eitaa logo
مدرسه تولید محتوا
1.9هزار دنبال‌کننده
459 عکس
201 ویدیو
2 فایل
آموزش #ایده_پردازی #سناریو_نویسی و #فیلمنامه #تصویربرداری #تدوین #کارگردانی #سواد_رسانه #معرفی و #نقد_فیلم @mostafagoodarzi تلگرام https://t.me/+iAWtk-Y2Cz9iMTRk اینستاگرام instagram.com/madrese_toolid_mohtava instagram.com/mostafagoodarziofficial
مشاهده در ایتا
دانلود
💢باور پذیری ▪️سوال‌ها و تشریح شخصیت باید باور پذیر بشه؛ ❓اما از کجا متوجه بشیم که شخصیت ما باور پذیره؟ 🔻هر زمان که خود شما به عنوان نویسنده وجود اون رو باور کنید؛ مطمئن باشید شخصیت باور پذیر شده. ▪️تمامی سوالات و توصیفاتی که نوشتید در داستان درج نمی‌شه؛ اما هر چی شما به عنوان نویسنده در پاسخ به سوالات صادق باشید و سوالات بیشتری که تمامی جنبه‌های شخصیت رو مشخص کنه، بیارید شخصیت شما بیشتر باور پذیر می‌شه. 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢تمرین: ▪️مقابل آینه بشینید و خودتون رو مقابل آینه ببینید. 🔻خوب حالا هر آنچه در خصوص شخصیت مقابلتون می‌دونید بنویسید. ▪️نوشتارتون سوم شخص باشه. می‌تونید اول شخص هم بنویسید؛ اما سوم شخص برای تمرین شما مناسب‌تره. ▪️شخصیت داخل آینه رو دقیق توصیف کنید. 🔻از خصوصیات ظاهری شروع کنید و بعد صادقانه به خصوصیات باطنی بپردازید. ❓ آرزوی شخصیت داخل آینه چیست؟ ❓ موانعی که چون سد مقابلش قد علم کردند چیست؟ ⭕️ تنبلی نکنید و در دو سه خط تمومش نکنید حداقل یک ورق ( پشت و رو) بنویسید. 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
هدایت شده از سلسبیل
📌تحلیل و نقد مستند عمامه صورتی! 👤نویسنده: محمد جواد ابراهیمی 🟠حدود 3 روز پیش بود که یکی دیگر از آثار حسین شمقدری، مستند ساز نسبتا جوان فعال عرصه تولید محتوا به شکل خاصی منتشر شد. عمدتا کار های او در وبسایت آرمان مدیا منتشر می شوند تا علاوه بر بازدید مخاطبان، بتواند از طریق فروش اشتراک، هزینه های تولیداتش را نیز در بیاورد. اما این دفعه مستقیماً بر روی پلتفرم یوتوب، این کار را برای اکران، منتشر کرد. شم پلیسی من می گفت که انگار این کار، بوی خاصی دارد ... 🟠شمقدری 35 ساله، با اینکه از لحاظ سنی خیلی پا به سن نگذاشته است اما خیلی سریع توانسته رشد خوبی کند و برخی از آثارش جزء کار های بسیار پربازدید شده اند. کارهایی همچون: انقلاب جنسی، متولد اورشلیم، 33 سال سکوت، برای یک زندگی معمولی و... 🟢یکی از بهترین نقاط قوت او در تمام کارهایش این است که در بُرْهه های مختلف، وقتی دست به دوربین میشود، روایت گر موضوعات چالشی و جنجالی آن زمان میشود لذا این ترفند بسیار زیرکانه او باعث میشود خیل عظیمی از موافقان یا مخالفان با آن موضوع، مجبور به تماشا، تحلیل و حتی نقد کارهای او بشوند. و این نقش پررنگی در مشهور شدن ایشان و بازدید حسابی گرفتن مستند هایش دارد. 👇ادامه متن در پست زیر 👇
هدایت شده از سلسبیل
🔴کار دیگری نیز میکند، که هم طرفدار دارد و هم منتقدان جدی: و آن اینکه پایان کارهایش را خیلی باز می گذارد؛ درست است که این سبک از تولیدات رسانه ای که مستقیم و صریح، جمع بندی می کنند دیگر طرفدار و خریدار و اثر گذاری بالایی ندارند و باید قدری پایان کار را باز گذاشت تا مخاطب از درونش، درگیر با موضوع شود و با مجموع داده هایی که در طول آن مستند از تولید کننده اثر دریافت کرده است، خودش نتیجه گیری کند. اما شمقدری، پایان کار را به اندازه ی یک اتوبان باز می گذارد و شاید این سبک جمع بندی، منتهی به نوعی ولنگاری در ذهن مخاطبان اثر بشود. 🟣کار اخیر او، مستندی 30 دقیقه است بنام "عمامه صورتی" داستان نقد کیفیت امر به معروف و نهی از منکر فعالان این عرصه است که فقط حجاب، نوک پیکان آنها قرار گرفته است که به دید شمقدری، آمران به معروف، دست روی حجاب مردم (ظاهر و ویترین وضعیت جامعه) گذاشته اند، غافل از اینکه مسائل مهم تری مانند امر به معروف مسئولان و تصمیم گیران کشور روی زمین مانده است و چون از امر به معروف و نهی از منکر مسئولان، غافل شده ایم، هم مردم به آنها بد بین شده اند و هم اینکه این سوء عملکرد برخی از آنها منجر به آسیب دیدن مواردی همچون حجاب شده است. 🔷کلیت این حرف، چیز بدی نیست اما اگر بخواهیم قدری با دقت به آخرین اثر شمقدری، نگاهی بیندازیم، بیان چند نکته ضروری به نظر می رسد: ⬅️اگر یک تولید کننده مبتدی، چنین کاری را تولید می کرد، شاید مدال تحسین هم می گرفت اما در بین تولید کنندگان جوان، شمقدری، یک حالت کانون توجه برایش بوجود آمده است و مثلا برای نمره دادن به برخی کار ها میتوان از این ادبیات، استفاده کرد: "اگر قدری بیشتر تلاش کنی میتوانی در حد شمقدری، مستند ساز خوبی بشوی" . حالا با این توصیف، عمامه صورتی، یک سیر داستانی بسیار مضطرب دارد؛ و انگار قرار نیست به معضل خاصی بپردازد و فقط میخواهد انتقاد کند. ⬅️مثلا خود مقوله حجاب، یک مستند مفصل می طلبد؛ تحلیل مسئله روش امر به معروف و نهی از منکر آمران به معروف و ناهیان از منکر، تحلیل اینکه اصلا چرا اینقدر بر مسئله حجاب حساس اند و چیز دیگری را انتخاب نمی کنند، تحلیل وضعیت موجود جامعه ، بررسی عوامل بوجود آمدن این حد از بی حجابی در جامعه، بررسی سهم دولت و مسئولان از ضعف و ایراد موجود، میزان میل فعلی مردم به تغییر پوشش، علت زدگی مردم از برخی ظاهر و پوشش های مذهبی و ... اینها پاره ای از سرفصل هایی بود که بیان شد و به هنگام تحقیق و تحلیل، قطعا با ریز موضوع های پر چالش نیز مواجه خواهیم شد که به تصویر کشیدن آنها یک پروژه ی مستقلی می طلبد. ⬅️کم رنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر مسئولان و استفاده یا به تعبیر بهتری "سوء استفاده" برخی از دولتی ها از امکانات این مرز و بوم و رانت و فراساختار عمل کردن برخی از آنها نیز خودش یک موضوع بسیار پرچالش و جدی است که به تصویر کشیدن آن، هم دقت لازم، و هم تحلیل عادلانه و بدون تعصبی میخواهد که کمتر کسی، وقایع را اینگونه مورد بررسی قرار میدهد. و این کار اخیر شمقدری نشان میدهد که او فعلا برای چنین سبک تولیداتی، جوان است و خامی های فراوان از آن دیده میشود. ⬅️بررسی اینکه چرا مردم از برخی مسئولین، حس انزجار و تنفر دارند نیز خودش سیاست و کیاست منحصر به فردی می طلبد تا همزمان بتوان چند تحلیل موازی لایه ای داشت: آیا فلان مسئول، واقعا بین مردم،منفور است یا این یک موج رسانه ای علیه او است؟ آیا بخاطر کار درستی او عده ای برایش حرف درآورده اند یا اینکه اینقدر بدطینت است که اثر وضعی اقدامات خبیثانه او، بذر نفرت را در دل مردم، کاشته است؟ حالا باید این شکل مسائل را چگونه به تصویر کشید تا موجب رشد جامعه شده و همچنین آب در آسیاب دشمن ریخته نشود؟ اگر اینجا دقت لازم و تیزبینی کافی و طمأنینه وافی را نداشته باشیم، آیا سود اصلی کار های ضعیف به جیب خودمان میرود؟ ❇️ای کاش، شمقدریِ پرتلاش توانا، کاری می ساخت، منتقدانه و عاری از هرگونه عجله و تعصب. انگار این کار آخر، عیار او را قدری پایین آورد. بسیار سریع از کنار مشکلات و چالش ها گذشت، درحالیکه هرکدام قابلیت یک کار مفصل خوب را داشتند که هم میتوانستند کارنامه ی خوبی برای شمقدری بشوند و هم اینکه از هرکدام میتوانست پول خوبی به جیب بزند. اما عجله زیاد در ساخت و پرداخت و ارائه "عمامه صورتی" او را از بسیاری از این موارد، باز داشت. 👇لینک مشاهده مستند در یوتوب (نیاز به فیلتر شکن دارد)👇 https://www.youtube.com/watch?v=L2ChyNHWRxk 🆔@Yekjorehdanesh
17.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 💢دفتر یادداشت ▪️تحلیل سریال دفتر یادداشت 🔻با حضور: ▪️آقایان: آل یاسین _ بنی احمدی _ نصیری 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 @savad_rasaneh 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
6.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 این ویدئو توسط هوش مصنوعیِ متن به فیلم توسط Runway ساخته شده. در ابزار Runway که مبتنی بر متن یعنی Text-to-Video هست، چیزی که می‌خوای رو تایپ می‌کنی و خروجی رو تحویل می‌گیری ؛ در حال حاضر استفاده از نسخه بتای اون رایگانه و کاربران با ساخت کاربری قادرند ویدیوهای خودشون رو بسازند. 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢سخت می‌گذرد ▪️حکایت کلافه شدن ما از مسیر زندگی حکایت اینه‌ که ته راه رو نمیشناسیم و نمیدونم کجا میریم. 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
🔈انجمن سواد رسانه طلاب باهمکاری مدرسه علمیه تخصصی حضرت آمنه سلام الله علیها برگزار می کند▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ 💢دوره مستندسازی با موبایل 👌باحضور استاد مصطفی گودرزی 🕙زمان شروع دوره :دوشنبه 16بهمن ساعت 11:15-12:15 💰هزینه دوره باتخفیف برای طلاب فقط 100هزارتومان ✅باارائه گواهی نامه معتبر 🔷برای ثبت نام به آیدی زیر پیام دهید و با پرداخت شهریه ثبت نام راقطعی کنید @ns14_mohammadi ❌❌تعداد محدود است و الویت با افرادی هست که زودتر واریری راانجام دهند 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh
💢شخصیت و شخصیت پردازی ▪️شخصیت پردازی یعنی حاصل جمع تمام خصایص قابل مشاهده یک فرد انسانی. ( مکی کی، رابرت، 69: 1391). 🔻هر چی که در درک بهتر زندگی یک فرد ما رو کمک کنه نوعی شخصیت پردازیه. ▪️سن، نوع ظاهری، خانواده و پیشینه، شغل، علایق، تعلقات( خانه، ماشین، لباس) میزان تحصیلات، وضعیت روحی و احساسی....و هر آنچه که وجوهی از انسان رو به ما نشون می‌ده. 🔻 این خصایص و ویژگی‌هایی که نام برده شد در کنار هم هویت منحصر به فرد یک انسان را می‌سازند. 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢شخصیت را بر ملا کنید ▪️شخصیت هر فرد در پس لایه‌های مختلف پنهان شده. 🔻شما به عنوان یک نویسنده باید سعی کنید این پنهان‌سازی رو بر طرف و شخصیت اصلی را بر ملا کنید. ▪️به بیان دیگه، در پشت خصایص ظاهری، یک ذات و سرشت پنهانی، قرار داره و این نیمه پنهان بر ملا نمی‌شه مگر در لحظات بحرانی. 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢شخصیت‌های داستانی در طول داستان تغییر می‌کنند. ▪️یادتون باشه شما قرارiه داستان بنویسید و نه قصه. 🔻 شما باید تفاوت شخصیت ایستا و پویا را متوجه باشید. ▪️شخصیت ایستا، شخصیتیه که دست خوش تغییر نمی‌شه. 🔻هیچ حادثه و اتفاقی روی اون تاثیر نمی‌ذاره و یا اگر بذاره میزانش انقدر کمه که قابل درک و محاسبه نیست. ❓ این نوع شخصیت رو کجا دیدید و خوانده‌اید؟ ✅ در قصه. 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢تفاوت اصلی داستان و قصه ▪️تفاوت اصلی داستان و قصه معمولا در اینجا ظاهر می‌شه، یعنی در شخصیت. 🔻در قصه ما با شخصیت قهرمانی روبرو می‌شیم که قابل تغییر نیست. چیزی روی او تاثیر نمی‌ذاره از اول تا آخر قصه او دستخوش تغییر نمی‌شه. ▪️شخصیت پویا در مقابل شخصیت ایستا قرار می‌گیره و شخصیتیه که مدام در داستان دستخوش تغییر و تحول می‌شه. 🔻شخصیت در داستان پویاست، تغییر می‌کنه(قهرمان داستان، شخصیت اول داستان با شخصیت انتهای داستان متفاوته.) ▪️ مخاطب به خاطر این تغییراته که خواهان خوندن داستانه. فکر کنید شخصیتی خوب و عالی در داستان دارید این شخصیت از اول تا آخر داستان هیچ تغییری نکنه...، خوب اینجاست که بزرگترین اشتباه رخ می‌ده. 🔻شخصیت‌های داستانی برای اون هستند که در مواقعی که بحران ایجاد می‌شه ذات خودش رو بر ملا می‌کنه و شخصیت‌هایشون دچار تغییر و تحول بشه. ▪️یکی از معیارهای سنجش داستان خوب، شخصیت های معقول و پذیرفتنی اوناست. ▪️پس ما در داستان نویسی با شخصیت‌های پویا سر وکار داریم. 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava