eitaa logo
تاریخ تفکر تمدن
158 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
113 فایل
مطالب تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آدرس کانال : @ttt1400 تبلیغ و تبادل نداریم. ارتباط با ادمین: @mohammaddostmr جیمیل : @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">mohammaddostmr@gmail.com کانال های دیگر ما: @sss1400 @ggg1400
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب "اَلْغَدیر فِی الْکِتابِ وَ السُّنّة وَ الْاَدَب"، معروف به الغدیر کتابی به زبان عربی با موضوع اثبات امامت و خلافت بلافصل امام علی(ع) در واقعه غدیر، نوشته علامه عبدالحسین امینی است که در ۱۱ جلد تنظیم شده و جلد نخست، به بررسی سند حدیث غدیر اختصاص دارد. علامه امینی حدیث غدیر را یقین‌آورترین و متواترترین حدیث منقول از پیامبر(ص) می‌داند. ایشان بدین منظور سند حدیث را از صحابه و تابعان تا علمای قرن چهاردهم قمری با تکیه بر منابع اهل سنت ذکر می‌کند. او در جلد اول نام ۱۱۰ تن از صحابه پیامبر و ۸۴ تن از تابعانِ روایت‌کننده واقعه غدیر را گردآورده است. امینی در شش جلد بعدی، شاعران غدیر را معرفی و اشعار آنها را نقل کرده است. او در جلدهای پایانی، ضمن ادامه معرفی شاعران غدیر، به برخی از اختلافات شیعه و اهل سنت مثل جایگاه خلفای سه‌گانه و نقدهای شیعیان بر آنها، فدک، ایمان ابوطالب، تحلیل رفتارهای معاویه بن ابوسفیان و... می‌پردازد. علامه امینی برای نوشتن این کتاب به کتابخانه‌های کشورهای مختلف از جمله هند، مصر و سوریه سفر کرده است. چنانکه علامه امینی گفته، او بیش از صد هزار کتاب را دیده و بیش از ده هزار کتاب را مطالعه کرده است. نوشتن کتاب الغدیر بیش از ۴۰ سال طول کشیده است. درباره الغدیر کتاب‌ها و پایان‌نامه‌های متعددی نوشته شده است. همچنین موضوعات مطرح‌شده در الغدیر به صورت یک مجموعه موضوعی در ۲۷ جلد منتشر شده است. علامه امینی برای یافتن منابع جهت نگارش کتاب «الغدیر...»، سفرهایی به نقاط مختلف داشته است. وی در این سفرها در پی کتابخانه‌ها، اعم از عمومی و شخصی بود. امینی در این کتابخانه‌ها به مطالعه، استنساخ و تهیه مآخذ می‌پرداخته و گاه در پی تبلیغ دین اسلام و مذهب تشیع بوده است. برخی از شهرهایی که وی به آنها سفر کرده بود، عبارتند از: حیدرآباد دکن، علیگره، لکهنو، کانپور، جلالی (در هند) رامپور، فوعه، معرفه، قاهره، حلب، نبل، دمشق و.... علامه امینی (ره) سال‌ها در کشورهای مختلف مشغول جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها درباره این کتاب بود و عاشقانه پژوهش می‌کرد. به باور علامه امینی، این عنوان برای این کتاب بدین معناست که اگر کسی منکر حدیث غدیر و امور وابسته به آن شود، در واقع منکر قرآن، سنت، ادبیات، تاریخ و مجمع علمی شعر عرب شده است؛ چرا که نویسنده مدعای خود را با اسناد متقن و شواهد قطعی از هر سه منبع مذکور، به اثبات رسانده است. ایشان یك تنه در برابر تحريف كنندگان تاريخ قيام كرد و با قلم توانا و آتشين و در عين حال منطقی و علمی خود، پرده‌ها را كنار زد و حقايق را از لابلای زوايای تاريك تاريخ، بيرون كشيد. محمدرضا حکیمی: در کتاب «الغدیر»، نزدیک ۱۵۰ کتاب از مهمترین کتاب‌های مسلمانان که در طول تاریخ شخصیت افراد و اجتماعات را ساخته است، به میان آورده شده و براساس ملاک‌ها و مآخذ اهل سنت به مطالب آنها رسیدگی شده است. محمدرضا حکیمی، این کار علامه امینی را نوعی بازسازی علمی خوانده و معتقد است او به تصحیح کتابخانه عمومی اسلام دست زده است. آیت الله جعفر سبحانی : کتاب «الغدیر»، بیت القصیده آثار علامه امینی است. اقیانوسی است در موضوعات مختلف. یکی از مباحث مهم کتاب الغدیر، محاکمه مورخان است؛ محاکمه ای علمی با استناد به قرآن و حدیث. الغدیر، منادی وحدت حقیقی است. شهید مرتضی مطهری نقش مثبت الغدیر در وحدت اسلامی، از این نظر است که اولا منطق مستدل شیعه را روشن می کند و ثابت می کند که گرایش مسلمانان به تشیع، برخلاف تبلیغات زهرآگین عده ای، مولود جریان های سیاسی یا نژادی نبوده است. ثانیاً ثابت می کندکه پاره ای از اتهامات به شیعه که سبب فاصله گرفتن مسلمانان دیگر از شیعه شده است، به کلی بی اساس و دروغ است. ثالثاً شخص شخیص امیرالمومنین علی(ع) را که مظلوم ترین و مجهول القدرترین شخصیت بزرگ اسلامی است و می تواند مقتدای عموم مسلمین واقع شود و همچنین ذریه اطهارش را به جهان اسلام معرفی می کند. یکی از نویسندگان لبنانی خطاب به علامه امینی چنین گفته است: شما تمام گوهرهای دریاها را یکجا در الغدیر جمع کرده اید. کاری کرده اید که باید گروهی از دانشمندان آن را انجام دهند. چطور شما توانسته اید به تنهایی این کار را بکنید؟ عادل غضبان مدير مجله مصری «الكتاب» در مقدمه جلد سوم الغدير می‏گويد: «اين كتاب، منطق شيعه را روشن می‏كند و اهل سنت می‏توانند به وسيله اين‏ كتاب شيعه را به طور صحيح بشناسنند. شناسايی صحيح شيعه سبب می‏شود كه‏ آراء شيعه و سنی به يكديگر نزديك شود ، و مجموعا صف واحدی تشكيل دهند.» یک عالم سنّی دیگر می‏نویسد: "بنده با مطالعه کتاب پراهمیت الغدیر که جناب عالی معرفی فرموده بودید دانستم که تا به امروز عمر خود را بر سر یک مشت مطالب خرافی و پوچ گذرانده‏ام و بی‏جهت شیعیان پاک و موحّد را مشرک و کافر دانسته‏ام..."
اگرچه هدف اصلى و اولیه مؤلف، اثبات حديث غدير و تواتر آن بوده، ولى در عين حال هر آن چه را كه براى امت اسلامى حائز اهميت مى‌دانسته، در اين كتاب جمع‌آورى نموده است. علاوه بر بررسی عالمانه صحت حدیث غدیر، بحث مفصّلی در مفاد این حدیث، تحقیق واژگان، شواهد لفظی و معنوی منطبق بر مدعای شیعه و نیز برخی از مباحث مورد اختلاف شیعه و دیگران ـ مانند ایمان ابوطالب، مسأله زیارت، علم امام، جعل حدیث و... ـ از مباحث طرح شده در الغدیر است. علامه امینی در اين كتاب سعى بلغ در دفاع از حريم تشيع و دفع اتهامات وارده پيرامون اين مكتب و پيروان آن دارد، به طورى كه همواره و در موارد متعدد به نقد كتبى كه خواسته و يا ناخواسته عقائد حقه شیعه را مورد هجمه خود قرار داده و بهتان‌هاى ناروا بر آن وارد ساخته‌اند، مى‌پردازد و با استدلال‌هاى محكم آن را رد مى‌سازد. منابع و مصادر مورد استناد الغدیر به جهت رعایت قواعد منطقی جدل، احتجاج و مناظره، همه از منابع عالمان اهل سنت است. این ویژگی کتاب همراه با اجتناب مؤلف از تعصب و یکسونگری، موجب شهرت جهانی الغدیر شده است. به گفته یکی از بزرگان، زمانی که علامه از سفر علمی و تحقیقی چندماهه‌اش به هندوستان بازگشت، از وی پرسیدند هنگام اقامتتان در هند، با گرمای آن کشور چه می‌کردید؟ اندکی تا‌مل کرد و سپس گفت: اصلا متوجه گرمای آنجا نشدم! سال 1324 چاپ اول كتاب الغدير در نجف آغاز مى شود و تا نُه جلد آن به طبع رسيده و در سراسر ممالك اسلامى و غير آن منتشر مى گردد. با انتشار كتاب گرانمايه "الغدير" سيل نامه‌ها و ستايش‌ها به دانشمند فرزانه و علامه خبير ارسال مى شود. اين تقريظ‌ها گاه از دانشمندان بزرگ شيعه و اهل سنت است و گاه از پادشاهان كشورهاى اسلامى . خود آن بزرگوار می‏گوید: "هرگاه پشت میز می‏نشستم که الغدیر را بنویسم مثل اینکه حضرت علی(ع) را در کنار میز می‏دیدم که مطالب را به من دیکته می‏فرمود". یک سخنی از علامه امینی نقل کردند، که انسان را منقلب می کند بعد از نوشتن الغدیر گفته بود: «روز قیامت با دشمنان امیرالمؤمنین مخاصمه خواهم کرد! همان طور که آنها وقت آقا را گرفتند، وقت مرا هم گرفتند؛ و گرنه من میخواستم معارف امیرالمؤمنین را گسترش بدهم؛ اینها آمدند مرا وادار کردند که من در اثبات امامتش کتاب بنویسم!» وقتی می گویند: اول مظلوم عالم؛ بی جهت نیست! حضرت چقدر مظلوم باشد که بعد از قرنها، تازه در اثبات امامتش کتاب بنویسند! بيش از پنجاه سال است كه از تدوين كتاب الغدير می‌گذرد و با اطمينان می‌توان گفت كه جامعه محققين اعم از شيعه و سنی با نام الغدير و با نوشته‌های علمی و عميق و محققانه و پر احساس علامه امينی آشنا هستند. اما در طول اين زمان هنوز كسی نتوانسته برای الغدير حتی صفحه‌ای ردّيه و يا نقدی كه قابل اعتنا باشد، بنويسد و اين خود نشانگر استحكام و متقن بودن مطالب اين كتاب است كه حتی مخالفين شيعه نيز نتوانسته‌اند اشكالی بر آن وارد نمايند. تکمله الغدیر «تکملة الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب: ثمرات الاسفار الی الاقطار»، عنوان کتابی چهار جلدی است که پس از درگذشت نویسنده الغدیر، بر اساس دست‌نوشته‌های وی چاپ شده است. دست‌نوشته‌ها دو بخش بوده است: یادداشت‌های علامه امینی در سفر به سرزمین هند در سال ۱۳۸۰ق/۱۹۶۰م که چهار ماه را در آنجا گذرانده و نسخه‌های خطی و چاپی کتابخانه‌های آنجا را مطالعه و از آنها یادداشت‌برداری کرده است. یادداشت‌های علامه امینی در سفر به سوریه در سال ۱۳۸۴ق/۱۹۶۴م که کتاب‌های خطی کتابخانه‌های آنجا را مطالعه و از آنها یادداشت‌برداری کرده است. قصد نویسنده این بوده است که این دو جزء، منبعی برای ادامه مجلدات الغدیر باشد. موسوعة شعراء الغدیر «موسوعة شعراء الغدیر: المستدرک علی کتاب الغدیر للشیخ الامینی»، عنوان کتابی هفت جلدی است که در سال ۱۴۳۱ق/۲۰۱۰م در نجف توسط انتشارات حرم امام علی (ع) منتشر شده است. نویسندگان این مجموعه، در جلد نخست، اشعاری مرتبط با غدیر را ذکر کرده‌اند که متعلق به قبل از قرن ۱۳ قمری بوده و به ادعای آنها، از نظر علامه امینی دور مانده است. همچنین در جلدهای بعدی، غدیریه‌های قرن ۱۳ تا ۱۵ قمری ذکر شده است.
💔 مظلومیت❗️ 👈به جرج جرداق صاحب کتاب (الامام علی صوة العدالة الانسانیة) گفتند: شما یک مسیحی هستی و خیلی هم مذهبی نیستی چه شد که در مورد حضرت علی علیه‌السلام کتاب نوشتی؟ 💥به گریه افتاد و گفت: مرحوم علامه امینی هنگامی که کتاب (الغدیر) را نوشت چند جلد از کتاب را برای من فرستاد. یک نامه هم نوشت و گفت آقای جورج جرداق! شما یک حقوقدان و وکیل دادگستری هستی، نه شیعه هستی و نه سنی که بگوییم طرفداری میکنی. کار تو دفاع از مظلوم است‌ . ما با اهل سنت بر سر علی بحث داریم ما می گوییم حق با علی است آنها قبول ندارند ، حالا این چند جلد کتاب( الغدیر) را به عنوان پرونده مطالعه کنید. تمام مدارک هم از اهل سنت است. من از شیعه چیزی در آن ننوشته ام. شما هم در حد یک وکیل دادگستری قضاوت خود را برای من بنویسید. 👈میگوید: من دیدم وقتی انسانی مرا به عنوان یک وکیل دادگستری مخاطب قرار داده و از من کمک خواسته بی انصافی است اگر کمک نکنم بنابراین پذیرفتم. 💥وقتی کتاب ها را دقیق خواندم دیدم در تاریخ از علی مظلوم تر نمی شناسم و لذا تصمیم گرفتم به اقتضای شغلم که وکیل دادگستری می باشم از این مظلوم دفاع کنم و کتاب (الامام علی صوة العدالة الانسانیة) را نوشتم❗️ کتاب «نقش غدیر در کمال انسان ها» نوشته دکتر محمد اسدی گرمارودی
*┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄* *اقیانوس آسمان* در سالگشت شمسی رحلت علامه مظلوم ؛ عالم بی نظیر مرحوم حاج شیخ عبدالحسین امینی اسکنه الله فی فرادیس جناته؛ که عالم اسلام بی شک مرهون و مدیون زحمات و تلاش های آن عالم عارف وارسته است که بحر اقیانوسی به وسعت آسمان هاست. ۱. جناب علامه شیخ عبدالحسین فرزند شیخ احمد امینی در سال ۱۲۸۱ه. ش در روستای سردها شهرستان سراب و در خانواده‌ای روحانی و معروف به دنیا آمد و جد وی جناب امین‌الشرع از روحانیون مشهور تبریز بود. ۲. با این که به شدت معطوف و مشغول به تحقیق و پژوهش و تالیف بود اما بسیار مقید به عبادت واجب و مستحب با آداب تمام بود تا جایی که بزرگان درباره ایشان فرموده اند:علامه امینی به عبادت و راز و نیاز، نمازهای مستحبی و قرآن خواندن، بسیار مشتاق بود؛ نماز شب می‌خواند و پس از نماز صبح، حداقل یک جزء کامل قرآن را با تدبر تلاوت می‌کرد. فرزند ایشان می گوید : با این که پدرم سرطان ستون فقرات داشت ؛ اما از عبادت خسته نمی شد!!! یک شب در حرم امام رضا علیه السلام بعد از نماز عشاء تا اذان صبح مرتب نماز خواند ! به ایشان گفتم : خسته نشدید؟ فرمود مگر ماهی از آب خسته می شود که امینی از بندگی خسته شود !!! ۳. زهد و تقوای آن عالم بی تکرار زبانزد خاص و عام بود ؛ ایشان با آن که ۴۰ سال در نجف ساکن بود، خانه شخصی نداشت؛یک بار هم که صاحب خانه شد ؛ برای چاپ کتاب بی نظیر 《 الغدیر》 مجبور شد آن را بفروشد!!! ۴.در ادب و اخلاق ایشان گفته اند:بسیار مراقب زبان خود بودند و هیچ گاه کسی حرف رکیکی از ایشان نشنید. ۵.ایشان مدافع محکم مرحوم شهید نواب صفوی بودند و اسراری را از ولایت حضرت زهرا سلام الله علیها به مرحوم نواب صفوی تعلیم می دادند . مرحوم نواب صفوی نقل نمود: در یک عید غدیر علامه به من فرمود: سید ! می دانی حقیقت این جمله که پیامبر صلوات الله علیه و آله فرمود سینه فاطمه سلام الله بوی بهشت می دهد یعنی چه؟ 👈یعنی بهشت بوی عطر فاطمه سلام الله را دارد . ۶. علامه امینی از برخی مجالس مذهبی خشنود نبود و نقدهایی بر این مجالس مطرح می‌کرد. مهم‌ترین نقد او بی‌اطلاعی و ناآگاهی بسیاری از گویندگان از حدیث و معارف دینی بود و به سخنان نامستند و نامناسب اهل منبر و برخی از روضه‌خوانان، ایراد داشت و می فرمود: «در یکی از مجالس عمده تهران، در ایام عزاداری شرکت کرده بودم، در وسط منبر، با این که کاری زننده بود، برخاستم و بیرون آمدم، چون نشستن و گوش دادن به آن حرف‌ها را حرام دانستم». ۷.مرحوم علامه مخالف انتشار کتاب‌های سطحی و ضعیف درباره مسائل دینی بود؛ کتاب‌هایی که از مأخذ موثق استفاده نمی‌کردند، یا آن که بر اساس اجتهاد و استنتاج صحیح نوشته نشده‌اند. وی درباره برخی از کتاب‌های دینی منتشر شده فرمود: کتاب‌هایی را که در این سال‌ها در شرح حال ائمه در زبان فارسی نوشته شده، باید به دریا ریخت. ۸.اینجانب در درس ؛ از زبان مرحوم آیت الله مشکینی رحمت الله علیه شنیدم که فرمودند: در یک سفر به مصر علامه امینی بیش از ۴۰۰ نفر از اندیشمندان حاضر در مصر که برای یک همایش آمده بودند را به مذهب حقه شیعه رهنمون نمود. همچنین نقل کردند: نوجوانی سنی به ایشان مراجعه کرد و گفت مادرم دارد می میرد به " علی " بگو معجزه کند و مادرم را شفاء دهد! علامه روی کاغذی مطلبی نوشت و به نوجوان گفت روی سر مادرت بگذار ! اما هرگز کاغذ را باز نکن و نخوان ! نوجوان کاغذ را گرفت و رفت ! ساعتی نگذشته بود علامه امینی دید جماعتی دارند می آیند. زن جوان گفت می خواهم شیعه شوم ! علامه خندید فرمود چه شده ؟ گفت حضرت علی علیه السلام آمد و به من گفت : به احترام عبدالحسین و دست خط او از خدا خواستیم عمری دوباره پیدا کنی و شفاء یابی . علامه فرمود: پس کاغذ را باز کن و بخوان ! وقتی کاغذ باز شد دیدند چنین نوشته شده است: بسم الله الرحمن الرحیم از عبدالحسین امینی به مولایش امیرالمومنین علیه السلام اگر امینی پیش تو آبرو دارد ؛ این مادر را شفاء بدهید ؛ والسلام!!! ۹. مرحوم آیت الله خوئی رضوان الله تعالی فرمودند : ثواب زیارت علامه امینی از درس خواندن بالاتر است و «مطمئن باشید ثواب زیارت ایشان از ثواب همه این درس‌ها بیشتر است». ۱۰. علامه امینی در ظهر روز جمعه ۱۲ تیر ماه ۱۳۴۹ه. ش (۲۸ ربیع‌الثانی ۱۳۹۰ه. ق) پس از ۶۸ سال تلاش علمی در تهران درگذشت و پیکر او پس از تشییعی انبوه در تهران و شهرهای بغداد، کاظمین، کربلا و نجف به کتابخانه‌ای در نجف (کتابخانه امیرالمؤمنین) که خود بنیانگذارش بود انتقال و به خاک سپرده شد. ۱۱.هنگام احتضار لب‌هایی ایشان را با تربت مرطوب ساختند و آخرین کلامش این بود:"اللهم هذه سکرات الموت قد حلّت فاقبل الیّ بوجهک الکریم، و اعنّی علی نفسی بما تعین به الصالحین علی انفسهم ... " سید حسین خادمیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ولایت امیرالمؤمنین ناموس شیعیان است از زبان علامه امینی بشنوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 هرکس بخواهد خودش را بفهمد چه اندازه دارد، غیرتش را بسنجد، شجاعتش را بسنجد، سخاوتش را بسنجد شیعه بخیل نمی‌شود شیعه نمی‌ترسد شیعه بی‌غیرت نمی‌شود 💬 حضرت علامه امینی اعلی الله مقامه
🔹ما اهل منطق و استدلالیم. شما ببینید درباره مباحث مربوط به شیعه، چه کتب استدلالىِ قوی‌ای نوشته شده است! کتابهای مرحوم «شرف‌الدّین» و نیز «» مرحوم «علاّمه‌ امینی» در زمان ما، سرتاپا استدلال، بتون‌آرمه و مستحکم است. 🔹تشیّع این است یا مطالب و موضوعاتی که نه فقط استدلال ندارد، بلکه «اشبه‌ شیء بالخرافه» است؟! چرا اینها را وارد می‌کنند؟! این خطر بزرگی است که در عالم دین و معارف دینی، مرزداران عقیده باید متوجّهش باشند. 🔹عرض کردم: عدّه‌ای وقتی این حرف را بشنوند، مطمئناً از روی دلسوزی خواهند گفت «خوب بود فلانی این حرف را امروز نمی‌زد.» نه؛ من بایستی این حرف را می‌زدم. من باید این حرف را بزنم. بنده مسؤولیتم بیشتر از دیگران است. البته آقایان هم باید این حرف را بزنند. شما آقایان هم باید بگویید. 🎙مقام معظم ۱۳۷۳/۰۳/۱۷
💢 ماجرای شنیده‌ نشده از تألیف کتاب «الغدیر» 🔹از سیدعبدالعزیز طباطبایی شنیدم که از قول علامه امینی می‌گفت: اصل، اردوبادی است و من فرع او هستم، اردوبادی بابت ویرایشی که بر«الغدیر» انجام داد هیچ پولی نگرفت و حتی اسمش هم چندان در محافل مطرح نمی‌شود، او به واقع گمنام زیست. کتاب «الغدیر» با چنین نیت‌های خالصی بود که «الغدیر» شد. آیت الله یوسفی غروی 📖🌐 http://yon.ir/83a3B
بنگاه‌های املاک ۱.۸ برابر نانوایی‌ها! 🔹رغبت به فعالیت در بنگاه‌های املاک به عنوان شغلی پردرآمد و بی زحمت آنچنان زیاد شده است که اکنون بیش از مشاغل ضروری همچون نانوایی، تولید پوشاک و غیره در کشور بنگاه املاک داریم! 🔹این حجم از بنگاه املاک یکی از دلایل بی‌نظمی در بازار مسکن به ویژه اجاره‌بها است. به گونه‌ای که بنگاه‌داران برای دریافت کمیسیون بیشتر از هر ترفندی برای افزایش قیمت ملک و اجاره استفاده می‌کنند. 📌نکته: این اقتصاد بیمار است اقتصادی که بنگاه های املاک آن بیشتر از مشاغل مولد است. باید مالیات را در بنگاه داری افزایش و در مشاغل مولد کاهش داد تا وزنه ترازوی مشاغل به نفع تولید سنگینی کند نه به نفع دلالی و دلالیسم
♨️ جشن تولد به سبک تاج یا عمامه؟! _________________________ 💢 رهبر انقلاب پس از شنیدن خبر جشن گرفتن برای برایشان در ۲۴تیر ۸۶ به شدت از این اقدام گلایه کردند: «این کار غلط است، این تولد و امثال آن هیچ جشنی ندارد، برگزارکنندگان مسئول وقت و عمر و اموالی هستند که در این کار صرف و ضایع می‌شود. من از کسی که برای تولد من جشن می‌گیرد به هیچ وجه متشکر نمی‌شوم و او را مسئول زیان‌های این کار هم می‌شناسم.» 📚 منبع تصویر: تاریخ ۲۰ساله ایران، حسین مکی، نماینده مجلس در دوران رضاشاه، ج۵، ص۱۵۱
در کتب اهل‌سنت در میان سه نوع واکنش بزرگان اهل سنت به _غدیر یعنی : 1. پذیرش و ذکر حدیث غدیر (با تعبیر شخصی که متفاوت از شیعه است ) 2.بسنده کردن به ذکر حدیث غدیر به شکل جزئی 3.سکوت مطلق یا انکار -----------❀❀✿❀❀--------- 📌 مورخانی از اهل­ سنت که به گوشه‌هایی از آنچه با غدیر خم مرتبط است، اشاره کرده‌اند. 👌این تاریخ­نگاران، به ذکر حدیث «مَن کُنتُ مَولاه فعَلی مَولاه»، یا احتجاج و مناشدة حضرت  علی علیه السلام با برخی صحابه در خصوص واقع شدن غدیر خم و مواردی از این دست، بسنده کرده‌اند، که عبارتند از:                                                                                                                                                                                                                                               🔺1.- ابن ­قُتَیبه (ف276ق) در کتاب المعارف، در فصل ذکر کسانی که به بیماری بَرَص (پیسی) مبتلا شده‌اند، به احتجاج و مناشدة علی علیه السلام با انَس ­بن ­مالک اشاره می‌کند و می‌گوید: «در چهرة انس ­بن‌ مالک، بیماری برص(پیسی) نمایان بود. گروهی گفتند: علی (علیه السلام) دربارة این کلام رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم: (اللهم والِ مَن والاه وعادِ مَن عاداه)از او سؤال کرد. او [که شاهد بر این سخن در غدیر بود] گفت: من پیر شدم و این سخن را به­خاطر نمی­آورم. علی فرمود: اگر دروغ گفته باشی، خداوند تو را به بیماری برص مبتلا کند که دستار (عِمامه) آن را پنهان نکند». 📕(ابن­ قتیبه، 1992م، ص580).     🔺2.ابن عَبدالبَر قُرطُبی(ف465ق) در الاستیعاب فی معرفة الاصحاب از چند طریق (بُرَیده، ابوهُرَیره، جابر، بَراءبن عازِب و زیدبن­ارقَم) فقط به حدیث غدیر اشاره کرده و آورده است که : حضرت نبی اکرم (صل الله علیه و آله و سلم)در روز غدیرخم فرمود: مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِی مَوْلاهُ، اللهم وَالِ مَنْ وَالاهُ وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ. وی در ادامه می‌گوید: برخی از این صحابه بر جملة «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِی مَوْلاهُ» چیزی نیفزوده‌اند. 📕 (ر.ک: ابن عبدالبر، 1992، ج3، ص1099)  همچنین پس از ذکر احادیث مؤاخات (برادری) و رایت (پرچم) و غدیر، دربارة اعتبار آنها می ‏گوید: «تمام این روایات، اثارى ثابت شده‏اند» 📕⬆️(همان، ج3، ص 1100) 👇👇👇👇👇
 👆👆👆👆👆 🔺3.ابن الشیخ بَلوِى مالکی(متوفاى حدود 605ق) در📕 کتاب الف باء، غدیریة امام علی علیه السلام را روایت کرده و در جلد اول، صفحة 439 مینویسد: «اما على(علیه السلام) جایگاهش بلند و شرفش عالی است. او نخستین کسى است که اسلام را پذیرفت و همسر فاطمه :دختر پیغمبر است؛ و هنگامیکه بعضى از دشمنانش بر او فخر فروختند، با سرایش ابیاتى، مفاخر خود را بیان کرد و به حمزه، عموى خود، و جعفر، برادرش، افتخار نمود و سرود: محمدٌ النبی اخِى و صِنْوِى [...]». ابن الشیخ پس از ذکر بیتی که به موضوع ولایت و داستان غدیر اشاره دارد (فاوْجَبَ لِی وِلایَتَه عَلَیکُم * رَسُولُ اللهِ یَومَ غَدِیرِ خُم)، می­گوید: «مراد از این شعر، سخن پیامبر است که فرمود: مَن کُنتُ مَولاه فعَلى مَولاه، اللهم والِ مَن وَالاه و عَادِ مَن عَاداه». (ر.ک: امینی، 1977م، ج2، ص27) 🔺4- یاقوت حموی (ف626ق) که بر امیرمؤمنان على( علیه السلام) سخت متعصب بوده، در 📕مُعجَم الادَباء، جلد 18، صفحة84 چاپ اخیر، حدیث غدیرخم را آورده است. 🔺5-ابن ابی‌‌الحَدید(ف656ق) در بخش‌های تاریخی شرح نهج‌البلاغه، که حادثة غدیر را از منظر شیعیان بیان کرده است، 📕(ر.ک: ابن ­ابی­‌الحدید، 1959م، ج2، ص59 و ج5، ص8) به نقل از صحابة پیامبر صل الله علیه و آله وسلم فقط به ذکر حدیث «مَن کُنتُ مَولاه فهَذا عَلی مَولاهُ» بسنده کرده (ر.ک: همان، ج3، ص208) و دربارة داستان احتجاج علی علیه السلام با طلحه و زبیر و عایشه در جنگ جمل سخن گفته است. 📕(ر.ک: همان، ج17، ص174) ابن­ ابی­‌الحدید دربارة داستان رَحْبه و گواهی دادن تنی چند از صحابه نسبت ­به صدور حدیث غدیر از پیامبر صل الله علیه و آله و سلم و امتناع انس ­بن ­­مالک و زیدبن­ارقم از اعتراف به آن، مطالبی آورده است. (ر.ک: همان، ج2، ص288 و 289 و ج4، ص74 و ج19، ص217) 🔺6. یافِعی (ف768ق) در کتاب مِراة الجِنان وعَبْرة الیَقْظان فی معرفة ما یُعتَبَر مِن حوادث الزمان، وقتی از سال چهلم هجری سخن می‌گوید، به وفات(شهادت) حضرت علی علیه السلام در این سال اشاره می­کند و ضمن بیان مناقب و فضایل بی­ بدیل آن حضرت، فقط حدیث «مَن کُنتُ مَولاه فعَلی مَولاه، اللهم والِ مَن والاه، وعَادِ مَن عاداه» را ذکر می­نماید. 📕(ر.ک: یافعی، 1997م، ج1، ص90) -----------❀❀✿❀❀--------- 🖇 نوشت 📍1. در احصاء روایت های موجود در اهل سنت باید گفت تعداد آن ها در هر نوع بیش از موارد اشاره شده است که فقط جهت آشنایی با شمای کلی آن ها به برخی اشاره شده است. 📍متأسفانه باید گفت: در چاپ­های مصری کتاب، کلماتی که از ابومحمد ابن­ قتیبه نیست و در متن کتاب او وجود نداشته، بر آن افزوده شده است و پس از ذکر عبارت بالا، این جمله را گنجانده‌اند: «ابومحمد [ابن­ قتیبه] گوید: برای این حکایت، اصلی نیست و آن حقیقت ندارد». (همان) البته علامه امینی در الغدیر، با استدلالات صائب خود، از ساختگی بودن عبارت اخیرِ کتاب، پرده برداشته و آن را رد کرده است. (ر.ک: امینی، 1977م، ج1، ص192-195) 📍لازم به ذکر است، هرچند افرادی در صحت انتساب کتاب الامامة و السیاسة به ابن ­قتیبه تردید دارند، (ر.ک: على‌ بهرامیان، «الامامة و السیاسة»، دائرة المعارف بزرگ اسلامی، جلد10، شمارة: 3918‌) که محققان دیگری به این سوال پاسخ داده اند اما فارغ از نویسنده این کتاب ، محقق علامه ی امینی با استناد به آن، به ذکر موضوع غدیر و بیعت نکردن برخی طوایف با ابوبکر، به­ دلیل پایبندی­شان به بیعت با امام علی علیه السلام در روز غدیر، اشاره می کنند. (امینی، 1977م، ج1، ص 6 و 201) تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی
دست خط آیت الله سیدمرتضی کرمانشاهی
👓 🇮🇷 به ابر قدرت جدید تعظیم کنید💪
📌برنی سندرز، سناتور ترقی‌خواه ایالت ورمانت: 🔹همه‌ی ما در ردیف اول تلاش‌های میلیاردرها برای به دست آوردن ثروت و قدرت بیشتر در آمریکا قرار داریم. 🔹آنها روزنامه‌ها را می‌خرند؛ اتحادیه‌ها را متلاشی می‌کنند؛ قیمت‌ها را بالا می‌برند؛ از مالیات طفره می‌روند و برای انتخاب سیاستمدارانی که به خواسته‌هایشان عمل می‌کنند، هزینه‌های کلان می‌کنند. 🔺@barahoot_TV1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 فریادهای یک عالم سنی که به برکت غدیر، شیعه شد! 🔰 سخنرانی طوفانی شیخ طارق یوسف المصری در گلایه از اهل تسنن: 1⃣ شما ۸۰ سال عمر می‌کنید ولی یکبار هم در مساجد سنی‌ها حدیث غدیر را نمی‌شنوید! (غالبا) 2⃣ به خدا قسم، ما مردمانی هستیم که در تنها گذاشتن حضرت علی بن ابی‌طالب (ع) متخصصیم!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 یک ادعای جنجالی درباره غدیر + پاسخ 👈 مولوی گرگیج (امام جمعه آزادشهر در استان گلستان): هر کس از مولوی‌های سنی که به مراسم روز غدیر بیاید و به شیعیان تبریک بگوید، منافق است! 🔰 پاسخ: طبق منابع مهم اهل تسنن، خلیفه دوم در غدیر خم به مولا امیرالمومنین (ع) تبریک گفته که اسناد آن، در فیلم بالا و نیز در همین لینک آمده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یک اعتراف عجیب 👈 در این کلیپ، مولوی طارق جمیل، عالم بزرگ اهل تسنن در پاکستان را می‌بینید که چگونه به واقعیت غدیر اعتراف می‌کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تیزر پرشورترین فیلم درباره امیرالمومنین (ع) 👈 نمایش متفاوتی از میلاد حضرت علی (ع) در کعبه، لیله المبیت، حاتم بخشی، واقعه کساء، برکندن در خیبر و جنگ با مرحب خیبری... ماجرای غدیر و فرجام سرخ آن حضرت (ع) در مسجد کوفه 📽 معرفی فیلم: نام: نبأ السما | موضوع: زندگانی حضرت امیر (ع) از ولادت تا شهادت | كارگردان: یک جوان ایرانی - کویتی به نام عباس یوسفی | وضعیت فیلم: در حال ساخت در شهرک سینمایی نور تابان (پیامبر اعظم)، همان مکان تولید فیلم «محمد رسول‌الله (ص)». باید منتظر بود و پس از ساخت، آن را مورد نقد و بررسی قرار داد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 استاد دانشگاه آکسفورد از مخالفت عُمَر بن الخطاب با غدیر می‌گوید! 👈 افشاگری از اساتید برجسته شرق شناسی و رئیس کرسی اسلام پژوهی دانشگاه آکسفورد درباره: 1⃣ غصب خلافت امیرالمومنین (ع) 2⃣ مخالفت با غدیر و وصیت پیامبر (ص) 3⃣ حمله به خانه حضرت زهرا (س)
110-.pdf
251.5K
🔵 دفاع از علامه امینی در عید غدیر! ♨️ تقریظ دانشمندان شیعه و سنی و مسیحی بر الغدیر، نشانگر موفقیت علامه در معرفی غدیر است! 🔰 + نوشتاری دیده‌نشده از استاد ابوالحسنی منذر (فایل pdf) 1⃣ برای من جای شگفتی است که چرا دقیقا در آستانه عید غدیر، به صاحب کتاب الغدیر یعنی علامه امینی (ره) بی‌مهری می‌شود. شاید شما هم دیده باشید که همین الان نوشتجاتی با عنوان: "زیان‌های کتاب الغدیر" و "مخالفت مراجع با الغدیر" در فضای مجازی به سرعت در حال انتشار است. چاشنی اصلی این پیامها این است که کتاب الغدیر خلاف اتحاد اسلامی بوده و نه تنها در جهان اسلام موجب دفع اهل سنت شده بلکه حتی مراجع عالیقدر هم با محتوای آن مخالفت ورزیدند. 2⃣ فایلی که اکنون پیش دید شماست، برشی کوتاه از کتاب استاد ابوالحسنی منذر (ره) درباره علامه امینی است که با تکیه بر تقریظ‌ها و تمجیدهای علمای شیعه و سنی، بر موفقیت علامه امینی، مهر تایید می‌زند. نظر شهید مطهری نیز بر همین است. البته روش من این است که به رسم احتیاط و بازبینی، یادداشت‌های استاد فقید را پس از مراجعه به مصادر آن منتشر کنم ولی به جهت احساس نیاز، این مختصر را زودتر در اختیارتان قرار می‌دهم. 🔻🔻🔻 علاوه بر این، استاد قبلا این شبهه را در جای دیگر به طور مبسوط پاسخ گفته‌اند که مطالب آن کاملا متفاوت است (اینجا کلیک کنید). روح هر دو بزرگوار، یعنی رضوان مقام علامه امینی و والد ما استاد منذر (ره) شاد و همتشان هماره الگو باد.
PHT_Volume 6_Issue 10_Pages 85-103.pdf
521.1K
⭕️ نسخه PDF 📚معمم نمودن امیرالمؤمنین (ع) توسط پیامبر (ص) و تأثیر آن در شرح حدیث غدیر در منابع فریقین ▪️+ جستاری در منابع روایی و ادبی در اسلام برای بررسی جایگاه این نماد ✍نویسنده: دکتر عشایری منفرد | پژوهشنامه علوم حدیث تطبیقی 🔰 چکیده فرضیه این تحقیق آن است که معمم نمودن حضرت امیرالمومنین (ع) در حین ایراد خطبه غدیر به مثابه‌ قرینه‌ای متصله برداشت امامیه از حدیث غدیر را اثبات می‌کند. نویسنده با جستار در منابع روایی و ادبی سعی نموده، نماد معمم کردن را در فرهنگ جاهلی و اسلامی معنا و این فرضیه را اثبات کند که پیامبر با معمم نمودن علی بی ابی‌طالب (ع) در روز غدیر و برجسته کردن این پدیده، در روزهای پس از واقعه غدیر خواستند ریاست ایشان را در حافظه جامعه ماندگار کنند.