eitaa logo
مسیر عفافگرایی
1.6هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
963 ویدیو
29 فایل
مسیر عفافگرایی با مدیریت دکتر سعیدی رضوانی، وابسته به کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی دانشگاه فردوسی مشهد، متشکل از کارشناسانی است که وجهه همت خود را، آگاه‌سازی جامعه، راجع به زیست صحیح جنسی قرار داده‎اند. ارتباط با ما: @gholami35 09024876210
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔶 نکردن نمی‌تواند به خودی خود نگران‌کننده باشد؛ اما وقتی یک ، رخ‌ ندادن آن را در کنار همه محدودیت‌ها، موانع، مشکلات، کمبودها و نگرانی‌هایش می‌گذارد، اوضاع تغییر می‌کند. 🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂 🔶 و می‌تواند، بسیاری از مشکلات و نگرانی‎های دخترانی را که از سر فقر و نداشتن حامی مالی، ناچار به انجام کارهای سخت هستند را، کاهش دهد. https://eitaa.com/umefafgaraei
🔷گزارشی از بیست‌وچهارمین نشست در سال 1399 🔷با عنوان "عفاف و حجاب در " 👤با ارائه حجت‎الاسلام والمسلمین حمیدرضا ، مؤسس نهضت جهانی نهج‎البلاغه خوانی‎ ⏰در تاریخ چهارشنبه 7 آبان ساعت 15:30 🎧جلسه مذکور به‎صورت وبینار و همچنین حضوری، با مشارکت تعدادی از علاقه‌مندان مسائل فرهنگی، برگزار گردید. 👤 حجت‎الاسلام مهدودی ارفع، و حجاب در نهج‌البلاغه را به شرح زیر ارائه نمودند: 1️⃣ تعریف عفاف 2️⃣ جایگاه عفاف 3️⃣ مقام فرد عفیف 4️⃣ عفت مالی و اقتصادی 5️⃣ عفت جنسی 6️⃣ عفت مقام و قدرت 7️⃣ حجاب 🔶انسان از جهات مختلف، نیازهای متفاوتی دارد. این نیازها یا باید از مسیر و خودش تأمین شود و یا اینکه با هدایت و ، جلوی خلجان نفس، خروج از اعتدال و ورود به جاده‎های انحرافی گرفته شود و اگر این دو مسیر طی نشود، قطعاً ، انسان را به می‎کشاند. 🔶اگر آن قدرت و ملکه نفسانی که است، در انسان باشد؛ در نیازهای شدید، به او کمک کرده و او را از خروج از جاده انسانیت بازمی‎دارد. https://eitaa.com/umefafgaraei
1️⃣ تعریف عفاف 🔶، یک عکس‎العمل نفس تربیت‎شده، در مقابل نیازهای فوران کرده است. 🔶 در مثال، مانند زودپزهایی است که در آن غذا با حرارت بالا و بخار زیاد می‌پزد. این زودپزها درب‌های بسیار محکمی دارد، که در قدیم پیچ هم داشت. این پیچ به قدری محکم بسته می‌شد که فشار و منبسط شدن هوای داخل زودپز، باعث حرکت درب نشود. آن درب، مانند عفت برای انسان است. ✅یعنی انسان وقتی نیاز جنسی دارد، یا مالی و...، یا از راه مشروع راه تأمین نیازش وجود دارد، که فبها و یا نیست و اگر نیست که از دو حالت خارج نیست. یا نفس خودش را چنان تربیت کرده که قدرتی به اسم عفت بر سَر نفسش هست، که اجازه ندهد به بهانه فقر و نیاز جنسی و امثال این، پایش را از و خارج کند و یا عفت در فرد نیست؛ که در این صورت، هم فرد و هم جامعه، به دلیل طغیان هیجانات غریزی، دچار بحران‎هایی می‎شود. 📌با این توضیح روشن و کوتاه در خصوص واژه عفت، حضرت امیرالمؤمنین علیه‎السلام، را فراتر از مسئله در نهج‎البلاغه به کار گرفته‎اند. 💠 حضرت علی علیه‎السلام، عفت به این صورت تعریف می‎کنند که، در موقعیت‎هایی، انسان و زمینه دستیابی به خواسته خودش را از راه حرام دارد؛ اما بدون هیچ فشار بیرونی، نیرویی از درون، مانع از دست اندازی او به مال مردم و یا خودش می‎شود و این‎چنین را بالا بیان می‎کنند. https://eitaa.com/umefafgaraei
2️⃣ جایگاه عفاف 🍀همانطور که می‎دانید، فی سبیل الله یکی از برترین ارزش‎ها از منظر اهل بیت علیه‎السلام و قرآن کریم است. تا جایی که حضرت علی در ابتدای خطبه 27ام، می‎فرمایند: "جهاد در راه خدا، دری از درهای است که خدا آن در را، فقط برای اولیای مخصوصش باز کرده است" و این جهاد اینقدر مقام دارد. 🍀شهادتی هم که در مسیر جهاد در راه خدا، نصیب می‌شود، آنقدر عظمت دارد که پیامبر مکرم اسلام می‌فرمایند: "بالاتر از هر انسان صاحب مقام معنوی، بالاتری هست و کسی به این مقام می‎رسد که در راه خدا کشته شود" و بالاتر از آن، مقامی برای ابرار نیست. 🍀خدا هم در توصیف کسی که در راه خدا کشته می‎شود، فرمود: " وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ". 📌حالا شما جهاد در راه خدا را، به اضافه ثمرۀ شیرین ، که برّی بالاتر از آن نیست را، بهم سنجاق کنید و ببینید که چه مقامی می‎شود؟ 🌸حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‎السلام برای اینکه ارزش و مقام و و فرد عفیف را به ما معرفی کنند، در حکمت 474 نهج‎البلاغه می‎فرمایند "مجاهدی که در راه خدا شهید می‎شود، اجرش بیش از کسی نیست که قادر بر گناه است، ولی مرتکب گناه نمی‎شود؛ نزدیک است که شخص عفیف، ملکی از ملائکه باشد". 📌این کلام حضرت، کنایه از این است که فرد اصلاً بُعد جسمانی ندارد که آلوده به دنیا شود. پس ارزش اصلی اینقدر زیاد است. https://eitaa.com/umefafgaraei
3️⃣ مقام فرد عفیف 🔶شما نمی‎توانید بگویید، در راه خدا، اجرش از بالاتر است. در حالی که در حساب ظاهری، مجاهد فی سبیل الله، از زن و فرزند خود دل کنده؛ از مادر، پدر، خواهر، برادر، دوست و رفیق دل کنده؛ از خانه امن و آسایشش دل کنده و خودش را به دل خطری غیرقابل پیش‎بینی به اسم داده و بعد از مدتی جهاد کردن، با ضربه‎ای، تیری، ترکشی، توپی، بمبی و یا مینی، تکه تکه شده، آسیب دیده و بعد شده. 🔶شهید و مجاهد در راه خدا، این همه سختی کشیده؛ اما یک ممکن است، فرصت داشته که مثلاً در یک اداره، با یک سندسازی n میلیون تومان را به دست آورد و هیچکس هم متوجه نشود؛ اما خودش را کرده و از این پول گذشته. نگاه به یک بوده و می‎توانسته چشم‎هایش را باز کند و به او نگاه کند؛ اما دو تا پلکش را پایین انداخته و رد شده است. شاید کل زحمتی که کشیده است به ظاهر، چندصدم ثانیه بوده است. اما امیرالمؤمنین می‎فرمایند اجر این آدم کمتر از نیست. دلیلش هم مشخص است. 🔶انسانی که به جنگ می‎رود می‎کند؛ اگرچه در هجرت باید هم کرد. اما انسانی که عفت به خرج می‎دهد، دائماً در عرصه جهاد اکبر دارد پیروز می‎شود و خیلی بلندی است. https://eitaa.com/umefafgaraei
4️⃣ عفت مالی و اقتصادی (بخش اول) 🔶 اگر را با این نگاه امیرالمؤمنین پذیرفته باشیم، آن‌وقت در چند موقعیت، انسان به شدت، در معرض است. یکی از آنها حوزه فقر مالی و تنگی معیشت است. ⚠️اگر انسان خودش را آماده نکرده باشد؛ نکرده باشد؛ را در وجود خودش ملکه نکرده باشد؛ را ملکه نکرده باشد؛ به بهانه اینکه خانواده نیازهایی داشتند و اوضاع جامعه هم که خیلی بهم ریخته است و هر روز گرانی دارد بیشتر می‎شود و... ممکن است خودش را کند و کند. گران فروشی کند؛ کم فروشی کند؛ قاچاق فروشی، دزدی و انواع و اقسام نابهنجاری‌ها در عرصۀ اقتصادی و معیشتی. ✅بنابراین حضرت امیر در نهج‎البلاغه شریف، درباره فقرا فرموده‎اند: " این است که اگر شکمت گرسنه است، لااقل داشته باشی". چون عفت خیلی به انسان می‏دهد. همانطور که زینت قناعت شکر است و کسی که دستش به دهانش می‎رسد، باید شکر این نعمت را به جا بیاورد و شکرش این است که حق محروم و سائل را بپردازد. 🔶 مولا امیرالمؤمنین می‎فرمایند: خداوند حق فقرا را در اموال اغنیا قرار داده. یعنی اگر یک انسان، توانمند زندگی کرد و به برادرش و دوستش و... کمکی کرد، او را پرداخت می‎کند و نباید منتی سر او بگذارد. از این طرف هم، به فقیر می‎گوید: فقر یک مسئله و درد است؛ مواظب باش که، است و عفت داشته باش. 📌به تعبیر عوامانه یعنی داشته باش. سرت را جلوی هر کسی خم نکن. حاجتت را پیش هر کسی نبر. پس یکی از مصداق‎های عفت، در نقطۀ و سختی معیشت است. https://eitaa.com/umefafgaraei
4️⃣ عفت مالی و اقتصادی (بخش دوم) 🔷در حکمت‎های نهج‎البلاغه مولا علی علیه‎السلام می‎فرمایند: اگر کسی نیاز شدید به چیزی داشته باشد و به آن نرسد، تحملش آسانتر است از اینکه آن خواسته و نیاز را از و طلب کند. چه در زندگی فردی، چه در زندگی خانوادگی و چه زندگی اجتماعی؛ چه من پدر، چه آن شخص، چه رئیس جمهور جامعه و دولت و رهبر. 🔷 می‎فرمایند: خود، خانواده و جامعه را با ، بزرگ و کنید که اگر فردا روزی گرفتاری‎های شدیدی به واسطه مشکلات اقتصادی، سوءتدبیر، تحریم و گرانی و هر چیز دیگری پیش آمد، حاضر نباشند که خود را بفروشند، که یک مقدار از فقرشان برطرف شود. 📛ما یک تجربه تلخی از این موضوع داریم. ما به خیال اینکه می‎توانیم از نامردترین دولت جهان، آمریکای خیانتکار و دولت‎های اروپایی که مصداق "سگ زرد برادر شغال است"، یک چیزی بگیریم و مشکل خود را حل کنیم، رفتیم و سر خم کردیم که امروز اوضاع بدتر شد که بهتر هم نشد. پس یک مصداق عفت در تنگدستی و فقر است. اگر ، بر اساس تعریف درستی از باشد، هیچوقت از فقر ننگ حاصل نمی‎شود. 📌یک در دستگاه تربیت الهی، حاضر نیست برای رفع مشکلات خودش جلوی نامرد دست دراز کند. https://eitaa.com/umefafgaraei
4️⃣ عفت مالی و اقتصادی (بخش سوم) 🔷ریشه عفت مانند سایر مسائل، به یک برمی‎گردد و آن این است که من قرار است به هر قیمتی زندگی کنم یا زندگی کنم که پیدا کنم؟ کدامیک مدنظر است. اگر قرار باشد به هر قیمتی زندگی کنم که می‎شوم مثل بهایم و چهارپایان و پرندگان و... اگر کسی تعریفش از حیات این است که "كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ" و مفاهیم و و و دیگر وجود ندارد! ✅اما اگر قرار است که در چهار روز دنیا به گونه‎ای زندگی کنیم که پیدا کنیم، آن موقع می‎شود عنصر و مفهوم ذاتی حیات انسان. 📌حیات بدون عزت می‎شود مثل روغن منهای چربی. اگر ذاتی چیزی را می‎توانید از آن بگیرید، بگیرید. علیه‎السلام هم به ما یاد دادند که مرگ، بهتر از زندگی با ننگ است و فرمودند: اگر قرار باشد با عزت بمیرم، است و اگر قرار باشد با ذلت بمانم از هر مرگی بدتر است. 🍀اگر این حقیقت و معرفت در من نوعی بشود، که اصلاً تفاوت اساسی و ماهوی من با حیوانات در این است که من می‎خواهم زندگی حقیقی داشته باشم، نه به هر قیمتی زنده باشم؛ آن موقع عزت، عنصر اصلی و حیات می‎شود. اگر فقیر با این نگاه شده باشد، حاضر نیست به خاطر گرسنگی خودش ذلت را بخرد. https://eitaa.com/umefafgaraei
5️⃣ عفت جنسی (بخش اول) 🔶مصداق دوم به خرج دادن، در بحث نیاز جنسی است، که از نیازهای طبیعی انسان می‎باشد. به همین خاطر است که متعال انسان را جفت آفریده و اسلام عزیز هم، رابطه مشروع زناشویی را تعیین کرده و بسیاری از محدودیت‎هایی که بین سایر محارم هست، از بین زن و شوهر برداشته شده، تا به حریم حرام کشیده نشوند. ✅اما این نیاز جنسی، هم دارد و هم . 🔷دوباره در این ماجرا نیز، خلجان غریزه جنسی دو حالت دارد. یک حالت طبیعی و یک حالت تصنعی و تحریکی. یعنی کسی که چشمش را نمی‎کند و هر چیزی را نگاه می‎کند و با هر نامحرمی بگو و بخند می‎کند؛ مشخص است که تند تند تحریک می‎شود و نیازش خلجان می‎کند. این تحریک، تصنعی است؛ اما تحریک طبیعی برای انسان وجود دارد و بشر دارای این نیاز است. 🔶از آنجا که این نیاز طبیعی است، ما دو فرض بیشتر نداریم. یا در توان فرد هست، که این نیاز خودش را، از طریق حلال تأمین کند و در این صورت، هیچ توجیهی برای کار دیگری و یا نیاز به ریاضتی ندارد. خداوند در قران کریم و اهل‎بیت نیز در روایات، امر را هم خیلی کردند و هم خیلی گرفتند. ✅برای اینکه این نیاز طبیعی را، هیچ عاقلی نمی‎تواند نهی کند. شما نمی‎توانید به من بگویید که گرسنه نشو. من گرسنه می‎شوم. مسیر حلالش را برایم باز کن و من هم دست به غذای دیگران نمی‎زنم. https://eitaa.com/umefafgaraei
5️⃣ عفت جنسی (بخش دوم) 🔷در نهج‎البلاغه آمده که علیه‎السلام، با چند نفر از مسلمین در فضایی باز در حال صحبت بودند، که زن جوان و زیبارویی که، خود را نپوشانده بود، از آنجا رد شد و حضرت متوجه شدند که تمام مردان، که همگی هم متأهل بودند، به آن زن شدند. وقتی حضرت این رفتار را دیدند، فرمودند: "یاران من با دیدن یک زن، فریفته شدند!". 🔶بعد ادامه دادند هر کدام از شما، هرگاه که با چنین صحنه‎ای مواجه شدید، بروید و به همسر خود بنگرید. چرا که همه زنان از یک نوع هستند. همسر شما هم مانند ایشان است؛ حال با تفاوت‎هایی جزئی. این حرف اینقدر قشنگ و عمیق بود که یک نفر از خوارج که در آن جمع نشسته بود، در نهایت خباثت، اعجاب خودش را این‎طور مطرح کرد و گفت که خدا این مرد را بکشد! و منظورش حضرت بود. ✅بنابراین نیاز را نباید تصنعی تحریک نمود و این امر را باید در روال طبیعی خود انجام داد و اگر رفع این نیاز از طریق شرعی میسر نبود، اسلام را پیشنهاد کرده است. 🌿اگر کسی است، خودش را با حفظ کند. به هیچ وجه نمی‎توانیم توجیه کنیم که جوانی که به هر دلیل امکان ازدواج ندارد، نیاز خود را از راه حرام برطرف کند. چون انسان با حیوان متفاوت است و باید به خرج دهد. برای افزایش عفتش هم خداوند فرموده، و کمک کننده هستند و فرد را قوی می‎کنند. 🎈اگر انسان، تبعات و آسیب‎های خروج از عفت و و اجر و عفت پیشگی را درک کند؛ در این صورت هیچ وقت حاضر نمی‎شود که یک را بگیرد و یک نصیبش شود. https://eitaa.com/umefafgaraei
6️⃣ عفت مقام و قدرت (بخش اول) ❇️مصداق سوم، مربوط به جاه و است. با این تفاوت که، عفت در فقر و نیاز جنسی، وقتی موضوعیت پیدا می‎کند که فرد دستش به راه حلال نمی‎رسد و باید عفت به خرج دهد تا به راه حلالش برسد. اما در قدرت برعکس است. در دو مورد اول از نداری است و اینجا از قدرت. طغیان آور است. ⚠️ می‎فرمایند: هر کسی مالک و یا حاکم می‎شود، می‎تواند با سوءاستفاده از جایگاه و شهرت و امتیاز خود به دیگران ظلم ‎کند. چه در حق‎الناس و بیت‎المال و چه در دستور دادن به زیردست و... 🔶یکی دیگر از مصادیق عفت، اینجاست که انسان دارد، ولی جلوی خودش را می‎گیرد. یعنی خود را محکم بسته است. 🍃امام می‎فرمایند چه زمانی کنم تا شایسته حمد و مجد باشم؟ زمانی که دستم بسته است یا زمانی که دستم می‎رسد؟ کجا این عفو اولی است؟ جایی که قدرت دارم تلافی کنم یا ندارم؟ 🔶شاید هم‎خانواده شدن عقل و عفت از نظر فقه و لغت، از همین جهت باشد. از نظر آواشناسی عین در عقل و عفو با عفت. عفو هم به نوعی نگه داشتن خلجان انتقام است. اینکه فلانی سابقاً که رئیس بود من را تنزیل مقام داد و حالا که من رئیس شدم، جبران کنم. اینجاست که انسان مشخص می‎شود؛ که آیا می‎تواند و انتقام خود را بپوشاند یا خیر؟ ❇️یکی از مصادیق بی‎عفتی در قدرت خشم گرفتن بر زیردست است. در نامه امام برای مالک اشتر (نامه 53) که در سازمان ملل هم ثبت شده، آمده: ای مالک... را در اختیار بگیر و از آنچه که حلال نیست کن... داشته باش... https://eitaa.com/umefafgaraei