eitaa logo
تراث
6 دنبال‌کننده
10 عکس
2 ویدیو
9 فایل
یافته ها و دریافتهایی در حوزه معارف (قرآن و حدیث) تاريخ و فرهنگ راه ارتباطی: @HistoryofShiism
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 بني اُمیه چه کردند؟ (2) 🔸 انحراف فكري جامعه 🔸مهجور سازی کلام خدا 🔸تحمیق جامعه از طریق کور و کر سازی آنها 🔸عقیم سازی دین رُوِيَ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّهُ كَانَ يَقُولُ‏ إِنَ‏ بَنِي‏ أُمَيَّةَ وَطِئُوا عَلَى صِمَاخِ الدِّينِ وَ ذَبَحُوا كِتَابَ اللَّهِ بِشُفْرَةٍ ؛ بنی امیه دین را در زیر گامهای خود لگد مال کردند (دین را عقیم نمودند) و و کتاب خدا را قربانی نمودند. [لإختصاص ص 128]
💠امام جواد علیه السلام در کلام پدر عن يَحيى الصَّنعاني : دَخَلتُ عَلى أبي الحسن الرِّضا عليه السلام وَهُوَ بِمَكَّةَ وَهُوَ يَقشِرُ مَوزا وَيُطعِمُهُ أبا جَعفَرٍ عليه السلام فَقُلتُ لَهُ : جُعِلتُ فِداكَ هذا المَولودُ المُبارَكُ ؟ قالَ : نَعَم يا يَحيى هذا المَولودُ الَّذي لَم يولَد في الإسلامِ مِثلُهُ مَولودٌ أعظَمُ بَرَكَةً عَلى شيعَتِنا مِنهُ ؛به نقل از يحيى صنعانى ـ : در مكّه به حضور امام رضا عليه السلام رسيدم ، ديدم حضرت ، موزى پوست مى كَند و در دهان ابو جعفر (امام جواد) عليه السلام مى گذارد . عرض كردم : فدايت شوم ! فرزند گرامى شما همين است ؟ فرمود : آرى يحيى ! اين فرزندى است كه هيچ فرزندى در اسلام بابركت تر از او براى شيعيان ما زاده نشده است . [کافی ج۶ ص۳۶۰]
نگاره " خطبه عقد امیرالمومنین(ع) و فاطمه(س)" 🔹نسخه احسن الکبار ، قرن ۱۶م
💠حیا ریشه تمامی فضائل اخلاقی و بی حیایی سرمنشا رذائل اخلاقی است 💠فرهنگ امری غیر وراثتی،آموزش پذیر و اکتسابی است عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «الْمَكَارِمُ عَشْرٌ، فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَكُونَ فِيكَ فَلْتَكُنْ؛ فَإِنَّهَا تَكُونُ فِي الرَّجُلِ وَ لَا تَكُونُ فِي وَلَدِهِ‏، وَ تَكُونُ فِي الْوَلَدِ وَ لَا تَكُونُ فِي أَبِيهِ، وَ تَكُونُ فِي الْعَبْدِ وَ لَا تَكُونُ فِي الْحُرِّ». قِيلَ: وَ مَا هُنَّ؟ قَالَ: «صِدْقُ الْيَأْسِ‏، وَ صِدْقُ اللِّسَانِ، وَ أَدَاءُ الْأَمَانَةِ، وَ صِلَةُ الرَّحِمِ،وَ إِقْرَاءُ الضَّيْفِ، وَ إِطْعَامُ السَّائِلِ، وَ الْمُكَافَأَةُ عَلَى الصَّنَائِعِ، وَ التَّذَمُّمُ لِلْجَارِ، وَ التَّذَمُّمُ لِلصَّاحِبِ، وَ رَأْسُهُنَّ الْحَيَاءُ»؛ امام صادق عليه السّلام فرمود: مكارم ده چيز است، اگر ميتوانى آنها را داشته باش، زيرا گاهى شخصى آنها را دارد و فرزندش ندارد و گاهى در فرزند هست و در پدرش نيست، و گاهى در برده هست و در آزاد نيست، عرض شد: آنها چه هستند؟ فرمود: نوميدى حقيقى (از آنچه‏ دست مردم است) و راستى زبان و اداء امانت وصله رحم و پذيرائى از مهمان و غذا دادن به مستمند(كسى كه از او غذا طلبد) و جبران نيكى ‏ها و مراعات حق همسايه و مراعات حق رفيق و سر همه مكارم (افضل و عاليتر از همه) حيا و شرم است (زيرا كسى كه در برابر خالق و مخلوق شرم داشته باشد، همه اين مكارم را انجام ميدهد و همان خصلت حيا بر تمام اين مكارم داعى و باعث مى‏شود). [كافي ج‏3 ؛ ص143]
💠شاخصه های تعلیم و تعلم در نظام علم از نگاه آموزه های روایی: 🔹وجوب علم آموزی 🔹همگانی بودن علم آموزی (اختصاص به طبقه و گروه خاص اجتماعی نداشتن) 🔹تفکیک ناپذیری جنسیتی در علم آموزی 1- «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: طَلَبُ‏ الْعِلْمِ‏ فَرِيضَةٌ عَلى‏ كُلِّ مُسْلِمٍ‏* أَلَا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ بُغَاةَ الْعِلْمِ ؛ طلب دانش بر هر مسلمانى فرض (واجب) است، به راستى خدا دانش‏جويان را دوست دارد». 2- «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ ؛ طلب دانش فريضه (واجب) است‏» [كافي ج‏1 ،ص72] پی نوشت: *دربعضی از نسخه های کافی «كُلِّ مُسْلِمٍ و مُسْلِمةٍ» می باشد. این خود تاکیدی بر جنسیت ناپذیری فرایند آموزش علم می تواند باشد
💠شاخصه های تعلیم و تعلم در نظام علم از نگاه آموزه های روایی: 🔹فراگیری علم و دانش امری فرا مکانی است در آموزه‌های اسلامی دستیابی به دانش فاقد هرگونه مرز جغرافیای و انسانی است. به عبارت دیگر هیچگونه حصر و محدودیت زمانی و مکانی در فراگیری، فرادهی، تلاش و تکاپوی علمی، کمیت و تنوع و گسترش قائل نشده و درروایات با تعابیری نظیر: « اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَلَوْ بِالصِّين ... »[أبوليث سمرقندي، تنبيه الغافلين بأحاديث سيد الأنبياء والمرسلين، ص 431] یا « اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِخَوْضِ‏ اللُّجَجِ‏، وَ شَقِّ الْمُهَجِ»[حلوانی، نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص: 108] بدان تأکید و تحریص شده است.
💠کافی منظومه ای فرهنگ ساز یکی از شگفتی های کافی ساختار تار و پودی محتوای آن است همچنین تبویب و تفریعات مرحوم کلینی قابل توجه است کافی تنها یک جامع روایی نیست بلکه منظومه منسجمی از گزاره ها و داده های فرهنگ ساز است کافی تمام و کمال کتابی در حوزه فرهنگ است برای نمونه ببینید کلینی در کافی، احادیثِ با موضوع مدارا، سپاس‌گزاری، تحمل، خوش‌اخلاقی، بخشش، خشم، تعصب، غرور و ... را ذیل عنوان «کتاب ایمان و کفر» آورده. آیا ما وقتی می‌خواهیم ایمان و کفر را در ذهن خود مرور کنیم، توجهی به این‌ها داریم ؟
💠شاخصه های تعلیم و تعلم در نظام علم از نگاه آموزه های روایی 🔹فرا زمانی بودن تعلیم و تعلم 🔻فراگیری علم و دانش امری جریانی همیشگی است (عدم فارغ التحصیلی) در منظومه فرهنگ اسلامی علم آموزی و دانش پذیری جریانی دائمی و همیشگی (فرازمانی) است. آموزه‌های روایی مرتبط با این حوزه انسان و جامعه را در هیچ دوره‌ای از ادوار و مرحله‌ای از عمر بی‌نیاز از دانش ‏ندانسته و بر پیجویی پیوسته علم و دانش تأکید می‌نماید: «سُئِلَ أَبُو الْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلَامُ‏: هَلْ يَسَعُ النَّاسَ تَرْكُ الْمَسْأَلَةِ عَمَّا يَحْتَاجُونَ إِلَيْهِ‏؟ فَقَالَ: لَا ؛ از امام هفتم علیه السلام سؤال شد كه: آیا براى مردم ترك پرسش از آنچه بدان نياز دارند جایز است؟ فرمود: نه». [کلینی ، کافی، ج‏1 ص73] در برخی از روایات با مقسم قرار دادن موضوع علم انسان در یکی از دسته تعلم ، تعلیم و غیر این دو را جای می دهد: «النَّاسُ ثَلَاثَة: عَالِمٌ، وَ مُتَعَلِّمٌ، وَ غُثَاءٌ؛ مردم سه دسته‌اند: دانشمند و دانشجو و خاشاک روی آب».[همان، ج 1، ص 81 ] همچنین: «يَغْدُو النَّاسُ عَلى‏ ثَلَاثَةِ أَصْنَافٍ: عَالِمٍ، وَ مُتَعَلِّمٍ‏، وَ غُثَاء...». [همان، ج‏1، ص 82] بنابراین ازمنظر آموزه های روایی انسان و جامعه می باید پیوسته در گردونه و جریان دانش وعلم حاضر باشد چنانکه امام صادق خطاب به ابوحمزه ثمالی چنین فرمود: «اغْدُ عَالِماً، أَوْ مُتَعَلِّماً، أَوْ أَحِبَّ أَهْلَ الْعِلْمِ‏، وَ لَا تَكُنْ‏ رَابِعاً؛ فَتَهْلِكَ بِبُغْضِهِم‏؛ يا دانشمند باش و يا دانشجو و يا دوستدار دانشمندان و چهارمى (يعنى دشمن اهل علم) مباش كه بسبب دشمنى آنها هلاك شوى». [همان، ج‏1، ص81]
💠کلینی زمانه شناسی آگاه و کافی پدیده ای فرهنگ ساز کتاب کافی از برجسته ترین جوامع روایی است. سه شاخصه زمانِ نگارش، ساختارِشکلی و محتوایی آن مُمیزه بلند ایستایی آن در میان سایر جوامع روایی است. کلینی کافی را صرفا نه از دغدغه مندی علمی، بلکه مبتنی بر نیازِ زمانه خویش تالیف نمود . او به درستی شرایط زمانه خویش را دریافت و درصدد پاسخگویی بدان برآمد. تا پیش از او تمام جوامع روایی ماهیتی فقهی داشتند و کلینی اولین عالمی است که نظم معهود را برهم زد و ساختاری نو درانداخت . برخلاف تهذیب ، استبصار و من لایحضره الفقیه، کلینی کافی را با موضوع عقل، علم و فضائل آن آغاز نمود. در منظومه فکری کلینی عقل، محورى است كه مدار همه امور بر آن استوار بوده و سود و زيان ثواب و كيفر متوجه او می باشد. [کافی، ج 1، ص 15] کافی برآیند دغدغه فرهنگی عالمی آشنا به زمانه خویش است. او در مقدمه کتابش با صدایی بلند، از سیطره جهل و نادانی و انزوای عقل و خرد در جامعه آن روزگار پرده برداشت و از رَخت بربستن علم و دانش در آینده ای نه چندان دور اظهار بیم و ترس داشته است. وی چنین میگوید: «أما بعد، فقد فهمت‏ يا أخي ما شكوت من اصطلاح‏ أهل دهرنا على الجهالة، و توازرهم و سعيهم في عمارة طرقها، و مباينتهم العلم و أهله، حتى كاد العلم معهم أن‏ يأرز كله، و تنقطع‏ مواده؛ لما قد رضوا أن يستندوا إلى الجهل، و يضيعوا العلم و أهله» کلینی، [کافی، ج 1، ص 9]
میلاد امام هادی علیه السلام تهنیت باد
سیر مطالعاتی اخلاق اسلامی.pdf
3.39M
📖کتاب سیر مطالعاتی اخلاق اسلامی موضوعات این سیر مطالعاتی در سه سطح (عمومی تا تخصصی) و در ۹ بخش به شرح زیر است: ۱.روش شناسی علم اخلاق؛ ۲.انسانشناسی؛ ۳.فلسفۀ اخلاق و اخلاق کاربردی؛ ۴.آداب و اخلاق بندگی، فردی و اجتماعی؛ ۵.تربیت اخلاقی؛ ۶.سیرۀ اسوه‌های اخلاقی (معصومان، عالمان و مجاهدان)؛ ۷.آداب و اخلاق خانوادگی؛ ۸.آداب و اخلاق طلبگی؛ ۹.اخلاق در متون ادبی. کانال 🆔https://eitaa.com/AnotherSky
1_1939600974.pdf
2.34M
🌸مجموعه مقالات: «همايش بين المللي سيره و زمانه امام هادي(عليه السلام)» (جلد اول)
1_1939605743.pdf
2.55M
🌸مجموعه مقالات: «همايش بين المللي سيره و زمانه امام هادي(عليه السلام)» (جلد دوم)
1_1939612145.pdf
3.35M
🌸مجموعه مقالات: «همايش بين المللي سيره و زمانه امام هادي(عليه السلام)» (جلد سوم)
1_1939618180.pdf
3.3M
🌸مجموعه مقالات: «همايش بين المللي سيره و زمانه امام هادي(عليه السلام)» (جلد چهارم)
فرهنگ تاریخ(۱).pdf
9.6M
فرهنگ تاریخ(۱).pdf
فرهنگ تاریخ(۲).pdf
9.26M
فرهنگ تاریخ(۲).pdf
👆👆👆👆 📚فرهنگ تاریخ 🖊تألیف:احمد تدیّن - شهین احمدی 📇چاپ:موسسهٔ انتشارات آگاه؛تهران
ناد علی ، به خط قبلة الکُتّاب؛ یاقوت المستعصمی
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علی بن ابی طالب(ع) نگاره " غدیرخم " ، نسخه حمله حیدری، قرن ۱۹م
🍃 ➖ که در ۱۸ ذیحجة ۱۱۰۵ق یادداشت شده است (۳۳۹ سال قبل می‌شود) الْحَمْدُلِله الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَالْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ‌السَّلاَمُ
🟣 مَنَم بَنْدۀ أَهلِ بيْتِ نَبى (بُرِشی از شاهنامه) تُرا دانِش و دين رَهانَد دُرُسْت دَرِ رَسْتْگارى ببايَدْتْ جُسْت دِلَت گر نَخواهى كه باشَد نژَند نَخواهى كه دایِم بُوىٖ مُسْتْمَند، چو خواهى كه يابى زِ هَر بَد رَها سَر اندَر نَيارى به دامِ بَلا، بُوی دَر دو گیتی زِ بَد رَستْگار نِکوکار گَردی بَرِ کِردگار، به گُفتارِ پَيْغَمبَرَت راهْ جوى دِل از تيرگی‌ها بدين آب شوى چه گفت آن خُداوَندِ تَنْزيل و وَحْى خُداوَندِ أَمْر و خُداوَندِ نَهْى؛ كه مَن شَهْرِ عِلْمَم، عَليَّم دَرَست دُرُست اين سَخُن، قولِ پَيْغَمبَرَست گُواهى دِهَم كاين سَخُن رازِ اوست تو گویى دو گوشَم بَر آوازِ اوست حَكيم اين جهان را چو دَريا نِهاد بَرانگيخته موج ازو تُنْدباد چو هَفْتاد كَشتى بَرو ساخته هَمه بادْبان‌ها بَرافراخته يكى پَهنْ كَشتى به‌سانِ عَروس بياراسته هَمچو چَشْمِ خُروس مُحَمَّد بدو اَندَرون با عَلى هَمان اَهلِ بَيْتِ نَبىّ و وَصی خِرَدمَند كَز دور دريا بديد، كَرانه نَه پيدا و بُن ناپَديد، بدانِست كو موج خواهَد زَدَن كَس از غَرْق بيرون نَخواهَد شُدَن به دِل گُفت: اگر با نَبىّ و وَصى شَوَم غَرقه، دارم دو يارِ وَفی هَمانا كه باشَد مَرا دَستْگير خُداوَندِ تاج و لِوا و سَرير خُداوَندِ جوىِ مَى و اَنْگَبين هَمان چشمۀ شير و ماءِ مَعين اَگَر چَشم دارى به ديگَر سَراى، به نَزد نَبىّ و وَصی گير جاى گَرَت زين بَد آيَد، گُناه مَنَست! چُنينَست و اين دين و راهِ مَنَست بَرين زادَم و هَم بَرين بُگْذَرَم چُنان دان كه خاكِ پَىِ حَيْدَرَم مَنَم بَنْدۀ أَهلِ بيْتِ نَبى سِتايَندۀ خاكِ پاىِ وَصى ( شاهنامۀ فردوسی، تَصْحیحِ: مُصطَفیٰ جیْحونی، چ: 2، 1380 هـ.ش.، 1 / 5 و 6، ب 89 ـ 109). @talar_ayne