و یکی با این وضعیت مخالف باشه و این مخالفت قابل تشخیص باشه. @toolid_mohtava
🛑 جدال و مقابله چه کسی با چه چیزی و یا با چه کسانی؟ 🔻در داستان، فیلمنامه و یا نمایشنامه کشمکش و مقابله شخصیت‌ها و یا نیروها با هم اتفاق میوفته. 🔻شخصیت اصلی مهمترین عنصر در داستانه؛ اما این شخصیت باید در روند داستان و اتفاقات با نیروها و شخصیت‌هایی که با منافع و اهدافش هماهنگ نیستند بجنگه . 🔻 این جدال می‌تونه از مجادله شخصیت اصلی با : 1️⃣ شخصیت و یا شخصیت‌های دیگه 2️⃣ یا جدال شخصیت با خودش 3️⃣ یا حتی جدال شخصیت با عوامل طبیعی 4️⃣ یا در داستان‌های تخیلی با موجودات دیگه... ☝️نکته اول ⬅️ هرچی هست، چیزی یا مانعی وجود داره که باید شخصیت با اون روبرو بشه ✌️نکته دوم ⬅️ رویارویی شخصیت و کشمکش او با نیروهای متضاد تا رسیدن به نقطه اوج ادامه داره. 👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/3011117308Cd8ce8a27dd @toolid_mohtava
مدرسه تولید محتوا
🛑 جدال و مقابله چه کسی با چه چیزی و یا با چه کسانی؟ 🔻در داستان، فیلمنامه و یا نمایشنامه کشمکش و مقا
🛑 یک نکته بگم ⬅️نگران این نباشید اگر بعضی از مطالب رو متوجه نمیشید 😅 🔻مباحث تولیدی باید در حین کار برای آدم حلاجی بشه، بیشتر الان ذهنتون رو با این مباحث تئوری آشنا کنید تا در قالب مثال‌ها و مدل‌های تولید براتون میگم که چی به چیه😊 👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/3011117308Cd8ce8a27dd @toolid_mohtava
🛑 معما رو کشف کنیم❗️ 🚩گره گشایی: 🔻حالا بعد گفتن مقدمه، گره افکنی و کشمکش نوبت به کشف معما میرسه . 🔻این مرحله، همون جایی که خواننده داستان یا بیننده فیلم؛ متوجه ماجرا و اتفاقات می‌شه. ⬅️ همون جایی که با خودمون می‌گیم: آهان ...حالا فهمیدم.👍 ♦️اصولا آدما از حل معما و کشف جواب یک مسئاله به شدت هیجان زده می‌شن و کلی کیف میکنن، پس شما براشون این موقعیت رو بوجود میارید. 👈الان زمان بر طرف شدن تمام رازها، معماها و توطئه‌هایی که مطرح کرده بودیم. 👈شخصیت و یا سایر شخصیت‌های داستان سرنوشت‌شون در این مرحله مشخص می‌شه. ♦️ گره گشایی به نوعی تعادل دوباره است. 👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/3011117308Cd8ce8a27dd @toolid_mohtava
🛑 سوژه رو خوب انتخاب کنیم 🔻 امشب جلسه دوم (از ایده تا تولید) برگزار شد ✅ بحث کردیم که چطور به یک سوژه خوب برسیم و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشه 👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
🛑ایجاد وضعیت پایدار 🔻شخصیتی رو که ابتدا وضعیت پایدار داشت تا لحظه ناپایداری و بهم خوردن تعادل دنبال کردیم. 🔻در آخرین مرحله یعنی رسیدن شخصیت به نقطه پایانی، شخصیت تغییراتی کرده، این تغییرات می‌تونه رسیدن به آرزو و پشت سر گذاشتن چالش و یا هرچیزی باشد. 👈شخصیت شما معمولا دیگه همون شخصیت اول داستان نیست. تغییر و رشد کرده و بالغ شده و یک حالت پایداری و با ثباتی رو باید برای این داستان ببینم، هرچند که میشه پایان این داستان شروع داستانی دیگه باشه . 👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/3011117308Cd8ce8a27dd @toolid_mohtava
مدرسه تولید محتوا
🛑ایجاد وضعیت پایدار 🔻شخصیتی رو که ابتدا وضعیت پایدار داشت تا لحظه ناپایداری و بهم خوردن تعادل دنبا
🛑پایانی برای شروع 🔻با دیدن فیلم هابیت ناخودآگاه ذهنمون میره پیش ارباب حلقه‌ها. 🔻بعضی وقتا شما حالت پایدار رو گره می‌زنید به یک ابهام که مخاطب رو متوجه کنید داستان اینجا تموم نشده و منتظر باش تا کار جدیدی رو شروع کنیم. 🔻این کار خیلی رایجه، مخصوصا در سریال‌ها که قرار چند فصل ساخته بشه مثل شرلوک هولمز یا گیم آف ترونز یا ویچر و ... ♦️آما یادمون باشه که نباید این حالت رو جوری طراحی کنیم که اون پایداری انتهای فیلم یا داستان خدشه دار بشه، چون معلوم نیست که دوباره بتونیم کار رو ادامه بدیم یا نه مثل فیلمایی که دیگه فصل دوم و سوم و ... ساخته نشد. 👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 سکانس پایانی «زیرخاکی» 🔻 مشخص شدن سرنوشت گنجی که فریبرز سه فصل دنبالش بود. 👌 پایانی جذاب که استاد جلیل سامان برای این فیلم در نظر گرفتن. ♦️ دیگه مخاطب در این داستان حالت منتظره‌ای نداره و به اون سکون که باید برسه، میرسه و حالت پایدار برقرار می‌شه. 👈 بازم مثال میزنم براتون 😉 👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 سکانس پایانی فیلم Don't Look Up  (به بالا نگاه نکن) 🔻یک پایان متفاوت که آرامشی رو در بزرگترین بحران پیش روی بشر در فیلم به تصویر میکشه. ♦️قاعدتا انتظار اینو نداریم که وقتی قراره همه چیز از بین بره یک عده راحت بر سر یک میز در حالی که میدونن چه اتفاقی داره میوفته به گفتوگوی خودشون ادامه بدن و ترجیحشون بجای فرار از کنار هم لذت بردن باشه. 👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
مدرسه تولید محتوا
🛑 سکانس پایانی فیلم Don't Look Up  (به بالا نگاه نکن) 🔻یک پایان متفاوت که آرامشی رو در بزرگترین بح
🛑 چرا به بالا نگاه نکنیم؟ داستان فیلم از این قراره که محققی میبینه یک شهاب سنگ غول‌پیکر به سمت زمین میاد که اگر برخورد کنه، زمین رو نابود میکنه و با استاد خودش در میون میذاره تا به واسطه دولت جلوش رو بگیرن این از مقدمه فیلم👆 ❌ گره فیلم هم از همین ابتدا شروع میشه، که شهاب سنگ داره میاد؛ اما نویسنده و کارگردان گره رو عمیق تر می‌کنن، اونجا که دولت شروع به کار تبلیغاتی میکنه برای خودش و بواسطه این جریان میخواد استفاده خودش رو ببره ♦️بعد از کلی کشمکش مردم متوجه میشن که دیگه کاری نمیشه کرد و نابودیشون قطعیه در حالی که قبلا میشد نجات پیدا کنن ✅ پس اون محقق به همراه استادش و خانواده استادش تصمیم میگیرن به راحتی و در آرامش بمیرن. 👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
🛑 بار اصلی بر عهده شخصیت اصلی شماست. 🔻شخصیت می‌تونه انسان، حیوان و یا هر موجودی باشه که شما اون رو خلق کردید. 🔻شخصیت اصلی در پیرنگ نقشی مهم و بسیار حیاتی داره. 🔻شخصیت اصلی آرزو یا چالش و یا خواسته‌ای داره که باید از پسش بر بیاد؛ اما شخصیت نباید این آرزو و یا خواسته رو به راحتی به دست بیاره، باید موانعی برای او بیافرینید تا سد راه او بشن. ♦️این موانع به شکلی باید طرح ریزی شده باشن که رسیدن به آرزو و یا خواسته رو دشوار کنه و شخصیت باید این موانع رو بشکنه و از پسشون بر بیاد. 👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
مدرسه تولید محتوا
🛑 بار اصلی بر عهده شخصیت اصلی شماست. 🔻شخصیت می‌تونه انسان، حیوان و یا هر موجودی باشه که شما اون رو
🛑 بیایید اکنون شخصیت خود را خلق کنیم. ❓چه کسی؟ 🔻جواب این سوال همون شخصیتی که داستان رو شکل می‌دهد. هرچقدر اونو برای خودتون مشخص‌تر کنید، ظاهر و باطنش رو عیان کنید، آشنایی مخاطب و همراهیش با شخصیتی که خلق کردید بیشتر میشه. 🔻 مخاطب همراه شخصیت وارد موقعیت‌های نفس‌گیر می‌شه. همراه شخصیت می‌ترسه، عاشق می‌شه، میمیره وزندگی میکنه ، همه این‌ها موقعیت‌هایی هستند که شما با آفرینش شخصیت درست کردید. ♦️ اما...، این مدل شخصیتی که مخاطب رو با خودش یکی کنه به راحتی که فکرش رو می‌کنید خلق نمی‌شه. 🚩 پس با من بیایید تا یادبگیریم شخصیت رو بپردازیم 👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
🛑 داستان‌ها دو نوع شخصیت دارند: ✅اصلی و فرعی ☝️شخصیت اصلی: ⬅️ نقطه کانونی و جوهر داستانه، داستان بر محوریت اون قرار داره. همه حوادث و ماجراها و سایر شخصیت‌های داستان در راستای معرفی و شناسایی اون چیده می‌شن و ... ✌️شخصیت فرعی: ⬅️این شخصیت نسبت به شخصیت اصلی از اهمیت کمتری بر خورداره. این شخصیت‌ها معمولا عهده‌دار نقش‌های کوچک و پیش پا افتاده هستند. این شخصیت‌ها در جای جای داستان قرار دارن و فضاهای لازم رو برای شخصیت محوری به وجود میارن و به شخصیت اصلی در رسیدن به هدفش کمک می‌کنن و یا برعکس مانع کار او می‌شن. 👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
🛑 امروز در جلسه سوم از (ایده تا تولید) چی گفتیم🤔 👈 امروز گفتیم که ایده چه تعریفی داره💯 👈 بعد در مورد انتقال پیام صحبت کردیم 💯 👌بعدم توضیحی در مورد فیلم‌نامه کلاسیک دادیم با محوریت یک فیلم 💯 ❓تا حالا فکر کردیم که چطور میتونیم ایدمونو تولید کنیم و به دیگران نشون بدیم؟ 👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/3011117308Cd8ce8a27dd @toolid_mohtava
مدرسه تولید محتوا
🛑 داستان‌ها دو نوع شخصیت دارند: ✅اصلی و فرعی ☝️شخصیت اصلی: ⬅️ نقطه کانونی و جوهر داستانه، داستان ب
🛑شخصیت ساده ( تک بُعدی): 🔻این شخصیت، خصوصیات بارز و مشخصی نداره. 🔻خیلی تخت و صاف و به راحتی قابل شناسایی و قابل پیش‌بینی هستن ♦️شخصیت‌های فرعی معمولا به صورت شخصیت‌های ساده معرفی می‌شن. ✅ نویسنده وقت زیادی رو روی جزییات شناختی این نوع شخصیت خرج نمی‌کنه و اثر پذیری زیادی رو هم در مخاطب ایجاد نمی‌کنه. 👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
🛑 مطلب بعدی جالب بود برام 👇براتون میذارم بخونید احتمالا موقت باشه👇
مدرسه تولید محتوا
🛑 مطلب بعدی جالب بود برام 👇براتون میذارم بخونید احتمالا موقت باشه👇
🖌 یادداشت‌های کوه یخ ✔️ وقتی مقاله‌ها با داستانک‌ها رفیق می‌شوند ✍️ علی اصغر کاویانی، استاد نویسندگی خلاق و داستان‌نویسی به بهانه برگزاری نخستین اردوی تولید محتوای مدادالفضلاء نوشت: 🔻تئوری «کوه یخی» شیوه‌ای نوین در روایت است که باعث می‌شود استفاده از کلمه در نوشته‌ها کمتر و قوه تخیل خواننده بیشتر شود. ویژگی بارز یادداشت‌های کوه یخی بیان نشدن بخش بزرگی از مطالب واضح و سپردن آن به مخاطب برای زیادتر فکر کردن و کنجکاو شدن است. 🔸صاحبنظران ادبیات داستانی جهان معتقدند نقطه عطف تأثیرگذاری ارنست همینگوی، نویسنده معروف جهان در ادبیات مدرن، تئوری‌ای بود که خود او در داستان‌نویسی ابداع کرد. نویسنده در نوشتن این گونه داستانک‌ها قید توصیفات و روایت‌های اضافه را زده و به اصل ماجرا و پیرنگ آن می‌پردازد. شروع و پایان تأثیرگذار داستان‌ها گواهی روشن بر این سبک از نوشتن است. این شروع، خود برای مخاطب، کنجکاوکننده، جست‌وجو‌گرانه و ثأثیرگذار است. همینگوی این‌گونه داستان‌های کوتاه را به کوه یخی تشبیه می‌کرد که حجم بیشتر آن در زیر آب پنهان است و می‌گفت شکوه حرکت کوه یخ تنها در همان یک‌هشتم روی آب است که دیده می‌شود. 🔹یکی از ویژگی‌های بارز داستان‌های کوه یخی تصویری بودن آنهاست، به خاطر همین همینگوی این شانس را داشت که از روی اکثر داستان‌های او فیلم‌های متعددی ساخته شود. نویسنده موفق کسی است که با کمترین جملات، تصویری‌ترین صحنه‌ها را خلق کند و خواننده را هم راضی نگه دارد. ▫️البته در داستان‌های کوه یخی نباید از فضا‌سازی اطراف غافل و صرفا تعریف‌کننده قصه باشیم. 👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
🛑 یه نکته کاربردی بگم 👈برای اینکه بتونیم داستان خوب بگیم باید فیلم و داستان خوب ببینیم یا بشنویم و یا اینکه خوب فیلم و داستان ببینیم و بشنویم ✅ منظورم اینه که هر فیلم و داستانی رو نباید دید و شنید ✅ نکته‌ای بعدی اینه که با دقت فیلم ببینیم و برای خودمون تحلیل فیلم داشته باشیم 👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/3011117308Cd8ce8a27dd @toolid_mohtava
🛑 اگر تولید کننده نیستید، نگاهی انتقادی داشته باشید 🔻خیلی از ما حوصله کار تولیدی یا وقت آموزش مهارت‌های تولید رو نداریم، اینو قبول دارید؟ 🔻اگر نمیخوایید تولید کنید پس یه پیشنهاد براتون دارم👇 ✅ میتونیم با نگاهی انتقادی و کارشناسانه به محتواهای تولیدی نگاه کنیم 👈 اولش یکم سخته ولی یواش یواش یاد می‌گیریم که پیام فیلم یا داستان‌ها رو درک کنیم و کلی لذت ببریم از این نگاه منتقدانه ☺️ 👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/3011117308Cd8ce8a27dd @toolid_mohtava
مدرسه تولید محتوا
🛑 اگر تولید کننده نیستید، نگاهی انتقادی داشته باشید 🔻خیلی از ما حوصله کار تولیدی یا وقت آموزش مهارت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 نقد فیلم 🔻محتوای این کلیپ رو دو نفر از دوستان (از ایده تا تولید) زحمت کشیدن و تهیه کردن ✅ به همین راحتی ♦️حتما که نباید فیلم سینمایی تولید کرد با گوشی هم می‌شه کار خوب ساخت😉 👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/3011117308Cd8ce8a27dd @toolid_mohtava
مدرسه تولید محتوا
🛑 بار اصلی بر عهده شخصیت اصلی شماست. 🔻شخصیت می‌تونه انسان، حیوان و یا هر موجودی باشه که شما اون رو
🛑مهمترین سوال: ❓آرزوی او چیست؟ ❓چه هدفی را دنبال می‌کند؟ ❓چه چالشی دارد؟ ❓چه موانعی در مقابل او برای رسیدن به آرزویش قد علم کرده‌اند؟ 🔻با مطرح کردن سوال میتونید پی ببرید شخصیت شما چه شکلیه ♦️جنبه‌های (جسمانی، احساسی، اجتماعی، روانشناسی و...) رو برای خودتون مشخص کنید. 🔻هرچی مقدار سوال‌هامون از شخصیت بیشتر باشه اون رو بیشتر در مقابل چشممون میبینیم. ✔️ شما باید شخصیتتون رو لمس کنید ومثل یک فرد واقعی ببینیدش ✔️باید باورش کنید ✅ هر زمان که خود شما به عنوان نویسنده وجود شخصی رو باور کنید؛ مطمئن باشید شخصیت برای دیگران هم باور پذیر شده . 👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/3011117308Cd8ce8a27dd @toolid_mohtava
مدرسه تولید محتوا
🛑شخصیت ساده ( تک بُعدی): 🔻این شخصیت، خصوصیات بارز و مشخصی نداره. 🔻خیلی تخت و صاف و به راحتی قابل
🛑شخصیت چند بُعدی یا جامع: 🔻این شخصیت درست نقطه مقابل شخصیت ساده قرار می‌گیره. 🔻شخصیت‌های جامع، پیچیدگی‌های روانی و احساسی و جزییات زیادی دارن؛ جزییات ظاهری، باطنی، رفتاری و ... ⬅️ شخصیت جامع مثل یک شخص واقعیه که با گوشت و استخوان قابل شناساییه و می‌شه باهاش ارتباط برقرار کرد . ♦️مهمترین خصوصیات شخصیت جامع و چند بعدی اینه که در طول داستان تغییر و تحول داره و اهدافش از ازش شخص دیگه‌ای می‌سازه. 👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/3011117308Cd8ce8a27dd @toolid_mohtava
مدرسه تولید محتوا
🛑شخصیت چند بُعدی یا جامع: 🔻این شخصیت درست نقطه مقابل شخصیت ساده قرار می‌گیره. 🔻شخصیت‌های جامع، پیچ
🛑ارنست همینگوی در مورد شخصیت‌های ساده و جامع می‌گه: 👈 « اگر شخصیتی را توصیف کنید این شخصیت" ساده"و سطحی است. درست مانند یک عکس. به اعتقاد من عکس گرفتن شکست است. ولی اگر او را باتوجه به دانسته‌هایتان خلق کنید ناگزیر باید فراتر از یک عکس ساده بروید و همه ی ابعاد او را برای خواننده ترسیم کنید. این شخصیت " جامع" است». 👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/3011117308Cd8ce8a27dd @toolid_mohtava
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 انیمیشن کوتاه مردکاغذی ( paperman ) 🔻به کارگردانی John Kahrs محصول کمپانی والدیزنی در سال 2012 است که درهمان سال برنده جوایز بسیاری از جمله اسکار گردید . ♦️داستان آن روایتی کوتاه، رمانتیک و کمیک درباره عشق در نگاه اول است. 👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/3011117308Cd8ce8a27dd @toolid_mohtava
🛑 امروز در جلسه چهارم از (ایده تا تولید) چه گذشت 👇 👈امروز یک فیلم رو بررسی کردیم که ساختارش چطوریه 👈 بعد در مورد شخصیت پردازی صحبت گردیم 👌مدل‌های شخصیتی رو بررسی کردیم ❓به نظر شما بجز شخصبت اصلی چند مدل شخصیت دیگه میتونه داستان داشته باشه🧐 👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/3011117308Cd8ce8a27dd @toolid_mohtava