استاد علی الفرج در ایران خیلی شناخته شده نیست. وی نابینا بود، اما دارای صوتی بسیار قوی با مساحت زیاد از بم تا زیر و بهویژه صوتی پرتحریر بود. ویژگی شاخص تلاوت استاد علی الفرج، تحریرهای فراوانی است که وی با قدرت اجرا میکرد و تقریباً حتی یک تحریر نداریم که وی به صورت مصنوعی زده باشد، بلکه در ذات صدای وی وجود داشت.
تلاوتهایش مستحکم و حزین است و احتراز از کشش نابجای صداهای کوتاه دارد که رعایت نکردن آن میتواند تلاوت را خیلی شل و وارفته کند که متأسفانه قراء جدید ما بعضاً به آن گرفتار شدند.
آنچه که میتوان در تلاوت استاد عبدالعزیز علی الفرج به آن اشاره کرد، حس خیلی بالایی است که وی در تلاوت پیدا میکند. این حس هست که تحریرهای عجیبی که ایشان میزند، طبیعی از حنجرهاش خارج میکند. ما اگر مصنوعی بخواهیم تحریر بزنیم این را شنونده متوجه میشود. ما قاریان ایرانی هم باید این نکته را دقت کنیم که تا حس قرائت نگرفتیم، مصنوعی قرآن میخوانیم.
نباید در پی به رخ کشیدن قواعدمان باشیم. حتی درباره مواردی چون یرملون، اخفاء و حتی در لحن، مثلاً صبا، رست و ... چراکه ما نیامدهایم که برای مردم تجوید بخوانیم، ما نیامدهایم برای مردم لحن حجاز بخوانیم. ما آمدهایم برای مردم #قرآن بخوانیم. قرآنی که تجویدش رعایت میشود و لحنش زیباست و هر چقدر که ما بیشتر حس قرائت بگیریم و به معانی توجه کنیم، لحن ما و حتی تجوید ما روانتر میشود.
در ادامه به تحلیل بخشی از #تلاوت این استاد فقید با کارشناسی استاد سید محسن موسوی بلده می پردازیم:
استاد مرحوم، قرائت خود را از آیه سیوهفتم
«رَبِّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا الرَّحْمَنِ لَا يَمْلِكُونَ مِنْهُ خِطَابًا»
آغاز کرد که اینجا شروع اوجگیری استاد است و کسانی این سبک از اوجگیری استاد علی الفرج را بهکار میبرند که دارای پردههای اوج بالا باشند و به این ترتیب با این سبک شما خواهید شنید که از رست شروع میشود و تقریباً در یک نفس یا حتی در دو نفس به سرعت در پردههای بالاتر قرار میگیرد.
تعبیر من در کلاسهایم این است که بعضی از قراء، اوجشان هلیکوپتری است و بعضیها هواپیمایی هست. هواپیما روی باند حرکت میکند، تدریجاً اوج هواپیمایی هست، اما هلی کوپتر به صورت عمودی معمولاً بلند میشود و به هوا میرود. بعضی از تلاوتها اوجگیریشان بهصورت بسیار سریع هست و از پردههای پایین با سرعت در حد حداکثر دو نفس خودشان را به پردههای بالا میرسانند. این مورد هم در مورد عبدالعزیز علی الفرج اتفاق افتاده است. آیه سی وهشتم
«يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِكَةُ صَفًّا»
با مقام بیات و در آیه سیوهشتم تکرار سومیشان،
«يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِكَةُ لَا يَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَنُ وَقَالَ صَوَابًا»
این پُرتحریری تلاوت استاد عبدالعزیز علی الفرج را در همینجا شاهد هستیم و بسیار حزین است.
تلاوت وی ادامه مییابد
«ذَلِكَ الْيَوْمُ الْحَقُّ فَمَنْ شَاءَ اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ مَآبًا»
باز هم در مقام بیات است. اما در آیه چهلم
«إِنَّا أَنْذَرْنَاكُمْ عَذَابًا قَرِيبًا يَوْمَ يَنْظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ»
مقام حجاز را میخواند. اصولاً مقام حجاز، مقامی است که حماسی و قوی، اما اینجا استاد حال و هوایی حزین بهکار برده است. پس باز تأکید میکنیم که مقام برای رساندن معانی مهم نیست، اما حال و هوای آن مقام، متناسب با روح آیه مهم است که وی در اینجا در آیه چهلم
«يَوْمَ يَنْظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ»
در مقام حجاز آن را نشان میدهد. اما چنان سوز و حزنی بهکار میبرد که دقیقاً وصف میکند حال انسانی را که در قیامت به عملکرد خود مینگرد و آن کافری که آرزو میکند که ایکاش به جای انسانبودن خاک بود.
بعد استاد عبدالعزیز علی الفرج، سوره طارق را آغاز میکند که آیه اول در مقام صبا است
«وَالسَّمَاءِ وَالطَّارِقِ وَمَا أَدْرَاكَ مَا الطَّارِقُ النَّجْمُ الثَّاقِبُ»
در آیه دوم
«إِنْ كُلُّ نَفْسٍ لَمَّا عَلَيْهَا حَافِظٌ»
نکته تجویدی اینجاست که ما توصیه میکنیم، نون ساکن را وقتی به کاف میرسد و اخفا میشود، این اخفا را اخفای بسته انجام دهند. یعنی مخرج حرف را ببندند و در گرایش حرف کاف اخفا کنند «إِنْ كُلُّ»، اما استاد در اینجا «إِنْ كُلُّ» با گرایش حرف کاف اخفا کردند که در بین قراء مصری چندان معمول نیست. ما توصیه میکنیم در حرف نون، وقتی اخفاء میشود نزد قاف و کاف، اخفاء را بسته انجام دهیم، این چیزی است که در کتب هم بعضاً اشاره شده است.
ادامه دارد...
👇👇👇
@torraanj
در تکرار آیه اول
«وَالسَّمَاءِ وَالطَّارِقِ»
به صورت بم در مقام صبا میخواند و ایشان در تکرار آیه دوم
«وَمَا أَدْرَاكَ مَا الطَّارِقُ»
اماله صغری یا تقلیل را در «أَدْرَاكَ» انجام میدهد که معلوم شود که ایشان به روایت ورش منتقل شد و میخواند
«إِنْ كُلُّ نَفْسٍ لَما عَلَيْهَا حَافِظٌ»
«لما» بدون تشدید و در واقع اختیار این کلمه از ورش، بدون تشدید است.
آیه پنجم
«فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ مِمَّ خُلِقَ»
را بدانید که این نقل و حذف هست که در روایت ورش چنین اتفاقی میافتد. حرف ساکن وقتی به همزه میرسد، همزه حذف میشود و حرکت خودش را به حرف ساکن ماقبل خود میدهد
«فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ مِمَّ خُلِقَ »
که مقام صبا است.
اما در آیه نهم که وصل به آیه دهم میشود، «يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ»
این پُرتحریری صدای فوقالعاده استاد اینقدر است که وی حتی در حرکات کوتاه، تحریرهای زیادی میزند و بسیار تحریر سالمی است. در حرکات کوتاه، تحریرزدن قدرت بالایی میطلبد که فقط از امثال شیخ عبدالعزیز علی الفرج انتظار میرود.
در آیه ۱۲ تا ۱۴
«وَالْأَرْضِ ذَاتِ الصَّدْعِ»
که به روایت ورش خوانده میشود. در آیه ۱۵ «إِنَّهُمْ يَكِيدُونَ كَيْدًا»
یک پرسشی در پخش این تلاوت است که حالت ادیت است که بهنظر میرسد که اتفاق افتاده و از خود استاد نیست و در مقام نهاوند وارد میشود و بالاخره در آیه ۱۷
«فَمَهِّلِ الْكَافِرِينَ أَمْهِلْهُمْ رُوَيْدًا»
که کلمه الکافرین، اینجا تقلیل الف یا اماله صغری هست که باید در روایت ورش آن را در نظر گرفت.
پایان
@torraanj
هدایت شده از خانه قرآن شهری ترنج بندرانزلی
993636_546.mp3
10.37M
✍ آیت الله #بهجت (ره) :
کار #خیر خود را کم دست نگیرید ، در هر کار خیری خود را به قدر نخود هم شده شریک کنید ، شاید همان کار خیر بی ریا قبول و باعث نجاتتون شد .
ضمن اینکه انجام کار خیر توفیق آور است . (توفیق #زیارت ، رفیق خوب ، #همسر و #فرزند خوب و..)
انجام کارخیر اول ، کار خیر دوم را براتون ارمغان میاره ، و این خیر دائمی باعث سعادتمندی و نجات انسان میشه..
در حدیث داریم فرزند صالح میخواهی زیاد #صدقه بده..
صدقه دادن زمینه نسل صالح است..
صدقه تا هزار سال و تا ۷ نسل روی انسان اثر میگذارد .
📚 فضائل الصدقه
@torraanj
#اطلاعیه
بیست و هشتمین دوره مسابقات استانی #قرآن_کریم کارکنان پایور ( #مرد و #زن ) و کارکنان وظیفه فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در ۱۱ رشته ( قرائت تحقیق ، ترتیل،اذان،حفظ ۳ ، ۵ ، ۱۰ ، ۱۵ ، ۲۰ و۳۰جزء)
ودرک مفاهیم و نکات تفسیری سطح ۱( دیپلم و زیر دیپلم ) و سطح ۲ (دیپلم به بالا)
و
پنجمین دوره مسابقات استانی قرآن کریم خانواده های محترم کارکنان فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (همسران ، فرزندان دختر زیر ۱۶سال و بالای ۱۶سال و فرزندان پسر زیر ۱۶سال و بالای ۱۶ سال)
در در ۱۱ رشته ( قرائت تحقیق ، ترتیل، #اذان ،حفظ ۳ ، ۵ ، ۱۰ ، ۱۵ ، ۲۰ و۳۰جزء) و درک مفاهیم و نکات تفسیری سطح ۱( دیپلم و زیر دیپلم ) و سطح ۲ (دیپلم به بالا)
از اول خرداد ماه لغایت پایان تیرماه در فرماندهی انتظامی استان ها برگزار خواهد شد.
منبع آزمون درک مفاهیم و نکات تفسیری سطح ۱و۲ بخش کارکنان خواهر ،همسران و فرزندان دختر و پسر بالای ۱۶سال: تفسیر تک جلدی جزء ۲۲قرآن کریم حضرت آیت الله #مکارم_شیرازی
منبع آزمون درک مفاهیم و نکات تفسیری سطح ۱و۲ بخش کارکنان پایور مرد و کار کنان وظیفه : تفسیر تک جلدی جزء ۲۵ قرآن کریم حضرت آیت الله مکارم شیرازی
علاقمندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به عقیدتی سیاسی رده خدمتی مراجعه نمایند.
https://eitaa.com/fkhanevadeh
@torraanj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تیزر
ثبت نام چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه آغاز شد.
🌹 از عموم علاقه مندان دعوت میشود، جهت ثبت نام در بخش های (آوایی_گروهی_معارفی عمومی و معارفی تخصصی) از تاریخ ۱۶ اردیبهشت لغایت ۱۵ خرداد به درگاه www.quraniran.ir مراجعه نمایند.
1️⃣ بخش آوایی انفرادی؛
حفظ(۵،۱۰،۲۰،۳۰جزء)قرآن کریم، قرائت، ترتیل، #اذان و #دعا خوانی
2️⃣ بخش گروهی؛
مدیحه سرایی و همخوانی قرآن کریم
3️⃣ بخش معارفی عمومی؛
ترجمه سوره های یاسین و الرحمن
4️⃣ بخش معارفی تخصصی؛
معارف #قرآن_کریم ، معارف #نهج_البلاغه، معارف #صحیفه_سجادیه
@torraanj
#لقمهی_حرام
#قرآن_کریم میفرماید:
🕋 وَ لاٰ تَأْکُلُوا أَمْوٰالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْبٰاطِلِ (بقره/188)
💢 اموالِ یکدیگر را به باطل و ناحقّ در میان خودتان نخورید.
✍ بسیاری از #گناهان حاصلِ لقمهی حرامه.
لقمهی حرام باطنِ آدم رو خراب میکنه، و اثرِ خودش رو، در اعمالِ فرد نشون میده.
به قول شاعر:
از کوزه همان برون تراود که در اوست...
#لقمهی_حرام حتّی باعث میشه که آدم امامِ خودش رو بکشه.😱
#امام_حسین (علیه السلام) روز عاشورا به لشکر دشمن فرمود: اینکه شما سخن منو گوش نمیکنید و میخواید منو بکشید، یکی از دلایلش اینه:
⚡️ مُلِئَت بُطونُكُم مِنَ الحَرامِ، فَطُبِعَ عَلى قُلوبِكُم.
👈 شکمهایتان از #حرام پر شده، و در نتیجه بر قلب های شما مُهر خورده است، و گمراه شدهاید، و سخن حق را نمیشنوید.🖤
📚 بحارالانوار، ج 45، ص 8.
☝️ نکته مهم اینه که، تا میگیم لقمهی حرام بعضیها فکر می کنند یعنی از دیوار مردم بالا رفتن و دزدی کردن..
❌☝️نخیر
😨 هر کسی تو هر کاری که بهش واگذار کردن، و در قبال اون کار داره پول میگیره، به میزانی که از کارش کم بذاره، به همون میزان داره لقمهی خودش رو خراب میکنه:👇
☜ کارمندی که از کارش میزنه..
☜ مدیر و مسئولی که کمکاری میکنه..
☜ معلّمی که برا دانش آموزاش کم میذاره..
☜ مغازهداری که ترازوش بالا و پائین میشه..
☜ و... همه دارن لقمهی خودشون رو خراب میکنند.
☝️ بیشتر حواسمون به نونی که سر سفرههامون میبریم باشه.
@torraanj
#سلام_امام_زمانم
📖السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَعْدَ اللَّهِ الَّذِي ضَمِنَهُ
سلام بر تو ای وعده خدایی که خداوند آن وعده را تضمین کرده!
سلام بر تو و سلام بر صبحی که ؛
با سپاهی از #شهیدان خواهی آمد...🌷
#امام_زمان
@torraanj
💠 ۶ راهکار قرآنی برای مقابله با #جنگ شناختی ترکیبی در سورهی حجرات
1-از #رهبری جامعه پیشی نگیرید. (حجرات آیه1)
2- صدای خود را بالاتر از صدای رهبری قرار ندهید. (حجرات آیه 2)
3-اگر فاسقی برای شما خبری آورد در مقام تحقیق و #تبیین برآیید، بهراحتی قبول نکنید.(حجرات آیه 6)
4-اگر نزاعی بین مؤمنین رخ داد آتش بیار معرکه نباشید بین آنها #صلح و #آشتی برقرار کنید. (حجرات آیه 10)
5-مبادا گروهی از شما گروهی دیگر را #مسخره کنند.(حجرات آیه 11)
6- از بسیار گمانها دوریکنید، زیرا برخی گمانها #گناه است. در کار یکدیگر #تجسس نکنید. #غیبت یکدیگر را هم نکنید.(حجرات آیه 12)
#لبیک_یا_خامنه_ای
@torraanj