💠شاخصه های تعلیم و تعلم در نظام علم از نگاه آموزه های روایی:
🔹وجوب علم آموزی
🔹همگانی بودن علم آموزی (اختصاص به طبقه و گروه خاص اجتماعی نداشتن)
🔹تفکیک ناپذیری جنسیتی در علم آموزی
1- «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلى كُلِّ مُسْلِمٍ* أَلَا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ بُغَاةَ الْعِلْمِ ؛ طلب دانش بر هر مسلمانى فرض (واجب) است، به راستى خدا دانشجويان را دوست دارد».
2- «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ ؛ طلب دانش فريضه (واجب) است»
[كافي ج1 ،ص72]
پی نوشت:
*دربعضی از نسخه های کافی «كُلِّ مُسْلِمٍ و مُسْلِمةٍ» می باشد. این خود تاکیدی بر جنسیت ناپذیری فرایند آموزش علم می تواند باشد
#علم_و_دانش
#نظام_علم
💠شاخصه های تعلیم و تعلم در نظام علم از نگاه آموزه های روایی:
🔹فراگیری علم و دانش امری فرا مکانی است
در آموزههای اسلامی دستیابی به دانش فاقد هرگونه مرز جغرافیای و انسانی است. به عبارت دیگر هیچگونه حصر و محدودیت زمانی و مکانی در فراگیری، فرادهی، تلاش و تکاپوی علمی، کمیت و تنوع و گسترش قائل نشده و درروایات با تعابیری نظیر: « اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَلَوْ بِالصِّين ... »[أبوليث سمرقندي، تنبيه الغافلين بأحاديث سيد الأنبياء والمرسلين، ص 431] یا « اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِخَوْضِ اللُّجَجِ، وَ شَقِّ الْمُهَجِ»[حلوانی، نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص: 108] بدان تأکید و تحریص شده است.
#علم_و_دانش
#نظام_علم
💠کافی منظومه ای فرهنگ ساز
یکی از شگفتی های کافی ساختار تار و پودی محتوای آن است
همچنین تبویب و تفریعات مرحوم کلینی قابل توجه است
کافی تنها یک جامع روایی نیست بلکه منظومه منسجمی از گزاره ها و داده های فرهنگ ساز است
کافی تمام و کمال کتابی در حوزه فرهنگ است برای نمونه ببینید کلینی در کافی، احادیثِ با موضوع مدارا، سپاسگزاری، تحمل، خوشاخلاقی، بخشش، خشم، تعصب، غرور و ... را ذیل عنوان «کتاب ایمان و کفر» آورده. آیا ما وقتی میخواهیم ایمان و کفر را در ذهن خود مرور کنیم، توجهی به اینها داریم ؟
#کافی_شناسی
💠شاخصه های تعلیم و تعلم در نظام علم از نگاه آموزه های روایی
🔹فرا زمانی بودن تعلیم و تعلم
🔻فراگیری علم و دانش امری جریانی همیشگی است (عدم فارغ التحصیلی)
در منظومه فرهنگ اسلامی علم آموزی و دانش پذیری جریانی دائمی و همیشگی (فرازمانی) است. آموزههای روایی مرتبط با این حوزه انسان و جامعه را در هیچ دورهای از ادوار و مرحلهای از عمر بینیاز از دانش ندانسته و بر پیجویی پیوسته علم و دانش تأکید مینماید: «سُئِلَ أَبُو الْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: هَلْ يَسَعُ النَّاسَ تَرْكُ الْمَسْأَلَةِ عَمَّا يَحْتَاجُونَ إِلَيْهِ؟ فَقَالَ: لَا ؛ از امام هفتم علیه السلام سؤال شد كه: آیا براى مردم ترك پرسش از آنچه بدان نياز دارند جایز است؟ فرمود: نه». [کلینی ، کافی، ج1 ص73]
در برخی از روایات با مقسم قرار دادن موضوع علم انسان در یکی از دسته تعلم ، تعلیم و غیر این دو را جای می دهد: «النَّاسُ ثَلَاثَة: عَالِمٌ، وَ مُتَعَلِّمٌ، وَ غُثَاءٌ؛ مردم سه دستهاند: دانشمند و دانشجو و خاشاک روی آب».[همان، ج 1، ص 81 ] همچنین:
«يَغْدُو النَّاسُ عَلى ثَلَاثَةِ أَصْنَافٍ: عَالِمٍ، وَ مُتَعَلِّمٍ، وَ غُثَاء...». [همان، ج1، ص 82]
بنابراین ازمنظر آموزه های روایی انسان و جامعه می باید پیوسته در گردونه و جریان دانش وعلم حاضر باشد چنانکه امام صادق خطاب به ابوحمزه ثمالی چنین فرمود:
«اغْدُ عَالِماً، أَوْ مُتَعَلِّماً، أَوْ أَحِبَّ أَهْلَ الْعِلْمِ، وَ لَا تَكُنْ رَابِعاً؛ فَتَهْلِكَ بِبُغْضِهِم؛ يا دانشمند باش و يا دانشجو و يا دوستدار دانشمندان و چهارمى (يعنى دشمن اهل علم) مباش كه بسبب دشمنى آنها هلاك شوى». [همان، ج1، ص81]
#علم_و_دانش
#نظام_علم
💠کلینی زمانه شناسی آگاه و کافی پدیده ای فرهنگ ساز
کتاب کافی از برجسته ترین جوامع روایی است. سه شاخصه زمانِ نگارش، ساختارِشکلی و محتوایی آن مُمیزه بلند ایستایی آن در میان سایر جوامع روایی است.
کلینی کافی را صرفا نه از دغدغه مندی علمی، بلکه مبتنی بر نیازِ زمانه خویش تالیف نمود .
او به درستی شرایط زمانه خویش را دریافت و درصدد پاسخگویی بدان برآمد.
تا پیش از او تمام جوامع روایی ماهیتی فقهی داشتند و کلینی اولین عالمی است که نظم معهود را برهم زد و ساختاری نو درانداخت .
برخلاف تهذیب ، استبصار و من لایحضره الفقیه، کلینی کافی را با موضوع عقل، علم و فضائل آن آغاز نمود. در منظومه فکری کلینی عقل، محورى است كه مدار همه امور بر آن استوار بوده و سود و زيان ثواب و كيفر متوجه او می باشد. [کافی، ج 1، ص 15]
کافی برآیند دغدغه فرهنگی عالمی آشنا به زمانه خویش است. او در مقدمه کتابش با صدایی بلند، از سیطره جهل و نادانی و انزوای عقل و خرد در جامعه آن روزگار پرده برداشت و از رَخت بربستن علم و دانش در آینده ای نه چندان دور اظهار بیم و ترس داشته است. وی چنین میگوید:
«أما بعد، فقد فهمت يا أخي ما شكوت من اصطلاح أهل دهرنا على الجهالة، و توازرهم و سعيهم في عمارة طرقها، و مباينتهم العلم و أهله، حتى كاد العلم معهم أن يأرز كله، و تنقطع مواده؛ لما قد رضوا أن يستندوا إلى الجهل، و يضيعوا العلم و أهله» کلینی، [کافی، ج 1، ص 9]
#کلینی
#کافی
#عقل
#فرهنگ
هدایت شده از 🕊آسمان دیگر🕊
سیر مطالعاتی اخلاق اسلامی.pdf
3.39M
#معرفی_کتاب
#سیر_مطالعاتی_اخلاق
📖کتاب سیر مطالعاتی اخلاق اسلامی
موضوعات این سیر مطالعاتی در سه سطح (عمومی تا تخصصی) و در ۹ بخش به شرح زیر است:
۱.روش شناسی علم اخلاق؛
۲.انسانشناسی؛
۳.فلسفۀ اخلاق و اخلاق کاربردی؛
۴.آداب و اخلاق بندگی، فردی و اجتماعی؛
۵.تربیت اخلاقی؛
۶.سیرۀ اسوههای اخلاقی (معصومان، عالمان و مجاهدان)؛
۷.آداب و اخلاق خانوادگی؛
۸.آداب و اخلاق طلبگی؛
۹.اخلاق در متون ادبی.
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
1_1939600974.pdf
2.34M
🌸مجموعه مقالات:
«همايش بين المللي سيره و زمانه امام هادي(عليه السلام)» (جلد اول)
1_1939605743.pdf
2.55M
🌸مجموعه مقالات:
«همايش بين المللي سيره و زمانه امام هادي(عليه السلام)» (جلد دوم)
1_1939612145.pdf
3.35M
🌸مجموعه مقالات:
«همايش بين المللي سيره و زمانه امام هادي(عليه السلام)» (جلد سوم)
1_1939618180.pdf
3.3M
🌸مجموعه مقالات:
«همايش بين المللي سيره و زمانه امام هادي(عليه السلام)» (جلد چهارم)
#تبلیغ_غدیر_بر_ما_واجب_است
#با_امیرالمؤمنین_علیه_السلام
#با_علی_علیه_السلام
#18ذیحجه
#عید_غدیر
🍃 #صیغه_عقد_اخوت_برای_روز_غدیر
➖ که در ۱۸ ذیحجة ۱۱۰۵ق یادداشت شده است (۳۳۹ سال قبل میشود)
الْحَمْدُلِله الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَالْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُالسَّلاَمُ
#فقطحیدرأمیرالمؤمنیناست
🟣
مَنَم بَنْدۀ أَهلِ بيْتِ نَبى
(بُرِشی از شاهنامه)
تُرا دانِش و دين رَهانَد دُرُسْت
دَرِ رَسْتْگارى ببايَدْتْ جُسْت
دِلَت گر نَخواهى كه باشَد نژَند
نَخواهى كه دایِم بُوىٖ مُسْتْمَند،
چو خواهى كه يابى زِ هَر بَد رَها
سَر اندَر نَيارى به دامِ بَلا،
بُوی دَر دو گیتی زِ بَد رَستْگار
نِکوکار گَردی بَرِ کِردگار،
به گُفتارِ پَيْغَمبَرَت راهْ جوى
دِل از تيرگیها بدين آب شوى
چه گفت آن خُداوَندِ تَنْزيل و وَحْى
خُداوَندِ أَمْر و خُداوَندِ نَهْى؛
كه مَن شَهْرِ عِلْمَم، عَليَّم دَرَست
دُرُست اين سَخُن، قولِ پَيْغَمبَرَست
گُواهى دِهَم كاين سَخُن رازِ اوست
تو گویى دو گوشَم بَر آوازِ اوست
حَكيم اين جهان را چو دَريا نِهاد
بَرانگيخته موج ازو تُنْدباد
چو هَفْتاد كَشتى بَرو ساخته
هَمه بادْبانها بَرافراخته
يكى پَهنْ كَشتى بهسانِ عَروس
بياراسته هَمچو چَشْمِ خُروس
مُحَمَّد بدو اَندَرون با عَلى
هَمان اَهلِ بَيْتِ نَبىّ و وَصی
خِرَدمَند كَز دور دريا بديد،
كَرانه نَه پيدا و بُن ناپَديد،
بدانِست كو موج خواهَد زَدَن
كَس از غَرْق بيرون نَخواهَد شُدَن
به دِل گُفت: اگر با نَبىّ و وَصى
شَوَم غَرقه، دارم دو يارِ وَفی
هَمانا كه باشَد مَرا دَستْگير
خُداوَندِ تاج و لِوا و سَرير
خُداوَندِ جوىِ مَى و اَنْگَبين
هَمان چشمۀ شير و ماءِ مَعين
اَگَر چَشم دارى به ديگَر سَراى،
به نَزد نَبىّ و وَصی گير جاى
گَرَت زين بَد آيَد، گُناه مَنَست!
چُنينَست و اين دين و راهِ مَنَست
بَرين زادَم و هَم بَرين بُگْذَرَم
چُنان دان كه خاكِ پَىِ حَيْدَرَم
مَنَم بَنْدۀ أَهلِ بيْتِ نَبى
سِتايَندۀ خاكِ پاىِ وَصى
#فردوسی
#شاهنامه
( شاهنامۀ فردوسی، تَصْحیحِ: مُصطَفیٰ جیْحونی، چ: 2، 1380 هـ.ش.، 1 / 5 و 6، ب 89 ـ 109).
#سور_سخن
@talar_ayne
میلاد امام کاظم در ماه صفر است یا ذیالحجه؟
استاد یوسفی غروی:
در کشور ما روز هفتم صفر، بهعنوان سالروز میلاد امام کاظم تبریک گفته میشود؛ درحالیکه هرچند طبرسی در «اعلام الوری» و «تاج الموالید» نیز شهرآشوب در «مناقب آل ابیطالب» در قرن پنجم و ششم، روز هفتم صفر را برای میلاد امام کاظم ذکر کردهاند؛ اما همان طور که علامه شوشتری صاحب «قاموسالرجال» گفته قبل از قرن پنجم «لم یُعیّن أحدٌ شهره» یعنی هیچکس ماه ولادت امام کاظم را تعیین نکرده است؛ چه برسد به روز ولادت! در منابع قدیمتر، مثل «اصول کافی» یا حتی «ارشاد» شیخ مفید، اصلاً روز میلاد امام کاظم ذکر نشده، بلکه تنها سال ولادت آن حضرت، سال ۱۲8هـ ذکر شده است.
در «المحاسن» برقی از ابیبصیر نقل شده که من سال ۱۲۸ ه.ق همراه با امام صادق به حج مشرف شدم. وقتی از حج برگشتیم و به شهرک ابواء (در نزدیکی مدینه) رسیدیم، مادر امام کاظم درد زایمانشان گرفت و آن حضرت، آنجا به دنیا آمدند. بنابراین وقتی در راه بازگشت از موسم حج حضرت به دنیا آمده باشند بسیار بعید است که ایشان در ماه صفر به دنیا آمده باشند؛ بنابراین میلاد امام کاظم در زوهای آخر ماه ذیالحجه بوده است. از آنجاکه ذیالحجه آخرین ماه سال قمری است و میلاد امام هم در روزهای آخر این ماه واقع شده است به همین دلیل گاهی در تاریخ اشتباه شده و به جای سال ۱۲۸ ه.ق سال ۱۲۹ ه.ق نوشته شده است.
پس تاریخ هفتم صفر بهعنوان سالروز میلاد امام کاظم اصلا صحت ندارد و علمای شیعه بنا را بر این گذاشته بودند که دو ماه محرم و صفر عزا باشد. من تاکنون در هيچ تقويمي قبل از رحلت مرحوم آيتالله بروجردي، نديدم که ميلاد امام باقر و امام کاظم در ماه صفر ذکر شده باشد. اين ماجرا پس از درگذشت مرحوم بروجردي که علما عليه شاه قيام کردند، انجام شد. شاه تصميم گرفت عليه حوزه اقدامي کند و چون حوزه هفتم ماه صفر را شهادت امام حسن مجتبي ميدانست، آخوندهای درباری آن وقت، از کتابها استخراج کردند که ولادت امام کاظم، هفتم صفر است و سوم صفر را هم ولادت امام باقر اعلام کردند. بدین ترتیب به دستور شاه در تقويمها اين روز بهعنوان ميلاد امام کاظم ثبت شد. هنوز هم پس از گذشت سالها از اين موضوع، دفاتر مراجع و علما هفتم صفر را بهعنوان شهادت امام حسن مجتبي ميدانند و عزاداري ميکنند، اما صداوسيما و رسانهها اين روز را بهعنوان روز ميلاد مطرح ميکنند.
#امام_کاظم #ولادت #صفر
https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
هدایت شده از برنامۀ «ماجرا»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 معرفی کتاب | قسمت اول | شب پنجم محرم | مقتل ابیمخنف
🔺سعید طاووسی | سردبیر برنامۀ ماجرا
@majara_tv4
در شب عاشورا حضرت قاسم به امام عرض کرد: آیا من هم فردا کشته خواهم شد؟ امام حسین علیهالسلام از او پرسیدند: ای برادر زاده مرگ در نزد تو چگونه است؟ قاسم پاسخ داد: عمو جان شیرین تر از عسل٫ پس امام فرمودند به خدا قسم که شیرینتر است.
نگاره نبرد قاسم بن حسن علیه السلام٫ نسخه روضه الشهداء٫ قرن دهم هجری
#قاسم_بن_حسن
#نگارگری
#قرن_دهم_هجری
#روضه_الشهداء
#موزه_شیعه
https://t.me/shia_museum