eitaa logo
تراث
6 دنبال‌کننده
10 عکس
2 ویدیو
9 فایل
یافته ها و دریافتهایی در حوزه معارف (قرآن و حدیث) تاريخ و فرهنگ راه ارتباطی: @HistoryofShiism
مشاهده در ایتا
دانلود
1_1939618180.pdf
3.3M
🌸مجموعه مقالات: «همايش بين المللي سيره و زمانه امام هادي(عليه السلام)» (جلد چهارم)
فرهنگ تاریخ(۱).pdf
9.6M
فرهنگ تاریخ(۱).pdf
فرهنگ تاریخ(۲).pdf
9.26M
فرهنگ تاریخ(۲).pdf
👆👆👆👆 📚فرهنگ تاریخ 🖊تألیف:احمد تدیّن - شهین احمدی 📇چاپ:موسسهٔ انتشارات آگاه؛تهران
ناد علی ، به خط قبلة الکُتّاب؛ یاقوت المستعصمی
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علی بن ابی طالب(ع) نگاره " غدیرخم " ، نسخه حمله حیدری، قرن ۱۹م
🍃 ➖ که در ۱۸ ذیحجة ۱۱۰۵ق یادداشت شده است (۳۳۹ سال قبل می‌شود) الْحَمْدُلِله الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَالْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ‌السَّلاَمُ
🟣 مَنَم بَنْدۀ أَهلِ بيْتِ نَبى (بُرِشی از شاهنامه) تُرا دانِش و دين رَهانَد دُرُسْت دَرِ رَسْتْگارى ببايَدْتْ جُسْت دِلَت گر نَخواهى كه باشَد نژَند نَخواهى كه دایِم بُوىٖ مُسْتْمَند، چو خواهى كه يابى زِ هَر بَد رَها سَر اندَر نَيارى به دامِ بَلا، بُوی دَر دو گیتی زِ بَد رَستْگار نِکوکار گَردی بَرِ کِردگار، به گُفتارِ پَيْغَمبَرَت راهْ جوى دِل از تيرگی‌ها بدين آب شوى چه گفت آن خُداوَندِ تَنْزيل و وَحْى خُداوَندِ أَمْر و خُداوَندِ نَهْى؛ كه مَن شَهْرِ عِلْمَم، عَليَّم دَرَست دُرُست اين سَخُن، قولِ پَيْغَمبَرَست گُواهى دِهَم كاين سَخُن رازِ اوست تو گویى دو گوشَم بَر آوازِ اوست حَكيم اين جهان را چو دَريا نِهاد بَرانگيخته موج ازو تُنْدباد چو هَفْتاد كَشتى بَرو ساخته هَمه بادْبان‌ها بَرافراخته يكى پَهنْ كَشتى به‌سانِ عَروس بياراسته هَمچو چَشْمِ خُروس مُحَمَّد بدو اَندَرون با عَلى هَمان اَهلِ بَيْتِ نَبىّ و وَصی خِرَدمَند كَز دور دريا بديد، كَرانه نَه پيدا و بُن ناپَديد، بدانِست كو موج خواهَد زَدَن كَس از غَرْق بيرون نَخواهَد شُدَن به دِل گُفت: اگر با نَبىّ و وَصى شَوَم غَرقه، دارم دو يارِ وَفی هَمانا كه باشَد مَرا دَستْگير خُداوَندِ تاج و لِوا و سَرير خُداوَندِ جوىِ مَى و اَنْگَبين هَمان چشمۀ شير و ماءِ مَعين اَگَر چَشم دارى به ديگَر سَراى، به نَزد نَبىّ و وَصی گير جاى گَرَت زين بَد آيَد، گُناه مَنَست! چُنينَست و اين دين و راهِ مَنَست بَرين زادَم و هَم بَرين بُگْذَرَم چُنان دان كه خاكِ پَىِ حَيْدَرَم مَنَم بَنْدۀ أَهلِ بيْتِ نَبى سِتايَندۀ خاكِ پاىِ وَصى ( شاهنامۀ فردوسی، تَصْحیحِ: مُصطَفیٰ جیْحونی، چ: 2، 1380 هـ.ش.، 1 / 5 و 6، ب 89 ـ 109). @talar_ayne
میلاد امام کاظم در ماه صفر است یا ذی‌الحجه؟ استاد یوسفی غروی: در کشور ما روز هفتم صفر، به‌عنوان سالروز میلاد امام کاظم تبریک گفته می‌‏شود؛ درحالی‌که هرچند طبرسی در «اعلام الوری» و «تاج الموالید» نیز شهرآشوب در «مناقب آل ابی‌طالب» در قرن پنجم و ششم، روز هفتم صفر را برای میلاد امام کاظم ذکر کرده‌اند؛ اما همان طور که علامه شوشتری صاحب «قاموس‌الرجال» گفته قبل از قرن پنجم «لم یُعیّن أحدٌ شهره» یعنی هیچ‌کس ماه‌ ولادت امام کاظم را تعیین نکرده است؛ چه برسد به روز ولادت! در منابع قدیم‌تر، مثل «اصول کافی» یا حتی «ارشاد» شیخ مفید، اصلاً روز میلاد امام کاظم ذکر نشده، بلکه تنها سال ولادت آن حضرت، سال ۱۲8هـ ذکر شده است. در «المحاسن» برقی از ابی‌بصیر نقل شده که من سال ۱۲۸ ه.ق همراه با امام صادق به حج مشرف شدم. وقتی از حج برگشتیم و به شهرک ابواء (در نزدیکی مدینه) رسیدیم، مادر امام کاظم درد زایمانشان گرفت و آن حضرت، آن‌جا به دنیا آمدند. بنابراین وقتی در راه بازگشت از موسم حج حضرت به دنیا آمده باشند بسیار بعید است که ایشان در ماه صفر به دنیا آمده باشند؛ بنابراین میلاد امام کاظم در زوهای آخر ماه ذی‌الحجه بوده است. از آنجاکه ذی‌الحجه آخرین ماه سال قمری است و میلاد امام هم در روزهای آخر این ماه واقع شده است به همین دلیل گاهی در تاریخ اشتباه شده و به جای سال ۱۲۸ ه.ق سال ۱۲۹ ه.ق نوشته شده است. پس تاریخ هفتم صفر به‌عنوان سالروز میلاد امام کاظم اصلا صحت ندارد و علمای شیعه بنا را بر این گذاشته بودند که دو ماه محرم و صفر عزا باشد. من تاکنون در هيچ تقويمي قبل از رحلت مرحوم آيت‌الله بروجردي، نديدم که ميلاد امام باقر و امام کاظم در ماه صفر ذکر شده باشد. اين ماجرا پس از درگذشت مرحوم بروجردي که علما عليه شاه قيام کردند، انجام شد. شاه تصميم گرفت عليه حوزه اقدامي کند و چون حوزه هفتم ماه صفر را شهادت امام حسن مجتبي مي‌دانست، آخوند‌های درباری آن وقت، از کتاب‌ها استخراج کردند که ولادت امام کاظم، هفتم صفر است و سوم صفر را هم ولادت امام باقر اعلام کردند. بدین ترتیب به دستور شاه در تقويم‌ها اين روز به‌عنوان ميلاد امام کاظم ثبت شد. هنوز هم پس از گذشت سال‌ها از اين موضوع، دفاتر مراجع و علما هفتم صفر را به‌عنوان شهادت امام حسن مجتبي مي‌دانند و عزاداري مي‌کنند، اما صداوسيما و رسانه‌ها اين روز را به‌عنوان روز ميلاد مطرح مي‌کنند. https://eitaa.com/joinchat/3977314320C4b988b21e1
15.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚 معرفی کتاب | قسمت اول | شب پنجم محرم | مقتل ابی‌مخنف 🔺سعید طاووسی | سردبیر برنامۀ ماجرا @majara_tv4
در شب عاشورا حضرت قاسم به امام عرض کرد: آیا من هم فردا کشته خواهم شد؟ امام حسین علیه‌السلام از او پرسیدند: ای برادر زاده مرگ در نزد تو چگونه است؟ قاسم پاسخ داد: عمو جان شیرین تر از عسل٫ پس امام فرمودند به خدا قسم که شیرین‌تر است. نگاره نبرد قاسم بن حسن علیه السلام٫ نسخه روضه الشهداء٫ قرن دهم هجری https://t.me/shia_museum