eitaa logo
ترابیران ... معماری‌ظرف‌زندگی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
229 ویدیو
11 فایل
گروه ترابیران در سال ۱۳۹۱ خورشیدی فعالیت خود را با مشارکت متخصصین معماری با هدف احیاء الگوهای موجود در معماری اسلامی و بهره گیری از این هنر غنی در معماری معاصر آغاز نمود. ارتباط: @TORAB91
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در این ویدئو به صورت خیلی واضح درصد مصرفی در سازه و اسکلت بنا را ملاک قرار داده و بقیه سیمان مصرفی در دیوارچینی، کفسازی، کاشی‌کاری، نماسازی را از قلم انداخته. میلگرد مصرفی در ساختمان اسکلت بتنی، فولاد و آهن مصرفی در بقیه اجزاء ساختمان هیچ اشاره نشده است. در بنای ساخته شده با اسکلت فلزی هم مصرفی چیزی نزدیک به ۳۰ درصد هزینه ساخت را شامل می‌شود، نه ۳درصد! حواسمان باشد رسانه با هدف به تعویق انداختن کلاه سر مخاطب نگذارد. عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30 ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در قرنهای نوزدهم و بیستم، با هرچه صنعتی تر شدن جوامع، شهرها فربه تر و روستاها انگیزه کمتری برای ادامه زیست داشتند. افزایش جمعیت در شهرها، افزایش را هم در پی داشت و رشد افقی و عمودی شهرها حتی در دورانی که با کاهش نرخ باروری روبرو هستیم دامن گیر شهرها شده است. اما در ابتدا مدیریت شهری برای کنترل و به سامان کردن این ، جریمه با همان روش کلیسایی را در دستور کار قرار داد و رفته رفته ساختن بر خلاف مقررات شهری و اخذ جریمه به منبع درآمد شهرداری ها تبدیل شد و برای پاک کردن صورت مساله اصطلاح در ادبیات شهری رواج یافت. خلافکار به خلاف ساز و در نهایت به خریدار تبدیل ماهیت داد. عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91
خانه تاریخی عشرت مینا (عمارت ایرانمهر) / کوچه توتونچیان / بافت تاریخی شیراز پ. ن: برای افزایش کیفیت داشتن در از ضروریات است. اما بر خلاف باور رایج، داشتن زمین مثلا ۱۰۰۰ متری الزاماً راه رسیدن به این هدف نیست و مانند تصویر فوق با یک حیاط ۵۰ تا ۱۰۰ مترمربع هم می‌توان یک خانه باصفای ایرانی داشت. عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30 ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91
در علاوه بر اینکه باید دارای سلسله مراتب تعریف شده باشد و از فضای داخل منزل نسبت به فضای بیرون حراست کند، در نمای بیرون و در جداره شهری نیز بایستی از خوانایی بصری برخوردار بوده و شاخص باشد. 👌 عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30 ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91 پروژه خانه۵۵ (در دست طراحی و اجرا)
عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30 ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91
أَلَیسَ الصُّبْحُ بِقَرِیبٍ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ تصویب انتقال سازمان ثبت اسناد از قوه‌قضائیه با هدف: 🔻کاهش گلایه‌های مردم به دلیل اختلال و کندی سامانه‌های ثبت اسناد؛ 🔻ضرورت تسهیل و بهبود خدمات‌رسانی در فرآیند صدور اسناد رسمی؛ 🔻تسریع در اجرای کامل قانون جامع حدنگار (کاداستر) به عنوان ابزار اصلی حکمرانی زمین؛ 🔻ایجاد بستر پاسخگویی و نظارت مجلس بر این سازمان؛ 🔻حجم سنگین کار پیش روی در تبدیل اسناد عادی به اسناد رسمی و ضرورت افزایش توان اجرایی این سازمان و بهبود فرآیندها در قالب دولت الکترونیک؛ 🔻لزوم تعامل حداکثری و همکاری نزدیک این سازمان با وزارتخانه‌هایی همچون راه و شهرسازی و جهادکشاورزی این پیشنهاد توسط کمیته احیاء و بهره‌برداری عادلانه اراضی به کمیسیون تلفیق ارائه و پس از تصویب در کمیسیون، امروز-۳آبان‌ماه۱۴۰۲- در صحن علنی مجلس با رأی موافق حدود ۷۰درصد نمایندگان به تصویب رسید. عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30 ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91
📚 قابل توجه دانشجویان و دانش‌آموختگان رشتۀ معماری، مرمت، مطالعات معماری ایران و علاقمندان معماری ایرانی و معماری سنتی شهر یزد کتاب «گودال‌باغچه‌های یزد»، اثر: 🔘 مهندس معصومه عبدی (پژوهشگر دورۀ دکترای معماری) 🔘 دکتر حمیدرضا بیگ زاده شهرکی (عضو هیأت علمی گروه معماری دانشگاه فنی و حرفه‌ای یزد) 🔘 دکتر رضا ابویی (عضو هیأت علمی دانشکدۀ هنر و معماری دانشگاه یزد) توسط انتشارات آذرخش تهران چاپ و منتشر شد. طبق توافق صورت گرفته با ناشر، این کتاب با 20% تخفیف قابل ارائه به اساتید و دانشجویان محترم خواهد بود. علاقمندان به تهیه کتاب می توانند تقاضای خود را حداکثر تا روز دوشنبه 8 آبان 1402 صرفاً از طریق پیام‌رسان ایتا به آیدی @saebrahimian اعلام نمایند: 💠 قیمت پشت جلد: 200هزار تومان 💠 قیمت با تخفیف 20%: 160هزار تومان @torabiran
تولید کوچک مقیاس راز پیروزی در تمام نبردهایی بوده که با نظام سرمایه‌داری داشتیم. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar از این دست مثال‌ها را می‌توان تا بی‌نهایت ادامه داد 👇 📌 در شبکه توزیع یکپارچه دشمن می‌تواند با مسموم کردن منبع و سرمنشاء، کل یک شهر را درگیر بیوترورسیم کند اما آب آبرسانیِ محلی از طریق خود یک پدافندغیرعامل بود. 📌 عمر مفید خانه‌های یا محصول شرکت‌های نهایتا ۶۰سال عمر مفید دارند، در حالی که ما خانه‌های سنتی در یزد و کاشان و قم با عمر ۲۰۰سال و ۳۰۰ سال داریم که هنوز در حال استفاده هستند و در صورت استفاده و مرمت درست نمی‌توان برای آن تاریخ انقضا مشخص کرد. و صدها مثال دیگر 👌 @torabiran
رفع احتیاج بازار یا ایجاد بازار احتیاج؟! 🔹 این تصویری است از بازار مسگرها در شهر اصفهان مربوط به سال ۱۳۳۵ شمسی. در شهر سنتی، یکی از مفاهیم مهم سبک زندگی اسلامی ایرانی مفهوم قناعت بود که انعکاس این مفهوم در معماری بازارها سبب شده بود تا بازارها به صورت راسته بازار احداث بشوند (مثلا راسته بزازها، راسته خراط‌ها، راسته مسگرها و ...) تا اگر کسی به قصد خرید یک جنس مشخص وارد یک راسته معین می‌شود، با سایر اجناسی که نیازی به خرید آنها ندارد مواجه نشود. 🔹 اما در پاساژها و سیتی‌سنترها و مراکز تجاری معاصر، مبتنی بر مفهوم مصرف‌گرایی، اغلب مراکز تجاری بزرگ، به صورت مختلط (مخلوطی از مغازه‌های با کاربری‌ها و اجناس مختلف) احداث می‌شوند تا وقتی مشتری به قصد خرید یک کالای مشخص وارد بازار شود، با انبوهی از کالاهای دیگر نیز مواجه شود تا به خرید هرچه بیشتر و مصرف‌گرایی هرچه بیشتر تحریک شود. این نوع دامن زدن به فرهنگ مصرف‌گرایی، از مهمترین شاخصه‌های اقتصاد سرمایه‌داری است؛ اقتصادی که هدف نهایی‌اش نه رفع احتیاج بازار، بلکه ایجاد بازار احتیاج است. @baladetayyeb
مسجد وکیل یا مسجد سلطانی، مسجدی تاریخی مربوط به دوره زندیان در شیراز است که به دستور کریم‌خان زند ساخته شد. این مسجد در غرب بازار وکیل و در انتهای راستهٔ شمشیرگرها واقع شده‌است طرح این مسجد دو ایوانی بوده و دارای دو شبستان جنوبی و شرقی است. مسجد وکیل در زمینی به مساحت 11هزار مترمربع واقع شده است. این مسجد 8هزار و 660 مترمربع زیربنا دارد. به همین خاطر می‌توان مسجد وکیل را یکی از بزرگ‌ترین مساجد ایران دانست. در درگاه ورودی مسجد وکیل طرح درخت زندگی، به وضوح، قسمت های عمده ای از این بخش ها را اشغال کرده و به کاشی های مربعی نما، موجی ملایم بخشیده است. @AsrTarikh @torabiran
آب در کنار سایر عناصر اربعه از گذشتگان دور در بین ایرانیان جایگاه ارزشمندی داشته است. آب در فرهنگ ایرانی نماد پاکی و پاکیزگی است. بعد از ورود اسلام به ایران و پذیرش آن در بین ایرانیان، به دلیل توجه دین مبین اسلام به بهداشت و پاکیزگی، این فرهنگ و نگاهِ ایرانی نه تنها منسوخ نشد بلکه جایگاه ویژه‌ای یافت. شاهد این موضوع نیز وجود حوض‌های بزرگ، حمام‌های کاملا بهداشتی، آب‌انبارها، پایاب‌ها و پاکنه در شهرها و حتی روستاهای مختلف ایران می‌باشد. اما نگاه ویژه فرهنگ ایرانی به آب در معماری سنتی ایران به شکل ویژه‌ای خود را به نمایش گذاشته است. در خانه‌های سنتی، مدارس دینی و حتی مساجد آب (این نماد پاکی و طهارت و شفافیت)، در مهم‌ترین و شاخص‌ترین قسمت یعنی قسمت محوری و مرکزی ساختمان قرار می‌گیرد. با قرارگرفتن آب در میانه حیاط تصویری از ساختمان اطراف در آن منعکس می‌گردد و زیبایی آن را دوچندان می‌کند، اما در همین حین و با وزش کوچکت‌ترین باد و نسیمی این تصویر شکسته می‌شود و به انسان گوشزد می‌کند که هیچ چیز در این دنیا پایدار و ماندنی نیست. عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30 ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91