May 11
نشانه های انحطاط یک دولت
امام علی (علیه السلام) میفرماید:یُسْتَدَلُّ عَلَی اِدبارِ الدُّوَلِ بِاَربَعٍ: تَضییعِ الاُصولِ وَ التَّمَسُّکِ بِالفُرُوعِ وَ تقدیمِ الاَراذِلِ وَ تَاخیرِ الاَفاضِل
چهار عامل باعث شکست «دولتها» میشود:
۱ـ ضایع کردن اصول
۲ـ سرگرم شدن به فروع
۳- به کار گماردن آدمهای پست
۴- کنار گذاردن انسانهای فاضل
غرر الحکم و درر الکلم , جلد۱ , صفحه۸۰۰
#کلام_امیر
#راه_زندگی
💠 معيار دليل است (۱)
در منابع مکتوب از فيلسوف بزرگ اسلامی بوعلى سينا عبارتی پیرامون مواجهه با افکار و گفتار دیگران گزارش شده که برآیند آن چنین می باشد :
«
معیار دلیل
است»«مَن تعوّد أن يصدّق من غير دليل، فقد انسلخ عن الفطرة الإنسانية* ؛هركس كه عادت كرده حرف را بدون دليل قبول كند، خود را از فطرت آدمی برکشیده است » [نک: حکمت متعالیه ۲/۳۶۴] پینوشت: *در برخی گزارشها اینگونه آمده است: «...فَقَدِ انْخَلَعَ مِنْ كَسْوَةِ الْانْسانِيَّةِ» #استدلال_پذیری #معیار_انسان #اخلاق_گفتگو
💠عقلانیت و خردورزی در اسلام :
🔸اخلاق مداری
از مفهوم روایات این چنین بر می آید فرجام تفکر و اندیشه ورزی (خردورزی) می بایست به نیک کرداری و كاربست عملی آن منتهی گردد.
چنانکه امام صادق علیه السلام اینگونه بیان می فرمایند :
«التَّفَکرُ یدْعُو إِلَی الْبِرِّ وَ الْعَمَلِ بِهِ؛ اندیشیدن انسان را به نیکی و انجام آن میکشاند».
[کلینی، کافی، ج3 ص 142]
#نشانه_خردورزی
#اخلاق_مداری
💠 بني اُمیه چه کردند؟ (1)
🔸استضعاف فکری جامعه با هدف تطهیر و خوب جلوه دادن خود
🔸ایجاد انحراف فکری در جامعه اسلامی
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلَامُ قَالَ: إِنَّ بَنِي أُمَيَّةَ أَطْلَقُوا لِلنَّاسِ تَعْلِيمَ اَلْإِيمَانِ وَ لَمْ يُطْلِقُوا تَعْلِيمَ اَلشِّرْكِ لِكَيْ إِذَا حَمَلُوهُمْ عَلَيْهِ لَمْ يَعْرِفُوهُ.
ترجمه:
حضرت صادق عليه السّلام فرمود: همانا بنى اميه براى مردم تعليم ايمان را آزاد گذاردند و تعليم شرك را آزاد نگذاشتند، بخاطر اینكه اگر مردم را بر آن وادار كنند آن را نشناسند.
[الكافی ج ۲، ص ۴۱۵]
#جلوگیری_از_آگاهی_مردم
#محدود_سازی_آگاهی_جامعه
💠اهمیت گفتگو و مباحثه
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«تَذَاكَرُوا وَ تَلَاقَوْا وَ تَحَدَّثُوا؛ فَإِنَّ الْحَدِيثَ جِلَاءٌ لِلْقُلُوبِ؛ إِنَّ الْقُلُوبَ لَتَرِينُ كَمَا يَرِينُ السَّيْفُ، جِلَاؤُهَا الْحَدِيث؛ با يكديگر مذاكره و ملاقات و گفتگو كنيد زيرا حدیث صيقل دلهاست همانا دلها مانند شمشير زنگار ميگيرد و صيقل آنها حدیث است».
[ كافي ، ج1، ص 99]
#مباحثه
#مذاکره
#مطارحه
کتاب مرجع پژوهش-ویرایش نوزده.pdf
19.88M
🔷 عنوان کتاب: مرجع پژوهش
(ویرایش 19)
🟢سرپرست نویسندگان: حمید قاسمی
🟢 نویسندگان: فرشته ادیب + 49 مولف دیگر
🟢 ناشر: اندیشه آرا
🟢تاریخ انتشار: 1400
🟢 تعداد صفحات: 984
🟢 توضیحات
نسخه چاپی این کتاب با قیمت 349 هزار تومان عرضه شده است ولی سرپرست نویسندگان، فایل الکترونیکی آن را به عنوان نذر فرهنگی به صورت رایگان در اختیار خوانندگان قرار داده است.
💠 بني اُمیه چه کردند؟ (2)
🔸 انحراف فكري جامعه
🔸مهجور سازی کلام خدا
🔸تحمیق جامعه از طریق کور و کر سازی آنها
🔸عقیم سازی دین
رُوِيَ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّهُ كَانَ يَقُولُ إِنَ بَنِي أُمَيَّةَ وَطِئُوا عَلَى صِمَاخِ الدِّينِ وَ ذَبَحُوا كِتَابَ اللَّهِ بِشُفْرَةٍ ؛ بنی امیه دین را در زیر گامهای خود لگد مال کردند (دین را عقیم نمودند) و و کتاب خدا را قربانی نمودند.
[لإختصاص ص 128]
💠امام جواد علیه السلام در کلام پدر
عن يَحيى الصَّنعاني : دَخَلتُ عَلى أبي الحسن الرِّضا عليه السلام وَهُوَ بِمَكَّةَ وَهُوَ يَقشِرُ مَوزا وَيُطعِمُهُ أبا جَعفَرٍ عليه السلام فَقُلتُ لَهُ : جُعِلتُ فِداكَ هذا المَولودُ المُبارَكُ ؟ قالَ : نَعَم يا يَحيى هذا المَولودُ الَّذي لَم يولَد في الإسلامِ مِثلُهُ مَولودٌ أعظَمُ بَرَكَةً عَلى شيعَتِنا مِنهُ ؛به نقل از يحيى صنعانى ـ : در مكّه به حضور امام رضا عليه السلام رسيدم ، ديدم حضرت ، موزى پوست مى كَند و در دهان ابو جعفر (امام جواد) عليه السلام مى گذارد . عرض كردم : فدايت شوم ! فرزند گرامى شما همين است ؟ فرمود : آرى يحيى ! اين فرزندى است كه هيچ فرزندى در اسلام بابركت تر از او براى شيعيان ما زاده نشده است .
[کافی ج۶ ص۳۶۰]
💠حیا ریشه تمامی فضائل اخلاقی و بی حیایی سرمنشا رذائل اخلاقی است
💠فرهنگ امری غیر وراثتی،آموزش پذیر و اکتسابی است
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «الْمَكَارِمُ عَشْرٌ، فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَكُونَ فِيكَ فَلْتَكُنْ؛ فَإِنَّهَا تَكُونُ فِي الرَّجُلِ وَ لَا تَكُونُ فِي وَلَدِهِ، وَ تَكُونُ فِي الْوَلَدِ وَ لَا تَكُونُ فِي أَبِيهِ، وَ تَكُونُ فِي الْعَبْدِ وَ لَا تَكُونُ فِي الْحُرِّ».
قِيلَ: وَ مَا هُنَّ؟ قَالَ: «صِدْقُ الْيَأْسِ، وَ صِدْقُ اللِّسَانِ، وَ أَدَاءُ الْأَمَانَةِ، وَ صِلَةُ الرَّحِمِ،وَ إِقْرَاءُ الضَّيْفِ، وَ إِطْعَامُ السَّائِلِ، وَ الْمُكَافَأَةُ عَلَى الصَّنَائِعِ، وَ التَّذَمُّمُ لِلْجَارِ، وَ التَّذَمُّمُ لِلصَّاحِبِ، وَ رَأْسُهُنَّ الْحَيَاءُ»؛ امام صادق عليه السّلام فرمود: مكارم ده چيز است، اگر ميتوانى آنها را داشته باش، زيرا گاهى شخصى آنها را دارد و فرزندش ندارد و گاهى در فرزند هست و در پدرش نيست، و گاهى در برده هست و در آزاد نيست، عرض شد: آنها چه هستند؟ فرمود: نوميدى حقيقى (از آنچه دست مردم است) و راستى زبان و اداء امانت وصله رحم و پذيرائى از مهمان و غذا دادن به مستمند(كسى كه از او غذا طلبد) و جبران نيكى ها و مراعات حق همسايه و مراعات حق رفيق و سر همه مكارم (افضل و عاليتر از همه) حيا و شرم است (زيرا كسى كه در برابر خالق و مخلوق شرم داشته باشد، همه اين مكارم را انجام ميدهد و همان خصلت حيا بر تمام اين مكارم داعى و باعث مىشود).
[كافي ج3 ؛ ص143]
#حيا
#مكارم_اخلاقي
#فرهنگ
💠شاخصه های تعلیم و تعلم در نظام علم از نگاه آموزه های روایی:
🔹وجوب علم آموزی
🔹همگانی بودن علم آموزی (اختصاص به طبقه و گروه خاص اجتماعی نداشتن)
🔹تفکیک ناپذیری جنسیتی در علم آموزی
1- «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلى كُلِّ مُسْلِمٍ* أَلَا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ بُغَاةَ الْعِلْمِ ؛ طلب دانش بر هر مسلمانى فرض (واجب) است، به راستى خدا دانشجويان را دوست دارد».
2- «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ ؛ طلب دانش فريضه (واجب) است»
[كافي ج1 ،ص72]
پی نوشت:
*دربعضی از نسخه های کافی «كُلِّ مُسْلِمٍ و مُسْلِمةٍ» می باشد. این خود تاکیدی بر جنسیت ناپذیری فرایند آموزش علم می تواند باشد
#علم_و_دانش
#نظام_علم
💠شاخصه های تعلیم و تعلم در نظام علم از نگاه آموزه های روایی:
🔹فراگیری علم و دانش امری فرا مکانی است
در آموزههای اسلامی دستیابی به دانش فاقد هرگونه مرز جغرافیای و انسانی است. به عبارت دیگر هیچگونه حصر و محدودیت زمانی و مکانی در فراگیری، فرادهی، تلاش و تکاپوی علمی، کمیت و تنوع و گسترش قائل نشده و درروایات با تعابیری نظیر: « اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَلَوْ بِالصِّين ... »[أبوليث سمرقندي، تنبيه الغافلين بأحاديث سيد الأنبياء والمرسلين، ص 431] یا « اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِخَوْضِ اللُّجَجِ، وَ شَقِّ الْمُهَجِ»[حلوانی، نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص: 108] بدان تأکید و تحریص شده است.
#علم_و_دانش
#نظام_علم
💠کافی منظومه ای فرهنگ ساز
یکی از شگفتی های کافی ساختار تار و پودی محتوای آن است
همچنین تبویب و تفریعات مرحوم کلینی قابل توجه است
کافی تنها یک جامع روایی نیست بلکه منظومه منسجمی از گزاره ها و داده های فرهنگ ساز است
کافی تمام و کمال کتابی در حوزه فرهنگ است برای نمونه ببینید کلینی در کافی، احادیثِ با موضوع مدارا، سپاسگزاری، تحمل، خوشاخلاقی، بخشش، خشم، تعصب، غرور و ... را ذیل عنوان «کتاب ایمان و کفر» آورده. آیا ما وقتی میخواهیم ایمان و کفر را در ذهن خود مرور کنیم، توجهی به اینها داریم ؟
#کافی_شناسی
💠شاخصه های تعلیم و تعلم در نظام علم از نگاه آموزه های روایی
🔹فرا زمانی بودن تعلیم و تعلم
🔻فراگیری علم و دانش امری جریانی همیشگی است (عدم فارغ التحصیلی)
در منظومه فرهنگ اسلامی علم آموزی و دانش پذیری جریانی دائمی و همیشگی (فرازمانی) است. آموزههای روایی مرتبط با این حوزه انسان و جامعه را در هیچ دورهای از ادوار و مرحلهای از عمر بینیاز از دانش ندانسته و بر پیجویی پیوسته علم و دانش تأکید مینماید: «سُئِلَ أَبُو الْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: هَلْ يَسَعُ النَّاسَ تَرْكُ الْمَسْأَلَةِ عَمَّا يَحْتَاجُونَ إِلَيْهِ؟ فَقَالَ: لَا ؛ از امام هفتم علیه السلام سؤال شد كه: آیا براى مردم ترك پرسش از آنچه بدان نياز دارند جایز است؟ فرمود: نه». [کلینی ، کافی، ج1 ص73]
در برخی از روایات با مقسم قرار دادن موضوع علم انسان در یکی از دسته تعلم ، تعلیم و غیر این دو را جای می دهد: «النَّاسُ ثَلَاثَة: عَالِمٌ، وَ مُتَعَلِّمٌ، وَ غُثَاءٌ؛ مردم سه دستهاند: دانشمند و دانشجو و خاشاک روی آب».[همان، ج 1، ص 81 ] همچنین:
«يَغْدُو النَّاسُ عَلى ثَلَاثَةِ أَصْنَافٍ: عَالِمٍ، وَ مُتَعَلِّمٍ، وَ غُثَاء...». [همان، ج1، ص 82]
بنابراین ازمنظر آموزه های روایی انسان و جامعه می باید پیوسته در گردونه و جریان دانش وعلم حاضر باشد چنانکه امام صادق خطاب به ابوحمزه ثمالی چنین فرمود:
«اغْدُ عَالِماً، أَوْ مُتَعَلِّماً، أَوْ أَحِبَّ أَهْلَ الْعِلْمِ، وَ لَا تَكُنْ رَابِعاً؛ فَتَهْلِكَ بِبُغْضِهِم؛ يا دانشمند باش و يا دانشجو و يا دوستدار دانشمندان و چهارمى (يعنى دشمن اهل علم) مباش كه بسبب دشمنى آنها هلاك شوى». [همان، ج1، ص81]
#علم_و_دانش
#نظام_علم
💠کلینی زمانه شناسی آگاه و کافی پدیده ای فرهنگ ساز
کتاب کافی از برجسته ترین جوامع روایی است. سه شاخصه زمانِ نگارش، ساختارِشکلی و محتوایی آن مُمیزه بلند ایستایی آن در میان سایر جوامع روایی است.
کلینی کافی را صرفا نه از دغدغه مندی علمی، بلکه مبتنی بر نیازِ زمانه خویش تالیف نمود .
او به درستی شرایط زمانه خویش را دریافت و درصدد پاسخگویی بدان برآمد.
تا پیش از او تمام جوامع روایی ماهیتی فقهی داشتند و کلینی اولین عالمی است که نظم معهود را برهم زد و ساختاری نو درانداخت .
برخلاف تهذیب ، استبصار و من لایحضره الفقیه، کلینی کافی را با موضوع عقل، علم و فضائل آن آغاز نمود. در منظومه فکری کلینی عقل، محورى است كه مدار همه امور بر آن استوار بوده و سود و زيان ثواب و كيفر متوجه او می باشد. [کافی، ج 1، ص 15]
کافی برآیند دغدغه فرهنگی عالمی آشنا به زمانه خویش است. او در مقدمه کتابش با صدایی بلند، از سیطره جهل و نادانی و انزوای عقل و خرد در جامعه آن روزگار پرده برداشت و از رَخت بربستن علم و دانش در آینده ای نه چندان دور اظهار بیم و ترس داشته است. وی چنین میگوید:
«أما بعد، فقد فهمت يا أخي ما شكوت من اصطلاح أهل دهرنا على الجهالة، و توازرهم و سعيهم في عمارة طرقها، و مباينتهم العلم و أهله، حتى كاد العلم معهم أن يأرز كله، و تنقطع مواده؛ لما قد رضوا أن يستندوا إلى الجهل، و يضيعوا العلم و أهله» کلینی، [کافی، ج 1، ص 9]
#کلینی
#کافی
#عقل
#فرهنگ
هدایت شده از 🕊آسمان دیگر🕊
سیر مطالعاتی اخلاق اسلامی.pdf
3.39M
#معرفی_کتاب
#سیر_مطالعاتی_اخلاق
📖کتاب سیر مطالعاتی اخلاق اسلامی
موضوعات این سیر مطالعاتی در سه سطح (عمومی تا تخصصی) و در ۹ بخش به شرح زیر است:
۱.روش شناسی علم اخلاق؛
۲.انسانشناسی؛
۳.فلسفۀ اخلاق و اخلاق کاربردی؛
۴.آداب و اخلاق بندگی، فردی و اجتماعی؛
۵.تربیت اخلاقی؛
۶.سیرۀ اسوههای اخلاقی (معصومان، عالمان و مجاهدان)؛
۷.آداب و اخلاق خانوادگی؛
۸.آداب و اخلاق طلبگی؛
۹.اخلاق در متون ادبی.
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
1_1939600974.pdf
2.34M
🌸مجموعه مقالات:
«همايش بين المللي سيره و زمانه امام هادي(عليه السلام)» (جلد اول)
1_1939605743.pdf
2.55M
🌸مجموعه مقالات:
«همايش بين المللي سيره و زمانه امام هادي(عليه السلام)» (جلد دوم)
1_1939612145.pdf
3.35M
🌸مجموعه مقالات:
«همايش بين المللي سيره و زمانه امام هادي(عليه السلام)» (جلد سوم)