بسم الله الرحمن الرحیم
آیا طلب رحمت کردن برای غیر شیعه (مثلاً بگوئیم: سیوطی رحمة الله علیه) جایز است یا نه؟
جواب این سؤال بر اساس پذیرش اسلام غیر امامیه یا عدم اسلام آنها، تفاوت پیدا می کند. به استناد آیه ی 113 سوره ی توبه (ما كانَ لِلنَّبِيِّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَ لَوْ كانُوا أُولِي قُرْبى مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحابُ الْجَحِيمِ)، که استغفار ـ و طلب رحمت کردن ـ برای غیر مسلمان، حرام است، سید مرتضی ـ در رسائل، ج 1، ص 289 ـ و قاضی ابن برّاج ـ در جواهر الفقه، ص 261 ـ قائل شده اند که چون غیر امامیه مسلمان نیستند، نمی شود از خداوند برای آنها طلب استغفار و رحمت کرد.
اما اگر بگوئیم که بر اساس این آیه، ترحم و استغفار، فقط برای مشرکین حرام است، می توان بر غیر شیعه و کسی که مشرک نیست، رحمت و مغفرت فرستاد، زیرا خداوند فرموده است: إِنَّ اللَّهَ لَا يغْفِرُ أَنْ يشْرَكَ بِهِ وَيغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ يشَاءُ (نساء 48 و 116)
این نظر را علمائی مانند مرحوم امام خمینی و شهید صدر پذیرفته اند. دعاهای وارده برای مسلمین و مسلمات، علاوه بر مؤمنین و مؤمنات، می تواند مؤید این نظر باشد. در این مسأله باید بین ناصبی و سنّی تفاوت قائل شد.
خلاصه ای از مطلبی در «إضاءات في الفكر و الدين و الإجتماع، ج1، ص405» از استاد شیخ حیدر حب الله حفظه الله
🌹🌹@tth_ir 🌹🌹
محمد ذکاوت صفت ـ تهران ـ 6 اسفند 1398
هیچ پروفایلی مشکی نشد
هیچکس هشتگ#قم_تسلیت نزد
هیچکس ابراز همدردی نکرد
هنرمندی به قم سفر نکرد
وزیربهداشت از ترس جانش نیامد
رئیس جمهور مشغول افتتاح آزادراه تهران_شمال است.
ولی تا دلتان بخواهد پیامهای خوشحالیِ یه عده رو خوندیم
که نوشته بودند الهی همشون بگیرن و منقرض بشن
نوشته بودند دمت گرم کرونا خوب جایی رو انتخاب کردی
استیکر خندهها و فحشارو دیدیم و دم نزدیم
سرمان را پایین انداختیم و چیزی نگفتیم
دلمان شکست و ساکت ماندیم
از همانهایی که فریاد آه هموطن سر میدادند
اشکالی ندارد
مردم قم هموطنشان نیستن
تنهایی و غریبی شهر و مردم شهرم و این روزها بیش از پیش حس میکنیم که از هر طرف مورد هجمه و حمله قرار گرفتن
اما ما مردم قم با انـرژی و با یاری خدا از پس هیولای #کرونا بر می اییم