فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کلیپ تصویری: «نماز را در مسجد بخوانیم»
🔸 حدیثی از پیامبر أعظم (صلّیاللهعلیهوآله)
🆔 @balagh_ir
💐فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، بهار قرآن، فصل پر بار عبودیت و بندگی، #ماه_میهانی_خدا تبریک عرض می کنیم.
@toubaefaf
فضیلت خواندن دعای جوشن کبیر درشب اول ماه مبارک رمضان
حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: جبرائیل در یکی از جنگها بر رسول خدا صلی الله علیه وآله نازل شد و گفت: خداوند به تو سلام میرساند و میفرماید:
«...هر کس با نیّت خالص، دعای جوشن کبیر را در آغاز ماه رمضان بخواند، خداوند متعال، شب قدر را روزىِ او میکند و برایش هفتاد هزار فرشته میآفریند که خدا را تسبیح میگویند و تقدیس میکنند و پاداش آنان را براى او قرار میدهد. اى محمّد! هر کس این دعا را بخواند، میان او و خداى متعال، حجابى نمیماند و از خداوند، چیزى درخواست نمیکند، مگر آن که خدا آن را به وى عطا مىکند ...»
مصباح کفعمی، ص۳۳۲ و مفاتیح الجنان
@toubaefaf
🍃لذت خطاب
«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» سوره بقره، 183
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! روزه بر شما مقرّر گرديد، همانگونه كه بر كسانى كه پيش از شما بودند مقرّر شده بود، باشد كه پرهيزگار شويد.
نکته ها
تقوا، به معناى خويشتن دارى از گناه است. بيشتر گناهان، از دو ريشه غضب و شهوت سرچشمه مىگيرند و روزه، جلوى تندىهاى اين دو غريزه را مىگيرد و لذا سبب كاهش فساد و افزايش تقواست. (كافى،ج 2، ص 18)
به نظر مفسّران و دانشمندان علوم قرآنى، آياتى كه با خطاب «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» شروع شدهاند، در مدينه نازل شده و جزء آيات مدنى مىباشند. فرمان روزه نيز همچون دستور جهاد و پرداخت زكات در سال دوّم هجرى صادر گرديده است.
آثار و بركات روزه
تقوا و خداترسى، در ظاهر و باطن، مهمترين اثر روزه است. روزه، يگانه عبادت مخفى است. نماز، حج، جهاد، زكات و خمس را مردم مىبينند، امّا روزه ديدنى نيست. روزه، اراده انسان را تقويت مىكند. كسى كه يك ماه نان وآب وهمسر خود را كنار گذاشت، مىتواند نسبت به مال وناموس ديگران خود را كنترل كند. روزه، باعث تقويت عاطفه است. كسى كه يك ماه مزهى گرسنگى را چشيد، درد آشنا مىشود ورنج گرسنگان را احساس ودرك مىكند. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: روزه، نصف صبر است.( تفسير المنار)
روزهى مردمان عادّى، همان خوددارى از نان و آب و همسر است، امّا در روزه خواص علاوه بر اجتناب از مفطرات، اجتناب از گناهان نيز لازم است، و روزهى خاصّالخاص علاوه بر اجتناب از مفطرات وپرهيز از گناهان، خالى بودن دل از غير خداست.(تفسير روحالبيان) روزه، انسان را شبيه فرشتگان مىكند، فرشتگانى كه از خوردن و آشاميدن و شهوت دورند.(صاحب جواهر، نقل از حضرت آيةاللَّه جوادى)
#رسول_خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: هركس ماه رمضان را براى خدا روزه بدارد، تمام گناهانش بخشيده مىشود.(تفسير مراغى) چنانكه در حديث قدسى نيز آمده است كه خداوند مىفرمايد: «الصوم لى و انا اجزى به» روزه براى من است و من آن را پاداش مىدهم.(همان)
اهميّت روزه به قدرى است كه در روايات پاداش بسيارى از عبادات را همچون پاداش روزه دانستهاند.( كافى، ج 2، ص 100) هرچند كه روزه بر امّتهاى پيشين نيز واجب بوده، ولى روزهى ماه رمضان، مخصوص انبيا بوده است و در امّت اسلامى، روزه رمضان بر همه واجب شده است.( تفسير نورالثقلين)
رسولخدا صلى الله عليه و آله كه فرمود: براى هر چيز زكاتى است و زكات بدنها، روزه است.( بحار، ج 69، ص 380)
پیام ها
1- خطابِ زيبا، گامى براى تأثير گذارى پيام است. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا»
در حديثى از تفسير مجمعالبيان مىخوانيم: لذّت خطاب «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» سختى روزه را آسان مىكند. اگر والدين بخواهند كه فرزندشان به سخنانشان گوش دهند، بايد آنان را زيبا صدا زنند.
[در کتاب المراقبات، ص88 آمده: «لذت خطاب رنج انسان را می زداید...» و مطالب مهم دیگر در موضوع ماه مبارک رمضان و مراقبات مربوطه که با مطالعه و عمل به آن انسان پر پرواز می گیرد.]
2- از شيوههاى تبليغ آن است كه دستورات مشكل، آسان جلوه داده شود. اين آيه مىفرمايد: فرمان روزه مختص شما مسلمانان نيست، در امّتهاى پيشين نيز اين قانون بوده است. و عمل به دستورى كه براى همه امّتها بوده، آسانتر از دستورى است كه تنها براى يك گروه باشد. «كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ»
3- قرآن، فلسفه بعضى احكام همچون روزه را بيان داشته است. زيرا اگر مردم نتيجهى كارى را بدانند، در انجام آن نشاط بيشترى از خود نشان مىدهند. «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»
تفسير نور، ج1، ص283
@toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فروردین و عید من کی شروع میشه؟
عمر هرکسی به فهم اوست.
ما اگر حرکتی کردیم دور شمس حقیقت اون میشه زیاد شدن عمر ما...
#توجه
#محبت
#مراقبه
@toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله فاطمي نیا ره
سال تحویل این نیست که فقط یک قرآن بگذاری باز کنی یک نگاهی بکنی ببندی
سال تحویل این است که متحول شوی
@toubefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بعضی مراقبت های ماه مبارک رمضان
@toubaefaf
طوبای عفاف
دو رکعت نماز در هر شب از ماه مبارک رمضان
❇️شيخ كفعمي در حاشيه <بلد الامين> از سيّد ابن باقي روايت كرده كه مستحب است
❇️ در هر شب ماه رمضان دو ركعت نماز خوانده شود،
❇️ در هر ركعت سوره <حمد> يك مرتبه و سوره <توحيد> سه مرتبه و چون سلام داده شد بگويد:
🔰سُبْحَانَ مَنْ هُوَ حَفِيظٌ لاَ يَغْفُلُ
🔰سُبْحَانَ مَنْ هُوَ رَحِيمٌ لاَ يَعْجَلُ
🔰سُبْحَانَ مَنْ هُوَ قَائِمٌ لاَ يَسْهُو
🔰سُبْحَانَ مَنْ هُوَ دَائِمٌ لاَ يَلْهُو
❇️پس بگويد تسبيحات اربع: سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لاَ إلَهَ إلاَّ اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ را هفت مرتبه،
❇️پس بگويد:
سُبْحَانَكَ سُبْحَانَكَ سُبْحَانَكَ يَا عَظِيمُ اغْفِرْ لِيَ الذَّنْبَ الْعَظِيمَ
❇️سپس بر پيامبر و آل او (عليهم السلام) ده مرتبه صلوات فرستد.
✅ كسي كه اين دو ركعت نماز را بجا آورد، حق تعالي براي او هفتاد هزار گناه را بيامرزد.
@toubaefaf
🍃براى حركت معنوى انسان امورى لازم است
«وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتابُ وَ لَا الْإِيمانُ وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا وَ إِنَّكَ لَتَهْدِي إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ؛ صِراطِ اللَّهِ الَّذِي لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ أَلا إِلَى اللَّهِ تَصِيرُ الْأُمُورُ»
و بدين گونه ما روحى (به نام قرآن) را از فرمان خود به تو وحى كرديم و تو نه كتاب را مىدانستى چيست و نه ايمان را، ولى ما آن را نورى قرار داديم كه هر كه از بندگانمان را بخواهيم به وسيله آن هدايت كنيم و همانا تو (مردم را) به راه راست هدايت مىكنى.
راه خداوندى كه آنچه در آسمانها و زمين است براى اوست. بدانيد كه همه امور به سوى او باز مىگردد.
تدری: درى (بر وزن عقل): معرفت و دانستن. راغب گويد: معرفتى كه با نوعى از تدبير به دست آيد ما كُنْتَ تَدْرِي يعنى: نمىدانستى. (تفسير احسن الحديث، سید علی اکبر قرشی، ج۹، ص۵۰۹)
نکته ها
اين سوره با آيه وحى شروع شد، «حم، عسق، كَذلِكَ يُوحِي إِلَيْكَ» و با آيه وحى پايان مىپذيرد. «وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ»
مراد از «روح» در اين آيه را بعضى روح الامين گرفتهاند و بعضى فرشتهاى بالاتر از ساير فرشتگان كه همراه آنهاست، نظير «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها» (سوره قدر، آیه ۴) و گروهى قرآن دانستهاند كه به نظر اين معنا بهتر است.
روح مايه حيات و زندگى است و قرآن رمز حيات معنوى انسان است. همان گونه كه جسم بدون روح متلاشى و متعفن مىشود، جامعهى بدون كتاب و قرآن در معرض متلاشى شدن است. آن گونه كه حقيقت روح درك نشدنى است، حقيقت قرآن نيز درك ناشدنى است و آن طور كه روح كهنه نمىشود قرآن نيز كهنه شدنى نيست.
#امام_على عليه السلام در #نهجالبلاغه، خطبه ۱۹۲ مىفرمايد: «لقد قرن الله به صلى الله عليه و آله من لدن كان فطيما اعظم ملائكته يسئلك به طريق المكارم و محاسن الاخلاق ليله و نهاره»
همانا خداوند از لحظه از شير گرفتن پيامبر، يكى از بزرگترين فرشتگان خود را همراه او گرداند تا راه مكارم و محاسن اخلاق را شب و روز به او تعليم دهد. بنابراين مراد از جمله «وَ لَا الْإِيمانُ» رها بودن و گمراه بودن و بىايمان بودن پيامبر، قبل از بعثت نيست، بلكه مراد آن است كه پيامبر از جزئيّات و محتويّات آئين خبر نداشت.
براى حركت معنوى انسان امورى لازم است از جمله: راه، «صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ» راهنما، «إِنَّكَ لَتَهْدِي» نور، «وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً» نقشه، «أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا» و هدف و مقصد. «إِلَى اللَّهِ تَصِيرُ الْأُمُورُ»
پیام ها
۱- وحى به #پيامبراكرم صلى الله عليه و آله استمرار وحى به انبياى پيشين است. «وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ»
۲- سه نوع وحى كه در آيه قبل آمده بود براى پيامبر اسلام بوده است. «وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ»
۳- پيامبر اسلام امّى و درس نخوانده بود. «ما كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتابُ»
۴- حتّى پيامبران بدون هدايت الهى راهى از پيش نمىبرند. ما كُنْتَ تَدْرِي ...
۵- صفا و صداقت نشانه نبوّت است. رهبران عادّى حاضر نيستند سابقهى خود را اين گونه براى مردم مطرح كنند. ما كُنْتَ تَدْرِي ...
۶- گرچه هدايت به دست خداست «مَنْ نَشاءُ» لكن بستر هدايت، روح بندگى و دورى از تكبّر است. «عِبادِنا»
۷- كسى كه مىخواهد ديگران را هدايت كند بايد خود بر راه حقّ مسلط باشد. «إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ عَلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ» (سوره یس، ۴-۳)، «إِنَّكَ لَتَهْدِي إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ»
۸- قرآن و رسول وسيله هدايتند. نُوراً نَهْدِي بِهِ ... إِنَّكَ لَتَهْدِي
۹- ملاك، لياقت فعلى افراد است، گرچه در گذشته دست آنها خالى باشد. ما كُنْتَ تَدْرِي ... إِنَّكَ لَتَهْدِي
۱۰- تكامل حتّى براى انبيا نيز هست. ما كُنْتَ تَدْرِي ... إِنَّكَ لَتَهْدِي
۱۱- اگر لطف خدا شامل حال انسانى شود، ناآگاه ديروز معلم امروز مىشود. ما كُنْتَ تَدْرِي ... إِنَّكَ لَتَهْدِي
۱۲- قرآن به تنهايى كافى نيست، با اينكه قرآن نور هدايت است نُوراً نَهْدِي بِهِ ...
لكن باز هم نياز به رسول است. «إِنَّكَ لَتَهْدِي»
۱۳- راه راست همان راه خداست. (مكاتب غير الهى از تعيين راه درست براى بشر عاجزند.) «صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ صِراطِ اللَّهِ الَّذِي»)
تفسیر نور، استادقرائتی، ج۸، ص۴۲۷
@toubaefaf
پایان شعبان رسیده
مرا پاڪ ڪن حسین
این دل
براے ماه خدا روبراه نیسٺ
🌙 #ماه_رمضان
یکی از اعمال ویژه شب اول ماه مبارک رمضان زیارت #امام_حسین علیه السلام است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 چگونه از ماه رمضان بهره ببریم؟؟
#ماه_رمضان
💚احادیث اهل بیت علیهم السلام👇
https://eitaa.com/joinchat/356057088Cbdff63221c
🔰أَیهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیکمْ شَهْرُ الله بِالْبَرَکةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ
🌙ماه رمضان، ماه سوزاندن گناهان
«رمضان» از ریشه «رَمَضَ» است و «رَمَض» به معنای شدت تابش خورشید بر ریگ و مانند آن، یا به معنای شدت حرارت و گرما است. در لسان العرب چنین آمده: «الرَّمَضُ و الرَّمْضاءُ: شِدّةُ الحَرّ»
🌹رسول الله(ص) درباره چرایی نامیدن ماه روزه به رمضان میفرمایند:
➖إنّما سُمِّیَ رَمَضانُ لِأَنَّهُ یُرمِضُ الذُّنوبَ
(مجمع البیان ج5 ص43)
➖همانا ماه روزه، رمضان ناميده شد چرا که حقیقتا گناهان را مى سوزاند.
🕊ماه طاعت و عبادت بر روزه داران ولایی به وسعت درک بندگی و اجابت در سحرهای دلنشین آن و هم نوایی با قرآن ناطق مبارکباد.